Nadwozia kempingowe i zabudowy - Czy można korzystać z aku jak jest podłączony do ładowarki ?
Harry - 2015-02-26, 15:03 Temat postu: Czy można korzystać z aku jak jest podłączony do ładowarki ?Zastanawiam się czy można korzystać z aku podczas ładowania go z ładowarki cetek ?
Chodzi mi o to czy lodówka będzie mogła ciągnąc prod z aku gdy on będzie doładowoywany z ładowarki, która będzie podpięta pod 230V i czy aku będzie doładowywany a trakcie tego pobierania prądu ?
Czy muszę po prostu przełączać lodówkę na zasilacz który będzie podpięty do 230V ?Cyryl - 2015-02-26, 15:13 przecież podczas podłączenia kampera do prądu akumulatory są łądowane, a w tym czasie przeciż korzystamy z oświetlenia (12V), czy też radia samochodowego (12V).
więc moim zdaniem chyba można.Harry - 2015-02-26, 15:20 Ok wiem że są ładowane ale czy pobór prądu przez lodówkę 40W + jakieś 10W będzie się równoważył z ładowanym prądem z ładowarki. Chodzi mi o to czy tak ładowarka naładuje i będzie w stanie podtrzymać aku naładowany w trakcie gdy będzie z niego pobierany cały czas prąd ?krimar - 2015-02-26, 16:32 50W przy 12V to 4,1 A przy braku strat (a straty będą).
Zależy jakiego masz ceteka, jeśli 3,8 to na pewno nie starczy, chyba lepiej przełączać na zasilacz 220V, niektóre lodówki realizują to automatycznie.wbobowski - 2015-02-26, 16:46
Harry napisał/a:
Chodzi mi o to czy lodówka będzie mogła ciągnąc prod z aku gdy on będzie doładowoywany z ładowarki, która będzie podpięta pod 230V
Nie wiem jak Twoja lodówka, bo moja na 12V chodzi tylko, gdy pracuje silnik i alternator ładuje akumulatory.
Przy podpiętym prądzie 230V, lodówka może pracować tylko na 230V lub gaz.
Przy 50W prąd pobierany z instalacji 230V to tylko 0,22A.
Poza tym instalacja 230V do zasilania urzadzeń w kamperze jest niezależna od ładowania akumulatora. Wobec tego nie ma to wpływu na ładowanie akumulatora.Harry - 2015-02-26, 17:39 Lodówkę mam zamiar kupić waeco cd30 kompresorowa szufladowa, z braku miejsca muszę kupić taka. Ona jest zasilana tylko 12v/24v lub z sieci poprzez zasilacz. Ceteka mam zamiar kupić cetek seria 10.
Pamiętające ze ja to zabudowywuje na vw caddy wiec szału ze miejscem nie bedzie dlatego pytam by zrobic jak najprostszą instalacje itp. Ale oczywiście by to wszystko działało bez problemów.snovi - 2015-02-26, 20:35 Lodówka kompresorowa nie pracuje cały czas. Włącza się i wyłącza. Ja mam waeco cf35 tez kompresorową i z tego co zaobserwowałem przy 25*C chodzi 1/5 godziny. A żeby aku był cały czas naładowany ładowarka musi być wstanie dostarczyć troszkę więcej energii niż jest pobierane + ewentualny ubytek energii przed podłączeniem ładowania.
Więc myślę, że cetek seria 10 (10A?) na pewno wystarczy.Cyryl - 2015-02-26, 20:51 kiedyś wyładowałem akumulator silnikowy będąc podłączonym do prądu słuchając muzyki z radia na 6 głośników.Harry - 2015-02-26, 22:03 OK, ale dla bezpieczeństwa widzę ze lepiej by zrobic przełączenie na zasilacz z 230v bezpośrednio na lodówkę.wbobowski - 2015-02-26, 22:17
Harry napisał/a:
Ona jest zasilana tylko 12v/24v lub z sieci poprzez zasilacz
A to zupełnie inna para kaloszy. Cała wcześniejsza dyskusja nie ma sensu, jak od razu nie zaznaczysz dokładnie o Ci chodzi. Bo Ty wiesz o Ci chodzi, my już nie.Harry - 2015-02-27, 07:47
snovi napisał/a:
Lodówka kompresorowa nie pracuje cały czas. Włącza się i wyłącza. Ja mam waeco cf35 tez kompresorową i z tego co zaobserwowałem przy 25*C chodzi 1/5 godziny. A żeby aku był cały czas naładowany ładowarka musi być wstanie dostarczyć troszkę więcej energii niż jest pobierane + ewentualny ubytek energii przed podłączeniem ładowania.
Więc myślę, że cetek seria 10 (10A?) na pewno wystarczy.
