Klub mi³o¶ników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - K³opot z odpaleniem silnika

prezes1960 - 2014-01-11, 13:05
Temat postu: K³opot z odpaleniem silnika
Koledzy,mam k³opot z odpaleniem silnika ,chodzi o to ¿e rozrusznik prawie siê nie obraca !. Akumulator na³adowany ale nie wiem czy jeszcze sprawny,chodzi o pojemno¶æ,¶wiece grzej± i niæ nie przygasa ,ale jak w³±czê rozrusznik to s³yszê tylko jeden obrót i to powolny ,gasn± te¿ kontrolki .Próbowa³em czy aku dobry ,zapali³em ¶wiat³a mijania i po 20 minutach akumulator trzyma³ jeszcze 11,5 V.Proszê o pomoc gdzie szukaæ problemu?,zaznaczam ¿e rozrusznik jest po regeneracji,do tej pory by³ OK!
martini44 - 2014-01-11, 13:09

wszystko wskazuje na s³aby akumulator
prezes1960 - 2014-01-11, 13:35

martini44, tez tak obstawiam ale chcê wykluczyæ inne przyczyny bo aku nie jest taki stary !!?,ma dwa lata ,niestety skoñczy³a siê gwarancja :-P
A tak przy okazji mo¿e podpowiecie koledzy jaki kupiæ akumulator?

gino - 2014-01-11, 13:40

masa?
sprawd¿ przewód masowy pod³u¿nica-skrzynia,na dole, pod ko³em zapasowym

to najczêstsza przyczyna... :spoko

salut - 2014-01-11, 13:46

Blisko masz do Piastowa. Ja mam dwuletniego sznajdera i jestem zadowolony.
:spoko :spoko

CORONAVIRUS - 2014-01-11, 14:08

Najlepsz± opcj± jest poproszenie znajomego mechanika by spojrza³ na sprawê ... to czêsto jest tañsz± opcj± ni¿ nabrojenie samemu przy ró¿nych podpowiedziach z kosmosu lub i z ziemi .... je¶li potrzebna jest Tobie podpowied¼ w stylu "sprawd¼ masê , wydajnosc akumulatora itp " to znaczy , ¿e nie jeste¶ z tych mechanicznych ... daj sobie spokój z samodzieln± napraw± ... mówiê Ci to jako mechanik , który ju¿ widzia³ co ludzie wyprawiaj± bo "bêdzie taniej " ... zawsze jest dro¿ej :spoko .
rembacz - 2014-01-11, 15:37

Jak po 20min zosta³o 11,5v to alu na z³om (rozumiem ¿e na³adowany). Diesel potrzebuje du¿ego pr±du rozruchu. I taki musisz kupiæ.
prezes1960 - 2014-01-11, 17:55

gino, sprawdzi³em masê ,jest dobrze :spoko ,No name, jak nie odpalê to trudno bêdzie mechanikowi spojrzeæ,a i z mechanikiem do mojego dziadka coraz trudniej :-P salut, za Piastów to podziêkujê ,pozna³em ju¿ jako¶æ "Sznajder".Zakupiê lepszy prostownik ,mój jest marketowy,postawiê na CTEK .Mam sporo pojazdów ,to dobry prostownik siê przyda :mrgreen: .Swoj± drog± to aku by³o podtrzymywane przez energoblok i zastanawiam siê czy to mu nie zaszkodzi³o ,³adowanie z energobloku 13,8.Je¿eli to aku i przyjdzie mi kupiæ nowy to my¶la³em o WE¦CIE FORS,mo¿e kto¶ z kolegów ma taki aku?.Teraz mia³em 4maxa (intercars)mia³em najbli¿ej i na stanie od rêki,teraz mogê poczekac :haha: Dodatkowe pytanie to ,czy VARTA dalej jest "dobra",warta swojej ceny?
Dziabong - 2014-01-11, 18:48

prezes1960 napisa³/a:
gino, sprawdzi³em masê ,jest dobrze :spoko ,No name, jak nie odpalê to trudno bêdzie mechanikowi spojrzeæ,a i z mechanikiem do mojego dziadka coraz trudniej :-P salut, za Piastów to podziêkujê ,pozna³em ju¿ jako¶æ "Sznajder".Zakupiê lepszy prostownik ,mój jest marketowy,postawiê na CTEK .Mam sporo pojazdów ,to dobry prostownik siê przyda :mrgreen: .Swoj± drog± to aku by³o podtrzymywane przez energoblok i zastanawiam siê czy to mu nie zaszkodzi³o ,³adowanie z energobloku 13,8.Je¿eli to aku i przyjdzie mi kupiæ nowy to my¶la³em o WE¦CIE FORS,mo¿e kto¶ z kolegów ma taki aku?.Teraz mia³em 4maxa (intercars)mia³em najbli¿ej i na stanie od rêki,teraz mogê poczekac :haha: Dodatkowe pytanie to ,czy VARTA dalej jest "dobra",warta swojej ceny?

WESTA to dobry kierunek alternatywny dla Varty. Mam jeszcze Varte, ale nastêpna bedzie Westa.

Andrzej 73 - 2014-01-11, 20:03

prezes1960 napisa³/a:
,chodzi o to ¿e rozrusznik prawie siê nie obraca !

Mia³em podobny przypadek w ciê¿arówce.
Aku na³adowany , a rozrusznik bardzo powoli krêci³.
Okaza³o siê , ¿e ³o¿yska do wymiany.
Prosty sposób na sprawdzenie.
Na³aduj aku
Kable wysokiego napiêcia do aku plus drugi pojazd. Podci±gnij na wy¿sze obroty i odpalaj kampera
Jak nie zakrêci to na bank rozrusznik.
:spoko

MAWI - 2014-01-11, 20:06

Koledzy tytu³ jak by siê mia³ zatrzeæ motor w kamperze,a tu kawa³ek porz±dnego kabla,drugi samochód zapalony i po diagnostyce .I chyba po problemie. :lol:
kimtop - 2014-01-11, 20:46

MAWI napisa³/a:
,a tu kawa³ek porz±dnego kabla,drugi samochód zapalony i po diagnostyce .I chyba po problemie.


To by by³o za proste.

martini44 - 2014-01-11, 21:02

Andrzej 73 napisa³/a:
Na³aduj aku

a co jak aku bêdzie mia³ zwarcie na celi i prostownik nie na³aduje wogóle ??
MAWI dobrze mówi.... kabelki min 200A i drugi "mocny" pojazd....

Ela i Andrzej - 2014-01-11, 22:03

Prezes 1960- proszê zdj±æ pasek napêdu alternatora i zakrêciæ rozrusznikiem .mo¿liwa przyczyna alternator siê nie obraca . Pozdrawiam kolarz i ¿ona kolarza . :?:
Andrzej 73 - 2014-01-11, 23:16

Tak w³asnie napisa³em jak pó¿niej napisa³ Wiesiu.
Jesli pad³y cele to mo¿na spróbowaæ z kablami.
Marcinku , przerabia³em ju¿ ró¿ne przypadki w swojej karierze i twierdzê , ¿e trzeba próbowaæ sprawdziæ w prosty sposób , a nastêpnie elektryk samochodowy.
:spoko

makdrajwer - 2014-01-12, 07:46

Oby nie by³o jak u mnie w warsztacie. Klientowi silnik nie krêci³, wymieni³ akumulator i dalej nic. Przycholowa³ auto na naprawe rozrusznika. W³a¶nie zak³adamy mu nowy silnik bo przyczyn± by³o spotkanie siê zaworów z t³okami. Niestety jedne i drugie popêka³y, robi±c troche zamieszania w silniku.
prezes1960 - 2014-01-12, 13:48

Koledzy,sprawdza³em weszystko i jest OK,oprócz akumulatora choæ to dziwnie wygl±da .Rano spróbowa³em zakrêciæ bez podgrzewania i rozrusznik zagada³ w miarê normalnie wiêc podgrza³em i to by bylo na tyle ,aku wskazuje jeszcze 11,5 a rozrusznik ju¿ nie robi obrotów.Wygl±da na to ¿e aku nie ma ju¿ "pojemno¶ci",lub mój prostownik nie bardzo radzi sobie z samym aku,mam prostownik tylko podobny(wzór skopiowany z cteka) PRODUKCJI WIADOMO JAKIEJ :lol: .Po¿yczy³em prostownik od s±siada i spróbujê nim ³adowaæ aku ,ma³ym pr±dem ale d³ugo.Przy okazji zapytam czy podtrzymanie na energobloku nie szkodzi akumulatorom,chodzi o sta³e pod³±czenie do pr±du? :-P
rembacz - 2014-01-12, 14:21

