Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Test do porównania akumulatorów.

Socale - 2015-01-13, 20:27
Temat postu: Test do porównania akumulatorów.
Vitaycie.
(((Najpierw proszę dokładnie przeczytać i zrozumieć ideę.
Tabelka wyników Waszych pomiarów na dole tego posta.
)))

Do rzeczy:

Zrobiłem mały test nowego akumulatora po częściowym rozładowaniu pod względem zdolności rozruchowej .
Jest to Niemiecki Cartechnik 80Ah ale nie o markę chodzi lecz o fizykochemiczne zachowanie baterii a szczególnie o jego deklarowaną pojemność.

Wynik porównania Waszego z moim, pomoże w decyzji czy chcecie zwrócić/wymienić bo jest wyraźnie gorszy czy zachować bo jest podobnie albo lepiej.
Jest na to 14 dni od zakupu na wykonanie porównania.

Warunek:
Nowego aku nie zakładamy na klemy. Pojemność powinna być taka sama: 80Ah
Jeśli inna, to trzeba umiejętnie to policzyć.
Obciążenie żarówką powinno być 120W (około10A) by można było w miarę rzetelnie wyniki porównać.

Jak to zrobić?
Łatwo, tak jak ja:

1 Zakupione akumulatory, mimo gotowości do pracy nie podłączałem pod klemy w aucie. Doładowałem prostownikiem aby uzupełnić ewentualny regałowy ubytek energii.
Temperatura otoczenia to skromnie ogrzewany garaż, około 10st.

2 Po doładowaniu rozłączyłem i zostawiłem na 12h by napięcie się ustabilizowało.

3 Nazajutrz zmierzyłem napięcie na biegunach: 12,82V bez obciążenia.

4 O godz 12.30 podłączyłem zmostkowaną żarówkę (o łącznej mocy 120W dla łatwości obliczeń) i pozostawiłem równiutko na 5h - zegar w telefonie widać na foto.
Po podłączeniu żarówki napięcie natychmiast spada, już po minucie 12,6V
teoretyczne obciążenie 10A

6 Mija równiutko 5h stałego obciążenia, napięcie spadło do 11,46V z podłączoną nadal żarówką.

7 Odłączenie żarówki i napięcie potencjału rośnie, zmierzone po kilku sekundach 11,75V, po minucie powolutku nadal rośnie, z czasem urosło i stanęło na 11,96V

Teraz możecie postępować identycznie i porównać stan Waszych nowych baterii w odniesieniu do mojego, przyjmijmy że z prawdziwymi parametrami.
Po co ten zabieg?
A po to byś w prosty sposób dowiedział się, czy Twój zakupiony akumulator 80Ah to fikcja czy prawda.
Bez porównania ciężko jest to stwierdzić.
Jeszcze raz powtórzę co ważne:
Test należy zrobić w identyczny sposób.

Socale - 2015-01-13, 20:29

Testowanego akumulatora nie podłączałem ponownie pod prostownik zostawiłem go na drugi dzień by...
Na następny dzień zabrałem testowany akumulator i pojechałem do kamperka spróbować czy będzie miał jeszcze zdolność rozruchową.

Kamper ponad 2 miesiące nie odpalany, 3 próby bo paliwo zeszło w dół.
Ręcznie dopompowałem paliwo do pompy i ostatkiem sił akumulatora odpalił !!!

Silnik 2,5TD - to akurat nie jest wyznacznikiem bowiem są różne silniki, różne oleje, różne sprawności, różne opory.

Na tym mogę zakończyć, tematu nie ma co drążyć, mam nadzieję że wszystko jest zrozumiałe.
Ciekawe kto pierwszy poda swoje wyniki.

Teraz zapodam go na CT.

majsterus - 2015-01-13, 22:17

To coś jest z silnikiem nie tak...albo paliwo się cofa, albo wtryski leją, albo świece.
Mam Pługa J5 2,5TD, narąbane nie wiem ile ma, pewnie pod pół bańki- jeździł jako plandeka w DE...
Pali na tryk, nie ważne czy stoi dzień czy pół roku. Do tego ma słabszą kompresję na jednym cylindrze co objawia się puszczaniem dymka zanim się nagrzeje.
Ale piszę serio, Akumulator stara 100Ah, grzeje świece i przekręcam kluczyk, nawet 2,4D VW tak nie zapala jak ten dzikus. Ale ja też zregenerowałem 4 wtryski, aby usunąć kopcenie, jednak to nie była wina wtrysków.

toscaner - 2015-01-13, 22:41

Cytat:
7 Odłączenie żarówki i napięcie potencjału rośnie, zmierzone po kilku sekundach 11,75V, po minucie powolutku nadal rośnie, z czasem urosło i stanęło na 11,96V


Po jakim czasie to 11,96V ?
No i jakie było napięcie na aku następnego dnia chwilę przed podpięciem do odpalenia?