Tak ta ładowarka ma 10A snovi - 2015-02-27, 09:29 Pomijając straty
lodówka liczmy 0,5h pracy czyli 20Wh
+ inne urządzenia jak pisałeś 10Wh
Czyli mamy 30Wh
Ładowarka daje max 120Wh czyli zaspokoi jeszcze ładowanie pustego akumulatora.
Jeśli nie planujesz więcej poboru można by pomyśleć o mniejszej...
Tak wychodzi w teorii dla normalnego prostownika, nie wiem jak ta elektroniczna sobie z tym poradzi bo ona ma różne fazy ładowania...Harry - 2015-02-27, 10:41 Raczej nie planuje żadnych dodatkowych obciążeń jak będzie podpięty pod ładowarkę, bo będa jeszcze zwykłe gniazdka 230V więc tam będę mógł podpiąć tel itp.
Ale dzięki temu że ładowarka to uciągnie odjedzie mi zasilacz do lodówki i różnego typu przłączniki McGali - 2015-02-27, 11:14
Harry napisał/a:
Ok wiem że są ładowane ale czy pobór prądu przez lodówkę 40W + jakieś 10W będzie się równoważył z ładowanym prądem z ładowarki. Chodzi mi o to czy tak ładowarka naładuje i będzie w stanie podtrzymać aku naładowany w trakcie gdy będzie z niego pobierany cały czas prąd ?
Skoro lodówka jest na 12V/230V to jaki jest sens zasilania jej 12V gdy mamy do dyspozycji 230V. Cała automatyka to jeden przekaźnik! Ładowarka (prostownik) też ma swoją żywotność.koder - 2015-02-27, 11:28 ...bo ta lodówka nie ma 230v, to jest kompresorowa lodówka 12V. Jeżeli jest przystosowana do pracy przy pracującym samochodzie (a pewnie jest), to ja nie widzę przeciwwskazań.McGali - 2015-02-27, 11:54
koder napisał/a:
...bo ta lodówka nie ma 230v, to jest kompresorowa lodówka 12V. Jeżeli jest przystosowana do pracy przy pracującym samochodzie (a pewnie jest), to ja nie widzę przeciwwskazań.
kiedyś wyładowałem akumulator silnikowy będąc podłączonym do prądu słuchając muzyki z radia na 6 głośników.
W starych kamperach po podłączeniu do 230V ładowany jest tylko akumulator zabudowy, jeśli chcesz słuchać radia na postoju to musisz je podłączyć pod akumulator zabudowy.Harry - 2015-02-27, 13:08
McGali napisał/a:
Harry napisał/a:
Ok wiem że są ładowane ale czy pobór prądu przez lodówkę 40W + jakieś 10W będzie się równoważył z ładowanym prądem z ładowarki. Chodzi mi o to czy tak ładowarka naładuje i będzie w stanie podtrzymać aku naładowany w trakcie gdy będzie z niego pobierany cały czas prąd ?
Skoro lodówka jest na 12V/230V to jaki jest sens zasilania jej 12V gdy mamy do dyspozycji 230V. Cała automatyka to jeden przekaźnik! Ładowarka (prostownik) też ma swoją żywotność.
No ta lodówka nie ma 230V ( jest taka opcja poprzez dokupienie zasilacza )
Dlatego wolałbym by już została na aku + ładowarka 203V na kempingach Cyryl - 2015-02-27, 13:21
krimar napisał/a:
Cyryl napisał/a:
kiedyś wyładowałem akumulator silnikowy będąc podłączonym do prądu słuchając muzyki z radia na 6 głośników.
W starych kamperach po podłączeniu do 230V ładowany jest tylko akumulator zabudowy, jeśli chcesz słuchać radia na postoju to musisz je podłączyć pod akumulator zabudowy.
mam kontroli informujące który akumulator jest ładowany. może być jeden, bądź drugi, a czasami oba jednocześnie, co widać na kontrolkach.
jak przyjadę na weekend (jutro), po godzinnej jeździe, przez kilka godzin ładowane są oba akumulatory, a od wieczora różnie. więcej mieszkalny, a od czasu do czasu rozruchowy.
w omawianym przypadku podłączyłem przewodem PC z radiem samochdowym i najpierw w sobotę puściłem muzyczkę, potem video z koncertu, a późno oglądnąłem film muzyczny.
