Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - jak dopieścić akumulatory - ładowarki z górnej półki

maszakow - 2013-11-21, 23:25
Temat postu: jak dopieścić akumulatory - ładowarki z górnej półki
Coraz częściej pojawiają się pytania o ładowanie i utrzymanie akumulatorów, może w związku z rosnącą liczba blaszakowych przeróbek a może związane z sezonem zimowym. Ponieważ większość CT kamperbractwa szczerze poleca jedno konkretne rozwiązanie jako super hiper the best, dla przekory postanowiłem poszukać innych, spełniających te same funkcje ale w nieco bardziej przystępnych cenach.

Podstawowe założenia - szukam urządzeń działających wieloetapowo których zadaniem jest regeneracja(najbardziej istotny i znaczący parametr), ładowanie i utrzymanie średnich i dużych akumulatorów, Praca w miarę bezobsługowa , wszystkie dostępne w Polsce.
No to jedziemy:

CTEK MXS7.0 - OD tego zaczynamy Chwalona wszem i wobec nie tylko przez brać kamperową, ale tez przez specjalistów różnych branż - elektroniki, systemów zasilania i samochodziarzy.
ceny od 430 do 560 PLN

Haze SW 121180 - cena na zapytanie u dystrybutora. za granicą to rząd 70 GPB. :) Informacji po polsku mało ....
<edit> Znalazłem Speckę Techniczną tej ładowarki i... muszę przyznać że ciekawie to wygląda. POtrafi podnieśc 12V aku w którym tli się napięcie od 3V w górę, a to już jest poziom ... reinkarnacyjny. :)

Inelco Keepower Medium
ceny od 374-450 PLN

Schumacher SCI 10A - produkt amerykanski
Ceny 240-280 PLN - dostępne są również wersja 12A ceny niewiele większe

UltiPower 10A - Chinszczyzna, ale do tanich nie należy.
<edit - poprawa linku na nowsze modele...>
Wymyśłili sobie technologię albo odwrotnego impulsu albo wstecznego impulsu jakby to dokładniej przetłumaczyć. Cokolwiek to jest...
Ceny od 355 - 420 PLN

Battery Controller BC9000 Włoski produkt, to we włoskim stylu opisany - czyli dużo i wylewnie, ale mało detali :) Z dostępnością chyba za dobrze nie jest, ale wypłynął w poszukiwaniach wiec... wart uwagi.
Cena 405 pln

Xunzel 12V CC - firma z wypaśną stronką, ale nic poza tym ... specjalizuje się w systemach energii odnawialnej. Specyfikacja niestety tylko po hiszpańsku:
Cena 367 PLN

Helvi Discovery 16 - włoski wynalazek.
Model ma 4 zakresy prądu ładowania, max do 16A co czyni z niego potężne narzędzie serwisowe dla warsztatowców. niestety producent zaszpanował cyfrowym sterowaniem(wyświetlaniem) co wpłynęło na cenę, a nieco słabsze i bardziej atrakcyjniejsze cenowo modele nie mają funkcji odsiarczania.

Detronik D10A - Polska konstrukcja.
Producent nie ma strony internetowej wiec pozostają nam tylko strony dealerów
Wg użytkowników dobra konstrukcja tylko czuła na przepięcia - warto zainwestować w listwe przepieciowa. Nawet z takim extra wydatkiem jeśli chodzi o wielkość cenę i może być naprawde konkurencyjna do najlepszych. POnadto - może służyć jako normalny zasilacz. Ceny 210-260 PLN

SEMI MTM 12-10 - POlska produkcja firmy siedzacej w branzy od ponad 30 lat. poza gabarytami chyba nie odbiega zawansowaniem od najlepszych. Na stronie firmy sa dosc szczególowe opisy.
Cena 346 PLN

<edit - wynik dyskusji w wątku>
Bosch C7
Znana marka - dość szerokie pole zastosowania, wręcz nietypowe jak na niemiecką myśł techniczną. OPis w wątku poniżej.

<edit - inna propozycja>
Ring RSC 512 (RSC516)
Prostownik sprzedawany przez polskiego producenta akumulatorów - produkcja jednak już nie nasza. Na obcych stronach WWW można znaleźć już nieco nowsze wersje - niemniej jednak prostownik ma wszystko co trzeba by znaleźć się na mojej liście. Jedna z bardziej przydatnych funkcji to dobór prądu ładowania - pozwala obsłużyć szeroki zakres bateryjek. wersja RSC516 z max prądem ładowania 16A.
Cena 290 PLN dość rozsądna.

<edit - inna propozycja z dyskusji>
Tecmate Optimate - modele 5 i 6
Amerykańska (Belgijska ?) firma, produkty dostępne w sprzedaży internetowej m.in na A..gro.
model Optimate 5 - pro forma wspominam - mały prąd ładowania, prostszy program z odsiarczaniem i zaawansowanym monitoringiem akumulatora.
Optimate 6 znacznie bardziej nam leży - to inteligentny mikroprocesorowy kombajnik z mocno rozbudowanym 9etapowym programem ładowania kontroli i utrzymania akumulatora. 3 etapy odsiarczania...no no no ... niech no tylko zobaczę charakterystykę ...
W obu modelach zakres pojemności obsługiwanych aku podany przez producenta to zdrowe przegięcie - jak w niżej wspomnianym IVT. iście amerykański rozmach w reklamie...
ceny Optimate 5 300-350 PLN, Optimate 6 - 380-440 PLN. Sporo, ale i tak mniej niż hołubiony przez wszystkich sprzęt.

Produkty inne warte odnotowania:
<edit>
Sunstorm 4/6/8/12A 12V
To chińska produikcja o sporych możliwościach i baaardzo atrakcyjna cenowo. W innych propozycjach ląduje dlatego że jest to prostownik z doborem prądu łądowania i możliwośćia załączenia ręcznego procesu odsiarczania. mikroprocesor pilnuje tylko samego ładowania. POdaję stronę sprzedawcy dlatego że doszukać się czegokolwiek na stronach producenta trudno, pod indeksem są inne zdjęcia, a pod zdjęciem identycznego sprzętu - zupełnie inne parametry.

Stef-pol EST-516M - Polska chwalona przez specjalistów ladowarka, niestety nie trafilem w opisach na na informację dotycząca odsiarczania.

IVT Battery trainer Pb - wynalazek zza Odry.
Produkt mocno odstaje parametrami od pozostałych jednak niemiecka firma twierdzi ze może on pobudzić do życia nawet akumulatory pojemności 120Ah... Zdecydowałem się wiec na pokazanie jej w zestawieniu, głównie ze względu na bardzo atrakcyjna cenę.
Moim zdaniem urządzenie to kombinacja malej ładowarki i modułu odsiarczającego ze szczególnym naciskiem na to ostatnie. w odniesieniu do sprzętu z głównej listy zrobi swoje na dużym akumulatorze - ale będzie to trwało odpowiednio długo, pytanie czy tak samo dobrze jak ladowarki z wyzszym prądem...Chyba niedostępny w Polsce.
Cena ok 40 EUR.

<edit>
[URL= http://www.toya24.pl/medi..._instr.pdf]Yato YT-83016[/URL]
tak się naszukałem a tu wskoczył popularny na necie produkt ...
Toya jest polską firmą dystrybuującą taniochę do supermarketów pod nazwą własną - i paroma innymi. . Dla bardziej wybrednych klientów powstała anagramowa marka Yato – sygnuje się nią narzędzia dla profesjonalistów. I fakt – te narzędzia wytrzymują znacznie więcej, a ceny są dość rozsądne.
W naszym przypadku mamy naprawdę tanią mikroprocesorową ładowarkę obsługiwaną ręcznie, z możliwością wyboru odsiarczania jako opcjonalnego procesu.
Jest jeszcze jedna fajna rzecz na którą warto zwrócić uwagę – Ładowarka może służyć jako zasilacz w aucie podtrzymujący jego „życiowe parametry” wystarczy włożyć wtyczkę do gniazdka zapalniczki wybrać tryb pracy i ... można wyjąć akumulator a np pamięć radia nie zostanie skasowana. Funkcja był dostępna w paru wcześniej wymienionych ładowarkach - za znacznie wyższą cenę ...
Zakres cenowy 210-300 PLN, dość popularna na necie.


Dla osób które juz zainwestowały w dobry sprzęt ale nie maja funkcji regeneracji(odsiarczania) akumulatora - mam dobrą informację: nic straconego. Są dostępne "nakładki" które działają po podłączeniu do akumulatora i zasilane z niego dostarczają odpowiednie impulsy regenerujące akumulator.
nie doczytalem czy moga pracowac równolegle z ładowarką lub tez na akumulatorze podlaczonym do systemu - moim zdaniem to ryzykowne ale rade doczytać instrukcję jak ktoś się zdecyduje.
Cena... dla normalnego człowieka w miarę przyzwoita, a dla tych którzy maja większa ilość akku do ładowania i obsługi - akceptowalna ... Dla mnie jako elektronika trochę za wysoka:)

Moduły odsiarczające
Infinitum
http://www.syguda.eu/?ukl...cy-infinitum,40

Maximizer 12A
http://baterie-a.pl/produ...nie-wydluza-zyw

IVT Battery activator - brak info o dostenosci na polskim rynku.
http://www.ivt-hirschau.d...products_id=136

PowerPulse - to jakieś extremum dla snobów- ładowarki z tej firmy wam daruje bo cena chora ...7kPLN
http://pbgras.com/haspol.com/735p.htm

No to mamy poszerzone horyzonty.
POwyższe ładowarki mogą stanowić elementy energobloków w samoróbkach.

Tadeusz - 2013-11-21, 23:33

Maszakow, popracowałeś troszkę nad tym zestawieniem, ale ta praca nie pójdzie na marne.

Koledzy potrzebują takich informacji.

Świetnie, że dałeś linki - prowadzą jak po sznurku do celu.

Dzięki. :spoko

dulare - 2013-11-22, 09:04

maszakow - wielkie dzieki za zestawienie, kiedyś szukając ładowarki dla siebie nie byłem w stanie zebrać tylu propozycji :)

Z moich doświadczeń - używam Keepower Medium, kupiłem go jeszcze do przyczepy kempingowej ale znakomicie sprawdził się do wszystkich akumulatorów "w domu". Zimą to nawet sąsiedzi go pożyczają na nocki :)

dyha - 2013-11-22, 17:26

JA!...jeszcze Ja!!..... [hura]
W ramach poszerzania horyzontów chciałem przedstawić BOSCHa C-3
Już drugi rok sprawdza się znakomicie w podróżach małych i dużych jak i zimowych ładowaniach
http://allegro.pl/ladowar...3676301724.html

silny - 2013-11-22, 22:46

te male sa wsie podobne . na warsztacie mam 4 rozne i najlepiej sprawuje sie c-tek i nie trzeba go uruchamiac.
maszakow - 2013-11-23, 01:30

Dziękuję wszystkim - na zdrowie. :ok
Jeśli ktoś tak jak dulare używa kóregoś z wylistowanych sprzętów (POZA CTEKIEM o którym już dużo wiemy - chyba że ktoś musi powiedzieć coś czego jeszcze nie wiemy ... :) tylko krótko i uwaga na model bo firma ma kilkanaście produktów) będę wdzięczny za opinię.
Jeśli ktoś zna inne tego typu sprzęty polskie lub obce - zapraszam do podzielenia się toa informacją.
Dyha - dzięki za propozycję ale nie doczytałeś założeń :) - gdybym rozdrabniał się na takie urządzenia nie skończyłbym tego postu w 2 tygodnie... :) . Doceniam jednak propozycję i oto krótki rzut oka. Trochę cię załamię:
Bosh C3 ze strony producenta
to jest dość zaawansowany prostownik ale ma za mały prąd ładowania w porównaniu do wszystkich powyżej wymienionych sprzętów. NIE MA TEŻ FUNKCJI ODSIARCZANIA na którą zwracam szczególną uwagę. tak więc akumulator owszem naładuje ale będzie to trwało długo, a w przypadku umierającego akumulatora - niestety go nie uratuje. Co prawda będzie go próbował naładować jeśli akumulator będzie miał napięcie minimum 7,5V - ale go NIE ZREANIMUJE, nie przywróci mu sprawności.
Ceny - od 200 do 280 PLN, znalazłem na sieci informację że w 2011 kupowali ludzie to za 150 -180 PLN a więc albo niedokładnie sprawdzałem, albo inflacja - albo szybko nabrał wartości.

