Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Opony i felgi - 15 czy 16 cali do Ducato Jumper Boxer

toscaner - 2014-11-30, 11:31
Temat postu: Opony i felgi - 15 czy 16 cali do Ducato Jumper Boxer
W moim Jumperze mam 15-tki, rozmiar opon 195/70.
Niby jak w książce, ale są pewne ale...
Licznik pokazuje więcej niż GPS. Wkurza mnie to. Do tego tył jest lekko wyżej przy takim samym rozmiarze opon tylnych i przednich.
I tak muszę kupić parę opon na przód. Myślałem nad większym rozmiarem.
Interesują mnie tylko nowe.
A drugi akceptowany rozmiar to 205/75. Te bym kupił, ale dostępność takiego rozmiaru jak w PRL'u.


Teraz znowu wymyślam, ale może wymienić felgi na 16 cali? Większy wybór opon, do wyboru i koloru. Przód dałbym wyższe, tył ciut niższe. Nie ma tu żadnych ASRów, srerów itp. więc komputer się nigdy nie dowie o tzw. uślizgu.
Oczywiście profil opony przy 16 cali musiałby być odrobinę mniejszy.

- Kto ma 16-tki w Ducato/Jumper/Boxer II?
- Kto zmieniał z 15-ek i ma jakieś odniesienie czy warto?
- Jakie rozmiary optymalne wynikające z praktyki, a nie tabelek?
- Jaka różnica w jeździe?
Zaznaczam kamperem i raczej w/w model.
Plusy i minusy w jeździe i na postoju.

Dziabong - 2014-11-30, 12:06

Ja mam 16. Większe kola większy komfort.
grzegorzalex - 2014-11-30, 12:10

Ja mam fabrycznie 15 i dowiedziałem się, ze nie mogę założyć 16 podobno musiał bym, za dożo zmieniać.
toscaner - 2014-11-30, 12:46

Grzegorz, ale ty masz kompletnie inne auto - nowszy model. Nie wiem jak tam jest.
U mnie nie jest kwestią czy można tylko czy ma sens. W tych modelach jak i przed liftem przekładasz jak chcesz. 15 albo 16.
Felg do wyboru i nawet koloru.

Dylemat, bo... musze kupić parę opon i jak wydam ileś set, to później już nie będę wymieniał na 16tki i kupował od nowa felg i jeszcze raz opon.
Albo teraz albo zapominam o temacie na 2-3 lata.

krimar - 2014-11-30, 14:00

jak można wybrać 14 odpowiedzi przy tylko 3 możliwościach
papamila - 2014-11-30, 14:15

toscaner napisał/a:
Kto zmieniał z 15-ek i ma jakieś odniesienie czy warto?

warto
-16""starczają" na dłuzej, 15 to po 35000km już są poważnie zużyte (na przedniej osi)
- Licznik po takiej operacji bedzie wskazywał prawie idealnie zgodnie z GPS

-
toscaner napisał/a:
Jaka różnica w jeździe?

wieksze koło+ większy komfort, lepiej wybierają nierówności


grzegorz1969 napisał/a:
Ja mam fabrycznie 15 i dowiedziałem się, ze nie mogę założyć 16 podobno musiał bym, za dożo zmieniać.

Grzesiu
zmiana tylko felg na 16 w rozstawie 5x118 et 38-45 (16' występowały w ducato I i II)
ew alufelgi (są na alledrogo w cenie 1150zl komplet - nośnośc 1050kg-1250kg/kolo

grzegorzalex - 2014-11-30, 14:21

papamila napisał/a:
toscaner napisał/a:
Kto zmieniał z 15-ek i ma jakieś odniesienie czy warto?

warto
- komfort jazdy znaczie lepszy (duże koło lagodniej wybiera nierównosci
- Licznik po takiej operacji bedzie wskazywał prawie idealnie zgodnie z GPS

grzegorz1969 napisał/a:
Ja mam fabrycznie 15 i dowiedziałem się, ze nie mogę założyć 16 podobno musiał bym, za dożo zmieniać.

Grzesiu
zmiana tylko felg na 16 w rozstawie 5x118 et 38-45 (16' występowały w ducato I i II)
ew alufelgi (są na alledrogo w cenie 1150zl komplet - nośnośc 1050kg-1250kg/kolo

Jarku, to do mojego rocznika 2012 wystarczy tylko kupić felgi 16'' oczywiście i opony. Nic więcej nie muszę zmieniać?

toscaner - 2014-11-30, 15:00

krimar napisał/a:
jak można wybrać 14 odpowiedzi przy tylko 3 możliwościach


No chciałem dodać, ale nie da się edytować ankiety.
Trzeba wybrać inne :)

Papamila - Właśnie tabelki przeliczają 15->16 na niższy profil, żeby po obwodzie wyszło to samo, a mi by pasowało dać większe. Jakie?

Jakie macie u siebie rozmiary, no i jaka marka? Raczej wielosezonowe jeśli już pójdę w 16. Tu mam chyba Continental Four Season czy jakoś tak. Wydają się dobre. Savy zimowe testowałem zimą i jeździło się rewelacyjnie po śniegu.
Piszcie coś o ...marce, rozmiarze przy okazji :mrgreen:

janus - 2014-11-30, 16:00

U mnie są 15'' (195/70 R15 zgodnie ze specyfikacją autka) i po zastanowieniu .. pozostaną ponieważ:
- 16'' droższe opony
- 16'' cięższe felgi i opony
- z tego co wiem trzeba zmieniać także inne elementy zawieszenia (piasty, zaciski - były różne)
- zmiana parametrów kół nie jest zgodna z wymaganiami w większości krajów
- przekłamania prędkościomierza niestety pozostają (ale wiem ile ;) )

Poza tym uważam, że niwelowanie różnicy w wysokości zawieszenia rozmiarem opon nie jest korzystne dla prowadzenia pojazdu. Dużo lepiej w tym temacie sprawdza się zawieszenie pneumatyczne tyłu i podniesienie sprężyn z przodu.