rano wlegując się słuchałem muzyki, potem spacer 3h i obiad oraz obowiązkowe leżakowanie słuchając muzyki. o 17 nie było z czego odpalić, więc kable - podłączenie do akumulatora mieszkalnego i ogień.silny - 2015-03-01, 08:56 Hary , kupiles tego cteka czy jeszcze myslisz , bo są lepsze pomysly na ladowanie , inteligentne 15 amperowki ktore jak nie ma poboru to pykaja leciutko , jak cos wlączysz na 12 to podbijaja prąd i tak az do 15 amper , taki alternator na 230 v. Chyba z blova /blowa widzialem takie cos na alle Świstak - 2015-03-01, 09:30 Ładowanie akumulatora z prostownika jednofazowego to zupełnie inna historia niż ładowanie z alternatora, który jest w istocie prądnicą trójfazową. Różnica jest taka że przy prostowniku jednofazowym występuję sytuacja w której prostownik nie generuje energii elektrycznej (zdarza się to 100 razy na sekundę) i jakiekolwiek obciążenie podłączone do zestawu akumulator/prostownik pobiera energię nie z prostownika lecz z akumulatora. Takie mikro-rozładowania w małej skali są używanie do odsiarczania płyt i w niektórych przypadkach mogą poprawić kondycję starszego akumulatora jednak przy dużym obciążeniu rzędu kilku amper, stanowią dla akumulatora normalne cykle pracy skracające dość znacznie jego żywotność (że o podwyższeniu temperatury pracy nie wspomnę). W takiej sytuacji akumulator jest 100 razy na sekundę ładowany (w szczycie sinusoidy) i 100 razy na sekundę rozładowywany (w chwili przejścia sinusoidy przez punkt zerowy). Prądy są dość znaczne...
Przy ładowaniu przez alternator zjawisko to nie występuję (właściwie to występuje, ale w znacznie mniejszej skali) ponieważ alternator to konstrukcyjnie trzy równoległe prostowniki zasilane z trzech źródeł energii o sinusoidzie przesuniętej o 120 stopni względem siebie. Nie będzie więc sytuacji gdy wszystkie trzy sinusoidy będą przechodzić przez zero w tym samym czasie dzięki czemu gdy jeden z prostowników jest nieczynny - pozostałe dwa choć częściowo kompensują tę stratę. Oczywiście to rozwiązanie również nie jest idealne ale jest znacznie lepsze niż poprzednie i ponadnormatywne zużycie akumulatora w tym przypadku jest nieporównanie mniejsze niż przy korzystaniu z kompensowania obciążenia prostownikiem jednofazowym przy omawianym prymitywnym układzie buforowym. Przy stosowaniu jakichś magicznych prostowników impulsowych mogą być to inne częstotliwości (kilka tysięcy cykli na sekundę) i co za tym idzie - inne wartości prądów, ale ogólna zasada jest z grubsza ta sama. Są pewne różnice, ale nie chcę dodatkowo komplikować opisu.
Jest kilka metod na ratowanie sytuacji: pierwsza i najlepsza to kawałek automatyki (jeden przekaźnik) i osobny zasilacz do lodówki przełączający lodówkę z akumulatora na wspomniany zasilacz gdy dostępne jest zasilanie zewnętrzne.
Drugie rozwiązanie to wstawienie elementu elektronicznego który byłby w stanie szybko się ładować (szybciej i chętniej niż akumulator) i jeszcze szybciej się rozładowywać (chetniej niż akumulator i dzięki temu wyręczając go w tym zadaniu) i w dodatku bez szkody dla konstrukcji wewnętrznej. Urządzeniem takim jest kondensator. Niestety pojemności kondensatorów są na tyle małe że musielibyśmy ich tu równolegle zamontować całkiem sporo. Przynajmniej kilkaset tysięcy mikrofaradów. Inną opcją są dostępne od niedawna superkondensatory - one jednak z kolei są przeznaczone do niższych napięć i trzeba ich kilka połączyć w szereg więc gabarytowo też żadna rewelacja. Że o cenie nie wspomnę....
Podsumowując i odpowiadając na pytanie zawarte w temacie: można, ale jest to wysoce niekorzystne dla akumulatora, a prostownik musi być odpowiednio duży - o skutecznym prądzie pracy znacznie większym niż prąd potrzebny do pracy omawianej lodówce. Znacznie lepiej i taniej (w dłuższym rozrachunku) jest dokompletowanie zasilacza i przekaźnika przełączającego (jeden styk przełączający 10 - 20A z cewką na 230V)
W takiej sytuacji akumulator jest 100 razy na sekundę ładowany (w szczycie sinusoidy) i 100 razy na sekundę rozładowywany (w chwili przejścia sinusoidy przez punkt zerowy). Prądy są dość znaczne...
To jest bardzo słuszny argument, który mi umknął. Zwróć jednak uwagę, że mówimy o lodówce Waeco kompresorowej, która ma pobór prądu - o ile dobrze pamiętam - 0.7A.
Świstak napisał/a:
Urządzeniem takim jest kondensator. Niestety pojemności kondensatorów są na tyle małe że musielibyśmy ich tu równolegle zamontować całkiem sporo. Przynajmniej kilkaset tysięcy mikrofaradów. Inną opcją są dostępne od niedawna superkondensatory - one jednak z kolei są przeznaczone do niższych napięć i trzeba ich kilka połączyć w szereg więc gabarytowo też żadna rewelacja. Że o cenie nie wspomnę....
