Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - gotuje się woda

bercik - 2013-12-01, 22:30
Temat postu: gotuje się woda
witam. mam problem z silnikiem 1,9td gdy jadę 80km jest OK.ale gdy jadę 90 km lub pod górę to wzrasta mi temperatura do 130s.Wymieniłem chłodnice,pompę wody,termostat i uszczelkę pod głowicą i NIC NIE POMOGŁO.
Banan - 2013-12-01, 22:38

Sprawdź, czy ten termostat się otwiera - cudów nie ma przecież, żeby się zagotowała, to musi się nie chłodzić.
wbobowski - 2013-12-01, 22:41

Cytat:
cudów nie ma przecież, żeby się zagotowała, to musi się nie chłodzić

Niby to takie proste... ale chyba musi być prawdziwe.

Banan - 2013-12-01, 22:48

Musi cały czas pracować na małym obiegu, tylko wtedy się może zagotować.
Zrób eksperyment - wyjmij termostat i sprawdź bez termostatu w czasie jazdy.
Termostat zabierz do domciu i do gara z wodą i sprawdź, przy jakiej temperaturze się otworzy, o ile się otworzy... :roll:

krzysztofCz - 2013-12-01, 22:58

Pewnie na małym obiegu jak piszą wyżej. Piszesz co wymieniłeś, ale nie wspominasz czy działa wentylator. Ja poprzedniego zagotowałem przez słabe styki wyłączników wentylatora.
CORONAVIRUS - 2013-12-01, 23:54

a czy głowica była sprawdzona pod względem szczelności i planowana przed założeniem ???
:bajer

SlawekEwa - 2013-12-02, 07:21

Spróbuj wymienić na nowy korek zbiorniczka wyrównawczego.
bryzby - 2013-12-02, 08:39

krzysztofCz napisał/a:
słabe styki wyłączników wentylatora.

Miałem ten sam problem, spróbuj podłączyć styki wentylatorów bezpośrednio do akumulatora i sprawdź czy obydwa są sprawne.W moim przypadku rozlutowały się styki przy czujniku ( te zalane w plastiku) i nie podawały napięcia do wentylatorów.

Student - 2013-12-02, 08:45

Możliwe że ktoś przed tobą używał środków doszczelniających układ chłodzenia i zamulił kanały w silniku.Miałem taki numer przy mojej starej osobówce identyczne objawy.Pomogło mi płukanie środkami czyszczącymi układ chłodzenia a było tam tego mułu i kamienia nie mało :shock:
maszakow - 2013-12-02, 21:34

Ale pojechał...ciekawe który mechanik tak bercika skroił.
W kolejności skomplikowania:
1. Sprawdż wentylator czy w ogóle chodzi.
2. Sprawdź czy wentylator jest załączany termostatem - z tego co pamiętem 92 stopnie i wentylator musi chodzić. Czyszczenie styków też może pomóc.
Termostat zmieniałeś - A Czy sprzwdziłeś czy jest w ogóle napięcie na stykach termostatu ?? W końcu to włącznik temperaturowy - Załączy styki jak będzie temperatura, ok ale jak na styku nie ma napięcia...
3. Czyszczenie układu chłodzenia.

4. SŁawek - możesz rozwinąć ten pomysł z korkiem ?

szadok - 2013-12-02, 21:40

maszakow napisał/a:
4. SŁawek - możesz rozwinąć ten pomysł z korkiem ?

układ chłodzenia samochodu jest układem ciśnieniowym. W podwyższonym ciśnieniu płyn wrze przy wyższej temperaturze.
Jeśli korek jest nieteges, to nie utrzyma odpowiedniego ciśnienia.

koder - 2013-12-02, 21:48

Miałem akcję z korkiem w w124; można sprawdzić bez wymiany, bo przy nagrzanym silniku przez korek wytryskuje woda, widać to gołym okiem. Sprawdziłbym też, również na rozgrzanym silniku, czy główna chłodnica jest ciepła - to powie o stanie termostatu.
SlawekEwa - 2013-12-02, 21:52

maszakow napisał/a:
A Czy sprzwdziłeś czy jest w ogóle napięcie na stykach termostatu ??