Tak pytam z ciekawości, bo w jednym, najstarszym aucie mam aku, który ma 12 lat (tyle co auto, od nowości nie wymieniałem) i napięcie na poziomie 11,9V ...niestety, ale nawet przy toskińskich -4C odpalał nadal od tyku. Teraz mamy cieplej, więc nadal nie wymieniam. Może dobije do 13 lat. :haha:
Dodam, że ma napisane 80Ah. Ile teraz? Kto wie? :-P

W kamperze w zabudowie mam 3 x 80Ah, ale mają już prawie rok, więc nie wiem czy, gdybym wziął jeden do testów, żeby porównać, to byłby to wiarygodny test. Może niebawem. Lenia załapałem. Tylko kominek i wino ostatnio. :haha:

Johny_Walker - 2015-01-13, 23:48

Aby test był rzetelny obciążenie powinno być min. 10 godzinne a najlepiej 20 godzinne. 120 W to trochę dużo i miał prawo mieć mniejszą pojemność.
toscaner - 2015-01-14, 00:21

Johny no masz rację. Ale kolega zrobił testy jakie zrobił. Różne testy można zrobić.

BTW testowałem ostatnio 2 akumulatory rozładowując je żarówką 21W i w drugiej serii 5W. Z w pełni naładowanych do spadku napięcia do 10,5V. No ale tu parametry pomiarów i pojemności były inne, więc nie nadawały się do porównania. Konkretnie był to stary aku 90Ah i nówka ale jakiś włoski szmelc 62Ah.
Niestety w 3 seriach pomiarów okazało się, że stara trochę już padnięta i rozładowana kilka razy niemal do zera 90-tka pod każdym względem wymiata nową włoską 62-ke.
Wiem, inne pojemności, ale ta 90-tka ma z 5-6 lat i stała jakiś czas z poziomem może 3-4V. Raczej trochę pojemności jej zdechło przez te lata.

Podsumowując moje pomiary nijak nie były przydatne, więc jedynie porównałem jedną z moich 80tek, która pomimo, że stara, kręci nadal prawie jak wściekła.

Co do pojemności i pomiaru.
Z tego co pamiętam, to producenci podają pojemność właśnie w oparciu o pomiar czasu rozładowując w pełni naładowane aku do napięcia 10,5V obciążeniem 20W. Ale jako, że daaawno o tym było, to trzeba by to zweryfikować. Ale jakoś tak.

janek50 - 2015-01-14, 00:34

Socale, ja miałem problem 2 lata temu z moim z Ducato 2,8 d, jak tylko się ochłodziło tak pod 0 stopni , a jak było już minus 10 to kaplica, wtryski ok, świece ok, aku NOWY , a ledwie co kręcił, podjechałem do elektryka i co się okazało , zawalony rozrusznik olejem i tym wszystkim co łapał na ten olej, po wyczyszczeniu przy minus 15 stopniach po zagrzaniu świec odpalał po 3 sekundach kręcenia. Więc może sprawdź rozrusznik .Wystarczy że będą wytarte tulejki na bendixie a już są opory i problemy z kręceniem rozrusznika.
Gewehr - 2015-01-14, 00:49

janek50 napisał/a:
Socale, ja miałem problem 2 lata temu z moim z Ducato 2,8 d, jak tylko się ochłodziło tak pod 0 stopni , a jak było już minus 10 to kaplica, wtryski ok, świece ok, aku NOWY , a ledwie co kręcił, podjechałem do elektryka i co się okazało , zawalony rozrusznik olejem i tym wszystkim co łapał na ten olej, po wyczyszczeniu przy minus 15 stopniach po zagrzaniu świec odpalał po 3 sekundach kręcenia. Więc może sprawdź rozrusznik .Wystarczy że będą wytarte tulejki na bendixie a już są opory i problemy z kręceniem rozrusznika.


Widać wszyscy czytają posty ze zrozumieniem :haha:
Nie zapomnij sprawdzić świec żarowych przed następnym testem akumulatorów :mrgreen:

janek50 - 2015-01-14, 01:38

od tego sa przyrządy do sprawdzania sprawności akumulatora , a nie jakieś testy z żaróweczką. Jaka jest data produkcji tego aku , ile stał na półce , miesiąc ?, 3 miesiące? pół roku , czy rok?

ja nie robię żadnych testów aku, bo mi go po prostu szkoda, wiem tylko ze musi byc naładowany i wtedy nie mam problemów w zimie.

toscaner - 2015-01-14, 07:49

Janek50, to już było.

