Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Opony zimowe

siwa - 2014-10-27, 13:41
Temat postu: Opony zimowe
Witam,
ponieważ spodobało nam się jeżdżenie kamperem na narty muszę kupić zimówki.

Pytanie jakie, co polecacie?
Ostatnio miałam przygody z oponami Matador, więc chcę takie, które nie będą probowały mnie zabić.

W necie i na Allegro posucha. Proponują mi takie:
http://www.motointegrator...8580r14-102100q
Brać, nie brać?

Ratunku.

Rav - 2014-10-27, 13:47

Opony jako opony są dobre, ale ... indeks nośności zdecydowanie za niski.
zibikruk - 2014-10-27, 13:52

Aniu, spróbuj tutaj: http://www.motohurt.com
Rozsądne ceny, potrafia doradzić. :spoko

siwa - 2014-10-27, 13:59

Dzięki, szukam.

Jeszcze poratuj(cie:)))
Mam napisane na oponie 185 R 14 C
wszystkie serwisy każą mi podać szerokość 70, 80.
Jak mam to przeliczyć?

I czy jakiś producentów macie sprawdzonych?
Odradzacie?

janek50 - 2014-10-27, 14:24

siwa, jak masz 185 R14 to znaczy że masz 70 tki ,
te 70 to chodzi o procent wysokośći opony do szerokości opony. Te z wyższą liczbą stosowane są do autek bez wspomagania, nie masz takich oporów przy manewrowaniu na parkingu. No i masz wyższe autko troszkę , ale to są minimalne różnice.
Z tego co wiem to powinnaś szukać opon dedykowanych do kampera , z napisem na oponie camp lub kamp.
Chodzi o to że budowa opony do kampera jest inna niż do dostawczaka czyli tej z literką C .
Chodzi o dłuższe postoje , oponki się nie odksztalcają ,a te z C mogą mieć odleżyny po dłuższym staniu w jednym miejscu.
Gdzieś tu na forum jest temacik z oponami więc poszukaj sobie .

Rav - 2014-10-27, 14:27

siwa napisał/a:
Dzięki, szukam.

Jeszcze poratuj(cie:)))
Mam napisane na oponie 185 R 14 C
wszystkie serwisy każą mi podać szerokość 70, 80.
Jak mam to przeliczyć?

I czy jakiś producentów macie sprawdzonych?
Odradzacie?


185/14/70
185 - szerokość opony w mm
R 14 - średnica 14 cali
70,80 - to wysokość opony wyrażona w % względem szerokości opony

Przy szerokości 185 brałbym wysokość 80. Nośność opony min 108/110.

siwa - 2014-10-27, 15:07

Dzięki wszystkim bardzo.
Szukam takich z większą nośnością.
Zbyszek, napisałam do Motohurta, jak coś podrzucą -- pokażę Wam do oceny.

DAKOTA - 2014-10-27, 15:59
Temat postu: Re: Opony zimowe
siwa napisał/a:
Witam,
ponieważ spodobało nam się jeżdżenie kamperem na narty muszę kupić zimówki.

Pytanie jakie, co polecacie?
Ostatnio miałam przygody z oponami Matador, więc chcę takie, które nie będą probowały mnie zabić.

W necie i na Allegro posucha. Proponują mi takie:
http://www.motointegrator...8580r14-102100q
Brać, nie brać?

Ratunku.


nie maja oznaczen camperowych , jezeli jezdzicie na 3,5 t permanent nie nadaja sie

/nie wiem czy 14 takie dostanie)

DAKOTA

siwa - 2014-10-27, 18:49

Na 185 nie ma w ogóle opon kamper.
A z tymi z nośnością powyżej 102 też kłopot.
Znalazłam 102
http://www.agito.pl/miche...557-352549.html

108/110 na koła 14" nie istnieją w necie.

Rany, na czym Wy ludzie jeździcie?
Myślalam, że opony to kupię od reki!

DAKOTA - 2014-10-27, 19:58

siwa napisał/a:
Na 185 nie ma w ogóle opon kamper.


Rany, na czym Wy ludzie jeździcie?
Myślalam, że opony to kupię od reki!



na tym

http://www.reifenload.de/...markierung.html

eMWu - 2014-10-27, 20:41

siwa, nie przejmuj sie radami powyzej, koledzy dawno nie mieli kampera na oponach 14". opony z pierwszego linku są wlasciwe. Ewentualnie mozna pomyslec o oponach 195/80 (pełny profil). mają wyzszą nosność. Ale przy ew. braku wspomagania nie polecam na przód. ja bym kupil opony uniwersalne dobrej firmy plus porządne lancuchy. W gocha na bialej drodze najlepsza opona nie pomoze przy przednim napedzie.
janus - 2014-10-27, 20:43

janek50 napisał/a:
siwa, jak masz 185 R14 to znaczy że masz 70 tki ,
te 70 to chodzi o procent wysokośći opony do szerokości opony. Te z wyższą liczbą stosowane są do autek bez wspomagania, nie masz takich oporów przy manewrowaniu na parkingu. No i masz wyższe autko troszkę , ale to są minimalne różnice.
Z tego co wiem to powinnaś szukać opon dedykowanych do kampera , z napisem na oponie camp lub kamp.
Chodzi o to że budowa opony do kampera jest inna niż do dostawczaka czyli tej z literką C .
Chodzi o dłuższe postoje , oponki się nie odksztalcają ,a te z C mogą mieć odleżyny po dłuższym staniu w jednym miejscu.
Gdzieś tu na forum jest temacik z oponami więc poszukaj sobie .

Wszystko się zgadza oprócz małego faktu, że jak po oznaczeniu szerokości (np. 185) nie podaje się wartości procentowej to nie są to 70 tylko 80 :oops:

Aha, i może jeszcze jedno - odleżyny to gdzie indziej sie robią, a w wypadku takiego kamperka nie potrzeba opon typu camper tylko zwykłe C :!:

zibikruk - 2014-10-27, 20:47

Aniu,

zadzwoń do firmy, którą podałem.
Z pewnością poradzą Tobie jakie opony mają na składzie.
Kupowałem u nich, są w pełni profesjonalni, ceny maja także korzystne.
Możesz nabyć np. taką http://www.motohurt.com/6...-106-104-r.html
Pozdrawiam :spoko

siwa - 2014-10-27, 20:48

Uniwersalnych nie moge, bo w Austrii i Włoszech trzeba mieć zimą zimówki, bo się płaci słono.

Mam jeszcze takie:
http://www.agito.pl/miche...557-352549.html

i takie:
http://allegro.pl/2014-2x...4729209279.html

185/75 da radę?

eMWu - 2014-10-27, 21:00

siwa napisał/a:
Uniwersalnych nie moge, bo w Austrii i Włoszech trzeba mieć zimą zimówki, bo się płaci słono.



uniwersalne czyli m+S. Starczy i na Austrie i na wlochy. Ale kto bogatemu zabroni :)

janek50 - 2014-10-27, 21:33

janus, Biorca macie rację, po przeryciu neta znalazłem że gdy nie ma podanej wysokości opony to jest to 80 tka , ale te 70, 80 czy inna cyfra to jest procent wysokośći opony do szerokości, im niższa liczba tym niższa opona.
ktoś doradzał większe opony dla siwej, można wziąść 195 ale wtedy musi szukać w 75 tkach, bo zwykła 80 będzie juz miała zakłamania na wskazaniach prędkościomierza i licznika.

http://www.oponeo.pl/narz...rnativeTireTool

http://www.firststop.pl/cms/opony-rozmiar.html

http://www.oponaok.pl/oznaczenia-opon/

Rav - 2014-10-27, 21:40

siwa napisał/a:

108/110 na koła 14" nie istnieją w necie.

Rany, na czym Wy ludzie jeździcie?
Myślalam, że opony to kupię od reki!


Nie sprawdzałem dostępnych nośności na 14" (sam jeżdżę na 16"), ale wygląda na to, że faktycznie jest problem. Cóż, bierz co jest.

Odnośnie oznaczenia "camper" to trochę taka miejska legenda i nie ma co fetyszyzować. Dobra opona do dostawczaka w zupełności wystarczy.

janek50 - 2014-10-28, 11:06

http://www.tnpf.fr/pdf/re...s_0311_PL10.pdf
siwa - 2014-10-28, 11:17

@Zibikruk: dzwoniłam do nich, mają tylko Barum SnoVanis 2 185/80 R14 102/100 Q i Bridgestone Blizzak W800 185/80 R14 102 R

A ja się już chyba boję opon z klasy budżet, a że się na tym nie znam, to szukam po "renomowanych firmach" i cenach.

Na razie wygrywa Michelin Agilis Alpin 185/75R16 104 R i Continental VancoWinter 2 185/80 R14 102/100 Q C

(czym się różni 75 od 80? warto dopłacać 300 do tego Michelina, który ma większą nośność?)

Opiszę na forum gdzieś, jak mi w ciągu czterech tygodni pękły trzy opony Matador Master. Z czego raz tak efektownie, że mam poczucie, że zużyłam jeden z moich siedmiu kocich żywotów.

Dziabong - 2014-10-28, 14:55

Weź większą nośność - moim skromnym zdaniem. Sam mam Michelin Agilis Alpin z wyboru.
eMWu - 2014-10-28, 16:04

wadliwe jakies były. 7 letnie matadory w moim jeepie po przebiegu prawie 100 kkm wlasnie dojezdzają do znacznika zuzycia. za tą cene nie mam zastrzezen najmniejszych.

Aha u mnie mam opony marki kingstar. najtansza z najtanszych. W cenie 180 za sztuke. - opona jest rewelacyjna. zrobily 40kkm, zamienilem przod z tyłem zrobią drugie tyle.

zibikruk - 2014-10-28, 16:47

Aniu, podane przez Ciebie opony Michelin Agilis Alpin 185/75R16 104 R są oponami o większej średnicy R16, zaś szukasz R14. Ich zakup wiąże się z koniecznością zakupu felg 16 calowych. Opony firmy Bridgestone są dobrej klasy. :spoko
siwa - 2014-10-29, 10:10

No to zostają mi, drogą eliminacji Continentale:
http://www.oponeo.pl/dane...00-q-c#73773276
I Goodyeary:
http://www.oponeo.pl/dane...00-r-c#72857975
Teraz tylko muszę się zdecydować 75 czy 80.