JA OSOBIŚCIE BYM GO JEDNAK NIE KUPIŁ - a dlaczego ? Z lepszych opisów technicznych aniżeli ta firmowa ulotka wynika że ma te same parametry i funkcje co...przywoływany wielokrotnie na forum prostownik z Lidla o wartości 69 PLN. :) Akurat dzisiaj byłem w Lidlu (co niestety przypłaciłem strzałem paska klinowego w aucie zastępczym :( ), są, zauważyłem i przeczytałem instrukcję i z grubsza moge powiedzieć że są bardzo podobne jeśli chodzi o parametry ... przypadkowa zbieżność ? Ciekawe... NIe rozbiorę Twojego a póki fundusze mam zamrożone z powodu remontu auta nie szarpnę się też na prostownik lidlowy ale tak mnie kusi by zajrzeć do środka...

JEdna refleksja po lekturze instrukcji lidlowej ładowarki oraz bosha - jest jeden parametr który moim zdaniem jest istotny przy doborze prostownika, a który zależy od tego, do jakiego celu go kupujemy. Chodzi o napięcie akumulatora przy którym ładowarka podejmie ładowanie lub regenerację. Wszystkie prostowniki z łównego posta mają "moc" odsiarczyć i postawić padnięty akumulator na nogi jednak zależy to od stanu akumulatora i jego napięcia. Jedna z nich może to robić od kompletnej padaki czyli 1,5V - większość z nich wymaga jednak znacznie lepszego stanu - 5V lub 7,5V. Jeśli ktoś kupuje ładowarkę z myślą o reanimacji - musi na to zwrócić uwagę, Natomiast dla 99% pozostałych użytkowników to nieistotne bo nikt aż tak nie dobija bateryjek.

zbyszekwoj - 2013-11-23, 10:35

Właśnie zanabyłem w lidlu :idea
dyha - 2013-11-23, 19:19

Drogi Maszakow pragnę Cię uspokoić iż daleki jestem od załamania faktem posiadania tak mizernej ładowarki .Wiesz.......z ładowarkami jest jak z pralkami automatycznymi. Posiadają trylion programów piorących a i tak korzystamy z programu nr.2. Może i nie posiada funkcji odsiarczania,nie uratuje świata i rozładowanego akumulatora poniżej 1,5V.
A że ładuje długo.....mnie się na wakacjach nigdzie nie spieszy.Kiedy ja idę sobie pogmerać paluchem w ciepłym piachu na plaży tam.....małe niemieckie krasnoludki zamknięte w tej ładowarce w trudzie i znoju napiepszają by naładować mały niemiecki akumulator.Wracam ja sobie zrelaksowany z tej gorącej plaży a tam.....NAŁADOWANE!! I tak sobie odpoczywamy, ja pod markizą z lampką wina,a niemieckie krasnalki w tej budce. ALE NIE !!!!! za dziadka!....za wrzesień 39!.....za NRD !(taki fajny kraj był tylko dziewczyny brzydkie) włączam wszystkie możliwe odbiorniki aby te małe niemieckie ludki co w tej skrzyneczce.....znów miały co w nocy robić kiedy ja znużony upałem i toskańskim winem z kartonu za 2e zalegnę z mą lubą aby o poranku przecierając ze zdziwienia oczęta zaspane stwierdzić że......NAŁADOWANE!
Takiego ci ja drogi Maszakow szukałem urządzena które spełnia moje oczekiwanie a że Ty byś go nie kupił coż......"ja nigdy nie pokocham dziewczyny która słucha disco -polo" ,świat dlatego jest tak fascynujący bo się różnimy
:spoko :

Dziabong - 2013-11-23, 20:50

Dyha, Tobie ( akku ) nie jest potrzebne odsiarczanie bo masz zawsze naładowany. :-P
maszakow - 2013-11-23, 22:05

dyha, Sam wyrwałeś się z ławki
Cytat:
JA!...jeszcze Ja!!.....
, tak więc sprawdziłem twoją propozycję. Tobie wystarcza - OK, ja odnoszę się do KONKRETNYCH założeń tematu i piszę SWOJĄ OPINIĘ. Nie wiem dlaczego tak cię to ubodło, chyba nie byłem złośliwy w stosunku do Ciebie.

PO przestudiowaniu ulotki Boscha stwierdzam że do propozycji powinna też trafić większa siostra sprzętu posiadanego przez Dyhę, czyli ładowarka Bosch C7. Zaraz ją tam umieszczę.
Posiada odsiarczanie, prąd ładowania jest ustawiany na 2 poziomach dla bardzo małych (duże motocykle i bardzo malutkie autka) i dużych akumulatorów. Może pracować jako zasilacz o określonej wydajności prądowej, co znacznie bardziej rozszerza jej możliwości zastosowania.
NIe zwracałem na to uwagi przy innych sprzętach skupiając się głównie na istotnym dla nas napięciu 12V. C3 ma opcję dla aku motocyklowych 6V natomiast C7 - ma opcję na obsługę ciężarowych 24V (no raczej niezbyt dużych ciężarówek) ale chyba jest jedyną ładowarka z takim napięciem jako opcją.
Ceny ... uah... duża rozpiętość. na samym Alle-nie-zawsze-drogo od 290 do 610 PLN.

silny - 2013-11-23, 23:30

wiem co knujesz , chcesz uratowac wspomniane gdzies-kiedys akumulatory a ladowarka bedzie przy okazji do kamperka :idea

ciekawe czy realne jest zregenerowanie sie starych akumulatorow do jakichs przyzwoitych wartosci :?: :?

jarko_66 - 2013-11-24, 10:09

maszakow :pifko dobra robota :pifko
maszakow - 2013-11-24, 11:43

majsterek napisał/a:
wiem co knujesz

Przeczytaj wstęp do tematu, będziesz wiedział, a nie czytał w myślach.
Cytat:
ciekawe czy realne jest zregenerowanie sie starych akumulatorow do jakichs przyzwoitych wartosci :?: :?

Jest możliwe - dużo zależy od stanu samego akumulatora. Jeśli płyty nie zostały zniszczone w środku to mozna go reanimować stosując różne metody - i udaje się to w 50-60% przypadków. nie jest to zdrowa i czysta i szybka zabawa dlatego większość normalnych ludzi odpuszcza sobie takie igraszki. :ok

dyha - 2013-11-24, 20:25

maszakow napisał/a:
Nie wiem dlaczego tak cię to ubodło, chyba nie byłem złośliwy w stosunku do Ciebie.

Maszakow luz!! nic mnie tam nie bodzie! polubiłem Cię jak brata.Zawsze z ciekawością czytam posty Twe przepełnione wiedzą organoleptyczną .A ja to......, tylko takie wygłupy kolesia co się zioła napalił. Wybacz że czasami wysiłek Twój w żart obrócić próbuję .Chętnie bym się z Tobą w mieście Łodzi wódki napił.
(dlaczego w Łodzi?) Bo to połowa drogi która dzieli nas

P.s przysięgam że dzisiaj :kwiatek nic a nic............... no może trochę..... :yay: :ski:

Witek G - 2013-12-15, 20:35

Kupiłem CTEK MXS 7.0. Myślałem, że trochę wiem o akumulatorach, ale zgłupiałem po przeczytaniu instrukcji. Nie wiem jak rozpoznać jakie mam akumulatory czy NORMAL czy AGM. Nie mogę znaleźć także łopatologicznej informacji co to są akumulatory AGM. Kiedy korzystać z programu z NORMAL a kiedy ze śnieżką/AGM kiedy SUPPLY a kiedy RECOND.
Czy można zostawić na zimę podłączony prostownik i na jakim programie.
Mam Chaussona Flash 08 na Ducato III z 2009 roku.
A może lepiej podłączyć zasilanie 230V na cały okres zimowy ?

Bronek - 2013-12-15, 20:52

Cytat:
"Inna technologią stosowaną w akumulatorach VRLA, konkurencyjną do akumulatorów żelowych, jest "AGM" (z ang. absorbtive glass mat) – technologia w której elektrolit jest zaabsorbowany w separatorze wykonanym z maty szklanej. Poprzez taki rodzaj wypełnienia przestrzeni międzyelektrodowej zlikwidowano możliwość wycieku elektrolitu z uszkodzonego mechanicznie akumulatora oraz polepszono moc maksymalną akumulatora ze względu na niską rezystancję wewnętrzną tego typu konstrukcji.""


Czyli prosto lepsze od elektrolitowych z lekka gorsze od żelowych. Cenowo tez przystepne. I wymagają by iinaczej ładować
Cytat:
Do ładowania akumulatorów AGM lub VRLA i żelowych zaleca się elektronicznie kontrolujące urządzenia prostownicze, które potrafią porównywać zmiany temperatury w ładowanym akumulatorze i regulować te zmiany napięciowo i prądowo.
Zjawiska elektrochemii powodują przy nagrzaniu elektrolitu spadek jego gęstości i napięcia, wywołując przy tym duże różnice w napięciu buforowym, działającym tak ja "bramka" porównująca napięcia i pozwalająca skuteczniej ładować prądowo - dużą wartością prądową przy otwartych buforach.


No i jeszcze ich funkcja Najlepsze "trakcyjne" - do zastosowań trakcyjnych (pracy cyklicznej - głębokich rozładowań)

O wszystkie trzeba dbać . Ładowałem żelowe normalną ładowarka o minimalnym pradzie. Tylko dluoo ale Ok.
Programem AGM naładujesz wszystkie.
Nie jestem pewien czy funkcja supply nie zmienia jej w mały zasilacz.???

maszakow - 2013-12-15, 21:29

Wite G - no niestety z pewnego stanu wiedzy nie zwolni cię nawet najbardziej inteligentny system. Żeby wiedzieć jaki akku masz w zabudowei musisz tam po prostu zajrzeć bo może tam siedzieć cokolwiek...tradycyjny akku głębokiego rozładowania, albo żelowy albo AGM. Po marce i typie dojdziesz.
Na mur beton nie ma tam akumulatorów trakcyjnych. to są zupełnie inne aku do skręcania ogniw większej pojemności i napięć. sztaplarki, widlaki, wózki elektryczne, golfowe, okręty podwodne... czasami też super UPSy o potężnych mocach.
czytałem gdzieś że niektóre sprzęty potrafią same rozpoznać typ akumulatora.
Bronek słusznie prawi :) - programem AGM naładujesz wszystkie.

Bronek - 2013-12-15, 21:34

Polecam ładowarki Optimate. sam używam takowej . Nic cie nie obchodzi ładuje , podtrzymuje, konserwuje , wydaje werdykt.

Maleńka OptimateIV od kilku lat ładuję wszystko od żelowego w Harleyu po 95 Ah w Chevym lub w innych. Latam tak co miesiąc od jednego do drugiego. W Harym ładowanie/ podtrzymanie trwa z 2 godziny w innych około doby. Oczywiście nie laduję aktualnie uzywanego auta .

Bigos - 2013-12-15, 23:32

W CTEK , mozesz śmiało używać programu MODE śnieżynka/AGM
maszakow - 2013-12-16, 23:26

OK, Bronku dopiszemy do listy.
Sprawdziłem doczytałem i faktycznie są to inteligentne ładowarki, jednak na moją listę kwalifikuję modele 5 i 6 ponieważ zakresem prądowym bardziej odpowiadają wszystkim pozostałym tutaj omawianym.
POwinienem tylko 6tkę bo moim zdaniem producent mocno przeszarżował w ocenie możliwości swego sprzętu - na naładowanie akumulatoera 100Ah prędem 2,8A będziemy czekali nieprzyzwoicie długo - ale obie propozycje są dość rozsądne.