Co taki tester ma? Najczęściej opornicę i znanej oporności i jakiś "wskazywacz", bo najczęściej nie jest to nawet woltomierz. A Socale czego użył? Żarówki (opornica o znanej oporności) i woltomierza. Aha i zegarka. :-P

Zdaje się, że autorowi tematu chodziło o jakiś sposób porównania akumulatorów o tej samej pojemności. W pomyśle z testerem, każdy musiałby mieć identyczny tester. Czy nie tak?
Poza tym co taki tester pokazałby przy kupionym przez Socale akumulatorze "nówka sztuka"?
A żarówką i woltomierzem taki test może wykonać każdy nawet w Australii i porównać wyniki dzięki forum.

A finalnie 10A przez 5h to prosto licząc wypompowane 50Ah z akumulatora 80Ah. Jakie tu ma teraz znaczenie czy stał na półce dzień czy miesiąc?
Na dobrą sprawę, Socale odpalał silnik upraszczając ledwo "30tką". I to diesla ze świecami żarowymi, które przed zakręceniem też coś wydarły z akumulatora. Świeca żarowa - opornik o też znanej (niektórym) oporności. I też dałoby się oszacować ile kolejnych Ah poszło w pi.du przed finalnym zakręceniem.
Moim zdaniem akumulator jest w porządku.
Teraz go tylko naładować i cieszyć się.

Nie wnikam teraz w szczegóły czy można było do tego samochodu kupić np. 100Ah, czy alternator ma 70A, 90A czy więcej. Bo to już odbiega od głównego tematu.

koder - 2015-01-14, 08:35


Wszystko się zgadza. :bigok

toscaner - 2015-01-14, 10:39

Bardzo ładnie.
Mi tylko brakuje kawałka po lewej rozładowując małym prądem, aby zejść do poziomu, przy którym przetwornica/energoblok (powiedzmy 10,5V - 10,8V w zależności od ustawień i modelu) odetnie całkowicie prunda dla odbiorników.
Ale to sobie sam "dorysuję", bo tu o rozruchowym, a mi się przyda o "domkowym". :mrgreen:
Koder daj jeszcze tą ładowania, bo ja znam, a może się komuś przyda. :-P

Edit: zrobiłeś edit i dodałeś. :mrgreen:

Socale - 2015-01-14, 10:44

toscaner napisał/a:

...
Po jakim czasie to 11,96V ?
No i jakie było napięcie na aku następnego dnia chwilę przed podpięciem do odpalenia?
...


Ten pomiar i wynik był nazajutrz, tuż przed odpalaniem bez podpiętych klem.


toscaner napisał/a:

...
A Socale czego użył? Żarówki (opornica o znanej oporności) i woltomierza. Aha i zegarka. :-P

Zdaje się, że autorowi tematu chodziło o jakiś sposób porównania akumulatorów o tej samej pojemności. W pomyśle z testerem, każdy musiałby mieć identyczny tester.
...
żarówką i woltomierzem taki test może wykonać każdy nawet w Australii i porównać wyniki dzięki forum.

A finalnie 10A przez 5h to prosto licząc wypompowane 50Ah z akumulatora 80Ah.
...
Na dobrą sprawę, Socale odpalał silnik upraszczając ledwo "30tką"
...

Toscaner, ARTYSTYCZNIE zrozumiałeś cel i uniwersalność tego testu. Dzięki.
<piwo>
Każdy znajdzie 120W obciążenia, każdy znajdzie miernik, każdy znajdzie zegarek.
Nic więcej do porównania ze swoim nowo zakupionym (gorszy/zwrot<>lepszy/zostaje) nie trzeba.

Socale - 2015-01-14, 10:58

koder napisał/a:

...
Wszystko się zgadza.

Koder przydatne wykresy.
Rozumiem że C to pojemność .
Mamy identyczny bilans pomocno-piwny.
Zatem stawiam z przyjemnością.
:)

toscaner - 2015-01-14, 11:05

E to 11,96V to spoko. Mój rozruchowy w jednym aucie to dętka, ale i tak lepszy od tego małego, nowego, włoskiego. Jak postoi z tydzień, to sam od siebie ma 11,9V. :haha:
Ale nadal pali od tyku. Włoski 2x wymienialiśmy i po 2 tyg też nie odpala. Już nie chce nam się 3ci raz wymieniać. Aku kupiony we włoskiej sieciówce Risparmio. Przydaje się teraz jako zapas do UPS'a w domu. Sam ups ma zaledwie 7Ah, więc taki klocek to duży zapas. :-P

