Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - aku żelowy czy zwykły?

CYGARO - 2015-01-21, 18:13
Temat postu: aku żelowy czy zwykły?
Witam
Drodzy koledzy doradźcie proszę jaki aku pokładowy kupić. Żelowy czy wystarczy zwykły. Poczytałem trochę na temat żelowych i wszędzie piszą że musi być ładowany bardzo małym prądem. Mam obawy że prostownik pokładowy będzie go ładował za "mocno" i tym samym mój wydatek 200 zyla więcej bedzie bez sensu. Kupiłem swojego kampera z aku żelowym i zaczął mi sie po zapieciu przez 48H do 230V deformowac jakby był z plasteliny. Poprzedni właściciel twierdzi ze kupil jako uzywke od kogos i podczas 2 wypadow w teren z podpięciem do sieci było ok. Moze to zbieg okolicznosci i faktycznie był uszkodzony. Obecnie mam 55ah ale niestety jest za słaby.Dodam jeszcze ze ten "maluch" był ze mną na wakacjach i był zapinany pod 230v i nic mu sie nie stało,wiec prostownik i instalacja jest ok. Proszę o poradę:
zwykły,czy żelowy?

pozdrawiam :spoko

chemik - 2015-01-21, 18:26

i mam ten tę sama zagwozdkę - kwasowy czy żel?
Dodaje do swojego dodatkowe akumulatory i pytanie:
zelowe -czas "prognozowanej czynności" - ok. 12 lat przystosowane do częstego rozładowywania i ładowania, kwasowe - rozruchowe. Zelowe czy AGM drogie, kwasowe - dużo tańsze. 1 żelowy - ok. 3 kwasowe. I jak długo wytrzymają kwasowe?
Na razie użytkowałem 1 rok kwasowy 110 Ah - i wytrwał. Mam zamiar dołożyć jeszcze 110 Ah , pokładowy zamontowany przez poprzedniego właściciela 75Ah - już chodzi 4 lata i OK.
Na pewno odpowiem na Twoje pytanie z własnego doświadczenia po ok. 6 latach :lol:
Ale z przyjemnością dowiem się o doświadczeniach innych forumowiczach :shock: :shock:

Komplecik - 2015-01-21, 18:34

To i ja skorzystam bo podobny temat zaczyna mi wychodzić.
Kamper ma ogrzewanie webasto a ono potrzebuje ciut więcej prądu, początkowo myślałem że webasto wyłącza się bo coś się zepsuło zawiozłem na serwis i serwisant powiedział że ogrzewanie jest ok. jak napięcie spada to się wyłącza, na obecnym aku. 100A działa 1 dzień.
Doszedłem do wniosku że akumulator nie jest już pierwszej świeżości i czas go zmienić.

Gabarytowo mam miejsce na 140
Ale różne szkoły różnie radzą kwasowy głębokiego rozładowania czy żelowy głębokiego rozładowania ma ktoś doświadczenie?
cenowa różnica 400/500zł
Pytanko dodatkowe czy przestawiamy energoblok na ładowanie żelowe,kwasowe mnie się wydaje że nie bo teraz też mam dwa różne aku zabudowy żelowy, silnikowy kwasowy a ładowane są :) chyba z jednego energobloku.
:wyszczerzony: muszę mieć w zimie ogrzewanie!
:spoko

Bronek - 2015-01-21, 18:52

:bylo to raz
Zel lub AGM, nietrakcyjne, głebokiego roładowania, nie do ups. Inne parametry.


Akumulator AGM lub Gel do pracy cyklicznej.
I tak :

Ups ma trzymać i działać rzadko producenci czesto tym się chwalą a nie o to chodzi.
Trakcyjny to np. Do sztaplarek wózków
Kwasowy ostatecznie może być, ale trochę gorszy do tych zastosowań.
Rozruchowy to inna bajka tam ważny prąd rozruchu w kabinowym nie. Te pracują z malym poborem i ciagle są ładowane itp.
Niemniej wszystkie szlag trafia niestety.
Bylo o tym wiele razy.

