| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - Projekt instalacji solarnej i 230V
Johny_Walker - 2015-03-01, 14:50 Temat postu: Projekt instalacji solarnej i 230V Poddaję pod ocenę projekt instalacji do mojego Hymera. Stan obecny: elektroblok Schaudt EBL29, akumulator przedni kwasowy 95Ah, mieszkalny żel lub AGM 95Ah. Ceny podaję sugerowane. Można taniej.
Nie planuję suszarki do włosów, ekspresu do kawy, klimatyzacji.
Planowana instalacja solarna w wersji A:
Panele elastyczne 100Wx2 połączone szeregowo 1500 PLN
Regulator Votronic MPPT 250W 130 EUR
http://votronic.de/index....mpp-250-duo-dig
- wyjście na dwa ładowanie dwóch akumulatorów,
- przy pełnych akumulatorach przełączy moją lodówkę AES na 12V pozwalając oszczędzać gaz, ale czy płasko ustawione solary 200W nie będą za słabe dla grzałki 170W? Cykle AES regulatora słonecznego trwają min pół godziny.
Do regulatora wyświetlacz http://votronic.de/index....-solar-computer 100EUR
Czujnik temperatury baterii http://votronic.de/images...Sensor_2001.jpg 20EUR - podniesie napięcie ładowania w drugiej fazie oraz zabezpieczy przed przegrzaniem.
Kabelek do elektrobloku za 15EUR thtp://votronic.de/images/Produktbilder/Solartechnik/EBL_Kabelsatz_2007.jpg poinformuje EBL że solar ładuje, ale po co? Mogę go zastąpić zwykłym kablem.
Wersja B jak wyżej ale
Panele elastyczne 100W x3 połączone równolegle za 2150 - prąd zwarciowy 19A, mocy maksymalnej 17A
Regulator Votronic MPPT 350W 180 EUR
http://votronic.de/index....mpp-350-duo-dig
W tej wersji będzie większe prawdopodobieństwo że panele dadzą moc wystarczającą do zasilania grzałki lodówki. Niestety kosztuje o prawie 900 zł drożej. Czy 200W nie wystarczy?
Instalacja 230V w wersji za 280EUR
Inwerter Votronic sinus 300W
http://votronic.de/index....version/smi-300 wyjście wpięte w instalację 230V kampera.
zalety:
- używam gniazdek w kamperze ,
- możliwość używania markowego TV z porządną matrycą,
- ładowanie do laptopów, itp, miksera,
- 1W poboru energii w trybie gotowości - latem nie trzeba wyłączać inwertera,
wady:
- żeby podłączyć 230V z zewnątrz muszę wyłączyć inverter, a gniazdka instalacji kampera przełączyć na zasilanie zewnętrzne, konieczność kupna przełącznika lub przekaźnika. Przy solarach to chyba nie jest problem ale jesienią i wiosną może być upierdliwe.
Instalacja 230V w wersji za 330EUR
Inwerter Votronic sinus 300W NVS
http://votronic.de/index....ion/smi-300-nvs
zalety jak wyżej ale:
- 3W poboru energii w trybie gotowości,
- kiedy chcę podłączyć 230V z zewnątrz to inwerter samoczynnie się odłączy od gniazdek. Pełna automatyka.
Na razie najbardziej podoba mi się wersja taka że biorę większy regulator 350W, tylko dwa panele i inwerter z automatyką NVS. Jeśli będzie za mało mocy, to dokupię trzeci panel i przełączę.
Ta instalacja w porównaniu z typowymi ma takie zalety:
- ładowanie dwóch akumulatorów przód i tył,
- zasilanie lodówki 12V i oszczędzanie gazu w słoneczne dni, podczas kiedy lodówka najwięcej go zużywa,
- całodobowe zasilanie gniazdek 230V bez interesowania się inwerterem.
Cena i masa wraz z tańszym inwerterem i dwoma panelami 6 kg, 3800 zł.
Z droższym inwerterem i trzema panelami 8 kg, 4850 zł.
Pierwotnie planowałem regulator Tracer, dwa panele 100W elastyczne, przejściówka LR03do ładowania przedniego akumulatora z solarów za 200 zł i jakiś inwerter 300W sinus markowy. Masa 6,4 kg. Cena 2800. Niestety bez zasilania lodówki i inwerter 10W w trybie uśpienia.
Bydgoszczu - 2015-03-01, 15:06
Półśrodki nie mają sensu. Ja do takich rzeczy podchodzę, że mają być zrobione raz a dobrze. Jeżeli zastanawiasz się nad mocą solarów, to wiedz że są dość kapryśne, a to cień, a to chmury. Wtedy wydajność znacznie spada. Lubię obserwować wyświetlacz regulatora.