A w osobówce czasem wrzucam za szybę panel 10W, gdy samochód ma stać np. miesiąc, bo wyjeżdżamy innym. Taki panel, nawet jak nie ma słońca to trzyma okolice 12,2-12,4V. Latem 12,6-13,3V max dobijało w pełniutkim słońcu. Zero regulatorów. Przy takiej mocy panela przetestowałem przez 1,5 roku, że nie ma sensu. A aku palił przy -4C i tak od tyku.
Panel 10W to był koszt 60zł, nowy aku tutaj to ok. 120 ojro (~10x więcej).
Czekam aż padnie całkiem, to kupię nowy. :haha:
Aktualnie więc mam 2 auta na prąd ze słońca. :haha: :haha: :haha:

Całe szczęście, że akumulatory zabudowy w kamperze mam przytargane z Polski, bo na takim włoskim gównie jak to przykładowe kupiliśmy, to bym pewnie nie zrobił nawet testów prądowych z przetwornicą, bo by wcześniej padły. :haha: :haha: :haha:

koder - 2015-01-14, 12:30

C to oczywiście pojemność, a C/x to prąd względny, x-godzinny - na przykład C/10 dla akumulatora 80AH to 8A, C/20 to 4A, C/100 to 0.8A.
nikita55 - 2015-01-23, 21:40
Temat postu: Re: Test do porównania akumulatorów.
Socale napisał/a:
Vitaycie.

Zrobiłem mały test nowego akumulatora po częściowym rozładowaniu pod względem zdolności rozruchowej .
Jest to Niemiecki Cartechnik 80Ah ale nie o markę chodzi lecz o fizykochemiczne zachowanie baterii a szczególnie o jego deklarowaną pojemność.

Wynik porównania Waszego z moim, pomoże w decyzji czy chcecie zwrócić/wymienić bo jest wyraźnie gorszy czy zachować bo jest podobnie albo lepiej.
Jest na to 14 dni od zakupu na wykonanie porównania.

Warunek:
Nowego aku nie zakładamy na klemy. Pojemność powinna być taka sama: 80Ah
Jeśli inna, to trzeba umiejętnie to policzyć.
Obciążenie żarówką powinno być 120W (około10A) by można było w miarę rzetelnie wyniki porównać.

Jak to zrobić?
Łatwo, tak jak ja:

1 Zakupione akumulatory, mimo gotowości do pracy nie podłączałem pod klemy w aucie. Doładowałem prostownikiem aby uzupełnić ewentualny regałowy ubytek energii.
Temperatura otoczenia to skromnie ogrzewany garaż, około 10st.

2 Po doładowaniu rozłączyłem i zostawiłem na 12h by napięcie się ustabilizowało.

3 Nazajutrz zmierzyłem napięcie na biegunach: 12,82V bez obciążenia.

4 O godz 12.30 podłączyłem zmostkowaną żarówkę (o łącznej mocy 120W dla łatwości obliczeń) i pozostawiłem równiutko na 5h - zegar w telefonie widać na foto.
Po podłączeniu żarówki napięcie natychmiast spada, już po minucie 12,6V
teoretyczne obciążenie 10A

6 Mija równiutko 5h stałego obciążenia, napięcie spadło do 11,46V z podłączoną nadal żarówką.

7 Odłączenie żarówki i napięcie potencjału rośnie, zmierzone po kilku sekundach 11,75V, po minucie powolutku nadal rośnie, z czasem urosło i stanęło na 11,96V

Teraz możecie postępować identycznie i porównać stan Waszych nowych baterii w odniesieniu do mojego, przyjmijmy że z prawdziwymi parametrami.
Po co ten zabieg?
A po to byś w prosty sposób dowiedział się, czy Twój zakupiony akumulator 80Ah to fikcja czy prawda.
Bez porównania ciężko jest to stwierdzić.
Jeszcze raz powtórzę co ważne:
Test należy zrobić w identyczny sposób.


Tak z nudów testuję swój akumulator,ciekawe jak mi wyjdzie :oops: ????

Socale - 2015-01-24, 22:57

Zrób to tylko dokładnie, by unifikacja dała wiarygodny wynik i ocenę stanu.
Masz nowy czy... nie nowy?
Opisz dokładnie dane i wyniki.

krimar - 2015-01-24, 23:42

żarówkę HB5 to żeś z jakiegoś amerykańca wytargał?
nikita55 - 2015-01-25, 00:13

Na pierwszy ogień pójdzie EXIDE eqwipment GEL 80AH ES900 900 WH.Problem jest inny. Mam tylko 5x20wat żarówki,ale chyba zamiast 5 godzin jak będzie 6 to jest to samo chyba , że się mylę? :oops:
toscaner - 2015-01-25, 09:37

Dokup żarówkę 20W, albo po prostu będziesz rozładowywał C/10. Narysujesz charakterystykę rozładowywania jakoś porównasz. :)
Socale - 2015-01-25, 11:42

krimar napisał/a:
żarówkę HB5 to żeś z jakiegoś amerykańca wytargał?

