Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Ducato z ramą AL-KO czy Fiata Pianale - co wybrać?

Robold - 2014-09-01, 12:36
Temat postu: Ducato z ramą AL-KO czy Fiata Pianale - co wybrać?
Witam!

Rozpoczynam budowę kampera półintegrala i mam jeszcze możliwość pozostawienia podłogi tak jak w Ducato Pianale




lub zastosowania ramy AL-KO.




Proszę, użytkowników kamperków na tych podwoziach, o opinie ( za / przeciw ) .

Dziękuję za wszelkie podpowiedzi i sugestie.
Pozdrawiam
Robert

koko - 2014-09-01, 13:17

moim zdaniem AL-KO
joko - 2014-09-01, 13:22

Rozumiem, że kupujesz nowe podwozie i będziesz na nim budował ?
Platforma ma niżej podłogę co daje możliwość zrobienia podwójnej podłogi ze schowkami i miejscem na zbiorniki, ale AL-KO jest lepsze jako zawieszenie i ma szerszy rozstaw kół .Też wybrał bym AL-KO.
A zabudowę jak będziesz robił, zlecasz to firmie która ma na to homologację czy jakaś inna droga ? Bez tego nie zarejestrujesz pojazdu.
To pewnie znasz - http://lamar.com.pl/oferta/nadwozia-lambox/
Też miałem plany budowy kampera na nowym podwoziu (brałem pod uwage DUCATO i MASTERA) i rozmawiałem z nimi w sprawie zabudowy i oglądałem jak to jest zrobione.
Taka skorupa wychodzi coś ponad trzydzieści tys. , więc jak dobrze kupisz podwozie to za ok.120tys można mieć zarejestrowaną bazę tylko mebelki wstawiać :ok
Miałem taki plan aby zabudowę wnetrza zrobić na zasadzie dwóch wsuwanych na prowadnicach box'ów (osobno jadalnia z kuchnią i sypialnia z kibelkiem )tak aby na jednym podwoziu mieć zaleznie od aktualnych potrzeb albo kampera albo dostawczaka.
Ostatecznie skończyło się na dwóch samochodach ale plan był całkiem niezły :spoko

Robold - 2014-09-01, 14:24

Koledzy, czy jeździcie kamperami na podwoziu AL-KO?
Chodzi o to, że jechałem przez jakiś czas za kamperkiem z zabudową na ramie AL-KO, a później rozmawiałem z jego właścicielem. Skarżył się on ma zbyt niskie zawieszenie, a przy pełny obciążeniu były momenty, że ocierał zbiornikiem szarej wody o asfalt.
Stąd moje pytanie czy lepiej pozostać przy Pianale, czy zmienić na AL-KO.
Samochód już mam, zabudowę będę robił sam.
Ponieważ auto było uszkodzone, do naprawy jako dawcę, kupiłem nieużywaną kabinę Ducato przeznaczoną do budowy kampera z dokręcaną ramą AL-KO. Rama AL-KO jest obniżona w stosunku do normalnej rany o około 12- 15 cm.

koko - 2014-09-01, 14:47

Wszystkie markowe campery mają ramę AL_KO
joko - 2014-09-01, 14:50

AL-KO jest bardziej komfortowe i lepsze w prowadzeniu i pewnie bardziej awaryjne (bo bardziej skomplikowane).
Jak jest za niskie to wkładasz poduchy pneumatyczne i przy obciążeniu sobie regulujesz .
Ja mam problem odwrotny, bo nawet przy poduchach minimalnie napompowanych (aby nie uszkodzić (w czasie jazdy) tył mam za wysoko (kamper jest bardzo lekki z tyłu)

Robold - 2014-09-01, 15:25

Zgadzam się, że rama / zawieszenie AL-KO jest dobrym rozwiązaniem.
Tylko czy w moim przypadku też, zobaczcie jak nisko jest mocowana ta rama
- stąd moje pytanie, czy ktoś jeździ i ma doświadczenie z tego typu ramą i kabiną.