Nie szkodzi, to tak jak na³adowany aku. i ³adowanie alternatorem, regler za³atwia sprawê.
przemo.d - 2014-01-12, 14:23

Witam,
Zmierz napiêcie w czasie dzia³ania rozrusznika....to chyba oczywiste ¿e nap. spoczynkowe o niczym nie ¶wiadczy.. Je¿eli schodzi poni¿ej 10.5 v to wymieñ baterie.
Pozdro.

rembacz - 2014-01-12, 14:26

Polecam prostownik z Lidla :

http://www.lidl-service.c...itle=PROSTOWNIK AUTOMATYCZNY DO SAMOCHODÓW ULG 3.8 A1

sprawdzony i polecany przez szerokie grono.

pwtwsw - 2014-01-13, 12:22

prezes1960, po przeczytaniu Twojego posta trochê siê wystraszy³em i postanowi³em odpaliæ swoje wozidlo -nie ruszany od wrze¶nia, stoi przykryty ko³derk±- Wsadzi³em akumulator, który by³ podpiêty w gara¿u pod lidlowski prostownik, podpompowa³em paliwo, dwa razy zagrza³em ¶wiece i start. Odpali³ za pierwszym strza³em!!!. Trochê pokaszla³, trochê zakopci³ i chodzi!!! :szeroki_usmiech
¯yczê Ci szybkiego bezproblemowego usuniêcia i usterki i tego samego uczucia które mnie ogarnê³o po odpaleniu silnika! Pozdrawiam :spoko

Johny_Walker - 2014-01-13, 13:10

prezes1960 napisa³/a:
przyjdzie mi kupiæ nowy to my¶la³em o WE¦CIE FORS,mo¿e kto¶ z kolegów ma taki aku?.

Westa Forse pracuje u mnie ju¿ drug± zimê. Na razie wszystko OK, ale to za krótki okres, ¿eby co¶ siê zepsu³o.

marcellos - 2014-01-13, 13:25

rembacz napisa³/a:
Polecam prostownik z Lidla :

http://www.lidl-service.c...itle=PROSTOWNIK AUTOMATYCZNY DO SAMOCHODÓW ULG 3.8 A1

sprawdzony i polecany przez szerokie grono.


A jak siê sprawuje ze s³abymi akumulatorami? Pytam, bowiem mia³em kiedy¶ podobne cudo (tylko znacznie bardziej zaawansowane - pokazywa³ napiêcie, temperaturê pracy, % na³adowania itp. itd.). Jego zasadnicz± wad± by³o to, ¿e w przypadku s³abej ju¿ baterii podnosi³ jej napiêcie krótkim ³adowaniem, po czym koñczy³ pracê, potem znów siê uruchamia³ na chwilê i znów wy³±cza³. Efekt by³ taki, ¿e nie by³ w stanie podnie¶æ s³abego ju¿ aku do dobrego poziomu na³adowania. Natomiast zwyk³y prostownik produkcji radzieckiej po zadaniu ma³ego pr±du radzi³ sobie z tym zadaniem znacznie lepiej i ostatecznie zawsze na³adowa³ bateriê.

eMWu - 2014-01-13, 14:49

srednio sprawdzony mam taki sam, tylko nie robiony dla lidla i jest kiespki. ma problem ze startem a przy slabej baterii wogole nie ruszy. do okazjonalnego podladowania moze byc. A i tak trzeba miec drugi porzadny pod rek±. Staruszek prostownik z kampera to przy nim potêga.
MAWI - 2014-01-13, 16:31

Mam taki w³a¶nie z LIDLA i tak jak u poprzedników .S³abej aku nie ruszy.W ogóle nie odpali.U¿ywam go by pod³adowaæ niewielkie aku w qadzie i skuterze ,my¶lê ¿e jako docelowy w kampie raczej nie polecam.
krismen - 2014-01-13, 22:06

rembacz napisa³/a:
Nie szkodzi, to tak jak na³adowany aku. i ³adowanie alternatorem, regler za³atwia sprawê.


Niestety nie mogê siê zgodziæ z takim twierdzeniem - ¿e nie szkodzi - szkodzi i to bardzo .W skrócie ³adowany aku sie grzeje czyli odparuje woda czyli zmienia siê gêsto¶æ elektrolitu czyli spada pojemno¶æ , choæ napiêcie jest ok. i tu jest sedno sprawy -idê w zak³ad ¿e widaæ p³yty . W±tpiê w to by to by³ aku bezobs³ugowy - nie z nazwy bo tak to sie ju¿ wszystkie nazywaj± tylko z typu budowy . Dolej wody - oczywi¶cie demineralizowanej i wtedy na³aduj to mo¿e jeszcze cu¶ z niego bêdzie . Dolanie wody te¿ pewnie ³atwe nie bêdzie bo producent o to zadba³ (takie czasy biznes to biznes)

krismen - 2014-01-13, 22:57

I jeszcze jedna uwaga - na regulatorze ³adowania -te¿ zostawia to ¶lad (ca³y czas pracuje).Zdecydowanie odradzam d³u¿sze ³adowanie akumulatora zabudowanego (pod³±czonego) w autku . A co do tego jaki kupiæ to radzê "du¿y"nie w sensie pr±du rozruchowego tylko "gabarytu".Chodzi o to by nie by³ to wy¶rubowany pr±d rozruchowy w ma³ym pude³ku . Przyk³adem s± aku fabryczne w nowych autach - one s± du¿e gabarytowo z rozs±dnym pr±dem rozruchowym , ludzie potem go wymieniaj± na nowy z wiêkszym pr±dem i z regu³y jest on mniejszy gabarytem i opowiadaj± historie o tym jaki to dobry by³ fabryczny ... i jest w tym racja fabryka nie da wy¶rubowanego tylko taki co przetrwa gwarancjê . Osobi¶cie polecam Centre Standart - du¿y, ciê¿ki(grube p³yty)wystarczaj±cy pr±d no i umiarkowana cena .




'

MAWI - 2014-01-13, 23:27

Ja gdybym by³ PREZESEM to bym siê takimi g³upotami nie przejmowa³,a wy o tych akumulatorach,prostownikach ,³adowarkach, bez koñca .Nie³adnie.
prezes1960 - 2014-01-15, 19:48

krismen, kolega ma racjê sprawdzi³em cele i niestety by³y puste .Nala³em do 5 cel ponad 2 litry wody (aku 75 Ah g³êbokiego wy³adowania) i spróbujê na³adowaæ ,mia³ tylko 8V.Kupi³em ³adowarkê CTEK i jako¶ zacze³a ³adowaæ, inne marketowe nie chcia³y rozpocz±æ ³adowania :lol: .Piszê tu o "gorszym"aku zabudowy,ten sta³ od d³u¿szego czasu nie³adowany,bo siê nie da³ na³adowaæ :-P .Nastêpnie powalczê z aku "SILNIKOWYM" .Napiszê jak siê to zakoñczy³o :spoko .Koledze krismen, :kwiatki: i :pifko .Nie mo¿na d³ugo pozostawiaæ zsilania energobloku, on wykañcza aku ,wiem z do¶wiadczenia :mrgreen:
krismen - 2014-01-15, 20:25

Cieszê siê ¿e mog³em pomóc choæ szkoda ¿e za pózno ... cz³owiek najlepiej siê uczy na w³asnych b³êdach ... czêsto do¶æ bolesnych :spoko
maszakow - 2014-01-15, 23:36

tak siê napracowa³em a wy tu jeszcze nie wiecie czym i jak ³adowaæ akumulatory ...
TUTAJ Znajdziecie sporo odpowiedzi na wasze pytania.
EMWu, MWI , MArcellos - prostownik z Lidla zadzia³a z akumulatorem roz³adowanym do napiêcia minimum 7,6V. Jak aku roz³adowany poni¿ej - to nie ruszy.
A w Lidlu nowy rzut tych ³adowarek + nowa edycja z wy¶wietlaczem LCD.
prezes1960 - jak juz kupisz ³±dowarkê z Lidla lub jak±¶ z tych opisywanych w linku powy¿ej - to nie oddawaj TEGO akumulatora na z³om tylko roz³aduj go do 10,5V - a potem potraktuj ³adowark±. tak ze 2-3x - Aku od¿yje i jeszcze pochodzi ... Aha ZANIM TO ZROBISZ - nie zapomnij sprawdziæ poziomu elektrolitu i dolaæ wody destylowenej jak za ma³o...bo mo¿e byæ ma³o i dlatego nie masz pojemno¶ci.