Tak zostało mi parę takich po chyslerach Caravan'96 , T&C 4WD '05 - to był czołg...
:)

nikita55 napisał/a:
Na pierwszy ogień pójdzie EXIDE eqwipment GEL 80AH ES900 900 WH.Problem jest inny. Mam tylko 5x20wat żarówki,ale chyba zamiast 5 godzin jak będzie 6 to jest to samo chyba , że się mylę? :oops:

Zastosuj jakieś reflektorowe typu H. Łączna moc lepiej żeby była taka sama bo różnica 20W da zupełnie inne wyniki i nie będziesz wiedział jak się do nich odnieść.
Ja celowo użyłem 120W by matematyczne przeliczenia były proste 12V/120W/10A - te dane, rozumiesz.
Weź 2 żarówki H4 i zepnij równolegle włókna o mocy 60W (to te bez osłonki z blaszki)
Piny tych włókien są na rysunku.

nikita55 - 2015-01-25, 15:19

ok spróbuję tak jak napisałeś wtedy będzie bardziej wiarygodnie ,a oto tu chodzi przecież :idea
nikita55 - 2015-01-25, 15:25

KODER możesz mi wyjaśnić jak krowie na rowie te wykresy co wkliłeś ,bo jakoś nie wiem o co w nich biega. :oops:
Przykład mam aku na początku 12,7v ,obciążam go np 100wat i jak napięcie po 5 godzinach spadnie np.do 11,7v to co w tych procentach tam można zobaczyć ?

koder - 2015-01-25, 15:42

Już tłumaczę.

W akumulatorze pod obciążeniem występuje zjawisko spadku napięcia w zależności od tego obciążenia. Napięcie spada od razu i jest proporcjonalne do względnego obciążenia - względem pojemności. Potocznie mówi się tu o prądzie godzinnym C/x:

Gdy akumulator 80AH obciążysz 80A, to masz prąd 1-godzinny (80/80=1), czyli C/1
Gdy ten sam akumulator obciążysz 20A, to masz prąd 4-godzinny (80/20=4), czyli C/4
Gdy obciążysz go prądem 0.8A, to masz prąd 100-godzinny (80/0.8=100), czyli C/100

Znając pojemność akumulatora, prąd obciążenia (z wzoru moc/napięcie) i aktualne napięcie można odczytać z wykresu, ile % pojemności zostało. To oczywiście przybliżenie, bo pojemność znamionowa jest podawana przy pewnych założeniach - konkretnie prądu rozładowującego. W akumulatorach trakcyjnych to się podaje kilka - np. 80AH dla C/20 i 60AH dla C/5.

Wklejam wykresy jeszcze raz dla wygody czytania:


Teraz założę, że masz akumulator 100AH (do uproszczenia liczenia) i obciążasz go 120W czyli 10A (w przybliżeniu), czyli C/10.
  • Przed podłączeniem mierzymy napięcie 12,7V - z wykresu wynika, że to trochę ponad 100% ładunku (C/100 jest dobrym przybliżeniem nieobciążonego akumulatora, bo rzadko jest faktycznie niczym nie obciążony).
  • Po podłączeniu obciążenia 10A napięcie powinno od razu spaść do 12.5V (linia C/10 na pierwszym wykresie, dla 100%. Zwracam uwagę, że gdyby był to akumulator 50AH, to prąd byłby C/5 i napięcie powinno spaść do 12.1V - ale to na marginesie).
  • Napięcie po 5 godzinach pod C/10 spada nam do 11,7V. Z wykresu na C/10 wynika, że to odpowiada 10% ładunku.
  • Po odłączeniu obciążenia, napięcie powinno skoczyć do ~11.95V (trochę powyżej linii C/100).

nikita55 - 2015-01-25, 15:54

To jest już bardzo teraz jasne, dzięki :idea:
To ten wykres po lewej,a po prawej ,podczas ładowania??? :lol:

koder - 2015-01-25, 18:17

Tak, drugi wykres przedstawia napięcia przy ładowaniu różnymi prądami.
nikita55 - 2015-01-25, 18:24