Bronek - 2014-11-30, 16:09

Ja mam tylko obawę o tylne nadkole. W Fiacie nawet mieli się dowiedzieć.... Cisza 4tyg. Oczywiście zamiana tylko na alusy .
toscaner - 2014-11-30, 16:37

Bronek, ja chciałem brać alusy 16 cali, nawet już wybrałem, ale ktoś mi wybił z głowy, że wytrzymałość, że wysunięcie inne itd. itp.
Jakbym zmieniał, to raczej biorę blachy.

Fakt, jeśli zmienię na 16 to 4 gumy ten sam rozmiar. ale ciut większe, żeby licznik mniej kłamał. Na pewno nie będę robił czarów że przód większe od tylnych, żeby wyprostować i zrobić poziom.

Do tego albo ta pneumatyka na przód, albo.. coś.

bercik - 2014-11-30, 18:03

Ja w moim ducatku 2,8d mam 215/70/15 C
Dziabong - 2014-11-30, 18:07

Nie żebym się specjalnie wychylał, ale mam na sprzedaż 16" felgi stalowe opis w dziale sprzedam.
papamila - 2014-11-30, 20:56

grzegorz1969 napisał/a:
Jarku, to do mojego rocznika 2012 wystarczy tylko kupić felgi 16'' oczywiście i opony. Nic więcej nie muszę zmieniać?

TAK,
masz blaszanke wiec nie ma problemu z tylem
potrzebujesz felgi 16" z otworami 5x118 (orginalne 16 w ducato III mają 5x130
i rozmiar standart, czyli 215/75/15 nie zadne obnizane wg przelicznika bo chcemy mieć wieksze koła
i tak, w zestawieniu 15=> 16
215/70/15 a 215/75/16 - średnica nowego koła będzie większa o 47mm (auto stanie o 23mm wyżej)
przeklamanie licznika będzie -6,4% co wobec zawyżania o ok 8 będzie pasowało

możesz dobrac gumy rownież 225/75/16 ale moim zdaniem za szerokie.

toscaner - 2014-11-30, 21:21

Papamila czy analogicznie będzie dla poprzedniego modelu? Można celować w te same rozmiary?
Akurat takie 6,5-8% by "naprawiło" licznik.
Tu nawet nie chodzi mi o zawyżanie prędkości, bo to da się przeliczać, ale wkurza mnie, gdy mam do przejechania np. 2000km i patrząc po ilości przejechanych km. na liczniku wychodzi, że zrobiłem powiedzmy o 150-160km więcej.

joko - 2014-11-30, 21:44

papamila napisał/a:
....... wieksze koło+ większy komfort, lepiej wybierają nierówności ........


Większe koła lepiej wybierają nierówności i to jest prawda , ale nie dotyczy to większych felg a o to tutaj chodzi .

Jeżeli zmiana felg na większe będzie zrobiona zgodnie ze sztuką to nie powinna zmienić średnicy koła ,co oznacza niższy profil (i niższy komfort) a skoro średnica koła bez zmian to poprawy z tytułu lepszego wybierania nierówności nie będzie. Wieksza felga (zwłaszcza stalowa) to również zwiększenie masy resorującej (niższy komfort) Finalnie to rozwiązanie przyniesie pogorszenie komfortu nie dając nic w zamian poza lepszym wyglądem samochodu.

Jeżeli zmienisz felgi na większe a pozostawisz profil taki jak w mniejszych to zwiększysz koło (ze wszystkimi skutkami z tym związanymi) . Utraty komfortu z powodu niższego profilu nie będzie, trochę większe koło da minimalną poprawę wybierania nierówności , ale z kolei jeszcze większa będzie masa resorująca bo dojdzie większa opona .
Suma sumarum jeżeli jakakolwiek poprawa komfortu będzie to tylko symboliczna, ale skłaniam się raczej za pogorszeniem.

Dla prawidłowej pracy zawieszenia i komfortu jaki zapewnia bardzo duże znaczenie ma stosunek masy resorującej do resorowanej i zwiększanie tej pierwszej bardzo wyraźnie pogarsza działanie całego układu i niekorzystnie wpływa na jego żywotność.

Ja generalnie jestem za jak największymi kołami, bo bardzo dobrze wpływają na wygląd każdego samochodu, ale trzeba być świadomym że ma to swoje ujemne skutki i zawsze jest to kompromis. Myślę , że w przypadku kampera wygląd i prezencja ma mniejsze znaczenie od jego właściwości użytkowych dlatego zwiększanie kół w tego typu pojazdach ma najmniejsze uzasadnienie.

Taki przykład z mojej praktyki:
Do Renault Espace , którego z premedytacją zamówiłem na stalowych felgach 16'' (wiedząc że się ich szybko pozbędę), założyłem zaraz po kupnie 18'' chromowane felgi MOMO WTR i do tego kupiłem stosowne opony 18''
Samochód zyskał na wyglądzie sporo co widać na załączonej fotce. Na zimę kupiłem normalne aluski 16'' z oponami zimowymi o większym profilu jak te letnie.
Tak jeżdżę już kilka sezonów i zawsze przy zmianie kół z letnich na zimowe i odwrotnie , różnica w komforcie jest olbrzymia . Na zimowych 16-tkach jeździ jak w papućkach a w lecie jest wyraźnie gorzej, pomimo że koło jest większe i dużo szersze , więc teoretycznie powinno lepiej radzić sobie na nierównościach.
Po przejechaniu 160 tys kilometrów robiłem już dwukrotnie całe przednie zawieszenie i jestem pewien że gdyby nie te duże koła to nie było by to potrzebne.
Oczywiście taki był mój wybór i traktuję to jako koszty takiego a nie innego wyglądu samochodu, ale trzeba być tego świadomym.

SlawekEwa - 2014-11-30, 21:50

joko napisał/a:
co widać na załączonej fotce.

:bajer :chytry

Bronek - 2014-11-30, 22:01

Wiem coś o tym jeżdżę na 20" 295 o wys 3,5 cala.
I gdyby nie amerykańskie zawieszenie to jak w wozie drabiniastym u mego dziadka
Ale 7km na h zawyża w stosunku do GPS, to się zmieni - dla mnie mało istotne.
Waga jednak chyba spadnie , aluminium , też to słaby argument
Moment obrotowy , ponoć chiptuning wskazany?
Tyłu raczej już nie obniżę...?
Środek ciężkości, wyżej ,ale to akademicki problem raczej.

