Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Samochód i przyczepa

nikita55 - 2015-01-16, 22:22
Temat postu: Samochód i przyczepa
Mam takie pytanie.Ponieważ w niedługim czasie zamierzam zmienić swój tabor na większy i cięższy może ktoś wie jak to jest.
Myślę o zakupie samochodu z DMC 2100 kg i cepki z DMC 2000 kg.
To razem jest 4100 kg ,czyli powyżej 3,5 t. Mam tylko kat. ..b..
Czy jak zrobię kat..b..plus ..e.. to mogę z tym jeździć...
Poza tym , jak to wygląda na drogach z tym VIATOLEM...
Rozumiem że jak jadę samym autem nic nie płacę , a jak z cepką to VIATOLL....
A jak z opłatami np. na wczasach w niemczech , czy francji na drogach ..oni mają swój odpowiednik viatoll....

Dzięki za rady i sugestje... :)

MAWI - 2015-01-16, 22:28

Po pierwsze sprawdź ile możesz ciągną na haku,bo wątpię ,że tyle masz aby starczyło.
Po drugie viatol wiadomo z cepą płacisz
Po trzecie z B+E możesz to powozić.
Po czwarte nie mam pojęcia jak jest w innych krajach.
Po piąte ,patrz punkt pierwszy. :spoko

Bronek - 2015-01-16, 22:32

Lipa na B.
Dobrze kombinujesz, reszty z opłatami nie pamiętam bo czepkę sprzedałem.
Dmc auta 2750 czepka 1000 udawałem wariata prze kilka lat.
Nikt się nie czepial, pomimo wielu kontroli, ale chyba dlatego, że auto było nietypowe.

Tu raczej kamperowcy, inne forum...

Irel - 2015-01-16, 22:52

Na zaprzyjaźnionym forum masz cały temat dotyczący tego zagadnienia. Myślę, że wszystkie twoje wątpliwości zostaną wyjaśnione.
Linki do tematów http://forum.karawaning.pl/topic/11744-dmc/
http://forum.karawaning.p...-ci%C4%85gania/
http://forum.karawaning.p...-1-po%C5%9Bcie/

Kuba L. - 2015-01-16, 23:01

nikita, prawie na pewno każdy inny model samochodu o akurat takim samym DMC będzie miał wbitą w dowodzie rejestracyjnym inną masę DMC przyczepy z hamulcem jaką może legalnie uciągnąć, pamiętaj, że zawsze ustala to producent danego modelu samochodu, składają się na to głównie trzy czynniki: masa własna samochodu, rodzaj zastosowanego silnika i ew. rodzaj napędu.. np. Ford Focus 1.6TDCI może ciągnąć przyczepę hamowaną o DMC=1200 albo 1300kg - nie pamiętam dokładnie a Focus z silnikiem 2.0TDCI może ciągnąć przyczepę hamowaną o DMC=1500kg - to już sporo. Jak będziesz szukał dla siebie holownika to koniecznie pytaj najpierw co ma wpisane w dowodzie rej. :spoko To jest chyba w tej chwili w ogóle nie możliwe ze względu na obowiązujące przepisy w naszym kraju, żebyś mógł ciągnąć samochodem DMC=2100 przyczepę o DMC=2000 (musi być zachowany współczynnik stosunku ciężaru samochodu do ciężaru przyczepy wynoszący: 1,33) Polecam ci forum: www.karawaning.pl tam masz bardzo dokładnie zgłębione wszystkie tematy związane z przyczepami kempingowymi. :bigok
nikita55 - 2015-01-17, 00:30

Dzięki wszystkim za rady, były bardzo pomocne.....
Trochę poczytałem na www.karawaning.pl :lol:
Chodzi mi o ciągnik BMW x5 4,4l e53 tak przeglądałem na razie w necie i wyczytałem że max DMC przyczepy z hamulcem to 2300 kg to by zestawik pasował ...myślę.