Dziabong - 2014-09-01, 16:44

Koko napisał prawdę. Jest nisko i komfortowo. Auto jeździ jak gokart w porównaniu do seryjnego zawieszenia.
koko - 2014-09-01, 19:53

To mój trzeci każdy miał inną ramę alko jest najlepsze
Rawic - 2014-09-01, 20:59

Robold napisał/a:
Zgadzam się, że rama / zawieszenie AL-KO jest dobrym rozwiązaniem.

Tylko czy w moim przypadku też, zobaczcie jak nisko jest mocowana ta rama

- stąd moje pytanie, czy ktoś jeździ i ma doświadczenie z tego typu ramą i kabiną.
Ja mam orginalną, niską ramę Fiata, rozstaw kół poszerzony do 1800 mm, rama al-ko ma wysokie podłużnice przez co ma niski prześwit, rozmawiałem z właścicielem kampera na tej ramie, mówił że przy wjazdach na promy haczył ramą i dlatego dorobił na końcu ramy rolki. Moim skromnym zdaniem rama al-ko jest bardzo dobra ale nie jest kompatybilna z kabiną Ducato. :ok
zibikruk - 2014-09-01, 21:34

Rawic, dlaczego w takim razie uznane firmy budują campera na AL KO? Sądzę, że nie masz racji.
Rawic - 2014-09-01, 21:43

zibikruk napisał/a:
Rawic, dlaczego w takim razie uznane firmy budują campera na AL KO
owszem ale tutaj mówimy o kabinie Fiata Ducato do kampera niezintegrowanego. :ok
zibikruk - 2014-09-01, 22:17

Właśnie tak mam, a chyba Laika nie jest zabudową z "dolnej półki"?
Rawic - 2014-09-02, 06:45

zibikruk napisał/a:
chyba Laika nie jest zabudową z "dolnej półki"?
ależ skąd
zibikruk napisał/a:
Właśnie tak mam
chyba jednak nie, bo dyskutujemy o kabinie od roku 2007, która ma niższe mocowanie ramy. :ok
kaimar - 2014-09-02, 07:52

Robold napisał/a:
Stąd moje pytanie czy lepiej pozostać przy Pianale, czy zmienić na AL-KO.
Samochód już mam, zabudowę będę robił sam.
Ponieważ auto było uszkodzone, do naprawy jako dawcę, kupiłem nieużywaną kabinę Ducato przeznaczoną do budowy kampera z dokręcaną ramą AL-KO.


A jak chcesz taką "zamianę" a raczej przeszczep zalegalizować?

koko - 2014-09-02, 09:20

Ja a nie znajomy jeżdżę promami i ani razu nie miałem problemów. Żeby poszerzyć rozstaw tylnych kół też trzeba homologacji taką miałem przy knausie od Goldshmita
Ma człowiek kabinę do ramy alko to niech buduje i się cieszy przy alko ma miejsce na podwójną podłogę i luxus w jeżdzie brak resorów

StasioiJola - 2014-09-02, 11:57

Jeżdzę kamperem z osią AL-KO . Zawieszenie bardzo komfortowe -samochód super sie prowadzi, ale tez ma swoje wady- szczególnie przy zjazdach z pochyłych powierzchni można zawadzić końcówką ramy o nawierzchnię. Cały czas trzeba dbać o smarowanie tej osi!! Jednak bym wybrał AL-KO . :spoko
Robold - 2014-09-02, 14:04

Chyba sprawa rozwiąże się sama.
AL-KO Polska nie może sprzedać ramy z osią - ramy do kabin Ducato montują u siebie i tylko pod zamówienia firm produkujących kampery.
Rozmawiałem z przedstawicielem AL-KO w Niemczech i na 90 % nie uda się kupić ramy ale mam jeszcze raz zadzwonić.

Bronek - 2014-09-02, 14:08

Ja mam poszerzoną Fiata . Bylem zaszokowany jak fajnie wchodzi w zakręty . Naprawde jade jak osobówka z średnim silnikiem... bezobsługowa...

O Al-ko nic nie wiem, ale z tej fiatowskiej jestem zadowolony ..

Uwaga na podośniki i rampy , , miałem szczęscie gdy przy zmianie kola nie sluchalem naprowadzajacego mechanika . Rozstaw niektórych ramp ledwo ledwo łapie tylne szerzej rozstawione kola.