Dzięki wszystkim za cierpliwość:)

gryz3k - 2014-10-29, 22:08

Ja dzisiaj zakupiłem używane / z 2013 roku, 7,5 mm / Barumy. Rozmiar letnich jaki mam to 215/70/15. Zimowe zanabyłem 225/70/15. Teraz się martwię czy będzie dobrze. Z 215 jest jakiś horror. Nie można ich dostać a jak już to padlina.

Jak myślicie czy 225 może robić jakąś różnicę?

Fux - 2014-10-30, 07:21

Letnie mam 255/60, zimę 235/65 i robi różnicę.
Dużą, zwłaszcza na koleinach. Na niekorzyść tych szerszych.

szymek1967 - 2014-10-30, 08:16

po co opony zimowe ,e ? :shock:
przeca w tym roku zimy nie budjet :-P

ps. po wszytkich swiętych temperatura powedruje w gore do 18-20 st. :ok

kimtop - 2014-10-30, 08:25

szymek1967 napisał/a:
po co opony zimowe ,e ?
przeca w tym roku zimy nie budjet

ps. po wszytkich swiętych temperatura powedruje w gore do 18-20 st.


A ropa od dwóch lat jest po 7 zł. :haha:

siwa - 2014-10-30, 09:10

No, ja przepraszam, jak zimy nie budiet?
A kto za nas na narty pojedzie, a?

andreas p - 2014-10-30, 09:27

siwa napisał/a:
A kto za nas na narty pojedzie, a?

Masz oponki zimowe to i na nartki pojedzie Twoje autko wraz z zaloga czego z calego serca Wam zyczymy. :ski: :ski: :ski:

gryz3k - 2014-10-30, 10:04

szymek1967 napisał/a:
po co opony zimowe ,e ? :shock:
przeca w tym roku zimy nie budjet :-P

ps. po wszytkich swiętych temperatura powedruje w gore do 18-20 st. :ok


szymek wieszczy ciepło więc jadę zakładać zimówki. :haha: :haha: :haha:

siwa - 2014-10-30, 15:38

Nie wygłupiajcie się z ociepleniem, bo kupiłam w końcu te cholerne zimówki (Continental VancoWinter 2).
W listopadzie oblatam, a potem narty.

Cykada - 2014-10-30, 19:17

siwa napisał/a:
Nie wygłupiajcie się z ociepleniem, bo kupiłam w końcu te cholerne zimówki (Continental VancoWinter 2).
W listopadzie oblatam, a potem narty.

Bardzo dobry wybór.
Miałem je kiedyś w busie i były super.

WINNICZKI - 2014-10-30, 22:32

Jeszcze z dwie zimy będzie ciepło. Szymek zainwestował w ropę dwa lata wstecz,twierdząc , ze będzie po 10zł za litr.I teraz przepala nadwyżki nie sprzedanego paliwa.Jak z utylizuje nadwyżki to wtedy wróci do nas zima. :haha:
Koziołki - 2014-11-18, 21:55

Właśnie zastanawiam się nad kupnem opon zimowych do swojego kamperka. Rozważam opony CONTINENTAL VANCOWINTER2 225/70/15 R15C 112R albo Michelin Agilis Alpin 225/70/15C R15C 112R. Obie oponki są niezłe, ale czy ktoś może je użytkuje i mógłby się podzielić swoją opinią?
eMKa - 2014-11-18, 22:23

Użytkuje Michelin Agilis 215/75 R16CP grupa M+S drugi sezon (ok 25000 km).
Nie miałem jeszcze tak dobrych opon, rewelacja, warte tej ceny.

Ps. Po zimowych próbach w ciężkim terenie, kopny śnieg, koleiny, oblodzenie – sprzedałem roczne zimowki. Mało jeżdżę zimą, a te radzą sobie znakomicie.

Wieluniak_1 - 2014-12-04, 20:46

w ubiegłym tygodniu zakupiłem Hankooki , "14 - zimóweczki.
siwa - 2014-12-09, 20:46

Mam zimówki z zeszłego sezonu -- SAVA ale po moich przygodach z Matadorem już mam lęki:
http://wyrypy.tumblr.com/...r-czyli-rzecz-o

Rav - 2014-12-09, 22:29

Nigdy się z czymś takim nie spotkałem. Albo trafiłaś jakąś felerną partię, albo pojazd z tyłu był mocno przeładowany + np. temperatura od bębna hamulcowego. Inaczej chyba nie da się tego wyjaśnić.
Koziołki - 2014-12-10, 11:36

Po wszystkich za i przeciw kupiłem Michelin Agilis Alpin 215/70/15C R15C 109R. Zdążyłem już nawet przejechać na nich 800 km i zauważyłem, że Micheliny zimowe są cichsze i bardziej komfortowe względem Continentali VancoCamper letnich. Są przyjemniejsze na dołkach i nierównościach na asfalcie.
zbyszekwoj - 2014-12-10, 12:24

Koziołki napisał/a:
Michelin


I droższe, i bezpieczniejsze, i szybciej ubywa bieżnika. Akurat na 6 lat w kamperze.

samotny wilk - 2014-12-10, 16:39

zbyszekwoj,
zbyszekwoj napisał/a:
Akurat na 6 lat w kamperze.


Dlaczego piszesz na 6 lat ? Z czego to wynika ? Podaj przepis prawny, że dłużej nie można jeździć.
Zbyszek, ja jeździłem na oponach 8 letnich i nikt się tego nie czepiał. Żaden przepis nie porusza tego wątku - wieku opony. Jedynie dokładnie opisana jest kwestia stanu technicznego użytkowanej opony.
:spoko

SlawekEwa - 2014-12-10, 18:19

Andrzej5707 napisał/a:
zbyszekwoj,
zbyszekwoj napisał/a:
Akurat na 6 lat w kamperze.


Dlaczego piszesz na 6 lat ? Z czego to wynika ? Podaj przepis prawny, że dłużej nie można jeździć.
Zbyszek, ja jeździłem na oponach 8 letnich i nikt się tego nie czepiał. Żaden przepis nie porusza tego wątku - wieku opony. Jedynie dokładnie opisana jest kwestia stanu technicznego użytkowanej opony.
:spoko

Jeszcze tzw. "zdrowy rozsądek" podpowiada co do wieku eksploatacji opony.

zibikruk - 2014-12-10, 19:22

Sławku, możesz bardziej precyzyjnie.
Moje opony maja 10 lat, przebieg 35 kkm, są w stanie bardzo dobrym.
Są to Michelin Agilis 215/75 R16CP. I właśnie mam dylemat: patrzyć na stan (co doradziło mi już kilku "oponiarzy"), czy zmienić bezwzględnie? :spoko

salut - 2014-12-10, 19:44

zibikruk napisał/a:
Sławku, możesz bardziej precyzyjnie.
Moje opony maja 10 lat, przebieg 35 kkm, są w stanie bardzo dobrym.
Są to Michelin Agilis 215/75 R16CP. I właśnie mam dylemat: patrzyć na stan (co doradziło mi już kilku "oponiarzy"), czy zmienić bezwzględnie? :spoko


Zbyszku nikt nie odpowie na tak zadane pytanie. Opona starzeje/zużywa sie nie tylko w czsie jazdy, a nasze gumy dzwigają cały czas ponad 3tony. Przy jeździe po Polsce ryzyko jest mniejsze, ale na południu europy przy wysokich temperaturach ryzyko wzrasta.
:spoko :mikolaj :spoko

zibikruk - 2014-12-10, 19:49

Józek, to wiem. Dlatego też, pamiętając "przygody" z oponami wiele lat temu - były w stanie idealny a miały 8 lat (Dębica), na wiosnę planuję zakup nowych bucików dla Lalki. :spoko
salut - 2014-12-10, 19:59

Dobra decyzja. Koszt czterech gum to pikuś w porównaniu do ceny kampera czy naszego zdrowia.
:mikolaj :mikolaj

samotny wilk - 2014-12-10, 20:54

Chodzi o stan prawny w tej kwestii, a nie o "zdrowy rozsądek". Prawo, to nie zawsze "zdrowy rozsądek" ?
Jeździłem na starych, ale dobrych oponach na południu Europy. Wysokie temperatury nie maja tu nic do rzeczy. Wróciłem, żyję i nadal będę tak jeździł.

Jeżeli chcecie zmieniać co pół roku, to nie ma żadnych przeszkód. Oponiarz.

zibikruk - 2014-12-10, 21:12

Andrzej, nikt nie mówi o zmianie co pół roku.
Moje są z 2005r. i chociaż przejechały tylko ok 35 tys. km i stan ich na "oko" jest dobry boję się, że mogą w pewnym momencie pokazać swoją "starość". Pęknięcie opony przy tak ciężkim pojeździe nie jest bezpieczne dla wszystkich uczestników dróg. Obawiając się tego, po olbrzymiej walce wewnętrznej, wygrała konieczność wymiany na nowe. :spoko

salut - 2014-12-10, 21:26

Andrzej5707 napisał/a:
Chodzi o stan prawny


W/g polskiego prawa min. wysokośc bieżnika opony letniej czy zimowej to 1,6mm W/g zdrowego rozsądku opona w zimie z takim bieznikiem to ..... Sam nie wiem jak to nazwać
:mikolaj :mikolaj

siwa - 2014-12-10, 21:40

Te opony miały bieżnik ok, nowy.
Tylko, co sprawdziłam po popękaniu, były z 2004 roku.
Oponiarze źle się wyrażali o 10-letnich Matadorach.

