|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - TRUMA - wyłącza ogrzewanie/ przegrzewa wodę
Sznurek - 2015-03-09, 21:46 Temat postu: TRUMA - wyłącza ogrzewanie/ przegrzewa wodę Podczas ostatniego weekendowego wyjazdu na narty pojawił się u mnie problem z ogrzewaniem/ciepłą wodą. Sprawa dotyczy Trumy C3402 albo 6002 - takie symbole są na instrukcji (ogrzewanie i boiler w jednym).
Ale do rzeczy. Podczas pobytu zaczęło mi się wyłączać ogrzewanie (bez sygnalizowania awarii) mimo, że wnętrze kampera było niedogrzane, natomiast woda w była tak gorąca, że można sobie było łapy poparzyć. Po dłuższym odkreceniu kranu z gorącą wodą(schłodzeniu boilera) układ zaczynał pracować ponownie aż do kolejnego wyłączenia/zatrzymania. Po opróżnieniu boilera i ustawieniu na ogrzewanie bez wody (oczko wyżej na pokrętle) system grzał bez problemów.
Dzisiaj zrobiłem kilka pomiarów temperatury, które prezentuję poniżej:
1.Temperatura wody w zbiorniku/kranie przed włączeniem boilera 12,6 st
2. Boiler włączony tylko na grzanie wody na 40* - po 20 min się wyłączył - temperatura wody w kranie 49,5*C
3. Boiler przestawiony na grzanie wody ale na 60*C - po kolejnych 12 min się wyłaczył - temperatura wody w kranie 67,5*C
4. Przestawienia na ogrzewanie wnętrza i wody na 60* - po 30 minutach woda ma już 73*C
5. Gdy przyszedłem po dwóch godzinach piec stał (wentylował się tylko wydech), temperatura w kamperze niska (nie dająca podstaw do wyłączaenia ogrzewania) zaś temperatura wody w kranie 81*C
Czyli sytuacja z weekendu się powtarza. Jakieś podpowiedzi, sugestie jak ugryźć temat ????
Z góry dziękuję
Sznurek
koko - 2015-03-10, 13:07
W inne miejsce czujnik temperatury powietrza u mnie jest u samej góry.Wodę też przegrzewa
Sznurek - 2015-03-10, 13:52
Nie wiem czy to coś pomoże. Gdy Truma działa tylko na ogrzewaniu ( z pustym boilerem) jest ok i dogrzewa wnętrze do oczekiwanej temperatury. Gdy boiler jest pełny wyłącza się wcześniej a w aucie jest zimno. Podczas ostatniego weekendu na noc musiałem go opróżniać i wyłączać pompkę wody, żeby w nocy było ciepło...
Mam wrażenie, że wyłącza go jakieś zabezpieczenie zbyt wysokiej temperatury wody - o ile w ogóle jest takie coś.... A jeśli jest to dlaczego tak się dzieje ??
koko - 2015-03-10, 22:22
jeżeli czujnik byłby blisko bojlera to do centrali szedł by sygnał za ciepło w camperze u mnie woda jak cholera gorąca a ogrzewanie chodzi .nie wymądrzam się najlepiej zadzwoń do Krakowa do TRUMY
maszakow - 2015-03-15, 18:39
Sznurek napisał/a: | Nie wiem czy to coś pomoże. Gdy Truma działa tylko na ogrzewaniu ( z pustym boilerem) jest ok i dogrzewa wnętrze do oczekiwanej temperatury. Gdy boiler jest pełny wyłącza się wcześniej a w aucie jest zimno. Podczas ostatniego weekendu na noc musiałem go opróżniać i wyłączać pompkę wody, żeby w nocy było ciepło...
Mam wrażenie, że wyłącza go jakieś zabezpieczenie zbyt wysokiej temperatury wody - o ile w ogóle jest takie coś.... A jeśli jest to dlaczego tak się dzieje ?? |
jest takie oczywiście. nawet dwa.
to "normalne" to termistor który podpięty do układu sterowania w normalnym trybie odcina grzanie jak temperatura dojdzie do żądanego poziomu, po drugie bezpiecznik termiczny który przerywa obwód jak temperatura osiągnie krytyczny dla boilera poziom - teoretycznie to może być 85 stopni. Nie wiem jaki jest ten drugi czy to jednorazowy bezpiecznik czy też coś w rodzaju bimetalu (załącza z powrotem jak temperatura opadnie... ale w przypadku jednorazówki czego w niemieckim wykonaniu mółbym się spodziewać - gdyby zadziałała to już byś w ogóle ciepłej wody nie miał.
