Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka

Harry - 2015-03-17, 22:29
Temat postu: Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka
Witajcie,
Mam problem
Zrobiłem sobie instalacje 230v podłączam zasilanie z domowego gniazdka i wyskakuje różnicowka ?

Oczywiście podłączyłem w kontakcie patrząc od przodu bolec u gory: lewy to L, prawy N i bolec żółtym przewodem. Poprowadziłem to do bezpiecznika oczywiście tylko L resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce. Jak odłączyłem przewod z bolca w gnieździe wejściowym to różnicówka nie wyskakuje.

Czy dobrze zrobiłem ze połączyłem N i bolec razem w puszce ? Moze mam je zostawić osobno ?
Co zrobic z tym 0 ?

Mirekl61 - 2015-03-17, 22:42

Instalacja z różnicówką jest trzy przewodowa i na i z bolcem musi być żółto zielony uziemiający.
Harry - 2015-03-17, 22:59

No wiem ze jest trojprzewodowa, a w kamperach sie takiej nie robi tylko dwuprzewodową ?
Jeśli ma byc dwuprzewodową to wszystko by sie wyjaśniło :)

mrsulki - 2015-03-17, 23:11

Nie wolno za różnicówką łączyć N (niebieski) z PE (żółtozielony) bo efekt będzie właśnie taki jak opisujesz. Podłącz L i N do gniazda a PE na ramę auta, no i najlepiej zmień instalację w kamperze na 3-przewodową w końcu to 2-3 gniazda i parę metrów przewodu.
Harry - 2015-03-17, 23:25

Mam trzy przewodowa :)
A jak ten kabel z bolca podłączę do masy samochodu to elektronika nie dostanie po uszach jaki bedzie jakas zwara ? Myślałem ze do samochodu 0 z bolca sie nie podłącza : bo bedzie to kolidowało z masy z aku 12V ale jeśli tak to problem bedzie rozwiązany :)

Mavv - 2015-03-18, 05:36

No wlasnie przewod PE, czyli zolto-zielony sie podlacza pod mase kampera. Za roznicowka nie mozesz polaczyc razem przewodow N (niebieski) i PE (zolto-zielony), bo wtedy roznicowka bedzie wybijac natychmiast po zalczeniu jakiegokolwiek odbiornika na 230V. Za roznicowka instalacja ma byc trojprzewodowa. A elektronice nic sie nie stanie podczas zwarcia, nie przejmuj sie.
Johny_Walker - 2015-03-18, 07:57

Tak jak koledzy mówili.
Idąc od strony elektrowni w domu:
- zabezpieczenie przepięciowe (rzadko występuje),
- zabezpieczenie nadprądowe przedlicznikowe,
- licznik,
- zabezpieczenie przepięciowe,
- połączenie PE i N w GSU,
- rodzielone przewody PE i N już nigdzie dalej się nie stykają w domu ani kamperze,
- zabezpiecznie różnicowe,
- zabezpieczenie nadprądowe.

W kamperze powinno być:
- 230V na trzech przewodach,
- PE i N cały czas rozdzielone,
- drugie zabezpieczenie różnicowe tuż za przyłączem 230V,
- zabezpieczenie nadprądowe za przyłączem 230V,
- trzecie zabezpieczenie różnicowe za inwerterem.

mrsulki - 2015-03-18, 10:08

Johny_Walker napisał/a:
połączenie PE i N w GSU

jeszcze małe 3 grosze: punkt podziału PEN na N i PE uziemiony połączony z GSU (czyli G-łówna S-zyna U-ziemiająca)

Mirekl61 - 2015-03-18, 17:59

Ja bym masy z uziemieniem nie łączył powinno wywalić różnicówkę zasilania z sieci chyba że te
instalacje są rozdzielone.

Johny_Walker - 2015-03-18, 18:07

Jeżeli producent nie namieszał i nie zabronił, to nie ma żadnego powodu żeby nie łączyć masy (minusa) 12V z PE instalacji 230V. Jest za to wiele powodów aby tak zrobić: przebicie do masy instalacji 230V w dowolnej części kampera wywali różnicówkę chroniąc przed porażeniem.

PE łączyć z masą. N nie łączyć. Fazy też nie. :haha:

Harry - 2015-03-18, 19:11

a skąd mogę wiedzieć że producent samochodu nie zabronił łączenia minusa 12V z PE 230V to nie jest kamper tylko VW caddy :) osobowy
mrsulki - 2015-03-18, 19:20

Mirekl61 napisał/a:
Ja bym masy z uziemieniem nie łączył powinno wywalić różnicówkę zasilania z sieci chyba że te
instalacje są rozdzielone.

Skąd takie informacje???
Łącz śmiało PE z masą nic się nie stanie poza tym że będziesz miał ochronę przed porażeniem.

krimar - 2015-03-18, 19:35

ale Harry napisał

Harry napisał/a:
N i bolec połączyłem razem w puszce


a nie, że PE dał do masy.

Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich) nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).

Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń.