Po chwili namysłu, zastanawiam się po co chcesz oszczędzać gaz, nie wiem czy oszczędności z tego tytułu pokryją kiedykolwiek koszt rozbudowanej instalacji, większej masy auta (masa większej ilości gazu+instalacji solarów+większy opór powietrza - wpłynie na zużycie paliwa). Akumulatory będą wykonywały dodatkowe cykle pracy - dla okresowego zasilania lodówki. To też wpłynie na ich żywotność
Trochę jak strzelanie z armaty do wróbla.
Bronek - 2015-03-01, 15:18
Nie ma srnsu ładować 300v solarów do akumulatora 100 Ah
Mppt to dla mnie oczywistość.
Reszta kwestia kasy i gustu
Jestem za szeregowym połączeniem jeśli dwa panele , mniejsze kable, lepsza sprawność w pochmurne dni
Wady jak jeden padnie do tak jakby oba. Ale wtedy rozpinamy itd.
Na 12'v to lodówka jest najsłabsza. Masz kompresor? Czy absorpcyjną
Dla mnie te akumulatory za małe, reszta to zabawa, dla zabawy. Ale my tu wszyscy kombinujemy.
Johny_Walker - 2015-03-01, 15:20
| cinas napisał/a: | Półśrodki nie mają sensu. Ja do takich rzeczy podchodzę, że mają być zrobione raz a dobrze. Jeżeli zastanawiasz się nad mocą solarów, to wiedz że są dość kapryśne, a to cień, a to chmury. Wtedy wydajność znacznie spada. Lubię obserwować wyświetlacz regulatora.
Po chwili namysłu, zastanawiam się po co chcesz oszczędzać gaz, nie wiem czy oszczędności z tego tytułu pokryją kiedykolwiek koszt rozbudowanej instalacji, większej masy auta (masa większej ilości gazu+instalacji solarów+większy opór powietrza - wpłynie na zużycie paliwa). Akumulatory będą wykonywały dodatkowe cykle pracy - dla okresowego zasilania lodówki. To też wpłynie na ich żywotność
Trochę jak strzelanie z armaty do wróbla. |
Oszczędzanie gazu nie ma w Polsce sensu. Za granicą ma sens ekonomiczny, ale przede wszystkim logistyczny podczas dalszych wyjazdów np. dwumiesięcznych w kraju gdzie są problemy z butlami i ich wymiana jest upierdliwa - np. Hiszpania. Chodzi o zapewnienie jak największej autonomii i samodzielności działania urządzeń. Mniejsze zużycie gazu to tankowanie raz na dwa miesiące zamiast raz na miesiąc. To znacznie rzadsze szukanie stacji i martwienie się o butle.
Masa pojazdu się nie zmienia. Solary i tak muszą być a 200W to IMHO minimum. Większego oporu nie będzie, bo mają grubość kilku mm. Akumulatory nie powinny wykonywać dodatkowych cykli, bo AES będzie przez regulator załączony tylko jeśli są łącznie dwa warunki: pełne akumulatory i spora moc dostarczana z solarów. Tak to rozumiem ale nie miałem tego regulatora w rękach. Bawiłem się tylko Tracerem.
Masa pojazdu może się też obniżyć, bo dzięki oszczędnemu użytkowaniu gazu nie zabiorę drugiej butli.
Johny_Walker - 2015-03-01, 15:25
| Bronek napisał/a: |
Jestem za szeregowym połączeniem jeśli dwa panele , mniejsze kable, lepsza sprawność w pochmurne dni
Wady jak jeden padnie do tak jakby oba. Ale wtedy rozpinamy itd.
Na 12'v to lodówka jest najsłabsza. Masz kompresor? Czy absorpcyjną
Dla mnie te akumulatory za małe, reszta to zabawa, dla zabawy. Ale my tu wszyscy kombinujemy. |
Tak sobie szacuję że na południu Europy będę miał maks 90% mocy latem z uwagi na płaski montaż i brak chłodzenia.
Lodówka absorpcyjna z grzałką o mocy 170W.
300W panele nie mają sensu dla tak małego akumulatora, ale jeśli odbiorę jej nadmiar właśnie lodówką to sprawa wygląda inaczej. Jednak wolałbym użyć 200W.