Jest niby wyżej i pewnie jak ktoś ma duży tylny zwis to pomaga , ale belka osi jest niżej i tez trzeba uważać . Z tym ,że hacząc nią mniej sobie krzywdy zrobimy niż waląc denkiem zabudowy.

Rawic - 2014-09-02, 15:45

Mam prośbę do kolegów kamperowców, żeby zmierzyli na jakiej wysokości od podłoża mają podłogę w kamperze, u mnie bez załadunku jest dokładnie na wysokości 50 cm, jest też jeden stopień wewnętrzny na wysokości 25 cm i to wystarcza. W sypialni jest podwójna podłoga ze skrytkami i ogrzewaniem, również pod stołem jest podwójna z ogrzewaniem, więc jeśli chodzi o wysokość podłogi, rozstaw osi, to nowe kampery, tzn. po roku 2007 nie wypadają gorzej od ramy al-ko, a jeśli chodzi o prześwit to wygrywają z al-ko, no komfort na osi al-ko będzie chyba lepszy, choć na nowych zawieszeniach Fiata jest bardzo dobry i rzeczywiście jest tak, jak pisze kolega Bronek, podróżuje się jak osobówką czyli szybko i komforowo. :ok
wbobowski - 2014-09-02, 16:17

Robold napisał/a:
a przy pełny obciążeniu były momenty, że ocierał zbiornikiem szarej wody o asfalt.

Chyba coś przesadził... albo za tylną osią miał załamana ramę.
Mam za tylną osią zawieszenia ALKO długi zwis ze zbiornikiem szarej wody i daleko mu jeszcze do podłoża.

Bronek - 2014-09-02, 16:26

każda sroka ....... :wyszczerzony:

Ja jestem zadowolony z tego co mam . Proste toto jak w furmance. A skuteczne.

jesli Al-Ko jest jeszcze lepsze to szacun dla konstruktorów .
Bo szresza oś do mojego 3300 dmc 6 m dl jest OK i nawet bym się nie zastanawiał co mam .
Zaskoczyła mnie pozytywnie . I to pierwszy raz jak prowadzilem po zakretach Poj Drawskiego przywożąc go z Poznania .
Teraz mogę być już "skażony" jako posiadacz jedynie slusznego wyboru jak samolubny Polak i Katolik. .

Ale wtedy byłem dziewicą i mile zaskoczona tym pierwszym razem . Nie bolało i nawet było przyjemnie. :mrgreen:
.

gino - 2014-09-02, 16:31

Bronek napisał/a:
każda sroka ....... :wyszczerzony:

to prawda
dlatego najbliższa prawdy podpowiedź,to podpowiedź użytkownika obu podwozi , w bardzo zbliżonych gabarytami i wagą autkach..
:spoko

slawwoj - 2014-09-02, 17:06

Jesli Alko było gorsze to po co by go wstawiali. zeby zwiększyć koszty ?

Ja mam Alko i zbiornik z szarą wodą bardzo nisko. Raz otarłem - aż sam się dziwę że tak rzadko.

A prowadzi mi sie faktycznie bardzo dobrze - lepie niż osobówkę - statecznie i tak powiem dostojnie.

Ale nie mam porównania do bezAlko.

koko - 2014-09-02, 22:24

ja miałem 3 rodzaje ram
Normalne Ducato
Ducato Knaus poszerzenie i resorowanie (jedno pióro)Goldshmit
Teraz AL-Ko najlepsze
promy Chorwacja Grecja Sardynia Turcja Finlandia bez kłopotów poniżej ramy mam spust wody i podpory na razie całe
W dobrych firmach AL-KO to standard smaruję raz do roku za 30zł przy okazji przeglądu

Rawic - 2014-09-03, 06:51

koko napisał/a:
Teraz AL-Ko najlepsze
ależ owszem, masz rację, ale w Twoim kamperze, tylko weź pod uwagę fakt, kabina zintegrowana jest wyżej od normalnej a co za tym idzie rama jest też wyżej, zmierz wysokość podłogi i podaj ją nam, a wszystko będzie jasne. :ok
koko - 2014-09-03, 06:58