Technologia leci naprzód tak, że aż strach: allegro: superkondensator 1F @ 5.5V za 6zł.
To już chyba realna alternatywa jest.koder - 2015-03-01, 10:36 Dobra, ale odeszliśmy od tematu, nawet nie wiemy, czy Harry ma ochotę kombinować z montowaną elektroniką.
Gdyby nie, to warto zapoznać się z takim urządzeniem:
To jest Volt sinusPro 1000S. Jedno urządzenie zwierające prostownik 30A, regutor MPPT 20A, przetwornicę sinusoidalną 700/1000W. Załatwia chyba wszystkie potrzeby energetyczne w takim kamperku - i co ważne, w jedym kompaktowym urządzeniu. Powinno być do kupienia za mniej niż 700zł.Świstak - 2015-03-01, 10:46 Ten superkondensator to już jest alternatywa. I to całkiem niezła... Trzy takie w szereg i sprawa załatwiona. I prąd rozruchu silnika pójdzie z akumulatora..... Dobra alternatywa.
Czyli rozwiązania są dwa!joko - 2015-03-01, 11:20
koder napisał/a:
Dobra, ale odeszliśmy od tematu, nawet nie wiemy, czy Harry ma ochotę kombinować z montowaną elektroniką.
Gdyby nie, to warto zapoznać się z takim urządzeniem:
Obrazek
To jest Volt sinusPro 1000S. Jedno urządzenie zwierające prostownik 30A, regutor MPPT 20A, przetwornicę sinusoidalną 700/1000W. Załatwia chyba wszystkie potrzeby energetyczne w takim kamperku - i co ważne, w jedym kompaktowym urządzeniu. Powinno być do kupienia za mniej niż 700zł.
Niezłe to jest ......
Na Alledrogo są poniżej sześciu stówek.Johny_Walker - 2015-03-01, 11:23
koder napisał/a:
Gdyby nie, to warto zapoznać się z takim urządzeniem:
Obrazek
To jest Volt sinusPro 1000S. Jedno urządzenie zwierające prostownik 30A, regutor MPPT 20A, przetwornicę sinusoidalną 700/1000W. Załatwia chyba wszystkie potrzeby energetyczne w takim kamperku - i co ważne, w jedym kompaktowym urządzeniu. Powinno być do kupienia za mniej niż 700zł.
Kupiłbym, ale to aż 10 kg. Kolejną wadą jest niskie napięcie MPPT uniemożliwiające stosowanie niektórych typów paneli, zmuszające do prowadzenia grubych kabli i łączenia równoległego. Niska sprawność 80% przetwornicy. Wysoki poziom hałasu.
Zaleta to niska cena i wysoka moc. Nie wiem czy jest to najlepsze rozwiązanie do kampera? Na pewno bardzo ciekawe do domku na działce lub do domu. W kamperze bym się obawiał np. zabudowania tego gdzieś wewnątrz schowka ze względu na duże ilości odprowadzanego ciepła. Trzeba pomyśleć o wentylacji.
Mój planowany zestaw regulator solarny i inwerter będzie miał 2 kg, mała moc ale za to wyższa cena. koder - 2015-03-01, 12:02 Mam wrażenie, że sprawność 80% to już górna półka w przetwornicach sinsusoidalnych. Oczwiście jak chcesz lepiej, to też się da - ostatnio oglądałem MeanWell TN-3000 (jako kandydat na UPS w serwerowni) i on faktycznie ma sprawności rzędu 89-91%. Tylko kosztuje 3500zł i nie zawiera regulatora. Ale kto bogatemu zabroni.
Ten Volt jest fajny, bo tani i zawiera w zasadzie wszystko, co energoblok powinien zawierać. Przetwornicę, prostownik, regulator i automatykę, która to przełącza gdy trzeba. Wady oczywiście jakieś ma.Johny_Walker - 2015-03-01, 12:10 Votronic ma powyżej 93%. Zastanawiam się nad modelem 300W za 330EUR lub 300W NVS z automatycznym odłączaniem w razie podłączenia do zewnętrznej sieci za 280EUR. Mogą być cały czas włączone i pobierają odpowiednio 1W lub 3W.
Jedyna wada to cena.
http://votronic.de/index....version/smi-300 http://votronic.de/index....chnical-detailskoder - 2015-03-01, 12:12 No i śmieszna moc (300W).Johny_Walker - 2015-03-01, 12:15 Po co mi większa moc?
Planuję podłączyć ładowarki do różnych urządzeń, dwa laptopy, TV.
