Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Simeringi skrzyni biegow Talento 1,9

krzysztofCz - 2014-07-29, 12:48
Temat postu: Simeringi skrzyni biegow Talento 1,9
Od dłuższego czasu kapało mi z prawej półosi. Kilka dni temu sprężyłem się i wymieniłem simering w skrzyni a raczej w obudowie mechanizmu różnicowego. Niestety po powrocie z ok. 250km wypadu stwierdziłem z bólem, że dalej mam plamę pod skrzynią. Ponowny demontaż półosi i wyjęcie simeringu, który nie wytrzymał. Ten simering kupiłem za 12zł w sklepie motoryzacyjnym i od początku wydawał mi wątpliwej jakości. Teraz kupiłem w sklepie "normalnym" za 3,60zł i na wygląd już bardziej mi się podobał więc wziąłem 2szt. Oryginalny rozmiar to 35x50x8 mm, jednak w sprzedaży (w motoryzacyjnym również) są 35x50x7. Jest to nawet lepiej, że są węższe. Gniazdo w którym jest montowany simering ma ok. 15mm głębokości więc dla pewności zmontowałem obydwa "szeregowo". Zrobiłem próbną jazdę i jest suchutko.
janusz - 2014-07-29, 12:53

krzysztofCz napisał/a:
dla pewności zmontowałem obydwa "szeregowo".

Jak ten pierwszy nie puści oleju to ten drugi wytrze się bez smarowania. :-P

krzysztofCz - 2014-07-29, 13:04

janusz napisał/a:
krzysztofCz napisał/a:
dla pewności zmontowałem obydwa "szeregowo".

Jak ten pierwszy nie puści oleju to ten drugi wytrze się bez smarowania. :-P

Pewnie masz rację, ale nie miałem co zrobić z tym drugim :szeroki_usmiech

krzysztofCz - 2014-07-29, 16:22

Niestety janusz muszę Cię rozczarować. Piszę niestety ponieważ simering jest smarowany, tylko że... od zewnątrz.
W dotychczasowych moich naprawach nigdy nie spotkałem się z rozwiązaniem jakie mam tutaj. Zawsze miałem tak, że półoś wchodziła do skrzyni (mechanizm różnicowy) i była bezpośrednio uszczelniana simeringiem. Tutaj jest tak, że półoś wchodzi do tulei z wewnętrznym wieloklinem i półoś nie ma kontaktu z simeringiem. Uszczelniana jest ta tuleja i... tu jest dobrze. Wyciek mam z tulei po półosi. Nie mam pojęcia jak to jest uszczelniane.
Nie chce mi się demontować skrzyni (chociaż pewnie będę musiał) i moje pytanie brzmi:
czy ktoś ma schemat takiej skrzyni albo kiedyś ktoś rozbierał takową :?:

Donat - 2014-07-29, 17:16

Na końcu tej tulei w którą wkładasz półoś jest tzw "brok" niestety jest on nabijany od strony mechanizmu różnicowego. Jeśli chcesz zrobić prowizorkę bez wyciągania skrzyni to spuść olej,wymyj dokładnie tą tuleję od środka i zaaplikuj na jej dno trochę dobrej masy uszczelniającej. Na pewno pomoże, ale na jak długo, tego nie wie nikt. Jeśli chciałbyś zrobić to porządnie to trzeba wyciągać skrzynię.
Argo - 2014-07-29, 17:20

W tulei na końcu powinien być brok. Może ktoś wymieniał przegub zewnętrzny bez wyjmowania półosi i młotkiem go wbijał przy okazji obluzował brok.
krzysztofCz - 2014-07-29, 17:23

Tak myślałem, że jest zaślepiona od środka i to puściło. Też właśnie kombinuję jak uszczelnić bez rozbierania.
Argo - 2014-07-29, 17:34

Najlepiej rozbierz, zrobisz fachowo i będziesz miał spokój. Gorzej jak wypadła do środka to koniecznie rozbierz całą skrzynię i ją znajdź, bo może niezłego bałaganu narobić.
krzysztofCz - 2014-07-29, 19:18

Przejechałem już nim kilkadziesiąt tysięcy km i jakby miało coś chrupnąć to już by się to stało. Po prostu jak wykapie ze dwie setki oleju to przestaje. Chciałem jednak być O.K. w stosunku do kampera :szeroki_usmiech i dlatego ta wymiana simeringów. Jak wsadzę palec do środka to czuję, że jest tam jakieś dno. Pewnie jest jednak nieszczelne. Muszę przemyśleć wszystkie plusy ujemne i minusy dodatnie (jak mawiał klasyk) i podjąć jakąś decyzję.
janusz - 2014-07-29, 20:02

krzysztofCz napisał/a:
podjąć jakąś decyzję.