Kabina zintegrowana jest na tej samej wysokości co półintegra!!!!!!!!!!!!
Rawic - 2014-09-03, 13:37

koko napisał/a:
Kabina zintegrowana jest na tej samej wysokości co półintegra!!!!!!!!!!!!
a ja myślę, że nie, ale przy najbliższej okazji sprawdzę, skoro nie chcesz zmierzyć. :ok
koko - 2014-09-03, 15:04

ty tylko myslisz a ja wiem na 1000% to są te same konstrukcje
Rawic - 2014-09-03, 19:50

koko napisał/a:
ja wiem na 1000%
gdybyś wiedział na 100% to bym Ci uwierzył, ale na 1000% to nie uwierzę.
koko napisał/a:
to są te same konstrukcje
skoro są te same konstrukcje to powiedz Drogi Konradzie, gdzie w Twoim Carthago jest umieszczony numer podwozia, tylko nie pisz o naklejkach. :ok
papamila - 2014-09-03, 19:56

Rawic napisał/a:
gdzie w Twoim Carthago jest umieszczony numer podwozia,

Koko ma racje - to te same podwozia- ino inaczej przycięte :-/
numer masz w integralach podobnie jak w zwykłym- na prawym nadkolu

koko - 2014-09-03, 20:29

Jarek szkoda prądu
Ja nie będę egzaminowany ile cm gdzie nr? Na targach w Duseldorfie były gołe podwozia pod integrale

koko - 2014-09-03, 20:44

przykład
jacek stec - 2014-09-03, 21:08

Taż mam AL-KO i to z 1991 roku-same zalety ,jak co roku smarujesz to jeżdzi bez problemu
Rawic - 2014-09-03, 21:52

koko napisał/a:
przykład
tylko to nie jest Fiat a Ford, ale czemu nie chcesz podać wysokości podłogi, przecież ją znasz. :ok
janusz - 2014-09-03, 22:03

Rawic napisał/a:
tylko to nie jest Fiat a Ford,

To chyba nie jest ani Fiat ani Ford. :spoko

Rawic - 2014-09-03, 22:13

Cytat:

To chyba nie jest ani Fiat ani Ford.
to co ?
piotr1 - 2014-09-03, 22:35

Czym niżej tym lepiej :lol: :spoko
joko - 2014-09-03, 22:40

Na stronie Fiat Professional był kiedyś w zakładce "Do zabudowy" taki PDF folderu reklamowego na którym było dokładnie widać jak wyglądają podwozia do zabudowy półintegry (rama lub platforma z szoferką bez tylnej grodzi i dachu) i integry (rama lub platforma z okrojoną szoferką bez drzwi przodu dachu i szyb, tylko dolna część szoferki)
Też wydaje mi się ( a nawet jestem pewien) , że baza jest ta sama a tylko różnią się stopniem okrojenia szoferki.
Teraz tego PDF'a nie widzę ale to pewnie dlatego że jest nowa strona już pod nowe Ducato.

Inna sprawa, że duzi producenci kamperów , zamawiając takie samochody do zabudowy , pewnie dostają wersję robione specjalnie pod nich i one mogą różnić się od tego co jest standardowo w ofercie Fiata.

gino - 2014-09-04, 05:38

naprawiałem klientom 2 fiaty zintegrowane, jeden z 2011 drugi z 2008 i prawdę mówiąc, nie zauważyłem aby podłoga była na innej wysokości niż półintegralach czy zwykłych kamperkach..

oba autka robiłem powypadkowe, oba przodem...sciagałęm niemal wszystko..
zarówno deska rozdzielcza , jak i wszelakie wzmocnienia, czy podłoga z otworem serwisowym/akumulator/ była seryjna fiatowska...podłoga w dalszej części autka....dopasowana do poziomu tej w kabinie

w każdym z tych fiatów była zwykła seryjna kabina z seryjna podłogą...jedynie budka, jest obdarta ze wszelkich zewnętrznych blach...