Myślałem długo i nie mogę w żaden sposób uzasadnić wydania 200EUR więcej na 600W.
Do klimatyzacji czy ekspresu nie ma sensu nic poniżej 1500W, a to już znaczna cena.koder - 2015-03-01, 12:27 Do ładowania urządzeń typu laptopy to wystarczy przetwornica DC-DC za 150zł. Komórki i tablety ładuje się z ładowarki USB za 20zł. Nie widzę uzasadnienia wydawania 330EUR do rozwiązania problemu, który załatwia taniej i lepiej sprzęt za 170zł.
Ale znowu wychodzi nam offtop, bo same przetwornice nie rozwiązują problemu przedstawionego w tym wątku. Przetwornice z UPS (jak przedstawiony Volt) jak najbardziej rozwiązują, choć w inny sposób.Johny_Walker - 2015-03-01, 12:54 Głównie chodzi o TV. Dedykowane na 12V mają bardzo słabą jakość obrazu i gównianych marek Manta itp. Miałem w kamperze przez tydzień Lenco 2419. Da się oglądać, ale to nie to.
Z urządzeń do których nie mam ładowarki USB: szczoteczka elektryczna (akumulatorowa ale lepiej chodzi tuż po ładowaniu), golarka, mikser kuchenny. Pozostałe urządzenia do których musiałbym dokupić ładowarkę USB.
Jak policzę przetwornicę i dodatkowe ładowarki, plątaninę kabli, a przede wszystkim możliwość użycia znacznie lepszego markowego TV, to zastanawiam się czy nie dołożyć 500 zł i wykorzystywać już istniejącą instalację 230V i oglądać filmy na porządnym ekranie.
http://allegro.pl/samsung...5132555610.html http://allegro.pl/tv-lg-2...5122912649.html
Zalety Votronic:
Maksymalna strata 7%
tryb standby z niskim poborem 1-3W dzięki któremu inwerter może być cały czas włączony, a gniazdka gotowe do użycia.
OIDP inne inwertery biorą sporo mocy w trybie gotowości i trzeba je wyłączać.
Im dłużej się przyglądam tej firmie, tym bardziej mi się podoba. Regulator solarny już zdecydowałem się zamienić na Votronic.wbobowski - 2015-03-01, 13:30
koder napisał/a:
Jedno urządzenie zwierające prostownik 30A, regutor MPPT 20A, przetwornicę sinusoidalną 700/1000W. Załatwia chyba wszystkie potrzeby energetyczne w takim kamperku - i co ważne, w jedym kompaktowym urządzeniu. Powinno być do kupienia za mniej niż 700zł.
Podoba mi się ze względu na parametry i fajną za to cenę.
Mam tylko jedną obawę. Koder widziałeś to w pracy na żywo?
Pytam, bo otwór wentylacyjny sugeruje duży wentylator. Podejrzewam, że trochę przeszkadzałby spać w kamperze. Oczywiście chodzi mi o głośność.
Uczuliła mnie na to świeżo zakupiona ładowarka impulsowa 10A. Wentylator tak jargotał, że wysłałem ją z reklamacją.Johny_Walker - 2015-03-01, 13:33 50db czyli producent obiecuje, że cicho nie będzie. tom-cio - 2015-03-01, 13:51 JW do podpiecia telewizora wystarczy taka przetwornica 350/600 firmy Volt.Mam sam w kampiorku i tv,monitor,czy slabsze silniki lub wentylatory chodza.Cena 100zl.Nie ma pelnego sinusa,ale ten aproksymowany ma na tyle polamane zbocze ,ze dziala ze wszystkim.Naprawde moge polecic.A wentylator nawet z takiej przetworniczki slychac,ciche nie saBronek - 2015-03-01, 13:55 Pytanie naczelne było......
I odpowiedź padła.
Generalnie tak, z zachowaniem pewnych parametrów.
W orginalnych rozwiązaniach jest to oczywiste.
Ale ja poszedłem drogą 12v i niżej. Kosztem nawet jakości:, czasu pracy urządzeń, zakładając iż kamper nie do końca jest domem i wymaga kompromisu.
Zasilacz laptopa też na 12 v, itd.
Jedynie klimy nie d a się przeskoczyć
Nawet bez prądu 230v w zachmurzonym wieczornym niebie , odpalę agregat.
Staram się tak dobierać parametry by nie przekraczał 1kw.
Ekspersy, szuszarki, czajnikiitp 12v sie nie sprawdzają. Więc 230v gdy podpięty, gaz lub agregat (fanaberia)
Solar tak daje szybko, że jeśli zainwestuję w przetwornicę to tylko taką by obsłużyła klimę wczsie jazdy, inaczej szkoda się rozdrabniać mając agregat.
Itd.
