Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - No to czas zacząć przebudowę kolejnego DUCATO H2L3 2009r

greg_31 - 2015-06-29, 22:34
Temat postu: No to czas zacząć przebudowę kolejnego DUCATO H2L3 2009r
Witam i pozdrawiam z miasta Łodzi wszystkich "starych wyjadaczy" tego forum :spoko

Tak jak w tytule, zaczynam swoją przygodę z metamorfozą "blaszaka" na "turystyka"
i oczywiście jak wielu z Was już wcześniej, proszę o pomoc kolegów z większym i jakże
cennym doświadczeniem w tym temacie.

Obecnie zaczynam kompletować wyposażenie części elektrycznej dla założeń:
- zasilanie lodówki sprężarkowej BEKO BK 7725 o parametrach wg producenta
Klasa energetyczna A+
Zużycie energii [kWh/rok] 106
Zużycie energii [kWh/24h] 0.29

- zasilanie ładowarek do laptopa, tabletu i 3 telefonów
- oświetlenie ledowe łącznie ok 40W

Planuję poza instalacją zewnętrzną 230V, przygotować auto do możliwości korzystania
z w/w urządzeń przez kilka dni wędrówki "na dziko", czyli:
- panel fotowoltaiczny o mocy ok 260W
- akumulator głębokiego rozładowania ok 150-200Ah
- układ sterujący i przetwornica do obsługi w/w urządzeń

I tu pierwsze pytanie, co wybrać do sterowania układem off-gridowym takiej instalacji
fotowoltaicznej?
Rozważam produkt z oferty VOLT Polska np SinusPro serii S, co sądzicie o takim rozwiązaniu?
A może ktoś z Was ma już doświadczenie z takimi instalacjami i sprawdzone rozwiązanie.

Kolejny temat to "nieśmiertelne" rozważania na temat wyższości instalacji ciśnieniowej nad instalacją z pompą zanurzeniową (lub na odwrót) i co będzie lepsze?

Ponieważ ogrzewanie planuję z użyciem mokrego Webasta, to zastanawiałem się również
nad wykorzystaniem go do grzania cwu, czyli jakąś formą zbiornika wody z zanurzoną w nim wężownicą, która byłaby podłączona do układu glikolowego Webasta.
Ale mocno zaczyna to komplikować całą instalację i zaczyna się ona rozbudowywać, a sam układ przy takim założeniu:
- zbiornik główny wody ok 70 litrów
- zasobnik z wężownicą ok 40 litrów
- pompa ciśnieniowa
- naczynie przeponowe
- zawór bezpieczeństwa, zawory zwrotne, odcinające, filtry itp
zaczyna mocno przypominać układ budynku z pompą hydroforową, tyle tylko, że zamiast studni
mam zbiornik główny 70L.

Rozwiązanie z pompą zanurzeniową wydaje się być dużo prostsze, otwarta pozostaje tylko kwestia jak i czym grzać w tym układzie wodę?

Jeżeli ktoś ma jakieś pomysły i doświadczenie w tematach podanych powyżej, i chciałby się ze mną podzielić swoją wiedzą to bardzo chętnie skorzystam, a w rewanżu już wstawiam piwko
do lodóweczki, BEKO już jest i chłodzi trunki na "budowie" :lol:

Karas - 2015-06-29, 22:42

powodzenia :)

moim zdaniem 260W będzie trochę mało, postaraj się o więcej miejsca, jeśli zamontujesz na płasko to nie uzyskasz więcej jak 180W.

vIrek - 2015-06-30, 07:57

Witaj
Mam prawie to samo, to znaczy L3H2 z 2009 r i pozostałe rzeczy też.
Założyłem 3 panele elastyczne po 100W, regulatro MPPT, lodówka sprężarkowa na 12V novox, mikrofalówka, przetwornica sinus 3000. Ogrzewanie mam gazowe piecykiem Carve (nie potrzebuje prądu do pracy a jedynie do nadmuchu), a ciepłą wodę z bojlera 10l z wężownicą zasilaną przez mokre webasto i dodatkowo z silnika w czasie jazdy (po 20km jazdy mam cały bojler gorącej wody).
Na czystą wodę mam 2 zbiorniki po 54l pod spodem i 70l w środku, na szarą 90l pod autem. Pompka ciśnieniowa 3,1 atmosfery bo o wiele łatwiej dobrać i zainstalować osprzęt (mam panel prysznicowy z baterią termostatyczną). W poprzednim autku (MB Vito) miałem pompki zanurzeniowe i nie byłem zadowolony - duża awaryjność, mały wydatek i ciśnienie chociaż kupiłem największą jaka była na rynku no i ten osprzęt, drogi i kiepski wybór.
Jeśli miałbym doradzać to:
Jeżeli planujesz "chłodne wyjazdy" to ogrzewanie webastem pobiera za dużo prądu, a dodatkowo w porze jesienno-zimowej z solarów nie będzie dużo prądu.
- 40 litrów zasobnika na ciepłą wodę to dużo - mam 10l (minus 3m wężownicy w środku) i po zagrzaniu do 80 st to spokojnie 2 osoby biorą prysznic. Poza tym dogrzanie bojlera wody przez webasto zajmuje ok. 5 minut.
- Przetwornica Volta z regulatorem solarnym ma dość duży prąd jałowy, a w układzie z solarami będzie musiała być włączona non stop. Może lepiej osobny regulator i przetwornica włączana w razie potrzeby (sinus 3000 ma tylko 0,3A jałowego).
Tutaj
Kod:
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=20576

jest kawałek mojej relacji, tyle że nie uaktualnionej od dawna - za 2 dni wyjeżdżam na 1,5 miesiąca do Turcji, a jeszcze sporo mam do zrobienia, więc nie ma czasu na wstawianie fotek :szeroki_usmiech
Pozdrawiam

greg_31 - 2015-06-30, 17:21

Dzięki bardzo za odpowiedzi :pifko

Co do mocy panela to wybór padł na moc 260W ze względu na wymiary pojedynczego modułu, niestety ale okna dachowe skutecznie ograniczają dostępna powierzchnię dachu :(

vIrku czytałem już wcześniej relację z Twojej zabudowy, naprawdę szacun, kawał dobrej roboty
obawiam się tylko, że moja nie będzie tak dopracowana :(

