Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Jak z solarów uzyskać 230V w gniazdkach kampera?

Johny_Walker - 2014-07-26, 09:11
Temat postu: Jak z solarów uzyskać 230V w gniazdkach kampera?
Jak z solarów uzyskać 230V w gniazdkach kampera? Ma zasilić ladowarkę golarki, szczoteczki notebooka, telewizor. Nie jednocześnie. Maks pobór 200 W / 16 A.

Będą solary i regulator 20A MPPT Tracer. Jest Schaudt EBL29 i akumulator 95Ah. I tak sobie kombinuję...
1 Solar tylko do przetwornicy. Jeżeli wepnę zasilaną solarem przetwornicę między zewnętrzne gniazdo 230V w ścianie kampera, to będę miał 230 w gniazdkach, ale akumulator i instalacja 12 V będzie zasilana z niepotrzebnymi stratami na przetwornicy. Pod wieczór moc spadnie i instalacja chyba zwariuje? Na czas jesiennego używania agregatu przetwornicy odłączona.
2 Solar standardowo do akumulatora. Przetwornica do akumulatora. Gniazdka 230 rozłączone od elektrobloku i podłączone do przetwornicy. Wejście 230V będzie używane jesienią z agregatem i wtedy gniazdka podłączone do elektrobloku.
3 Solar do elektrobloku, przetwornica do drugiego wyjścia w regulatorze i 230V. Zaleta że póki jest słońce, to mam 230 V, ale wieczorem problem lub przepinanie.
4 Olać gniazdka i wpinać przetwornicę do gniazda zapalniczki. ;)

Jak by nie było, to nie obejdzie się bez instalacji 20A przełącznika lub przekaźnika.

Rowerek - 2014-07-26, 12:21

ja na akumulatorze mam zamontowaną przetwornicę z 12v na 230v 1500w i w taki sposób mam prąd do ładowania laptopa szczoteczek i innych rzeczy
Rowerek - 2014-07-26, 12:27

mam zrobioną oddzielną instalację jedno gniazdko w kuchni drugie w łazience a trzecie na środku kampera akumulator mam 100A a solar 120w i prądu mi starcza
Johny_Walker - 2014-07-26, 13:17

1500W to niezła elektrownia. Pewnie ma duże straty własne?
Nie planuję klimy i na razie coś mniejszego.
Gdybym poszedł Twoim śladem, to przełącznik dwubiegunowy przed gniazdami i wykorzystanie oryginalnych, które mam tak jak Ty.

Rowerek - 2014-07-26, 14:00

ja taką miałem więc zamontowałem możesz założyć mniejszą klimy nie mam ale żona suszy włosy nieraz z nadmiaru mocy głowa nie boli pozdrawiam :spoko
Socale - 2014-07-26, 14:13

Johny, bezpośrednio z solara żadna przetwornica ci nie ruszy, chyba że małej mocy.
Energia musi być zgromadzona w akumulatorze i to on zapewnia dostateczną ilość Amperów do poprawnej pracy przetwornicy.
Przetwornice podłącza się jak najbliżej akumulatora im grubsze kable tym lepiej.
Wyjście z przetwornicy 230V możesz sobie puścić nawet długim przedłużaczem, straty nie będą wielkie.

Rowerek - 2014-07-26, 14:27

zamontowałem przetwornicę na ściance koło akumulatora połączyłem kawałkami przewodów rozruchowych i nie mam strat
Rowerek - 2014-07-26, 14:42

Johny musisz zamontować akumulator do niego solar żeby go ładował akumulator będzie magazynem prądu i do akumulatora przetwornice i masz prąd
Johny_Walker - 2014-07-26, 15:30

Nie potrzebuję dużej mocy. Maks 200W, a w praktyce 15-70W. Wolę sinus. Dlaczego taka przetwornica nie ruszy z 300 W solarów? Nie rozumiem.
darek 61 - 2014-07-26, 15:55

Johny_Walker, bo musi na początek dostać kopa,a poza tym chyba nie będziesz czekał na słońce by podłączyć odbiornik.Z 300 W w najlepszym wypadku będziesz miał 200,bo na idealne warunki nie licz,chyba że Grecja itp.
mwservice - 2014-07-26, 18:47