Teraz mam opla fronterę który waży około 1800 DMC ale przyczepę mogę holować do 2800 kg DMC , jak mnie policaj kontrolował to się wypytałem i powiedział ,że terenowe tak mają ,że mogą ciągnąć więcej niż ważą ...bo tak jest w dowodzie..... :)

gryz3k - 2015-01-17, 00:47

Mój jeep dmc 2900 a przyczepa 3500. :spoko
Kuba L. - 2015-01-17, 12:03

Mój Jeep też ma DMC 2750kg a na haku 3500kg... Ale coś jest na rzeczy z tymi przepisami w naszym kraju, warto doczytać na sąsiednim forum... :spoko
Fux - 2015-01-17, 12:45

3260 DMC + 3500
:wyszczerzony:

nikita55 - 2015-01-17, 12:53

Ja mam takie doświadczenie z przyczepkami ,że jak miałem samochód o DMC 1600 kg i ciągnąłem pustą przyczepkę ważącą może 300 kg ale która miała DMC 2000 kg ,na prawku ..b..
:-/
Pan policjant wytłumaczył mi co i jak chociaż się z nim trochę powykłucałem, ale miał taką książeczkę i tam mi pokazał :gwm
Chciał mi wlepić 300 zł mandatu za jazdę bez uprawnień ..b.e.. :box2
Oraz ,że złamałem przepisy i spowodowałem zagrożenie ponieważ ciągnę cięższe niż holownik waży...też 300 zł :gwm :gwm :gwm
Finał dostałem 300 zł mandat za pierwsze, a za drugie poszedł mi na rękę ,,no żę to tylko wedle przepisów ,ale że przyczepa była pusta... :idea
Ale i tak zakaz dalszej jazdy był.....
Jak powiedziałem ,że mam jeszcze 400 km do zrobienia ...ale jeszcze powiedział,że wiecznie tu stać nie będzi :kwiatki:
No i po godzinie odjechał ....to ja też w drogę..... :bigok

MAWI - 2015-01-17, 18:15

Kiedyś kolega kupił busa Mercedes Sprinter.W Niemczech miał DMC 4800kg. A na haku coś koło 5000kg.Kupując go zdjął mu DMC do 3500kg, aby na "B" mógł jeździć. Ale DMC zostało i było by tak gdyby nie wypadek .I wtedy się wszystko zaczęło . Wracali do pierwszego przeglądu w Polsce itd.
Wszystko jest dobrze jak nic się nie dzieje.

nikita55 - 2015-01-17, 18:40

Jest takie coś w Niemczech,że możesz zaniżyć DMC np. przyczepy dla przykładu o 200,300 kg bo naprzykład holownik nie mógłby ciągnąć. Dostajesz nową zmienioną tabliczkę od producenta ,montujesz i wszystko jest ok.Gdy kupisz większy holownik można to spowrotem cofnąć. :shock:
Jest tak nawet w cepkach.Chcesz kupić nową i masz możliwość.
Cepka ma DMC 2000 kg.
Ale producent daje możliwość zarejestrowania na DNC 1800 kg.
Lub możesz zarejestrować na DMC 2200 kg. Jednak w tę stronę nieraz są wytyczne ,że musisz zmienić <lub zamówić nową z tymi podzespołami> np. zaczep ,koła,lub osie. :evil:
W polsce chyba DMC jest stałe i zmienić go nie można....ale nie jestem pewny....

rigg - 2015-02-09, 17:28
Temat postu: Re: Samochód i przyczepa powyżej 3,5 t
nikita55 napisał/a:
Mam takie pytanie.Ponieważ w niedługim czasie zamierzam zmienić swój tabor na większy i cięższy może ktoś wie jak to jest.
Myślę o zakupie samochodu z DMC 2100 kg i cepki z DMC 2000 kg.
To razem jest 4100 kg ,czyli powyżej 3,5 t. Mam tylko kat. ..b..
Czy jak zrobię kat..b..plus ..e.. to mogę z tym jeździć...
Poza tym , jak to wygląda na drogach z tym VIATOLEM...
Rozumiem że jak jadę samym autem nic nie płacę , a jak z cepką to VIATOLL....
A jak z opłatami np. na wczasach w niemczech , czy francji na drogach ..oni mają swój odpowiednik viatoll....