To moja wersja sposobu zasilania. Jak najmniej strat, bo pamiętam niemile jak piec w zimną noc zdechł bo aku padło.
Mała przetwornica jest, ale to tak nie wiem po co.
Jedynie zmiana koncepcji. Czyli nie 135AH a 250 Ah, przetwornica sinus co najmniej 2,5 kw w ciągłej pracy itd
Czyli kasa i waga plus przestrzeń, nie w tym kamperze
Ale Boże gdyby co to warto Was posłuchaćkoder - 2015-03-01, 14:31
Johny_Walker napisał/a:
mikser kuchenny
Silniki elektryczne mają duży impuls startowy. Przez to mam na myśli "w pierwszych sekundach biorą bardzo dużo prądu". Przez "bardzo dużo" mamy na myśli np. 50W silnik bierze prawie 1200W impulsu. Obawiam się, że do tego celu akurat ta przetwornica się nie nada. Do reszty - oczywiście, Twój wybór.
wbobowski napisał/a:
Mam tylko jedną obawę. Koder widziałeś to w pracy na żywo?
Nie, choć można dorwać testy na YT:
Buczenie, jak słychać, słychać. Zakładam jednak zamocowanie w szafce "technicznej", zawsze można na ścianki tej szafki jakieś wytłumienie dać.
Większym problemem jest pobór 1.2A (15W) w trybie jałowym.Johny_Walker - 2015-03-01, 15:04
koder napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
mikser kuchenny
Silniki elektryczne mają duży impuls startowy. Przez to mam na myśli "w pierwszych sekundach biorą bardzo dużo prądu". Przez "bardzo dużo" mamy na myśli np. 50W silnik bierze prawie 1200W impulsu. Obawiam się, że do tego celu akurat ta przetwornica się nie nada. Do reszty - oczywiście, Twój wybór.
Mój mikser (ręczny) ma silnik 180W, a przetwornica dostarczy peak 600W.
Jeżeli ta zależność jest taka jak w agregatach inwerterowych, które zwykle pociągną indukcyjne obciążenie o połowie mocy rezystancyjnego, to myślę że mam spore szanse. W razie czego zadziała zabezpieczenie albo gwarancja.
koder napisał/a:
Buczenie, jak słychać, słychać. Zakładam jednak zamocowanie w szafce "technicznej", zawsze można na ścianki tej szafki jakieś wytłumienie dać.
Większym problemem jest pobór 1.2A (15W) w trybie jałowym.
Co oni tam w środku zamontowali? Odrzutowiec? Jak to schowasz do szafy, to się przegrzeje. Będzie trzeba wiercić otwory wentylacyjne i naruszyć nieszczelność kamperka albo wentylować do środka i będzie jeszcze cieplej latem..
15W jałowe to dyskwalifikacja. Ładny wyświetlacz, ale w środku jeszcze technologia daleko za konkurencją. Wolę Votronica.Harry - 2015-03-01, 16:24 Dzięki wszystkim za porady itp.
Chyba najlepiej bedzie jak kupię poprostu ten zasilacz
A jak sie nazywa to ustrojstwo co samo mi przełączy zasilanie z 12V na 230V
Może cie mi polecić jakies niedrogie urządzenie, które zrobi to za mnie ?koder - 2015-03-01, 17:06
Johny_Walker napisał/a:
Mój mikser (ręczny) ma silnik 180W, a przetwornica dostarczy peak 600W.
Lodówka, która ma silnik 50W, a do startu potrzebuje przetwornicy 1000W. Impuls startowy to zwykle ponad 6x moc znamionowa. W twoim przypadku będzie to ponad 1080W. Tutaj przykład z życia:
...zwracam uwagę, prąd rozruchowy: 5A @ 230V = 1150W, dla silnika 50W.
Harry napisał/a:
Chyba najlepiej bedzie jak kupię poprostu ten zasilacz
A jak sie nazywa to ustrojstwo co samo mi przełączy zasilanie z 12V na 230V
Może cie mi polecić jakies niedrogie urządzenie, które zrobi to za mnie ?
Jeżeli przez "ten zasilacz" masz na myśli Volta, o którym pisałem, to on to urządzenie ma wbudowane. Nazywa się "trybem pracy UPS".toscaner - 2015-03-01, 17:29
koder napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
Mój mikser (ręczny) ma silnik 180W, a przetwornica dostarczy peak 600W.
Lodówka, która ma silnik 50W, a do startu potrzebuje przetwornicy 1000W. Impuls startowy to zwykle ponad 6x moc znamionowa. W twoim przypadku będzie to ponad 1080W. Tutaj przykład z życia:
...zwracam uwagę, prąd rozruchowy: 5A @ 230V = 1150W, dla silnika 50W.