Musisz niestety założyć, że przetwornica musi być podłączona do akumulatora i to jest jej podstawowe źródło energii. Solar tylko ma doładować akumulator. Przetwornica 200W będzie brała prąd 16A z 12V, więc kable łączące przetwornicę z akumulatorem powinny być krótkie i grube. Przy starcie przetwornicy, pobierany jest duży impuls prądu, z którym akumulator sobie poradzi.
Potem 230V z przetwornicy możesz już rozprowadzić cieńszymi przewodami.
Można rozważyć przekaźnik przełączający instalację 230V kampera pomiędzy zasilaniem z gniazda zewnętrznego a z przetwornicy. Ma to taką wadę, że przy braku 230V przetwornica będzie pracować stałe, aby działały gniazda w ścianach, a to jest zużycie prądu. Zaletą jest wygoda rozprowadzania zasilania w kamperze.
Ja zrezygnowałem z wygody i podłączyłem przetwornicę do akumulatora i mam jedno gniazdko 230V w przetwornicy pod łóżkiem i jeśli chcę z niego skorzystać to wtedy włączam przetwornicę. Dzięki temu minimalizuję straty energii z akumulatora. Przelicz sobie ile wynosi prąd jałowy przetwornicy i na ile rozładuje Ci akumulator w ciagu doby.

krzlac - 2014-07-27, 16:00

Przetwornicę włącza się tylko wtedy kiedy potrzebujesz pobrać z gniazd 230V. Dobre modele
mają złącze do zdalnego sterowania włączaniem (niektóre mają nawet pilot) z wyłącznikiem umieszczonym w wygodnym miejscu (tak aby nie "nurkować" np. pod łóżkiem). Tak jak piszą poprzednicy - krótkie i grube kable (najlepiej ułożyć po dwa), przetwornica blisko akumulatora. Polecam pełen sinus bo modyfikowany szybko się zemści. Jest coraz więcej urządzeń 230V sterowanych małym procesorem i bez sinusa nie zadziałają. Moc jesli kasa pozwoli lepiej założyć na zapas, mamy wszak coraz to nowe pomysły na ulepszanie kamperowego życia (mikrofala, ekspress do kawy itp.)

JaWa - 2014-07-27, 16:16

krzlac napisał/a:
Jest coraz więcej urządzeń 230V sterowanych małym procesorem i bez sinusa nie zadziałają

Tak dla ciekawości, jakie to urządzenia ?
Kilka lat stosujemy przetwornicę bez sinusa i odpukać wszystko chodzi bez problemu. :?:

krzlac - 2014-07-27, 16:18

Ostatnio ekspress do kawy Krups Pixi do kapsułek Nespresso.
Cyryl - 2014-07-27, 20:43

Johny_Walker napisał/a:
Nie potrzebuję dużej mocy. Maks 200W, a w praktyce 15-70W. Wolę sinus. Dlaczego taka przetwornica nie ruszy z 300 W solarów? Nie rozumiem.


spróbuj spłukać muszlę za przeproszeniem klozetową z sporym klocem bez rezerwuara.

joko - 2014-07-27, 22:38

Johny, z Twojego pierwszego wpisu wnioskuję , że główny problem jaki chciałeś rozwiązać dotyczy sposobu podłączenia wyjścia przetwornicy 12V/230V do istniejącego w kamperze obwodu gniazdek 230V , w taki sposób aby nie gryzło się to z ładowarką aku i zewnętrznym przyłączem 230V. Dalsza dyskusja schodzi jak widzę jednak na tematy zastępcze , jak to czy przetwornica będzie działać bezpośrednio z solara czy nie. Myślę, że nie jest istotne czy będzie działać (a będzie przy spełnieniu kilku warunków) ale czy to działanie będzie do czegoś przydatne i w jakikolwiek sposób uzasadnione. Układ Solar-Przetwornica można porównać do żarówki w lampce rowerowej (starego typu) podłączonej do dynama , póki pedałujesz, świeci, ale jak przestajesz , wtedy gaśnie.
Układ bez akumulatora jako bufora energii nie ma sensu i co ważniejsze jest zupełnie nie ekonomiczny. Jeżeli masz solar który w danym momencie daje np,200W , a podłączasz do niego odbiornik pobierający mniej lub w danej chwili nie korzystasz w ogóle, wtedy zwyczajnie marnujesz energię i potencjał solara.