Dzięki za rady i sugestje... :)


Jeżeli zamierzasz nie przekraczać wagi zestawu 4200 DMC to wystarczy,że zrobisz "kod 96"
Nie musisz robić B+E. Ja tak zrobiłem, wystarczy podejść i zdać egzamin praktyczny.

nikita55 - 2015-02-09, 20:10

Słyszałem o tym kodzie 96 od kolegi ,ale on mi powiedział ,że jak mam ..b.. i go zrobię to bym mógł tylko np. camperem do 4220 kg jeździć.
Jeżeli tyczy się to także zestawu auto plus przyczepa to było by fajnie.
Czy jest to zwykły egzamin praktyczny , czy coś jeszcze no i ile kosztuje?

rigg - 2015-02-09, 20:14

nikita55 napisał/a:
Słyszałem o tym kodzie 96 od kolegi ,ale on mi powiedział ,że jak mam ..b.. i go zrobię to bym mógł tylko np. camperem do 4220 kg jeździć.
Jeżeli tyczy się to także zestawu auto plus przyczepa to było by fajnie.
Czy jest to zwykły egzamin praktyczny , czy coś jeszcze no i ile kosztuje?


Kod 96 dotyczy TYLKO zestawu, nie uprawnia do prowadzenia pojazdu do 4200 DMC.
Ja chyba 170 pln płaciłem za egzamin. Jak bedziesz potrzebował więcej info to chętnie pomogę.

Bronek - 2015-02-09, 20:30

4250 dla porzadku
Jakim pojazdem można kierować posiadając prawo jazdy kategorii B z kodem 96?

Kategoria B z kodem 96 uprawnia do kierowania:

pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla

pojazdem samochodowym wymienionym powyżej wraz z przyczepą lekką (czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg),

zestawem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 4,25 t, składającym się z pojazdu samochodowego z wyjątkiem autobusu i motocykla i przyczepy innej niż lekka,

motorowerem (pojemność silnika spalinowego do 50 cm3 lub moc silnika elektrycznego do 4kW, prędkość maks. 45 km/h)

czterokołowcem lekkim (masa własna do 350kg, prędkość maks. 45 km/h).

Samochód do 3, 5 i tyle

Rav - 2015-02-09, 23:15

rigg napisał/a:
nikita55 napisał/a:
Słyszałem o tym kodzie 96 od kolegi ,ale on mi powiedział ,że jak mam ..b.. i go zrobię to bym mógł tylko np. camperem do 4220 kg jeździć.
Jeżeli tyczy się to także zestawu auto plus przyczepa to było by fajnie.
Czy jest to zwykły egzamin praktyczny , czy coś jeszcze no i ile kosztuje?


Kod 96 dotyczy TYLKO zestawu, nie uprawnia do prowadzenia pojazdu do 4200 DMC.
Ja chyba 170 pln płaciłem za egzamin. Jak bedziesz potrzebował więcej info to chętnie pomogę.


Widzę, że błąd się powtarza, więc sprostuję: B96 uprawnia do jazdy zestawem z przyczepą inną niż lekka o ile łączne DMC obu pojazdów zestawu nie przekroczy 4250 kg.

Główna różnica zatem sprowadza się do tego, że na B możesz mieć z inną przyczepą niż lekka łącznie max. 3500 kg, a z przyczepą lekką 4250 kg. Dorabiając B96 też masz ogranicznik do 4250 kg, ale może być przyczepa nie spełniająca kryterium lekkiej.