JEDYNY ARGUMENT:......... to że tak chcę i to najważniejszy powód. :wyszczerzony:

toscaner - 2014-11-30, 22:29

No właśnie temat osobówek na walcach to jest mi znany. Generalnie Joko masz rację z tym niższym profilem.
Miałem trochę "amerykańców" V8 i a w jednym "oponki" 275 przód i 315 tył o profilu takim jakby ktoś gumą posmarował felgi. Auta dobre do jazdy na wprost. :haha:
Zawsze jazda po polskich drogach przyczyniała się to bólu szczęki. Teraz wolę miętko. Stary się robię chyba. :haha:
Kamper ma być miętki, bo będę jeździł wolno. :mrgreen:

Podoba mi się rozwój tematu. Byłem skłonny brać 16-tki, ale chyba zostanie na imprezowanie.
I jeszcze ciekawa sprawa, bo tylne opony mają 7,5mm-8mm jeszcze, ale przód zaledwie 3mm. A nowe tej marki niby 9 mm. Różnica 6 mm, na wysokości, 12 mm na średnicy, toż to o niemal 2% mi licznik "naprawi", jeśli dobrze oszacowałem. :haha:

joko - 2014-11-30, 23:38

Wpływ profilu na komfort jest oczywisty, ale równie ważne o ile nie ważniejsze jest to co napisałem powyżej odnośnie masy resorującej (czyli tego wszystkiego co się w zawieszeniu rusza).
Ja mam w 911-tce na przodzie 245/35 a z tyłu 305/30 w 20'' , więc spore i niskie walce , ale felgi są lekkie magnezowe i całość zawieszenia działa perfekcyjnie. Zawieszenie jest sztywne ale nie twarde i takie ma być w tego typu samochodach. Nawet te przysłowiowe dziurawe polskie drogi (których tak naprawdę jest już bardzo niewiele) nie robią na nim wrażenia. Swoje robi tutaj też regulowane zawieszenie (system PASM) które ustawia się bardziej miękko na dziurową drogę i ekstremalnie sztywno na autostradę lub tor)
Gdyby jednak felgi przy tych rozmiarach jakie mają , oraz inne elementy zawieszenia jak wahacze, drążki , amortyzatory itp. były stalowe i ciężkie to nie dało by się tym jeździć.

Kamper ma inne przeznaczenie i inne wymagania co do charakterystyki zawieszenia , ma być możliwie miękko, aby jak najmniej drgań i uderzeń przechodziło na wrażliwą na to zabudowę.
Inne są prędkości inne przyspieszenia i inne siły odśrodkowe na zakrętach, więc wysoki profil i miękka przez to opona nie stanowią problemu a są wręcz porządane.
Na wyższym profilu trudniej uszkodzić również felgę, więc wymagania wytrzymałościowe dla alusów są wtedy mniejsze .
Zastosowanie lekkiej felgi aluminiowej zamiast stalowej pozostawiając rozmiar 15'' da lepszy efekt w komforcie niż jakiekolwiek powiększanie rozmiaru felgi.
Ja rozglądam się za jakimiś 15-tkami do mojego kamperka ale póki co nie znalazłem nic ciekawego, te które są dedykowane do Ducato są po prostu brzydkie.

Gregorio - 2014-12-01, 00:01

Aby "naprawić" wskazania licznika niekoniecznie trzeba koła zmieniać. Można to zrobić wymieniając trybik napędu impulsatora (bądź linki) w skrzyni biegów. Do transita koszt trybiku ściąganego specjalnie z Niemiec przez serwis forda to całe 25 zł :wyszczerzony: A robota to 2 minuty :bigok
joko - 2014-12-01, 00:12

O takie były by fajne ...... ale wtedy wszystkie zęby wybite :haha:
toscaner - 2014-12-01, 00:25

I finał taki, że poza wyglądem takie paski gumy na feldze niestety muszą odbić się na komforcie.
Fakt taki, że problemy są dwa. Jakieś tam oszukiwanie przez licznik i lekko podniesiony tył. Przy okazji zmian pary opon, myślałem o upieczeniu 2 pieczeni, ale to nie jest wyjście aby podnosić przód oponami. Bo przyznam, że i ta myśl przeszła mi przez głowę. Jumper i tak jest, powiedzmy na pusto raczej twardy. Jeśli nie nawrzucamy cięższego bagażu to będzie miał za lekko i tył musi być wyżej.
Podniesienie przodu na postoju myślałem ogarnąć elektrycznymi podnośnikami, ale to inny temat. Jedynie napiszę, że myślałem te podnośniki zamontować jakoś na stałe i na postoju pstryczek-elektryczek i auto się poziomuje samo z pomocą jakiegoś prostego sterownika opartego na czujnikach poziomu. To przyszłościowo.
Co do opon to wraca teraz dylemat. Oryginalne to 195/70 ale dopuszczane 215/75.
Muszę przemyśleć czy 4 215-tki, czy zostać przy 195-ach. Ale te 215 to zdaje się jakieś niezbyt popularne. A wydają się takie ...fajniejsze.

joko - 2014-12-01, 00:42

Toscaner , prawda jest taka, że to co radzę Tobie wynika z tego że Cię lubię i piszę to co nakazuje logika i rozsądek.
Nie będę jednak ukrywał że jakbym dorwał takie 20-tki jak na fotce powyżej i weszły by mi w nadkola to bym je kupił i założył i miał w "głębokim poważaniu" komfort, ale ........... ja jestem porąbany na punkcie samochodów , ich modyfikacji i takie tam :szeroki_usmiech
Z drugiej strony może kobieta cały dzień się męczyć w ciasnych i nie wygodnych butach tylko dlatego, że pasują jej do kostiumu, to czemu ja nie mógł bym się męczyć w kamperowym wozie drabiniastym , tylko dlatego że fajnie wygląda na podjeździe :-P

Ale mną się nie sugeruj, bądź rozsądny i praktyczny, zostaw 15-tki , a czy założysz 195 czy 215 to będzie ok. (Ja bym dał 215 ;) ...... i tuleje dystansowe zwłaszcza na tył :oops: ) )

Bronek - 2014-12-01, 01:00

Zmieńmy temat......
A co sądzicie o spojlerach?
:wyszczerzony:


Ja w jednym mam .