To że temperatura wody będzie się różnić o kilka stopni od zadanej to normalka. 10 stopni to jednak dużo. Może czujnik temperatury przemieścił się i jest za wysoko ?np wystaje ponad poziom wody w boilerze ? Sprawdź czy wszystko z mocowaniami gra.
tom-cio - 2015-03-15, 20:26
ja co prawda kompletnie z tymi systemami nie mialem do czynienia,ale czy to jest ogrzewanie powietrzne bojlera?bo jesli tak,to moze zalamany jest gdzies waz na zabudowe i cieplo ma ciezko sie przecisnac i nagrzewa zbyt mocno baniak z woda?bo z tego co kojarze to w tych powietrznych bojlerach
rzeplywajace gorace powietrze ogrzewa wode,wiec albo trzeba zmiejszyc temperature na dolot bojlera,moze jest jakas klapka kierujaca te powietrze-bojler-zabudowa?bo jak nie ma i leci najpierw przez bojler a potem na zabudowe to cos przytkane na wylotach byc musi,a jak nie leci bezposrednio tylko jest rozdzielone przed bojlerem,to pewnie jakas klapka nie chodzi i cieplo caly czas wali w bojler a nie powinno,powinno byc skierowane na zabudowe a dolot do bojlera odciety.Koko ,a u Ciebie to tez raczej nie jest dobrze ,ze po przeniesieniu grzeje dakej a woda zbyt goraca,tak nie powinno byc.Pisze to jako czlowiek,co kilkadziesiat ogrzewan centralnych w zyciu juz popelnil,systemami Dgp tez sie bawilem.Zaznaczam ,ze budowy kampera z tymi systemami nie znam,ale tak z logiki to wynika
tom-cio - 2015-03-15, 20:31
dobra zobaczylem ze podales numer trumy,to znaczy ogladnalem i wynika,ze bzdury pisze . Tam. plomien wode grzeje w srodku poprzez radiator a powietrzem go. schladzac nalezy.Wiec cale moje wypociny w buty,ale bez wody raczej tego grzac nie mozna,baniak przepalisz
Tu obrazek
http://f.dichamp.pagesper...s/horsgel00.JPG
wiec na moje albo te radiatorki brudne i przepływ za mały i wtedy woda ciepło przejmuje,albo wyloty zatkane i powietrze nie umi ciepła odebrać
Sznurek - 2015-03-16, 08:52
tom-cio napisał/a: | Tam. plomien wode grzeje w srodku poprzez radiator a powietrzem go. schladzac nalezy.Wiec cale moje wypociny w buty,ale bez wody raczej tego grzac nie mozna,baniak przepalisz
|
Producent w instrukcji podaje, że możliwa jest praca ogrzewania bez wody (strona 2 kolumna 2 załączonej instrukcji):TRUMA instrukcja obsługi
Wtedy pokrętło na panelu sterowania powinno być ustawione na pozycję "d"
Ale idąc tropem podanym powyżej ...
Czy objawów o których pisałem nie mógł by dawać niedrożny układ rozprowadzenia ciepłego powietrza ??
Układ grzeje bo chce podgrzać wnętrze ale ze względu na brak drożności nie może, a cały czas pracując przegrzewa wodę, bo nie ma ujścia gorącego powietrza... Hmmm ..... Trzyma się kupy po mojemu.
Potwierdzał by to fakt, że samo grzanie wody, bez ogrzewania, działa poprawnie.
koko - 2015-03-16, 09:13
ale samo ogrzewanie działa dobrze..
Sznurek - 2015-03-16, 09:22
No fakt...
Ale tylko przy pustym boilerze.
Gdy go zaleję wodą problem wraca.
Aby wyeliminować to podejrzenie postaram się sprawdzić drożność przewodów rozprowadzających gorące powietrze.
Zastanawiam się tylko jak...
Dziabong - 2015-03-16, 09:51
Sznurek napisał/a: | No fakt...
Ale tylko przy pustym boilerze.
Gdy go zaleję wodą problem wraca.
Aby wyeliminować to podejrzenie postaram się sprawdzić drożność przewodów rozprowadzających gorące powietrze.