Bydgoszczu - 2015-03-01, 15:30
Kuriozalny pomysł z jedną butlą na dwumiesięczny wyjazd. Nie zwiększasz autonomii, tylko ją zmniejszasz, zwłaszcza w kontekście wyjazdu do kraju gdzie jest problem z gazem. Zaprzeczasz sam sobie
Skomplikowana instalacja to też większe prawdopodobieństwo awarii.
Bronek - 2015-03-01, 15:31
Sam montowałem dwa po 100, szeregowo na kablach 4mm, MPPT 20A z wyświetlaczem i ten potrzebny mi tylko by włączać gniazdo 12v z regulatora.
Ładuje od bladego świtu, a właściwie chce ładować bo nie musi, do niemal zmroku
I na takie aku, jak ty planujesz, to setka Ci starczy.
Dla mnie dobry system, to zapas, a zapas to pojemność akumulatorów. A te możesz sobie już ładować na różne sposoby.
Cd. Tylko ż mnie miejsce ogranicza i nie mam potrzeby mam aku 135 Ah
Regulator nie ładuje rozruchowego bo ten jest a właściwie może być dopieszczony z maleństwa 5 W, podpietego i panelek za szybą taki 30x30, ale potrzeby nie ma
Lodówka napakowana na 12 wolt cieniutko, ale schładza. W nocy zeżre akumulator. Tv strach oglądać.
Daj więcej pojemności i zabieraj dwie butle.
Tyle. Mniej kombinacji
Tylko konieczna złośliwość.... Hymer..... I wszystko jasne DMC
toscaner - 2015-03-01, 16:10
Johny może się przydadzą moje pomiary. Mam dwa panele razem 260W z możliwością podnoszenia do słońca.
Pomiary z np. lipca, na płasko dawały ok. 11 - 11,5A, podniesione do słoneczka 14,5-15,5A.
Pomiary z końca grudnia, na płasko 3,5 - 4,5A max, a podniesione do słoneczka 9 - 9,5A. Wszystko z dni z pełnym słońcem i czystym niebem.
Myślę, że jeszcze lepszy regulator wycisnąłby jakieś 10-15% prądu więcej. Zgaduję.
Mija się to jednak z celem w moim przypadku, bo w cenie kolejnego regulatora kupiłbym pewnie kolejne panele min. 130-140W, które łatwo policzyć dodałyby nie 10-15% a jakieś 50%.
Jak słońce świeci, to nawet teraz w zimie prądu starcza na codzienną pracę przez 24h lodówki kompresorowej 65W, zasilania webasto, aby w kamperze podłoga miała 28-30C, a temp powietrza 22-24C, routera, telefonów, drukarki, 2 laptopów i ładowania czego się da i całej elektrycznej reszty, więc kolejny panel niepotrzebny.
Jak słońca nie ma bo np. leje, to trzeba i tak skorzystać z "agregatu" pod maską, albo pojechać tam, gdzie nie leje.
Jednak 170W to nie 65W.
Myślę, że dasz radę przeszacować ile prądu z paneli w Hiszpanii z 200W czy 300W. Kąt padania słońca podobny, więc w Hiszpanii miałbym pewnie podobne wyniki.
Mam nadzieję, że pomogłem.
izola - 2015-03-01, 16:12
Projekt można trochę zoptimować:
1. wymieniony planowany Inverter 300W jest za słaby
W zależnosci co chcemy do niego podłączyć...
np. tylko 150 Watovy TV przy włączeniu wytwarza wielokrotny skok napięcia.
Zwykła suszarka do włosów potrzebuje powyżej 1.000W , Expres do kawa 500W++
Dlatego powinno sie urządzenia wybierać które conajmniej chwilowo conajmniej 1.500 Wat dostarczyć mogą.
2. Akumulator w zabudowie ma za mało pojemnosci , 95 Ah nie daje żadnej rezerwy prądu w dni o małym albo bez nasłonecznienia.
Ja założyłam 2014 Solar,
- starter Accu kwas Varta 100Ah;
- kabina Accu gel Exide 95Ah ( na więcej brak miejsca );
- solar elastyczny 100W bo ważny był mi niski ciężar do podnoszenia dachu;
- regulator Votronic MPPT 250 Duo
zasilanie lodówki kompresorowej działa dobrze ale w dni deszczowe /pochmórne zauważam że te 95Ah sa exploatowane i wyciskane jak cytryna
dlatego jak mnie Vena majsterkowania znowu dopadnie to o 100 W powiększę - tylko ten dodatkowy Ackumulator w bagażniku mnie wstrzymuje od tego, ale innego wyjscia u mnie brak...
kaimar - 2015-03-01, 18:12
Wszystko fajnie ale w przyjemnym cieniu pod drzewami w Hiszpanii to prądu może nie być tak wcale dużo. A stawać w pełnym słońcu aby był prąd do lodówki - to chyba nie będzie dobry pomysł.