prezes1960 - 2014-01-16, 11:31

maszakow, zainwestowa³em w Ctek i rozpoczo³em ³adowanie aku zabudowy ,uda³o siê ,ruszy³ ale nie wiem czy da siê na³adowaæ .Pisa³em ju¿ ¿e aku zabudowy sta³ bez "wody"do¶æ d³ugo bo go ju¿ odstawi³em i my¶lê o drugim.Co do tego pierwszego ,tego "silnikowego"to sprawa wygl±da nieco inaczej i wygl±da ¿e jednak chyba gdzie¶ po drodze co¶ nawala a nie sam aku :gwm .Przyjdzie weekend i zajmê siê ponownie szukaniem przyczyny,jedn± mog± byæ klemy ,mam ju¿ nowe ,pó¼niej przyjdzie czas na rozrusznik który sprawdzê metod± "na kabeleki".Je¶li mmacie koledzy jeszcze jakie¶ pomys³y to chêtnie je sprawdzê :bigok
Czy to pude³ko od ¶wiec nad aku ma wp³yw na odpalanie ,nie chodzi o podgrzewanie ¶wiec a o to czy po zga¶niêciu kontrolki co¶ jeszcze tam dzia³a.Pytam bo przy próbach odpalania ,w pude³ku po pewnym czasie ,jak wyjdê i otworzê klapê,to co¶ w nim pyknie jeden raz .To mo¿e pykn±æ po 30 sekundach ,mo¿e trochê d³u¿szy czas minja :-P

krismen - 2014-01-16, 18:55

Generalnie to ¶wiece grzej± jeszcze po odpaleniu silnika , przez jaki¶ czas. Wszystko po to ¿eby jak najszybciej podnie¶ temperaturê silnika.
marcellos - 2014-01-16, 20:02

Maszakow - to, ¿e zadzia³a to ok. Pytanie: na ile skutecznie? Mia³em w³oskiego Cemonta (full wypas) i tak jak zg³osi³em w przypadku starszych aku o mniejszej ju¿ pojemno¶ci (nadgryzionej zêbem czasu) szybko "³apa³" docelowe napiêcie i wy³±cza³ siê automatycznie. Problem w tym, ¿e w te 30 minut akumulatora nie na³adowa³. Dopiero zwyk³y, stary prostownik pod³±czony na noc z ma³ym pr±dem by³ w stanie to zrobiæ.

Podsumowuj±c: wszystko ok z now±, trzymaj±c± ksi±¿kowe parametry bateri±. W przypadku starszych sprzêtów elektronika mi tylko przeszkadza³a.

maszakow - 2014-01-16, 21:29

marcellos.. regeneracja akku nie trwa 30 minut :)
Cemont nie ma odsiarczania. Tak jak powiedzia³e¶ zadba o nowy akumulator, nie bêdzie na chama wpycha³ mu pr±du i ten po¿yje d³u¿ej - ale zregenerowaæ go nie zregeneruje a akku i tak siê bêdzie zasiarcza³.

Fakt ¿e automatyka czasem mo¿e przeszkodziæ je¶li jest ma³o inteligentna.
W takim uk³adzie robi siê parê cykli: roz³adowanie do 10V - wzglêdnie trochê ni¿ej ale ju¿ ma³ym pr±dem ... i ³adowanie inteligentem. Przy ³adowarce sterowanej rêcznie np sunstorm ja bym cykl odsiarczania zostawi³ na znacznie d³u¿ej np ca³± noc - i dopiero wtedy uruchamia³ program automatycznego ³adowania. :ok
Czy prostownik z Lidla zadzia³a ? moim zdaniem tak - to kwestia czasu. jak ju¿ kupi³e¶ Cteka, to lidlowski te¿ mo¿esz kupiæ i siê pobawiæ :-P najwy¿ej oddasz ¿onie albo komu¶ w rodzinie :bajer

PS w zesz³y weekend chcia³em przetestowaæ w³asny modu³ odsiarczania ale mia³em typowego pecha - prototypowa p³ytka lub co¶ ¿le polutowane ... spali³em scalak na szczê¶cie tani :-P

marcellos - 2014-01-16, 21:44

Czyli gadamy o tym samym - pisz±c 30 minut okre¶li³em czas po jakim Cemont mówi³ "pa pa" i wchodzi³ w czas spoczynku. Dlatego uzna³em go za narzêdzie ma³o przydatne.
prezes1960 - 2014-01-17, 10:30

maszakow, zamówi³em desulfator,jak otrzymam to pod³±cze i spróbujê uratowaæ choæ silnikowy aku ,ten przynajmniej mia³ dobry poziom elektrolitu.Co do aku zabudowy to siê ju¿ chyba nie podniesie,po ³adowaniu CTEKiem by³o do pewnego momentu dobrze ale po paru godzinach ³adowarka wróci³a do poprzedniego etapu i "zagotowa³a "AKU,a napiêcie spad³o z 10,5 V do 7V.Co prawda dola³em du¿o wody bo brakowa³o ponad 2 litry (75 Ah) :shock: teraz spróbujê zalac go nowym elektrolitem .Kombinujê bo aku jest ma³o u¿ywany , w zasadzie wcale ,dzia³a³ podczas 4 dniowego wyjazdu i to tylko sporadycznie ,woleli¶my ¶wiat³o ogniska :lol:
bogdanpiotr - 2014-01-19, 20:28
Temat postu: Akumulator
W zesz³ym roku mia³em problemy z aku w zabudowie. Najpierw jeden grza³ siê strasznie, wymieni³em na nowy. Okaza³o siê, ¿e zacz±³ grzaæ siê drugi. Wymieni³em i tego drugiego. We wrze¶niu wstawi³em oba nowe aku do piwnicy. Po miesi±cu chcia³em wypróbowaæ prostownik z LIDLA . Okaza³o siê, ¿e z jednego aku wyciek³o trochê elektrolitu. Skorzysta³em z gwarancji. Otrzyma³em pismo od firmy. Napisali, ¿e "badania napiêcia na zaciskach 12,85V (jest ono podwy¿szone w stosunku do normalnego). ¦wiadczyæ to mo¿e o fakcie (³adowania w poje¼dzie) przy zbyt wysokich parametrach pr±dowo-napiêciowych. Proszê sprawdziæ parametry ³adowania w poje¼dzie.". Od czego zacz±æ?
maszakow - 2014-01-19, 22:16

prezes1960 napisa³/a:
[b]Co do aku zabudowy to siê ju¿ chyba nie podniesie,po ³adowaniu CTEKiem by³o do pewnego momentu dobrze ale po paru godzinach ³adowarka wróci³a do poprzedniego etapu i "zagotowa³a "AKU,a napiêcie spad³o z 10,5 V do 7V.Co prawda dola³em du¿o wody bo brakowa³o ponad 2 litry (75 Ah) :shock: teraz spróbujê zalac go nowym elektrolitem .Kombinujê bo aku jest ma³o u¿ywany , w zasadzie wcale ,dzia³a³ podczas 4 dniowego wyjazdu i to tylko sporadycznie ,woleli¶my ¶wiat³o ogniska :lol:


Za du¿y pr±d ³adowania - dlatego siê zagotowa³. Mo¿liwe te¿ zwarcie w celi - problem z akumulatorami bez elektrolitu to to ¿e w trakcie eksploatacji przy podwy¿szonym poborze pr±du p³yty potrafi± siê powyginaæ - zwarcie niestety kasuje bateryjke.