Rawic - 2014-09-04, 05:59

joko napisał/a:
Inna sprawa, że duzi producenci kamperów , zamawiając takie samochody do zabudowy , pewnie dostają wersję robione specjalnie pod nich i one mogą różnić się od tego co jest standardowo w ofercie Fiata.
Ot to, ale gdyby ktoś, uczciwie podał wysokość podłogi w integrze, to wszystko byłoby jasne.
gino napisał/a:
jedynie budka, jest obdarta ze wszelkich zewnętrznych blach...
dlatego pytam o numery podwozia, bo niektóre Fiatowskie integry nie mają ich w tych miejscach gdzie powinny mieć normalne Ducato. Pomału dochodzimy do konsensusu, bo bywa tak i tak, jak w piosence. :ok
papamila - 2014-09-04, 07:02

joko napisał/a:
zamawiając takie samochody do zabudowy , pewnie dostają wersję robione specjalnie pod nich

tak, to prawda
ale wersja tzw "pod nich" to ZWYKŁE podwozie które ma zdjęte wszystko to co niepotrzebne producentowi zabudowy
i tak np szoferki są bez ścian grodziowych, wycięta częśc dachu dla pólintegrali,
czy wręcz bez szoferki dla aut zintegrowanych, bez maski, czy nawet całych lamp
:spoko
Ravic, Zbyszku
za dużo teorii snujesz
Rawic napisał/a:
niektóre Fiatowskie integry nie mają ich w tych miejscach gdzie powinny mieć normalne Ducato

które?

koko - 2014-09-04, 07:48

Kto pracuje w kanale to może sobie mierzyć :wyszczerzony: :szeroki_usmiech ja nie będę
p.s to jak sobie przypominam to MB Sprinter

Rawic - 2014-09-04, 07:50

papamila napisał/a:
które?
np. Hymer B klasa :ok :ok
Rawic - 2014-09-04, 07:58

koko napisał/a:
Kto pracuje w kanale to może sobie mierzyć ja nie będę

nie każdy ma to szczęście " nic nie robić a zarobić" :ok
Don't worry, be happy.

gino - 2014-09-04, 08:05

Rawic napisał/a:
np. Hymer B klasa :ok :ok
Zbyszku, na pewno Fiatowskie ?
Bklasy są tez budwane na iveco i mercedesie

Rawic - 2014-09-04, 09:00

gino napisał/a:
pewno Fiatowskie
na pewno Fiatowskie
Robold - 2014-09-04, 09:11

Zadając pytanie nie sądziłem, że wywiąże się taka dyskusja.
KOKO - dzięki bardzo za konkretną i na temat odpowiedź.
Dla zainteresowanych - wysokość ramy AL-KO w integralach i półintegralach na bazie Ducato ( Jumper, Boxer ) jest identyczna.

Rawic - 2014-09-04, 09:35

Robold napisał/a:
wysokość ramy AL-KO w integralach i półintegralach na bazie Ducato ( Jumper, Boxer ) jest identyczna.
w porządku, wierzę, a co z wysokością podłogi na tzn. platformie Fiatowskiej, jest wyżej, niżej czy równo? http://www.fiatprofession...ato_do_zabudowy :ok
janusz - 2014-09-04, 09:46

Rawic napisał/a:
to co ?

A cholera go wie. :haha:
Gdyby był Fiat miałby lampy wyżej, gdyby był ford z 2010 miałby lampy kanciaste a nowy model miałby w poprzek.
Pewnie to jakieś Chińskie Iveco albo jakaś Renówka albo Merc. Ja nie wiem.
Fiata masz na zdjęciu wyżej.

Rawic - 2014-09-04, 09:59

janusz napisał/a:
A cholera go wie.
mniejsza o to, ja tylko chciałbym wyjaśnić, że Fiat Ducato ma zabudowę na ramie, wersja pierwsza i na platformie, wersja druga( nowsza). Nowe kampery częściowo zintegrowane są zabudowane na wersji drugiej, tylko zamiast blachy tzw.platformy jest podłoga z płyty sklejka i styrodur, dlatego podłoga jest nisko, niżej niż al-ko , czy tradycyjna rama Ducato. http://www.fiatprofession...ato_do_zabudowy Jeszcze raz :ok
janusz - 2014-09-04, 10:37

Zbyszku ja w moim samochodzie (Fordzie zresztą) też tak mam. Podwozie pochodzi z jakiegoś furgonu. Za kabiną do końca samochodu jest stalowa podłoga nie przestrzenna rama. Do podłogi dospawane są od dołu podłożnice. Na podłodze są stalowe kształtowniki w poprzek auta i dopiero na nich podłoga zabudowy. Pomiędzy podłogami są zbiorniki szarej wody i praktycznie nic więcej. Podłoga zabudowy jest na jednym poziomie z podłogą kabiny.
Teoretycznie podłoga mogła by być jakieś 10-12 cm niżej niż jest.