Ale tylko po to by bagażnik lepiej było otwierać.

Mały odpoczynek od -prac koncepcyjnych .


Ci co mają 16stki , raczej będą za , reszta .....w zależności od nastroju czyli za a nawet przeciw. :spoko

papamila - 2014-12-01, 05:54

Zwroccie uwage ze w ducato III fabrycznie wystepuja kola
15 w rozmiarze 215/70/15
16 w rozmiarze 215/75/16
Wiec taki mod jest mozliwy bez specjalnych filozofii
(Wieksze kola byly montowane do aut o wiekszej ladownosci)
po prostu zakladajac wieksze kola mamy lepszy komfort wybierania nierownosci
i dokladniejsze wskazanie licznika wzgl GPS.
z drugiej strony odczujemy lekki spadek mocy.

P.S. jezdzilem w tym samym czasie zamiennie po tych samych drogach gorszej jakosci autem
na 15 i 16 - rozni a w komforcie b wyrazna

Bronek - 2014-12-01, 07:21

16" i 75 opona. Fajnie by było.
Tylko mniemam, że do Dostawczaka ss. jakim Kamper w jakimś stopniu jest , by pasowały . Pod jednak jednym warunkiem , że zabudowy, nadkola, będą tak wysoko jak w przypadku "paki".
Przód OK. Tył , to u siebie czarno widzę.
Papamila na pewno dodaje tu empiryczne wrażenie , a to wiele wyjaśnia.

Jak się da technicznie to ja kiedyś spróbuję.

toscaner - 2014-12-01, 09:04

No właśnie często logika mówi całkiem co innego, oczy co innego. Potrzebowałem trochę czasu żeby zrezygnować z 16 calowych alusów.
Ale... jeśli chodzi o spojlery, to ...też chodziły głupie pomysły. Już wyjaśniam. Może to niedokładnie o spojler chodzi ale... Musiałem polakierować lusterka i zderzak, tak więc musiałem to poodkręcać. Zderzak zdejmując wisiał na śrubie i tak dziwnie go odchyliłem dołem, patrzę... "prawie" jak w nowszym modelu dół mordy wysunięty. Nie powiem przeszła głupia myśl dokupić mat z włókna, żywicy i rzeźbić jakiegoś cudaka. Dwa dni były dyskusje nad tym elementem nadwozia.
To było wykonalne jak najbardziej. No ale te wszystkie lakierowania i malowania i tak mocno przesunęły finisz. No cóż zachcianki i walory estetyczne. Tu plastiki taki kolorek, tu czujniczki, tam kamerka. Czujniki w kolorze zderzaka, a jak. Przecież szlak by mnie trafił jakbym przechodził i widział czarne kółka. :haha:
To nawet nie mógł być podobny odcień. Rozrabiałem z puszki i kompresor z pistoletem musiałem odpalić, a co. Pędzlem miałem malować? :haha:

Zderzak miałem ciąć jak niebieska strzałka na zdjęciu i dołem odchylić do przodu tak jak zielona. Wkleić jakieś wstawki. Ale już mi się nie chciało.
Na tą chwilę jest powiedzmy ok, chociaż te czarne felgi ranią moje oczy i duszę. Ale chyba zostaną tylko polerka do gołej blachy i psyknę srebrnym metalikiem.

Pawcio - 2014-12-01, 09:21

W życiu mojego kamperka był epizod, gdzie jeździł na oponach terenowych AT o rozmiarze 235/75/15.
W roczniku po 2007 i zabudowie McLouisa bez problemów można było zastosować tak dużą oponę.
Dzięki wysokiemu profilowi opona znakomicie wybierała nierówności, przez co komfort jazdy jest odczuwalnie większy. Sprawność poza drogami utwardzonymi dzięki wyższemu prześwitowi i rzeźbie bieżnika była również znacznie większa. Sam wygląd pojazdu był hmmm.. ciekawy.
Minusy to warkot bieżnika powyżej prędkości 100 km/h i zwiększone zużycie paliwa.

Może i Ty toscaner podążysz w tym kierunku ;)

moskit - 2014-12-01, 10:56

Toskaner koniecznie skontaktuj się z serwisem, zamiana w Fiacie Ducato felg 15" na 16" może zakończyć się wymianą paru elementów. W rocznikach 2012, 2013, 2014 jest konieczna zmiana piast i paru drobiazgów koszt w serwisie ok. 1500 zł
Lepiej dokładnie sprawdzić zanim zainwestujesz choć piszesz że oba rozmiary w twoim są zamienne
Andrzej

papamila - 2014-12-01, 11:37

moskit napisał/a:
koniecznie skontaktuj się z serwisem, zamiana w Fiacie Ducato felg 15" na 16" może zakończyć się wymianą paru elementów. W rocznikach 2012, 2013, 2014 jest konieczna zmiana piast i paru drobiazgów koszt w serwisie ok. 1500 zł


bzdety piszesz,
przeczytaj uwaznie, raz już tlumaczyłem,

15" fabryczne mają rozstaw śrub 5x118
16" fabryczne mają rozstaw śrub 5x130, wieksze piasty i inne Mc phersony

ale są rownież 16" w rozstawie 5x118 :bajer - i o takiej zmianie tu rozmawiamy

Rawic - 2014-12-01, 15:11

papamila napisał/a:
Zwroccie uwage ze w ducato III fabrycznie wystepuja kola
15 w rozmiarze 215/70/15
16 w rozmiarze 215/75/16

na 15 i 16 - rozni a w komforcie b wyrazna

komfort swoja drogą, ale dorzucę Wam trochę wzorów, żebyście dokładnie wiedzieli czy większe koło zmieści się w nadkolu i ile centymetrów dalej zajedziecie na jednym obrocie większego koła, dodam że mam monterkę i wyważarkę do kół więc jestem zainteresowany ruchem w interesie.
bierzemy do obliczeń pierwsze koło tj.
215/70 R15
215- szerokość profilu w (mm)
70- stosunek wysokości profilu do jego szerokości w procentach
R15- średnica wewnętrzna opony radialnej

szer.profilu(mm) x stosunek wys. prof. do jego szer.(%)
wysokość profilu W pr = ----------------------------------------------------------------
100