CORONAVIRUS - 2013-12-17, 19:03

Maciek ...a co sądzisz o tej za 55 zł

http://biedronka.pl/cms/i..._09/nf/05_b.jpg

przykleiła mi się w Biedronce do koszyka i ją wyniosłem za 55 zł ... jeszcze jest w kartonie ale ma podobno przewagę nad innymi ... po zaniku i powrocie zasilania sama się uzbroi i ładuje dalej .... zobaczymy :)

maszakow - 2013-12-17, 21:47

Adam.. to zwykły prostownik
Już ten z Lidla bardziej mnie kusił mimo że automatycznie nie startował :)
A co do opinii... tym razem przekieruję cię na superforum fanatyków i odwołam się do większych narwańców ode mnie. TUTAJ
Masz szczęście że mieszkasz dalej bo zrobiłbym to samo co ci goście z forum. :diabelski_usmiech a traz już nie muszę :)
do zestawienia jej nie wciągnę bo nie spełnia wymagań, na aku pokładowe za mała, deklaracja producenta też naciągana - na modłę amerykańską - ja bym ograniczył jej pracę do aku góra 70Ah. :) na pewno jak to podłączysz to twój akumulator w nocy nie zmarznie. choćby na dworze auto stało.
A przy okazji... podłącz moje autko do twojej ładowarki - tej lepszej :-P

eMKa - 2013-12-17, 22:12

maszakow
Mam dostęp do prostowników RING, przewinęło się ich przez moje ręce kilkanaście, od tradycyjnych do mikroprocesorowych, miałem jedną reklamację... :-P w moim mikroprocesorowym RESC508 zamontowanym w camperze :haha: ( zawiesza się)
Ciekawy jestem Twojej opinii

Ciekawostka
prostownik RINGa RECB208 ruszył aku.głebokorozładowalny WARTY (do łódki) wyrzucony na złom. leżakował rok na zewnątrz. Ładowany był 7 dni podłączony równolegle ze sprawnym. Odżył i już dwa sezony działa, tak na 50% dawnej świetności.

maszakow - 2013-12-17, 22:49

eMKa, Opisałem je wcześniej. Cenowo dobrze to wygląda, atrakcyjna w stosunku do możliwości. Bardzo konkurencyjna do Cteka. W zasadzie nic więcej powiedzieć nie mogę bo nie mam poligonu doświadczalnego :) .
Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie opowiadając historię o reanimacji. Rozumiem że jesteś zadowolony z tego jak zadziałała maszynka ?Twoja opinia w tym momencie jest wiarygodniejsza, mamy fakt odratowania aku.
Dla mnie ciekawsze jest od jakiego poziomu napięcie Ring podejmuje pracę - Twoja decyzja by spiąć go z drugim aku równolegle była właściwa bo prawdopodobnie samodzielnie by go nie podniósł.
jak już jest doprowadzony do stanu używalności można się pokusic o głębszą regenerację - ustawiając dłuższe odsiarczanie (nie wiem czy możliwe) może jeszcze zadbać odpowiednio o elektrolit...niższe prądy ładowania...
a co do zwiech .. .no cóż na tysiące dobrych jakiś bubel czasami musi się trafić. :) jak przeczytasz forum elektrody nt biedronkowych ładowarek co podrzuciłem Adamowi - to zrozumiesz :)
POczytam troche może jeszcze coś ciekawego wyciągnę.

<edit> już wiem ciut więcej. 7stopniowy program ładowania czyli typowy dla większości sprzętów. Wszystkie ładowarki Ring mają próg zadziałania 5V. Tak więc jeśli zdołowałeś swój akumulator bardzo mocno i ma napięcie poniżej 5V - Ring nie ruszy. W tym przypadku trzeba się wspomóc zwykłym prostownikiem najlepiej z małym prądem - i dopiero jak akumulator osiągnie napięcie własne >5V - można posłużyć się ta ładowarką.
Względnie może być 2gi aku równolegle aczkolwiek to nie jest zdrowe dla tego drugiego :) chyba ze na krótki czas.

CORONAVIRUS - 2013-12-17, 23:18

Maciek ... poczytałem pierwszą stronę , ogólnie ludzie zdziwieni , że to działa .
Brak bezpiecznika faktycznie jest błędem ale jak ścieżka się przepali to zawsze można ja polutować , różnie bywa .

Teraz mamy inne czasy , wszędzie kontrolowana elektronika i tak podobno jest najlepiej .

To ja Ciebie zapytam jako znawcę tematu .

Jakimi ładowarkami w energoblokach dysponuje powiedzmy połowa czytaczy CT posiadających starsze modele kamperów ?

Czy ja się mylę czy tam są fabrycznie zwykłe prostowniki ładujące jak trzeba ?

Rozumiem , że 4 A z biedronki to wynik wirtualny ale w kamperze z solarów w paskudne dni więcej aku nie dostaną z nieba jak 2,5 - 3 A i przy diodowym oświetleniu to w zupełności wystarczy ...teraz jeśli takie 3 A dają całą noc równo to aku jest zaspokojony ... pytanie czy jemu jest w życiu źle ? :)

Popracuje 3-4 lata i nowy ... gwarancję ma na 36 miesięcy , więc dlaczego miałby dalej się męczyć ? Dziś za 110 Ah płacę brutto 306 PLN ...

Tak mi się zdaje , że ta cała filozofia podtrzymywania życia aku na siłę jest czymś w rodzaju ocieplenia klimatu na globie ziemskim ... niby cieplej a na czapie lodu więcej o 60% niż w 2012 roku :-P

Twój działa , dziś dostał dawkę świeżego sztrumu :spoko

maszakow - 2013-12-18, 01:28

Adam, odpowiem jak potrafię :)
Co do starszych energobloków to ... właśnie się mylisz :) . Owszem jest tam układ prostownika ale to tylko JEDEN element układanki. Do tego prostownika jest dołożoony układ kontroli który monitoruje napięcie i prąd ładowania i w odpowiednim momencie odcina ładowanie lub ogranicza prąd ładowania, drugą częścią jest układ nie dopuszczający do rozładowania akumulatora poniżej pewnych wartości. Dla porządku wspomnę tu o zarządzaniu przełączaniu źródeł napięcia odbiorników wskaźników...itp
Owszem wygląda to jak heretyckie klocki z epoki kamienia łupanego ale właśnie dlatego działa lat trzydzieści i więcej - bo tak zostało zrobione. Analogowy odpowiednik procesora. Teraz technologia poszła do przodu i takie rzeczy robi się mikroprocesorami - tylko że takie rozwiązania psują się 5x szybciej. Można zaprojektowac i złożyć taką elektronikę po staremu ale części są mniejsze bardziej wymagające - to ma szanse popracować bez awarii najwyżej połowę tego co pierwowzór.

co do aku ... Nie po temacie ale chyba możemy i w tą stronę to rozwinąć.
Akumulator 110Ah zwykły może i kosztuje 300 PLN. IMHO za tanio a 3 lata gwarancji to teoria (patrz Centra Futura). Znakomita większosć CT jako pokładówki ma akumulatory znacznie droższe. Technologia poszła do przodu - akumulator robiony teraz to nie to samo co aku robiony 20 lat temu. Żeby taki akumulator przeżył swój czas trzeba go odpowiednio traktować. Zwykły prostownik też da radę ale musisz go pilnować. A jeśli bez wysiłku ten sam akumulator eksploatować przez 9 lat zamiast przez trzy - to dlaczego nie ? Oszczędzasz.
po pierwsze - ekologia. Wiadomo co i jak nie będę się tu rozwodził.
po drugie ekonomia - rzeczy odpowiednio traktowane i używane służą dłużej a Tobie zostaje kasa w kieszeni. Może Ty możesz sobie pozwolić na to by wydać 300 PLN więcej co 2-3 lata... są tacy co nie mogą. Poza tym sa tacy którzy zamiast wydawać kasę niepotrzebnie mogą ją przekierować na coś bardziej potrzebnego lub pożytecznego dla siebie lub dla innych. Zamiast aku możesz kupić piwo, buty dla Joli (bez złośliwości, broń Boże ) prezent jakiś... możesz pojechać do Szczecina i z powrotem za kamperowa bracią... - a możesz tez np zasponsorowac obiad tuzinowi dzieci pod opieka Pajacyka albo szlachetną Paczkę albo edukację tym kórzy mają z tym problem - Twoja wola.

po trzecie - wiedza. Ja zacząłem się interesować regeneracją i dłuższym życiem aku ja zaczęła padać moja Varta. Potem doszły do tego 3 potężne AGMy zasuszone przez jakiegoś debila w UPSie. 3 sztuki 150Ah o wartości 1300-1500 PLN, mające służyć przez 12 - po 3 latach zostały zezłomowane z powodu kompletnej nieznajomości tematu ich prawidłowej eksploatacji i ładowania. Masakra :shock:
To tak jakby ci ktoś wjechał na podwórko pontiakiem GTO i powiedział - a roz..waliłem go bo coś mi tam nie pasowało - weź go sobie. NIE MÓW że nie zacząłbyś przy tym dłubać.
kiedyś nie było takich możliwości, a jak był stan wojenny nie było też akumulatorów. Ludzie wtedy kupowali wodę kwas, płukali ładowali znów płukali ... i tak regenerowali aku. Teraz masz odpwiednie metody sprzęt ... czemu z tego nie skorzystać ? to szybsza pewniejsza i czystsza metoda znacznie mniej pracochłonna - nie wspominając o tym że szanująca twój nabytek.

No i po czwarte - inni. Cały ten temat powstał z przekory bo wszyscy tylko o jednej cudownej konstrukcji gadali ... :) Na pewno udowodniłem że jest tego więcej, można kupić taniej a zrobi to samo. No i znajdą się tacy co z tego zapewne skorzystają. Na zdrowie.

Dobra - jutro do pracy dojechać trzeba i nie zasnąć przez 8h... - Idę lulu :spoko

maszakow - 2013-12-22, 22:25

Znalazłem artykuł W tym linku z Auto świata - dosłownie przedruk z niemieckiego magazynu - dotyczący testów ładowarek. TU podeszli do tematu znacznie bardziej naukowo i zrobili poligom.
Na czołowych miejscach propozycje już omawiane. :) trudno powiedzieć cokolwiek o reszczie, jak są osiągalne w Polsce. Ogólnie stwierdziłem jednak że temat potraktowali bardzo po łebkach wzięli co mieli pod ręką albo na półce w markecie - gdyby wzięli przynajmniej jeszcze 2 z mojej listy to wszystko by im się powywracało w tych testach.
Ponadto znalazłem ciekawą propozycję z Chin sprzedawaną w Polsce - umieściłem jako ciekawostkę. Sunstorm ...Brak jakiejkolwiek dokumentacji uniemożliwia przeanalizowanie możliwości sprzętu. Próba dotarcia do stron producenta powiodła się ale tam już nic więcej nie ma, natomiast wyhaczyłem po drodze ile to kosztuje w hurcie i ... nie powiem :) wcale nie tak dużo.

OMEGA - 2013-12-22, 22:35

no to uchyl rąbka tajemnicy
kodi - 2013-12-22, 22:42

Maszakowowi pewnie o to chodziło - patrz pierwszy post, który ciągle edytuje.

Sunstorm 4/6/8/12A 12V
To chińska produikcja o sporych możliwościach i baaardzo atrakcyjna cenowo. W innych propozycjach ląduje dlatego że jest to prostownik z doborem prądu łądowania i możliwośćia załączenia ręcznego procesu odsiarczania. mikroprocesor pilnuje tylko samego ładowania. POdaję stronę sprzedawcy dlatego że doszukać się czegokolwiek na stronach producenta trudno, pod indeksem są inne zdjęcia, a pod zdjęciem identycznego sprzętu - zupełnie inne parametry.

maszakow - 2013-12-23, 02:04

No tak ... :roll: stwierdziłęm ze trochę inaczej to zrealizuję.
Informuję wszem i wobec że w tym temacie przyjąłem następującą zasadę: znajdując coś ciekawego co nadaje się do umieszczenia na liście - edytuję pierwszy post i umieszczam notkę o nowym urządzeniu razem z innymi. Dyskusja w temacie uwagi, wrzutki propozycje nadal mile widziane ale w pierwszym poście wszystko jest wyłożone w skrócie wraz z linkami tworząc w miarę spójną całość.

JaWa - 2013-12-23, 11:03

Ja używam UltiPower 15A, na Allegro 420 zł. Przywróciła do życia dwa złomy, które leżały w garażu trzy lata, działały jeszcze prawie rok.

