Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Energoblok się zbuntował

slawwoj - 2015-03-17, 14:50
Temat postu: Energoblok się zbuntował
Energoblok EVS 30/18 DS nie daje prądu na domek. Prąd kończy się na głównym przekaźniku. Brak jest sygnału aby załączyć przekażnik (tak stwierdził elektryk samochodowy). Jak połączy się kabelki przed przekaźnikiem prąd pojawia się. Przekaźnik jest sprawny.

Co może być przyczyną ?

jacik - 2015-03-17, 16:08

Po nitce do kłębka. :)
Co steruje przekaźnikiem ?
Może gdzieś nie dochodzi zasilanie
Podrzuć foty jak to wygląda w środku jak to nie problem

slawwoj - 2015-03-17, 16:26

Prąd kończy się nie chce wyjść z tego przekaźnika co wisi na kablach.
slawwoj - 2015-03-17, 16:29

Może ktoś posiada schemat ? albo wie skąd można ściągnąć ?
jacik - 2015-03-17, 19:19

Prad zalaczasz wlacznikiem ? Sprawdz czy tam dochodzi sygnal. Mozesz tez przesledzic gdzie ida cienkie czarne kable od przeka. Na plycie widac ze jest maly przekaznik. Mozesz sprobowac go wlaczyc recznie.
slawwoj - 2015-03-17, 19:28

Prąd załącza się wyłącznikiem "na ścianie". Po zlaczeniu przewodów poza stycznikiem pojawił się prąd ale wtedy wyłącznik nie rozlaczal. Wcześniej zdarzały się tyrkania stycznika i zaniki prądu. Załączenie ręczne nic nie daje.
Gewehr - 2015-03-17, 19:47

slawwoj napisał/a:
Prąd załącza się wyłącznikiem "na ścianie". Po zlaczeniu przewodów poza stycznikiem pojawił się prąd ale wtedy wyłącznik nie rozlaczal. Wcześniej zdarzały się tyrkania stycznika i zaniki prądu. Załączenie ręczne nic nie daje.


Podnieś płytę i poszukaj zimnych lutów. Sprawdź ścieżki i czy jest masa sterowania przekaźnikiem, lub plus. Sprawdź kondesatory, mogą być już wyschnięte :roll:

maszakow - 2015-03-17, 20:28

nie chcę krakać ale ten duży czarny z lewej strony wygląda jakby wywalił.
Co steruje przekaźnikiem ?
Doprecyzuj pojęcie "sprawny przekaźnik" - sprawdzałeś przejście przez styki omomierzem po załączeniu ? cykać po to on może ale jak styki wypalone to sprawny nie jest.

producent - Calira ? EVS 30/18 DS...

slawwoj - 2015-03-17, 20:36

Przekażnik sprawdzał elektryk podłączajac go do "czegoś" i on klikał. Stwierdził że dobry.

C o steruje przekaźnikiem to ja nie wiem.

Producent Calira

Może ktoś wie jaki jest typ przekażnika i gdzie mozna go kupić ?

Gewehr - 2015-03-17, 20:40

slawwoj napisał/a:


C o steruje przekaźnikiem to ja nie wiem.



Nie chodzi o element wykonawczy, tylko czy plusem, czy masą ;)

slawwoj - 2015-03-17, 20:44

Gewehr napisał/a:
slawwoj napisał/a:


C o steruje przekaźnikiem to ja nie wiem.



Nie chodzi o element wykonawczy, tylko czy plusem, czy masą ;)


a jak to poznać ?

maszakow - 2015-03-17, 20:51

Jacik powiedział co możesz zrobić - spróbuj znaleźć co wysterowuje przekaźnik - te czarne przewody.
Zapytaj elektryka czy sprawdził przekaźnik tylko i wyłącznie "czy klika" - czy też może sprawdził czy po kliknięciu jest przejście na stykach. to dość istotny szczegół.

slawwoj - 2015-03-17, 20:56

sprawdził tylko że klika.