W/g mnie następujące rozwiązanie jest optymalne:

1. Solar (y) o odpowiedniej do potrzeb mocy podłączone do sterownika tak aby ładowały oba akumulatory w kamperze (konfiguracja podziału i priorytetu mocy ustawiona w/g potrzeb)
2. Przetwornica na możliwie najkrótszych i najgrubszych przewodach podłączona do aku zabudowy (najlepiej tak aby można ją było w prosty sposób włączać i wyłączać - przełącznik, pilot, etc)
3. Wyjście przetwornicy doprowadzone przewodami do miejsca gdzie znajduje się bezpiecznik od zewnetrznego gniazda 230V
4. Modyfikacja połączeń instalacji 230V

Standardowo instalacja 230V jest tak połaczona że zarówno obwód gniazdek jak i przyłacze do ładowarki w ebloku wychodzą spod bezpiecznika przy gnieździe zewnętrznym.
Należy rozdzielić osobno obwód gniazdek, osobno przewody które idą do ebloku i ładowarki, oraz osobno przewody za bezpiecznikiem od gniazda zewnętrznego. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze czwarty obwód z wyjścia przetwornicy.
Teraz wystarczy to wszystko połączyć przekaźnikiem o odpowiedniej obciążalności styków , w taki sposób aby w stanie wyłączonym wyjście przetwornicy było połączone wyłącznie z obwodem gniazdek (nie z ładowarką i eblokiem), oraz gniazdo zewnętrzne było odłączone, natomiast w stanie załączonym przekaźnika , gniazdo zewnętrzne było podłączone i do gniazdek i do ebloku, a obwód przetwornicy był odłączony. Jeżeli teraz sygnał przełączający przekaźnik będzie pochodził z gniazdka zewnętrznego (przekaźnik na 230V lub prosty zasilacz na np.12V i przekaźnik z cewką na takie napięcie) to mamy pełen automat :ok
Solary będą ładowały oba aku i poprzez aku zabudowy zasilały przetwornicę , zawsze kiedy tylko bedą miały odpowiednie do tego warunki oświetlenia. Dopóki zewnetrzne 230V nie będzie podłączone, wtedy wyjście przetwornicy zasila tylko gniazdka a nie ładowarkę (aku ładuje solar poprzez swój sterownik). Podłączenie zewnętrznego 230V odłącza przetwornicę i jest ono podawane na gniazdka i do ebloku z ładowarką.
Układ jest w pełni automatyczny i nie wymaga pilnowania co , kiedy i jak ma być podłączone czy odłączone.

Dodam jeszcze , że w obwód można wpiąć jeszcze dodatkowo wyjście agregatu prądotwórczego w taki sposób aby priorytet miałoo zewnetrzne 230V (czyli jeżeli pojawi się napięcie z agregatu to odłączana jest przetwornica , natomiast podłączenie zewnetrznego 230V odłącza zarówno przetwornicę jak i obwód agregatu).
W handlu jest spora liczba przekaźników przełacznych na szynę S sterowanych z 230V i z odpowiednią ilością par styków, więc zamontowanie wszystkiego razem z oryginalnym bezpiecznikiem od gniazda zewnetrznego , w ładnej skrzynce nie będzie stanowiło problemu

Bronek - 2014-07-28, 05:47

:idea: :kwiatki: Naprawdę się nudzisz.Podziwiam :idea: :wyszczerzony:
zbyszekwoj - 2014-07-28, 07:47

Bronek napisał/a:
:idea: :kwiatki: Naprawdę się nudzisz.Podziwiam :idea: :wyszczerzony:

Każdy ma prawo się wykazać. Ty Bronek też chyba nie masz za dużo pacjętek,choć czytam cię z zaciekawieniem :spoko :ok

Bronek - 2014-07-28, 08:07

Mam podzielność uwagi i ..... . Jedną ręką ..... druga serfuje . :szeroki_usmiech .
Monitor za fotelem. :szeroki_usmiech Mam mądra minę , myślą ,żem taki a ja tylko staram się robić najmniej błędów na Forum , ale mi nie wychodzi .