A co do paneli elastycznych to chyba przestanę je montować o ile nie będzie to montaż na wygiętej powierzchni. Mam już kolejny panel gdzie odwarstwieniu uległa górna powłoka (folia) na panelu.
wlodo - 2015-03-01, 18:26
kaimar, Dlaczego uważasz,że na wygiętej powierzchni się nie odwarstwi?
Nagrzewane będą tak samo.
Czy krzywizna dachu busa wystarczy twoim zdaniem.
toscaner - 2015-03-01, 18:41
Tak dokładnie, te prądy, które podałem wyżej, to kamper w pełnym słońcu... niestety.
U mnie panele robią za tropik, bo tak to skonstruowane, że pół samochodu "w cieniu" i faktycznie dach w ich cieniu miał temperaturę taką jak pod drzewem. Druga połowa dachu nie do dotknięcia.
W cieniu panele produkują duuużo mniej. Idealna byłaby możliwość rozłożenia "plantacji" obok na słońcu i kabelkami dociągnąć prąd do stojącego w cieniu kampera.
Tylko trzeba by było ich pilnować.
Bronek - 2015-03-01, 18:46
Myślę że na wygiętej to jest jedyna opcja, nawet kosztem ryzyka że znów będzie pech.
Moje prawie rok płasko i trzymają.
Pewnie różnica temperatur i może mała elastyczność zmarniętego kleju trzyma dolną warstwę, a folia inaczej pracuje..
Teoretycznie wszystko, nweet wilgoć, lód itp.
Jak by nie teoretyzować to lipa i pech. Jak denko od garnka z hypermarketu, trafisz nie trafisz. Spuchnie nie spuchnie.
tom-cio - 2015-03-01, 19:31
A ze tak zapytam,Kaimar a jak ta folia sie odwarstwi to juz nie laduja?Bo rozumiem,ze Ty wymieniasz gwarancyjnie,wiec....Ale moze da sie cos z tym pokombinowac,np zdjac do konca i i zalac na nowo cieklym przezroczystym silikonem.Tzn,jak laduja ,tylko nie wygladaja ,to bym to chetnie za niewielka oplata przygarnal i sprobowal sie pobawic,moze da sie to jakos ratowac
kaimar - 2015-03-01, 22:31
| wlodo napisał/a: | | Dlaczego uważasz,że na wygiętej powierzchni się nie odwarstwi? |
Chodziło mi o to że na krzywiźnie z konieczności trzeba dać elastyczny.
kaimar - 2015-03-01, 22:52
| tom-cio napisał/a: | | a jak ta folia sie odwarstwi to juz nie laduja?Bo rozumiem,ze Ty wymieniasz gwarancyjnie,wiec....Ale moze da sie cos z tym pokombinowac,np zdjac do konca i i zalac na nowo cieklym przezroczystym silikonem. |
Jak folia odlatuje to odlatuje box przyłączeniowy. Porządnie przyklejony panel nie daje się usunąć bez zniszczenia. Jest to kupa roboty a dostawca nie bardzo się kwapi do pokrywania kosztów wymiany panela.
Johny_Walker - 2015-03-02, 00:03
| cinas napisał/a: | Kuriozalny pomysł z jedną butlą na dwumiesięczny wyjazd. Nie zwiększasz autonomii, tylko ją zmniejszasz, zwłaszcza w kontekście wyjazdu do kraju gdzie jest problem z gazem. Zaprzeczasz sam sobie
Skomplikowana instalacja to też większe prawdopodobieństwo awarii. |
Jedna butla na wyjazd jednomiesięczny i mamy lżej. Dwie na dwumiesięczny.
Komplikowania instalacji nie ma, bo składa się z tych samych elementów, tak samo podłączonych.
Johny_Walker - 2015-03-02, 00:07
| Bronek napisał/a: |
Lodówka napakowana na 12 wolt cieniutko, ale schładza. W nocy zeżre akumulator. Tv strach oglądać.
Daj więcej pojemności i zabieraj dwie butle.
Tyle. Mniej kombinacji
|
U mnie w nocy nie będzie pracować na 12V, bo AES przełączy na gaz. Dodatkową kombinacją jest przewód 1mm2 z regulatora do lodówki. Miesiąc roboty.