Czyli prawdziwy test powinien >
bateria 80 AH,obciążenie 20wat przez 48 godzin i jak wyjdzie jakieś 11,6 to dobry,średni , czy zły? :chacha2

nikita55 - 2015-01-25, 20:04

No i sprawdziłem...........lecz niestety z braku żarówki na razie tylko 100wat. :zastrzelic :zastrzelic
Akumulator sprawdzany to EXIDE EQWIPMENT 80AH 900WH ponoć jeden z lepszych na rynku.
Akumulator jest mniej więcej roczny,ale mało używany.
Po naładowaniu i odczekaniu ,aż napięcie się ustabilizuje 12,8v.
Podłączyłem obciążenie 100wat.
Na początku spadło do 12,5v.
Po dwóch godzinach 12,4v.
Po czterech 11,9v.
Po pięciu 11,5v.
Po pięciu i pół nagle 10,5v ,po czym musiałem odłączyć :-/
Niestety dopiero jak będę miał takie żarówki jak kolega ..socale.. to porównam z jego.
A teraz pytanie do znawców tematu. Według tych danych to roczny jest BARDZO DOBRY,ŚREDNI,CZY ZŁY? ;)

Socale - 2015-01-25, 20:16

Wyżej z rysunkiem napisałem Ci jak zsumować 120W na żarówkach H4 - taniutkie są.
.
Jeśli chodzi o Twój test, to niepokojąco napięcie spadło do 10,5V
Mógłbyś dokonywać pomiarów bardziej dokładnie, np 10,59V
Ale, 20W mniej i zaledwie pół godziny dłużej i co najmniej 1V różnicy.
Próbowałeś czy bez doładowania kręci rozrusznik?
.
Jak skleisz 120W zrób test ponownie ale również zadbaj o pełne naładowanie akumulatora dzień wcześniej.
Aaaa... ważne by przed odłączeniem prostownika zmierzyć napięcie, 14,5V to ideał by był. Może prostownik mało wydolny.

nikita55 napisał/a:

... Według tych danych to roczny jest BARDZO DOBRY,ŚREDNI,CZY ZŁY? ;)

Trudno to ocenić, fajnie byłoby więcej testów w/g wzorca od Kolegów i zebrane dane pozwoliłyby z grubsza oceniać jakość akumulatorów.
Koder Kolego, a może zrobiłbyś tabelkę* którą by się aktualizowało danymi?
Byłaby podwieszona w moim poście startowym/tytułowym.
Myślę że kilka wpisów wzbudzałoby ciekawość innych i motywowało do testowania.
.
* ja tępy w takich sprawach jestem.

koder - 2015-01-25, 20:37

Takie coś?
silny - 2015-01-25, 20:39

Ale obliczenia :haha: niecałe 9 amper na godzine razy 5 i masz wynik -45 amper jak w maluchu :haha:

Slaby :kwiatki:

Mam 3 takie , razem na papierku z 200 A. A realnie z 80 . alternator tylko po tyłku dostaje :bigok

Socale - 2015-01-25, 20:43

koder napisał/a:
Takie coś?

Az za nadto, ale pięknie.
Powiedz tylko jak to wizualnie wkleić w post i mieć możliwość dopisywania?

koder - 2015-01-25, 20:47

Proszę uprzejmie:
Kod:

[url=https://docs.google.com/spreadsheets/d/1kTUUu-neJX414kfWViGkYaYSF3fl06QSJ9AVTDG__vc/edit?usp=sharing]Takie coś?[/url]


Zamiast "Takie coś" wpisz oczywiście tytuł linku.

toscaner - 2015-01-25, 20:49

Nkita555 jaka temperatura akumulatora? Lub otoczenia jeśli tam stał?
W jakiej był naładowany i rozładowywany?
Socale pisał, że robił badania przy temp. 10C.
Może u Ciebie było duuużo zimniej, bo jak na markowy aku... faktycznie wynik dupy nie urywa. :-/

Z obliczeń wychodzi Ci ok. 50% pojemności, to ja mam w 8 letnim kwasiaku tyle (no ze 40%). Miałem go wywalić.

nikita55 - 2015-01-25, 21:19

Akumulator jest teraz cały czas w domu i tu był ładowany i rożładowany.Temperatura 20 stopni celsjusza. Jako ,że jest to żelowy akumulator głębokiego rozładowania ,a nie rozruchowy ,to nie mogę sprawdzić ..jak kręci..
Ogólnie nie mam z nim ,żadnych problemów i bardzo dobrze działa ,ale chciałem zrobić tylko test.
Być może żarówki są fabrycznie zawyżone np.22w i razy pięć to już jest sporo. :-/
Jeszcze się zastanawiam bo mam ładowarkę NE 186 NORDELECTRONICA i wcześniej była ustawiona ...są takie piny....na GEL i naładował się normalnie,ale jest też druga opcja na GEL ale jak ją włączyłem to strasznie wolno ładuje , pewnie małym prądem.Może jak tak naładuję to będzie dłużej trzymał :dewil

Socale - 2015-01-25, 21:46

nikita55 napisał/a:

...
jest to żelowy akumulator głębokiego rozładowania ,a nie rozruchowy
....