Harry - 2015-03-18, 19:51

krimar napisał/a:
ale Harry napisał

Harry napisał/a:
N i bolec połączyłem razem w puszce


a nie, że PE dał do masy.

Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich) nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).

Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń.




Czyli jednak podłaczenie PE do masy może mi coś w samochodzie uszkodzić ?

To jak będzie zmieniony w gnieździe innego kraju P z N a mi idą z tego przewody do zasilacza od lodówki ( zasilacz taki do zabudowy ze sklepu elektronicznego) i się przewody zamienią nic się nie stanie z tym zasilaczem ? ( mimo że było w na nim napisane że P do P i N do N ?

mrsulki - 2015-03-18, 19:53

Zgadza się Harry, napisał:
Harry napisał/a:
resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce

czyli N połączył z "bolcem" czyli PE.
krimar, gdyby połączył tak jak piszesz było by zwarcie a nie wyzwalało by różnicówkę.

mrsulki - 2015-03-18, 20:01

Harry, widzę że zamiast jasnej odpowiedzi jaką już dostałeś niektórzy brną w coraz większe maliny wprowadzając Cię w błąd.
Zrobisz jak zechcesz prawidłowo będzie tak:
PE na masę pojazdu tak jest w każdym kamperze (nic nie zepsujesz)
Co do zamiany N i L (nie P jak piszą błędnie niektórzy) w gniazdach na kempingach nie ma to najmniejszego znaczenia przy takim podłączeniu jak piszę.

Harry - 2015-03-18, 20:03

mrsulki napisał/a:
Zgadza się Harry, napisał:
Harry napisał/a:
resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce

czyli N połączył z "bolcem" czyli PE.
krimar, gdyby połączył tak jak piszesz było by zwarcie a nie wyzwalało by różnicówkę.


tak podłaczyłem bolec z N i wywaliło w mieszkaniu różnicówkę :) hmm. Jak odłączyłem bolec żółty wszytko było ok

Harry - 2015-03-18, 20:20

mrsulki napisał/a:
Harry, widzę że zamiast jasnej odpowiedzi jaką już dostałeś niektórzy brną w coraz większe maliny wprowadzając Cię w błąd.
Zrobisz jak zechcesz prawidłowo będzie tak:
PE na masę pojazdu tak jest w każdym kamperze (nic nie zepsujesz)
Co do zamiany N i L (nie P jak piszą błędnie niektórzy) w gniazdach na kempingach nie ma to najmniejszego znaczenia przy takim podłączeniu jak piszę.


ok robię PE do masy reszta czyli L i N tak jak powinny być. Dołożę różnicówkę i bedzie git.

kaimar - 2015-03-18, 23:10

Takie dyskusje jak ta powinny być blokowane przez admina jako potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia. Jak nie potrafisz czegoś zrobić to zwróć się do fachowca czyli elektryka. On będzie wiedział jak ma wyglądać prawidłowo wykonana instalacja elektryczna. Z prądem , szczególnie w połączeniu z metalową karoserią samochodu i wilgotną trawą na kampingu żartów nie ma.
Harry - 2015-03-18, 23:35

kaimar napisał/a:
Takie dyskusje jak ta powinny być blokowane przez admina jako potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia. Jak nie potrafisz czegoś zrobić to zwróć się do fachowca czyli elektryka. On będzie wiedział jak ma wyglądać prawidłowo wykonana instalacja elektryczna. Z prądem , szczególnie w połączeniu z metalową karoserią samochodu i wilgotną trawą na kampingu żartów nie ma.


Nie ma rzeczy nie do zrobienia :) wystarczy trochę popytać i będzie git. A fachowcy jak to fachowcy czasem też dupy dają na maxa.

Różnicówka jest, PE do masy jest, bezpiecznik na 230V jest, bezpieczniki na każde urzadzenie 12V są, przedłużacz z atestem jest.

Mam nadzieję że będzie wszystko ok.

Johny_Walker - 2015-03-18, 23:43

Harry napisał/a:

Czyli jednak podłaczenie PE do masy może mi coś w samochodzie uszkodzić ?

NIE!
O ile jakiś Henio nie podłączył wcześniej PE z N - tego nie wolno robić w kamperze, bo nigdy nie wiadomo po której stronie gniazdka jest faza, a po której N. Niedouczeni elektrycy powiedzą że faza po prawej jeśli bolec u góry, ale to nie standard i nie wolno na tym polegać. Jeśli są inaczej, to złączenie PE z N w kamperze może być odwrotne niż PE z N w budynku i mamy zwarcie oraz/lub wywaloną różnicówkę. Dlatego zdajemy się wyłącznie na połączenie PE i N w budynku/kempingu do którego się podłączamy.

Np. u mnie PE i N łączy się ze sobą w BUDYNKU, a nie w kamperze. Tylko w domu i nigdzie, przenigdzie indziej. :bajer

kaimar - 2015-03-19, 00:09

Harry napisał/a:
Nie ma rzeczy nie do zrobienia wystarczy trochę popytać i będzie git. A fachowcy jak to fachowcy czasem też dupy dają na maxa.