Wydaje mi się ze jest istotne to że wczesniej były zaniki pradu i słyszalne klikanie jakiegos przekażnika.

V23134J1052D642

Gewehr - 2015-03-17, 21:19

Albo na przekaźnik masz cały czas podany plus, a masa tyko go steruje, lub jest odwrotnie.
Np. jeśli sterowane jest zrobione plusem i do niego dochodzi ten plus, to działa, a powodem nie załączenia przekaźnika jest brak masy. To co napisałeś o "klikaniu" przekaźnika, może sugerować jakiś niekontakt. Zimny lut, albo coś się upaliło. Ten przekaźnik jest wymieniony. Oryginalny powinien być na płycie. Taki jak ten co tam jest. Ten na płycie, jest na 90% od lodówki ;) Dodam że ten wymieniony, jest marnej jakości :(

Daj fotę drugiej strony płyty. Tylko w dobrej rozdzielczości.

slawwoj - 2015-03-17, 21:26

Gewehr napisał/a:


Daj fotę drugiej strony płyty. Tylko w dobrej rozdzielczości.


Nie wiem czy mi sie uda odkręcić.
Zamówiłem ten przekaźnik - najwyżej go odeśle.

jacik - 2015-03-17, 22:06

poruszaj na włączonym energobloku lekko dużymi elementami taki jak przekaźniki cewki grube przewody -może wtedy zaskoczy i się okaże że to zimny lut.
Trzeba też zbadać okolice włącznika czy dochodzi tam napięcie i gdzie dalej idzie.

maszakow - 2015-03-18, 08:25

Gewehr i Jacik - dobrze prawicie :ok A elektryk...do szkoły z nim...
slawwoj - 2015-03-18, 08:43

maszakow napisał/a:
Gewehr i Jacik - dobrze prawicie :ok A elektryk...do szkoły z nim...


Pewnie że dobrze prawicie !
Elektryk sam powiedział że w tym momencie jego wiedza się skończyła - dalej potrzebny jest elektronik.

Sprzęt oddałem dziś do elektronika załączając schemat i wydruk z forum :ok

Rowerek - 2015-03-18, 09:12

maszakow jak jesteś taki dobry elektryk to pomóż dla sławoja a nie elektryka do szkoły wysyłasz pozdrawiam cię wszechwiedzący
slawwoj - 2015-03-18, 09:46

leon napisał/a:
maszakow jak jesteś taki dobry elektryk to pomóż dla sławoja a nie elektryka do szkoły wysyłasz pozdrawiam cię wszechwiedzący


Leon luzik :spoko
Wydaje mi się że koledzy co mogli zrobić przez internet to pomogli. Został jedynie przyjazd osobisty - a tego się nie spodziewam i nie oczekuje :mrgreen:

slawwoj - 2015-03-18, 17:09

Sprzęt wrócił od elektronika z diagnozą - sprawny.
Po podłączeniu - to samo. Teraz będzie walczył z tym co na ścianie.

Panel częściowo działa. Po włączeniu pokazuje np. stany wody. Jedynie w pozycji gdzie ma pokazać stan akumulatorów pokazuje tylko stan rozruchowego.

jacik - 2015-03-18, 17:44

Czyli nie dochodzi moc z pokładowego.
Sprawdziłeś kable pokładowego czy dochodzi napięcie i ma dobrą masę?

slawwoj - 2015-03-18, 17:45

jacik napisał/a:
Czyli nie dochodzi moc z pokładowego.
Sprawdziłeś kable pokładowego czy dochodzi napięcie i ma dobrą masę?


Jacik rozumiem że mam to jutro przekazać dla elektronika.
Może jakieś inne wskazówki?