Joko , mnie zadziwia chęcią dzielenia się swoimi słusznymi uwagami . . To sztuka , myśleć i sprawnie szybko i chcieć to przekazać .

Ludzie na ogół nie maja cierpliwości by tłumaczyć oczywista oczywistość.. Dlatego pełen szacunek dla JOKO pro publico bono .

darek 61 - 2014-07-28, 08:17

joko napisał/a:
Układ Solar-Przetwornica można porównać do żarówki w lampce rowerowej (starego typu) podłączonej do dynama , póki pedałujesz, świeci, ale jak przestajesz , wtedy gaśnie.


Porównanie chyba niefortunne.W rowerze jest taki układ bo to ma sens,po co ma się lampa świecić jak rower stoi w piwnicy.To co chcę zrobić johny jest bez sensu,bo nie będzie mógł korzystać z energii gdy ta mu będzie potrzebna.

zbyszekwoj - 2014-07-28, 08:30

Ja lubię poczytać te wszystkie zawiłości techniczne, choć wiem ,że po zainstalowaniu praktyczne wykorzystanie jest w 2%. Do dzisiaj ludzie kamperują bez solarów z takim samym skutkiem. Mimo, że mamy baterię na dachu ,to wykorzystujemy ją w ekstermalnych momentach dłuższego postoju na dziko.Taki sposób to raczej do przyczepy kempingowej. Na każdym kempingu jest prąd , a jak się przemieszczamy to solar też zbędny.Dla świętego spokoju zakładam panel 1ooW z najtańszym regulatorem bezpośrednio do aku zabudowy .Ale poezji cd. chętnie poczytam. :idea
darek 61 - 2014-07-28, 08:39

zbyszekwoj, nie zakładaj jeżeli czujesz że to jest bez sensu.
Bronek - 2014-07-28, 08:41

darek 61 napisał/a:
zbyszekwoj, nie zakładaj jeżeli czujesz że to jest bez sensu.


:ok :ok :ok właśnie to jest fajne BEZ SENSU ... ale uwielbiam , koty , psa .... żonę ............bez sensu :ok

janusz - 2014-07-28, 09:17

zbyszekwoj napisał/a:
że po zainstalowaniu praktyczne wykorzystanie jest w 2%

Może to nie odkrywcze ale solar ma sens w mało jeżdżącym prywatnym samochodzie stojącym na podwórku. Utrzymuje akumulatory w gotowości eksploatacyjnej za darmo.
Gdyby jednak podłączyć auto do prądu 230V nie wiem czy nie byłoby taniej. :-P

MAWI - 2014-07-28, 09:57

janusz napisał/a:
podłączyć auto do prądu 230V

Zawsze tak robię ,gdy tylko auto na podwórku :spoko

zbyszekwoj - 2014-07-28, 11:19

Rzuciłem temat solara ponieważ w kupionym kamperze od Niemca go nie było. W poprzednim miałem 130 W;ale podczas objazdówki w niczym nie pomocny. Na kempingu zauważyłem ,że właściciele dużych baterii i tak po 3 dniach wykupowali podłączenie do prądu.W zimie jak auto w garażu lub pod plandeką to tylko 230V. Spróbuję w tym roku 2 miesiące bez solara i opiszę wrażenia.
Bronek - 2014-07-28, 12:45

Dobry sprawny akumulator zapewnia mi ok2/3 dni życia bez230v. Solar przedłuża agonię o 2 dni. Kontrolując poziom naładowania akumulatora Solar pozwala zasnąć bez strachu że piec się wyłączy. Ale trzeba używać Energi z rozsądkiem. Lepiej mieć niż nie mieć
janusz - 2014-07-28, 13:10

Bronek napisał/a:
Solar przedłuża agonię o 2 dni.