UltiPower jest ładowarką i testerem sterowanym przez nowej generacji mikroprocesor, który monitoruje w czasie rzeczywistym parametry baterii .
7 etapów ładowania:
1.Desulfation
Odsiarczanie pulsacyjne zasiarczonych akumulatorów.
2.Trickle charge
Początkowa faza ładowania. Faza ta utrzymuje się, dopóki niskie napięcie na baterii nie zacznie rosnąć ponad obecny poziom. W tym momencie ładowanie wchodzi do fazy ładunku. Jeżeli napięcie na akumulatorze nie rośnie ładowanie jest zawieszone. Defekt baterii jest wyświetlany na LED.. Jeżeli duży akumulator został mocno rozładowany może być konieczne, by ponownie podłączyć ładowarkę po chwili.
3.Bulk charge.
Główne ładowanie do około 80% pojemności akumulatora stałym prądem.
4.Float charge - high end.
Ładowanie końcowe stałym napięciem . Podczas tej fazy, prąd stopniowo jest zmniejszony.
5.Test.
Ładowanie jest wstrzymanena krótki okres i wykonywana jest analiza napięcie na baterii. Jeżeli to spada zbyt szybko, bateria jest prawdopodobnie wadliwa.
Ładowanie jest zawieszone i błąd jest wyświetlany.
6.Float charge - low end.
Napięcie elektryczne spada do podstawowego poziomu z kontrolowanym prądem.
7.Trickle maintenance charge – pulse.
Stan naładowania akumulatora między 95% i 100%. Akumulator impulsowo jest doładowywany do 100% pojemności. Po skończeniu ładowania , gdy po kilku dniach napięcie na akumulatorze spadnie ładowarka podejmuje ponowne ładowanie , nie pozwalając na zasiarczenie się nieużywanych baterii.

maszakow - 2013-12-23, 12:11

no mocniejsza wersja wymienionej na liście. Dzięki za potwierdzenie że mimo pochodzenia z podejrzanego kraju to działa i to dobrze działa - tak jak powinno. wspominałem że cena wysoka, co może być wskazaniem że ten sprzęt równa do najlepszych
IAAN - 2013-12-24, 00:29

mam w zabudowie akumulator jak na fotce wydaje mi się ze jest on za słaby zbyt krótko trzyma napięcie ,
po podłączeniu prostownika po kilku godzinach słychać jakby elektrolit się w nim bąbelkował ładuję go prostownikiem jak na foto
jak sprawdzic jego pojemnośc i czy się on do czegoś jeszcze nadaje ,mam aerometry mierniki ,mogę wymienić elektrolit itp.
Maszakow co byś poradził jak zmierzyć jego sprawność czym obciążyc i mieżyć
w zabudowie mam oświetlenie diodowe jakieś 10 Wat ,pompkę wody ,ebersprachera suchego i w któtce webasto mokre 5kW myślę że w sumie pobór prądu nie jest większy jak 80 -100 WAT

chętnie kupił bym ten prostownik z lidla niestety u nas go nie ma w lidlu :(

JaWa - 2013-12-24, 09:57

IAAN napisał/a:
jak sprawdzic jego pojemnośc i czy się on do czegoś jeszcze nadaje

Jedz do jakiegoś elektryka to Ci zmierzy pod obciążeniem i będzie wiadomo, czy złom, czy nie. U nas taki przyrząd mają w sklepie z akumulatorami.

maszakow - 2013-12-25, 17:25

IAAN,
Prostownik jest OK - ładowanie długie ale za to nie mordujące specjalnie aku. TO normalne że aku będzie bulgotał po kilku godzinach i się nagrzewał. to jest jego pełne prawo. Żeby naładować w pełni twoją setkę od stanu rozładowania (czyli 10-10,5V ) musiałbyś go trzymać pod tym prostownikiem minimum 20h.
Jeśli znacznie wcześniej słychać lub widać że pobór "prunda" spada ... no cóż nic nie jest wieczne...

Pomiar pojemności akumulatora jest relatywnie prosty...aczkolwiek długi. :)
Potrzebne ci są 1 lub 2 żarówki samochodowe halogeny, woltomierz - dowolny multimetr z pomiarem napięcia stałego i odpowiednim zakresem oraz zergarek stoper lub cokolwiek do pomiaru czasu.
Żarówka ma znaną moc (50 lub 55W) czyli prąd jaki będzie pobierała to 4,2 lub 4,6A.
POdłączasz jedną lub 2 żarówki do akumulatora, startujesz stoper i ...czekasz. co jakiś czas mierzysz woltomierzem napięcie na aku. pomiar przerywasz w momecie gdy napięcie aku spadnie do 10,5V.
z prostej zależności - pobrałeś tyle a tyle prądu w określonym czasie - i wiesz na co stać twój akumulator.

Pierwsza podstawowa rzecz do sprawdzenia - czy poziom elektrolitu jest właściwy, jak nie - dolać i ładować.
Akumulator można odratować ładując go jedną z wymienionych z listy ładowarek z odsiarczaniem.
Alternatywą jest moduł odsiarczania. MOżna go tez zrobić, koszt nieduży ale trochę to upierdliwe - w tym momenciwe podłączasz moduł do aku (aku rozłądowane do tych 10V) podłaczasz prostownik - i jedziesz.
2 -3 takie ładowania i pojemność aku wzrośnie. oczywiście nie odzyska pełnej sprawności jaką miał nowy ale np wiele jest przypadków że martwy aku odzyskiwał 70-80% pojemności i służył jeszcze przez 2-3 lata
Używanie ładowarki z odsiarczaniem od samego początku gwarantuje znacznie dłuższe życie aku. Przypominam że to już nie te same czasy i technologie że akumulator służył 8 lat bez jakiejkolwiek specjalnej troski o niego...

PO takim ładowaniu dopiero zacząłbym sprawdzanie czy elektrolit jest ok i do czego się nadaje.

silny - 2013-12-25, 17:40

maszakow napisał/a:
TO normalne że aku będzie bulgotał po kilku godzinach


nie , to nie normalne przy 100A akumulatorze i prostowniku kilkaA .
gazowanie po pobraniu powiedzmy 20-25A oznacza ze tyle mniej wiecej pradu aku jest w stanie zmagazynowac.

jesli ladujesz akumulator malym pradem ponizej 1/10 pojemnosci to zacznie gazowac bardzo pozno ,kolo maxa

gazowanie po podlaczeniu moze oznaczac za wielki prad ladowania lub zgon aku.

byl u mnie klijent ktory chwalil sie sukcesem w regeneracji aku. wylal stary elektrolit , wlal nowy - wyplukal - wylal - wlal nowy i ladowal przez zarowke mikro pradem chyba z tydzien ,.
w efekcie podobno dziala normalnie :spoko

maszakow - 2013-12-25, 18:38

majsterek napisał/a:
byl u mnie klijent ktory chwalil sie sukcesem w regeneracji aku. wylal stary elektrolit , wlal nowy - wyplukal - wylal - wlal nowy i ladowal przez zarowke mikro pradem chyba z tydzien ,.
w efekcie podobno dziala normalnie :spoko


Owszem - to stara metoda regeneracji aku. tak się robiło 20-30 lat temu jak technika nie była tak zaawansowana. O tym zresztą :bylo też i na forum.

fiba56 - 2013-12-26, 11:45

Trzeba zaznaczyć że przy niskim poziomie elektrolitu dolewamy wodę destylowaną(kwas nie paruje,tylko woda)
maszakow - 2013-12-26, 21:16

Kolejny sprzęt firmy Yato godzien uwagi pojawił się w pierwszym poście.
a tymczasem dołożę takiego małego gwoździka...

Dlaczego prostowniki z lidla i biedronki wydają się być tak atrakcyjne ? proszę bardzo oto ich odpowiedniki
TE4-0227
http://www.voltpolska.pl/...bslugi_0227.pdf
chiński prostownik dystrybuowany przez polską firmę - ok 130 PLN

Yato YT-8301
http://www.toya24.pl/medi...00_01_instr.pdf
równiez chińskie ale z marką - ceny od 140 -180 pLN

Cemont Icharger 9.0 lub 15.0
http://www.cemont.com/fil...pj/___w6591.pdf
Boczna gałązka z branży spawalniczej francuskiej firmy Air Liquide. ...i ceny od razu wyższe - od 160 PLN w górę

toscaner - 2014-11-07, 21:46

Maszakow wiem, że to Twój temat, ale tak trafiłem więc wklejam. Ciekawa stronka:
http://prostownik.pl/

Miałem u mnie nie montować żadnego prostownika, bo panele radzą sobie nawet teraz w listopadzie i prądu starcza i nie było potrzeby, ale licho nie śpi. Może się przyda kiedyś.


Zainteresował mnie sprzęt nazywany Blow. Firma, marka. Cholera wie. Pewnie kolejna chińszczyzna.

Interesuje mnie 20A albo 30A. Prostowniki 4A czy 6A przy mojej elektrowni to niestety zabawki. Jak już kupować to coś, co da radę jak nie naładować to chociaż podładować takie 320Ah.
Tu akurat wersja 15A:
http://prostownik.pl/2012...-15a-blow-auto/
Ale na alle-tanio można kupić większe, nawet 40A. Np.:
http://allegro.pl/prostow...4775603481.html
Wydają się przyzwoite. No ta cena. :shock:

Co o tym myślicie? Może ktoś ma? Używa?

Johny_Walker - 2014-11-08, 00:32

Po co ładowarka? Nie wystarczy podłączyć kabla do kampera i ładować akumulatorów przez elektroblok?
krimar - 2014-11-08, 01:36

a w Lidlu jak co roku rzucili właśnie całkiem przyzwoicie wyglądające prostowniki po nie całe 50 pln
toscaner - 2014-11-08, 09:26

Johny_Walker pewnie lepiej, ale trzeba mieć energoblok. Tylko po co mi zwykły energoblok, który nie obsłużyłby moich rozwiązań, a wbudowana ładowarka będzie za słaba.
Sam buduję energoblok 100% dedykowany do mojego kampera.

Chcę natomiast kupić prostownik/ładowarkę, który w ekstremalnej sytuacji poradzi sobie z naładowaniem moich akumulatorów przez jedną noc prądem 10C.
Mam jeszcze prostownik 12A, który de facto sam zbudowałem, ale raczej nie spełni takiego zadania. :-/

Krimar te prostowniki z Lidla zdaje się dają prąd max 3,8A? :(
Miałem podobny Boscha i rozładowany u znajomego aku do 5V wykrywał jako 6V. Wywaliłem i zreanimowałem mu aku tym 12A. Jeździ do dziś.


Dorzuciłem prostowniki Blow do listy. Ktoś zna?

maszakow - 2014-11-08, 13:03

Te z lidla owszem nadają się do osobówek ale padniętego pokładowego nie podniosą -
Pracują na akku który ma nie mniej niż 7,5V. Poniżej mówi że trup - więc tylko zwykłym prostownikiem można go podnieść do tego progu a potem dopiero ładować inteligentem. Przy naszych pojemnościach aku to będzie długa zabawa.
toscaner -banany prostownik 30A sam sobie możesz zrobić. Do sytuacji awaryjnych...może 30A to za dużo ale 20-25A ... porządne trafo, duży mostek Graetza albo porządne diody ... i chwacit. na sytuację awaryjną szkoda wywalać więcej kasy.

Wojciechu - 2014-11-08, 14:28

W ubiegłym roku kupiłem nieznany dla mnie prostownik EXIDE i muszę powiedzieć rewelacja - ładuje od niskich wartości zużycia akumulatora, podtrzymuje i zabezpiecza przed przepięciami. Drogi ale wart swojej ceny.
toscaner - 2014-11-08, 14:38

To wiem, jedyny minus takiego robionego, który by dawał te okolice 30A (400-500W trafo), to to, że trafo waży, a pomimo bardzo sporadycznego użycia chciałbym go wkręcić na stałe w części energobloku i zapomnieć.
Przydałoby się też mimo wszystko dać jakąś elektronikę sterującą (automatyzującą) co by nie wygotować elektrolitu. Muszę poszukać po necie, części w Polsce kupić. Potrawić płytki, polutować. W sam raz na zimowe wieczory :)

Ale te Blow zainteresowały mnie głównie z tego powodu, że to PWM, więc waga raczej dużo niższa.
Sam nie wiem.
Może kupię ten Blow 20A, potestuję i wrzucę jakieś info do zaktualizowania Twojej listy.