Teraz mam letnie Goodyeary Cargo, a wiosną kupię Michelina. Niestety te Camping nie są produkowane w rozmiarze na moje kółeczka.

Zimowe mam Continental Vanco Winter i Sava.

zbyszekwoj - 2014-12-10, 21:49

siwa napisał/a:
Camping nie są produkowane w


Nie muszą być" camping".Wystarczy na zimowanie postawic na" kołki"

SlawekEwa - 2014-12-10, 22:15

Zbyszku /zibikruk/ zapytaj Tośka co wyprawiała Frania na 10 letnich oponach :zimno
Andrzej5707 napisał/a:
Jeździłem na starych, ale dobrych oponach na południu Europy. Wysokie temperatury nie maja tu nic do rzeczy. Wróciłem, żyję i nadal będę tak jeździł.

Nie licz na moje miłosierdzie jak wjedziesz we mnie na starych gumach :chytry

zibikruk - 2014-12-10, 22:33

Sławek, chociaż mój kamperek zachowywał się dotąd na tych oponach normalnie, nie chcąc narazić się na jakąś niespodziankę - wymienię je.
Chodzi jednakże o to, czy dzisiejsza technologia produkcji opon umożliwia ich używanie po np. 10 latach chociaż przejechały niewiele i są w bardzo dobrym stanie.
Ten dylemat próbowałem rozwikłać przy rozmowach z kilkoma wulkanizatorami - oni twierdzili, że można użytkować spokojnie dalej.
Chcąc mieć spokój i zachować bezpieczeństwo postanowiłem jednak wymienić je. :lol:

SlawekEwa - 2014-12-10, 22:36

zibikruk napisał/a:
przy rozmowach z kilkoma wulkanizatorami - oni twierdzili, że można użytkować spokojnie dalej.

Ciekaw jestem jak długo eksploatują ogumienie w swoich autach?

samotny wilk - 2014-12-10, 22:50

SlawekEwa,
SlawekEwa napisał/a:
Nie licz na moje miłosierdzie jak wjedziesz we mnie na starych gumach :chytry


Nie tylko na twoje miłosierdzie nie liczę. Na ciebie też NIE.

SlawekEwa - 2014-12-10, 23:00

Andrzej5707 napisał/a:
Nie tylko na twoje miłosierdzie nie liczę. Na ciebie też NIE.

Jak będziesz potrzebował pomocy to Ci pomogę tak jak i innym pomogłem pomimo, że piszesz do mnie stylem Szymka :spoko

Rav - 2014-12-10, 23:56

Każda guma wraz z wiekiem traci swoją elastyczność, pojawiają się spękania, wzrasta ryzyko rozwarstwienia itp. Np. starsze zimówki pomimo wysokiego jeszcze bieżnika są już niewiele warte, bowiem guma jest już twarda i zdecydowanie gorzej trzyma.

Oponiarze sprzedają sporo używanych opon ściąganych całymi tirami z zachodu i kierują się wyłącznie stanem bieżnika - to fakt, nie oznacza to jednak, że należy bezkrytycznie przyjąć ich podejście do sprawy. Proponuję każdemu (kto ma wątpliwości) dla porównania dotknąć gumy kilkuletniej opony na aucie i jakiejkolwiek nowej "na sklepie" - dwa światy.

Odnośnie kamperków sprawa jest o tyle istotna, że opony pracują stale na ok. 80% maksymalnej nośności, więc lekko nie mają. Ryzyko zaliczenia niepożądanej przygody dramatycznie wzrasta.

Reasumując: nie warto oszczędzać za wszelką cenę. Opona to jedyny element, który trzyma nas na szosie.

Johny_Walker - 2014-12-11, 01:53

Właśnie muszę zdecydować o zakupie opony. Maksymalne obciążenie osi 2000 kg. Obecnie mam letnie 215/70R15 i zimowe też chcę w tym samym rozmiarze. Czy wspomniane tu Michelin Agilis Alpin 215/70/15C R15C 109R będą najlepszym wyborem? Jakie alternatywy?

Zastanawiam się czy kupić dodatkowy komplet felg stalowych i mieć dwa komplety stalówek, czy nie szarpnąć się za 1500 na alufelgi i stalowych używać tylko w zimie? Co myślicie? Które felgi w przypadku Ducato są lżejsze? Stalowe czy aluminiowe?

Czy wszystkie felgi stalowe 15" do Ducato 2006-2014 mają taką samą nośność, rozstaw śrub i wymiary? Dlaczego na Allegro niektórzy sprzedawcy piszą, że sprzedają nowe z kamperów gdzie są wstawione inne o zwiększonej nośności?

Co do żywotności opon to powiem tak. Po 7-10 latach pojawiają się spękania, którymi woda wchodzi wewnątrz opony. Dociera do sznurka. Ten zaczyna gnić i wkrótce potem następuje znaczne obniżenie wytrzymałości i podatność np na wystrzał albo bąbel z boku. Jeśli pojawiają się spękania powierzchni, to niezależnie od stanu bieżnika opona jest bliska kresu. Wielkie znaczenie ma sposób przechowywania i zabezpieczenie przed światłem, olejami itp. Moje zimówki w osobówce będą teraz jeździć dziewiątą zimę i wyglądają OK ale o nie dbam.

gino - 2014-12-11, 06:31

Johny_Walker napisał/a:
Co myślicie? Które felgi w przypadku Ducato są lżejsze? Stalowe czy aluminiowe?

z tego co pamiętam, kompletne stalowe koło waży około 26-28kg
alu/seryjne z Dethleffs'a ok 6-7kg mniej

zbyszekwoj - 2014-12-11, 08:29

Andrzej5707 napisał/a:
Nie tylko na twoje miłosierdzie nie liczę. Na ciebie też NIE.


Andrzej ,nie można być niegrzeczny w stosunku do kogoś kto ma inne zdanie niż ty. Każdy ma prawo wyrazić na forum swoje zdanie .
Co do opon kamperowych to jeszcze taka uwaga. Ja swoje pompuję wg instrukcji 5 atm.Jak jechałem we Włoszech na autostradzie temp. powietrza wyświetlała się 32* a przy asfalcie ponad 50*.Auto ma 3,5 t. Jak to można porównać do osobówek gdzie opony pompujemy 2 atm i auta są lżejsze o połowę. Resztę można sobie wyobrazić. Handlarze opon mogą nas przekonywać ,że jest inaczej ale...

Rav - 2014-12-11, 11:28

zbyszekwoj napisał/a:


Ja swoje pompuję wg instrukcji 5 atm.


U mnie też na wlepce jest wskazane ciśnienie rzędu 5,5 atm, ale wszyscy gumiarze jak jeden mąż twierdzą, że to zdecydowanie za dużo twierdząc, że 4 atm wystarczą. Faktem jest, że staje się twardy, a boczki bieżnika nie pracują w równym stopniu względem osi. W związku z tym u mnie zalecenie 5,5 atm jest przesadzone.

Czy u Ciebie przy tych 5 atm cały bieżnik przylega równo do asfaltu?

Johny_Walker - 2014-12-11, 11:59

Czy opony Michelin Agilis są w wersji całorocznej M+S i tylko zimowej? Które z nich to Alpin?
Jeżeli chcę opony tylko na zimę, a nie całoroczne to jakie proponujecie w rozmiarze 215/70/R15?

zbyszekwoj - 2014-12-11, 12:38

Rav napisał/a:
przylega równo do asfaltu


Tak.

Cykada - 2014-12-11, 12:43

np. do sprintera i lt na przód pompuje się 2.8 atm
Jak ktoś chce używać kampera cały sezon to bym radził tak: kupić micheliny alpiny i używać cały sezon. Starczą na 60 tys. km co w przypadku kampera może być 10 lat jeżdżenia.
:ok

Johny_Walker - 2014-12-11, 14:26

Ale ludzie narzekają na Micheliny Agilis że są bardzo słabymi oponami zimowymi. Wolałbym kupić dwa komplety, bo u mnie przebieg wychodzi 10 tys/pół roku, a jeszcze praktycznie nigdzie nie byłem.

Jakie opony kupić? Na wyszukiwarkach wszystkie 215/70/15 mają małą nośność do 1030 kg. Myślę że to za mało bo bardzo łatwo przeciążyć jedną oś lub koło.

Cykada - 2014-12-11, 17:18

no to kup Pirelli winter chrono.
Mam teraz na jednym sprinterze takie i po 50 tys. tył - 3mm , przód-6mm.
Wytrzymałe bo woże busem trochę ton.
Albo continentale.
Ty tam masz napęd na przód to jaką byś nie kupił będzie boksować.

Johny_Walker - 2014-12-11, 17:33

Mam takie propozycje od oponiarzy:
rozmiar 215/70R15C 109

Typ / cena
Falken H437V 350
Hankok RW06 380
Agilis Alpin 526-580
Barum Snowcośtam 2 410
Kleber Transalp 2 440
Platin RP610 380

Co tu wybrać? Chyba wezmę Hankook?

eler1 - 2014-12-11, 17:48

W kamperku mam Yokohama na zimę rozmiar większe czyli 225/70/R15C bo takie dostałem na koniec 2010roku był brak opon zimowych i jestem zadowolony :-P
A w osobówce Barumy całkiem nieźle się trzymają :mrgreen:
Miałem kiedyś Nokian miękka guma przyczepna ale co 10tys. trzeba było koła wyważać podobno tak miały - żadna rewelacja . A zimowy Matador był całkiem w miarę na budżetówkę , letnie są podobno gorsze od continentala .

jarek73 - 2014-12-26, 19:25

Mam pytanie czy któryś z kolegów ma doświadczenie z oponami z kolcami chcę jechać zimą do Skandynawii czy różnica jest kolosalna ? ( szczególnie chodzi o lód ) czy tam są one niezbędne proszę o opinie
Dziabong - 2014-12-26, 19:36

Johny_Walker napisał/a:
Mam takie propozycje od oponiarzy:
rozmiar 215/70R15C 109

Typ / cena
Falken H437V 350
Hankok RW06 380
Agilis Alpin 526-580
Barum Snowcośtam 2 410
Kleber Transalp 2 440
Platin RP610 380

Co tu wybrać? Chyba wezmę Hankook?