Na twoim miejscu jeszcze bym poczeka³ z wymian± elektrolitu. Dola³e¶ wody - OK.
CTek popracowa³ na impulsowym parê godzin - OK. Ale teraz ³adowanie powinno i¶c nie normalnym cyklem tylko pr±dem znacznie mniejszym - np 1A. spóbuj pod³aczyæ zwyk³y prostownik, normalny - tylko ogranicz mu prad ³±dowania do 1A - np odpowiedni± ¿arówk± 10W.
potrzymaj go na tym ³adowaniu 3-4 doby. POtem roz³aduj pod³aczaj±c halogen - mo¿esz mierzyæ czas w jakim napiêcie spadnie do 10,5 albo do 10V - Wyliczysz jak± ma pojemno¶æ. a potem dopiero pod³±cz ponownie CTeka tylko je¶³i mo¿na mu ograniczyæ pr±d ³adowania to te¿ bym to zrobi³.
No i sprawdzenie czy nie ma zwarcia ... pomierzyæ napiêcie na mostkach w aku.

maszakow - 2014-01-19, 23:24

bogdanpiotr,
Tak jak napisali :) od pomiarów. Na zaciskach pod³±czonego aku sprawd¼ jakie jest napiêcie ³adowana z alternatora (silnik pracuje), sprawd¼ jakie jest napiêcie ³adowania z sieci ( zasilanie zewnêtrzne)
Wyniki prawid³owe nie ¶wiadcz± o braku problemu - Energoblok powinien ograniczaæ pr±d ³adowania je¶li napiêcie na aku osi±gnie okre¶lony poziom i odcinaæ ³adowanie przy kolejnym poziomie. mo¿esz mieæ awariê tego podzespo³u (elektronika) - po prostu ten¿e nie widzi ¿e napiêcie jest OK i pompuje w niego pr±d ile wlezie ca³y czas na maxa. Bior±c pod uwagê wiek auta to do¶æ prawdopodobne ¿e jaki¶ eletrolit albo wysuszy³ siê albo strzeli³...
krok drugi - wyj±æ energoblok i obejrzeæ p³ytki czy nie ma widocznych uszkodzeñ na kondensatorach.
Poszukaj na forum parê fotek by³o, co to kondensator, gdzie i jak...:)
krok trzeci - pomierzyæ kondensatory miernikiem - nie zawsze uszkodzenia s± widoczne.

prezes1960 - 2014-01-20, 11:02

maszakow, pisa³em w³a¶nie ¿e energoblok chyba nawali³ z tym ³adowaniem .Pracuje ca³y czas i podaje 13,8 v s³ychaæ tylko przerywane buczenie ,jak aku by³ s³aby to buczenie by³o d³u¿sze a po do³adowaniu jest krótsze i chyba rzadsze? :-P ,ale pracuje nieprzerwanie .Nie wiem czy to prawid³owe dzia³anie czy nie?.Aku zabudowy jak i silnikowy nie by³y najwy¿szych lotów ,zabudowy to Quand (g³êbokiego roz³adowania), silnikowy 4maks z intercarsu.Silnikowy aku na³adowa³em Ctekiem i w³±czy³em ¶wiat³a mijania na 2 godziny ,pali³y siê dwie godziny i aku nie pad³ ca³kowicie :-P .Po dwukrotnym ³adowaniu rozrusznik krêci nieco szybciej bo s³yszê dwa trzy obroty wa³u ale to nie wystarcza do odpalenia .Mam problem z odpaleniem na kabelki bo auto stoi tak ¿e nie mogê do niego dojechaæ,wyjmowanie aku z mojego osobistego nie wchodzi w grê bo to udrêka ,mam mercedesa, kto je¼dzi tym autem to wie ¿e raz to trudne do zrobienia a dwa ¿e niezdrowe dla samego auta ,chodzi o pamiêæ .Wyczy¶ci³em masê t± od skrzyni do pod³u¿nicy,rozkrêci³em i poczy¶ci³em .Przy okazji mam pytanie czy ten pasek miedziany mo¿e byæ ciep³y po próbie zapalania silnika ?,jest ciep³y przy pod³u¿nicy :-P .Czy mo¿liwe jest ¿e pad³ rozrusznik ,co prawda by³ ju¿ u specjalisty ale jednak wiek robi swoje ,mo¿e styki gdzie¶ w ¶rodku skorodowa³y ?:-P
SlawekEwa - 2014-01-20, 11:05

Pewnie brak dobrego styku przy pod³u¿nicy lub za ma³y przekrój tego paska.
prezes1960 - 2014-01-20, 11:11

SlawekEwa, pasek raczej oryginalny ,co do styku to mo¿e co¶ ¼le wyczy¶ci³em ale ,o dziwo ,by³o czysto.
SlawekEwa - 2014-01-20, 11:14

Daj masê z aku pod ¶rubê rozrusznika.
prezes1960 - 2014-01-20, 12:18

SlawekEwa, spróbujê w weekend,my¶lê ¿e przewód rozruchowy wystarczy na tak± prowizorkê?
SlawekEwa - 2014-01-20, 12:22

Wystarczy jak ma odpowiedni± ¶rednicê.
bogdanpiotr - 2014-01-20, 21:25
Temat postu: Akumulator
maszakow, wymieni³em dwa aku pok³adowe w zasz³ym roku. Na zimê przenios³em aku do gara¿u. Po jakim¶ czasie postanowi³em do³adowaæ oba aku. Zaskoczy³ mnie jeden aku w czasie ³adowania, prostownikiem elektronicznym z LIDLA


, trochê wyla³o siê z niego elektrolitu. Reakcjê producenta opisa³em. Ostatnio kupi³em w LIDLU tester do aku i pr±dnic. Pomiary na testerze dwóch aku pok³adowych by³y prawid³owe. Niestety dalsze sprawdzenia muszê od³o¿yæ do wiosny. Mam jeszcze jedno pytanie. Jeden z aku, którego wymieni³em jest z 1996 roku ale dzia³a³ do zesz³ego roku dobrze. Jest to aku do ³odzi motorowych. Tym cackiem z LIDLA nie mogê jego na³adowaæ. Czy jest szansa na jego "od¿ycie"?

maszakow - 2014-01-20, 22:15
Temat postu: Re: Akumulator
bogdanpiotr napisa³/a:
Mam jeszcze jedno pytanie. Jeden z aku, którego wymieni³em jest z 1996 roku ale dzia³a³ do zesz³ego roku dobrze. Jest to aku do ³odzi motorowych. Tym cackiem z LIDLA nie mogê jego na³adowaæ. Czy jest szansa na jego "od¿ycie"?


Jezu... ten akumulator ma 18 lat...nie za du¿o od niego wymagasz ?? :-P
"cacko z Lidla" zaczyna ³adowanie je¶li napiêcie na stykach aku jest powy¿ej 7,5 V. Twój akumulator najprawdopodobniej ma mniej i cacko nie mo¿a rozpocz±æ ³±dowania. Procedura taka sama jak w przypadku innych padniêtych aku. Zwyk³y prostownik z ograniczeniem pr±du ³±dowania do max 1A - i ³adujemy akumulator a¿ napiêcie na stykach wzro¶nie do tych 8v. Wtedy mo¿esz pod³±czyæ "cacko".

bogdanpiotr napisa³/a:
maszakow, wymieni³em dwa aku pok³adowe w zasz³ym roku. Na zimê przenios³em aku do gara¿u. Po jakim¶ czasie postanowi³em do³adowaæ oba aku. Zaskoczy³ mnie jeden aku w czasie ³adowania, prostownikiem elektronicznym z LIDLA
, trochê wyla³o siê z niego elektrolitu.

Wydaje mi siê ¿e elektrolit z aku podczas ³adowania wylewa siê tylko kiedy siê gotuje co moze wynikaæ z 2 przyczyn: a) zasiarczenie i dramatycznie ma³a pojemno¶æ b) zwarcie w celach - obni¿one napiêcie

Co do energobloku... hmm...problem w tym ¿e trudno to sprawdziæ nie maj±c sprzêtu.
pr±d ³±dowania aku jest du¿y dla napiêæ akumulatora poni¿ej 13,5V. W momencie osi±gniêcia 13,7-13,8V Energoblok powinien odcinaæ ³adowanie albo ograniczyæ pr±d do minimum z regu³y 100-150mA mo¿e... trzeba przeczytaæ w jego instrukcji jak on tam zosta³ poustawiany... na s³uch ciê¿ko wyczuæ ale je¶li mówisz ¿e buczenie jest krótsze to mo¿e jednak wszystko dzia³a ?
Jedyna rzecz któr± jako laik mo¿esz jeszcze zrobiæ to otworzyæ go i obejrzeæ czy nie ma widocznych uszkodzeñ zw³aszcza na kondensatorach elektrolitycznych.