Święta idą, to czas zrobić sobie jakąś listę prezentów, które sobie kupię. :mikolaj

Witek G - 2014-11-23, 08:44

Pomimo uważnego przeczytania instrukcji obsługi, mam pytania do posiadaczy CTEK MXS 7.0:
Kiedy/w jakiej sytuacji zapala się górna kontrolka RECOND, bo dolna to po wybraniu tego programu
Na jakim programie najlepiej pozostawić na zimę akumulator żelowy a na jakim mokry bezobsługowy

McGali - 2014-11-25, 22:43

prof-os napisał/a:
W ubiegłym roku kupiłem nieznany dla mnie prostownik EXIDE i muszę powiedzieć rewelacja - ładuje od niskich wartości zużycia akumulatora, podtrzymuje i zabezpiecza przed przepięciami. Drogi ale wart swojej ceny.


Całe 80 złociszy w tamtym miesiącu ze znanego portalu aukcyjnego Bosch 1208E. Sprzedawca myślał że sprzedaje tester akumulatorów. Prostownik do żelowych i kwasowych w automacie.

triodak - 2014-12-04, 02:05

toscaner napisał/a:
Zainteresował mnie sprzęt nazywany Blow. Firma, marka. Cholera wie. Pewnie kolejna chińszczyzna.

Interesuje mnie 20A albo 30A. Prostowniki 4A czy 6A przy mojej elektrowni to niestety zabawki. Jak już kupować to coś, co da radę jak nie naładować to chociaż podładować takie 320Ah. [...] Co o tym myślicie? Może ktoś ma? Używa?
Witam!
Zaciekawił mnie ten model BLOW HRC-40A ale po przeczytaniu kilku artykułów na elektrodzie o tym modelu nie polecam. Bardzo słabe jakościowo komponenty i brak jakiejkolwiek specyfikacji. Dodatkowo prostownik ten ma tylko jeden tryb pracy ze stałym napięciem o nieznanej mi wartości (~ 14,5V ?). Porównując do innych urządzeń to jest to tryb pracy "zasilacz" z lepszych ładowarek mikroprocesorowych. Czyli urządzenie tak reguluje prądem na wyjściu aby napięcie na wyjściu było stałe.

Nie znając się na kamperach mogę założyć że tego typu urządzenie nadaje się bardziej do energobloku niż jako prostownik. Zamiast BLOWa poleciłbym przemysłowy zasilacz impulsowy o odpowiednich parametrach. Np.zasilacz MeanWell serii 600. Model HRP-600-12 lub HRP-600-15. Takie zasilacze zazwyczaj mają potencjometr którym ustawiamy stałe napięcie wyjściowe na wybranym przez nas poziomie (np. bezpiecznym nie gotującym aku poziomie ~13,5V). Do tego mamy wszystkie zabezpieczenia jak należy, możliwość przeciążenia i 45A pracy ciągłej za ok.500PLN

Do tego taki zasilacz podniesie padnięte aku z każdego poziomu (pełne 13,5V będzie niezdrowe dla padniętego aku ale kilka żarówek przez pierwszą godzinę może pomóc :-) )

Dodatkowo osobny desulfator (odsiarczacz) dużej mocy (taki jak ten), który pracuje na stałe równolegle z zasilaczem przez przekaźnik przemysłowy i aku będą w dobrej formie.

Jedyne co mi się nie podoba to takie używanie aku, że często jest kompletnie rozładowany (10-10,5V) lub w ogóle padnięty.
Dla mnie jako elektryka byłoby to nieakceptowalne i oznaczało że trzeba przeanalizować obciążenia i dołożyć Ah na pakę. np. z 300Ah na 500Ah. Inna ważna sprawa to regularny serwis aku - czyszczenie plastików (szczególnie w okolicach klem) oraz dolewanie wody destylowanej.

I jeszcze dodam że rozwiązania z transformatorem tradycyjnym są bezcelowe i mało sensowne w tych zastosowaniach ze względu na przeładowywanie i współczynnik wypełnienia czasu ładowania.

Co do ładowarki z Lidla (3,8A) to ją polecam. Więcej info tutaj.

Można też za trochę większą kwotę zakupić zasilacz buforowy (zasilanie + ładowanie + kontrola aku) HEP-600C-12 lub PB-600-12.

Pawcio - 2014-12-08, 16:47

Cytat:
Kiedy/w jakiej sytuacji zapala się górna kontrolka RECOND, bo dolna to po wybraniu tego programu

Górna kontrolka pojawia się w chwili, gdy w trybie RECOND ładowarka dostarcza prądu o napięciu 15,6V .


Witek G napisał/a:
Na jakim programie najlepiej pozostawić na zimę akumulator żelowy a na jakim mokry bezobsługowy

Obydwa pozostaw w trybie NORMAL. Akumulator zostanie wówczas całkowicie naładowany. Następnie ładowarka będzie sprawdzała stan napięcia i w razie potrzeby dostarczy impuls w celu utrzymania całkowitego naładowania akumulatora. :spoko

toscaner - 2015-01-08, 22:02

U nas w Lidlu mają rzucić prostowniki "z Lidla".
Ten z górnej półki nie jest, ale może by się przydał.
Nie do kampera, tylko hmmm, żeby czasem podładować coś i nie musieć pamiętać, czy aby już dawno nie przekroczyło progu gazowania. :haha:

Pytanie do znawców.
Czy to dokładnie ten sam sprzęt co w Polsce?

krimar - 2015-01-08, 22:13

ten sam http://www.lidl.pl/pl/ofe...Detail&id=27657
aczkolwiek było kilka wariacji tego modelu, z LCD lub z diodami, krokodylki na śrubki lub na stałe
http://www.lidl-service.c...tml?action=show
wpisz prostownik, zobaczysz wszystkie mutacje

Mirekl61 - 2015-01-09, 21:30

toscaner napisał/a:
Czy to dokładnie ten sam sprzęt co w Polsce?

W Polsce take były parę lat wcześniej.

CAPOMAN - 2015-01-09, 21:47

Właśnie widziałem w gazetce Lidla, że od 12 stycznia będzie ponownie w ofercie- to chyba nowsza wersja z wyświetlaczem.

Natomiast chyba odżałuję i kupię C7- w sumie jak kupować to może coś troszku lepszego...

onionskin - 2015-01-09, 21:57

Mirekl61 napisał/a:
W Polsce take były parę lat wcześniej.

Były też chyba 2 miesiące temu, kupiłem i do profilaktycznego podładowania jest OK.

onionskin - 2015-01-09, 22:11

toscaner napisał/a:
To wiem, jedyny minus takiego robionego, który by dawał te okolice 30A (400-500W trafo)..........................
Muszę poszukać po necie, części w Polsce kupić. Potrawić płytki, polutować. W sam raz na zimowe wieczory :)
.............................

Pamiętaj o "miękkim starcie" trafa przy takich prądach.

Mirekl61 - 2015-01-09, 22:18

Doładowuje w ciągniku trwa to czasem kilka dni :mrgreen: i jeszcze się nie spalił jak w tym wątku z elektrody jednak stawiam go na płytce betonowe.
Mam tylko wątpliwości z jego dobijaniem do 14,7V :-/

onionskin - 2015-01-09, 22:25

Mirekl61 napisał/a:
Doładowuje w ciągniku trwa to czasem kilka dni :mrgreen: .............

Oj - to na regulatorze (traktorka) masz źle ustawione ładowanie :mrgreen:

Mirekl61 - 2015-01-09, 22:34

T25 jest na emeryturze i czasami tylko odśnieża :wyszczerzony:
toscaner - 2015-01-09, 23:02

Ale ja tą lidlową to akurat nie do kampera. Na moje 240Ah ładować 3 amperkami... gdy panele dają 10-15A raczej mija się z celem.
Bardziej myślałem mieć coś taniego do podładowania czegokolwiek z "opcją" nie przeładowania.
Zdaje się, że te z Lidla ładują do jakiegoś napięcia i koniec? Ale jeśli do 14,7V to trochę... :-/

Na pewno nie nada się to do mojego kamperka. :-P
Ja nawet nie mam gniazdka do podłączenia prądu z zewnątrz. :wyszczerzony:

elspasoo - 2015-01-09, 23:15

Do akumulatorów małych do ok 60ah spokojnie wystarcza. Natomiast do większych potworków wapniowych i żelowych używam polskiego prostownika procesorowego Semi MTM 12-15 15A - link http://www.semi.com.pl/oferta_mtm.html. Szczególnie przy ładowaniu alumulatorów żelowych i wapniowych odpowiedni program wydłuża (przynajmniej nie skraca) żywot akumulatora.
Andrzejek10 - 2015-01-10, 18:57

Ja kupując kampera miałem w nim zamontowane takie urządzenie do ładowania http://www.dc-ac.com/pr_m_sp5000.htm , i nie tylko ładuje także służy jako przetwornica. Dokładnie nie wiem jak to idzie ale podpinając 220 do kampera to ładuje a jak przełączę to mam 220, z dwóch akumulatorów żelowych 100Ah klima chodzi przez 5 godzin - tą informację mam od sprzedającego nie sprawdziłem bo szykuję się z kupnem akumulatorów bo stare odmówiły posługi.

Moje pytanie nie ma możliwości odłączenia ładowania akumulatorów, czy muszę co jakiś czas odłączyć 220 czy może być cały czas podłączone?

toscaner - 2015-01-10, 20:01

Coś ten sprzedający chyba nie do końca był szczery, albo coś jest nie tak. Z podanego linku wychodzi, że (5-ta pozycja) na wyjściu jest sinus modyfikowany. Średnio widzę żeby klima pracowała na prądzie o takiej charakterystyce.
Kolejna "nieścisłość" to klima pracująca przez 5 godzin na przetwornicy o sprawności 85% zasilanej z akumulatorów o pojemności łącznej 200Ah.
Powiem tak: :-/

No dobra policzmy...
Załóżmy, że te żelowe 200Ah wypompujemy klimą w 70%. Jeśli coś zasilane przez przetwornicę o sprawności 85% miałoby pracować te 5 godz, to nie mogłoby brać więcej niż około 280W. W praktyce mniej.
Nie znam klimatyzacji, której starcza tak mała moc.
Najmniejszy Dometic 1100 pobiera 460W.

Andrzejek10 - 2015-01-10, 21:02

Co do pracy na tym to klima działa spokojnie, ale mi na starych akumulatorach działała 10 min. ale to nie jest ważne, chce dokupić agregat jak będzie potrzeba to pomoże. Dla mnie ważne jest czy jak jest podłączone 220 to może tak być cały czas czy muszę odłączyć zasilanie ?
Socale - 2015-01-10, 21:06

Andrzejek10 napisał/a:
...
czy muszę co jakiś czas odłączyć 230 czy może być cały czas podłączone?

Nie czytałem całego tematu, więc odpowiem na cytat.
Bardzo prosty sposób na sprawdzenie czy tak można:
Podłącz do sieci 230V niech ładuje, przez dobę, dwie doby, niech naładuje na full, po tym czasie zmierz napięcie na biegunach podczas ładowania/bez odłączania.
Najlepiej 13,2V
Nie szkodzi 13,8V
Dopuszcza się 14,4V jako max
Powyżej 14,4V destrukcja akumulatora.
.
Na krótkie przedziały czasowe można zaakceptować nawet 15,5V na biegunach podczas ładowania ale NA CZASOKRÓTKO, max 30 minut. Potem intensywne gazowanie=uśmiercanie.

toscaner - 2015-01-10, 21:43

Andrzejek10 napisał/a:
Co do pracy na tym to klima działa spokojnie, ale mi na starych akumulatorach działała 10 min. ale to nie jest ważne, chce dokupić agregat jak będzie potrzeba to pomoże. Dla mnie ważne jest czy jak jest podłączone 220 to może tak być cały czas czy muszę odłączyć zasilanie ?