Rawic - 2014-09-04, 12:19

janusz napisał/a:
Teoretycznie podłoga mogła by być jakieś 10-12 cm niżej niż jest.
Janusz, jeśli nie sprawi Ci to wielkiego kłopotu, bo przecież kanał nie jest do tego potrzebny, chociaż go też posiadasz, to podaj mi wymiar wysokości podłogi od podłoża w Twoim kamperze. :ok
janusz - 2014-09-04, 13:03

Zbyszku, z dokładnością do poziomu trawnika na którym stoi kamper to do podłogi zabudowy jest 65 cm i są dwa schodki do wejścia, a podłoga "techniczna" metalowa ta od podwozia jest na wysokości 54 cm.
Rawic - 2014-09-04, 17:27

janusz napisał/a:
jest 65 cm
no właśnie, o to mi chodzi, dzięki Janusz za pomoc, nasza praca przyda się przyszłym konstruktorom własnych kamperów. Jeśli chodzi o legalizację pojazdów marki SAM, to są furtki które można otworzyć.
Z naszych pomiarów wynika, że nowe rozwiązania Fiatowskich podwozi kamperów są niższe o około 15 cm, u mnie nie ma nawet metalowej platformy, bezpośrednio na dwie 10 cm podłużnice, wzmocnione 7 cm poprzecznicami, położona jest izolowana podłoga, zabezpieczona powłoką wodooporną. Daje to niską podłogę, której górna powierzchnia jest na wysokości 50 cm od podłoża, wystarcza jeden stopień wewnętrzny (zdjęcia) Nie bez znaczenia jest tutaj, niższa waga podwozia.
Również komfort jazdy na nowych podwoziach Fiata uzyskano bardzo dobry, nowoczesne resory jednopiórowe, doskonale dobrane, wysokiej jakości amortyzatory, jak również potężny stabilizator podwozia, sprawiają iż jazda jest przyjemnością. Dla bardzo wymagających jest miejsce na poduszki pneumatyczne, które stworzą jeszcze większy komfort, nie podwyższajac podłogi. Reasumując, obecnie nie można z góry przesądzać, że rama al-ko jest lepsza od najnowszych rozwiazań spółki Fiat-Hymer, trzeba to pomierzyć, sprawdzić i dopiero ocenić.
Zanim kupiłem swojego Hymera Trampa, wybrałem się do Paryża, wypożyczonym ale nowym kamperem integrą na al-ko, było to wrażenie, że jadę trzęsącym się pudłem rezonansowym, pod górę i pod wiatr.(wspóczynnik oporu powietrza Cx=1.5 jak pionowej ściany)

Rawic - 2014-09-04, 17:48

I widok od dołu
koko - 2014-09-04, 18:04

Ile racji w mojej racji choć bym nie miał racji :gwm :haha: :wyszczerzony: :szeroki_usmiech
Ale jaja udało mi się :szeroki_usmiech

Rawic - 2014-09-05, 06:42

koko napisał/a:
Ale jaja udało mi się
a co? przy najbliższej okazji zmierzę wysokość Twojej podłogi, jeśli wyższa podłoga, a tym samym środek ciężkości świadczy o wyższości ramy al-ko nad Fiatowską to życzę Ci miłego wdrapywania się. :ok
Robold - 2014-09-05, 11:07

Rawic - wielkie dzięki.

W moim wypadku, zdecydowanie tańsze jest pozostawienie ramy i zawieszenie Ducato,
gdyby tak zrobić, wymagana byłaby tylko zmiana belki tylnego mostu i ewentualnie resorów.
Muszę się spokojnie zastanowić, który wariant wybrać.

A dla zainteresowanych - tak wygląda rama kampera na bazie Ducato po zdemontowaniu podłogi.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group