I za pięć stów? Nie da rady, chyba że podróba. W przyzwoitej pojemnosci są droższe.
Przestawiamy ładowarki, gdyż kwasowy naładujesz ustawieniami żelowymi. Odwrotnie razwalisz żelowy i agm
Dla mnie minimum to 100Ah, solar i jesteś w miarę pewny, że Ci piec się w nocy nke wyłączy jak poogladasz sobie TV

Reszta na forum

Komplecik - 2015-01-21, 19:21

http://allegro.pl/akumula...4953492289.html

http://allegro.pl/akumula...4998032685.html

Takie wypatrzyłem bedzie co z tego?

Komplecik - 2015-01-21, 19:34

Bronek napisał/a:
Bylo o tym wiele razy.

I za pięć stów? Nie da rady,


Bronku, wiem że za 5stów rady nie dam ale za 7z hakiem może (kwasowy) lub 1000+ coś tam :) (zelowy) i co robić Panie?

Gdzie to czytać? co było tyle razy Bronku :-P

:spoko

izola - 2015-01-21, 19:42

hallo,wlanczam sie do dyskusji, i moze komus pomoge moimi doswiadczeniami ...
jade jak w profilu pisane MB Marco Polo .
Mam do uzytku 2 akumulatory - do startu jest pod siedzeniem kierowcy - tam zapewnia zaplon Varta kwas 100 AH .
Pod siedzeniem pasazera mam Exide 85 AG Gel akumulator ( na wiecej brak miejsca) - ktory obsluguje wszystkie zasilanie zwiazane z mieszkaniem w kamperze...

Dlaczego tam jest Gel ? bo Gel jest przystosowany do powolnego oddawania pradu do zalaczonych odbiornikow.

Ten Gel akumulator potrzebuje naturalnie inne ladowanie i do tego musi byc ladowarka dostosowana do ladowanie kwasu i gelu , by moc na niej zmienic linie ladowania czyli : IU- i IUoU- wykres...

1. nie laduje ladowarka tak jak Gel potrzebuje to sie akumulator moze zagotowac...

2. normalne ladowarki ( do kwasu) wylanczaja automatycznie wczesniej ladowanie - moje Gel beda ladowane do 14,1-14,3V jezeli tego nie osiagna przez dluzszy czas = co oznacz przedwczczesna smierc akumulatora Gelowego...

Sama mialam ostatniej zimy przypadek - ladowarka sie niestety zepsola i nie ladowala co potrzebowaly akumulatory... i obydwa mi odmowily poszlusenstwa = kwasowa i Gelowa ...

dodam ze byly to 6 cio letnie oryginalne od kupna zainstalowane akumulatory i az tak bardzo sie nie wkurzylam ;)

Po tym doswiadczeniu, kupilam 2 nowe Acumulatory - znowu jeden Kwas - do startu i jeden Gel do board uzytku -do tego zamontowalam sobie jak narazie 100WP Solar na Dach... i od tego czasu mam zawsze pelne akumulatory :wyszczerzony:

pozdrawiam i przepraszam za pisownie, na tym compe nie mam jeszcze polskiej klawiatki- jestem od wczoraj u Was...

Bronek - 2015-01-21, 19:43

Kurde... ? Piszemy stereo z Izola ale on szybszy 100%True


Ale suma sumarum Ci napsałem.
AGM to najrozsądniejszy wybór.
Cenowo w środku.
A przeznaczenie na kabinowy OK

Ładowarka na AGM LUB GEL. Wtedy przestawić.!!!.
W tych ustawieniach nawet kwasowy się naładuje.
Niektóre ładowarki (nie mylić z eletroblokiem) mają funkcje konserwacji.
To można też robić zew ładowarkami z górnej półki. Jest tez tu temat.


I tyle.
Z kwasowych Baner robi tanie i cykliczne do łodzi i kamperów i w cenie w/w.
Tylko mi padły w czepce po 2 latach.

toscaner - 2015-01-21, 19:47

Kwasowy.

