|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - Fiat 2,8 JTD
bryzby - 2015-04-16, 09:55 Temat postu: Fiat 2,8 JTD Mam zamiar zamontować światła do jazdy dziennej i nie wiem gdzie włączyć +po zapłonie. Czy ktoś z kolegów przerabiał ten temat i podpowie mi jak to rozwiązać?
elmo78 - 2015-04-16, 10:07
Ale temat to mogłeś dać bardziej konstruktywny niż 'Fiat 2,8 JTD'.
Światła dzienne muszą zapalać się po przekręceniu kluczyka i muszą automatycznie gasnąć, gdy zapalisz światła mijania.
Robi się to za pomocą przekaźnika i trzeba się wpiąć w dwa obwody
Pierwszy obwód to jakikolwiek, który włącza się po włożeniu kluczyka, np zapalniczka.
Drugi obwód to obwód świateł mijania, który uruchamia przekaźnik rozwierny, czyli po włączeniu świateł mijania przerywa się obwód świateł dziennych. Brzmi skomplikowanie, ale trudne nie jest.
SlawekEwa - 2015-04-16, 10:13
Drugi obwód to światła pozycyjne.
jacik - 2015-04-16, 11:05
Jak masz dzienne z automatem to biały do pozycyjnych (ja sobie włożyłem w oprawke), czerwony podepnij gdzieś w bezpiecznikach gdzie pokazuje się napięcie po przekręceniu kluczyka (wcisnąłem pod przekaźnik )a czarny przykręć do masy pod jakąś nakrętke.
mrsulki - 2015-04-16, 11:32
A co najważniejsze światła dzienne muszą mieć homologację (cena 100pln w górę) a nie te chińskie za parę pln. Poza tym sposób montażu jest określony przepisami:
"Światła należy przymierzyć do samochodu, żeby określić, na jakiej wysokości mają być zamontowane. Aby wszystko było zgodne z przepisami, DRL nie mogą być zainstalowane wyżej niż 1 500 mm ani poniżej 200 mm od podłoża, a odległość między światłami musi wynieść co najmniej 600 mm. W przypadku, gdy szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1 300 mm odległość między światłami powinna wynosić 400 mm. Nie mogą one też wystawać poza obrys samochodu i muszą być zainstalowane 400 mm od krawędzi auta."
bryzby - 2015-04-16, 14:42
Koledzy przeczytajcie tekst ze zrozumieniem, pytam gdzie podłączyć + po zapłonie a nie jak podłączyć światła.
bryzby - 2015-04-16, 15:07
elmo78 napisał/a: | Ale temat to mogłeś dać bardziej konstruktywny niż 'Fiat 2,8 JTD'. |
Temat dotyczy tylko tego silnika .
eMWu - 2015-04-16, 16:13
bryzby napisał/a: | elmo78 napisał/a: | Ale temat to mogłeś dać bardziej konstruktywny niż 'Fiat 2,8 JTD'. |
Temat dotyczy tylko tego silnika . |
ale nie podpinasz je chyba do silnika??
makdrajwer - 2015-04-16, 17:32
Najbliżej plus po zapłonie masz we wtyczce do silniczka wycieraczki.
Gewehr - 2015-04-16, 17:33
bryzby napisał/a: | Koledzy przeczytajcie tekst ze zrozumieniem, pytam gdzie podłączyć + po zapłonie a nie jak podłączyć światła. |
Podepnij pod D+ alternatora. Złączkę masz pomiędzy aku, a poduszką silnika. Możesz zastosować mały przekaźnik aby nie obciążać altka. Zaleta takiego podłączenia- światła odpalają się dopiero po odpaleniu silnika. Potrzebujesz włączyć stacyjkę, włączasz i światła są zgaszone.
bryzby - 2015-04-16, 18:45
makdrajwer napisał/a: | Najbliżej plus po zapłonie masz we wtyczce do silniczka wycieraczki. |
Dzięki jutro sprawdzę.
bryzby - 2015-04-16, 18:49
Gewehr napisał/a: | Podepnij pod D+ alternatora |
Dzięki jutro sprawdzę.
maszakow - 2015-04-16, 18:49
Temat do przesuniecia -> Podwozia...
bryzby - 2015-04-16, 18:52
eMWu napisał/a: | ale nie podpinasz je chyba do silnika?? |
Są różnice w instalacji dlatego pytam.