Zastanawiam się tylko jak... |
Zacznij od pieca czy nie wysuneły się rury - u mnie tak było i problem ustał wprawdzie potrzeba było w ręku jeszcze ze dwóch dodatkowych stawów, ale dałem radę.
mrsulki - 2015-03-16, 13:30
Sznurek napisał/a: | sprawdzić drożność przewodów rozprowadzających gorące powietrze. |
Sprawdź jeszcze działanie wentylatora od rozprowadzenia ciepła może mu się za bardzo kręcić nie chce (opory, wiek, brud?)
kiniaela - 2016-12-31, 11:29
Ciekawa jestem, czy w końcu znana jest przyczyna tego stanu, bo w naszym kamperze jest identycznie!
k.
kubryk1 - 2016-12-31, 16:05
Kurcze! A już myślałem, że tylko ja tak mam - teraz mi lżej na duchu ale nie zmienia to stanu faktycznego.
Mariusz Mario - 2021-04-14, 21:53
Witam. Temat stary, ale widzę że popularna usterka Trumy.
Czy ktoś z komentujących rozwiązał ten problem i może coś napisać?
TRUMA combi 3402 (18 lat) przegrzewa wodę i nadmuch wnętrza działa na minimum. Przy opróżnionym zbiorniku wody nadmuch wnętrza działa normalnie.
Z góry dziękuje za pomoc.
rozak81 - 2021-05-10, 00:48
Cześć Wszystkim ! jednocześnie witam !
Nie będę się rozpisywał bo temat idealnie wpisuje się także i w mój przypadek - dokładnie takie same objawy.. Czy ktoś może już to obadał i mógłby podrzucić rozwiązanie tego problemu..
Są sugestie ale właściwie chyba jasnej diagnozy nie ... naoawiliscie tą przypadłość ? Podzielcie się plis jak, gdzie szukać itd .. Help ? ;-)
admiral_korkov - 2022-01-08, 09:49
Jestem właśnie w górach, I pojawił się u mnie ten sam problem. Woda bardzo gorąca, ogrzewanie działa ale Nie dogrzewa pomieszczenia (w nocy spadlo nawet do 10 stopni). Czy znane jest rozwiązanie tego problemu?
jacek2214 - 2022-01-08, 10:33
Jakie ogrzewanie
admiral_korkov - 2022-01-08, 16:43
Eh w nerwach zapomniałem napisać. Truma Combi 6 z manualnym nastawnikiem.
Program ustawiony na ogrzewanie (tym bez podanej temperatury wody) oraz 5tym stopniu grzania.
Teraz przy -5 stopniach na zewnątrz mam 17wewnatrz
jacek2214 - 2022-01-08, 18:52
Moze czujnik temperatury wewnetrzej ma wine,zciagnij z niego przewod.Moze pomorze.
admiral_korkov - 2022-01-22, 16:26
Sprawdziłem przed chwilą termistor ( czujnik temperatury powietrza) i wydaje się działać.
Przed podgrzaniem wskazywał 17kOhm przy chwilowym podgrzewaniu wartość ta spadała do 9kOhm.
Co jest dziwne, to pomimo ustawienia pokrętła na samo ogrzewanie, zdaje się że bojler próbuje podgrzewać wodę (bojler powinien być pusty). Z bojlera dochodzą odgłosy jak z czajnika w którym jest za mało wody.
Na bojlerze, wszystkie 3 diody (zielona, pomarańczowa i czerwona) świecą się na stałę podczas pracy.
Jakieś pomysły co dalej sprawdzić?
pozdrawiam
Update:
Czy startując zimną trumę, ustawiając jedynie ogrzewanie, bez grzania wody, powinna zapalać się żółta dioda na kontrolerze? Wg instrukcji oznacza to grzanie wody.
U mnie jak odpalę zimną trumę z ustawieniem jedynie ogrzewania, przez pare minut swieci się żółta dioda na pokrętle.
adaml61 - 2022-01-23, 07:33
admiral_korkov napisał/a: | U mnie jak odpalę zimną trumę z ustawieniem jedynie ogrzewania, przez pare minut swieci się żółta dioda na pokrętle. | U mnie też , więc chyba tak musi być . Moja działa prawidłowo .
EwaMarek - 2023-01-29, 09:25
Cześć. Mam już dość i nie wiem co dalej z tym robić. Truma combi wiadomo powinna grzać wode i nadmuchem kampera. Tylko od jakiegoś czasu jak odkręcam wodę zimna w kranie to na początku leci gorąca. No ok bo rury od nawiewu podgrzały rurki wody. Ale te wodne są wszędzie izolowane. To jeśli by nagrzały to tylko trochę wody. A tu leci i to sporo. Nawet jak trochę poleci zakręcam i od nowa. Wydaje mi sie że to woda z bojlera sie własnie cofa. Jakby w bojlerze byla poduszka powietrzna i najpierw wypychała tam a dopiero jak sie pompka właczy to leci zimna. Jakis czas temu wymienialem górny zawór zwrotny w boilerze bo puszczał. Mozliwe ze teraz sie nie odpowietrza. Jeszcze jedno. Na fotce jest ustawienie pokretla. Obojetnie ktora pozycja to woda jedt tak samo goraca. Moze jakieś porady? Z góry dziekuje.