Za kasę wydaną na żelowy będziesz miał 3x nowego kwasiaka.
Jeśli żelowy wytrzyma np. 6 (9)* lat, to za te same pieniądze masz co 2 (3)* lata nówkę. I tak odpowiednio 5-go (7-go)* roku masz znowu nówkę, a tak 5-cio (7-mio)* letniego żelka.
*niepotrzebne skreślić.

Oczywiście wybór Twój. Jak i diengi.

Bronek - 2015-01-21, 19:52

Kupuj AGM :diabelski_usmiech :spoko :ok :ok :ok
Ładowarka na AGM a ja nie tych ustawień to na Gell
A JAK STARA I BEZ ustawien
. to kwasowy np Banner

80 AH to minimum....

NA POCIESZENIE DODAM.... NIE MA IDEALNEGO...
wszystko zależy od sposobu użytkowania.
O szczęściu, ze trafisz na ideał nie wspominam.
U mnie jeden zelowy robił siedem lat i to w motocyklu 12Ah. Ale w zimie cały czs na OptimateIV.
Teraz też wszystkie aku są pod ładowarkami w trybach konserwujacokpodtrzymujących
Kamper normalnie podpięty pod 230v

Komplecik - 2015-01-21, 19:57

izola napisał/a:


1. nie laduje ladowarka tak jak Gel potrzebuje to sie akumulator moze zagotowac...

2. normalne ladowarki ( do kwasu) wylanczaja automatycznie wczesniej ladowanie - moje Gel beda ladowane do 14,1-14,3V jezeli tego nie osiagna przez dluzszy czas ..


Rozumiem ze w przypadku akumulatorów kwasowych trzeba ładowarkę przestawić z ustawienia żelowego by nie zagotować aku. kwasowych tak?

:haha: aaaaa... gdzie się to przestawia? :oops:

Bronek - 2015-01-21, 20:08

Wszystko zalezy jaka ładowarka są pipsztoki do on/off ich kombinacja daje parametry. Ale to albo w instrukcji albo na nalepce?

Ładowarka to skrzneczka czesto z wentylatorkiem obok eletrobloku.??

Komplecik - 2015-01-21, 20:08

toscaner napisał/a:
Kwasowy.

Za kasę wydaną na żelowy będziesz miał 3x nowego kwasiaka. .


Kurde to po ile te kwasiaki :)
3x650=1950kwasowy 1żel=1200 :-P

Podobnych parametrów kwasowy(głębokiego rozładowania) do żelowego (ok.130/140A) to różnica ok.500zł

http://allegro.pl/akumula...4974452190.html

toscaner - 2015-01-21, 20:14

A mi jeden żelowy zdechł. Ładowany oryg. ładowarką do żelowych do 13,8V. Mało tego bezczelnie miesiąc po końcu gwarancji. :-/
Przestałem lubić żelowe. A wolno mi. :)

Co to za kwasiaki po 650? :shock:
Ja takich nie mam. :-P
Za żela 1200zeta to więcej niż 3 mi wyjdzie. :shock:

Tadeusz - 2015-01-21, 20:21

Rzeczywiście o akumulatorach napisaliśmy już tyle, że książka z tego wyjdzie.

Na potrzeby pytającego Kolegi odpowiem na gorąco i krótko tak:

Na zasilanie częśći mieszkalnej zastosuj koniecznie akumulator głębokiego rozładowania, zatem nadający się do cyklicznego ładowania i rozładowywania.

Abyś wiedział co wybrać musisz wiedzieć, żę:

Akumulator głębokiego rozładowania kwasowy jest bardzo dobrym i trwałym akumulatorem jeśli jest właściwie traktowany, tzn. po rozładowaniu do 1,8 V na celę, czyli 10,8 V między klemami trzeba natychmiast ładować. Przetrzymanie tak rozładowanego akumulatora oznacza jego niszczenie przez zasiarczanie twardą skorupą i nie wierzcie, że tak zasiarczony aku można odsiarczyć.