Natomiast do sprawdzenia dzia³ania ... trzeba warsztacik czê¶ci i lepszego trochê elektronika ni¼li ja.
Jako¶ trzeba zasymulowaæ akumulator który jest do ³adowania i akumulator sprawny - np rezystorami odpowiedniej warto¶ci i mocy. odpowiedniej mocy :)
Je³si rezystor o du¿ej warto¶ci który bêdzie symulowa³ na³adowany akumulator pójdzie z dymem (rezystor o ma³ej mocy - koszt kilka groszy) , albo do rezystora du¿ej warto¶ci i du¿ej mocy bêdzie ca³y czas pchany pr±d "maxymalny" z energbloku - czyli 6-8 A - energoblok do naprawy. Warto¶ci R - do wyliczenia ...
Tak ja to sobie teoretycznie wyobra¿am.

prezes1960 - odno¶nie ratowania akumulatora, wymiany elektrolitu ...
PRZECZYTAJ TO -
i zastanów siê czy naprawdê chcesz siê tak bawiæ :)

gino - 2014-01-21, 07:04

maszakow napisa³/a:
"cacko z Lidla" zaczyna ³adowanie je¶li napiêcie na stykach aku jest powy¿ej 7,5 V
cacko z lidla..³aduje te¿ 6voltowe aku...
i to jest problem..
ja to rozwi±zuje to tak..
za ka¿dym razem, gdy ³aduje kilka sekund jako 6voltowy aku, a pó¼niej przerzuca na ''b³±d ³adowania'' zdejmuje szybko kabel plusa , i znowu zak³adam...
po 5-10czasem 15 próbach...pod³aduje aku na tyle, ¿e w koñcu przerzuci na ³adowanie 12v :spoko

maszakow - 2014-01-21, 22:56

tiaa...no... masz zabawê :)
Nie mo¿na mu wymusiæ rêcznie trybu ³adowania 6,12V ? nie bawi³em siê, to nie wiem :) a studiowac instrukcje w sklepie to ... wiesz jak siê potem na ciebie patrz± :-P

gino - 2014-01-22, 05:48

nie, on zawsze przez pierwsze kilka sekund ³aduje 6...
a gdy prostowniczek zorientuje siê, ze aku jest wiêkszy ni¿ 6v..automatycznie prze³±cza na 12.. oczywi¶cie jak aku ma te ok 10-11V

i w³a¶nie problemem jest ¿e taki ca³kiem roz³adowany aku 12voltowy ...na ogól ma powy¿ej 6-7V..ale mniej ni¿ 10V wiêc...na ³adowanie 6..ma ju¿ za du¿o pr±du, ale na wzbudzenie ³adowania 12 za ma³o
ale, sposób opisany w po¶cie powy¿ej...dzia³a :spoko

prezes1960 - 2014-01-22, 10:57

maszakow, zabawê ju¿ zakoñczy³em ,teraz ³adujê ma³ym pr±dem .Aku osi±gn±³ ju¿ 11,8 v ,³adujê dalej ,zobaczê po osi±gniêciu co najmniej 12,5 V czy jest stabilny.Co do ³adowarki z LIDLA ,napiszcie koledzy ile ona kosztuje ,ja za swojego CTEKa msx 5 tester zap³aci³em 390 z³ z przesy³k±.Podobno jest to doskona³a zabawka ,w³a¶nie j± testujê wiêc jeszcze nie mam uwag :-P
P.S.
Aku po "regeneracji"(je¶li siê uda napiszê o sposobie)³adujê prostownikiem "starego "typu z mo¿liwo¶ci± regulacji pr±du ³adowania :) .Regeneracja dotyczy aku zabudowy ,tego którego spisa³em w lato na straty,okaza³o siê ¿e sta³ na sucho ,nie by³o w nim prawie elektrolitu i teraz nie wiem czy winien jest energoblok czy sprzedawca który nie zala³ go przed sprzeda¿±.Czy to mo¿liwe aby ca³y elektrolit siê ulotni³ ?

janusz - 2014-01-22, 11:44

prezes1960 napisa³/a:
Czy to mo¿liwe aby ca³y elektrolit siê ulotni³ ?

Ca³y to nie tak bardzo bo elektrolit to ponad 1/3 kwas siarkowy i nie ulatnia siê. Ulatnia siê woda. Je¶li nawet wyparowa³a to i tak trochê kwasu powinno zostaæ.

prezes1960 - 2014-01-22, 13:11

janusz, w³a¶nie mam z tym problem,po wymontowaniu aku dola³em do niego ponad 2 litry wody ,la³em z bañki 5 l dlatego nie wiem dok³adnie .Po wyp³ukaniu i zregenerowaniu nala³em elektrolit i wesz³o tyle samo co wody ,elektrolit nalewa³em te¿ z bañki 5l. Teraz mam pytanie czy suchy aku móg³ utrzymywaæ ok 8V ,próbowa³em go ³adowaæ (przed demonta¿em )i nic nie wysz³o wiêc go spisa³em na straty a by³o to,jak pisa³em ,ju¿ latem zesz³ego roku!. Teraz wróci³em do tematu i widzê du¿e zainteresowanie tematem :lol: ,co mnie bardzo cieszy bo przy kamperowaniu energia to podstawa :haha: :haha: :haha:
SlawekEwa - 2014-01-22, 19:23

Odpali³ w koñcu ten kamper czy nie? :kamp2
prezes1960 - 2014-01-22, 19:58

SlawekEwa, kampera nie odpali³em ale nie z powodu aku tylko z powodu mrozów które nas nawiedzi³y .Mia³em popróbowaæ w Weekend no ale odpuszczam bo mróz noc± spada do -10 stopni i nie warto szarpaæ silnika .
SlawekEwa - 2014-01-22, 20:43

Masz racjê w takie mrozy bez wyra¿nej potrzeby nie ma co odpalaæ autka.
maszakow - 2014-01-22, 23:07

prezes... ty Lidla nie masz w okolicy? ... no fakt nie ka¿dy potrzebuje :) "cacko" kosztuje 56 PLN (stan na 01.2014)
gino - 2014-01-23, 09:37

jakby kto¶ potrzebowa³ aku..czy prostowniki, w³±cznie z CTEKiem
czy tez inne czê¶ci...
to polecam tê stronkê
dobre ceny, i szybki odbiór w wybranym, najbli¿ej miejsca zamieszkania, punkcie
sprawdzi³em osobi¶cie-dzia³aj± jak nale¿y
http://www.motointegrator...tora-2-godziny/

prezes1960 - 2014-01-23, 11:23

Koledzy,w³a¶nie aku zabudowy jest do wyrzucenia ,nic nie pomog³a regeneracja .Mam wiêc pierwszy wydatek na kamperek w nowym roku ,proszê o wskazówki jaki kupiæ ,w najbli¿szej okolicy mam dostêpny Banner g³êbokiego wy³adowania 80 Ah za 430 z³.
Dziabong - 2014-01-23, 14:01

Masz teraz czas poszukaj AGM w podobnej cenie uznanego producenta zawsze bêdzie mo¿na awaryjnie u¿yæ jako rozruchowy. Banner to te¿ dobry wybór.
prezes1960 - 2014-01-24, 21:36

Dziabong, zastanawiam siê nad AGM ale nie wiem czy mo¿e byæ ³adowany po przez mój energoblok?.
darek 61 - 2014-01-25, 08:35

Szczerze mówi±c nie wiedzia³em o tym,ale w tych nowych autach tyle czarów ¿e mo¿e racja.
http://www.tvn24.pl/jesli...e,390881,s.html

prezes1960 - 2014-02-09, 13:05

Niestety ,problem z odpaleniem silnika le¿y chyba po stronie rozrusznika :gwm .Co prawda by³ u majstra i mia³o byæ piêknie ale tak nie jest,dlatego te¿ szukam nowego i proszê o info gdzie go najtaniej kupiê?.
gino - 2014-02-09, 13:31

z uporem maniaka, napisze jeszcze raz....sprawd¼ masy...
a mo¿e nawet zmieñ przewód masowy/ten pod ko³em zapasowym,³±cz±cy pod³u¿nicê ze skrzyni± biegów/ lub chocia¿ go odkrêc i bardzo porz±dnie wyczy¶æ pod nim miejsce styku
wiem, ile sam z tym walczy³em :spoko

prezes1960 - 2014-02-09, 14:17

gino, dzi¶ jeszcze raz czy¶ci³em masê pasek te¿ jest czysty i w ca³o¶ci,a objaw jest taki ¿e podczas krêcenia rozrusznikiem w pewnym momencie rozrusznik zamilk³ i po odczekaniu chwili wcale ze mn± nie gada ,ca³kowita cisza .Przypo³mnia³o mi siê jak w zesz³ym roku mia³em taki przypadek ¿e zatrzyma³em siê na parkingu po d³u¿szej je¼dzie i po odpoczynku przy rozruchu kompletna cisz ,dopiero w nerwach popchno³em na biegu ciut auto i o dziwo rozrusznik zadzia³a³ .Dzi¶ nast±pi³o to samo wiêc wykona³em ten sam manewr z popchniêciem na biegu i te¿ zadzia³a³o ale wygl±da³o to dziwnie tak jak by siê bendix nie zazêbia³ ko³a ale to trwa³o momênt i po zazêbieniu trochê ruchu i znowu cisza nawet lampki nie przygasa³y :gwm .Podejrzewam ¿e jednak przy rzadkiej ekspluatacji co¶ "rdzewieje "w rozruszniku :-P
Socale - 2014-02-10, 11:42