Teraz Ty możesz rozwinąć temat styków termostatu w 1.9TD :shock:
Korek masz wyjaśniony po mojej myśli :-P

silny - 2013-12-02, 22:19

maszakow napisał/a:
Czy sprzwdziłeś czy jest w ogóle napięcie na stykach termostatu


:roll:
nie istnieje styk w termostacie

maszakow - 2013-12-02, 22:31

a) "Termostat" albo to coś to wyłącznik - zamyka i otwiera obwód zasilania wentylatora.
b) Żeby wentylator działał w obwodzie musi być napięcie.
=> c) nie ma napięcia - termostat działa - ale wentylator nie zadziała.
Od razu mówię że nie znam specyfiki 1,9TD myśle czysto elektrycznymi kategoriami.
Jeśłi coś przekombinowałem - popraw proszę.
Zakładam z laicką naiwnością że "wyłącznik" zamyka żyłę +12V. Rozumowanie ma lukę jeśli termostat zamyka masę wentylatora a nie przewód plusowy :) ale to też da się sprawdzić. pchając przewody pomiarowe w odpowiednie miejsca.
A przy okazji... zamiast gotować termostat można potraktować go (Z REZERWĄ) opalarką - będzie znacznie szybciej :)

EDIT - OK - to co wysterowuje wentylator i załącza go przy temperaturze ? niezależny układ ?

SlawekEwa - 2013-12-02, 22:35

maszakow napisał/a:
Zakładam z laicką naiwnością że "wyłącznik" zamyka żyłę +12V

Zakładam, że nie wiesz o czym my piszemy :chytry Termostat to nie jest termowyłącznik :lol:

Mikesz - 2013-12-02, 22:51

Włącz ogrzewanie kabiny na ful jak będzie ci temperatura rosła,i napisz co się dzieje z wskażnikiem temperatury.
bercik - 2013-12-02, 23:15

termostat jest nowy, ale stary zagotowałem i był OK..Wentltory działają na biegu jałowym czyli na postoju. Pompę i uszczelkę wymienił ten kto go sprowadził i widać że jest nowa, nie wiem tylko czy głowica była planowana.Chłodnice wymieniał Niemicec i też jest nowa.Korek jest OK. bo trzyma ciśnienie.Po mojemu to na wiosnę zaczne od głowicy a potem zobaczmy .dzięki za rady.POZDRO.
gino - 2013-12-02, 23:18

sprawdz mase czujnika temperatury..
najlepiej bezposrednio do czujnika, podciagnij kablek od aku\minusowy\ i przylutuj do czujnika :spoko

bercik - 2013-12-02, 23:22

Mikesz napisał/a:
Włącz ogrzewanie kabiny na ful jak będzie ci temperatura rosła,i napisz co się dzieje z wskażnikiem temperatury.
NIC ja mu w gaz a tem.130
CORONAVIRUS - 2013-12-02, 23:27

bercik ...wyeliminuj najpierw choć coś .

Rano , na zimnym silniku , zalej zbiornik wyrównawczy pod sam korek , tak by lustro wody/płynu/ było równo z krawędzią zbiorniczka .

Uruchom silnik , przy zapalaniu może coś wylecieć , uzupełnij zaraz i obserwuj co się dzieje w zbiorniczku .

Nie życzę Ci takich objawów :

1. "Bąblowanie" zimnego płynu .
lub
2. Wyrzucania części płynu ze zbiorniczka
lub
3. widocznej okiem mgiełki / spalin / wydostających się z zimnego płynu .

Jeśli żaden z tych objawów nie występuje to szukaj w innych układach i miejscach .

Obserwacja do minuty wystarczy by stwierdzić lub wykluczyć uszkodzenie głowicy .

pozdrawiam :spoko

maszakow - 2013-12-02, 23:32

SlawekEwa napisał/a:
Zakładam, że nie wiesz o czym my piszemy :chytry Termostat to nie jest termowyłącznik :lol:

Errare humanum est :ok Ja u siebie mam wentylator na "wiskozę" i ...mi pasi :)
IMHO błąd musi być po stronie elektryki, a bercik wystarczająco frycowego już zapłacił,
Za chwilę ktoś mu każe słupek zmienić i dopiero będzie gorąca jazda.