EwaMarek - 2023-01-29, 09:30
Jeszcze fotki.
Pytanie zadalem tez na fb
maszakow - 2023-01-31, 19:05
WItam wszystkich
NIe znam aż tak dobrze tego typu trumy bo nie mam jescze czasu by sią zapoznać ale trochę materiałów dorwałem.
POdejrzewam że wszystkie trumy kóre przegrzewają wodę mają problem albo z czujnikem temperatury na wodzie - albo z potencjometrem regulującym temperaturę pracy. (względnie z przełącznikiem lub rezystorami ustalającymi tą temperaturę skokowo)
truma używa termistorów do kontroli temperatury powietrza oraz wody - oraz zabezpieczeń najprawdopodobniej bimetalowych które rozłączają grzanie przy 90st dla wody , 140 st dla temperatury powietrza. Dodatkowo awaryjny permanentny bezpiecznik jest w obwodzie dla 216stopni dla powietrza.
Termistor do kontroli ciepła wody w pokojowej temperaturze ma oporność 10kOhm i to oporność maleje wraz ze wzrostem temperatury. Pomiar 17kOhm wskazuje że kiedy mierzyłeś było zimno wartość odpowiadąła 12st C. a potem temperature zrosła do 26st.
termistor MUSI być tam jakoś przymocowany.
a) ALbo klej mocujący stracił właściwości i izoluje termistor
b) albo tenże odpadł i niewłaściwie czyta parametry.
c) albo ... SIĘ ZESTARZAŁ. No co też byście wymiękli gdyby was podgrzewać przez 20 lat do 60 stopni
tak czy owak zacząłbym od sprawdzenia. Przy 40 stopniach oporność termistora powinna wynosić 5kOhm a przy 65 wg instrukcji trumy - 2kOhm.
EwaMarek - 2023-01-31, 21:56
Dzięki za wyjaśnienia. No to wyższa półka jak dla mnie. Najgorszy to jest tam dostęp. Tak żeby rozebrać to bym musiał wymontować w całości...
Na razie wróciłem. Przystawieniu pokrętła na pierwsze grzanie , czyli bez kontroli ciełej wody aż tak sienie przegrzewa. Muszę porobić na spokojnie próby. Możliwe że to jest przegrzewania właśnie na stronie nadmuchu bo pieruńsko gorąco jest pod szufladami w komorze gdzie jest zamontowana truma. BO jak wcześniej było cieplej na dworze to truma nie chodziła non stop i z wodą było ok.
Jeszcze muszę dojść czemu pompka wody ma problem z dobiciem ciśnienia. Prawdopodobnie jest poduszka powietrza. Tylko zbiornik powinien sie przedmuchać ...
maszakow - 2023-01-31, 23:03
EwaMarek, Czy ten bojler... jest zamontowany w pozycji leżącej ? czy on sobie wisi w pionie zamocowany na ściance ??? bo jakoś nie mogę przetworzyć tego zdjęcia.
rigg - 2023-02-01, 00:01
W starszych kamperach (2007 i 2013) tego nie zauważyłem natomiast w obecnym 2021 Truma 6E popuszcza pod kampera wodę gdy piec jest nagrzany, a zbiornik pełny. Już nie pamiętam czy miałem ustawione grzanie wody i powietrza czy tylko powietrza. Pamiętam, że trochę się wystraszyłem, ale kolega mnie uświadomił, że to normalne.
Socale - 2023-02-01, 08:56
maszakow napisał/a: | EwaMarek, Czy ten bojler... jest zamontowany w pozycji leżącej ?
... |
Uprzedzę Marka, bojler jeży na podłodze. Niebieskie coś* jest prawidłowo = w pionie.
.