Johny_Walker - 2015-03-02, 00:12
| toscaner napisał/a: |
Jak słońce świeci, to nawet teraz w zimie prądu starcza na codzienną pracę przez 24h lodówki kompresorowej 65W, zasilania weba | Mi wystarczy jak będę miał prąd z solarów od wiosny do jesieni. Absorpcyjna 170 będzie brać pewnie z 5-10 razy tyle prądu, bo grzałka pracuje zapewne dłużej niż kompresor. Ciężko to oszacować
Johny_Walker - 2015-03-02, 00:14
| kaimar napisał/a: | | Mam już kolejny panel gdzie odwarstwieniu uległa górna powłoka (folia) na panelu. |
Jakiej marki były to panele?
Johny_Walker - 2015-03-02, 00:18
| izola napisał/a: | Projekt można trochę zoptimować:
1. wymieniony planowany Inverter 300W jest za słaby
W zależnosci co chcemy do niego podłączyć...
np. tylko 150 Watovy TV przy włączeniu wytwarza wielokrotny skok napięcia.
Zwykła suszarka do włosów potrzebuje powyżej 1.000W , Expres do kawa 500W++
Dlatego powinno sie urządzenia wybierać które conajmniej chwilowo conajmniej 1.500 Wat dostarczyć mogą. |
Taki inwerter sinus kosztuje 1000-1500EUR a ja wakacje traktuję jako okazja do picia kawy rozpuszczalnej, która jest odmianą po kawie z ekspresu z młynkiem, którą pijemy na co dzień. Suszarki itp też nie planuję na razie
300 W wystarczy z zapasem. 600W szczytowa.
elmo78 - 2015-03-02, 01:24
Jak dla mnie z lekka przekombinowane, albo też masz mega wielkie potrzeby w porównaniu z moimi.
1. Najtaniej wyjdzie chyba kupić porządną lodówkę kompresorową (jakieś 2-3kzł) i do tego dokupić panele około 150W (max 1000zł) i regulator jakiś prosty do 100zł (a drugi na zapas, bo tanie). Taki zestaw spokojnie obsłuży lodówkę kompresorową pod warunkiem posiadania akumulatora minimum 90-100Ah. Wtedy będziesz miał gaz tylko do kuchenki i starczy go na dość długo. Pełna autonomia.
2. Laptop spokojnie można naładować za pomocą przetwornicy dającej 18,19,20,21, zależnie od potrzeb z samochodowych 12V. Bez sensu jest kupować przetwornicę zamieniającą prąd stały w zmienny tylko po ty, aby ten zmienny znowu zamieniać na stały i w dodatku płacić wielkie pieniądze.
3. Nie wiem jak kwestia TV, bo po to jadę na wakacje, aby nie oglądać telewizji, zwłaszcza jakiejś z obcego kraju, ale jeśli już musisz, to są TV na 12V, są przystawki TV do laptopów i są routery wi-fi, które odtwarzają TV na tabletach i smartfonach. Bierzesz sobie więc jakiegoś iPada i taki router i masz TV. Bardzo energooszczędne, a wszystko ładujesz z adapterów USB, więc bezpośrednio z 12V.
No i to jest właśnie autonomia, bo wtedy ani razu nie musisz dopłacać na kempingu za posiadanie prądu a cena całej instalacji o wiele tańsza od tego co proponujesz. Nawet jakbyś miał laptopa dokupić to wyjdzie taniej. No chyba, że chcesz robić wszystko na wypasie za grubą kasę, to problemu w tym nie widzę (choć sensu też nie).
No i wierzę, że dwa aku pokładowe po 100Ah każdy dadzą o wiele większą korzyść niż cały dach solarów.
Oczywiście cały czas zakładam, że pozbędziesz się debilnej lodówki, która cały czas pobiera 170W, bo to jakaś masakra.
toscaner - 2015-03-02, 08:12
| Johny_Walker napisał/a: | | toscaner napisał/a: |
Jak słońce świeci, to nawet teraz w zimie prądu starcza na codzienną pracę przez 24h lodówki kompresorowej 65W, zasilania weba | Mi wystarczy jak będę miał prąd z solarów od wiosny do jesieni. Absorpcyjna 170 będzie brać pewnie z 5-10 razy tyle prądu, bo grzałka pracuje zapewne dłużej niż kompresor. Ciężko to oszacować |
Nie masz cęgówki, żeby to sprawdzić? Ostatecznie pomiar napięcia przez jakiś czas miernikiem z "po przecinku". Czy stale spada, czy przez jakiś czas i przestaje. Gdzieś na forum pisali, że te absorbcyjne też pracują cyklicznie, przynajmniej na gazie i 230V. Jeśli stale to faktycznie "debilna" ta lodówka.
