Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Olej silnikowy do Ducato

kubryk1 - 2014-10-28, 10:45
Temat postu: Olej silnikowy do Ducato
Mam następującą watpliwość - mój Dukacik (2,3 JTD z 2003 roku z przebiegiem ca. 90.000 km) wymaga wymiany oleju. Poprzednio, zgodnie z ustnym przekazem poprzedniego właściciela zalany został półsyntetykiem 5W 30 bo ponoc na takim jeździł od początku. Teraz mój wymieniacz sugeruje mi przejście na pełny syntetyk o zbliżonej lepkości - czy to dobry pomysł? Czy syntetyk w starszawym już motorku nie spowduje rozszczelnienia, np. przez wymycie nasadów, nagarów itp?
Co sądzicie w tej kwestii?
Z góry dziekuję za wszelkie wskazówki

SlawekEwa - 2014-10-28, 11:08

5W30 to raczej pełny syntetyk i tak zalej znowu.
kubryk1 - 2014-10-28, 11:46

Widocznie pomyliłem symbol - faktem jest, że był to półsyntetyk a pytanie, czy mozna teraz użyć pełnego syntetyku?
inhalt - 2014-10-28, 12:49

1) Nie tylko można, ale nawet należy przejść jak najszybciej na olej syntetyczny. Bzdurą są bajki o wymywaniu czegokolwiek, a już na pewno nie w silniku z przebiegiem 90 tys. km. Baza mineralna oleju mineralnego i półsyntetycznego relatywnie łatwo się zwęgla - szczególnie na łożyskach wałka turbiny. Czym bardziej stabilna baza i wyższe temperatury spalania oleju tym lżejsze życie silnika.

2) Od zapoznanego niedawno kierowcy w firmie kurierskiej wiem, że naprawdę dobry silnik 2.3 z Ducato ma bardzo wiele zalet, ale niestety jest wrażliwy na jakość oleju. Producent przewidział wymianę co 45 tys. km i niestety to zabija te dobre silniki 2.3. Facet, z którym rozmawiałem niestety zamordował swój silnik 2.3 wymieniając olej zgodnie z zaleceniami producenta. Dopiero gdy wymieniał silnik to dowiedział się, że praktycy już dawno rozeznali, że maksymalny przebieg do wymiany w tym silniku to 30 tys. km.
Gość kupił już kolejnego Docato i wymienia olej co 22,5 tys. km, czyli dokładnie dwukrotnie częściej. Póki co nie ma żadnych kłopotów, a przebiegi solidne.

Dlatego ja osobiście radzę: wymieniać olej częściej i koniecznie na syntetyczny. Będzie dobrze, a silnik pochodzi lata.

bogdanpiotr - 2014-10-28, 13:24

Ja wlewam do silnika 5W40 FS. Ostatnio wymieniam co dwa lata (mały przebieg roczny)
Mikesz - 2014-10-28, 14:00

T u masz trochę informacji na temat olejów,ja sam do mojego silnika z 96-roku 1,9 TD z niewiadomym przebiegiem leję olej syntetyczny,miedzy innymi dlatego że ma wyższą temperaturę pracy, a w ciepłym klimacie nie jest to bez znaczenia.

http://www.autocentrum.pl...ty-wady-i-mity/

eMKa - 2014-10-29, 08:50

5W30 to oczywiście olej syntetyczny, czyli i tak miałeś syntetyka. Nie podałeś firmy, to istotne.
5W30 to tzw.olej nisko popiołowy i konieczny w dieslach w przypadku zamontowanego DPFu (filtr cząstek stałych). W tym roczniku na Polski rynek DPFu nie montowano, ale na inne tak. DPFy były tez dokładane przez użytkowników chcących mieć zieloną nalepkę na wjazd do dużych miast europejskich (np.Berlin, Paryż). Może masz zamontowany DPF ?, wystarczy się schyli i popatrzeć na wydech, lub poprosić kogoś w temacie.
Jeżeli nie ma DPFu, stosowanie 5W30 w 2,3 JTD mija się z celem, gorsza jakość za większe pieniądze.
Osobiście w swoim 2,3 używam oleju Mobil DELVAC 5W40, wymieniam co 15000 km.
Co do słuszności stosowania syntetyka napisał już inhalt - w pełni się zgadzam :)

Bronek - 2014-10-29, 10:22

Wg niektórych , a u motocyklistów przeważnie a i kamper na ogół jak motocykl pojazdem sezonowym jest .
Wymianę oleju dobrze jest przeprowadzić na koniec sezonu , tak by nie stał "w starym oleju"
Jest to w pewnym sensie uzasadnione właściwościami chemicznymi itp.
czyli praktycznie i zgodnie z zasadą odwieczną ... ja wymieniam oleje raz w roku niezależnie od przebiegu i na jesień. Gdybym robił s większe jak 15 000 to wymiana częściej .
ma to taka zaletę ,że sie nie zastanawiam wszystkie pojazdy w listopadzie pod nóż.
lekko może boli finansowo , lecz co się da robię sam . Wymiana filtra oleju , filtra kabinowego to nie problem . I satysfakcja. parę groszy w kieszeni .

Wypłukuiwanie .... to dotyczy starych silników od dawien dawna ekspolatowanych , biorących olej itp .

eMKa - 2014-10-29, 14:35

Oleje syntetyczne mają tą przewagę nad innymi, ze się nie starzeją (jełczeją). Syntetyk to tworzywo sztuczne. Nie ma konieczności wymiany oleju co rok, jeżeli nie osiągniemy zalecanego przebiegu.
Można się przyczepić do związków siarki zalegających w oleju, ale nie dajmy się zwariować.
Jeżeli koszty wymiany oleju syntetycznego nie robią wrażenia na właścicielu, to coroczna wymiana na pewno nie zaszkodzi silnikowi, i tego się trzymajmy. :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group