Mikesz - 2013-12-03, 07:17

Cholera,wygląda na zapowietrzony układ chłodzenia ale pewnie go dobrze odpowietrzyliście?
koko - 2013-12-03, 09:15

Objaw nieszczelności głowicy jest taki że nie grzeje ogrzewanie kabiny a temperatura rośnie sprawdż to
CORONAVIRUS - 2013-12-03, 09:18

koko napisał/a:
Objaw nieszczelności głowicy jest taki że nie grzeje ogrzewanie kabiny a temperatura rośnie sprawdż to


tylko , że nie w początkowej fazie .... początek jest taki , że przy pewnej prędkości /odpowiadającej obrotom silnika i rozgrzania głowicy / zaczyna się problem a do tej prędkości problemu nie widać .

Dla uszkodzonej uszczelki i głowicy objaw ten sam , uszczelkę wykluczamy bo jest nowa , pozostaje pęknięcie głowicy czego nie życzę . Można to łatwo zweryfikować .

Jerzyk - 2013-12-03, 09:25

do wszelkich pomysłów dodałbym jeszcze sprawdzenie biegunowości podłączenia wentylatorów. Miałem przypadek, gdy wentylator się włączał,ale dmuchając do przodu (pod wiatr) nie powodował przepływu powietrza przez chłodnicę. Wyłapałem to, gdy stałem przed zagotowanym autkiem i gorąco się zrobiło w kolana... :)
pozwodzenia J.

krzysztofCz - 2013-12-03, 15:28

bercik napisał/a:
termostat jest nowy, ale stary zagotowałem i był OK..Wentltory działają na biegu jałowym czyli na postoju. Pompę i uszczelkę wymienił ten kto go sprowadził i widać że jest nowa, nie wiem tylko czy głowica była planowana.Chłodnice wymieniał Niemicec i też jest nowa.Korek jest OK. bo trzyma ciśnienie.Po mojemu to na wiosnę zaczne od głowicy a potem zobaczmy .dzięki za rady.POZDRO.


Jeżeli stary termostat był O.K. to nie on paskudził. Sprawdź, czy termostat jest prawidłowo włożony, czasami może być montowany odwrotnie.

Jeżeli wentylatory działają na biegu jałowym to ich sterowanie i one same są O.K.

Jeżeli pompa i uszczelka były wymieniane nie przez Ciebie... więc istnieje możliwość złego montażu, nieoryginalne uszczelki mogą zaślepiać któryś z kanałów płynu chłodzenia w bloku silnika i głowicy.

Jeżeli nowa chłodnica to powinna być O.K. Jeżeli jest ciepła (gorąca) tzn. że termostat otwiera duży obieg, jeżeli zimna to albo termostat albo nieprawidłowo podłączona. Jednak wentylatory jak piszesz chodzą, więc zakładam, że jest ciepła bo na niej są czujniki włączające.

Korek trzyma ciśnienie - może za mocno?

Jeżeli jest prawidłowo odpowietrzony to teoretycznie wszystko powinno być O.K.
Jeżeli... bo zachodzi potrzeba zapytać czemu poprzednicy to wszystko robili i czy już tak kupiłeś, czy te objawy wyszły dopiero w czasie użytkowania. Ktoś poprzednio może "doszczelniał" cieknącą chłodnicę (wymiana była z jakiegoś powodu) jakimiś wynalazkami i zakitował kanały.

kazbar - 2013-12-03, 16:47

Ja bym mimo wszystko stawiał na uszczelkę pod głowicą. Chyba jest przedmuch na zawory wydechowe. :gwm
Z doświadczenia wiem, że jeśli przedmuch jest na zawory ssące, to wtedy płyn chłodniczy przedostaje się do oleju i podnosi jego poziom w misce olejowej. Na bagnecie ( i korku oleju) widać wówczas białe "smarki". Jeśli przedmuch jest na zawory wydechowe wówczas "gotuje" płyn chłodniczy.
Nie wiem czy po remoncie głowica była dociągana (dokręcana). Nie we wszystkich silnikach trzeba tak robić (w nowoczesnych, ponoć nie trzeba)
To może być niewielki przedmuch dlatego problem pojawia się na wyższych obrotach.
Sprawdź ciśnienie na cylindrach :spoko