Co do ogrzewania i ewentualnie grzania cwu rozważam montaż Hydronica firmy Eberspacher o mocy 5kW
z info producenta wynika, że pobór po stronie elektrycznej to 50W, myślę że jest to do przyjęcia

Co do sterowania regulatora MPPT i przetwornicy to ma ktoś może jakieś sprawdzone urządzenia?

greg_31 - 2015-06-30, 17:29

A to zdjęcia mojej bazy do zabudowy
greg_31 - 2015-06-30, 17:36

Dane Hydronica
toscaner - 2015-07-01, 10:05

Greg czy przerobiłeś/nie przerobiłeś inne budowy na CT?
Nasz kamper: 240Ah, 260W, 1500/3000W sinus, kompresorowa lodówka, trochę więcej klamotów typu laptopy, komórki, drukarka, router, nagłośnienie 8.1, ogrzewanie webasto.
Wszystko u mnie w temacie budowy, a nawet na przedostatniej karcie masz porównanie przetwornic, w tym VOLT.

Aktualnie jesteśmy w trasie 6-ty miesiąc - kamperujemy od stycznia (zima do -4C, teraz do +38C).
Sporo informacji praktycznych już o wadach i zaletach takich rozwiązań umieszczam w relacji "na dziko po Europie". Albo pytaj po prostu, jak będę w zasięgu neta to podpowiem.
Oczywiście witam również w gronie budujących i loguję się jako obserwator budowy. :spoko

greg_31 - 2015-07-01, 12:22

Toscaner dzięki bardzo za dobre słowo na początek :)

Oczywiście, że "przerabiałem" relację z budowy Waszych camperów dostępne na tym forum
i dla wszystkich, którzy podjęli się tego "trudu" duże :pifko

Twoja relacja jest bardzo bogata w różne porady i cenne szczegóły, super materiał poglądowy,
nie ukrywam, że to właśnie czytając Twój wątek, Kodiego i innych stwierdziłem ostatecznie
"Jak to, chłopaki już śmigają swoimi "furami" po świecie, a ja nie dam rady?"

Na początek, za nim kupiliśmy Ducato, wypożyczyliśmy na kilka dni rodzinnego wyjazdu auto w takiej samej wersji H2L3, żeby się przekonać czy damy radę funkcjonować w czwórkę w takiej (mocno ograniczonej) przestrzeni i się przy tym nie "pogryziemy", efekt, daliśmy radę, mało tego Wszyscy byli zadowoleni :lol:
I tak rodzinie została podjęta decyzja "budujemy" :lol: :lol: :lol:

Budżet max określiłem na 50k i mam nadzieję, że się w nim zmieścimy, dlatego pomimo, że w Waszych wątkach jest wiele cennych informacji i gotowych odpowiedzi, to i tak pewnie czasem będę dopytywał na forum o opinie i propozycje konkretnych rozwiązań, niby 50K to sporo kasy, ale na pewno nie wystarczy, aby robić dwa razy zakupy gratów dla tego samego rozwiązania.

Dlatego też proszę o cierpliwość i wyrozumiałość jeżeli czasem zapytam o jakieś wg Was banalne i proste kwestie, przy których pojawią mi się wątpliwości, po prostu prawie każdy temat, ma na tym forum podanych kilka możliwych rozwiązań, a ty człowieku bądź teraz mądry i wybierz to jedyne słuszne i praktyczne rozwiązanie :(

Toscaner z lektury Twojego wątku wiem, że zawodowo zajmujesz się tematem, który dla mnie jest częściowo tylko znany, czyli czymś co jest, płynie, a w normalnych warunkach tego nie widać - PRĄD.

Pytanko jakie elementy są potrzebne dla układu:
- akumulator podstawowy/rozruchowy auta
- akumulator dodatkowy dla części "mieszkalnej" 1 x 200-240Ah lub 2 x 100-120Ah
- panel fotowoltaiczny o mocy 260W (jak zamontuję drugie okno w dach i dam radę upchnąć to może 2 x 260W)
- lodówka sprężarkowa 230V
- ładowanie laptopó, tabletów itp
- oświetlenie max 40W
- webasto mokre Hydronic pobór 50W

Jeżeli można, to poproszę wersję łopatologiczną, gdyż prostym człowiekiem jestem :lol:

CAPOMAN - 2015-07-05, 22:33

greg_31 trzymam kciuki :ok
o porady się nie martw- jest tutaj sporo życzliwych osób, które bezinteresowanie pomogą- zapewniam :spoko

greg_31 - 2015-07-07, 08:12

Bardzo na to liczę ;) bo aktualne moje doświadczenie w tym temacie jest mizerne ...... :(
wlodo - 2015-07-12, 18:06

Loguje sie do tematu,też szukam takiej bazy.
Jak sie uda, pewnie równolegle będziemy "rzeźbić" :lol:

voice - 2015-07-12, 19:27

wlodo napisał/a:
Loguje sie do tematu,też szukam takiej bazy.
Jak sie uda, pewnie równolegle będziemy "rzeźbić" :lol:

Włodek czyżbyś tez sprzedał swojego fordzika ?? A miałes przyjechac mnie odwiedzić :(

greg_31 - 2015-07-12, 21:12

No to zaczynamy "rzeźbę" :lol:
greg_31 - 2015-07-12, 21:19

I kolejne zdjęcia z tego etapu
wlodo - 2015-07-12, 21:37

voice,
Tak,szukam bazy...
Znajomi mnie :bicsie ,że jak wszystko porobiłem to :bigok
No, ale tak sobie wymarzyłem,wasze zabudowy mi spać nie daja :kawka:

wlodo - 2015-07-12, 21:47

greg_31, Pisz może czym i jak robisz,unikniemy rozmywania tematu pytaniami w stylu"a co tam przykleiłeś"
Będzie lepsza kompresja informacji :shock:

greg_31 - 2015-07-12, 22:53

Masz rację, już się poprawiam ......

Długo się zastanawiałem co zastosować, ostatecznie wybór padła na maty samoprzylepne:
- warstwa pierwsza klejona do blachy auta ARMAFLEX Duct ADU-25mm
- warstwa druga klejona będzie na pierwszej, jednocześnie zakrywając wszystkie wystające profile konstrukcyjne auta, ARMAFLEX Duct ALU ADU-13mm z dodatkowym ekranem z aluminium

Wszędzie gdzie byłem wstanie, czyli w profile, przetłoczenia blach wkładaliśmy matę o gr 25mm,
łączna izolacja ścian i dachu będzie miała 38mm z pianki kauczukowej z ekranem aluminiowym od wnętrza auta, połączenia klejone taśmą aluminiową.
Na to, ma być zamontowana sklejka wodoodporna o gr 4mm wykończona materiałem tapicerskim.

Izolacja podłogi:
- na początek wypełnienie niwelujące różnicę przetłoczeń blachy na podłodze, pianka jw 13mm
- na to pianka jw 13mm z ekranem aluminiowym
- twardy styropian stosowany w ogrzewaniu podłogowym gr 25mm
- sklejka wodoodporna i antypoślizgowa jako jeden element, typowa podłoga do zabudowy busów

Drzwi kierowcy i pasażera oraz podłoga w szoferce wyizolowałem matą jw o gr 13mm.

Planuję zakup przednich nadkoli i je również wyizolować matą o gr 13mm.

Zamontowane okna dachowe, tak jak pisałem w opisie zdjęć, to Heki Mini Plus 40x40 2szt.

Okna zamontowane w drzwiach przesuwanych i za kierowcą (tam gdzie ma być stolik i siedzenia dla pasażerów) producent nieznany, ale są to typowo okno camperowe, podwójne wykonane z tworzywa, dzielone w połowie i przesuwane o wymiarach 1000x550mm.
Kupione jako nowe, nieużywane (ale trochę się przeleżały na magazynie), cena była atrakcyjna, ale jest niestety problem z brakiem ich krzywizny w pionie (blacha auta w tej części jest wygięta po delikatnym łuku), efekt, dół i górę musiałem uszczelnić dodatkową masą uszczelniającą.
Kolejny problem z tymi oknami, muszę samemu rozwiązać problem rolety i moskitiery :(

Okna w tylnych drzwiach o wymiarach 470x470mm zamawiane w Poznaniu, link do strony producenta pochodzi z tego forum (okna boczne również tam kupiłem). Tylne okna są pojedyncze wykonane ze szkła, dzielone w połowie i rozsuwane.

Z szoferce są dwa fotele pojedyncze bez obrotnic, a podwójna ławka z przodu wędruje do przedziału pasażerskiego, z małą korektą pochylenia oparcie (fabryczne jest zbyt pionowe).

Z aktualnych tematów to chyba tyle ......., teraz zaczynam etap instalacji wod-kan i elektryki,
wszelkie wskazówki mile widziane :lol:

wlodo - 2015-07-13, 10:13

No,pięknie, tak trzymaj,tak się powinno opisywać budowę żeby potomni skorzystali :brawo:
Stawiam piwko,na zachętę i za to że,chce ci się opisywać :pifko

greg_31 - 2015-07-22, 22:28

Czas wstawić kolejne zdjęcia, etap izolacji ścian nareszcie zakończony.

Co do podłogi to na piance z folią aluminiową pojawi się jeszcze 3 cm styropianu
z wykonaną instalacją ogrzewania podłogowego (Toscaner dzięki za inspirację w tym temacie :pifko ).

Instalacje elektryczna jest już praktycznie rozprowadzona, zostało wyprowadzenie na zewnątrz przez dach do panela 260W, oświetlenia zewnętrznego i ewentualnie zasilanie silnika do markizy.
Dodatkowo muszę jeszcze wyprowadzić zewnętrzne zasilanie auta w 230V, nie mam tylko na razie do końca pomysłu, w którym miejscu zamontować gniazdo zewnętrzne tak aby się nie rzucało mocno w oczy i było funkcjonalne, może jakieś propozycje ........?

Toscaner gdzie do diaska upchnąłeś na takiej małej przestrzeni 700mb przewodów elktrycznych i do czego? no chyba, że liczyłeś pojedyncze żyły przewodu 3x2,5, 2x1,5 itp. :lol:
U mnie temat zakończy się jak sądzę na ok 150-200mb przewodów głównie dwu i trzy żyłowych.

Co do podłączenia panela, ładowania akumulatora oraz przetwornicy do kombinuje, żeby kupić VOLT Sinus PRO S 1000, cały czas zastanawiam się tylko, czy da ona radę wystartować moją lodówkę kompresorową zasilaną 230V? ma ktoś może doświadczenia z tym urządzeniem w takiej konfiguracji?
A i jeszcze jedno pytanie jaki dać do tego akumulator 12V, czy może lepiej 24V?