Ale to chyba gdy na urlopie nie wstrzeliliśmy się w pogodę i w ciągu czternastodniowego urlopu leje dwa tygodnie. :haha:

zbyszekwoj - 2014-07-28, 14:39

Znam takich co w domu nie mają TV, bo to strata czasu .A w kamperze i owszem bo mają za dużo czasu na urlopie. Co do ogrzewania to 3/4 nie potrzebuje do tego prądu. Solara i tak w końcu zamontuję tak jak i światełka pod markizą na pilota,ale kamerkę do ścieków już sobie daruję aby nie być świętszym od papieża [czytaj Ojca Dyrektora]. :-P
janusz - 2014-07-28, 14:48

zbyszekwoj napisał/a:
aby nie być świętszym od papieża [czytaj Ojca Dyrektora]. :-P

A elektrycznie odwracane siedzenia? :bajer

Johny_Walker - 2014-07-28, 14:57

Chyba zrobię tak jak pisze Joko. Z tym, że zastosuję ręczny przełącznik zamiast przekaźnika,który jednak pobiera prąd w jednym z położeń. W tej chwili nie mam solarów i po raz pierwszy w życiu (kamperowym) podłączyłem się do prądu dopiero po 48 godzinach, bo mi zaczęła gasnąć zielona kontrolka na LT95. Planuję TV i zużycie wzrośnie.
zbyszekwoj - 2014-07-28, 15:02

janusz napisał/a:
A elektrycznie odwracane siedzenia?


Jakby tak się włączyły w czasie jazdy ,to mogłoby dojść do kolizji z tirem :chacha2

Bronek - 2014-07-28, 15:33

a propos kamerki.... Pod "Hypermarkietem" w Słupsku "wypróżniałem się " w taką rynnę na deszczówkę bo mnie przypiliło , czerwona lampka szarej wody !!!
I kamerka by się przydała by dyskretnie to zrobić.


A wyłączenie pieca z powodu braku prądu przeżyłem w Gdańsku jak pozwoliłem sobie na oświetleniowo- telewizyjne ekscesy a rzeczywiście ciemność i pochmurność nastała . .

Solar już był ale akumulator Banner 80 AH stary i "zjełczały" . Nie trzymał .

Elektryczne siedzenia ..... oddam nerkę jak ktoś mi to zrobi i to tak by wykonały kilka czynności . To nie takie proste .
Najpierw przybliżenie do kierownicy potem obrót , następnie cofniecie ... To całe oprogramowanie . Inaczej nie warto. :szeroki_usmiech .
To nie z wygody po prostu odsunięte nie dadzą się obrócić ... hacą o stolik itp.

zbyszekwoj - 2014-07-28, 16:03

Ja jakbym odwrócił pasażerkę , to by walnęła głową w szafę :haha:
Bronek - 2014-07-28, 16:05

zbyszekwoj napisał/a:
Ja jakbym odwrócił pasażerkę


Ach nie takie to rzeczy sie robiło.................. :oops:


I to w 126p

janusz - 2014-07-28, 16:05

Bronek napisał/a:
Najpierw przybliżenie do kierownicy potem obrót , następnie cofniecie ...

O tototo. tak właśnie ma działać. Kto ma Rimora to wie, że żeby odwrócić siedzenia to trzeba głowę włożyć między nogi albo wyjść na podwórko i z zewnątrz obracać. :haha:

Bronek - 2014-07-28, 16:14

Zazdraszczam . Fotele Fiata beznadzieja , ale czego się spodziewać po dostawczaku ???
janusz - 2014-07-28, 20:31

Bronek napisał/a:
Fotele Fiata beznadzieja

Chrysler 300M pełna elektryka :bajer

Bronek - 2014-07-28, 20:36

Co z poduszka i czujnikiem ??
fajne

janusz - 2014-07-28, 20:41

Bronek napisał/a:
Co z poduszka i czujnikiem ??