Pomiary cęgówką, lodówka 65W, przetwornica 1500/3000W pełny sinus. Lodówka pracuje, pobór ok. 7A, a teraz ciekawostka... Start lodówki, robiłem pomiar wielokrotnie cęgówką i najmniejszy prąd jaki wyłapała to było ok. 70 kilka Amper, a max 174A. Fakt, jest to pik, który trwa ok. 0,15 sekundy, ale na nim polegnie większość przetwornic. Np. druga 400/800W też pełny sinus nawet nie piknie i już elektronika odcina jej prąd, a to tylko 65W.
Z drugiej strony gdy nie kompresor a silnik, to na małej przetwornicy suszarka do włosów 1200/600W na małym biegu startuje i pracuje bez problemu, przetwornica dmucha jak głupia, no i spadek napięcia już na ok 205V niestety. Na biegu 1200W robi "szum, szum, szum" i tak bez końca, ale nie startuje. Nie czekałem z testami aż padnie. Mam 1500/3000W i spokój. Na tej nawet odkurzacz Zelmera 1400W o dziwo startuje i można szybko poodkurzać. Szybko, bo pobór prądu ok. 130 - 135A.
Chyba wyląduje w którymś śmietniku finalnie, bo więcej zagracania i strat niż pożytku.
Tak więc myślę, że przetwornica z pikiem 600W powinna ruszyć 180W mikser. Może dzisiaj zresztą uda się zrobić testy, bo mam też tą małą. Namówię tylko moją kobietę na jakiś deser. vincent - 2015-03-01, 18:22
koder napisał/a:
Lodówka, która ma silnik 50W, a do startu potrzebuje przetwornicy 1000W. Impuls startowy to zwykle ponad 6x moc znamionowa.
o kurcze to tak to się liczy? czyli jeśli chciałbym odpalić swoją klimę to potrzebuję do startu 6x890W ??
poniżej tabliczka mojego ustrojstwaHarry - 2015-03-01, 18:26
koder napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
Mój mikser (ręczny) ma silnik 180W, a przetwornica dostarczy peak 600W.
Lodówka, która ma silnik 50W, a do startu potrzebuje przetwornicy 1000W. Impuls startowy to zwykle ponad 6x moc znamionowa. W twoim przypadku będzie to ponad 1080W. Tutaj przykład z życia:
...zwracam uwagę, prąd rozruchowy: 5A @ 230V = 1150W, dla silnika 50W.
Harry napisał/a:
Chyba najlepiej bedzie jak kupię poprostu ten zasilacz
A jak sie nazywa to ustrojstwo co samo mi przełączy zasilanie z 12V na 230V
Może cie mi polecić jakies niedrogie urządzenie, które zrobi to za mnie ?
Jeżeli przez "ten zasilacz" masz na myśli Volta, o którym pisałem, to on to urządzenie ma wbudowane. Nazywa się "trybem pracy UPS".
Nie za duże to i za głośnie. Kupię zwykły zasilacz do tej lodówki na 233V
Tylko potrzebuje urządzenia które mi przłączy automatycznie zasilanie 230V do tej lodówki
Jaki i jak się to nazywa podjcie jakies linki jakiś w normalnej ceniekoder - 2015-03-01, 18:39 Czyli potrzebujesz urządzenia, które po podłączeniu 230V do zasilacza, przełączy zasilanie lodówki z akumulatora na zasilacz, tak? To zwykły przekaźnik. Mam też wrażenie, że zasilacz 12V można po prostu podpiąć równolegle do akumulatora.koder - 2015-03-01, 18:40
vincent napisał/a:
o kurcze to tak to się liczy? czyli jeśli chciałbym odpalić swoją klimę to potrzebuję do startu 6x890W ??
Przy klimatyzacji, to ja się obawiam, że tak. Toscaner robił testy z klimą przenośną z przetwornicy 1500/3000W, może opowie o praktycznych wynikach.Harry - 2015-03-01, 19:03
koder napisał/a:
Czyli potrzebujesz urządzenia, które po podłączeniu 230V do zasilacza, przełączy zasilanie lodówki z akumulatora na zasilacz, tak? To zwykły przekaźnik. Mam też wrażenie, że zasilacz 12V można po prostu podpiąć równolegle do akumulatora.
Tak potrzebuje takiego własnie urzadzeniaŚwistak - 2015-03-01, 19:07 Miałeś podane wcześniej - w moim poście. Dwa linki do allegro. Po zmontowaniu wyjdzie Świstakącznik - kuzyn Świstakownicy.Harry - 2015-03-01, 19:16 małe to widzę że to jest taki do złożenia z ta podstawą itp.