Pozdrowienia dla Wszystkich, którzy już zakończyli swoje projekty sukcesem i korzystają z wakacji i pogody, ja nadal walczę z "materią" i czasem :spoko

voice - 2015-07-23, 00:10

greg_31 powiedz mi jaką folią izolowałś
greg_31 - 2015-07-23, 08:06

Długo się zastanawiałem co zastosować, ostatecznie wybór padła na maty samoprzylepne ze spienionego kauczuka:
- warstwa pierwsza klejona do blachy auta ARMAFLEX Duct ADU-25mm
- warstwa druga klejona będzie na pierwszej, jednocześnie zakrywając wszystkie wystające profile konstrukcyjne auta, ARMAFLEX Duct ALU ADU-13mm z dodatkowym ekranem z aluminium

Karas - 2015-07-23, 08:15

na podłodze nie kładź styropianu, tylko styrodur
greg_31 - 2015-07-23, 08:24

Jest to styropian wykorzystywany w suchej zabudowie ogrzewania podłogowego,
mam nadzieję, że jeżeli jego twardość jest wystarczająca dla takiego typu rozwiązań
w budynkach, to sprawdzi się i w tym zastosowaniu w aucie

wlodo - 2015-07-23, 09:04

Cytat:
wyprowadzić zewnętrzne zasilanie auta w 230V

Idziesz jak burza !!
Będę parę kroków za tobą,bo dopiero się rozkręcam.
Pomysł na miejsce gniazda:
Z lewej mamy wlew paliwa,to samo robimy z prawej.
Dorabiamy taką lub podobną klapkę,lub montujemy gniazdo typowe przyczepowo-kamperowe.Ono po zamknięciu też jest płaskie.
Ja skłaniam się jednak za klapką od paliwa. :)

Karas - 2015-07-23, 10:33

tylko jak montujesz solar 260w, to się zastanów czy w ogóle przyłącze będzie Ci potrzebne :)
ja mam w środku, bo i tak nie używam, jest tylko na wrazie "w"

EwaMarek - 2015-07-23, 21:49

Mam pytanko - nie wstawiłeś żadnej dodatkowej kantówki pod mebelki czy ścianki działowe.
Jak będziesz montował te elementy?

greg_31 - 2015-07-24, 11:00

Włodo pomysł bardzo fajny, sam też rozważałem montaż gniazda w tym miejscu, aktualnie mam tam zrobiony schowek na gaśnicę, muszę to jeszcze przemyśleć ;)

Kras, też na to liczę, ale właśnie sytuacja "w" powoduje, że gdzieś to podłączenie na 230V trzeba zrobić, a może jak mi się "sprawdzi" moja zabudowa to zrobimy zimą wypad na narty, a dni zimą krótkie .....

No to jak w końcu Ewa czy Marek, ach to "gender" .... :spoko
A tak poważnie to planuję konstrukcje zabudowy ścianek i mebelków wykonać z profili aluminiowych, a ponieważ właśnie rozpocząłem ten etap prac to postaram się nie długo wrzucić kilka zdjęć.

A na to chwilę zdjęcia z wczoraj ...

janusz - 2015-07-24, 11:32

Co do podłączenia do prądu, widziałem takie rozwiązanie, że gniazdo było w samochodzie w bagażniku a w podłodze był otwór zamykany korkiem taki jak od zlewu. Co prawda w drewnianym kamperze to było ale co za różnica. Chyba to widziałem u Mazurka, teraz nie pamiętam.
EwaMarek - 2015-07-24, 19:04

W podpisie jest Marek - od urodzenia :spoko

Ogrzewanie podłogowe zasilisz z 12 v???

greg_31 - 2015-07-24, 21:11

Marku ;) ogrzewanie ma być wodne, a nie elektryczne, a właściwie to też to nie do końca prawda
bo tak naprawdę czynnikiem grzewczym będzie roztwór na bazie glikolu propylenowego.

Docelowo chce je podłączyć do Hydronica, czyli mokrego ogrzewania realizowanego poprzez palnik olejowy o mocy 4-5kW, posiada on już wbudowaną pompkę do obiegu cieczy chłodzącej w silnikach spalinowych aut. Liczę na to, że będzie ona wystarczająca do przepchnięcia czynnika grzewczego przez 22 mb rury PEX-AL-PEX DN16x2mm.

O ile teraz dobrze pamiętam, to wg producenta do ogrzewanie pobiera ok 50W, zakładając raczej małe straty ciepła, czyli małe zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzania tak małej powierzchni (ok 8m2, kubatura ok 15m3), a trzeba jeszcze odliczyć całą zabudowę, to jak sądzę mocy grzewczej będzie aż za dużo, a czas pracy Hydronica będzie krótki.

Ale, to z na razie jedynie wstępne założenia, jeszcze nie sprawdzone w praktyce, jak wszystko się uda to zimą podzielę się wrażeniami z wyjazdu i działania mojej instalacji c.o. :lol:

wlodo - 2015-07-24, 21:34

Prawidłowo te rurki powinny być na tym ładnym styropianie.
Rozumiem,że tu się nie da.
Podłóż jednak te srebeka pod całe rurki,na łukach również.
Tak jak jest to cała podłoga będzie ciepła,i wszystkie koty z okolicy pod autem będą się wygrzewać :-P

greg_31 - 2015-07-24, 23:34

Tu jest nawet chyba lepiej niż "prawidłowo", zastosowałem system wykorzystywany w systemie
"suchego" ogrzewania podłogowego, styropian jest również pod rurą, a dokładnie to jest to styropian z odpowiednimi rowkami, w które włożone są blachy, które również posiadają odpowiednie rowki, w które następnie wciskana jest rura.
A to co Wlodo masz na myśli (tak przypuszczam) to rzeczywiście jest mata styropianowa z ekranem z folii aluminiowej, ale tu zastosowana jedynie jako wypełniacz w miejscach gdzie pojawi się zabudowa (szafki, łazienka itp), a tam z rożnych powodów (nie ma potrzeby, brak miejsca, głębokość brodzika) ogrzewania już nie będzie.