Elektry sprawdził napięcie dochodzące było ponad 12v

jacik - 2015-03-18, 18:09

napięcie dochodzące z pokładowego ?
Ciekawe czy jak odepniesz pokładowy dalej będzie napięcie :)
Może mierzył nie ten kabel :)

Tu jest więcej fotek z opisem
Widać że za akumulatorem są trzy bezpieczniki - sprawdziłeś je?
Na fotkach widać że w płyte są wpięte konektorki może coś nie styka - wypnij i wepnij każdy z osobna (żeby się nie pomylić )kilka razy - ale wypinanko to już bez napięcia :)

slawwoj - 2015-03-18, 18:13

zmierzył napięcie dochodzące.
Raczej nie było rozróżnienia skąd dochodzi

tadek27 - 2015-03-18, 19:08

Widzę , że nadal walczysz . powodzenia :spoko :spoko :spoko
maszakow - 2015-03-18, 20:34

Hmm... to ja już kiedyś zanurzałem się w w takim EB ... no ciekawe ... :wyszczerzony:
Ale temat nie został zakończony...
z porównania fotek widać od razu że EB już grzebany bo oryginalnyprzekaźnik zamieniony na samochodowy- a to BARDZO RYZYKOWNE.
apeluje - NIE ZAMIENIAJCIE NA PAŁĘ PRZEKAŹNIKÓW.
Lekcja z moich ostatnich walk z płytką boilera jest taka że trzeba OBOWIĄZKOWO sprawdzić jaką rezystancję cewki ma przekaźnik oryginalny - i szukać do podmiany czegoś o zbliżonych parametrach.
Większość przekaźników miniaturowych na PCB może być sterowana bezpośrednio z układów scalonych lub przez zwykłe tranzystory. Jeśli zmiast przekaźnika kóry pobiera 20mA prądu (spora rezystancja cewki) włożycie samochodowy który (tak obrazowo przywalę) pobiera 500mA (mała rezystancja cewki) - to ryzykujecie spalenie elementów na płytce.

Gewehr - 2015-03-18, 20:44

Zrobiłeś te zdjęcia? To jest przewlekaniec(pcb) i można łatwo dojść jak jest sterowane po płycie. Jak to ustalimy, będzie wiadomo jakie kroki poczynić dalej ;) Ja stawiam na jakąś duperelkę. Prostą i łatwą do naprawienia :wyszczerzony:
slawwoj - 2015-03-18, 20:55

Nie zrobiłem bo bałem się to wszystko rozbierać.
Jutro planuję odłączenie akumulatora rozruchowego i sprawdzenie co wtedy się dzieje.

jacik - 2015-03-18, 21:20

Dobrze jak byś spisał nam układy scalone. Można by sprawdzić wg noty katalogowej gdzie maja zasilanie wtedy można zmierzyć miernikiem czy są zasilane.
slawwoj - 2015-03-19, 15:21

:yay: :yay: :yay: [hura] [hura] [hura] [hura] [hura] [hura]

ZWYCIĘSTWO !!!

Wszystko działa a przyczyną była jakaś prowizorka "nad drzwiami".

Wszystkim pomagającym oraz wspierającym - wielkie dzięki. :pifko

Jednak na forumowiczów można liczyć :heart: :heart: :heart:

Gewehr - 2015-03-19, 19:48

Czyli dobrze napisałem wcześniej że duperelka :haha:
Jak trafiłeś na problem?

slawwoj - 2015-03-19, 20:04

Tematem zajął się elektronik. Ustalił że w energobloku w którejś "dziurce" brakuje napięcia i dalej po kabelku doszedł do panelu nad drzwiami. Tam stwierdził że znajduje się jakaś płytka która została po jakiejś przeróbce i ona szwankuje. Pominął ją i wszystko zagrało.
maszakow - 2015-03-19, 20:23

:ok
POlecam, przemyśl jeszcze z elektronikiem temat wymiany tego samochodowego przekaźnika na coś bardziej zbliżonego do oryginału - czyli do tego co jest w montowane obok przewodów.
Coś co będzie pasowało lepiej można znaleźć bez problemu, to nie fortuna - w przeciwieństwie do przekaźnika w Trumie :lol:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group