Nie wiem czy ju¿ gdzie¶ doczyta³e¶, ale czêsto wytapiaj± siê styki w stacyjce.
Jest to typowe poniewa¿ ¶wiat³a s± zasilana przez stacyjkê* a to ju¿ dosyæ spore obci±¿enie styków. One siê grzej± i wtapiaj± , przez to nie za³±czaj± rozruchu po krótkiej przerwie w podró¿y.
Aaaa... co ma piernik do wiatraka?
Ano to, ¿e mo¿esz mieæ 2 usterki st±d brak jednoznacznej diagnozy ze wspólnym mianownikiem tych ró¿nych objawów.
.
*Lekarstwem na to jest profilaktyczne zastosowanie przeka¼ników do ¶wiate³ mijania i drogowych ale puki stacyjka jest w pe³ni sprawna.

prezes1960 - 2014-02-11, 09:48

Socale, w³a¶nie sprawdzi³em i rozrusznik nie chce gadaæ nawet jak pod pio³em bendiks bezpo¶rednio do akumulatora z pominiêciem stacyjki ,przewód mocno iskrzy a bendiks ciho sza :gwm .Poszuka³em w necie i znalaz³em po regeneracji Lauber z przek³adni± planetarn± za 380 z³ tylko muszê oddaæ stary ,czy warto?.Ju¿ raz by³ u magika i mia³o byæ piêknie ,zap³aci³em 140 z³ :-P .
Cykada - 2014-02-11, 09:59

najpewniej ¿eby nie wchodziæ w koszty to trzeba by³oby po¿yczyæ rozrusznik od innego auta i sprawdziæ u siebie.
prezes1960 - 2014-02-11, 10:04

mobili, w³a¶nie zacz±³em demonta¿ ,po zdewmontowaniu zawiozê do magika ¿eby odpali³ na stole i siê wypowiedzia³ .Niæ innego narazie nie wymy¶li³em ,a jeszcze sprawê utrudni³em sobie montuj±c pod silnikiem os³onê :gwm
stefan46 - 2014-02-11, 10:14

Prezesie najczestrz± usterk± cewki elektromagnesu (bendiksu) jest brak masy na drugim zacisku cewki aby sprawdzic moja teoriê pod³±cz napiêcie do cewki a drugim przewodem zmasuj drugi zacisk powinien zagadaæ.
stefan46

prezes1960 - 2014-02-11, 14:08

stefan46, sprawê rozpoznam dopiero wieczorem ,jak co¶ nowego wyst±pi to napiszê mo¿e jeszcze wieczorem ale najprêdzej dopiero jutro.
maszakow - 2014-02-11, 21:32

Nie obiecuj :) po prostu napisz jak bêdziesz zna³ dalsze fakty. :spoko

Co do rozruszników - Do wielu aut s± zamienniki z przek³adni± planetarn± - ci co pomontowali to bardzo chwalili bo krêc± o wiele szybciej ni¿ normalne i pr±dy poboru nie s± kosmiczne wiêc akumulator ma l¿ej. Co do twojego ... Magik robi³ mia³o dzia³aæ teraz wiêc reklamacja. Pewnie powie ¿e co¶ innego pad³o jak znam ¿ycie. Nowy kup jak ju¿ bêdziesz pewien ¿e ten ju¿ niczego nie rozrusza.

Socale - 2014-02-11, 21:58

prezes1960 napisa³/a:
Socale, w³a¶nie sprawdzi³em i rozrusznik nie chce gadaæ nawet jak pod pio³em bendiks bezpo¶rednio do akumulatora
...

Zaraz zaraz...
Nazywajmy sprawy po imieniu bo tak nigdy nie dojdziemy do sedna.
Podpi±³e¶ pr±d pod cewkê, zaiskrzy³o siê ale ¿adnej reakcji nie by³o.
Oznacza to ¿e bendiks (element zêbaty który porusza siê wzd³u¿ osi wirnika) nie jest przez elektromagnes wysuwany na tyle, by za³±czyæ styki rozruchu w³a¶ciwego.
.
Pamiêtam lat temu wiele podobny objaw. wykry³em wówczas, ¿e na osi wirnika po której bendiks siê mia³ przesuwaæ u¿yty smar zmieni³ sw± postaæ w "smo³ê" .
E-magnes nie mia³ si³y tym zespo³em ruszyæ, w konsekwencji nie by³o krêcenia wirnika/rozruchu.
Wyjmiesz rozrusznik, na sucho na stole ¶rubokrêtem sprawd¼ czy bendiks siê po osi przesuwa, powiniene¶ pokonaæ tylko si³y sprê¿yn, ma i¶æ lekko.
.
Acha, tam gdzie pod³±cza³e¶ siê pod cewkê e-magnesu.
Cewka ta jest czêsto dwuuzwojeniowa.
Jedno uzwojenie ma masê na obudowie (temu ci iskrzy³o prawid³owo) drugie uzwojenie ma masê przez uzwojenia i szczotki w rozruszniku.
.
Edit:
Kilka minut szukania, piêknie opisane: http://www.bendiks.rzeszow.pl/rozruszniki.html

zibikruk - 2014-02-11, 22:44

prezes1960, bendix jest to w³±cznik rozrusznika. Podawane na niego napiêcie w³±czane stacyjk±, poprzez zasilenie cewki, dziêki której porusza siê "bolec" posiadaj±cy styki, powoduje podanie napiêcia na rozrusznik. Przy prawid³owo pracuj±cej instalacji (stacyjka powoduje za³±czenie wszystkich obwodów elektrycznych) aby sprawdziæ rozrusznik wystarczy zewrzeæ dwa styki bendixa, przy sprawnym rozruszniku, powinien on zacz±æ dzia³aæ. Najlepiej wyjmij go, i sprawd¼ czy bez bendixa pracuje jak normalny silnik (pod³±cz napiêcie bezpo¶rednio do jego uzwojenia pomijaj±c bendix). Bêdziesz wiedzia³ czy to rozrusznik, bendix czy te¿ instalacja. :spoko
szadok - 2014-02-11, 23:35

zibikruk, wy³±cznik to cewka zwana czasem automatem. Ale nie bendix. Bendix, tak jak Socale pisa³, to element zêbaty na osi rozrusznika, który zaczepia siê o zêby wieñca ko³a zamachowego silnika. Bendix jest przy tym sprzêg³em jednokierunkowym (moment obrotowy przenosi tylko w jednym kierunku) a wygl±da tak:


SlawekEwa - 2014-02-12, 07:33

1:0 dla szadoka :haha: , ale Zbyszek te¿ dobrze prawi z sprawdzeniem tego nieszczêsnego rozrusznika :(
Socale - 2014-02-12, 08:45

SlawekEwa napisa³/a:
1:0 dla szadoka :haha: , ale Zbyszek te¿ dobrze prawi z sprawdzeniem tego nieszczêsnego rozrusznika :(

No niekoniecznie. Sposób ten s³u¿y tylko do sprawdzenia czy siê krêci wirnik.
Puszczenie pr±du na krótko pomiêdzy grubymi ¶rubami b±d¼ bezpo¶rednio na zasilanie rozrusznika z pominiêciem cewki/automatu uruchomi tylko sam wirnik.
Wirnik ma byæ uruchamiany dzia³aniem cewki, która w swojej konstrukcji ma zwieraæ w³a¶nie styki na grubych ¶rubach a przy tym wysuwaæ siê musi bendiks i to bez oporów.

szadok - 2014-02-12, 09:42

SlawekEwa napisa³/a:
1:0 dla szadoka :haha: , ale Zbyszek te¿ dobrze prawi z sprawdzeniem tego nieszczêsnego rozrusznika :(

Jasne, ¿e dobrze prawi (nawet bardzo dobrze), tylko ¼le czê¶ci nazwa³ (choæ teraz patrzê, ¿e ju¿ wcze¶niej by³o pokie³basione z tym bendiksem :diabelski_usmiech ) . Ale ¿eby¶my siê dobrze rozumieli, to pojêcia powinny byæ precyzyjne.
Socale napisa³/a:
No niekoniecznie. Sposób ten s³u¿y tylko do sprawdzenia czy siê krêci wirnik.
Puszczenie pr±du na krótko pomiêdzy grubymi ¶rubami b±d¼ bezpo¶rednio na zasilanie rozrusznika z pominiêciem cewki/automatu uruchomi tylko sam wirnik.
Wirnik ma byæ uruchamiany dzia³aniem cewki, która w swojej konstrukcji ma zwieraæ w³a¶nie styki na grubych ¶rubach a przy tym wysuwaæ siê musi bendiks i to bez oporów.