Czyli w teorii powinno wyglądać to tak, czynnik ogrzewa rurę, rura oddaje ciepło do blachy, pod blachą i z jej boków jest izolacja - zakładany efekt, całe ciepło promieniuje do blachy, a następnie zgodnie z prawami fizyki do góry (znowu teoria :lol: )

I teraz pojawia się pytanie, co jest lepszym izolatorem, kauczuk 13mm + styropian 10-25mm, czy sklejka 9mm stosowana jako podłoga w zabudowie busów?

Ja swój typ już mam, ale na rozstrzygnięcie konkursu trzeba będzie chyba poczekać do zimy :lol:

toscaner - 2015-07-25, 00:20

Ha wreszcie ktoś też bawi się w ogrzewanie podłogowe. :mrgreen:
Powiem tak, fajna sprawa. Wiem, bo mam. :bigok
Zwykłe kampery, nawet te prosto z fabryki takich bajerów jeszcze nie mają. Może za 10-15 lat. :-P

Praktyka:
Ten rok styczeń, luty, temperatury i po -4C (wiem dupy nie urywa, bo na Syberii zimniej, ale tu mniej nie było) webasto 5kW włączało się z reguły 2-3x w noc po ok. 20-30min i to wszystko. W kamperze mieliśmy temperatury, że tylko na golasa dało się wytrzymać. Z reguły 26-28C, a podłoga ok. 30C.
Pokażcie mi kampera w którym przy takich -4C i bez kotar oddzielających kabinę siedzi się na golasa, a po podłodze chodzi na bosaka, a finalnie miesięczny koszt kamperowania 70-90 ojro w kraju gdzie paliwo po 1,50 ojro za litre wtedy było. Te 70-90€ zawierało już koszt doładowywania aku, gdy słoneczko zawodziło.

Wracając, jednak sama podłogówka to "wolne" ogrzewanie. U nas są jeszcze "dmuchacze" czyli po prostu nagrzewnice w drugim obwodzie. Jedna dmucha na tył, druga na przód. No i dobra izolacja to podstawa. Termos, bez "dziur". No ale tu widzę porządną robotę. Ciekawe jak testy praktyczne wyjdą. :) :bigok

wlodo - 2015-08-05, 16:28

toscaner, Tu się zapytam,bo o tym mowa.
Jak ta podłogówka dogrzewa w okresie wiosenno jesiennym?
Jeżeli wiosną ,np o godz.20 stwierdzamy,że jest chłodno,odpalamy webasto i...
Kiedy będzie ciepło we wnętrzu?
Ja rozumiem,że taki układ ma swą bezwładność,tylko jaką,przy + temperaturach ?

toscaner - 2015-08-06, 07:50

Wlodo, ja mam nie tylko podłogówkę. Oprócz podłogówki są 2 grzejniki z nadmuchami. Czyli gdy termostat załącza ogrzewanie, to webasto nagrzewa płyn i po 2-3 min włączają się nadmuchy. Czyli ciepełko. Po jakimś czasie (5-10 min) i podłoga zaczyna być ciepła. Generalnie wszystko zależy od histerezy termostatu i tego co się ustawi.
Przy okazji w okresie zimowym grzany jest bojler.

W tym roku planuję to unowocześnić montując arduino i kilka czujników, np. przy podłodze, z tyłu sypialni, przodu, na bojlerze itd. i dołożyć elektrozawory sterujące obwodami płynu i poszczególnymi nadmuchami.
Ale na mechanicznym termostacie było niemal doskonale. Sam nadal nie wiem czy komplikować to wszystko. :mrgreen:

Bronek - 2015-08-06, 08:18

Skoro sam jesteś wytwórcą ciepła i jego użytkownikiem to nie warto.

W domu ma takich pętli kilka , w końcu wszystkie regulatory i termostaty wyłączyłem .

Podłoga działa w pewnym sensie jak piec kaflowy , nawet w kamperze to akumulator ciepła .
Sam piszesz o kilku minutach zwłoki , zanim się nagrzeje .
Z pkt ekonomi najlepiej jak wahania temp są małe .

Inaczej oczywiście jak ci ciepło dostarczają za pieniądze ze spółdzielni mieszkaniowej .

Czyli np . kaloryfery typu konwektor sa moim zdaniem gorsze od żeliwnych we własnym domu .
Gdyby nie waga to warto jastrych lub cegły magnezowe wstawić . , jak w piecach kumulacyjnych .

greg_31 - 2015-08-22, 22:07

Czas dodać kilka nowych fotek.