215 x 70
W pr = ----------- = 150.5 (mm)
100

średnica opony Śr op =25.4 R + 2W = 25.4 x 15 + 2 x 150.5 = 381 + 301 = 682(mm)

obwód opony 3.14 x Śr op =2141.5=214.15 (cm)

Liczymy oponę 215/75 R 16

średnica opony - 728.9(mm)

obwód opony - 2288.7= 228.87(cm)

Różnica w obwodach opon 15' i 16' jest 14.72(cm) a różnica w średnicach jest 4.6(cm)

Ale gdybyśmy chcieli zmienić felgi na większe nie zmieniając średnicy koła, wtedy z powyższych wzorów możemy wyliczyć zamiennik o niższym profilu ale tej samej szerokości i będzie to dla opony 215/75 R 16, opona 216/65 R 16, ale niższy profil gorszy komfort. :spoko

tom-cio - 2014-12-01, 16:05

A ja odpowiem empirycznie,bez dumania.Mialem r15 225/70 mam r16 195/70 i roznicy w sumie nie odczulem,no moze troche gorzej przyczepny na przodzie,ale ja jak Joko spaczony jestem i gdybym mogl to walce jakies bym zalozyl.Mi po prostu na szerszej oponie sie pewniej prowadzil,ale tamre byly prawie slicki,te mam w miare bieznik wiec na razie pojezdza.A co do komfortu to ja sie ciesze bo wczesniej 140 na liczniku a w realu 130,teraz jezdze se 130 i tyle mam i spalanie wbrew pozorom nizsze bo nie krece az tak wysoko :bigok
toscaner - 2014-12-01, 19:51

No dokładnie nie przesadzajmy z tymi serwisami i mieszaniem, że trzeba do zmiany felg pół auta zmienić. :-P
Rozważałem zamianę z 15 na 16 cali i mam 5x118. Przecież nie będę robił czarów na inny rozstaw. Mieszkam we Włoszech, a nie Rosji :haha:

Do tego moje auto to "staruszek" przy tych 2012-2014 i nie ma jeszcze chipów w felgach, które trzeba zaprogramować przy zmianie opon. :mrgreen:
Potrzeba tylko lewarek, klucz i trochę siły. :)

toscaner - 2014-12-03, 22:23

Rawic opierając się na Twoich obliczeniach i dodatkowo wrzuciłem ze stronki rozmiar moim opon, które mam na kołach wychodzi, że pomijając fakt, że teraz bieżnik jest mniejszy to nowa opona ma 654mm średnicy:
http://www.opony.com.pl/n...opon/195/70r15/

Kolega z forum ma do sprzedania opony 225/75 na 16.
Wg tej samej strony opona ma 744mm średnicy:
http://www.opony.com.pl/n...opon/225/75r16/

Moim zdaniem są to zbyt duże opony. Jeśli średnica jest większa aż o 90mm, to samochód wychodziłoby podniesie się aż o 4,5 cm. Pomijam fakt, czy zmieszczą się w nadkola, czy przednie opony na skręcie odbiją się w błotniku itp.

Z prostego wyliczenia wychodzi, że licznik będzie pokazywał zaokrąglając o 13,8% mniejszą prędkość niż na obecnych.
Wg mnie takie opony kompletnie nie będą pasowały do mojego modelu i rocznika.

Doradźcie. Cena jest kusząca...

Rawic - 2014-12-04, 00:05

toscaner napisał/a:
Rawic opierając się na Twoich obliczeniach
znam wiele stronek na których można dobierać zamienniki, ale nie zawsze mamy kompa przy sobie, dlatego wyprowadziłem sobie te proste wzory do szukania zamienników, wystarczy kalkulator a nawet można policzyć patykiem na piasku. Wracając do opon które Cię interesują , to wydaje mi się, że będą dużo za duże, nie wiem jaki masz stan sprężyn ?. Ja nieraz robiłem z mini vana crossovera zakładając duże opony choć wygodnie wchodziły w nadkole ale był ograniczony skręt i dobijało na dziurach. :spoko
toscaner - 2014-12-04, 00:40

Sprężyny, a raczej tylne resory... zardzewiałe. :haha:
Żart, ale stoi franca wysoko. Zabudowa skończona a nie ugięły się nawet o 1 mm.
Ale nie w tym rzeczy. Lata, że lubiłem testować, obniżać zawieszenie (BMW), podnosić (Jeep Grand Cherokee), dawać światełka pod podłogą, ultrafiolety itp. mi już minęły.
Jedyne akceptowane przeze mnie modyfikacje to Car Audio. Reszta auta ma być jeśli to możliwe 100% oryginał jak producent zaprojektował. Tak więc i opony chcę, takie jak to przewidział producent.
We Włoszech jest "prościej" (smyczka na szyi ciaśniejsza). W ich dowodach rej. jest wpisane jaki ma być rozmiar gum i felg i nie ma możliwości zmian. Zmiana wg widzi mi się = problemy. Mandat a nawet laweta.
W Ducatach (karetki), którymi jeździ w pracy moja kobieta są rozmiary opon 195/70/15.

Chyba jednak zostanę przy 15 cali. Ale poszukam tego rozmiaru 215/75/15C w wersji wielosezonowe. Będzie bardziej miętko, ale nadal w widełkach.