Socale, podpiêcie kabli tak jak pisze Zbyszek daje nam bardzo du¿o:
Je¶li wirnik nie zakrêci - znaczy, ¿e problem jest w obwodzie silnika (czyli cewka/automat) powinny byæ sprawne.
Je¶li wirnik zakrêci i to bez problemu, znaczy, ¿e przyczyna le¿y albo po stronie kotwy elektromagnesu (znaczy styki automatu - mog± byæ wypalone), albo po stronie mechanicznej (zablokowany, zaklejony bendix na osi, zabrudzenia wewn±trz automatu, zaciêty/uszkodzony mechanizm wysuwania).
Drog± kolejnych eliminacji mo¿na znale¼æ przyczynê ;)

prezes1960 - 2014-02-12, 10:04

Koledzy,ju¿ sprawdzi³em "na krótko" elektromagnes dzia³a ,nic poza tym ,s³ychaæ jak stuka .Przewód masowy trochê siê zagrza³ .Wynika z tego ¿e trzeba posprawdzaæ rozrusznik ,bez demonta¿u ani rusz . Styki te¿ trzeba przejrzeæ.Z braku miejsca nie mogê dostaæ siê do styku masowego ,jest k³opot bo jest to blaszany ³±cznik sztywny i trudno go zsun±æ z ¶rubowego z³±cza :-P
Socale - 2014-02-12, 20:37

prezes1960 napisa³/a:
Koledzy,ju¿ sprawdzi³em "na krótko" elektromagnes dzia³a ,nic poza tym ,s³ychaæ jak stuka
...

Ale sprawdza³e¶ to na stole czy zamontowany w silniku?
Og³up³em teraz...
Je¶li w silniku, to bez obaw zewrzyj ze sob± grubym ¶rubokrêtem te grube ¶ruby z grubymi kablami.
Zaiskrzy siê ale wirnik powinien siê zakrêciæ.
Nie bój siê. To jest metoda.

Socale - 2014-02-12, 20:40

prezes1960 napisa³/a:

...
Przewód masowy trochê siê zagrza³
...

Je¶li na stole to ok, ale je¶li w silniku, to masa jest z obudowy, zatem masz na my¶li przewód zasilaj±cy którym dokonywa³e¶ próby.

Socale - 2014-02-12, 20:47

Socale napisa³/a:

...
Sposób ten s³u¿y tylko do sprawdzenia czy siê krêci wirnik.
...


szadok napisa³/a:

...
Je¶li wirnik nie zakrêci
...
Je¶li wirnik zakrêci
...

Logiki pozostawiam sprawdzaj±cym.
:)
.
Edit:
Kurde, sorry, jak siê cytuje 3 razy aby by³y w jednym po¶cie? - nie umiem :/

prezes1960 - 2014-02-13, 11:03

Socale, jeszcze nie wymontowa³em bo muszê siê po³o¿yæ pod silnikiem a jak pisa³ewm za³orzy³em na w³asn± zgubê os³onê :gwm .Problem polega na tym ¿e samochód stoi pod chmurk± a warunki jakie s± wszyscy widzimy :-P .Brak czasu te¿ jest przeszkod± .Sprawdza³em czy pr±d z grubego kabla + dochodzi do zestyku,dochodzi ,drugi zestyk jest dziwnie po³±czony takim sztywnym p³askownikiem podejrzewam ¿e ten zestyk jest masowy ? :-P .Pod³±czy³em go do - akumulatora grubym kablem rozruchowym ,ten cienki przewód który wychodzi z cefki elektromagnesu pod³±czy³em kabelkiem z + aku, oczywi¶cie "dotykowo".S³ychaæ tylko jak stuka elektromagnes .Teraz wiem ¿e trzeba zewrzeæ dwa grube zestyki ,zrobiê to wieczorem a odpiszê jutro .Rozrusznik ju¿ czê¶ciowo rozkrêci³em zosta³a ¶ruba ta od do³u :-P
Zwar³em zestyki ,iskrzenie jest natomiast rozrusznik milczy. :-P

prezes1960 - 2014-02-13, 19:19

Zwar³em zestyki ,iskrzenie jest natomiast rozrusznik milczy. :gwm
silny - 2014-02-13, 19:30

Panie prezesie :lol: wyraznie sobie nie radzisz.

Z opisu moga wynikac tylko dwie awarie a mianowicie elektromagnes lub szczotki.
Zdazylo mi sie w jakims iveko ze elektromagnes pstrykal , pociagal bendix a nie podawal pradu na szczotki.rada ? Wszystko podlaczone , ktos przekreca kluczyk na rozruch , slychac pstrykniecie i w tym czasie ty zwierasz kluczem plaskim grobe styki , jesli szczotki sa dobre to rozruszniki zadziala.

Jesli uszkodzone sa szczotki to zwarcie stykow nie uruchomi silnika rozrusznika :bigok

Socale - 2014-02-13, 21:55

prezes1960 napisa³/a:
...
drugi zestyk jest dziwnie po³±czony takim sztywnym p³askownikiem podejrzewam ¿e ten zestyk jest masowy ?
...
Zwar³em zestyki ,iskrzenie jest natomiast rozrusznik milczy.

ów p³askownik przewodzi pr±d na szczotki i uzwojenie stojana. Na nim mo¿e byæ tylko +
Masa jest zawsze na obudowie, musisz o tym pamiêtaæ.
.
Zestyki (jak ju¿ tej nazwy u¿yjemy) s± w ¶rodku elektromagnesu. Na zewn±trz masz po prostu ¶ruby z kablami, "p³askownikami".
Iskrzenie jest powiadasz... a ja s±dzê ¿e jest to iskrzenie zamykane obwodem e-magnesu a nie wirnika/szczotek/stojana czyli rozrusznika w³a¶ciwego.
.
Zerknij na rysunek.
+akumulatora do pierwszej ¶ruby pod³±czony jest na sta³e.
w elektromagnesie, w chwili rozruchu kluczykiem przesuwa siê rdzeñ, który zwiera w ¶rodku te dwie ¶ruby.
Wówczas pr±d przechodzi na drug± ¶rubê i dalej "p³askownikiem" do ¶rodka.
Jednocze¶nie przesuw rdzenia zatrybia zêbatkê bendiksa z ko³em zamachowym silnika zgodnie ze strza³akmi. W tym momencie jak bendiks jest wysuniêty i zwarte s± obie ¶ruby to pr±d zaczyna przep³ywaæ na stojan i na szczotki wirnika i dalej na masê, tak jak to nabazgra³em na tym rysunku.
Je¶li elektromagnes dzia³a, tyka, a rozrusznik siê nie krêci to:
albo e-magnes nie ma si³y przesun±æ rdzenia tak by zwar³ ze sob± ¶ruby
albo je¶li jednak prawid³owo zwiera i pr±d "p³askownikiem" wp³ywa do ¶rodka a nadal nie krêci, to przerwa musi byæ np na szczotkach. Wówczas pr±d maj±c przerwê , do masy nie dop³ywa. A taki jest cel przep³ywu pr±du: aby do masy
.
Zrozum jak to dzia³a, a sam dojdziesz do usterki.

Argo - 2014-02-13, 22:08

Tyle postów napisano, a wniosek jest jeden,REGENERACJA i ewentualne sprawdzenie zasilania. Nie pomog± ¿adne czary, ¿ycie jest bez litosne.
silny - 2014-02-14, 05:59

Taaak , wymiana szczotek jest bezlitosna jak zycie :haha:
SlawekEwa - 2014-02-14, 07:02

No tak jeszcze móg³ pa¶æ wirnik i stojan - temat na nastêpnych kilka stron :haha:
Socale - 2014-02-14, 10:38

Oj S³awek...
Z nudów zapomagam, taki typ ze mnie ¿e jak pomoc potrzeba to nawet wrogowi pomogê a¿ do skutku.
A jak jeszcze siê co¶ z tego przyda innym to satysfakcja ¿e hej :)
.
Prezes, wyjmij ten rozrusznik i ty¶lij do mnie. Mój ojciec jest mistrzem ¶wiata* w takich naprawach, o pó³nocy, przez sen i po halhoholu naprawi. :haha:
.
* No, móg³by przegraæ tylko z Kowalczykow± w przedbiegach ;)

prezes1960 - 2014-02-14, 11:35

Je¶li chodzi o rozrusznik niestety nie jestem mistrzem :-P ,ale przy Waszej pomocy chyba go sam naprawiê :szeroki_usmiech .Pisa³em ju¿ ¿e rozrusznik by³ 3 lata temu u magika ,zmienia³ szczotki i powiedzia³ ¿e s± lutowane i krêciæ rozrusznikiem nie wiêcej ni¿ 6 sekund .Przy moich próbach mog³y siê rozlutowaæ dlatego jest cisza .Ju¿ pi±tek wiêc jutro demonta¿ :lol: i chyba sam go rozbiorê i przejrzê :lol: .Co z tego wyniknie napewno napiszê ,chyba jednak postawie na zregenerowany Laubera z z przek³adni± .
silny - 2014-02-14, 21:58