Czy ktoś ma doświadczenia z oporami marki Riken( grupa Michelin)?

toscaner - 2014-12-26, 21:19

Moim zdaniem Rikeny to dziadostwo. Dlaczego? Kupiliśmy parę letnich, bo były potrzebne na szybko (cena w miarę do przełknięcia we Włoszech) i po ok. 8 mies. zdarte do 2,5-3mm poszły na śmietnik. Musieliśmy kupować znowu. Jednak co Michelin to Michelin. Markowe opony starczają nam przeciętnie na 2x więcej km.
HENRYCZEK - 2014-12-27, 13:59

Mam pytanie o opony:
Michelin AGILIS CAMPING 225/75 R16 116 Q
http://www.oponeo.pl/dane...-116-q#79081804
Producent podaje,-opona letnia.
Na oponie napis M + S
Czy można ją uznać jako całoroczną?

grzegorzalex - 2014-12-27, 16:10

HENRYCZEK napisał/a:
Mam pytanie o opony:
Michelin AGILIS CAMPING 225/75 R16 116 Q
http://www.oponeo.pl/dane...-116-q#79081804
Producent podaje,-opona letnia.
Na oponie napis M + S
Czy można ją uznać jako całoroczną?

Według mojej wiedzy, to opona całoroczna.

moskit - 2014-12-27, 20:07

Oznaczenie M+S oznacza że to opona cąłoroczna.
Jednak należy zwrócić że kraje alpejskie (i u nas też) w zimie wymagają aby bieżnik miał powyżej 4 mm, dopuszczenie do jazdy poza sezonem zimowym to powyżej 1,6 mm. wiek opony to do 7 lat. od daty produkcji. Gdzieś się doczytałem że we Włoszech są jakieś zmiany w oponach i poruszaniu się kamperkami, ale nic dokładniej nie wiem.
Przy użyciu opon M+S w lato i zimie i kontroli wysokości bieżnika można mieć tylko 6 sztuk opon. jedyna trudność to zamiana z osi pędnej na wleczoną opon o bieżniku zużytym gdyż wiadomo że opona pędna zawsze zużywa się o 30 % szybciej niż wleczona, jest to poparte praktyką . Można oczywiście mieć drugi komplet zimowy całych kół ale jest to wersja najdroższa. Według mnie typowa opona do kamperka M+S Camping jest dość bezpieczna i finansowo wyjdzie całkiem nieźle przy zastosowaniu rotacji opon względem zużycia i osi pojazdu.
Oczywiście to jest moja wersja , każdy wyrobi w praktyce swoją dla niego najlepszą

Ja mam w swoim domku Michelin AGILIS CAMPING 225/75 R16 116 Q bardzo fajna oponka dość sztywna, tylko lekko ugina się na boki ciśnienie 5 atm, ale tu nie mam wyboru DMC 4500
Pozdrawiam
Andrzej

swierzak - 2015-11-03, 22:14

Co sadzicie o tych oponach . oczywiscie nie mam wspomagania ;) Muszę w grudniu pokonač trasę z NL do Polski , nie wiem czy będzie śnieg ale o ile sie nie myle to musze posiadač zimowe opony w Niemczech i Polsce . Chcę zakupić opony NOVEX 1858014 SNOWSPEED LT . Co o tym sądzicie ? Nadają się ?
ZEUS - 2015-11-03, 22:29

swierzak napisał/a:
o ile sie nie myle to musze posiadač zimowe opony w Niemczech i Polsce

w Polsce nie musisz...

Johny_Walker - 2015-11-03, 22:57

W Niemczech też zwykle zgodnie z prawem zimą nie trzeba zimówek mieć.
izola - 2015-11-03, 23:05

w DE teź nie są obowiązkowe, ale sa zalecane od Października do wielkanocy.
Jadąc zimą na letnich oponach ryzykujemy mandad ca. 80 Euro i 1n Punkt jak w przypadku niewłasciwego ogumienia stworzymy problemy w ruchu drogowym .
Wg. Von § 2 Abs. 3 a StVO są tym teź objęte pojazdy zameldowane za granicą a poruszające się po Niemieckich drogach.
:spoko

Johny_Walker - 2015-11-03, 23:20

Nie ryzykujemy mandatu w Rzeszy jadąc w styczniu po suchej drodze na letnich oponach.
Rav - 2015-11-03, 23:32

moskit napisał/a:
Oznaczenie M+S oznacza że to opona cąłoroczna.


Nadmierne uproszczenie. Skrót M+S oznacza: błoto i śnieg. Mam Continentale Winter Contact 4x4 z oznaczeniem M+S, a ... są to zimówki.

Najprościej rzecz ujmując: jak jest znaczek płatka śniegu na tle gór ... to na bank są to zimówki (i takie oznaczenia dodatkowo mam na swoich oponach, pomimo zastosowania oznaczenia M+S). Zastosowanie oznaczenia M+S nie klasyfikuje od razu opony jako całorocznej.

swierzak - 2015-11-03, 23:59

Czy jadac 1200 km w grudniu lepiej jak bede mial zimowe opony ? , dodatkowo kamper bedzie troche "załadowany" bo sie przeprowadzam ;) Teraz mam letnie juz od 5 lat nie zmieniane i zrobiłem juz na nich ponad 25 tyś km . Wiec co sadzicie o tych oponach NOVEX 1858014 SNOWSPEED LT ? Kupić je ?
Johny_Walker - 2015-11-04, 08:40

Na pewno lepiej, bo poniżej 7 stopni każde zimowe gumy lepiej się kleją do drogi. Tym niemniej obowiązku nie ma o ile będą dobre warunki drogowe i jeśli masz czas przeczekać śnieg.

Mnie to cieszy, bo nie muszę zabierać zimówek do Maroka czy Portugalii. Wystarczy mieć więcej czasu.

zbyszekwoj - 2015-11-04, 09:49

Z Holandii do Polski jedzie się autostradami. Jadąc ostrożniej ja bym się nie przejmował.
EwaMarek - 2015-11-04, 17:08

Patrząc na oszczędności i to , że kamper nie jeździ zimą to można używać opony całoroczne.

Jednak dla bezpieczeństwa swojego i rodziny zakładam opony zimowe. Dodatkowo z doświadczenia widzę, że poniżej 10 st C lepsza jest opona zimowa.
Sprawdziłem podczas hamowania czy ruszania na mokrej nawierzchni. Całosezonowe wpadają w poślizg a na zimowych nie ma problemu.

Cykada - 2015-11-04, 19:47

w niektórych krajach zimówki są obowiązkowe. Np Niemcy od 1 pazdziernika
izola - 2015-11-04, 19:53

Cykada napisał/a:
w niektórych krajach zimówki są obowiązkowe. Np Niemcy od 1 pazdziernika

cykada , poczytaj dokładniej...

izola - 2015-11-04, 20:00

Johny_Walker napisał/a:
Nie ryzykujemy mandatu w Rzeszy jadąc w styczniu po suchej drodze na letnich oponach.

... nic nie ryzykujesz w Rzeszy, jak masz czas i nieodpowiednie warunki jazdy - do opon odczekasz na parkingu :mrgreen:

Johny_Walker - 2015-11-04, 22:06

izola napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
Nie ryzykujemy mandatu w Rzeszy jadąc w styczniu po suchej drodze na letnich oponach.

... nic nie ryzykujesz w Rzeszy, jak masz czas i nieodpowiednie warunki jazdy - do opon odczekasz na parkingu :mrgreen:

Dlatego pamiętajmy, że zimą jedziemy do Raichu na letnich oponach kamperem mając duży zapas gazu i żywności. :)
Nie będzie mandatu.

bart.ek - 2015-11-04, 22:19

swierzak napisał/a:
Wiec co sadzicie o tych oponach NOVEX 1858014 SNOWSPEED LT ? Kupić je ?


To jakaś budżetowa marka, nie oczekuj cudów.

Weź pod uwagę, że w tym rozmiarze mają 2 rodzaje opon Snowspeed LT - z indeksem nośności 102 i 113. Te pierwsze (850kg/koło) nie nadadzą się do ciężkiego ducato (pomijam fakt, że w cywilizowanym kraju nie przejdziesz na nich przeglądu), te drugie mają spory zapas nośności (1150kg/koło).

Cykada - 2015-11-05, 11:04

izola napisał/a:
Cykada napisał/a:
w niektórych krajach zimówki są obowiązkowe. Np Niemcy od 1 pazdziernika

cykada , poczytaj dokładniej...

http://www.dw.com/pl/w-ni...B3wki/a-6206842
coś się zmieniło?

izola - 2015-11-05, 14:10

... to się zmieniło źe , są nie tylko zimówki obowiązkowe ale i i są dozwolone całoroczne Opony posiadające znak M+S i o odpowiednim profilu :mrgreen:
Johny_Walker - 2015-11-05, 22:57

Ten artykuł po pierwsze nie ma daty. Poza tym jest błędny. Nie ma obowiązku używania zimówek w określonym terminie. Można jeździć na letnich jeśli warunki pogodowe pozwalają.
Cykada - 2015-11-06, 08:21

Johny_Walker napisał/a:
Ten artykuł po pierwsze nie ma daty. Poza tym jest błędny. Nie ma obowiązku używania zimówek w określonym terminie. Można jeździć na letnich jeśli warunki pogodowe pozwalają.