jedrek49 - 2013-12-03, 18:22

witam
Czy jak plyn w chlodnicy przekroczy 100stopni wlaczaja sie wentylatory przy chlodnicy ,czasem moze byc uszkodzony przekaznik wlaczajacy wentylatory ,wentylatory dzialaly przy podlaczeniu dodatkowego zasilania z baterii ,a nie dzialaly jak temperatura podniosla sie powyzej 9-st C
sprzwdzi przekazniki

Tak mialem w swoim poprzednim Ducato
Pozdrawiam

CORONAVIRUS - 2013-12-03, 19:23

..."gdy jadę 80km jest OK.ale gdy jadę 90 km lub pod górę to wzrasta mi temperatura do 130s"...

Czy komuś przy 90 km/h włącza się wentylator ??? :shock:

:spoko

SlawekEwa - 2013-12-03, 20:35

No name napisał/a:
Czy komuś przy 90 km/h włącza się wentylator ???

Tak w 1.9TD jak miałem uszkodzony termostat.

Mikesz - 2013-12-03, 20:56

No name napisał/a:
..."gdy jadę 80km jest OK.ale gdy jadę 90 km lub pod górę to wzrasta mi temperatura do 130s"...

Czy komuś przy 90 km/h włącza się wentylator ??? :shock:

:spoko


Tak,inspektorowi Gadzet. :spoko :lol:

CORONAVIRUS - 2013-12-03, 21:17

SlawekEwa napisał/a:
No name napisał/a:
Czy komuś przy 90 km/h włącza się wentylator ???

Tak w 1.9TD jak miałem uszkodzony termostat.


To chyba masz jakąś lampkę na pulpicie , która o tym informuje ... w normalnych , seryjnych , rozwiązaniach nie słychać wentylatora przy prędkości 90km/h .

Można by jeszcze brać pod uwagę do jakiej prędkości wentylator rozpędza powietrze i czy przy 90km/h ta prędkość nie byłaby jednak zmniejszana przez śmigło ... nigdy tego nie mierzyłem . Może ktoś ma jakieś dane na ten temat ?

SlawekEwa - 2013-12-03, 21:46

No name napisał/a:
To chyba masz jakąś lampkę na pulpicie , która o tym informuje ... w normalnych , seryjnych , rozwiązaniach nie słychać wentylatora przy prędkości 90km/h .
Adam pełna powaga- mam taką diodę na pulpicie -wprawdzie trochę prowizorka- ale dla celów poznawczych wystarczy, po włączeniu I wentylatora świeci ciemniej po II jaśniej. Po zamontowaniu 2.8 przestała mnie ta informacja interesować.
MAWI - 2013-12-03, 21:49

Bercik a skąd ty wiesz ,że temperatura osiąga 130Stopni .Czym to zmierzyłeś.Może to zły przykład ale w MAN-ie mam od jakiegoś czasu po zapaleniu kilka minut ok.30 minut jest ok.Potem na wskaźniku max,czyli około 130 stopni.Na początku strach.Szybko okazało się ,że to tylko tak na wskaźniku.Tak jest do dziś. :spoko
CORONAVIRUS - 2013-12-03, 21:51

A nie brałeś pod uwagę tego , że rozpędzony przez wiatr wentylator wyprodukował prąd by zasilić Twoją diodę ?
SlawekEwa - 2013-12-03, 22:05

No name napisał/a:
A nie brałeś pod uwagę tego , że rozpędzony przez wiatr wentylator wyprodukował prąd by zasilić Twoją diodę ?

Adam dioda jest podłączona pod termowłącznik- wyłącznik w chłodnicy.

CORONAVIRUS - 2013-12-03, 22:09

SlawekEwa napisał/a:
No name napisał/a:
A nie brałeś pod uwagę tego , że rozpędzony przez wiatr wentylator wyprodukował prąd by zasilić Twoją diodę ?

Adam dioda jest podłączona pod termowłącznik- wyłącznik w chłodnicy.