Jesli masz mozliwosc zalatwic taki z przekladnia planetarna to nie patrz na nic bo to o niebo lepsze od tych starych pradozercow :spoko
Socale - 2014-02-15, 09:25

No fakt, je¶li lutowane a nie zgrzewane to mog³o pu¶ciæ. Nie ze wzglêdu na s³abo¶æ tego po³±czenia, tylko temperaturê jaka powsta³a w jego miejscu.
Przy tak du¿ej ilo¶ci przep³ywaj±cego pr±du, po³±czenie musi mieæ te¿ odpowiednio du¿± powierzchniê.

prezes1960 - 2014-02-15, 14:35

Rozrusznik wymontowany i przejrzany ,niestety chyba co¶ z uzwojeniem na stole mechanicznie wszystko chodzi lekko . Zajrza³em do ¶rodka ale nie rozebra³em ca³kowicie ,szczotki dobre ,polutowane ¿adnej rdzy nawet nie ma brudu ze szczotek .,elektromagnes wygl±da dobrze wiêc skrêci³em i wypróbowa³em niestety przy pod³±czaniu mocno iskrzy a nic nie dzia³a :-P .W poniedzia³ek pojadê do magika niech wyda wyrok i je¿eli co¶ przy nim do roboty to kupiê raczej tego Laubera z przek³adni±.
Socale - 2014-02-16, 13:04

prezes1960 napisa³/a:

...
skrêci³em i wypróbowa³em niestety przy pod³±czaniu mocno iskrzy a nic nie dzia³a
...

Pod co pod³±cza³e¶ ten rozrusznik?
Je¶li nie pod akumulator to nawet nowy/sprawny nie zadzia³a!

prezes1960 - 2014-02-16, 14:04

Socale, no nie ! kolega mnie nie docenia ,pewno ¿e pod akumulator! :shock: Przwody rozruchowe oczywi¶cie.
Socale - 2014-02-16, 14:53

Pyta³em dla pewno¶ci. Masa oczywi¶cie na obudowie ¿elastwa.
Iskrzy jak podpina³e¶ plus (+) do e-magnesu czy tylko pod ¶rubê z "p³askownikiem"?

prezes1960 - 2014-02-16, 18:34

Socale, podpi±³em "-"do obudowy a plus do jednego ze "zestyków", ju¿ iskrzy³o, nastêpnie spi±³em jeszcze obydwa zestyki i nic ,próbowa³em jeszcze ten cienki przewód elektromagnesu ale te¿ klapa.Jutro zawiozê do warsztatu tam sprawdz± na stole i zapadnie decyzja :-P
Socale - 2014-02-16, 20:00

Kurde, jedno wyklucza drugie.
Iskrzy = pr±d p³ynie.
Nie krêci siê = przerwa.
Przerwa = pr±d nie p³ynie = iskrzyæ nie powinno.
.
Ale, mo¿e byæ konstrukcja taka, ¿e stojan a wirnik to dwa ró¿ne obwody.
Jeden bez drugiego nie dzia³a.
Przez jeden pr±d mo¿e p³yn±æ = iskrzy,
a przez drugi ju¿ nie = nie krêci.
A automat "wywala" bendiks prawid³owo?

prezes1960 - 2014-02-17, 10:34

Socale, wiem ju¿ ¿e rozrusznik pad³ ca³kowicie ,u fachowca w imadle te¿ nie gada a mocno iskrzy .Diagnoza na szybko ,wolniêty wirnik lub co¶ tam,ja zadecydowa³em jeszcze szybciej i zamówi³em regenerowany Lauber z przek³adni± za 380 z³ ,oczywi¶cie stary trzeba zdaæ !.Jak zamontuje "nowy" rozrusznik to napiszê czy to tylko to :-P .
Socale - 2014-02-17, 19:55

prezes1960 napisa³/a:
Socale, wiem ju¿ ¿e rozrusznik pad³ ca³kowicie
...

Wiem ¿e nie ma takiej diagnozy.
Co konkretnie polecia³o tego fachowiec Ci nie zdradzi, ale zapewne jak ka¿dy on dba o swój interes.
Teraz loteria , ale obstawiam przerwê w obwodzie stojana.
Drobiazg, ale z tego powodu ¿aden rozrusznik siê nie zakrêci.
.
A ten nowy z przek³adni± to dedykowany do Fiata jest?
Ponoæ pr±dooszczedzaj±ce s± i szybciej krêc±.
Napisz koniecznie.

prezes1960 - 2014-02-18, 10:25

Dzisiaj odpali³em silnik ,by³em w szoku jak krêci nowy rozrusznik.To naprawdê jest znaczna ró¿nica .Odpali³em bez problemu ,dos³ownie natychmiast po podgrzaniu .Teraz co by³o przyczyn± :padniêty akumulator ,ma ma³± pojemno¶æ ,pewnie zasiarczone p³yty.Z powodu s³abego akumulatora dobi³em rozrusznik ,ale nie jestem z³y z tego powodu bo naprawdê ten nowy rozrusznik jest super.Kupi³em te¿ aku Varty professjonal DC 75 Ah i na tym aku odpala³em :-P chyba go pozostawiê i kupiê jaki¶ AGM do zabudowy ale to jeszcze zadecydujê .Co do rozrusznika to spróbowa³em odpaliæ silnik bez podgrzania ,tak wiem ¿eby tego nie robiæ ale silnik by³ trochê rozgrzany bo wcze¶niej przejecha³em siê kaw³ek ,co prawda wska¼nik temperatury nic nie wskaza³,to jednak silnik chodzi³ parê minut na postoju pó¼niej przeja¿d¿ka i co najciekawsze próbê odpalenia poczyni³em po 15 min.Rozrusznik krêci³ nieco d³u¿ej ale odpali³ bez "szmerów". Kiedy¶ pisa³em ¿e nawet w lato po d³ugiej je¼dzie i krótkim postoju trzeba by³o podgrzaæ ¿eby odpali³ silnik ,podejrzewam ¿e rozrusznik za wolno krêci³.To w zasadzie koñczy temat bo silnik pali :mrgreen: :bigok
Teraz nastêpnym tematem bêdzie uszczelnienie silnika ,co prawda przeciek jest nie wielki ale w innym w±tku na forum pyta³em o odmê wiêc poczekam na podpowiedzi :spoko

SlawekEwa - 2014-02-18, 10:34

Przy silniku 1.9TD zawsze musia³em podgrzaæ ¶wiece, ¿eby zapali³ od strza³a- ruzrusznik by³ sprawny :) w 2.8idTD ¶wiec nie mam wcale :-P
kimtop - 2014-02-18, 10:55

SlawekEwa napisa³/a:
w 2.8idTD ¶wiec nie mam wcale


Nie ma p³omieniówki?

eMWu - 2014-02-18, 11:11

jest. Ale jest niewaptliwie jedna a nie 4 wiec wiec swiec w liczbie mnogiej brak :)
prezes1960 - 2014-02-18, 11:47

Ja ja bym chcia³ silnik 2.8 idTD,ale siê bojê tej roboty no i ze zdrowym dawc± w rozs±dnej cenie trudno :-P
SlawekEwa - 2014-02-18, 14:33

Marku w moim nie ma p³omieniówki, bo to jest wersja na Afrykê :haha:
Prezes 1960 w tym wieku nie bój siê tej roboty, a jak dobrze poszukasz to znajdziesz dawcê w rozs±dnej cenie :spoko

prezes1960 - 2014-02-18, 15:12

SlawekEwa, mo¿esz napisaæ czy trzeba zmieniaæ skrzyniê ,pytam bo mam na uwadze z dobrym silnikiem ale padniêta skrzyni± , wyskakuj± 3 i 4 bieg.Jest kompletny tylko ta skrzynia :shock:
SlawekEwa - 2014-02-18, 16:31

Jaki Ty masz teraz silnik?
prezes1960 - 2014-02-18, 16:40

SlawekEwa, 2.5 d 93
SlawekEwa - 2014-02-18, 17:06

Napisz na Pw do JaroW on jest bardziej zorientowany :bajer

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group