Jest termin : od 1 pazdziernika.
Jest też warunek : jeżeli warunki są nawet lekko zimowe.
Jeżeli w lipcu będzie padał śnieg to nie musisz jechać na zimówkach ale w listopadzie musisz.
Tamten artykuł jest z 2011 roku.
Różne strony różnie informują. Mi parę razy policja niemiecka sprawdzała czy mam zimówki.

izola - 2015-11-06, 08:46

Johny_Walker napisał/a:
Ten artykuł po pierwsze nie ma daty. Poza tym jest błędny. Nie ma obowiązku używania zimówek w określonym terminie. Można jeździć na letnich jeśli warunki pogodowe pozwalają.

"Johny_Walker"
..jak juź pisałeś moźna gołoledź i inne kapriole zimowe na parkingu przeczekać :szeroki_usmiech :haha:
...ale to jest tylko Twoje prywatne zdanie i mało przydatne w ruchu drogowym

Przepisy drogowe obowiązujące są ujęte tu:
§ 2 Abs 3a Satz 1 und 2 Straßenverkehrsordnung (StVO) waźny od 04.12.2010.
tu jest wyciąg z STVO , gdzie jest wyraźnie napisane kto i w jakich warunkach drogowych ma obowiązek uźywania w ruchu drogowym opon zimowych i opon posiadających oznakowanie M+S
http://www.bag.bund.de/Sh...publicationFile
tu moóna poczytać wyjaśnienia BAG :
http://www.bag.bund.de/DE...ifen_1210.html,
:spoko

Johny_Walker - 2015-11-06, 09:32

izola napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
Ten artykuł po pierwsze nie ma daty. Poza tym jest błędny. Nie ma obowiązku używania zimówek w określonym terminie. Można jeździć na letnich jeśli warunki pogodowe pozwalają.

"Johny_Walker"
..jak juź pisałeś moźna gołoledź i inne kapriole zimowe na parkingu przeczekać :szeroki_usmiech :haha:
...ale to jest tylko Twoje prywatne zdanie i mało przydatne w ruchu drogowym

Przepisy drogowe obowiązujące są ujęte tu:
§ 2 Abs 3a Satz 1 und 2 Straßenverkehrsordnung (StVO) waźny od 04.12.2010.
tu jest wyciąg z STVO , gdzie jest wyraźnie napisane kto i w jakich warunkach drogowych ma obowiązek uźywania w ruchu drogowym opon zimowych i opon posiadających oznakowanie M+S
http://www.bag.bund.de/Sh...publicationFile
tu moóna poczytać wyjaśnienia BAG :
http://www.bag.bund.de/DE...ifen_1210.html,
:spoko

Piszą że nie trzeba jeśli warunki nie są zimowe. Do Rzeszy jeżdżę często i zwykle autostrada jest suchutka. W takich warunkach można legalnie na letnich. Jeśli jest zaśnieżona lub oblodzona, to nie można. Czyli jest tak jak pisałem.
Cytat:
bei welchen winterlichen Wetterverhältnissen

izola - 2015-11-06, 11:06

Cytat:

Piszą że nie trzeba jeśli warunki nie są zimowe. Do Rzeszy jeżdżę często i zwykle autostrada jest suchutka. W takich warunkach można legalnie na letnich. Jeśli jest zaśnieżona lub oblodzona, to nie można. Czyli jest tak jak pisałem.

...ale zapomniałeś napisać , źe są rejony gdzie w porze jesiennej i zimowej warunki jazdy sie z godziny na godzinę często błyskawicznie zmieniają ... i ci "delikwenci" na oponach letnich stoją wtedy jak "cepy" w poprzek drogi albo ich wyciąga ADAC albo inne drodówki z poboczy gdzie wjechali tracąc opanowanie nad pojazdem ...

wiem co pisze , bo nie jeźdze po Niemczech tylko jak Ty sporadycznie na wycieczki ale uźywam tutejszych dróg od 40 lat , na codzień ...

poza tym Twoje porady w tej kwestii uwaźam za jak najbardziej niestosowne! Wskazują one Twoje nierozsądne i lekcewaóące podejście do źycia swojego i innych kierowców poruszających sie z Tobą na drodze ...
nie powinieneś swojej nieświadomości czy tak olewającego podejścia do spraw bezpieczeństwa aź tak propagować , bo tu czytają nie tylko doświadczeni kierowcy - mający i tak swoje własne zdanie ... ale i początkujący, szujkający rozsądnych porad a nie takich ...
:spoko

moskit - 2015-11-06, 16:02

JW
Piszą że nie trzeba jeśli warunki nie są zimowe. Do Rzeszy jeżdżę często i zwykle autostrada jest suchutka. W takich warunkach można legalnie na letnich. Jeśli jest zaśnieżona lub oblodzona, to nie można.

Piszesz jak Ty podróżujesz i OK (tylko informuj gdzie i kiedy to będę omijał te rejony)
Ale Izola pisze o przepisach które użytkownicy dróg powinni stosować, jeżeli Tobie to nie odpowiada i nie stosujesz się do nich to znaczy że jesteś ..........................

Johny_Walker - 2015-11-07, 01:48

Izola pisze o sobie, zapewne jeździ w górach albo nie umie czytać prognoz pogody? A ja piszę o swoich bezwypadkowych doświadczeniach z jazdy po suchych drogach. I jest to jazda zgodna z zasadami jakie powinni kierowcy stosować oraz z przepisami. Nadmieniam że umiem czytać prognozy pogody i raczej mnie warunki drogowe nie zaskakują.
Zatem Wasze argumenty o rzekomym ryzykowaniu są totalnie do dopy.

izola - 2015-11-07, 09:00

Johny_Walker napisał/a:

Zatem Wasze argumenty o rzekomym ryzykowaniu są totalnie do dopy.


...dobre argumenty są jak najbardziej ok , ale Twoje ?
Cytat:
Nadmieniam że umiem czytać prognozy pogody i raczej mnie warunki drogowe nie zaskakują.
,

no super przynajmniej prognozy pogody potrafisz czytać... :diabelski_usmiech
... a jak cię zaskoczą te przez ciebie przeczytane warunki to moźesz
mieć inne argumenty w "dopie" (p. cytat))

widzę źe ten Smalltalk z Tobą nie ma sensu... :bzzz
JW źyczę Ci zawsze udanego czytania prognoz pogody, jak i zawsze dobrej drog
i :spoko

ReReKumKum - 2015-11-09, 13:42

izola napisał/a:

poza tym Twoje porady w tej kwestii uwaźam za jak najbardziej niestosowne! Wskazują one Twoje nierozsądne i lekcewaóące podejście do źycia swojego i innych kierowców poruszających sie z Tobą na drodze ...
nie powinieneś swojej nieświadomości czy tak olewającego podejścia do spraw bezpieczeństwa aź tak propagować , bo tu czytają nie tylko doświadczeni kierowcy - mający i tak swoje własne zdanie ... ale i początkujący, szujkający rozsądnych porad a nie takich ...
:spoko


Abstrahując od niemieckich przepisów, to takie uwagi są delikatnie rzecz ujmując nietrafione. Akurat większym zagrożeniem jest jeżdżenie po suchym asfalcie na oponach zimowych niż na letnich, niezależnie od temperatury. Podobnie w deszczu. Szczególnie w przypadku dużych i ciężkich samochodów, jakimi są kampery. Te mityczne 7 stopni to marketingowa bzdura i nic więcej.

Opony zimowe się sprawdzają wyłącznie na śniegu, w każdych innych warunkach lepsze są opony letnie. Warto o tym pamiętać na przyszłość.

Rav - 2015-11-09, 20:10

ReReKumKum napisał/a:

Te mityczne 7 stopni to marketingowa bzdura i nic więcej.

Opony zimowe się sprawdzają wyłącznie na śniegu, w każdych innych warunkach lepsze są opony letnie. Warto o tym pamiętać na przyszłość.


Po lodzie też pewnikiem lepiej się sprawdzają letnie? Sorki, ale gadasz jak potłuczony. Dotknij gumy zimówki w temp. bliskiej zera i opony letniej - podpowiem zimowka będzie dużo bardziej plastyczna. W dużym deszczu, zalanych koleinach też zimowka sprawdza się lepiej, bowiem znacznie lepiej odprowadzi wodę.

A na komentarz odnośnie tezy
ReReKumKum napisał/a:

Akurat większym zagrożeniem jest jeżdżenie po suchym asfalcie na oponach zimowych niż na letnich


już szkoda czasu, a i ręce zupełnie opadły

zbyszekwoj - 2015-11-09, 20:47

Osobówką jeżdżę na zimówkach już 2 lata na okrągło. Na kamperowych letnich ciągle mam problemy wyjazdu z kempingów po trawie, dlatego też zamierzam kupić zimówki nawet na lato. Ciekaw jestem opinii fachowców.
bmalu - 2015-11-09, 20:52
Temat postu: ZIMOWE OPONY W LECIE
Ja załatwiłem zimówki w czasie upałów. Wystarczył jeden wyjazd w gorące lato i opony z przodu nadały się tylko do wyrzucenia. Ponieważ o wiele mniej wyjeżdżam w zimie więc letnie spisują się też dobrze na trasie bez śniegu. Po śniegu jeżdżę ale na nartach :)
ReReKumKum - 2015-11-09, 21:07

Rav napisał/a:

Po lodzie też pewnikiem lepiej się sprawdzają letnie?

Na lodzie sprawdzają się tylko opony z kolcami.

Rav napisał/a:

Dotknij gumy zimówki w temp. bliskiej zera i opony letniej - podpowiem zimowka będzie dużo bardziej plastyczna.


Nie podpowiadaj - zrób to. Masz dobrą okazję, nadchodzi zima. Nie omieszkaj potem zdać relacji, opisując z detalami to, jak bardzo się pomyliłeś w poście z 9 listopada.

Rav napisał/a:

W dużym deszczu, zalanych koleinach też zimowka sprawdza się lepiej, bowiem znacznie lepiej odprowadzi wodę.


Mylisz się i to poważnie. Najlepsze opony zimowe odprowadzają wodę zaledwie na podobnym poziomie, co przeciętnej klasy letnie.