No to super. Mam migdałki do wycięcia - jak mam to zrobić?
Lepszy nożyk do tapet czy jakiś inny?
Na leżąco czy głową w dół?

krimar - 2015-03-19, 00:33

mrsulki napisał/a:
Zgadza się Harry, napisał:
Harry napisał/a:
resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce

czyli N połączył z "bolcem" czyli PE.
krimar, gdyby połączył tak jak piszesz było by zwarcie a nie wyzwalało by różnicówkę.


Zwarcie to by było jakby podłączył L do N
przy podłaczeniu N do PE wywala różnicówkę

PE nie masował bym z karoserią, bo jak się na nim pojawi napięcie w przypadku awarii podłączonego urządzenia, to nie wiadomo jak zareagują układy elektryczne pojazdu.

(Można zrobić test i przytknąć na chwilę przewód L do minusa akumulatora - zobaczymy co będzie)

Jakbym robił sobie zasilanie w kamperze to bym dał 2 bezpieczniki i 2 różnicówki (po jadnej sztuce na L i N - bo nigdy nie wiadomo gdzie L, a gdzie N) a PE bym nie masował.

silny - 2015-03-19, 02:43

Byla swego czasu na forum dyskusja na ten temat , i wtedy wyszlo ze roznicowki wielu nie ma , wielu nawet stwierdzilo ze nie potrzeba bo kamper ma gumowe butki wiec nie pomoze , i ze na kampingach to rozmie z tymi biegunami a roznie to znaczy tak ze jak pan Hemio kempingowy poklecil tak jest i na tym dyskusja stanela jak pamietam
mrsulki - 2015-03-19, 06:27

krimar napisał/a:
PE nie masował bym z karoserią, bo jak się na nim pojawi napięcie w przypadku awarii podłączonego urządzenia, to nie wiadomo jak zareagują układy elektryczne pojazdu.

Nie sądzę że piszesz ze złej woli, raczej z braku wiedzy i znajomości przepisów.
Dlaczego:
1. przepis stanowi iż wszystkie urządzenia zasilane napięciem niebezpiecznym ( wyższym niż 24V) posiadające elementy obudowy z materiałów przewodzących MUSZĄ mieć połączenie PE do tejże obudowy
2. wyobraź sobie sytuację kiedy w jakiś sposób faza (L) pojawi się na metalowej karoserii auta, stoi ono na oponach więc zwarcia nie będzie a jakiś człowiek letnią porą (bosą stopą) na wsiada do niego łapiąc się za element metalowy i co??? :chacha2 :czacha i znajomy pogrzeb w rodzinie.
Więc bardzo proszę zanim kiedykolwiek przyjdzie Ci wygłaszać podobne komentarze zastanów się nad konsekwencjami dla osób które z nich korzystają.

kaimar, pisze:
kaimar napisał/a:
Takie dyskusje jak ta powinny być blokowane przez admina jako potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia.

moim zdaniem nie dyskusje tylko potencjalnie niebezpieczne wypowiedzi osób nie mających pojęcia o temacie :zastrzelic

Harry - 2015-03-19, 08:10

kaimar napisał/a:
Harry napisał/a:
Nie ma rzeczy nie do zrobienia wystarczy trochę popytać i będzie git. A fachowcy jak to fachowcy czasem też dupy dają na maxa.


No to super. Mam migdałki do wycięcia - jak mam to zrobić?
Lepszy nożyk do tapet czy jakiś inny?
Na leżąco czy głową w dół?


Nie licytujmy się co się da a czego nie. Pewnie gdybym musiał i te migdały bym ci usunął :) moze bys nie mówił :) ale migdałów bys nie miał :) hehehehee. Pozdro

krimar - 2015-03-19, 13:27

mrsulki napisał/a:
wyobraź sobie sytuację kiedy w jakiś sposób faza (L) pojawi się na metalowej karoserii auta, stoi ono na oponach więc zwarcia nie będzie a jakiś człowiek letnią porą (bosą stopą) na wsiada do niego łapiąc się za element metalowy i co??? :chacha2 :czacha i znajomy pogrzeb w rodzinie.


Nie muszę sobie wyobrażać, było tak w Radawie, faza pojawiła się na PE w skrzynce zasilającej. Kopało tych co mieli u siebie PE podłączone do masy kampera, ci co nie mieli byli bezpieczni (przynajmniej dotykając kampera, a nie np metalowego czajnika elektrycznego)

mrsulki - 2015-03-19, 14:29

krimar napisał/a:
było tak w Radawie, faza pojawiła się na PE w skrzynce zasilającej.


Najprawdopodobniej nie była to faza na PN tylko PN połączony z N przez "flachowca" i nie uziemiony. A to kopanie to efekt różnicy potencjałów między nie uziemionym (lub uszkodzonym uziomie) PN a ziemią.

Harry - 2015-03-20, 11:13

Ok dziękuję wszystkim za cenne rady.

zrobiłem tak:

L - różnicówka - bezpiecznik
N- bezpiecznik
PE - do masy samochodu

Większość kabli to 2.5 linka + trochę 1.5mm linka


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group