Johny_Walker - 2015-03-02, 08:15
| elmo78 napisał/a: | Jak dla mnie z lekka przekombinowane, albo też masz mega wielkie potrzeby w porównaniu z moimi.
1. Najtaniej wyjdzie chyba kupić porządną lodówkę kompresorową (jakieś 2-3kzł) i do tego dokupić panele około 150W (max 1000zł) i regulator jakiś prosty do 100zł (a drugi na zapas, bo tanie). Taki zestaw spokojnie obsłuży lodówkę kompresorową pod warunkiem posiadania akumulatora minimum 90-100Ah. Wtedy będziesz miał gaz tylko do kuchenki i starczy go na dość długo. Pełna autonomia.
2. Laptop spokojnie można naładować za pomocą przetwornicy dającej 18,19,20,21, zależnie od potrzeb z samochodowych 12V. Bez sensu jest kupować przetwornicę zamieniającą prąd stały w zmienny tylko po ty, aby ten zmienny znowu zamieniać na stały i w dodatku płacić wielkie pieniądze.
3. Nie wiem jak kwestia TV, bo po to jadę na wakacje, aby nie oglądać telewizji, zwłaszcza jakiejś z obcego kraju, ale jeśli już musisz, to są TV na 12V, są przystawki TV do laptopów i są routery wi-fi, które odtwarzają TV na tabletach i smartfonach. Bierzesz sobie więc jakiegoś iPada i taki router i masz TV. Bardzo energooszczędne, a wszystko ładujesz z adapterów USB, więc bezpośrednio z 12V.
No i to jest właśnie autonomia, bo wtedy ani razu nie musisz dopłacać na kempingu za posiadanie prądu a cena całej instalacji o wiele tańsza od tego co proponujesz. Nawet jakbyś miał laptopa dokupić to wyjdzie taniej. No chyba, że chcesz robić wszystko na wypasie za grubą kasę, to problemu w tym nie widzę (choć sensu też nie).
No i wierzę, że dwa aku pokładowe po 100Ah każdy dadzą o wiele większą korzyść niż cały dach solarów.
Oczywiście cały czas zakładam, że pozbędziesz się debilnej lodówki, która cały czas pobiera 170W, bo to jakaś masakra. |
Ad 1.
Mam fabrycznie nowego Dometica RMD 8505 160 litrów + 30 litrów zamrażalnik kosztującego 10 000 zł http://www.my-caravanning.../RMD-8505/47223 , który świetnie działa na gazie. Ze względu na rozmiary i to że lubię bardzo zimne piwo, latem butla gazu idzie w trzy i pół tygodnia czyli nie jest taki oszczędny. Jednak jestem zadowolony. Po co miałbym go zmieniać? To niepotrzebny wydatek. Lodówka nie pobiera cały czas 170W bo jak już pisałem jest to AES czyli automatic energy selection. Posiada również termostat czyli nie ma pracy ciągłej. Fajnie byłoby mieć kompresorową ale ich fabrycznie nie montowali kiedy robiłem zamówienie, a poza tym mój bilans energetyczny w pochmurne dni nie wyglądałby za ciekawie i obniżyło by to autonomię w okresie jesień-wiosna. Obecnie mam butlę 14 kg z możliwością tankowania gazu na większości stacji LPG w Europie oraz miejsce na drugą butlę np kompozytową jako zapas.
Istotą moich lodówkowych manewrów jest wykorzystanie możliwości sterowania AES lodówki którą oferuje regulator Votronic oraz spodziewanego nadmiaru mocy z solarów 200W latem kiedy zużycie gazu przez lodówkę jest największe. Regulator ten montuję głównie z uwagi na możlwość łądowania obu akumulatorów. Małe wymiary i sterowanie lodówki to bonus.
Jeżeli jednak już jest to czy nie dołożyć jednego panelu więcej i mieć większą autonomię, nie myśleć o jeszcze jednej rzeczy?
Mogę za to jak napisałem dopłacić 750 za trzeci panel i 200 za droższy regulator. Jednak po co dopłacać jeżeli zadziała na dwóch które były planowane pierwotnie? A może nie warto sobie tym głowy zawracać?
Kompresorową może kupię ale zamrażarkę do bagażnika. Taką jakie robi WAECO. Jest tylko jeden problem - nie mam pojęcia do czego miałaby mi służyć mając dużą lodówkę?