Ustalmy zatem: ładujemy prądem dziesięciogodzinnym ( przykład: 100Ah ładujemy prądem ,max.10 A) o minimalnym napięciu 13,8 V do napięcia na klemach w trakcie ładowania 14,8 V. Nie przeładowywać.

Akumulator głębokiego rozładowania żelowy jest również trwałym i dobrym do części mieszkalnej jeśli posiadamy możliwość ładowania specjalną ładowarką ze stabilizacją prądu i napięcia w odpowiednich sekwencjach oraz odcięciem po naładowaniu do 14,8 V. Dalsze bowiem ładowanie kończy się fatalnie dla akumulatora żelowego - część żelu zamienia się w wodę i jest to proces nieodwracalny. Fatalnie zatem skracamy żywot akumulatora. Ten typ akumulatora nie znosi również wysokich temperatur.


Akumulatory szczelne AGM wytwarzane w oparciu o nowoczesną technologię, posiadają elektrolit unieruchomiony w absorpcyjnej macie szklanej (ang. AGM - Absorbent Glass Mat ). Akumulatory charakteryzuje wysoka trwałość użytkowa oraz bardzo dobre parametry pracy.
Zalety akumulatorów AGM:
-zwiększona ilość głębokich cykli rozładowania - ładowania lepsza wydajność prądowa i mocowa przy krótkich czasach rozładowań
-dobrze toleruje podwyższoną temperaturę pracy
- można użyć mniejszych baterii do szybkich rozładowań dużym prądem i dużą mocą
-idealny do zastosowań stacjonarnych i rozruchowych
-zmniejszone samo rozładowanie
-----------------------------------------------------------------

Teraz wiesz, Kolego, jakie mają możliwości i jakie wady.

Nie wiem jaki kamperek posiadasz. Jeśli jest to kamper starszego typu, z prostym energoblokiem, to polecam akumulator kwasowy głębokiego rozładowania.

Ja taki mam w kamperku i Bóg jeden wie ile on ma lat, bo kiedy kamperka kupiłem on już był od dawna używany a ja używam go już ósmy rok.

Radzę także zajrzeć do naszego "ABC kampera" gdzie na tej stronie znajdziesz linki do wielu wątków o akumulatorach:

http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=8551

Mam nadzieję, że troszkę pomogłem. :szeroki_usmiech


:spoko

Misio - 2015-01-21, 20:24

W naszej Tośce posiadamy dwa aku 95 Ah głębokiego rozładowania. Jeden przy silniku , a drugi w zabudowie. Użytkujemy kamperka drugi rok i jest wszystko w porządku. Akumulatory polecane i kupione w Piastowie, są całkowicie bezobsługowe, to też jakiś komfort. :spoko
Bronek - 2015-01-21, 20:28

Moje motywy były takie:

W czepce na kilka lat wymieniłem dwa kwasowe, głebokiego roładowania.

W kamperze z2012r. zastałem podmienionego p. podobnie kwasowego 80Ah z 2011r padł po kilku miesiącach.

Konsultowałem z różnym fachowcami, użytkownikami itd.

W motocyklu pielęgnowany gell wytrwał kupę lat.

Typ użytkowania, czyli ciągłe doładowywanie, solarem i z sieci. Użytkowanie nie do pełnego rozładowania, ostatecznie stosunek pojemności do ceny.
Wyszło AGM

Dzikie kamperowanie z korzystaniem niemal "do dna" pojemności to byłby GEL

Podkreslam.... Głebokie rozładowanie to nie wszystko!
Nie trakcyjny, nie do ups
MA BYĆ DO PRACY CYKLICZNEJ.
Sprzedawcy g. niekiedy wiedzą.