Aaaa to zupełnie inna bajka. Ok, tworzę Koderową tabelkę, dodam kategorię GEL :)
.
.
Drodzy, Kolega Koder zapodał szkic, ogarnąłem go (uff, geniusz jestem) i zamieszczam go w pierwszym poście tego tematu.
http://www.camperteam.pl/...p=474831#474831
Na razie jest jak jest, zmodyfikuję wraz z nabywaniem umiejętności :) ale na pewno będę uzupełniał o wyniki Waszych testów.
Sugestie mile widziane.

nikita55 - 2015-01-30, 01:09

Dziś testowany był akumulator GEL NDS Green Power 80 AH. :lol: aku fizycznie roczny ,ale nie używany.
Temperatura około 20 stopni. Początek testu 13.1v
Obciążenie 100wat przez 6 godzin ,żeby teoretycznie było te 10 amper.
Napięcie spadło do 12.6 v.
1 godz. 12.4v.
2 godz 12.4v.
3 godz 12.3v.
4 godz 12.2v.
5 godz 12.1v.
6 godz 11.9v.
Po zdjęciu obciążenia wzrosło do 12.2 v . :szeroki_usmiech

Proszę o opinię tego testu dobry,średni,słaby. :bigok

Johny_Walker - 2015-01-30, 01:34

Dowiedzieliśmy się że jego pojemność wynosi minimum 50Ah przy bezsensownym obciążeniu 8,3A.
Rozładuj go do napięcia 11,5 obciążeniem 20W, co lepiej symuluje użytkowanie w kamperze.

koder - 2015-01-30, 08:26

Oj oj oj, taki krótki post i trzy poważne błędy.

Po pierwsze wiemy, że 11.9V przy obciążeniu C/10 (a 8.3A jest akurat C/10) to 45-50% pojemności. Więc wiemy, że ten akumulator ma trochę ponad 100AH. Fajny wynik.

Po drugie pojemność akumulatora jest funkcją obciążenia. Pojemności znamionowe podawane są dla prądu C/10, w przypadku tego akululatora 8A. Test miał bardzo dobre warunki, niemal idealne.

Po trzecie 20W nijak nie odpowiada normalnemu obciążeniu w używanym kamperze.

Panie Johny, pan się douczy i przyjdzie we wrześniu :diabelski_usmiech

Johny_Walker - 2015-01-30, 09:34

Skąd wiemy że dla tego akumulatora wyciągnięty prąd 50Ah odpowiada pojemności 100Ah?
W moim kamperze średni pobór to mniej więcej 20W. Światło LED i czasem Truma.
Baterie głębokiego rozładowania testuje się prądem 20 godzinnym.
http://www.colemer.org/Battery_Info.pdf

koder - 2015-01-30, 09:53

Wiemy z umiejętności czytania charakterystyk napięciowych akumulatora. A poprawność charakterystyk znamy na podstawie tzw. metody naukowej i tzw. peer review. A z normy opisywania akumulatorów wiemy, że pojemność, jeżeli nie jest podane inaczej, dotyczy prądu C/10.

Co do drugiego zdania:
Johny_Walker napisał/a:
Rozładuj go do napięcia 11,5 obciążeniem 20W, co lepiej symuluje użytkowanie w kamperze.
Johny_Walker nie napisał/a:
Rozładuj go do napięcia 11,5 obciążeniem 20W, co lepiej symuluje, jak ja użytkuję swojego kampera - choć co prawda nie ma to żadnego związku z tematem pomiaru pojemności akumulatora.

Socale - 2015-01-30, 11:01

nikita55 napisał/a:

...
Obciążenie 100wat przez 6 godzin ,żeby teoretycznie było te 10 amper.
...

Błąd. 100W nie pobiera 10A !!!!
Wyniki będą korzystniejsze ale mylne. Zrób w końcu żarówki na 120W, będzie wiarygodniej.


nikita55 napisał/a:
...

Proszę o opinię tego testu dobry,średni,słaby. :bigok

Nikita, testy robimy by nie oceniać kto jaki ma. Dane pozwalają samemu wyciągnąć wnioski, im więcej danych (rzetelnych) tym lepiej.
To jest inny aku czy ten sam w nowym teście bo nie wiem co w tabelce wpisać?

Socale - 2015-01-30, 11:10

Johny_Walker napisał/a:
Dowiedzieliśmy się że jego pojemność wynosi minimum 50Ah przy bezsensownym obciążeniu 8,3A.
Rozładuj go do napięcia 11,5 obciążeniem 20W, co lepiej symuluje użytkowanie w kamperze.