Ad 2
Zgadza się. Tylko że przetwornica to kolejny kabelek i sprzęt do pakowania przed drogą, a ja chcę eleganckie rozwiązanie podłączone do gniazdek w kamperze. Przy okazji chciałbym mieć pełny sinus z uwagi na to że niektóre urządzenia nie lubią prostokąta, a ja nie lubię się zastanawiać które to są. Zawsze się może zdarzyć że jakieś urządzenie nie będzie pracować prawidłowo. Czasem się spali, a czasem będzie się grzało i spali kamper jak będziemy nad wodą.
Tanie przetwornice trzeba włączać przed użyciem i wyłączać po użyciu - upierdliwe. Jeżeli są na wierzchu to nie problem, ale jak wyżej pisałem trzeba ją pakować przed drogą i rozpakowywać - też upierdliwe. Ukrycie taniej przetwornicy jest możliwe, ale trzeba zastosować przełączniki i pamiętać o jego użyciu. Ukryta zapewne raz na jakiś czas będzie zapomniana i rozłąduje akumulator dzięki temu że bierze 10-15W. Sama przetwornica w trybie standby 15W rozładuje mi akumulator w 80 godzin, a nie jest to jedyne urzadzenie pracujące ciągle.
Codziennie przed snem będę się zastanawiał czy już wyłączyłem przetwornicę. Nocą po przebudzeniu będę myślał o przetwornicy itp...
Przetwornica Votronic ma bardzo niski pobór mocy 1 lub 3W w trybie oczekiwania, co pozwala o niej zapomnieć i po prostu zostawić włączoną cały czas. Przez dobę pobierze 2 lub 6Ah czyli nic. Mogę ją schować. Włączyć na początku wyjazdu i wyłączyć po przyjeździe.
Zatem z ww i innych powodów musi być przetwornica sinusoidalna. Musi też mieć niski pobór mocy w trybie standby i zapewniać prąd w gniazdku całodobowo nawet jak nie używamy gniazdek.
Ad 3
YouTube na iPadzie już oglądamy i to działa. Chodzi o duży ekran i wspólne oglądanie tego samego bez wysilania wzroku z małej odległości. Ma to być przede wszystkim monitor do odtwarzania materiału z USB. TV czy możliwość podpięcia komputera też mile widziane.
Miałem już TV na 12V przez tydzień. Poużywałem i oddałem do sklepu. Potem chciałem kupić następny na targach w Dusseldorfie - uszkodzony fabrycznie. Ceny z kosmosu.
Doszedłem do wniosku że ceny TV na 12V nie odpowiadają ich jakości. Dzięki temu że niedawno pojawiły się inwertery o niskich stratach sens zakupu telewizora 12 V przestał być tak oczywisty.
Bronek - 2015-03-02, 11:14
| Johny_Walker napisał/a: | | Doszedłem do wniosku że ceny TV na 12V nie odpowiadają ich jakości. Dzięki temu że niedawno pojawiły się inwertery o niskich stratach sens zakupu telewizora 12 V przestał być tak oczywisty. |
Zastanów sie , czy na pewno ma to znaczenie czy zasilacz jest w środku czy na wierzchu .
Nie wiem ale per saldo na 230 to chyba nic tak naprawdę nie chodzi .
Dobry to dobry i pewnie drogi . firma i parametry.
Nie znam elektroniki na 230v bezpośrednio .
Ciekawe jak to jest ?
Johny_Walker - 2015-03-02, 12:44
| Bronek napisał/a: | | Johny_Walker napisał/a: | | Doszedłem do wniosku że ceny TV na 12V nie odpowiadają ich jakości. Dzięki temu że niedawno pojawiły się inwertery o niskich stratach sens zakupu telewizora 12 V przestał być tak oczywisty. |
Zastanów sie , czy na pewno ma to znaczenie czy zasilacz jest w środku czy na wierzchu .
Nie wiem ale per saldo na 230 to chyba nic tak naprawdę nie chodzi .
Dobry to dobry i pewnie drogi . firma i parametry.
|
Takie znaczenie że ten zasilacz nie musi być na 12V. A jak jest w środku to nie wiadomo na ile jest. Niektóre TV mają na zewnątrz i wtedy okazuje się być na 19V albo 17V.
Dobry TV kosztuje tyle samo co Manta. Około 600-800 zł mamy LG i Samsungi.
Bronek - 2015-03-02, 14:51
LG to 19volt i dlatego odpadł.
I mam taki 22 cale i 19 robią za monitory, ale ciężkie. Nowe prosto z.... ( jak Twoj k..) z 2 lata mają
Itd.