No to ciekawy przypadek. Praktycznie się nie zdarza, żeby lodówki, klimatyzacje i inne sprzęty z silnikami pracowały na modyfikowanym. Chciałbym zobaczyć ten przebieg na oscyloskopie, ale nie będę kupował tej przetwornicy tylko po to.
W każdym razie masz trochę szczęścia, że to działa, ale nie zmienia to faktu, że te godziny to trochę fikcja. Jakbyś podał jaką masz klimę (pobór mocy, albo chociaż ile BTU), to można prosto oszacować ile na nówkach aku pociągnie. Ułatwi też dobranie agregatu pod nią. Jakby nie było, przetwornica ma 5kW/10kW. Małe agregaty takiej mocy nie będą miały.

Andrzejek10 - 2015-01-10, 21:57

Socale napisał/a:
Andrzejek10 napisał/a:
...
czy muszę co jakiś czas odłączyć 230 czy może być cały czas podłączone?

Nie czytałem całego tematu, więc odpowiem na cytat.
Bardzo prosty sposób na sprawdzenie czy tak można:
Podłącz do sieci 230V niech ładuje, przez dobę, dwie doby, niech naładuje na full, po tym czasie zmierz napięcie na biegunach podczas ładowania/bez odłączania.
Najlepiej 13,2V
Nie szkodzi 13,8V
Dopuszcza się 14,4V jako max
Powyżej 14,4V destrukcja akumulatora.
.
Na krótkie przedziały czasowe można zaakceptować nawet 15,5V na biegunach podczas ładowania ale NA CZASOKRÓTKO, max 30 minut. Potem intensywne gazowanie=uśmiercanie.



Sprawdzę wielkie dzięki za podpowiedź, nie jestem elektrykiem no chyba że do 3,5 V :)
leci piwko.

toscaner - 2015-01-10, 22:31

Sprawdź, sprawdź tą klimę, ale i tak proponowałbym tą przetwornicę używać do czegoś innego. Klima może i odpala, bo przetwornica ma zapas mocy, ale zasilanie kompresora prądem o takiej charakterystyce musi go zdrowo mordować. Pomijam już niepotrzebne straty na grzaniu się przez to. I nie chodzi mi o grzanie się wynikające z przepompowywania ciepła podczas pracy. A i przez to kolejne straty w większym zużyciu prądu. Ale tego nie jestem w stanie oszacować, bo nie znamy charakterystyki przebiegu.
Zasada jest taka - klima, lodówka, wiertarki itd sprzęty są przystosowane do zasilania ich prądem o przebiegu sinusoidalnym. W innym przypadku nie działają, lub działają głośno, a w najgorszym wypadku szlak je trafia. Znam z autopsji. :)

triodak - 2015-01-18, 22:14

toscaner napisał/a:
Zdaje się, że te z Lidla ładują do jakiegoś napięcia i koniec? Ale jeśli do 14,7V to trochę... :-/

Jak wspominałem wcześniej tutaj opisywałem jak ładowarki z Lidla ładują.
Ładują do 14,4V w trybie "autko" i 14,7V w trybie "śnieżynka". Potem podają stały prąd ok.100mA co oznacza napięcie poniżej 13,0V na akumulatorze ok.50Ah.

Andrzejek10 napisał/a:
Ja kupując kampera miałem w nim zamontowane takie urządzenie do ładowania http://www.dc-ac.com/pr_m_sp5000.htm

Czy to na pewno model SP-5000? Bo on nie ma funkcji ładowania akumulatora.
Ma ją model SP-5000C.

Co do pomiaru napięcia ładowania to można je wykonać kilka razy w trakcie całego procesu ładowania. Możliwe że ładowanie odbywa się przez podawanie stałego napięcia na wyjściu. Możliwe jest też że jakiś scalak reguluje napięcie i prąd ładowania i na końcu procesu może będzie np.13,6V.

A wracając do tematu energobloku i mocnego prostownika (BLOW 40A) to można jeszcze zastosować komputerowy zasilacz serwerowy o mocy 1200-2500W (np.DPS-1520AB). Na necie można poszukać jak dany model zasilacza odpalić (bo mają nietypowe wyjścia) oraz jak podregulować napięcie w górę do np.13,4V (niektóre modele). Wtedy taki zasilacz utrzymuje stałe napięcie na zespole akumulatorów niezależnie od obciążenia (w granicach wydajności prądowej zasilacza). Aku zawsze naładowane i obciążenia można załączać bez większych przeszkód. No i cena ok.150zł jak się dobrze poszuka.

toscaner - 2015-01-19, 14:39

triodak napisał/a:
toscaner napisał/a:
Zdaje się, że te z Lidla ładują do jakiegoś napięcia i koniec? Ale jeśli do 14,7V to trochę... :-/

Jak wspominałem wcześniej tutaj opisywałem jak ładowarki z Lidla ładują.
Ładują do 14,4V w trybie "autko" i 14,7V w trybie "śnieżynka". Potem podają stały prąd ok.100mA co oznacza napięcie poniżej 13,0V na akumulatorze ok.50Ah.


No może gdzieś było, ale nigdy się nie interesowałem takim malutkim prostownikiem i finalnie teraz jednak nie kupiłem. Mam jeden 12A, chciałem drugi, ale rozsądek przegadał.
Ale masz rację z tym zasilaczem. Czytam i... przecież ja tak ładowałem akumulator ze 20 lat temu zasilaczem tyle, że mniejszym. Miałem przerobiony taki dawno temu. Mniej tego prądu bo z 20A jak pamiętam, ale to o czym piszesz. Może jednak wbuduję na stałe do kampera jakąś ładowarkę. :-P
Jedyne za "NIE" to to, że od pół roku nie brakowało mi na nic prądu i bez niej. Ale pomysł dla innych, jeśli ktoś potrafi przerobić.

jaxa - 2015-01-20, 14:18

a czy ktoś mia doświadczenie z takim prostownikiem
MIKROPROCESOROWY IMPULSOWY PROSTOWNIK "MEDION"
Sam rozpoznaje typ i pojemność
Prostownik wykorzystuje metodę trzystopniowego ładowania akumulatora i umożliwia jego naładowanie do 100 % jego pierwotnej pojemności.
Doskonały do akumulatorów kwasowych i żelowych 6V i 12V o pojemności od 1,2 Ah do 120 Ah
Odporny na zwarcia i zamianę biegunowości zacisków.
Zabezpieczony termicznie.
Automatycznie przerywa ładowanie po wykryciu końca ładowania
Posiada osobną funkcję do ładowania akumulatorów samochodowych ( 12V od 14Ah do 120Ah ) oraz motocyklowe ( 12V do 14Ah )
W przypadku niewłaściwego podłączenia biegunów załącza się dioda informująca o błędzie
Po naładowaniu akumulatora prostownik przechodzi w tryb podtrzymania utrzymując akumulator w stanie naładowania.
Zalety:
wodoodporna odbudowa
ładowanie w niskiej temperaturze
zabezpieczenie przed przegrzaniem
zabezpieczenie przed niewłaściwym podłączeniem
http://download5.medion.c...951_pl_pt-a.pdf

Chcę mieć alternatywę dla paneli słonecznych :bajer w końcu zima :zimno

maszakow - 2015-01-26, 00:15

Ten prostownik to prawdopodobnie klon tego co sprzedają w Lidlu. Prostownik bez funkcji regeneracji - ładuje padnięte aku od 7,5V w górę.
Medion to taka pseudo marka elektroniki kupują gotowe projekty i brandują....
Raczej nie ma co się tu więcej rozwodzić. :)

Pawcio - 2015-02-07, 10:22

W numerze 3/2015 czasopisma MOTOR zamieszczony został test ładowarek :spoko .


eMWu - 2015-02-09, 13:47

jaxa napisał/a:
a czy ktoś mia doświadczenie z takim prostownikiem
MIKROPROCESOROWY IMPULSOWY PROSTOWNIK "MEDION"


mam taki zepsuty. tanio oddam :lol:

CAPOMAN - 2015-04-10, 00:43

Panowie-trochę odgrzeję temat :ok w dniu dzisiejszym w związku z wyładowanym aku w autku mojej żony no i z myślą o swoim kamperku :ok postanowiłem kupić ładowarkę.

W zasadzie byłem zdecydowany na Boscha C7 - już miałem w dłoniach... już miałem finalizować transakcję- kiedy to z sprzedawcą wdałem się w rozmowę :mrgreen: poszło o temat- od jakiej wartości minimalnej można zacząć ładować totalnie rozładowany akumulator.

W sumie wyszło, że C7 dopiero od 10 a Ctek już od 2, ponadto sprzedawca zachwalał ten model(Ctek 5), który mi proponował, więc zdecydowałem się na Ctek MXS 5

Teraz czytam ten temat i widzę, że jeszcze jest model MXS 7.... :roll:
Czym one się tak naprawdę jeszcze różnią?- oprócz prądu ładowania (MXS 5 to max 5A a MXS 7 to 7A)

Powiem, że trochę się ....r bo mogłem już kupić MXS 7 - no, ale posłuchałem sprzedawcy...
Z drugiej jednak strony - jak na nasze potrzeby to chyba MXS 5 powinna wystarczyć ???

ABCkamp.pl - 2015-04-10, 06:21

:spoko
Mam taki i wystarcza

maszakow - 2015-04-11, 19:26

Capoman - chyba nie przeczytałeś dokładnie tematu. :)
Kupiłeś dobry sprzęt - o ile nie masz zamiaru utrzymywać tym CTek-iem przydomowej elektrowni, to w zupełności ci wystarczy.
Bosch C7 jest opisany w temacie. Według producenta ładuje od 7,5V.
Ktoś mówi nieprawdę - albo producent jeśli C7 faktyczne w realiach nie startuje między 7,5 a 10V - albo sprzedawca, który zadbał o swoją kieszeń sprzedając ci droższy (jak mniemam) sprzęt.
Jeśli działanie C7 nie odpowiada specyfikacji technicznej, (w instrukcji pisza że działa od 7,5V a faktycznie działa od 10V), to jest podstawa reklamacji lub zwrotu towaru.

Nie jestem orędownikiem żadnego z tych sprzętów - ale uczciwości i kompetencji. Dobrze by było że by sprzedawcy wiedzieli co sprzedają .... :roll:
Jedno nie ulega wątpliwości - szajsu na szczęście ci nie wepchnął więc .. baw się dobrze. :spoko

CAPOMAN - 2015-04-11, 20:11

maszakow- dzięki za podpowiedź.
Sprzedawca wydawał się obeznany- ale jeżeli nawet C7 od 7 zaczyna ładowanie to chyba jednak i tak zdecydowałbym się na Ctek 5 bo on zaczyna od 2.

Jeżeli chodzi o cenę to w tym akurat sklepie w Sosnowcu C7 mogłem kupić za 270zł a Ctek kupiłem za 250 z rabatem od sprzedającego :ok (20zł), więc cena tych ładowarek w zasadzie taka sama.

Tak czy inaczej mam Ctek-a i niech tak pozostanie- jak na moje potrzeby to chyba rzeczywiście wystarczy :spoko

silny - 2015-04-11, 21:52

to jest wszystko jedna .... te lidle prawie identyczne od reszty i podobne do boscha .
wyswietlacze teraz dodali :lol:

maszakow - 2015-04-12, 16:12

:spoko
NO i fajnie.
myślę że w twoim przypadku czy 2 czy 7V nie ma specjalnie znaczenia - jesteś tzw standardowym uzytkownikiem który raczej nie zabija akumulatorów na amen.
Zakup dobry więc możemy zakończyć wątek :)
A silny ... też ma rację :)

Pawcio - 2015-04-14, 09:11

Mam możliwość korzystania z Bosha i Ctka.
C7 potrafi wystartować od 5V (przynajmniej mój staruteńki model) Jeśli napięcie jest niższe ładowarkę można na chwilę przełączyć w tryb zasilacza (podaje cały czas 12 V) a następnie uruchomić tryb ładowania. Takie małe oszustwo.

W sumie jestem zadowolony i z C7 i z MXS5. Obydwa posiadają tryb regeneracji, ładują AGM, posiadają opcję odsiarczania, wykrywają zmianę biegunów, działają w trybie ładowarki. C7 dodatkowo może ładować 24 V.
Ta opcja jednak w kamperkach to rzadkość. W sumie to różowe Milki albo niebieskie Volva tylko ją wykorzystują ;) .