Żeby to naprawić tak jak powinno być to trzeba byłoby rozebrać całą skrzynię biegów łącznie z mechanizmem różnicowym. Dosyć skomplikowana sprawa. Jak już rozbierać to zrobić remont całej skrzyni. :-/

krzysztofCz - 2014-07-29, 21:31

Biegi wchodzą lekko i pewnie a skrzynia nie wyje, chociaż łożysko w sprzęgle trochę słychać. Muszę zmierzyć głębokość tej tulei i jak daleko wchodzi wieloklin półośki. Jeżeli się da to wsadzę jakiś gumowy korek a za remont wezmę się po sezonie. Chociaż nie wiem... u mnie sezon kamperowy trwa cały rok :lol: . Jak nie będzie wyjścia to czeka mnie rozbieranie skrzyni teraz.
Argo - 2014-07-29, 22:03

Jeżeli brok jest tylko troszkę uchylony, to wsadzając korek gumowy a potem półoś, możesz go całkowicie wypchać. Poco zadajesz pytanie jak i tak sam najlepiej wiesz co masz zrobić.
eMKa - 2014-07-29, 22:14

krzysztofCz napisał/a:
czy ktoś ma schemat takiej skrzyni albo kiedyś ktoś rozbierał takową


poszukaj sam :)
Strona
http://www.fiat-lancia-alfa.pl/
klik na ePER (niebieski na pasku)
klik na znaczek prawy górny róg FIAT PROFESJONAL (między Lancia a Abarth)
po lewej
“Wybierz katalog”
w pionie napis
“eSpare Parts” – klik
prawa strona
“Szukaj po VIN”
wpisujesz nr nadwozia ZFA........... (17 znaków)
strzałeczka – klik
Wyskakuje Twój samochód.
(eper przyjmuje model od 90)
klik – nex
Po lewej układy
klik na 212 Skrzynia biegów
najlepiej
klik – “show all drawings”
i się bawisz
twój shemat to tablica 21220/00
pozycja 2 koronka katalog 75439923
prawdopodobnie uszkodzona (przerdzewiały) tzw.broc lub rowek w miejscu styku z uszczelniaczem. Koronkę mogę jeszcze zdobyć ale cena zaporowa 435 zł. Oficjalnie przy nr (przekreślony koszyczek najedź kursorem) produkt wyczerpany.
Podejrzewam też zastosowany zły uszczelniacz.
274 Most i półosie napędowe
tablica 27402/00
pozycja 5 kat.26126739 (Corteco 12011547)

Dukat290 - 2014-08-13, 10:23

coś im sie syypie stronka.....
eMKa - 2014-08-13, 22:08

krzytofCz
Dzięki za browarka
cieszę się ze mogłem pomóc :)

Dukat290 napisał/a:
coś im sie syypie stronka.....


Pewnie wgrywają nowszą wersje.
Zawsze do dyspozycji jest wersja przedostatnia, ale za darmo :-P

krzysztofCz - 2014-08-14, 08:08

eMKa napisał/a:
krzytofCz
Dzięki za browarka
cieszę się ze mogłem pomóc :)

Jeszcze raz dzięki, pomogłeś bardzo. Bez rozbierania wiedziałem co jest w środku.
A tak dla wiedzy potomnych.
Jest możliwość rozebrania mechanizmu różnicowego bez wyciągania skrzyni. Z wrodzonego lenistwa tego nie zrobiłem. Rzeczywiście wypadł ten broc (zaślepka), jednak nie spadnie tak by narobić kaszy w środku mechanizmu. Moja prowizorka polega na tym, że wykorzystałem różnicę średnicy części z wieloklinem i gładkiego końca półosi oraz tulei wieńca zębatki. Te części nie zmieniają położenia względem siebie. Założyłem oring (ok. 32x3mm) na gładki koniec półośki i całość włożyłem w tuleję. Jest to rozwiązanie tymczasowe ale jakże skuteczne i proste a jednocześnie nie grozi uszkodzeniem mechanizmu. Przejechałem tak już parę tysięcy i jest suchutko pod autkiem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group