No właśnie ... tak myślałem , dostaje napięcie od silnika wentylatora :lol:

makdrajwer - 2013-12-03, 22:13

Miałem kiedyś taką honde z identycznymi objawami. Wymieniłem głowice, termostat, pompe wodną, chłodnice, korek, nagrzewnice, termowyłącznik, czujnik temperaturu i dalej było to samo. Łącznie z tym że oryginalny wiatrak nie był w stanie schłodzić silnika. Musiałem dołożyć drugi wentylator i dodatkowy wyłącznik do nich wtedy temperatura trzymała sie w okolicach 90. Plusem było to ze w zimie po przejechaniu 1 kilometra temperatura dochodziła do 90 , termostat się otwierał a w aucie było gorąco.
SlawekEwa - 2013-12-03, 22:16

No name napisał/a:
No właśnie ... tak myślałem , dostaje napięcie od silnika wentylatora

Czy Ty wiesz jak wygląda schemat podłączenia termowyłącznik chłodnicy- przekażniki- wentylatory?

CORONAVIRUS - 2013-12-03, 22:27

Nie wiem jak to wygląda w Twoim aucie , nie oglądałem .

Spotykam termowłaczniki , które są zasilane przekaźnikiem i mają na tyle mocne styki by bezpośrednio zasilić wentylator chłodnicy .

SlawekEwa - 2013-12-03, 22:36

No name napisał/a:
Nie wiem jak to wygląda w Twoim aucie , nie oglądałem .

I to jest własnie nasz Adaś - nie wie, nie oglądał, a właściciel auta musi udowadniać, że nie ma garba :haha:

CORONAVIRUS - 2013-12-03, 22:42

Nic nie musisz udowadniać ...żałuję , że zabrałem się za rozważania z Tobą , kolejny raz żałuję .... zaraz albo osobiste wycieczki albo cierpiętnik .

Narka Sławku , my już chyba zakończyliśmy , tak będzie lepiej .
Niech mnie ręka boska broni przed następnymi wynurzeniami z Tobą .
zdrówka :pifko

SlawekEwa - 2013-12-03, 22:52

No name napisał/a:
.żałuję , że zabrałem się za rozważania z Tobą , kolejny raz żałuję ..

A mówią,że Ty rozsądny chłopak jesteś.
No name napisał/a:
Narka Sławku , my już chyba zakończyliśmy , tak będzie lepiej

Adaś nie rób mi tego, znamy się nie od wczoraj :pifko2

Socale - 2013-12-03, 23:04
Temat postu: Re: gotuje się woda
bercik napisał/a:
witam. mam problem z silnikiem 1,9td gdy jadę 80km jest OK.ale gdy jadę 90 km lub pod górę to wzrasta mi temperatura do 130s.Wymieniłem chłodnice,pompę wody,termostat i uszczelkę pod głowicą i NIC NIE POMOGŁO.

Jesteś pewien że woda osiąga taką temperaturę?
130 to już fajerwerki a często do tego wywala uszczelkę/głowicę.
Przyjrzyj się lepiej poprawności wskazań.
Pewno Helmut nie wziął tego pod uwagę i powymieniał wszystko.
Aaaa, znam przypadek pourywanych łopatek w pompie=może nie nadążać.

Ahmed - 2013-12-03, 23:20

Aaaa , znam przypadek , luźnego wirnika na wale pompy wody - efekt ten sam :spoko
SlawekEwa - 2013-12-04, 06:32

"ale gdy jadę 90 km lub pod górę to wzrasta mi temperatura do 130s."
Przy takiej temp. 130 stopni zapala się czerwona lampka sygnalizacji przegrzewania silnika / 1.9 TD - Dukato II/. Zapala się w Twoim aucie?

bercik - 2013-12-04, 20:46

SlawekEwa napisał/a:
"ale gdy jadę 90 km lub pod górę to wzrasta mi temperatura do 130s."
Przy takiej temp. 130 stopni zapala się czerwona lampka sygnalizacji przegrzewania silnika / 1.9 TD - Dukato II/. Zapala się w Twoim aucie?
Tak zapala się lampka i wyrzuca wodę ze zbiornika ,czyli na pewno się gotuje
koko - 2013-12-04, 21:19