Kwasowe z zasady nie lubią być do denka wyczerpywane.
Niemniej robią takie, ktore względnie sobie poradzą

Ps widzę podgląd i Tadeusz Ci napisł wsio

Posumowujac z mego pkt. widzenia Przy moim stylu korzystania, mojej ładowarce. Moim wyposażeniu.... Solar, agregat itd. Moim zimowaniu
Wyszło...
AGM lub GEll
Niestety nie ma odp 100% jaknie ma najlepszego kampera

Kasa też... Niestety

izola - 2015-01-21, 20:34

Tadeusz okreslil to tak ja to mialam na mysli- profesjonalnie i technicznie...
toscaner - 2015-01-21, 20:41

Tadeusz wyjaśnił najlepiej.
Nie wspomniał jedynie o praktycznie nie spotykanych w kamperach akumulatorach litowo-jonowych. Czemu się nie dziwię oczywiście, bo... nikt ich raczej jeszcze nie stosuje.

Aktualnie robię "małe" testy z tymi ogniwami spiętymi w pakiety i przy obecnej cenie tych ogniw, chodzi o 18650 można je zacząć powoli brać pod uwagę, a rezultaty z testów z nimi są ciekawe.
Czy zastosuję je niedługo w moim kamperze? Nie wiem. Ale pójdzie temat pod rozwagę, gdy moje wapniako-kwasiaki padną. Rok? Dwa pięć?

Problematyczną byłaby wymiana 1:1 w przeciętnym kamperze, a podyktowane jest to trochę innymi poziomami napięć i prądów ładowania, ale są i zalety, np. waga i możliwość ułożenia ich pakietami w dowolnych miejscach, a tym samym uskładanie jeszcze większych zapasów energii. :)

CYGARO - 2015-02-11, 20:23

Witam wszystkich,
zacząłem ten wątek i z pomącą Was wszystkich dokonałem wyboru i zakupu aku z którego jestem bardzo zadowolony. Cena bardzo atrakcyjna. Zobaczcie i dokonajcie oceny http://allegro.pl/show_item.php?item=5002883793

pozdrawiam wszystkich :spoko

Bronek - 2015-02-11, 20:43

Nie bardzo rozumiem?

Miał być pokładowy a jest taki do wszystkiego... Bardziej nawet rozruchowy.

Ja k bedziesz miał farta to z 3/4 lata pociągnie.
Trzeba bedzie dbać.

OK. Trochę dziwne, nie po mojemu

Zaleta to cena i kropka

Socale - 2015-02-11, 21:12

CYGARO napisał/a:

...
Zobaczcie i dokonajcie oceny http://allegro.pl/show_item.php?item=5002883793

Skoro nowy to dawaj dane z testu, pójdą w tabelkę dla potomnych.
Tym bardziej że to Polska produkcja.
Test zrób wg wskazówek
http://www.camperteam.pl/...t=20521&start=0

Bronek - 2015-02-11, 21:17

Test testem, ale ciekawe jak po rocznym kamperowym używaniu.
Też zależy jaki styl użytkowania.
Częste ładowania, czy długo bez sieci itd....

Nowy o dobrych parametrach to połowa sukcesu.

Ale rodzaj to rodzaj.
To kwasówka i raczej do zwyklego auta. Jako jedyny akumulator, takie dwa w jednym.

Socale - 2015-02-11, 22:13

Bronek napisał/a:
Test testem, ale ciekawe jak po rocznym kamperowym używaniu.
...

Bronek, ale testy mają wykazać którymi akumulatorami przy zakupie robieni jesteśmy w butelkę podczas wyboru/zakupu.
Wygląd i cyferki otumaniają.

Bronek - 2015-02-11, 22:21

Racja całkowita. I fakt to okazja dla oceny firmy itd...

Niemniej dla mnie dezyzja jest nieadekwatna do zapytania i uzyskanych informacji.

Jedyny argument to cena dobra i marka znana.

Parametry? I przeznaczenie? Ale się okaże, może nawet per saldo wyjdzie na plus.

Żelowy jak padnie to 3x droższy.