Rawic - 2014-12-04, 08:47

toscaner napisał/a:
We Włoszech jest "prościej" (smyczka na szyi ciaśniejsza). W ich dowodach rej. jest wpisane jaki ma być rozmiar gum i felg i nie ma możliwości zmian. Zmiana wg widzi mi się = problemy. Mandat a nawet laweta.
U nas każde auto w wydziale komunikacji ma swoją teczkę a w niej również są dokładne parametry z jakimi auto jest wyhomologowane, w razie kolizji sprytny rzeczoznawca znajdzie powód, żeby nie zapłacić odszkodowania, raczej nie radzę zakładać opon niezgodnych z homologacją auta.
toscaner napisał/a:
Sprężyny, a raczej tylne resory
resory są zwane sprężynami wielopłytowymi. :spoko
grzegorzalex - 2014-12-04, 16:11

http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=20227
Zostało jeszcze 16 szt
opony wielosezonowe 1250 kg obciążenia na koło

Rawic - 2014-12-04, 16:32

grzegorz1969 napisał/a:
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=20227
Zostało jeszcze 16 szt
opony wielosezonowe 1250 kg obciążenia na koło
a który rok produkcji ?
grzegorzalex - 2014-12-04, 16:35

Rawic napisał/a:
grzegorz1969 napisał/a:
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=20227
Zostało jeszcze 16 szt
opony wielosezonowe 1250 kg obciążenia na koło
a który rok produkcji ?

kilka 2013 reszta 2014

Rawic - 2014-12-04, 16:55

grzegorz1969 napisał/a:
reszta 2014
jeśli to cena brutto, to jest to dobra cena, wiem że Adam od Kalliope szuka takich opon, złóż im ofertę na pw, bo może nie śledzą tego tematu. :spoko
Andrzejek10 - 2014-12-04, 19:49

A może masz możliwość załatwić 15 calowe opony
grzegorzalex - 2014-12-04, 21:11

Andrzejek10 napisał/a:
A może masz możliwość załatwić 15 calowe opony

Nie tylko 16"

janus - 2014-12-05, 15:53

toscaner napisał/a:
(...)
We Włoszech jest "prościej" (smyczka na szyi ciaśniejsza). W ich dowodach rej. jest wpisane jaki ma być rozmiar gum i felg i nie ma możliwości zmian. Zmiana wg widzi mi się = problemy. Mandat a nawet laweta.
W Ducatach (karetki), którymi jeździ w pracy moja kobieta są rozmiary opon 195/70/15.

Chyba jednak zostanę przy 15 cali. Ale poszukam tego rozmiaru 215/75/15C w wersji wielosezonowe. Będzie bardziej miętko, ale nadal w widełkach.


No i w zasadzie od tego trzeba było zacząć :bukiet:



Ale z drugiej strony gdzież wyczytalibyśmy tyle mądrości :bajer

eler1 - 2014-12-05, 17:02

W katalogu dla ducato III "pojazdy do adaptacji" w danych technicznych można wyczytać
dla wszystkich silników:
- koła : ogumienie : 215/70/R15C (opcjonalnie 225/70/R15C) , maxi 215/75/R16C (opcjonalnie 225/75/R16C)
:mrgreen: :spoko

Załoga G - 2015-02-21, 17:01

mam 215/70 r15, zawsze ważymy 3500, i już się na miękkim parę razy topiłem, jestem przed zmianą opon i 225/70 Michellin camping są nawet tańsze niż 215, czy kupić te szersze?
eler1 - 2015-02-21, 17:12

mam takie zimówki 225/70/15 bo akurat takie dostałem w 2010r i jest ok
Załoga G - 2015-02-23, 19:24

Zamówiłem te 225/70 r15, tylko nie zastanawiałem się nad tym, że jak opona jest szersza a profil ten sam to znaczy ze to jest wyższa opona i autko idzie w górę o 7mm.
eler1 - 2015-02-23, 22:16

Załoga G napisał/a:
Zamówiłem te 225/70 r15, tylko nie zastanawiałem się nad tym, że jak opona jest szersza a profil ten sam to znaczy ze to jest wyższa opona i autko idzie w górę o 7mm.

różnica niezauważalna :spoko

Załoga G - 2015-02-28, 12:23

Opony założone, przód nabiłem 4,5 a tył 5, po małej przejażdżce stwierdzam, że jest o wiele lepiej niż na tych starych, jakby bardziej miękko.
eler1 - 2015-02-28, 12:26

Załoga G napisał/a:
Opony założone, przód nabiłem 4,5 a tył 5, po małej przejażdżce stwierdzam, że jest o wiele lepiej niż na tych starych, jakby bardziej miękko.

Na dobre drogi to ciśnienie ok. Ja na nasze dziury z przodu 4,2 mniej tłucze przednim zawieszeniem niby tylko 0,3 atm ale róźnica odczuwalna

eler1 - 2015-04-09, 21:49

W dniu dzisiejszym w końcu założyłem koła 225/75/R16 zamiast 15 wysokość na stopniu wejściowym o 4cm w górę, co do komfortu wypowiem się w przyszłości , ale trudno mi będzie to ocenić gdyż wymieniłem fotel kierowcy na fotel z amortyzatorem i regulacją kręgosłupa lędźwiowego.
elspasoo - 2015-04-11, 07:04

Też wrzuciłem 16" :)
toscaner - 2015-04-11, 09:38

elspasoo napisał/a:
Też wrzuciłem 16" :)


Jaki rozmiar opon daliście na 16-tkach?
Elspasoo te Twoje wyglądają na alusy. :-P

eMKa - 2015-04-12, 21:43

eler1 napisał/a:
założyłem koła 225/75/R16 zamiast 15


Budowanie takich sprzętów na 15” powinno być prawnie zabronione :diabelski_usmiech
Niestety koszty...Koszty...Koszty, Producenci liczą :-P
Szkoda ze w parze z wymianą rozmiaru kół nie można wymienić hamulcy (można ale koszty ) jakie mają fabryczne 16”
A z wymiany kół na 16” “ - Będzie Pan zadowolony” – inna jazda :)

elspasoo - 2015-04-13, 05:07

toscaner, No zdecydowanie alusy ,czarne z polerowanym aluminium. Rozmiar 215/65/16 komfort jazdy bez zmian w porównaniu do 215/70/15. Jak bym mógł dał bym większe ,ale niestety nie w kamperze. Mam jeszcze mocno zmodyfikowanego Transita na 17" Brabusach (w pomarańczowym - kameleonie), a w osobowce 22" :D Mam na tym punkcie fioła
ZEUS - 2016-02-25, 23:33

grzegorzalex napisał/a:

Jarku, to do mojego rocznika 2012 wystarczy tylko kupić felgi 16'' oczywiście i opony. Nic więcej nie muszę zmieniać?