Co do kategorii B96, to moim zdaniem lepiej jednak zrobić kurs za ok. 1 tys. zł i zdać na E. Egzamin na E i B96 jest taki sam i opłata również jest taka sama. Ponadto nie wróżę powodzenia na egzaminie komuś, kto choć kilku godzin wcześniej nie wyjeździł i komu nie objaśniono zasad rządzących egzaminem. Jeśli weźmiemy ten fakt pod uwagę, to oszczędność nie będzie już tak znacząca, a co 7 ton to nie 4,25 t.

wojtekjanus - 2016-05-10, 19:26
Temat postu: Holowanie przyczepy z kat. B prawa jazdy
ZESTAWIENIE UPRAWNIEŃ I UWARUNKOWAŃ DOTYCZĄCYCH CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY, SAMOCHODEM OSOBOWYM O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ DO 3.500 kg.
Aby powiększyć tabelę, klikamy na nią prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję "Pokaż obrazek".




Kolumna tabeli "OPTYMALNE PRZYKŁADY" liczone są pod kątem osiągnięcia największej DMC przyczepy. Ułatwia to ocenę, ale w praktyce osiągnięcie takiego parametru będzie raczej trudne...

Oczywiście obowiązują dalsze, inne ograniczenia. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy nie może przekroczyć maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego
pojazdu przez producenta, której wartość wpisana jest do dowodu rejestracyjnego. Także zamontowane na samochodzie urządzenia sprzęgające musi mieć określoną homologacją wartość obciążenia. W całym ciągu kolejnych zależności i ograniczeń obowiązuje tzw. "zasada wąskiego gardła" - czyli obowiązuje nas największe ograniczenie holowanej masy.

Ponieważ przy sporządzaniu tabeli trzeba korzystać z wielu przepisów rozrzuconych po kilku Ustawach i Rozporządzeniach, być może tabelkę trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe elementy. Liczę tu na konstruktywną pomoc kolegów...
Główne akty prawne uwzględnione w trakcie sporządzanie tabelki to:
- Ustawa o Kierujących Pojazdami
- Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
- Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie zasad egzaminu na prawo jazdy kat. B
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W odniesieniu do starych przepisów przed nowelizacją, główna zmiana polega na możliwości ciągnięcia przy kat. B prawa jazdy przyczepy ciężkiej przy DMC zestawu powyżej 3.500kg, ale nie większej niż 4.250kg. Nie jest w takim przypadku wymagane prawo jazdy kat. B+E, ale trzeba zdać egzamin praktyczny (wpisany do prawa jazdy jako kategoria B96).
Także dotychczasowe przepisy o kierujących pojazdami pozwalały na holowanie zestawu z przyczepa lekką o łącznej DMC 3.500 kg. To, że można było taki zestaw holować przy łącznym DMC 4.250 kg wynikało z przepisów zawartych w Konwencji Wiedeńskiej, do której Polska przystąpiła. Była tu ewidentna sprzeczność i... ciągłe dyskusje z Policją na drodze co można. Obecny przepis Ustawy jednoznacznie podwyższa DMC takiego zestawu do 4.250 kg.
Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.
===============
Generalny wniosek jest taki, że przepisy są już tak skomplikowane, że może studia doktoranckie jeszcze nie są potrzebne, ale ściąga i kalkulator na pewno. Więc nie dziwię się, że policjanci na drodze gubią się w tym i sami nie wiedzą jak i co kontrolować i sprawdzać.
Dodatkowo - aby było jeszcze trudniej - inne jeszcze są ograniczenia dla samochodów ciężarowych i terenowych.


Są jeszcze inne wymagania, np par.3, p.7 wymagań technicznych mówi: "Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do
wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %." Hm... Ciekawe, jak ten co ten przepis wymyślił, wyobraża sobie jego wyegzekwowanie? To jakaś masakra jest...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group