Rav napisał/a:

ReReKumKum napisał/a:

Akurat większym zagrożeniem jest jeżdżenie po suchym asfalcie na oponach zimowych niż na letnich

już szkoda czasu, a i ręce zupełnie opadły


Pojeździsz trochę w różnych warunkach na różnych oponach, to się sam przekonasz, kto ma rację. Teoretyzowanie nie doprowadzi cię zbyt daleko, a już na pewno nie takie oparte na stereotypach.

BiG Team - 2015-11-09, 22:00

ReReKumKum napisał/a:
Pojeździsz trochę w różnych warunkach na różnych oponach, to się sam przekonasz, kto ma rację. Teoretyzowanie nie doprowadzi cię zbyt daleko, a już na pewno nie takie oparte na stereotypach.

ja na tych stereotypach jeżdżę dopiero 40 lat i to w górach, jak do tej pory bez uszkodzeń, 1 mln km jakiś czas temu pyknął :spoko

moskit - 2015-11-09, 22:16

ReReKumKum
Jak poprzednik napisał ręce opadają , to co piszesz to totalne bzdury
Twoja teoria to chyba "na zadymę "
Jeszcze raz jak ktoś chce się zabić to niech to robi tak aby niewinnych ofiar nie było.
Ty chyba nigdy nie jeździłeś na oponach zimowych stąd taka herezja lub jesteś skąpy do bólu i chcesz siebie wytłumaczyć ze skąpstwa bo szkoda Tobie wydać paru zeta na porządne opony.
Proponuję abyś pojechał do szkoły jazdy i tam na "płycie" sam zobaczył jak zachowują się różne opony
Nie mam zamiary przekonywać Ciebie o racjach ale nie wprowadzaj w błąd.
Twoja argumentacja jest jak polityka PZPR jak czegoś nie było to tłumaczyli społeczeństwu że to jest niedobre i niepotrzebne
Proszę zejdź na ziemię

Pozdrawiam
Andrzej

Track222 - 2015-11-09, 22:42

zbyszekwoj napisał/a:
Osobówką jeżdżę na zimówkach już 2 lata na okrągło. Na kamperowych letnich ciągle mam problemy wyjazdu z kempingów po trawie, dlatego też zamierzam kupić zimówki nawet na lato. Ciekaw jestem opinii fachowców.


Dokładnie miałem ten sam problem, na kamerowych letnich miałem problemy z wyjazdem po trawie. Zmieniłem opony na kamerowe zimowe i problem znikł, jeżdżę na nich zima lato.

Johny_Walker - 2015-11-09, 23:01

Rav napisał/a:

Po lodzie też pewnikiem lepiej się sprawdzają letnie? Sorki, ale gadasz jak potłuczony. Dotknij gumy zimówki w temp. bliskiej zera i opony letniej - podpowiem zimowka będzie dużo bardziej plastyczna. W dużym deszczu, zalanych koleinach też zimowka sprawdza się lepiej, bowiem znacznie lepiej odprowadzi wodę.

Typowe letnie, które miałem lepiej odprowadzały wodę od zimówek - miały znacznie większe rowki. Za to na zimowym asfalcie trzymały się lepiej zimowe od letnich, ale różnica była nieznaczna. Lepszą przyczepność uzyskamy letnimi zimą na asfalcie, niż zimowymi na śniegu lub błocie śniegowym. Dlatego warunki pogodowe to podstawa.

Johny_Walker - 2015-11-09, 23:03

zbyszekwoj napisał/a:
Osobówką jeżdżę na zimówkach już 2 lata na okrągło. Na kamperowych letnich ciągle mam problemy wyjazdu z kempingów po trawie, dlatego też zamierzam kupić zimówki nawet na lato. Ciekaw jestem opinii fachowców.

Kup sprężarkę i spuść powietrze z kół, dodatkowo załóż łańcuchy a efekt będzie lepszy niż na zimówkach.
Zimowe podczas upałów pływają i mają dużo gorszą przyczepność. Ponadto przy większych prędkościach śmierdzi gumą i dużo bardziej hałasują. Całoroczne są kiepskie na deszczu i w koleinach wypełnionych wodą. W kamperze i umiarkowanych prędkościach to bez znaczenia.

BiG Team - 2015-11-09, 23:21

Johny_Walker napisał/a:
Zimowe podczas upałów pływają i mają dużo gorszą przyczepność.

i z tym się zgadzam :spoko

ReReKumKum - 2015-11-10, 09:08

moskit napisał/a:
ReReKumKum
Jak poprzednik napisał ręce opadają , to co piszesz to totalne bzdury
Twoja teoria to chyba "na zadymę "
Jeszcze raz jak ktoś chce się zabić to niech to robi tak aby niewinnych ofiar nie było.


Widziałeś kiedykolwiek na oczy jakiś test opon? Bo nie wydaje mi się.
Mnie na słowo wierzyć nie musisz, mam to gdzieś. Ale faktów podważyć nie zdołasz - o ile oczywiście je najpierw poznasz.

janus - 2015-11-10, 09:24

A ja jeździłem latem po Włoszech w 38 stopniowych upałach i nic mi nie pływało podobnie jak po śniegu nic nie ślizgało, bo mam opony ...
wielosezonowe :lol:

Dodatkowo głęboki bieżnik (Hankook RA10) ułatwia wyjazd z podmokłych terenów.

Po dwóch przejechanych sezonach (ok. 20 Kkm) zmienię w przyszłym roku przód/tył i znowu pojeżdżą, a po 4-5 latach sobie wymienię na nowe i tak nie będę 10 lat na starych kapciach musiał jeździć i dwa razy w roku gonić do oponiarza :spoko

Johny_Walker - 2015-11-10, 10:08

Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.
Ale OK, w kamperze rzeczywiście może być warto. Przynajmniej do czasu wyjazdu zimą w góry...

Skwarek - 2015-11-10, 11:20

Mnie zmęczyło zmienianie opon, zawsze brakuje na to czasu. W efekcie jesień to u mnie się zaczynała w lutym i na zimówkach do sierpnia bo trzeba na urlop :haha:

Kiedyś syrenką czy maluchem jeździło się na nalewanych i nikt o takich fanaberiach nie słyszał i jakoś ludziska sobie radzili. Nikt nie oponował :lol:

Więc by uniknąć zamieszania, kupiłem kamperkowi w zeszłym roku wielosezonowe, jestem bardzo zadowolony i będę to stosował w innych moich autkach jak nadejdzie pora na kupno nowych opon. W końcu jak jest głęboki śnieg to nikt normalny się weń nie pakuje licząc że zimówki załatwią sprawę. Z drugiej strony zapierdzielać 150 km/h w deszczu też nie jest mądrze, licząc że moje letnie są bardzo odporne na aqua coś tam.

Kamperkiem się jeździ jednak dość dostojnie, a nie jak dostawczakiem wioząc kartofle, więc wielosezonowe kapcie pasują, to dobry kompromis.

Zimą przejechałem alpy,pireneje i gorącym latem spisywały się dobrze.

A tak właściwie to ten kto je miał niech się wypowiada bo gdybacze skąd mają wiedzieć? od innych gdybaczy? :spoko

moskit - 2015-11-10, 11:55

ReReKumKum
Powiem Tobie tylko to, że sprzedałem opony w tysiącach, uczestniczyłem w szkoleniach nie tylko sprzedażowych ale i produkcyjnych ze szkoleniem czysto technologiczno-badawczym wraz z testami zwiedzałem wiele fabryk nie tylko w kraju, jako jeden z pierwszych sklepów miałem w ofercie opony zimowe do osobówek rok 1984( importowane) gdzie prawie wszyscy kierowcy znali tylko bieżnik D164 tzw Uniroyal. Obsługiwałem grupę fabryczną FSO wraz z zakładem IMP . Miałem lub zajechałem przeszło 70 samochodów zrobiłem przeszło 1,5 mln km Tyle historii
Poczytaj sobie dokładnie to co koledzy piszą i zastanów się czy opona letnia w zimę jest stosowna zwłaszcza jak jest przeciążona i zniekształcona bo nie ma co ukrywać ze względu na cenę bardzo dużo kampreków jeździ na oponach typu C co nie jest grzechem jak często się jeździ i opona pracuje gorzej jak stoi i do tego obciążona na granicy jej wytrzymałości. Dużo większym problemem jest stosowanie zwykłych opon a niestety takie też są w kamperkach używane
Opona letnia i zimowa ma pewien zakres temperatury pracy w zakresie którego można ją stosować
Bardzo często kiedyś jak był problem z oponami (oczywiście finansowy) na rajdach letnich asfaltowych zakładano opony zimowe ze ściętym bieżnikiem bo były bardzo miękkie i też nieźle im szło. Jeżeli masz fantazję i odwagę to też tak możesz jeździć kamperkiem pomijam fakt mandatów bo w tym przypadku jest marginesowy

moskit - 2015-11-10, 12:48

Skwarek
Też jeżdżę na M+S w wersji Camp i uważam że jest to dobre rozwiązanie i chyba jedno z tańszych bo daje możliwość roszad na osiach i zawsze będziesz dokupował tylko na jedną oś czyli pędną, zaś pozostałe dwie zakładasz na oś wleczoną.

onionskin - 2015-11-10, 12:49

janus napisał/a:
.... mam opony ...
wielosezonowe :lol:
...................

Też mam takowe w jednym aucie- i to ja wyciągam sąsiadów na zimowych z głębokiego śniegu (mieszkam na tzw zadupiu).
Tak więc w drugim aucie w przyszłym roku również takowe założę.

Skwarek - 2015-11-10, 13:00

moskit napisał/a:
będziesz dokupował tylko na jedną oś czyli pędną, zaś pozostałe dwie zakładasz na oś wleczoną.