Grzegorz zamieniłeś 15 na 16 ? a jeżeli tak to jakie felgi i jakie opony? jak oceniasz zamianę z perspektywy kilkunastu miesięcy użytkowania? :)

grzegorzalex - 2016-02-25, 23:38

ZEUS napisał/a:
grzegorzalex napisał/a:

Jarku, to do mojego rocznika 2012 wystarczy tylko kupić felgi 16'' oczywiście i opony. Nic więcej nie muszę zmieniać?

Grzegorz zamieniłeś 15 na 16 ? a jeżeli tak to jakie felgi i jakie opony? jak oceniasz zamianę z perspektywy kilkunastu miesięcy użytkowania? :)

Nie zmieniłem dalej mam 15

MisioKRAK - 2016-02-26, 10:48

Ja w Ducato I zmieniłem 14 na 15.
Założyłem z przodu 195/70, tył 215/70.
Chciałem poszerzyć opony by nie tak bardzo tonąc na mokrych kempingach i trawnikach (no i dla lepszej trakcji i łatwiejsze "przechodzenie" przez dziury)...ale nie chciałem zbytnio poszerzać przodu by nie mieć dużych problemów na koleinach i manewrowaniu szczególnie że nie posiadam wspomagania kierownicy.

MILUŚ - 2016-03-13, 09:27

Panowie a ja z innej beczki.........aczkolwiek na temat felg 15" do mego kamperka .
Chcąc mu ulżyć w ciężarze i poprawić jego wygląd / choć to dla mnie nie aż tak ważne :-P / zacząłem poszukiwania felg aluminiowych . Znalazłem nawet takie jakie by mi pasowały ale.... :-/

Sprzedawca określił wagę kompletu 4 felg aluminiowych na 45 kg !!!!!! :shock: A waga kompletu felg stalowych to 32 kg !!!!

Pytanie do posiadaczy alusów w ducato 15" ....było by to prawdą ,że alufela przy tych samych parametrach była by o ~3,3 kg cięższa ? :chytry

Załoga G - 2016-03-13, 10:24

Już gdzieś to było, że mogą być cięższe bo nie są tylko z aluminium

http://magazynauto.interi...jsze,nId,633976

MILUŚ - 2016-03-13, 12:11

Załoga G...........
Dzieki za pomoc :ok Piwko leci....
Cytat poniżej wyjaśnia ; przynajmniej mi ; wszystko ..........

Cytat :

Jeżeli chodzi o masę obręczy, to wbrew pozorom zwykle aluminiowe są cięższe. Wynika to z dość niskiej wytrzymałości aluminium w porównaniu ze stalą i wobec tego konieczności stosowania znacznie grubszych profili ścianek. Przykładowo przy popularnym rozmiarze 16 cali, stalowa felga waży 8,3 kg, natomiast aluminiowa - 9,5 kg. Masa koła rośnie wraz ze zwiększaniem rozmiaru.

czyli jeśli by to miało być tylko dla szpanu to sobie daruję :-/ i gdzie indziej będę szukał oszczędności na masie kampera :chytry

Wojciechu - 2016-03-13, 12:44

MILUŚ napisał/a:
Cytat :

Jeżeli chodzi o masę obręczy, to wbrew pozorom zwykle aluminiowe są cięższe. Wynika to z dość niskiej wytrzymałości aluminium w porównaniu ze stalą i wobec tego konieczności stosowania znacznie grubszych profili ścianek. Przykładowo przy popularnym rozmiarze 16 cali, stalowa felga waży 8,3 kg, natomiast aluminiowa - 9,5 kg. Masa koła rośnie wraz ze zwiększaniem rozmiaru.



I to jest racjonalna wiedza, która będzie miała odzwierciedlenie w moich poczynaniach względem felg. :spoko

Załoga G - 2016-03-13, 13:09

Miluś dzięki za piwko, jeżeli chodzi o odchudzanie to tu masz trochę:
http://www.camperteam.pl/...9aa3016d#565000

Ja wyrzuciłem mnóstwo kilogramów, klimatyzacje dachową zastąpiłem turbo vent, wymontowałem hak z mocowaniem, nie wożę koła zapasowego (jak większość nowych kamperów), wyrzuciłem dużo, niepotrzebnych przegródek z szaf, i nadal myśłę :spoko

jarek49 - 2016-03-14, 00:56
Temat postu: wymiana fotela
eler1 napisał/a:
W dniu dzisiejszym w końcu założyłem koła 225/75/R16 zamiast 15 wysokość na stopniu wejściowym o 4cm w górę, co do komfortu wypowiem się w przyszłości , ale trudno mi będzie to ocenić gdyż wymieniłem fotel kierowcy na fotel z amortyzatorem i regulacją kręgosłupa lędźwiowego.


Czesc-Witam ,
jestem b. ciekawy tego fotela z amortyzatorem i podparciem ledzwiowym.
Minelo troche czasu---jak widzisz roznice
Ja mam fotele lotnicze i po przejechaniu 400 km boli kregoslup--z p-pa 1000km i nic.
Kupilem poduszke ortopedyczna na siedzenie i druga na podparcie kregoslupa ledzw.
Zobacze po pierwszym wyjezdzie.
Jezeli mozesz to podaj cene i gdzie kupiles.Widzialem takie fotele na allegro--4,5tys zl ?
Dzieki.

eler1 - 2016-03-15, 08:35

jarek49 napisał/a:
Czesc-Witam ,
jestem b. ciekawy tego fotela z amortyzatorem i podparciem ledzwiowym.
Minelo troche czasu---jak widzisz roznice