Takie dywagacje. TV u mnie być musi, i gra na okrągło, pokazując jakieś roślinki itp. Ale tak to właściwie nie patrzę.
toscaner - 2015-03-02, 14:57
| Cytat: | | TV u mnie być musi, i gra na okrągło, pokazując jakieś roślinki itp. Ale tak to właściwie nie patrzę. |
Bronek, to Ty sobie ramkę cyfrową z fotkami roślinek zamontuj. Będzie to samo, a mniej prądu żre. Może nawet z baterii pójdzie.
Johny_Walker - 2015-03-04, 13:48
Po analizie projekt wygląda teraz tak:
Regulator solarny Votronic MPPT 350W wraz z sensorem temperatury.
Panele monokrystaliczne giętkie - 200-350W - szukam najlepszej kombinacji. Nie pasują mi trzy sztuki 100W z uwagi na duży prąd. Nie chcę polikrystalicznych z uwagi na większą powierzchnię i ciężar. Szukam...
Panele 200W nie zapewnią prawidłowego działania funkcji AES, więc jeśli mam ją używać to minimum 300W.
Inwerter Votronic 300W NVS z automatycznym odłączaniem w razie przyłączenia do 230V i różnicówką po inwerterze. Schemat wg strony 7 http://votronic.de/images...6_3158_6158.pdf
Takie rozwiązanie jest dość bezpieczne przeciwporażeniowo oraz zabezpiecza przed zapomnieniem odłączenia inwertera przy podłączeniu 230V z zewnątrz.
Większa moc jest mi niepotrzebna. Chyba że 1500W do klimy czy ekspresu, ale wtedy musiałbym dokupić drugi akumulator itp. Trzeba zostawić sobie coś do ulepszenia za kilka lat.
Łączny koszt bez paneli 610EUR. Będę musiał to odrobić spędzając trzy tygodnie na dziko poza kempingami. :
Spodziewane oszczędności dzięki zasilaniu lodówki z solarów to 220g lub 0,45 litra gazu w słoneczne dni.
Dodatkowy wydatek na większy regulator i trzeci solar zwróci się po 1000 słonecznych dni (lub 16 latach po dwa miesiące w Grecji/Chorwacji), jeśli cena gazu będzie taka jak teraz w Polsce. Albo po 560 dniach (dziewięć lat po dwa miesiące) wg cen francuskich sprzed trzech lat. Myślę jednak, że nigdy się nie zwróci, bo panele elastyczne tyle nie wytrzymają.
Bronek - 2015-03-04, 13:51
Powiem ci, ciekawe.
A propos prądu, rozważałeś 2x 150 itp np szeregowo.
Nateżenie nie wzrasta.
I nie musisz grubych kabki dawać 4-6mm2
Johny_Walker - 2015-03-04, 14:01
Tak, ale 150W nigdzie nie można kupić, a 100W są po 699 zł.
Znaczy są, ale polikrystaliczne. Większa waga. 35% większe nagrzewanie wnętrza.
130W/m2 zamiast 176W/m2 jak w monokrystalicznych.
Bronek - 2015-03-04, 14:26
Cierpliwości..
Będą
Nie mówię o poli....... Tylko mono, bo wiem, że jesteś "oszczędny" ale i rozsądny. Nówka wieczn wymaga w miarę nowoczesnych technologii.
Widziałem mono elastyczny 150 czy 140?? ( allegro Duni, Ledon , Modernhome?)
Nie barxzo pamiętam.
3x po 100 tyle
grzegorzalex - 2015-03-04, 14:44
W sprawie paneli skontaktuj się z Martą Sękowską-Kułdo: msk@x-disc.pl.
http://www.x-disc.pl/panele/
Oni robią na wymiar taki, jaki będzie ci potrzebny ceny pewnie wyższe jak pod zamówienie.
150W chyba kosztuje 700 zł netto oni mają
Bronek - 2015-03-04, 14:53
I zapytaj o ten czy to mono bo tak mi się wydaje
http://www.modernhome.pl/...-Flex-180W.html
Grzesiu link cosik spie...
grzegorzalex - 2015-03-04, 14:56
Dzwoniłem i podesłali ceny
Johny_Walker - 2015-03-05, 13:12
Tak, to mono ale nie mają w magazynie i pewnie już nie będą mieli.
Moduły Active sol z cennika, który zamieściłeś mają 141w/m2. Trochę mało. Moje szklane cienkowarstwowe CIGSy mają 120, a to jest najtańsza technologia.
|
|