O właśnie, moskit, jak myślisz te nowe to aby na pewno na oś napędzaną, domyślnie przednią?
Bo zimą jak ciągnie w śniegu do dobrze bo ma większy bieżnik i ma się czym złapać, ale z drugiej strony może lepiej z tyłu mieć nowe bo jednak boczny poślizg też nie jest fajny. Słyszałem obie opinie i każda miała swoje niegłupie argumenty. Już sam nie wiem. Idealnie jest mieć wszystkie jednakowe, ale takie są tylko w dniu zakupu :gwm

Johny_Walker - 2015-11-10, 13:10

moskit napisał/a:
zawsze będziesz dokupował tylko na jedną oś czyli pędną, zaś pozostałe dwie zakładasz na oś wleczoną.

Co zdaniem wielu ekspertów jest błędem, bo zwiększa ryzyko nadsterowności. Zakładanie nowych na nienapędzany tył ich zdaniem jest lepszym rozwiązaniem.
Ja zakładam nowe na przód lub na wszystkie.

Johny_Walker - 2015-11-10, 13:29

Skwarek napisał/a:
Idealnie jest mieć wszystkie jednakowe, ale takie są tylko w dniu zakupu :gwm

Nieprawda, bo przez pierwsze kilkaset kilometrów się docierają i dopiero potem mają pełne parametry.

moskit - 2015-11-10, 13:58

JW
Wleczona czyli tylna bo przeważnie mamy przedni napęd
Czujny jesteś i o to chodzi żeby czytać ze zrozumieniem
Takę roszadę już praktykuję wiele lat nie widzę jakiejś uciążliwości , warunek jeden nie kupować badziewia.

tom-cio - 2015-11-10, 17:45

Izola,niestety Ty nigdy nas nie zrozumiesz.Szmaciato powiadasz?Ano coz ,my u siebie a u nas juz taka ułańska fantazja.I opony wazne,ale wazniejsze jezdzic umiec.Ja przod w ducaciaku na zimowkach,tyl na letnich z dobrym bieznikiem oblatalem cala zeszla zime,w sylwestra w wysokixh tatrach na slowacji bylem,pol metra sniegu,po ubitym sie jezdzilo.i jest spoko,mi tam bardziej na drodze zawalidrogi przeszkadzaja niz opony.A czesto tak jest ze zawalidroga na zderzaku ma D naklejone...
andi at - 2015-11-10, 18:50

zbyszekwoj napisał/a:
Osobówką jeżdżę na zimówkach już 2 lata na okrągło. Na kamperowych letnich ciągle mam problemy wyjazdu z kempingów po trawie, dlatego też zamierzam kupić zimówki nawet na lato. Ciekaw jestem opinii fachowców.


Zbyszek ja to samo
osobowy na zimowych cały rok--hahaha raczej stoi bo co tydzień gdzieś kamperkiem (ale dobrej firmy)
w kamperku całoroczne dobrej firmy
gdzie tu masz fachowców--wszyscy maja swoja racje :haha:

toscaner - 2015-11-10, 18:59

Ja tam kiedyś uważałem się za mistrza kierownicy i furami V8 pół życia zjeździłem. Wypadku pomimo debilnych szaleńst nie miałem nigdy, nawet stłuczki, a teraz czasem myślę, że cud czasem, że nic się nie stało. Ehhh młodość. Teraz z wiekiem uważam, że nie ma sensu szaleć ani tym bardziej uważać się za mistrza. Kilku moim kolegów "mistrzów" też parę dni temu obchodziło swoje święto.

Opony to jedyna rzecz, która kontaktuje nasze rozpędzone 3 tony z asfaltem. Niejeden by się zdziwił ile cm2 styku jest w czasie jazdy. Te cm2 i licha guma? No way. Zawsze kupuję odpowiednie opony.
Teraz też złomek dostał nówki "for sizon". Znaczy ze 2 mies temu, ale zawsze to nówki. :)
Polecone przez kolegę Janus'a.
Pół dnia śmierdziały nowością w kamperze po odebraniu przesyłki "w drodze" zanim znaleźliśmy wulkanizację. A co miałem przepłacać? Z Polski zamówiłem z odbiorem w trasie. :haha:
Radzić sobie trzeba. :bigok

onionskin - 2015-11-10, 20:32

toscaner napisał/a:
......................................
Opony to jedyna rzecz, która kontaktuje nasze rozpędzone 3 tony z asfaltem. .......................

To nie podlega dyskusji.
Jednak kontakt tegoż koła jest bardzo zależny od amortyzatorów.
A wielu sądzi- iż istnieją tylko po to by było miękko.

Cytat:
Zadaniem amortyzatora jest wytłumić ruchy względne układu drgającego dwóch mas resorowanej i nieresorowanej tak, aby w czasie jazdy każde koło pojazdu przylegało stale do podłoża.
..............................................
Wtedy koła nie odrywałyby się od podłoża, a minimalne przechyły nadwozia skutkowałyby względnie stałą powierzchnią przylegania każdej opony do jezdni.
..............................................
Badanie wykazało, że auto z gorszymi amortyzatorami hamowane z 50 km/h zatrzymywało się na drodze o 23% dłuższej niż te ze sprawnymi amortyzatorami.
Drugi test, hamowania na łuku przy prędkości 30 km/h, wykazał, że ABS nie jest w stanie poradzić sobie z podskakującym przednim zewnętrznym kołem,
które zostaje zablokowane, auto wpada w poślizg i opuszcza tor jazdy, poruszając się po stycznej do zakrętu.
Gdy amortyzatory są sprawne, ABS ogranicza blokowanie koła i samochód zatrzymuje się, jadąc po łuku.

toscaner - 2015-11-10, 20:49

A to zawieszenie to inny temat, ale fakt baaardzo związany z oponami. Jeszcze bym dołożył hamulce, ale zrobi się OT.
Zawsze powtarzam, że wolę mieć zepsuty silnik, niż hamulce. Bo najwyżej nie ruszę i nic się nie stanie, a bez hamulców mogę nie wyhamować już pędząc i kogoś zabić. :haha:

moskit - 2015-11-12, 12:44

Amortyzatory zużyte w 35% wydłużają drogę hamowania o 50 % tyle teoria zaś w praktyce jest to w zależności od typu pojazdu i wielu innych czynników ale mimo to amortyzatory mają bardzo duży wpływ na zachowanie opony, pojazdu podczas jazdy.Między innymi dlatego opinie o oponach niekiedy są diametralnie różne
grzegorz_wol - 2016-11-08, 17:34

Mam pytanie do Kolegów znających się w temacie.

Czy ta opona to jest wielosezonowa czy letnia.

Opona Kleber Transpro 215/70R15 109/107 S C

Pytam bo na jednym serwisie wisi jako letnia na drugim jako wielosezonowa.

Letnie opony mam jeszcze na dwa sezony. Zimówki w moim przypadku są bez sensu bo zimą dalej się nie wybieram a boje się że jak pojade się przewietrzyć to na swoich letnich wyląduje w rowie jak dopadnie mnie gdzieś śnieg.

Stąd pomysł żeby na zimę założyć wielosezonowe a na lato letnie.

mischka - 2016-11-08, 18:52

Ja się zastanawiam nad całorocznymi. W Voyagerze takie zamontowałem i jestem zadowolony. DMC kampera tylko pół tony więcej więc pewnie się sprawdzi.
grzegorz_wol - 2016-11-08, 21:04

Dzięki Macieju :spoko

U lokalnego wulkanizatora zaproponowali mi jakieś na V... holenderskie (nazwa taka jakaś obca to i we łbie za długo nie została) ale że muszą je ściągnąć z Niemiec.

Ma ktoś wiedzę na temat tego rozmiaru opon wielosezonowych (wiadomo: C, minimum R i przynajmniej 109) od innych producentów?

Kuba L. - 2016-11-08, 21:21

Na V holenderskie opony to VREDESTEIN, jak masz ochotę to możesz sobie poczytać na: www.vredestein.pl
Bronek - 2016-11-08, 21:28

Kiedyś szukałem i nie znalazłem u nas
Teraz nawet mam w Kołobrzegu.
Ciekawe, bo też będę szukał
Cytat:

COMTRAC ALL SEASON

Opona Comtrac All Season firmy Vredestein jest doskonałą alternatywą dla kierowców i przedsiębiorców, którzy chcą używać jednego rodzaju opon zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Ta opona do samochodów dostawczych zapewnia komfort jazdy, doskonałą sterowność i stabilną przyczepność do podłoża. Odpowiednio zbilansowana mieszanka bieżnika łączy w sobie dużą wytrzymałość, a zatem długi okres eksploatacji, z doskonałą przyczepnością na mokrej nawierzchni. Wzornictwo lamelek zapewnia przyczepność i trakcję na ośnieżonych i oblodzonych drogach. Solidna opona Comtrac All Season z bieżnikiem w kształcie litery V wyposażona jest w rzędy bloków, które odchodzą od siebie w lewą i w prawą stronę. Minimalizuje to poziom hałasu.




Cytat:
ROZMIARY STANDARDOWE
BIEŻNIK ROZMIAR CIŚNIENIE PRZÓD CIŚNIENIE TYL UWAGI
Comtrac All Season 215 / 70 R 15C 109/107 R 4,5 bar 4,5 bar
ROZMIARY ALTERNATYWNE
BIEŻNIK ROZMIAR CIŚNIENIE PRZÓD CIŚNIENIE TYL UWAGI
Comtrac All Season 215 / 65 R 16C 109/107 T 4,75 bar 4,75 bar
Comtrac All Season 235 / 65 R 16C 115/113 R 4,75 bar 4,75 bar

grzegorz_wol - 2016-11-08, 21:39

No to te. Opinie na necie są statystycznie dobre :wyszczerzony: Dzięki

Dobra prześpie się i chyba popełnie ich zakup. :wyszczerzony:

koniec pytań

Bronek - 2016-11-08, 21:43

http://allegro.pl/4x-vred...6330157535.html
grzegorz_wol - 2016-11-08, 21:56

No tak mi mówili ok 500 za sztukę i koło tygodnia oczekiwania.