Kwestia czy będzie trzymał parametry itp.

koder - 2015-02-11, 22:30

Hola hola, ale jak dobrze czytam, to jest AGM. A że ma prąd rozruchowy? AGM tak miewają, przydaje się np. do wyciągarki. W czym problem zatem Bronku?
Bronek - 2015-02-11, 22:44

Problemu nie ma, ale wdążeniu do doskonałości, to nie ten co by był optymalny.

Z drugiej strony, patrząc na pierwszy post to też kwestia czym będzie ładowany.?

Wiem hybrydowy, ale sam miałem dylematy i poświęciłem sporo czsu na teoretyczne analizy ipytania.....

I ideału nie ma.

Nie czepiam się i nie chc3 wymądrzać,
Brakuje mi tylko jednego parametru, opisu.... Być może go nie ma? V
Praca cykliczna.


Ps. Mam uraz do Bannera Schneidera.

Stoja dwa w wiacie z dwa lata były w czepce . Nie wyrobiły, chyba przez ładowarkę i ciągłe niemal podłączenie do 230v. Lub trafiłem podróby.


Ale czy to optimum? To się okaże, w zależności od sposobu użytkowania.

Dla mnie np AGM, bo czesto jestem podłączony do sieci i, dużo płytkich cykli.

Dla lubiących na dziko, i bez solara to nawet do UPsów się nada. Itd...

Bronek - 2015-02-12, 07:10

Parametry jakie bierzemy pod uwagę przy wyborze odpowiedniego akumulatora:

1.pojemność
2. Wymiary
3. Waga
4. Prawy/lewy plus
6. Zastosowanie
7. Sposób wykorzystania
8. Istniejąca instalacja ( np. ładowarkka)
9. Kasa
10. Rodzaj akumulatora technologia wykonania.
11. Producent
12.. Sprzedawca
13. Opinie innych..........
14. Wiedza teoretyczna
15. Własne doświadczenie
16. Upór i opór na prawdę obietywną
........................ :bigok

Niekiedy jedno wynika z drugiego, ale nie zawsze.

Ogólnie szczęście w życiu

MILUŚ - 2015-02-12, 18:08

Komplecik napisał/a:
..........................

Rozumiem ze w przypadku akumulatorów kwasowych trzeba ładowarkę przestawić z ustawienia żelowego by nie zagotować aku. kwasowych tak?...............


Ok , skoro Bronek pisze żeby nie mylic ładowarki z elektroblokiem to o jakich ładowarkach Wy piszecie ? O zewnętrznych ? :chytry

Komplecik - 2015-02-12, 18:33

Piszemy o ładowarkach kamperowych(energoblok) ja w swojej przepiąłem z ładowania gel na pb mam teraz aku kwasow.
W moim cytacie oczywiście jest pomyłka zagotować można aku żelowy ustawienie ładowarki na ładowanie kwasowych aku.

MILUŚ - 2015-02-12, 19:40

No to teraz mam niezłą zagwozdkę :-/ Zamierzam zmienić kwasowy na żelowy ze względu na planowany montaz solara . To co ? To jak nie znajde pstryczka do przełączenia na elektrobloku to mogę ugotowac żelowego ?
Bronek - 2015-02-12, 20:09

Trza sprawdzić jakim prundem daje
A nuż ok.

W czepce Hymera z 95r niestety załatwiłem tak AGM, chyba bo padł po roku.

Gdy jesteśmy często doładowywani to lepiej nawet kwasowy niższym prądem ładować.

Elektroblokiem możemy nazwać całe Ustrojstwo, czyli eletronikę panel i ładowarkę.

Ale wg. mnie, to dwa różne komponenty. Eletroblok to eletroblok, a do niego obok ładowarka.
Tak mam.
Dlatego dla mnie to dwa pojęcia
Jeśli jest to zintegrowane, wtedy można wsio nazwać eletroblokiem, kwestia nomenklatury.

maszakow - 2015-02-12, 20:10

Najpierw poszukaj :) Autko w tym wieku już powinno miec energoblok obsługujący żele/AGM

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group