Dzony, ale nie to jest celem testów.
Uzbierane dane mają dać obraz, jaki producent co deklaruje a jak jest w rzeczywistości przy zachowaniu niezmiennych warunków testów: Obciążenie żarówką-ami ma być 120W, czas 5h i tego się trzymamy.
Zmienione warunki nie dają klarowności.
Jak każdy będzie robił po swojemu, to nie ma to absolutnie sensu.
Symulacja musi być jednakowa , wówczas będziemy wiedzieli że NP Centra deklarująca 80Ah na końcu testu miała np 11,0V i jest lepsza od Bannera o tej samej deklaracji który miał na końcu IDENTYCZNEGO testu np 10,85V.
Rozumcie to wreszcie.

nikita55 - 2015-01-31, 16:42

Wiem wiem ,niedługo będzie test już 120 wat :szeroki_usmiech
Akumulator jest całkiem inny,więc można wpisać w nową rubrykę.
Jeszcze pytanie na nim jest napisane 80 AH C20 czyli rozumiem , że producent deklaruje ,że te 80 AH jest tylko podczas testu C20 czy nie ma to różnicy. :mrgreen:

toscaner - 2015-01-31, 16:46

Ma różnicę, jak będziesz rozładowywał prądem np. C/100, a C/5, to wyjdzie co innego (te różne krzywe na wykresie wstawionym przez Kodera). C/20 dla 80Ah to 4A (~50W).
Johny_Walker - 2015-01-31, 22:51

Ale skąd wynikają parametry testowe? Są jakieś standardy? W linku który umieściłem są zupełnie inne zalecenia.
koder - 2015-02-01, 14:56

Johny_Walker napisał/a:
Ale skąd wynikają parametry testowe? Są jakieś standardy? W linku który umieściłem są zupełnie inne zalecenia.


Teraz siedzę i zastanawiam się, czy odpowiadać merytorycznie, czy polemicznie? Chyba spróbuję merytorycznie.

Dla akumulatorów głębokiego rozładowania zwykle podaje się prądy, dla których mierzona jest dana pojemność. Na przykład Trojan scs225 ma podane pojemności:

C/5: 105 Ah
C/10: 118 Ah
C/20: 130 Ah
C/100: 144 Ah

Jak widać, ta rozpiętość jest dość duża.

Teraz, odnośnie domyślnego pomiaru dla C/10 lub C/20. Po sprawdzeniu kilku źródeł jestem skłonny przyznać ci rację, obecnie większość producentów podaje pojemność przy C/20. Moje C/10 wyniosłem jeszcze ze szkoły i nie jestem pewny, czy zostało zdezaktualizowane, czy też może źle zapamiętałem. Dla meritum jest to jednak nieistotne; wyliczenia co do pojemności akumulatora są poprawne, a obciążenie 20W, które proponowałeś, dla tego akumulatora daje prąd 1.6A (C/50), który jest stanowczo bardziej zaburzy pomiar.

Warto przy tym zaznaczyć, że zaproponowana przez autora wątku metoda pomiarowa obarczona jest błędem faworyzującym większe akumulatory - dla akumulatora 100AH 10A to C/10, a dla 50AH - już C/5. Warto być jej świadomym przy porównywaniu wyników.

koder - 2015-02-05, 19:27

maszakow napisał/a:
No chyba Ty... OK ale tylko w akceptowalnych granicach 1 postu offtopic.

Touche!

W ramach rekompensaty za karygodne postępowanie przygotowałem formularz automatycznie zbierający wyniki testów, a wkrótce dorobię do niego arkusz opracowujący te wyniki (tutaj są surowe dane, tutaj wstępnie opracowane).

Chciałem też jednocześnie poprosić moderację o wydzielenie nie wnoszących do tematu nic postów (w tym moich) do tematu "śmietnikowego".

Socale - 2015-02-06, 00:10

koder napisał/a:
...
przygotowałem formularz automatycznie zbierający wyniki testów, a wkrótce dorobię do niego arkusz opracowujący te wyniki (tutaj są surowe dane, tutaj wstępnie opracowane).

...

Ło Maaatko... ja tego nie ogarnę bo ja w takich sprawach mongoł jestem, ale szybko się uczę :)
Thx.
Jak to sugerowałbyś zorganizować?

koder - 2015-02-06, 09:17

Daj mi jeszcze kilka dni na przygotowanie jakiegoś podsumowania wyników w sposób czytelny. To niestety trochę bardziej złożone, bo chciałbym, żeby arkusz porównywał wynik pomiaru z modelowymi charakterystykami i podawał, jaki jego zdaniem jest stan akumulatora (np. w %).
Roberto - 2019-01-21, 08:44

Temat chyba umarł :confused

Szkoda, zapowiadało się ciekawie :(

Socale - 2019-01-21, 12:25

Roberto napisał/a:
Temat chyba umarł :confused

...

Nie ma co bić piany. Sposób i dane służą do porównania wyników.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group