Od kilku dni zastanawiam się czym wykończyć ściany i z czego zrobić podsufitkę,
aktualnie rozważam zastosowanie tkaniny samochodowej, czyli materiał stosowany
przez producentów aut na tapicerki.
Alu tu kolejny problem, jakie kolory .... :gwm

wlodo - 2015-08-22, 22:49

Tempo masz...zazdraszczam... :gwm
Widzę jakiś nowy sposób zabudowy...?może będzie ciekawszy od dotychczasowej,drewnianej!
Strzelaj foty i opisuj,nowe podejście mile widziane :-P

Cyprek - 2015-08-22, 23:05

Pięknie to wygląda i niezłe tempo pozdrawiam :lol:
Woj-tek - 2015-08-23, 07:06

Super idzie :)
greg_31 - 2015-08-24, 07:45

Niestety, ale po urlopie zostało już tylko wspomnienie i kilka fotografii .........
dlatego teraz i tępo prac znacznie wyhamuje :(

Aktualnie szukam tapicerki do wykończenia ścian zabudowy,
co do dachu to wybór padł na tkaninę stosowaną jako podsufitka
w samochodach. Podoba mi się to rozwiązanie ponieważ tkanina
zgrzana jest z dodatkową warstwą pianki ok 3mm, co mam nadzieję
że pozwoli łatwiej ukryć połączenia sklejki i wkręty, którymi ją mocowałem.

Ściany prawdopodobnie wykończę podobną tkanina stosowaną jako tapicerka
na fotel, boczkach itp w autach.

Macie może jakiś namiar na hurtownie z takimi tkaninami, w necie znalazłem
stronę www.tkaninysamochodowe.pl gdzie mają spory wybór, ale szukam czegoś
blizej Łodzi.

piotr1 - 2015-10-26, 20:26

Trzymam kciuki.... i czekamy na dalszy ciąg budowy :spoko
silny - 2015-10-27, 06:51

greg , jaką funkcje urzytkową ma te czerwona poprzeczka na wejściu na fotele 2 go rzędu :?:

bo to raczej w exploatacji będzie lipa

EwaMarek - 2015-10-27, 10:48

Całkiem fajny układ. Z doświadczenia z kilkoma busami i kamperami odradzam stosowania pokryć materiałowych na ścianę czy miejsca częstego dotykania rekami itp. Bardziej się brudzi i wyciera.

Lepsza będzie skay czy coś skóro-podobnego, też są z pianką.

Pytanko po co ci te czerwone profile wystające przy siedzeniach? Jak dupskiem zawadzisz to zrozumiesz, dlaczego pytam :-) a na dodatek pasażerowie o krągłych kształtach mogą mieć ciasno i nie usiądziesz bokiem.

tom-cio - 2015-10-27, 18:12

moze warto by zauwazyc,ze to chyba kolejny umarty projekt.....No chyba ze nie,to czekamy na foty :spoko
Woj-tek - 2015-10-27, 18:29

tom-cio napisał/a:
moze warto by zauwazyc,ze to chyba kolejny umarty projekt.....No chyba ze nie,to czekamy na foty :spoko

E tam umarł ;)
Ludzi nie lubią pisać monologów, wiem coś o tym ;)

silny - 2015-10-27, 22:06

nie ma czasu na statystyki , choć byłyby przydatne bo wielu zbudowało domki i sie cieszą , ale wielu po lekturze forum zaczeło , budowało i....... sie zesrało :oops:

martwych wątków większość , tempo życia :roll:

greg_31 - 2015-11-01, 20:54

Panowie, powiem tak, też mam czasami wrażenie, że temat umarł .......
ale szczęście w nieszczęściu jest takie, że to tylko (albo aż) jest po prostu brak czasu :gwm

Niestety nie wyrobiłem się podczas urlopu, a po wakacjach w mojej branży (grzewcza) zaczyna
się dużo dziać i z wolnym czasem, nawet w weekendy jest bardzo słabo ...

Ale spieszę Was uspokoić, nie zaprzestałem "marzyć" i kombinować jak zakończyć projekt,
a i z czysto pragmatycznego podejścia to tematu (oraz strachu przed żoną :spoko ) nie stać
mnie na to, aby na tym etapie zaprzestać prac i pozwolić sobie na to aby ponad 40 tys stało
i wrastało w trawnik na podwórku :gwm

Także, mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będę mógł wrzucić kilka nowych fotek
pokazujących postępy prac

Natomiast co do konstrukcji fotela, to nie ograniczają one korzystania z pełnej jego dostępnej szerokości,
która sama w sobie nie pozwala na zbyt wiele, po porostu jest to przednia kanapa z Ducato, a elementy
te mają być wykorzystane w konstrukcji mocowania stolika oraz dwuosobowego łóżka w przedniej części.

Mam nadzieję, że w listopadzie uda mi się na tyle poskładać poszczególne elementy, że będę mógł to
zobrazować poprzez dokumentację fotograficzną z przebiegu prac :lol:

greg_31 - 2016-07-03, 21:34

Od mojego ostatniego wpisu minęło już kilka miesięcy, ale nie było niestety czym się chwalić ..

Na szczęście kilka ostatnich weekendów udało mi się poświęcić na dalsze prace, nadal nie jest to efekt końcowy i do wyruszenia w pierwszą trasę jeszcze kilka roboczogodzin minie, ale jakiś postęp jest chyba już widoczny

Zresztą osądźcie sami ....

toscaner - 2016-07-03, 21:38

A gdzie będzie wyrko?
greg_31 - 2016-07-03, 21:38

I jeszcze kilka fotek ...
greg_31 - 2016-07-03, 21:42

Wyrka będą dwa, jedno rozkładane nad szafką "w kuchni", a drugie z przodu pomiędzy szoferką, a drugim rządem siedzeń.