Powiem tak niby ten sam fotel ale inaczej wyprofilowany , co do amortyzatora to wybiera super każdą dziurę i buja więc noga z gazu sama schodzi. Ja jestem zadowolony ale mój brat nie bardzo - bo mu za mocno fotel skacze . Co do jazdy 400 km to bez przerw i gimnastyki niema co się oszukiwać będzie ciężko bo to nie osobówka.
Jak masz już fotele lotnicze to jakieś kosmicznej zmiany nie odczujesz ale lędźwiowy dla mnie jest super . A ceny są z kosmosu bo tego jest brak na rynku ja płaciłem chyba coś około 3tys. masz tu na forum ogłoszenie o sprzedaży http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=23747
była by tańsza opcja z Iveco nawet kupiłem ale podstawa jest całkiem inna wysokość ,kąt i rozstaw śrub :gwm :gwm

jarek49 - 2016-03-15, 22:34
Temat postu: wymiana fotela
Dzieki za te info ,
myslalem , ze wiek robi " swoje " , bo 2 lata temu wyjechalem z ok. W-wy rano i ok. 22 bylem
w Sarajewie // 1250 km// autem z p-pa i ..zadnych dolegliwosci. A tu kamperem--400km
i bole kegoslupa!!!
Mam identyczna podstawe fotela -tylko brak pokretla--musze podjechac do serwisu i popytac.
Opony, zalozylem 225/70/15r michalin---jedzie sie lepiej niz na 215, ale musialem zredukowac
cisnienie -teraz 4,5 tyl i 4,1 przod---bylo za twardo--mimo regulacji poduchami z tylu // 1,6 /
Pozdrawiam.

Suliki - 2018-08-19, 11:58

Witam

DUCATO III blaszak - zamieniłem fabryczne 15 215/70 na 16 225/75 ( rozmiar opcjonalny z tabelki Fiata) , można to zrobić bez żadnych przeróbek bo są fabryczne felgi 16 z rozstawem śrub taki jak miały 15ki. Wszystkie rozmiary, wnęki itp pasują.

Komfort - bez porównania lepszy, auto stoi o 31mm wyżej i przestałem zahaczać rurą wydechową o wszystkie garby, licznik oszukuje o jakieś 3-4% w stosunku do GPS - poprzednio zawyżał teraz zaniża . Pytałem w serwisie czy w oprogramowaniu można zmienić rozmiar opon ale powiedzieli, że nie ( nie do końca im ufam ). Czy może ktoś wie czy kampery sprzedawane na 16 225/75 mają inną przekładnie główną ( od MAXI ) czy też jest jakiś inny myk przywracający wskazania licznika i komputera dla tego rozmiaru opon ?

AndyS - 2018-08-19, 14:22

Suliki napisał/a:
Czy może ktoś wie czy kampery sprzedawane na 16 225/75 mają inną przekładnie główną ( od MAXI ) czy też jest jakiś inny myk przywracający wskazania licznika i komputera dla tego rozmiaru opon ?

Zapewne mają inną przekładnię główną.
Według kalkulatorów dostępnych w internecie zamiast 215/70R15 można założyć kilka innych wymiarów na feldze "16" agdzie najbardziej zbliżony (-0,4% różnicy) będzie rozmiar 185/75R16 ale te będą chyba "za małe". Moim zdaniem optymalny rozmiar to 215/65R16C (0,6% różnicy).
Można to wyczytać TUTAJ
Doskonałe źródło do porównania (obrazowo): TUTAJ
W Twoim przypadku różnica średnicy kół wynosi ponad 9% a wskazania licznika są zaniżane o ponad 8%.
Bez zmiany przekładni łatwo raczej się nie da. Teoretycznie można "wyrzeźbić" prototypowy moduł zmieniający ilość impulsów dostarczanych do licznika żeby były w miarę prawidłowe jest to jednak sięganie lewą ręka do prawej kieszeni. :-P
No chyba że faktycznie jest możliwość zmian w komputerze....

Suliki - 2018-08-19, 14:56

Andy - dzięki za uwagi, świadomie wymieniłem opony na inną średnicę bo szorowałem podwoziem ... końcówka rury w tym wykonaniu jest chyba 11cm nad ziemią ( tak samo stopień ), a ja kempingów unikam jak ognia :) . Kolega ma oryginał na takich kółkach i po prostu nie możemy znaleźć informacji gdzie jest różnica w sposobie zliczania impulsów w zależności od wielkości kół. Jedyne co mi przyszło do głowy to, że instrukcji jest uwaga, że wersja maxi która jest zawsze na 16ach ma inna przekładnię główną... ale te 16tki są również dostępne dla innych wersji nadwozia.

Zwiększenie rozmiaru felgi bez zwiększenia opony jest trochę sztuką dla sztuki, na tych nowych kółkach lepiej wybieram dziury a co za tym idzie mniej mnie trzęsie, większa wysokość opony też swoje robi, droga przy jednym obrocie koła jest o +/- 20cm dłuższa więc żywotność opony też powinna się poprawić. Jak na razie nie widzę minusów. Momentu wystarcza ale zastanawiam się na ewentualnym podniesieniem do 150KM

toscaner - 2018-08-20, 13:25

Finalnie, po latach zostałem przy rozmiarze felg 15" w Złomku Domku. Wymieniłem jedynie opony na 225/70 15C, a były 195/70 15C.
Żałuję teraz tylko jednego, jeśli w ogóle jest sens żałowania - że nie zrobiłem tego dawno temu.
Większe opony to po prostu rewelacja. Auto jest wyższe o ok. 30mm w porównaniu ze zużytym bieżnikiem 195-ek. Wcześniej licznik zawyżał o ok. 9% w stosunku z GPS i wszystkimi ekranami mierzącymi prędkość. W tej chwili mam błąd może 1,5-2%.
Po wymianie opon na większe i przejechaniu trochę kilometrów nie widzę ani jednego negatywnego aspektu takiej wymiany. Same pozytywne :ok

I o to chodzi przecież w tej zabawie :bigok

W drugim Złomku van Dakar mam 215/75 16C i gdy się zużyją, to pójdę również w ciut większy rozmiar. Możliwe, że przy okazji jakieś AT.

Arnold1 - 2020-10-06, 21:34
Temat postu: Odswieżam wątek ...
Teraz i ja zmieniam z 15" na 16". Ale zamierzam opony zimowe i to dla campera. Czy coś polecacie szczególnie? Dzięki z góry za info.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group