Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Regulacje odnośnie platform, bagażników, boksów i kufrów.

koder - 2013-11-22, 08:54
Temat postu: Regulacje odnośnie platform, bagażników, boksów i kufrów.
Szukam jakie przepisy regulują bagażniki dachowe, platformy na skutery i inne przestrzenie bagażowe montowanie poza obrysem samochodu. W sumie może dotyczyć to również kabin kempingowych na pickupy. Zanim zacznę wertować PORD, który (jak to przepisy) jest wyjątkowo upierdliwą lekturą, chciałbym poradzić się kolegów i koleżanek, może ktoś już to przerabiał.

Po pierwsze dozwolone gabaryty.
Czy mają zastosowanie przepisy odnośnie przewożenia ładunku ponadwymiarowego? Co do nich znalazłem, że ładunek nie może wystawać więcej niż 23cm na boki pojazdu, 50cm z przodu (i więcej niż 150cm przed kierowcę) oraz 200cm z tyłu. Co do wysokości to jedyne do czego dotarłem to maksymalna wysokość pojazdu z ładuniem - 400cm.

Po drugie, światła i rejestracja
W przepisie jest również zapis, że bagażnik nie może zasłaniać tablicy i świateł. Widziałem bagażniki na hak (rowerowe i kufry) oraz platformy, które miały zdublowane światła samochodowe oraz miejsce na duplikat tablicy. Z google wiem, że w praktyce montuje się tam duplikat lub wtórnik tablicy.

Po trzecie, homolgoacja
Na czuja, to wszystkie powyższe sprzęty to ładunek i homologacji nie potrzebują. Jak jest faktycznie? Potrzeba jakiś papier na taki bagażnik, czy można sobie go po prostu zrobić samemu?

szadok - 2013-11-22, 10:36
Temat postu: Re: Regulacje odnośnie platform, bagażników, boksów i kufrów
koder napisał/a:
Szukam jakie przepisy regulują bagażniki dachowe, platformy na skutery i inne przestrzenie bagażowe montowanie poza obrysem samochodu. W sumie może dotyczyć to również kabin kempingowych na pickupy. Zanim zacznę wertować PORD, który (jak to przepisy) jest wyjątkowo upierdliwą lekturą, chciałbym poradzić się kolegów i koleżanek, może ktoś już to przerabiał.

Na karawaning.pl był wątek, może będzie pomocny.
koder napisał/a:
Po pierwsze dozwolone gabaryty.
Czy mają zastosowanie przepisy odnośnie przewożenia ładunku ponadwymiarowego? Co do nich znalazłem, że ładunek nie może wystawać więcej niż 23cm na boki pojazdu, 50cm z przodu (i więcej niż 150cm przed kierowcę) oraz 200cm z tyłu. Co do wysokości to jedyne do czego dotarłem to maksymalna wysokość pojazdu z ładuniem - 400cm.

Raczej skłaniałbym się, że platforma to nie ładunek a dodatkowe wyposażenie samochodu.
koder napisał/a:

Po drugie, światła i rejestracja
W przepisie jest również zapis, że bagażnik nie może zasłaniać tablicy i świateł. Widziałem bagażniki na hak (rowerowe i kufry) oraz platformy, które miały zdublowane światła samochodowe oraz miejsce na duplikat tablicy. Z google wiem, że w praktyce montuje się tam duplikat lub wtórnik tablicy.

Trzeciej tablicy nie dostaniesz. Nie bo nie. Możesz spróbować przełożyć oryginalną tablicę, albo możesz spróbować dodrukować sobie 'tablicę informacyjną' w obu przypadkach służbista znajdzie paragraf, żebyś zapłacił mandacik :diabelski_usmiech
Tu się trochę produkowałem ;) i tu jeszcze trochę :wyszczerzony:
koder napisał/a:
Po trzecie, homolgoacja
Na czuja, to wszystkie powyższe sprzęty to ładunek i homologacji nie potrzebują. Jak jest faktycznie? Potrzeba jakiś papier na taki bagażnik, czy można sobie go po prostu zrobić samemu?

Kupowałem platformę polskiej firmy. Homologacji nie uwidziałem. Ale ze zrobieniem samemu chyba byłby problem (sama łapa -uchwyt kuli).
Natomiast na potrzebę homologacji rzuca ciut światło odpowiedź http://www.sejm.gov.pl/se...sp?key=6A394AD6
Cytat:
W obecnym stanie prawodawstwa europejskiego nie ma określonych wymagań homologacyjnych dla takich bagażników. Wprowadzenie do krajowych regulacji prawnych rozwiązań w zakresie montowania na hakach holowniczych bagażników rowerowych według dokonanej oceny przez ministerstwo mogłoby być powiązane z art. 31 dyrektywy 2007/46/WE, który ma zastosowanie w zakresie dopuszczania do ruchu oryginalnych części lub wyposażenia, które nie są objęte systemem homologacji. Jednak Komisja Europejska nie określiła dotychczas w wykonaniu ww. art. 31 załącznika do tej dyrektywy, który stanowiłby wykaz ww. przedmiotów wyposażenia.

koder - 2013-11-22, 11:05

Za linki dziękuję, już zabieram się do czytania.
szadok napisał/a:
Raczej skłaniałbym się, że platforma to nie ładunek a dodatkowe wyposażenie samochodu.

No właśnie w tej kwestii niewiele znalazłem. Pewnie są jakieś regulacje, które stosuje się do podwyższonego dachu, czy też namiotów dachowych (tych zintegrowanych). Rodzi się mi w łepetynie pomysł i badam, w jakich granicach się muszę poruszać.

szadok napisał/a:
Ale ze zrobieniem samemu chyba byłby problem (sama łapa -uchwyt kuli).

Skrót myślowy - mam w samochodzie dwa miejsca montażowe na zderzaku do zawieszenia kosza na koło zapasowe (śrubami prosto do ramy), a u góry bym jeszcze do relingu chwycił (mają do 100kg obciążenia).

JaWa - 2013-11-22, 16:43

koder napisał/a:
Szukam jakie przepisy regulują bagażniki dachowe, platformy na skutery i inne przestrzenie bagażowe montowanie poza obrysem samochodu. W sumie może dotyczyć to również kabin kempingowych na pickupy.


Czas na obywatelsk projekt ustawy. wystarczy tylko 100 000 podpisów.

1. JaWa

koder - 2013-11-23, 17:04

Okay, przemyślałem, poczytałem. Bajzel jest z tylnymi światłami i tablicą rejestracyjną. To może z drugiej strony: Co (oprócz masy) ogranicza bagażniki dachowe? Można sobie skonstruować dowolny w granicach dozwolonego gabarytu ładunku?
gfizyk - 2013-11-23, 17:11

Możesz.
Warunkie znajdziesz w Ustawie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group