I w sumie maszakow już wcześniej w temacie to opisał :diabelski_usmiech

maszakow - 2015-04-14, 19:28

AMEN !!! to jest właśnie modelowy przykład "rzeczowego głosu w dyskusji" :diabelski_usmiech .

Co do podnoszenia akumulatorów z niższego napięcia - tak się własnie robi. Zasilacz 12V na bieguny - i potem dopiero ładowarka jeśli ta nie daje rady z powodu totalnego rozładowania. Problem tylko w tym że trzeba ZAWSZE ograniczyć prąd zasilacza. Akumulator w kiepskim stanie łyknie wszystko co mu zasilacz poda - a więc prąd maxymalny - co może doprowadzić do uszkodzenia sprzętu, zwłaszcza gorzej wykonanego. jak będzie za dobry zasilacz - wysokoprądowy - to z kolei ryzykujemy zniszczenie płyt w aku.
A co do lepszego pewności też nigdy za wiele więc jeśłi ktoś uprawia recydywę z rozładowaniem aku poniżej możliwości inteligentnych sprzętów - na stałym wyposażeniu powinien miec żarówkę 12V 10W na kabelkach - do łaczenia w szereg z akumulatorem.

Tadeusz - 2015-04-14, 19:41

Urzeka mnie rzeczowość tego wątku, co zawdzięczamy maszakowowi. Jest rzeczowy i konkretny, a kompetencja dopełnia całości obrazu.
Dziękuję Maćku.

:spoko :pifko

Aby ten temat był do końca jasny dla kolegów o wykształceniu humanistycznym, należy uczciwie powiedzieć jasno i wyraźnie:

Funkcja odsiarczania w oferowanych ładowarkach jest problematyczna tak jak odsiarczanie akumulatorów. Jeśli płyty pokryte są skamieniałą warstwą siarczków, to żadne odsiarczanie nic nie pomoże.
Wszelkie recepty dotyczą tylko "lekko upośledzonych" zbytnim rozładowaniem i tylko wówczas, gdy natychmiast poddamy je ładowaniu. Zwłoka powoduje zamordowanie nawet najlepszej baterii.

maszakow - 2015-04-14, 19:55

:proszeB
Czarna i Krzysiek - 2015-06-10, 18:50

Panowie, znalazłem coś takiego, a muszę "zregenerować" aku zabudowy, bo poprzedni właściciel przyznał się, że w zimę rozładował go do "0" i mimo, że był jeszcze na gwarancji,m producent gwarancji mi nie uznał :-(
Więc muszę kupić jakiś prostownik z odsiarczaniem, żeby go do życia przywrócić i znalazłem coś takiego:
Ładowarka z odsiarczaniem
Tylko cena podejrzanie niska, więc dlatego pytam.
A może jakieś inne sposoby na zregerowanie aku po rozładowaniu do cna ? Mam taki najprostszy prostownik z marketu, zaczyna ładowanie od 6A i automatycznie schodzi z prądem do 1A, nie ma możliwości żadnej regulacji.

maszakow - 2015-06-10, 19:41

Krzysiek,
Ładowarke Ultipower mocniejszą krótko bo kótko opisywałem w pierwszym poście.
W ofercie jest słabsza wersja - 4A
jeszcze słabszą wersję znalazłem NA STRONIE PRODUCENTA - podaję tylko dlatego że wygląda tak jak ta sprzedawana, a linki producenta z pierwszego postu nie działąją...trzeba będzie odświeżyć.
A twoja tania bo prąd mały jak na duże akumulatory - i używana.
Co do Twojego akku... NIE PODŁACZAJ POD PROSTOWNIK BO to jest coup de grace... zastanów się czy chcesz próbować - ile to cudo stało ? patrz wypowiedź Tadeusza kilka postów wcześniej.
JAk chcesz podnieść akumulator z zerowym napięciem to przede wszystkim
1. sprawdź poziom elektrolitu, dolej destylowanej jak trzeba.
2. Taki akumulator podłącz POD ZASILACZ Z REGULACJĄ PRĄDU - zalecane napięcie 13,8V a ograniczenie prądu do 200-300mA. NIE POMYLIŁEM SIE - 0,2 do 0,3A. I musi sobie tak popracować parę dni. im dłużej tym lepiej. Po 2-3 dniach można sprawdzić napięcie na klemach.
JAk drgnęło - podnieść prąd do 0,5A i kolejne 2-3 dni. potem już 1-2A. Jak się napięcie na akku podniesie do 8-9V - można podłączyć ładowarkę z odsiarczaniem. I tylko mieć nadzieję że się nie zasiarczył zakamienił na amen.
MOżesz też pożyczyć CTEKA i ładować z odsiarczaniem od niższego napięcia ale w takim przypadku radzę bardzo powoli i systematycznie karmić go małym prądem aż napięcie urośnie do w/w.
Zwykły prostownik podłączać tylko na sprawne aku i takie które nie spadły poniżej 10,5V. Inaczej zmniejszenie pojemności masz gwarantowane.

Czarna i Krzysiek - 2015-06-10, 20:21

maszakow napisał/a:
A twoja tania bo prąd mały jak na duże akumulatory - i używana.

No właśnie w ogłoszeniu koleś napisał, że nowa :shock:
maszakow napisał/a:
Co do Twojego akku... NIE PODŁACZAJ POD PROSTOWNIK BO to jest coup de grace... zastanów się czy chcesz próbować - ile to cudo stało ? patrz wypowiedź Tadeusza kilka postów wcześniej.

Może napiszę dokładnie co i jak bo chyba do końca nie przedstawiłem problemu prawidłowo. Kupując samochód nie było prądu w zabudowie. Zastanawiałem się co się stało, więc pierwsze podejrzenie aku. Nie miałem miernika przy sobie, jednak dioda na panelu pokazywała <12V i żadne urządzenie nie działało, nawet żarówki się nie zapalały, padła diagnoza aku martwy. Sprzedający pokazał mi gwarancję, aku był/jest jeszcze na gwarancji i tyle. Samochód uruchomił się normalnie, po powrocie do domu prąd w zabudowie był. I tak już zostało, aku zabudowy ładowałem tylko ładowarką, która jest w zabudowie oraz alternatorem. Na dzień dzisiejszy sytuacja przedstawia się tak. Aku ładuje się do wartości 13,5V, natomiast bardzo szybko, nawet bez obciążenia schodzi do 12,5V. Tą wartość trzyma ok. 24h, później schodzi do 12V i jeśli prąd w zabudowie jest wyłączony, wartość ta pozostaje niezmienna, ostatnio przez miesiąc się nie zmieniła. W praktyce, po dobie stania, aku pokazywał wartość 13,5V po zatrzymaniu, po dobie, gdzie, chodziła pompka wody, światło (LED) paliło się kilka godzin wieczorem oraz grało zwykłe radio samochodowe również przez kilka godzin, wartość spadła do 11,9V i to już np. uniemożliwia załaczenie się przetwornicy 230V. Aku ma 100Ah, więc na moje oko, przy tak małych poborach prądu nie powinien się tak szybko rozładowywać. Stąd moje podejrzenie, że całkowite rozładowanie go uszkodziło. Ponieważ jest jeszcze na gwarancji, oddałem z reklamacją, że nie trzyma pojemności. Otrzymałem odmowę reklamacji: "... usterka spowodowana niewłaściwą eksploatacją...". Dlatego postanowiłem zregenerować go sam, tylko nie bardzo wiem jak ;-) Czytałem tutaj o odsiarczaniu, dlatego wpisałem w ogłoszeniach i wyszukało mi takie cudo jak powyżej. Drogie nie jest, ale wyrzucać pieniędzy nie lubię ;-)

maszakow - 2015-06-10, 21:02

zgadza się całkowite rozładowanie zawsze drastycznie zmniejsza żywotność akumulatora.
Zwłaszcza jeśli był potem łądowany tradycyjnie...A był, bo przez energoblok.
Na dłuższą metę ta ładowarka jest "za mała" dla 100Ah. Zrobi swoje tylko w łuższym czasie, ajak masz cierpliwość to bierz....a co do nowości - może i nowa tylko starszy model. Cena faktycznie dość atrakcyjna... a pudełko instrokcja itp... jest dla tej nowej? :-)
Jak się nie spodoba możesz zawsze sprzedać tą samą drogą albo podobną :P

Czarna i Krzysiek - 2015-06-10, 21:04

maszakow napisał/a:
Zrobi swoje tylko w łuższym czasie, ajak masz cierpliwość to bierz...

Camper i tak tygodniami stoi na podwórku, więc niech się ładuje ;-) Co mi to przeszkadza :) A do tego odsiarczania muszę najpierw rozładować aku ??
Maćku a tak z innej beczki, badałeś coś tam może ?

maszakow - 2015-06-10, 22:06

hmm... nie wiem czy musisz rozładować ale nikt nie twierdził że działa na naładowanych :)
więc trzymajmy się wersji że lepiej to zrobić.
a z innej beczki - jeszcze nie ale już niedługo - kolejka zadań się zmniejsza:)
Sorki ale życie potrafi zmieniać priorytety.

Czarna i Krzysiek - 2015-06-10, 22:24

maszakow napisał/a:
a z innej beczki - jeszcze nie ale już niedługo - kolejka zadań się zmniejsza:)
Sorki ale życie potrafi zmieniać priorytety.

Spoko, no problem, jedyne o co bym Cię prosił, to żebyś mi powiedział, czy zamkniemy temat przed 6 lipca, bo wtedy wyjeżdżam. Jeśli nie, to spoko, tylko żebym wiedział, to inaczej się przygotuję ;-)

zibikruk - 2015-06-10, 23:10

Krzysiek, podjedź do Zielonki, pożyczę CTX 7, odsiarczysz i będzie dobrze (lub nie). :spoko
Czarna i Krzysiek - 2015-06-10, 23:58

O, bardzo chętnie, dzięki. Zadzwonię w weekend i jak znajdziesz chwilę, to podjadę. Pozdrawiam :spoko
toscaner - 2016-01-29, 19:18

Pojawił się ciekawy prostownik 20A firmy Volt. Firma Volt szaleje jak widać. Nie mogę znaleźć czy startuje automatycznie po podaniu zasilania. Niby podają, że "Automatyczne ładowanie - wystarczy podłączyć prostownik do akumulatora i sieci", ale czy tu chodzi o automatyczną kontrolę, czy "włączam, ładuje"? Nie wiem.


Prostownik automatyczny Volt 12V 2/6/12/20A do wszystkich typów akumulatorów




OPIS

- Przeznaczony do ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych 12V ( z ciekłym elektrolitem, bezobsługowe MF, AGM oraz żelowe GEL )

-Automatyczne ładowanie - wystarczy podłączyć prostownik do akumulatora i sieci, utrzymuje baterię w pełnym naładowaniu zwiększając żywotność baterii

- Wbudowany układ chłodzący

- Kontrolki pokazujące stan naładowania akumulatora

- Wygodne przyciski do zmieniania trybów akumulatora

- Pełne zabezpieczenia przed iskrzeniem, przegrzaniem, zwarciem i odwrotną polaryzacją ( elektroniczne zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem klem_

- Rączka na obudowie do wygodnego przenoszenia

- Zabezpieczenia przed wpływem czynników zewnętrznych takich jak deszcz, pył, silny wiatr

- Obsługuje akumulatory 12V;

- Ładowanie do 20A - 2, 6, 12, 20A (regulacja przez użytkownika);

- Wybór podłączonego akumulatora (samochodowy, AGM/Żelowy - regulowany przez użytkownika);

- Wyświetlacz LED

- Zabezpieczenie przed przeładowaniem;

- Wskaźnik napięcia akumulatora;

- Wskaźnik naładowania akumulatora;

- Odporny na błędy w użytkowaniu;

- Zabezpieczenie przeciwzwarciowe oraz przed błędnym podłączeniem;

- Do ładowania wszystkich typów akumulatorów kwasowo-ołowiowych


SPECYFIKACJA

Prąd wejściowy: AC240V+/-15%, 50Hz

Napięcie wyjściowe: 12V

Prąd ładowania: 2A (wolne ładowanie), 6A, 12A, 20A (szybkie ładowanie)

Rodzaje baterii: z ciekłym elektrolitem, bezobsługowe MF, AGM oraz żelowe GEL

Pojemność baterii: 6-250Ah

Mirekl61 - 2016-01-29, 19:23

Startuje na 2A
Mirekl61 - 2016-01-29, 19:27

Nie sprawdziłem jak reaguje po rozładowania
To znaczy na który program wskoczy samoczynnie

martini44 - 2016-01-29, 19:35

YATO YT-8300 po przerwie w napięciu 220V wraca automatycznie do ustawień ładowania..... sprawdzone w dniu dzisiajszym :spoko
toscaner - 2016-01-29, 20:40

Tak, ale nie ma 20A.
toscaner - 2016-01-29, 20:44

Mirekl61 napisał/a:
Nie sprawdziłem jak reaguje po rozładowania
To znaczy na który program wskoczy samoczynnie


A masz jak sprawdzić takie coś: włączasz ładowanie 20A i ładuje na tym programie, odłaczasz 230V i po chwili włączasz wtyczkę. Pytanie co zrobi prostownik?
Jakim programem będzie ładował?
Czy będzie pamiętał, że był ustawiony na 20A?
Akumulatora nie odpinamy do tego testu. :mrgreen:

martini44 - 2016-01-29, 20:50

toscaner, mój post nie odnosił się do Twojego :spoko

Uważam natomiast osobiście iż ładowanie 20A niekorzystnie wpływa na żywotność akumulatora..... ale to tylko i wyłącznie moje zdanie.....