Rigg, to zachowanie wynika z praw fizyki, rozgrzewa się=zwiększa objętość=wzrasta ciśnienie=nadmiar out.
rigg - 2023-02-01, 09:32
Socale napisał/a: | Rigg, to zachowanie wynika z praw fizyki, rozgrzewa się=zwiększa objętość=wzrasta ciśnienie=nadmiar out. |
Jak najbardziej ma to sens i jest logiczne tylko, że we wcześniejszych kamperach tego nie zauważyłem, a też w zimnych okresach podróżowaliśmy. Może u kolegi ten zawór nie działa i się woda przegrzewa i wyłącza trume...
kaimar - 2023-02-01, 14:26
Powodem przegrzewania wody może być oprócz oczywiście przytkanych wylotów powietrza deformacja wewnętrznego płaszcza zbiornika - nawet niewielka. A deformacja jest wynikiem zamrożenia zbiornika. Zdeformowany płaszcz zbiornika styka się wtedy z radiatorem palnika i więcej ciepła przepływa do zbiornika
maszakow - 2023-02-02, 20:50
No to teraz Kaimar dał popalić. Demontaż jak nic...
Leżący bojler .. hmm... palnik gazowy pracujący w poziomie... jakoś mi się to nie widzi, ale ja elektronik a tych trum nie znam za dobrze. Może i tak być skoro on działa na wymuszonym tłoczeniu powietrza...
EwaMarek - 2023-02-08, 08:36
Jak kolega opisał jest wszystko na podłodze pod łóżkiem i szufladami.
Zamarznąć nie powinno bo odkąd mam kampera to zawsze zima był w garażu a podczas wyjazdów układ pracuje.
Cała sytuacja wyszła nie wiem w końcu od czego. Może napisze od początku.
W poprzednich kamperach rurki wody nie były izolowane wiec przy dłuższej pracy ogrzewania zdążało się że woda sie nagrzewała w węzach ale krótkie puszczenie wody od razu tłoczyło zimną i było ok. w jednym jak miałem webasto to strasznie grzało wiec zaizolowałem rurę od nawiewu pianką od klimatyzacji bo ta zwykła się stopiła. Było ok
W obecnym kamperze a mam go chyba 5-6 lat nie było takiego problemu.
Cyrki zaczęły się jak pompka przestała podawać. Okazało sie że poszły membrany. Spuściłem wodę , wymieniłem na nowe i BYŁO OK. Potem wywaliło obudowę filterka od strony ssania pompki. To było popękane wcześniej trochę i widać z czasem poszło. Jak wody nie mogła pompka zassać to chodziła i chodziła i dopiero po jakimś czasie to usłyszałem. Akurat wszystko sie działo na wyjeździe. Układ wyłączyłem. W OBI kupiłem złączkę , trochę kleju i jakoś połatałem. Wróciłem do domu ale CYRK zaczął sie robić. Mimo wymienionych membran pompka nie dawała rady dobić i sie wyłączyć. Uznałem że tym razem kupię nową pompkę.
Zadowolony wszystko od nowa zamontowałem , wodę zalałem i co ? ZGŁUPIAŁEM bo pompka nie daje rady dobić ciśnienia tzn wchodzi na takie wolne obroty i trwa to może 60 sek. W końcu sie wyłącza. Pytają serwis gdzie kupiłem to od razu stwierdzili że jest powietrze. Spuściłem z zbiornika buforowego - NIC. Powietrze ze zbiornika ciepłej wody trochę po prychało ale potem koniec. DOBRA PODCZAS JAZDY mogło wydmuchać. Tak sie stało bo po jakim czasie nabijanie ciśnienia trwao już 12 sek. Na ale sie okazało e wali gorąca z zimnej. Zgłupiałem. Jedyne co mi przychodziło do głowy to to że tam nadal jest powietrze.
To co piszecie o błędach od czujników czy innych cudach nie powinno robi takich rzeczy.
Chociaż może i zaszła jakaś deformacja bo jak nie dawało rady nabić wody pokrętło pieca było na grzaniu wody i ogrzewaniu. Jak sie zmniejszyła ilość wody bo pobrana była przez użytkownika a potem pompka nie dopompowana mogło nastąpić przegrzanie. Tylko e woda nie wyleciała z układu a tylko brakowało ciśnienia bo pompka ssawa powietrze. Teraz coś jest nie tak ze zbiornikiem i pompka nie daje rady dobić wody a przez to jest bufor powietrzny który wypycha wodę...
Jeszcze jedno gdy układa pracuje w trybie pierwszym czyli ogrzewanie kabiny tak, grzanie wody nie. jest prawie ok bo nie nagrzewa sie woda w bojlerze. Niestety niepraktyczne bo jak ogrzewanie sie wyłaczy to nie ma ciepłej wody...
|
|