Mam nadzieje, żę finalnie wszystko wyjdzie tak jak planowałem ... :gwm

Moulder - 2016-07-03, 22:34
Temat postu: Lodówka beko
Mamy taką samą lodówkę, na jakiej przetwornicy będzie chodziła?
greg_31 - 2016-07-05, 13:23

Zakupiony mam "kombajn" sinuspro 1000s, mam nadzieje, że się sprawdzi i uciągnie mi małą lodówkę kompresorową BEKO, dodatkowo na tą chwilę na montaż czekają dwa panele po 160W i akumulator 120Ah, jeżeli układ będzie działał prawidłowo, a pojawi się deficyt energii elektrycznej to mam jeszcze miejsce na dachu na dodatkowy panel 160W, a w aucie na jeszcze jeden akumulator

Czas pokarze czy układ zadziała i czy potrzebna będzie jego rozbudowa, na razie muszę zakończyć zabudowę środka i dokończyć montaż instalacji c.o., cwu, i elektryki

A czasu mało bo urlop już w połowie sierpnia .... :gwm

wlodo - 2016-07-05, 21:36

Ciekawą zabudowę robisz,inną niż większość.
Cały stelaż mebli z profili alu.to chyba jeszcze nikt nie robił.
Toż to będzie niezniszczalna zabudowa :-P

ccsrally - 2016-07-05, 22:02

Witam
Jak dla mnie bez sensu ten stelaz no i rozklad wogole nie przemyslany. Czemu zabudowales przejscie miedzy szoferka a tylem?

greg_31 - 2016-07-05, 23:12

Zabudowa za szoferka powstała na skutek tygodni spędzonych na planowaniu na długo jeszcze przed kupnem auta. Czy słusznie czy nie to przekonam się o tym niestety dopiero po zakończeniu proojektu i kilku pierwszych wyjazdach, mam tylko nadzieję, że będę wystarczająco obiektywny, żeby ewentualnie przyznać się, że jednak coś zjebał.... 😀
Natomiast jakie były założenia u podstaw projektu, cała stała zabudowa łącznie z wszystkimi instalacjami, woda, elektryka, gaz ma znaleźć się po lewej stronie auta, niestety ale w wybranej wersji auta, czyli Ducato H2L3 brakło mi tam miejsca np na zbiornik z wodą i tak pojawiła się koncepcja zabudowy za szoferka. Nie jest to może idealne i super wygodne rozwiązanie przy przechodzeniu z szoferki do tylnej części auta, ale spokojnie można sobie z tym poradzić, czekam na zakończenie prac w tej części i opinie głównego recenzenta, czyli mojej małżonki, bo to ona zapewne najczęściej będzie korzystała z tej opcji 😀
Ktoś może zapytać bo jakiego grzyba wszystko trochę na siłę upychać po jednej stronie auta jeżeli jest wolna jeszcze cała jego prawa strona, no właśnie po to żeby była wolna, w tej części zabudowa to dwa elementy, szafka będąca jednocześnie główną konstrukcją łózka w tylnej części, i druga szafka, która ma pozwolić upchnąć gdzieś klamoty naszej czwórki na trzytygodniowy wypad w jakieś ciekawe miejsce. A elementy te z założenia mają się dac łatwo wymontowac co powinno pozwolić ewentualnie na wykorzystanie auta nie tylko do rekreacji, ale może czasami da się jeszcze w nim coś przewieźć jeżeli pojawi się taka potrzeba, może np motocykl 😀

greg_31 - 2016-07-23, 08:59

No to powiem, że wątek dotyczący zmiany w przepisach, związanych z możliwością zmiany ilości miejsc siedzących oraz przeznaczenia pojazdu dość mocno mnie przeraził ...... :gwm
Auto już prawie na ukończeniu, zainwestowane dużo czasu i trochę monety, a tu masz ...., taka niemiła niespodzianka

Dlatego też, bardzo mnie to zmotywowało do działania i udałem się na stacje diagnostyczną, nie będę ukrywał, że pomógł mi w tym mój kolega, który sam posiada uprawnienia diagnostyczne oraz dość dobrze zna kilka osób z lokalnego wydziału komunikacji, ale to chyba akurat nie miało większego znaczenia.
Generalnie zostawiłem mu auto i dokumenty, a po dwóch dniach odebrałem takie zaświadczenie :lol:

Czyli od 21 lipca zostałem użytkownikiem pojazdu specjalnego, kempingowego przystosowanego do przewozy 4 osób, pozycja S.1 - 4

Zgodnie z informacją jaka otrzymałem do końca tego roku taka zmiana powinna odbyć się bez większych problemów, warunek, że traficie do diagnosty, który będzie miał zaufanie do wykonanych przez Was prac (montaż dodatkowych foteli) i nie będzie się bał korzystać z dalej obowiązujących przepisów.

tom-cio - 2016-07-24, 22:41

Greg ,gratulacje.Zabudowa tez niczego sobie,zajefajna.Ja tylko z autopsji,a moj kamper po zabudowie ma juz zrobione kolo 90 tysiecy.Te pieprzone samogwintujace srubki sie rozkrecaja,a wlasciwie rozkrecaly przy wibracjach na dziurach.Musialem wszysrkie dokrecac co jakis czas(mam w podobny sposob na profilach kwadratowych zrobione przednie fotele),wreszzcie podsmarowalem silikonem przed kolejnym dokreceniem,hermetyk bylby pewnie lepszy ale pod reka nie bylo..
greg_31 - 2016-07-24, 23:34

Dzięki Tomcio, mam nadzieję, że okaże się funkcjonalnym rozwiązaniem ....

A co do tych wkrętów samo-wiercących to powiem Ci, że trochę mnie zmartwiłeś,
w całej zabudowie mam ich ..., pewnie setki ... :gwm

Cóż, nie wszystko musi się udać za pierwszym razem ... :lol: może trzeba będzie to poprawić,
wszystko się okaże z czasem.