Są jakieś takie już gotowe typowo do kamperów przyczep itp. ?koder - 2015-03-01, 19:26 Pewnie jest i przy urządzeniu wykonawczym za 30zł będzie kosztował 350.toscaner - 2015-03-01, 19:33 I będzie miało plastikową obudowę made in china za 5c w tej cenie 350zł. I pewnie ładną naklejkę, pudełeczko. Harry - 2015-03-02, 08:30 ok dzięki to biorę to z allegro.
Bedzie tam jakiś schemat co i jak podłączyć ?Harry - 2015-03-04, 15:21 Ok paczka doszła nie takie małe to już wiem doszedłem jak to podłączyć.silny - 2015-03-04, 20:02 Wybuchło :-) ?Świstak - 2015-03-04, 20:46 Styki 13 i 14 podłączyć pod 230V, najlepiej w to samo miejsce gdzie będzie podłączone wejście zasilacza.
Styki 9,10, 11 i 12 połączyć razem i dalej do plusa (prawdopodobnie czerwony przewód) lodówki
Styki 1,2,3 i 4 połączyć razem i przez bezpiecznik i wyłącznik (lub bezpiecznik umieszczony w tej samej puszce co przekaźnik) do plusa akumulatora nadwoziowego.
Styki 5,6,7 i 8 połączyć razem i dalej do wyjścia + zasilacza lodówki
Masy (minusy) lodówki i zasilacza podłączyć do minusa akumulatora nadwoziowego lub masy samochodu (elektrycznie powinien to być ten sam potencjał).
To wszystko.Harry - 2015-03-04, 21:04
Świstak napisał/a:
Styki 13 i 14 podłączyć pod 230V, najlepiej w to samo miejsce gdzie będzie podłączone wejście zasilacza.
Styki 9,10, 11 i 12 połączyć razem i dalej do plusa (prawdopodobnie czerwony przewód) lodówki
Styki 1,2,3 i 4 połączyć razem i przez bezpiecznik i wyłącznik (lub bezpiecznik umieszczony w tej samej puszce co przekaźnik) do plusa akumulatora nadwoziowego.
Styki 5,6,7 i 8 połączyć razem i dalej do wyjścia + zasilacza lodówki
Masy (minusy) lodówki i zasilacza podłączyć do minusa akumulatora nadwoziowego lub masy samochodu (elektrycznie powinien to być ten sam potencjał).
To wszystko.
wszytko kumam oprócz :
Styki 5,6,7 i 8 połączyć razem i dalej do wyjścia + zasilacza lodówki
do jakiego wyjścia ? wyjścia gniazdka 230V ?
+ zasilacza lodówki ?Harry - 2015-03-04, 21:14 dobra już wiem Świstak - 2015-03-04, 21:16 Harry - 2015-03-05, 09:21 Tak z ciekawości dlaczego maja być zmostkowane "1,2,3,4" itp. ?koder - 2015-03-05, 11:33 Żeby prąd się rozłożył, zwiększając żywotność styków i całego przekaźnika. W ten sposób z przekaźnika obciążalności 10A powstaje przekaźnik 40A.Świstak - 2015-03-05, 11:35 Żeby wykorzystać wszystkie styki. Będzie przez nie płynął mniejszy prąd, będą się więc mniej grzały a to znakomicie wydłuzy ich żywotność, zapobiegnie klejeniu się, przegrzewaniu, wyginaniu, i dodatkowo zmniejszy ryzyko pożaru oraz zminimalizuje straty energii.
Gdybyśmy wykorzystywalibyśmy tylko styki załączane przez elektromagnes (NO) - nie byłoby to aż tak istotne ponieważ siłę docisku styków zapewnia włąśnie elektromagnes i siła ta jest dość duża, my jednak wyorzystujemy również styki NC których docisk realizuje sprężyna powrotna. A ta z wiekiem może stracić część swych włąściwości i siła docisku może się zmniejszać. To negatywnie wpływa na jakość styku i w efekcie zwiększa niekorzystną dla nas rezystancję. Mamy 4 pary styków - moglibyśmy wykorzystać tylko jedną, ale skoro mamy do dyspozycji 4 komplety.... Grzech by było nie skorzystać.Świstak - 2015-03-05, 11:36 Znowu pisaliśmy razem.... koder - 2015-03-05, 11:42 Niemniej chylę czoła przed pełniejszą i precyzyjniejszą odpowiedzią. Harry - 2015-03-05, 13:00 Ok tak tez myślałem, ale wolałem zapytać profesjonalistów
Dziękuję wam za pomoc
Na pewno jeszcze jakieś problemy wyjdą heheheehŚwistak - 2015-03-06, 01:18 Obojgu, pisze... Niby wdzięczny, a któregoś z nas wykastrował...
Ot wdzięczność ludzka.
To kto do kogo będzie teraz mówił "kochana" drogi Koderku???Harry - 2015-03-06, 08:42 Teraz głodnemu nie będzie chleb na myśli