Rav - 2015-04-16, 22:22
Wszystko zależy od tego jakie masz światła.
Opcja nr 1: Widywałem Philipsy z automatem, które wykrywały wzrost napięcia w instalacji (rozpoznawały w ten sposób odpalony silnik). Wystarczyło podpiąć stały "+" i "-" skądkolwiek (nawet bezpośrednio z aku), oraz dać trzeci przewód na obwód pozycyjnych lub krótkich.
Opcja nr 2: Światła zapalają się po otrzymaniu jakiegokolwiek napięcia. Wtedy musisz znaleźć obwód w którym napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka, lub po odpaleniu silnika. Jeśli chcesz po przekręceniu kluczyka, to możesz wziąć napięcie z czujnika poziomu płynu chłodzącego (przy zbiorniku, po lewej). Jeśli chcesz po rozruchu silnika, to sięgnij do wiązki idącej do wtrysków na silnik (po prawej od bagnetu oleju o ile pamięć mnie nie myli), odizoluj kawałeczek i znajdziesz przewód w którym napięcie idzie na wtryski po rozruchu. Dzięki temu światła będą pracować tylko przy pracującym silniku. Trzeci przewód na obwód pozycyjnych lub krótkich.
Dla obu powyższych przypadków proponuję wpinać się na obwód świateł krótkich, a nie pozycyjnych. Jeśli wepniesz się w światła krótkie, to przy odrobinkę gorszych warunkach możesz nadal jechać na dziennych + dodatkowo załączyć obrysówki i światła tylne nadal nie używając krótkich, które ciągną ok. 110 W.
Pomysły ciągnięcia zasilania z zapalniczki z kabiny do świateł uważam za średnio udane (szybciej grzebałbym w bezpiecznikach pod maską).
rigg - 2015-04-16, 23:16
Otwieramy puszeczkę z bezpiecznikami, szukamy wolnego plusa po zapłonie i wpinamy plus. Tak w trzech autach montowałem dzienne światła. W camperze montowałem światła, które mają opcje lekkiego przyciemnienia po odpaleniu świateł mijania, lub wyłączają się całkowicie. U mnie się zciemniają.
MILUŚ - 2015-04-17, 00:22
No to może w końcu i ja się czegoś dowiem .Mam silnik 2,8 JTD. Światła dzienne podłączyłem ; działają ale.........jeden z przewodów jest podłączony pod kabel który mi wisiał wolny w komorze silnika . Napięcie pojawia się na nim kiedy przekrecę kluczyk . Czyli zgodnie ze schematem ale......po wyłączeniu stacyjki światła jeszcze ~10 sekund sie palą . Nic złego sie nie dzieje ale jestem zaintrygowany do czego to ja sie podłączyłem ?
SlawekEwa - 2015-04-17, 07:16
MILUŚ napisał/a: | ale jestem zaintrygowany do czego to ja sie podłączyłem ? |
Do sterowania elektroniką silnika. Np. w Vw po wyłączeniu stacyjki prąd w niektórych podzespołach zanika po około 40 sek.
bryzby - 2015-04-17, 08:27
MILUŚ napisał/a: | jestem zaintrygowany do czego to ja sie podłączyłem |
Właśnie w tym problem. W poprzednim starszym modelu było to bardzo proste, lecz obecnie po kilku próbach wolę skonsultować z kolegami. Znalazłem wolną wtyczkę z napięciem po zapłonie ale po podłączeniu zapalała się czerwona kontrolka pomiędzy zegarami z symbolem podobnym do turbiny, przy okazji trudniej odpalał silnik, stąd moje pytanie.
krzysztofCz - 2015-04-17, 13:53
bryzby napisał/a: | ...stąd moje pytanie. |
Chyba poczekasz aż przyjadę i wspólnie damy radę , a potem... na ryby
krzysztofCz - 2015-04-17, 13:56
bryzby napisał/a: | elmo78 napisał/a: | Ale temat to mogłeś dać bardziej konstruktywny niż 'Fiat 2,8 JTD'. |
Temat dotyczy tylko tego silnika . |
Zmień tego Knausa na Granduce bo w błąd ludzi wprowadzasz
|
|