Ta nazwa mi nic nie mówiła. Myslałem, że to jakiś wynalazek.

Dzięki Bronek

Bronek - 2016-11-08, 21:58

Sprzedawca nieciekawy, ale to tylko przykład i pkt odniesienia.
grzegorz_wol - 2016-11-08, 22:06

Nie no Bronek dam zarobić swojemu ... u nas to bida jest ..... :aniolek


no i jest taniej na starcie o przesył i montaż :lol:

Bronek - 2016-11-09, 07:40

Ale? Czy? i?

Wszystko fajnie, tylko?


Jeśli zaś aluzju paniał i sugestie też a tym samym zrozumiał przekaz, to warto kupić te holenderskie.?? Choć technologia niedorozwinięta?

Piszemy o kamperach nie osobówka i dostawczakach.

My tu też, nie bardzo o cenie, ale o praktyce i wygodzie.

Ps. Moje doświadczenia są takie z innych pojazdów

Wielosezonowe ponoć rundflaty, chciały nas zabić w Mini
Letnie ekologiczne Micheliny nie pozwalały zrobić zakrętu na mokrym i podjechać nawet do garażu...
itd.
Więc do tych ogólnych zasad, dochodzą pojedyncze.

I tak np Dunlopy z Florydy w harleyu za cholerę nie dały się opanować po deszczu.... guma twarda na upały.

AD CAMPER:
Vanco Camper, które teraz mam były OK na suchym . Ale to typowo letnie opony i "głupio mi" w grudniu pojechać na nich do Słupska kamperem na zakupy. A zmieniać na zimowe z powodu odwiedzin hypermarketu.... :gwm

Jak słusznie zauważyłeś rynek jest wąski. Ja szukam opon takich by od pierwszych do ostatnich przymrozków móc pojechać kamperem. Pełna zima mnie nie interesuje.

Z drugiej strony, co jest do wszystkiegio..... :?

Czyli jakie opony wielosezonowe z wskazaniem na deszcz? Do kampera


Edit: byki

zbyszekwoj - 2016-11-09, 09:36

Od 3 lat mam Vanco camper. Przy kilku kroplach deszczu musza wypychać mnie z kęmpingu tak ślizgają się po trawie.Na wiosnę założę Micheliny, chociaz letnie to M+S.

W cywilnym też 3 lata na okrągło jeżdżę na zimowych chinolach Sailun i sobie chwalę.

marcinPK - 2016-11-09, 11:26

już pisałem u Toscanera... powielę i tutaj te wpisy... moje idealne oponki wielosezonowe, oczywiście dobrane rozmiarem i nośnością zarówno do busa IVECO i osobowych, jest w czym wybierać, kilka w wersji M+S:

"
Wysłany: 2016-10-09, 12:01
Jeśli mogę coś polecić, to ja jestem zachwycony oponkami... Bridgestone Dueler A/T 694... kształtem i wysokością nowego bieżnika * 11mm, wytrzymałością, uniwersalnością, wg specyfikacji niby letnie, ale w moich autach od 3 lat jako wielosezonowe...wybieram max wysokie i max szerokie, innych już nie chcę... nawet nie będą szukał nic nowego...no może BF Goodrich All-Terrain T/A KO.... ale nie miałem nie testowałem.

http://www.oponeo.pl/mode...mI3-BoCK4nw_wcB

tu jest duży wybór rozmiarów nawet w opcji z M+S w dobrych cenach

większe na mają nośność nawet powyżej 900 kg czy coś tak... i takie mam... nie mają oznaczenia, że wzmacniane, jednak dla mnie był ważny indeks nośności. Wiosna lato jesień zima... idealne w mojej ocenie, szczególnie po zaspach, kiedyś miałem michelin agilis... to tragedia i poślizgi. Bridgestone Dueler A/T 694 255/70 R16 111 S M+S Indeks prędkości:S = max 180 km/h Indeks nośności:111 = max 1090 kg

Na uwagę do kampera zasługują jeszcze bardzo dobre Goodyear WRANGLER AT/SA

http://www.oponeo.pl/mode...XulIhoCM_7w_wcB

grzegorz_wol - 2016-11-09, 11:27

Zbyszku ja uważnie przeczytałem ten wątek i wiem że cześć Kolegów jeździ na zimówkach.

Ja zakładam i bardzo bym chciał założenia spełniać w 100 % że wyjadę kamperem w okresie niepewnym dla opon letnich ze 3 razy w roku. Nie wyjadą poza Polskę a jak będzie sroga zima to kamperek będzie na kobyłkach. Zimówki mi chyba niepotrzebne. Wolałbym opony wielosezonowe, które w okresie niepewnym dały by mi jakieś poczucie bezpieczeństwa jak zobaczę świeży śnieg przed sobą. Jak dobije letnie to założył bym
wielosezonowe i tym sposobem zakup opon dziś miałby sens.

Wydaję się mi że podobno rozmiar którego szukam jest rzadki ( tak twierdzi wulkanizator) co powoduje bardzo komfortową sytuację że nie mam wyboru innych opon.

Tylko jak ktoś pisze że w europie opony wielosezonowe są niedorozwinięte technologicznie to już niepewny jestem....

No można szukać bez indeksu C a po każdym zimowym wypadzie na kobyłki ale
latem kamper potrafi stać 2- 3 tygodnie bez ruchu.... i znowu stres.

kimtop - 2016-11-09, 11:40

Dwa lata temu,za namową niemieckiego kolegi ,który organizuje wyjazdy do Maroka,kupiłem Matadory Variant all weather.
Gumy dobrze sprawdzają się zarówno na suchym jak i na mokrym.Na śniegu byłem raz w Tatrach i też bez problemu.Obawiałem się czy nie będą głośne latem,ale jest ok.

Tadeusz - 2016-11-09, 12:04

Ja również zalożylem mojemu Kucykowi Matadory, ale wielosezonowe z oznaczeniem C i bieżnikiem na śnieg i błoto (M+S).
Jestem tymi oponami wręcz zachwycony, a przecież pętam się po drogach grubo ponad 50 lat i co nieco o oponach wiem.

Następnymi, kiedy te zużyję, będą znów wielosezonowe Matadory M+S.

kimtop - 2016-11-09, 12:46

Tadeusz napisał/a:

Ja również zalożylem mojemu Kucykowi Matadory, ale wielosezonowe z oznaczeniem C i bieżnikiem na śnieg i błoto (M+S).

No to chyba takie same jak moje :spoko

sator - 2016-11-10, 11:47

ze swojego doświadczenia polecić mogę opony Nokian.
Dobra trakcja w śniegu, rozsądny stosunek cena jakość.

Nie mam najlepszego zdania o oponach Barum-a.

swierzak - 2017-10-13, 20:11

Wybieramy się właśnie do Portugalii jako że na razie jest ciepło w całej tej europie którą chcemy przejechać mamy letnie opony , zimówki chcemy zabrać ze sobą na dachu na bagażniku i założyć jak będziemy wracać pod koniec zimy . Czy te przepisy że od 1 pazdziernika trzeba miec zimówki obowiązuje kiedy jest jeszcze cieplo i nie ma sniegu ani mrozu ?
izola - 2017-10-13, 20:20

po co wozić na dachu ? załóż i masz święty spokój ...
pomyśl o tegorocznych kapriolach pogodowych , zimówki nie tylko zakłada się jak jest śnieg .

swierzak - 2017-10-14, 01:27

izola napisał/a:
po co wozić na dachu ? załóż i masz święty spokój ...
pomyśl o tegorocznych kapriolach pogodowych , zimówki nie tylko zakłada się jak jest śnieg .
.
Tylko ze w tym tygodniu nie będzie śniegu ani temp jezdni poniżej 7 stopni na trasie przez Niemcy, Francje czy Hiszpanie a w Portugalii to wogóle będzie 15 - 25 stopni do końca listopada . Boje sie ze je zedrę takie zimówki w tak wysokich temperaturach i będę jeździć na łysych ;) Dlatego właśnie chcę wziąść ze sobą opony na zmianę kiedy będą tego wymagały warunki atmosferyczne a raczej w tym przypadku temperatury .

slawwoj - 2017-10-14, 06:29

Cały rok jeżdżę na zimowkach. Nic się nie dzieje.
andi at - 2017-10-14, 10:00

Kamper ma całoroczne
Osobowy ma zimowe

:haha:

swierzak - 2017-10-14, 10:10

andi at napisał/a:
Kamper ma całoroczne
Osobowy ma zimowe

:haha:



:haha:

swierzak - 2017-10-14, 11:01

Slawwoj naprawdę jeździsz na zimówkach cały rok ?
Hehe nie ma to jak latem na południe Europy przy 40 stopniach na zimowkach sie wybrać .

slawwoj - 2017-10-14, 11:12

He he he. Nie ja jeden.

Może za dużo naczytakes się sponsorowanych artykułów. Czy myślisz że opony się w gorac rozpuszcza jak plastelina? :mrgreen:

A tak żeby było więcej hehehehe to w osobowce mam to samo. Czasem jak chcę energicznie ruszyć to zapiszcza. Tak jak i letnie.

W kamperach szybciej wymienisz opony że względu na wiek nie przebieg czy zużycie.

andi at - 2017-10-14, 11:20

W Austrii większość firm jeździ na zimowych cały rok (dostawcze ) :haha:
majmarek - 2017-10-14, 15:02

Ludziska używajta rozumu to nic nie da kosztuje
Pozdrawiam
MM :bigok

swierzak - 2017-10-14, 21:19

jednak wolę nie ryzykować :) oponki zimowe juz zamontowane :) ale na dachu hehe . Jakoś nie wierze że dostosowanie opon do warunków na drodze oraz temperatury to tylko zabieg marketingowy .
izola - 2017-10-14, 21:21

ale lewarka nie zapomnij ;)
andi at - 2017-10-14, 21:27

izola napisał/a:
ale lewarka nie zapomnij ;)


A ma już z felgami :spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group