Mirekl61 - 2016-01-29, 20:52

Tak jak napisałem wskakuje na program 2A po odłączenie zasilania
W poniedziałek lub wtorek wezmę mały aku i jakieś obciążenie żeby sprawdzić jaki program podejmie po
rozładowaniu

toscaner - 2016-01-29, 20:53

martini44 napisał/a:
toscaner, mój post nie odnosił się do Twojego :spoko

Uważam natomiast osobiście iż ładowanie 20A niekorzystnie wpływa na żywotność akumulatora..... ale to tylko i wyłącznie moje zdanie.....


Wiem, wiem, ale przeglądam właśnie za czymś automatycznym 20-30A.
Do moich 300Ah + bieżące potrzeby akurat. Zbudowałem sobie 8-10A, ale to mało na naładowanie aku podczas nocy ze słupka.
Ten co podałeś fajny, ale prądzik malutki. :(

Mirekl61 - 2016-01-29, 20:55

martini44,
Nie zawsze masz kilka dni na ładowanie

martini44 - 2016-01-30, 12:05

no tak.... przepraszam Was :bukiet: .... myślałem własnymi kategoriami.... ech ten egoizm... :(
martini44 - 2016-01-31, 16:55


Pawcio - 2016-02-01, 09:08

Nie prościej było od razu ładowarkę do akumulatora samochodowego podpiąć? :-P
Mało się chłopina nie zaplątał w tych przewodach. :haha:

andi at - 2016-02-01, 09:58

Pawcio napisał/a:
Nie prościej było od razu ładowarkę do akumulatora samochodowego podpiąć? :-P
Mało się chłopina nie zaplątał w tych przewodach. :haha:


Pokarz jak to ty robisz :spoko

Pawcio - 2016-02-01, 10:32

andi at napisał/a:
Pawcio napisał/a:
Nie prościej było od razu ładowarkę do akumulatora samochodowego podpiąć? :-P
Mało się chłopina nie zaplątał w tych przewodach. :haha:


Pokarz jak to ty robisz :spoko


Nie pokażę, bo się wstydzę :diabelski_usmiech
Ale napiszę.. przewody zaczepiłbym do srebrnego landka, co z tyłu bryluje :spoko

toscaner - 2016-02-01, 17:01

Dlatego pozbyłem się gównianego Boscha 3,8A (coś jak te lidlowe albo powyższy) i lata temu kupiłem staroświecki z trafem, mostkiem itd. Taki prostowniczek nie pokazuje głupot, że kable odłączone albo, że aku jest 6V. :haha:
Bronek - 2016-02-01, 17:08

No Normalny z amperomierzem z potencjometrem , który ustawiasz pi razy drzwi na 10% pojemności i działa .


Wielki i z lekka buczący . Mam tez i OK . Czasem jak chce szybko np akumulator do silnika pontonu to tym daje aż warczy :szeroki_usmiech

.
Ładowarkę z Lidla każdy chłop winien mieć ,
inne lepsze fajni panowie .
A taki jak wyżej opisany , każdy super facet mieć powinien :mrgreen: :dewil

maszakow - 2016-02-11, 20:09

Fajne uczucie dla autora że po tylu latach ktoś jeszcze do tematu wraca :)
Oba zaprezentowane przez kolegów urządzenia znacznie wychodzą poza mój zakres tematyczny temat jako że ich kaliber oznacza wspomaganie dla ruchomej elektrowni, po drugie żadne z nich nie ma funkcji odsiarczania.
Firma Volt szaleje bo w Chinach jest wysyp tego typu urządzeń więc tylko etykietkę projektują i dawaj na polski rynek ...
Chłopina z filmiku IMHO popełnił jeden poważny błąd. Głęboko rozładowanego akumulatora NIE ŁĄDUJE SIĘ maxymalnym prądem ładowania - bo na dzień dobry oznacza to skrócenie jego żywotności o przynajmniej rok. Rozumiem chciał się popisać jak oszukać ładowarkę z... Biedronki chyba... za 50 PLN ... bo ta z Lidla za 70 PLN startowała od 7V ... Ale konsekwencje mogą być takie że posiadacz mocniejszej ładowarki i mniejszego auta po takim szkoleniowym filmiku strzeli sobie akumulatorowego samobója.
GDYBY ZOSTAWIŁ ten 1A łądowania a po tych paru godzinach włączył te 4,5 - nie miałbym zastrzeżeń.

Troszku mnie na forum nie było (powiedzmy że zimowa przerwa) w międzyczasie w ramach akcji "zrób sobie dobrze sam- dopomóż sw. Mikołajowi" wszedłem w posiadanie opisywanej w temacie łądowarki Schumacher SCI10 - koszt 210 PLN z przesyłką.
Chwilowo jestem zadowolony z jej dość krótkiego używania jako ze bardzo zależało mi na tym by opcja odsiarczania była osobną funkcją a nie stałym elementem programu ładowania. Po jakiejś większej ilości akcji może będę wstanie powiedzieć coś więcej - powalczę z kwasiakami u taty zobaczymy co ta maszynka jest warta.

martini44 - 2016-10-08, 11:21

mimo iż mam YATO YT-8300 w dniu dzisiejszym kupiłem drugi prostownik taki bezmózgowy w sieci ALDI (bo promocja....czyli reakcja każdego polaka) http://www.aldi.pl/aldi_p...2774_14332.html i nie wiem sam czy z ciekawości czy z nudów, będę pieścił na "stereo" baterie moich pojazdów :hide:
Magnolia - 2021-10-27, 11:58

A mnie od niedawna interesuje domowa stacja ładowania pojazdów, a dokładnie oferta . Przyznam szczerze, że jestem laikiem w tej kwestii i przydałaby mi się jakaś opinia. Czy ktoś z Was testował może już to urządzenie?

[ Komentarz dodany przez: Banan: 2021-10-27, 12:18 ]
Usunąłem link reklamowy. Póki co, nie ma jeszcze kamperów o napędzie elektrycznym.

krimar - 2021-11-02, 09:44

Jak nie ma jak są, nawet doczekały się wątku na forum, wystarczy użyć szukajki

A co do ładowarek to najlepsza w przystępnej cenie to Unit 6.5, sprzedawana nie wiadomo czemu jako motocyklowa, obsłuży wszystkie typy akumulatorów łącznie z litowymi i posiada tryb regeneracji akumulatora oraz funkcję zasilacza. Mam taką i jest lepsza od parokrotnie droższych c-teków. przykładowy link https://gmoto.pl/ladowarka-akumulatorow-6v12v-65a,228438.html możną tez szukać na alledrogo.

Darson - 2021-11-12, 23:55

https://najlepszy-ranking.pl/prostowniki/
ranking 2
https://rankingiproduktow.pl/ranking-prostownikow-do-akumulatorow/

Banan - 2021-11-13, 00:15

krimar napisał/a:
Jak nie ma jak są, nawet doczekały się wątku na forum, wystarczy użyć szukajki

Wątek jest, tylko pokaż mi chociaż jednego kampera użytkowników forum z napędem elektrycznym :diabelski_usmiech
A te co się pokazały w mediach, to raczej auta koncepcyjne.

PS
Ze spamerem raczej nie dyskutuję :haha:

organ18 - 2021-12-18, 17:35
Temat postu: Ładowarka
Witajcie mam 3 pytania podpinam się żeby nie robić nowego TEMATU :
1. odnośnie urządzenia ze zdjęcia (zdjęcie wygooglowane pożyczone) bo u mnie urządzenie jest zamontowane i lepszego zdjęcia bym nie zrobił , zdążyłem się zorientować że to ładowarka akumulatora z 230V ale powiedzcie mi od czego są te wejścia po lewej ?? strzelam że z tego po lewej prąd idzie na akumulator żeby go ładować jak jestem podłączony na polu kempingowym ale u mnie z tego gniazda idą 2 po 2 kable ( ++ i -- ) jak te urządzenie działa jeżeli były by 2 akumulatory na tych kablach ( silnikowy i domowy) i u mnie wychodzą również 2 kable z tego S co to jest wogóle te gniazdo " S " ?? ps. te drugie zdjęcie to moje z kabelkami :(
2. Pytanko jakie polecacie z tańszych ładowarek 230V do akumulatorów GEL .
3. Dla mnie to nowość używać akumulatorów Żelowych :( może dla kogoś wydawać się głupie pytanie ale kto pyta nie błądzi , mam pod maską separator akumulatorów pod jeden z pinów chyba jest : Masa , lodówka , jakieś AUXB1 , jakaś żarówka , Akumulator (domowy) o akumulator samochodowy (silnik) rysunek w złałączniku i teraz mi powiedzcie taką rzecz czy alternator może ładować akumulator żelowy który ma ponad 150 Ah czy jest sens bo nie da rady lub gadałem z znajomym który rzucił luźne stwierdzenie ale mnie sie spodobało ,a mianowicie aby prąd który ładuje akumulator domowy poprostu puścić na przetwornice np. 500w (12 /230v) i z niej puścić prąd przez ładowarkę ( PUNKT 2) na łądowanie akumulatora żelowego oczywiście podłączając się pod gniazdo 230v na polu kempingowym przełączał bym wtyczkę z przetwornicy pod gniazdko 230v . Jak by ktoś pytał o przetwornice to mam w domu nie kamperze 2 przetwornice jedna pełny sinus druga bez sinusa i obie są 500w

Banan - 2021-12-18, 19:52

organ18 napisał/a:
co to jest wogóle te gniazdo " S "

U mnie jest tak samo + i - idą do akumulatora, a opisany + jako "S" idzie do tablicy rozdzielczej. Mam wtedy sygnalizację, że jestem podpięty do słupka.
:spoko

BikerB - 2021-12-19, 00:30

Nie ze nie da rady da rade nawet za bardzo :wyszczerzony:
Aku spuchnie za duzy prad
Musi byc B2B charger do gel batteries

windsurfer - 2021-12-29, 18:01

Ponieważ temat dotyczy akumulatorów chciałbym zwrócic sie do kolegów z pytaniem.
Zakupiłem wielofunkcyjny miernik akumulatora PZEM 015 z bocznikiem 100A. Szczegóły tego miernika w linku https://www.kon-tec.eu/wp...erManual_PL.pdf
Ponieważ nie jestem ekspertem w tym temacie chciałbym zapytać się w jaki sposób podłączyć do akumulatora Lifepo4 200Ah czy wystarczy bocznik wpiąć do minusa ? . W kamperze mam jeszcze podłączony do akumulatora solar MPPT , falownik 230V i oczywiście instalację elektryczną kampera. Myślę że miernik ten pozwala monitorować akumulator na bieżąco.
Pozdrawiam

windsurfer - 2021-12-31, 10:08

Podłączyłem, pytanie nieaktualne.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group