Woda szybciej się gotuje niż płyn
Socale - 2013-12-04, 21:59

Zatem pompa udaje że pompuje.
Przyczyny mogą być różne, uszkodzenie łopatek, wirnik a nawet za duże koło pasowe, lub za małe te co ją napędza.
Oczywiście jeśli paskiem klinowym bo tego nie jestem pewien.

bercik - 2013-12-04, 22:28

Dzięki za wszystkie rady,remont zacznę dopiero wiosną ba teraz odstawiłem go do ojca do stodoły.Teraz jestem w trakcie rejestracji i tak apropo gdzie jest najtańsze OC
maszakow - 2013-12-04, 23:59

bercik napisał/a:
Dzięki za wszystkie rady,remont zacznę dopiero wiosną

Tylko wybierz dobrego mechanika żebyś przypadkiem się nie dowiedział ze trzeba silnik zmienić. :diabelski_usmiech
A na poważnie - zastanów się czy warto czekać - możesz oddać na warsztat, nie muszą się spieszyć spokojnie robić łużej - a będziesz miał gotowy na wiosnę i od razu ruszysz w trasę. A wiosną będziesz się zżymał jak ci przelecą fajne okazje lub pogoda na wyjazd.

Johny_Walker - 2013-12-05, 02:27

Sprawdź czy cała chłodnica jest gorąca.
Jeżeli była "uszczelniana" uszczelniaczem, to mógł zapchać część kanalików.

gino - 2013-12-05, 10:10

Johny_Walker napisał/a:
Jeżeli była "uszczelniana"
chlodnica jest nowa ..... tak wnioskuje z 1ego postu
Socale - 2013-12-05, 20:51

bercik napisał/a:
... tak apropo gdzie jest najtańsze OC

TUW
Przejdź tam:
http://www.camperteam.pl/...p=348545#348545
żeby tematu nie zmieniać.

Irel - 2014-05-11, 18:08

Czy problem się rolzwiązał. :?: Mam podobną przypadlośc silnikową i podobne doświadczenia z wymianą części ukladu chłodzenia silnika oraz wymianę uszczelki podglowicowej i planowanie glowicy, jak Bercik. Na razie nic nie pomogło. :gwm Zostaje jeszcze płukanie kanałów silnika. :confused Napisałem do autora wątku na PW, ale nie otrzymalem odpowiedzi.
bercik - 2014-07-06, 22:26

witam. Wakacje w pełni a ja kampiorka naprawiam. Rozebrałem silnik i znalazłem przyczynę PĘKNIĘTA GŁOWICA . Mam pytanie do kolegów mechaników czy warto spawać czy szukać innej.
Cykada - 2014-07-06, 22:31

bercik napisał/a:
witam. Wakacje w pełni a ja kampiorka naprawiam. Rozebrałem silnik i znalazłem przyczynę PĘKNIĘTA GŁOWICA . Mam pytanie do kolegów mechaników czy warto spawać czy szukać innej.

jak masz dobrych magików od głowicy co dadzą gwarancję to spawaj.

kimtop - 2014-07-07, 05:13

Znajdź dobrą firmę i zrób całą głowicę tzn.spawanie,planowanie,zawory,uszczelniacze.
Wyjdzie trochę drożej od zakupu innej ale przynajmniej będziesz miał wszystko na cacy.

ciru - 2014-07-12, 09:50

Miałem to samo u siebie. Gość od głowic powiedział że raczej nie spawać więc głowice kupiłem+ planowanie + zawory + uszczelnienie. Dodatkowo zakupiłem nowy wałek, bo na starym dwie krzywki były trochę wycięte. Zwróć na to uwagę bo to też ważne zawory nie pracują jak trzeba. Teraz po naprawie wszystko śmiga aż miło temperatura max trochę ponad 90stopni się podnosi.
bercik - 2014-07-15, 22:48

Odebrałem głowice z naprawy spawanie,zaworki,planowanie 6 miesięcy gwarancji. Teraz tylko poskładać i wakacje czas zacząć. [hura]

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group