Nie przesadzajmy, poduszki są ale nie podłączone, nie podłączona jest też pamięć ustawień fotela i nie podłączone jest ogrzewanie. Zabrakło wytrwałości i konceptu jak tą elektronikę ogarnąć. :haha:
O takie jak na zdjęciu. Czarna skórzana tapicerka trochę przyciężkawa jak na wnętrze kampera ma być trochę modyfikowana. Szukam fajnego tapicera samochodowego. Może ktoś zna?
Normalnie działają tylko napędy siedzenia i dodatkowo obracanie.

zbyszekwoj - 2014-07-29, 07:38

janusz napisał/a:
takie jak na zdjęciu


Nie widzę podłokietników :?:

janusz - 2014-07-29, 07:45

zbyszekwoj napisał/a:
Nie widzę podłokietników :?:

Bo niema. Siedzenia są trochę szersze od fabrycznych i nie koniecznie sprawdziłyby się podłokietniki.
Nawet bardzo nie myślałem że są potrzebne. W poprzednim aucie też nie miałem. W żadnym zresztą nie mam.
Zeszliśmy z 230V solariów na moje siedzenia, :bajer dobrze, że choć elektryczne to trochę w temacie się trzymają. :haha:

zbyszekwoj - 2014-07-29, 07:55

To jeszcze podpowiedz czy do Fiata też się nadadzą, bo wiem że masz Forda.?
janusz - 2014-07-29, 08:59

Nie wiem, trzeba byłoby pomierzyć.
Jeśli nie chodzi o siedzenia sterowane elektrycznie to pokombinowałbym od Chryslera Voyagera z drugiego rzędu. Mają po dwa podłokietniki.

Bronek - 2014-07-29, 09:40

Ogrzewanie fajna rzecz , ale w zimie .. To prościzna można pod 12v same maty . , bezpiecznik i git . Pamięć fotela .... zbędna totalnie , jeden kierowca to po kiego ??/ mam i nigdy nie korzystałem .
tapicera tez szukam , ale do swojego amerykana , trudna sprawa.. Mieszkam na zadupiu.

papamila - 2014-07-29, 15:44

janusz napisał/a:
pokombinowałbym od Chryslera Voyagera z drugiego rzędu.

kiedyś robiłem przymiarki
średnio to wychodziło bo same w sobie mają wysokie siedzisko a jeszcze obrotnica
wymagała rzeżbienia.- słowem wychodziło ciut za wysoko
tu bardziej pasowny moim zdaniem jest galaxy
Za to do Ducato II bez przeróbek pasowały od forda windstara z drugiego rzędu

Bronek - 2014-07-29, 15:53

papamila napisał/a:
pasowały od forda windstara


TE???


MIODZIO BY BYŁY Takie normalne

Oczywiście by trzymać temat napędzne będą solarem na 230Volt + 23 VAT mins CIT:diabelski_usmiech :diabelski_usmiech

Mazur - 2014-07-29, 16:27

zbyszekwoj napisał/a:
Rzuciłem temat solara ponieważ w kupionym kamperze od Niemca go nie było. W poprzednim miałem 130 W;ale podczas objazdówki w niczym nie pomocny. Na kempingu zauważyłem ,że właściciele dużych baterii i tak po 3 dniach wykupowali podłączenie do prądu.W zimie jak auto w garażu lub pod plandeką to tylko 230V. Spróbuję w tym roku 2 miesiące bez solara i opiszę wrażenia.


Ja tam nie wiem o co Wam chodzi ? Chyba, że chodzi o jazdę w zimie ? Jadę już 3 tydzień w trasie po Polsce ,mam baterię na dachu TYLKO 100W podłączoną do aku z siłą ładowania : rozruchowy 10 % , zabudowy 90%. (akumulator zabudowy stary, tylko 75 Ah ) W dniach gdy stoimy działa wiatrak (niestety brak klimy), ładujemy laptopy,komórki , aparaty , oczywiście z przetwornicy 700W . Przychodzi wieczór i właczamy listwę 3 metrową pod markizą, a później oglądamy TV (na 12V)do bólu. Lodówka na gaz...ogrzewania oczywiście nie włączamy :-P Moim zdaniem bez stresu :roll:
Pozdrówka z Gąsek nad Bałtykiem :spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group