Generalnie weekend spędziłem pracowicie, na bagażniku wylądowały dwa panele, łącznie
320W, a w łazience pojawiły się "płytki" na ścianach :lol:
Oczywiście jest to wykładzina z wzorem mozaiki, ale chyba wyszło nie najgorzej, jeżeli tylko
będzie to szczelne i trwałe rozwiązanie, to jak dla mnie może być

Czas zacząć spinać instalacje, woda i elektryka, mam nadzieję, że wszystko zagra tak jak to
zaplanowałem :lol:

kynios1 - 2016-07-25, 21:37

Czym kolego uszczelniłeś tą wykładzinę w mozaikę w łazience , bo silikon nie trzyma sie tego w ogóle , masz jakiś patent ?
greg_31 - 2016-07-25, 22:18

No toś mnie zmartwił, ja dopiero ją przykleiłem do ścian, do uszczelniania jeszcze się nie zabrałem, a w planach był sylikon ...., i co teraz ???
wlodo - 2016-07-25, 22:47

Cytat:
i co teraz ???

Może tak jak ja,Sikaflex 11FC+,klei i uszczelnia :bigok

jotes - 2016-08-02, 15:36

Dzięki
wirtualne piwko powędrowało a realne czeka w lodówce.

greg_31 - 2016-08-02, 21:13

Super, gratuluję i bardzo się cieszę, że się udało :spoko

Mam nadzieje, że do zobaczenia :lol:

greg_31 - 2016-09-25, 16:44

Prace ruszyły trochę do przodu, czyli można dodać trochę zdjęć ....
greg_31 - 2016-09-25, 16:48

I jeszcze kilka ...
EwaMarek - 2016-09-25, 18:46

Podepnę się do tematu bo zabudowa jest ciekawa :lol:
greg_31 - 2016-10-02, 18:17

Odebrałem materace na przednie łóżko, które jednocześnie robią za siedzisko przy stole,
jest też możliwość wypoczynku na pojedynczym łóżku bez potrzeby żadnej zmiany :)

Wcześniej była trochę inna koncepcja aranżacji przedniej części i łóżko miało być wykonane w inny sposób, ale po zmianach jakie wprowadziłem muszę przyznać, że jestem zadowolony z efektu końcowego, jeszcze tylko lakierowanie sklejki i będzie super ..., no może przydałoby się
kilka dodatkowych centymetrów na szerokości łóżka po rozłożeniu, ale i obecne 186x106 jest
wystarczające dla naszych dwóch synów lub dla naszej dwójki (żona i ja :) )

Zawsze do dyspozycji jest drugie łóżko z tyłu auta, a to ma już komfortowe wymiary 190x130 :)

Kilka fotek z materacami

greg_31 - 2016-10-09, 14:56

Kilka fotek z łazienki :)

Toaletę przenośną zamontowałem na prowadnicach z pełnym wysuwem,
powinny wytrzymać max obciążenie 150kg, czyli moje 83 kg + 20 kg toalety nie powinno
stanowić problemu, na razie testowałem jedynie na "sucho" i było ok :)

greg_31 - 2016-10-09, 15:12

No i jeszcze kilka fotek po zdemontowaniu tylnych szafek (i jednocześnie łóżka), czyli w tym
układzie cała prawa strona auta jest pusta :)

Od samego początku był to jeden z warunków dla koncepcji jaką przygotowałem budując auto,
w tej wersji jest to nadal auto do jazdy dla 4 osób, ale miejsc do spania pozostało już tylko dwóch.

Czyli idealne rozwiązanie na krótkie wypady weekendowe dla dwóch osób, do środka mogę
spokojnie zapakować dwa rowery, albo ewentualnie skuter lub motocykl enduro/trial.

A poza sezonem, lub też w miarę potrzeb, mogę wykorzystywać przynajmniej część powierzchni auto zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem, czyli jako auto dostawcze.
Demontaż szafek z tylnej części zajmuje ok 5 minut, potrzebne są dwie osoby i całość ląduje
sobie w garażu czekając na ponowny montaż w aucie.
Jutro będę przewoził nim zasobnik 250 litrów, zasobnik 120 litrów i dwa kotły gazowe, przy
standardowej zabudowie nie było by to niestety możliwe :(

greg_31 - 2017-06-29, 09:46

No cóż, trochę to trwało, ale się nie poddaliśmy .... :) , to tak informacyjnie dla Tych co już
wątpili, że ten "projekt" dobiegnie w końcu kiedyś do szczęśliwego zakończenia :)

Na tą chwilę auto w 95% jest już/dopiero zakończone, a w niedzielę nadszedł ten czas,
żeby sprawdzić je "w prawdziwym boju", i tak ruszyliśmy przez Słowację, Węgry i Rumunię
do campingu Laguna Village w Bułgarii.
A już po 45 godzinach :) podróży dotarliśmy na miejsce docelowe gdzie spędzimy tydzień,
następnie w drodze powrotnej krótkie zwiedzanie Rumunii i kolejny postój, tym razem
nad Balatonem.

Kilka zdjęć z campingu Laguna Village w Bułgarii (drugie auto jest mojego brata)

greg_31 - 2017-07-18, 22:39

No i pierwszy wyjazd już za nami ... :(

W tym czasie zrobiliśmy 3600 km, byliśmy w Bułgarii, Rumuni i na Węgrzech,
poza jedną drobną awarią lodówki (przez luźny styk przy kompresorze mogło dojść do pożaru :evil: ) wszystko działało prawidłowo i zgodnie z oczekiwaniami, aczkolwiek drobne rzeczy wymagają jeszcze "dopieszczenia" i to jest plan na najbliższe tygodnie ... :)

m4in77 - 2018-03-06, 20:32

Mam pytanie czy wiadomo już jak sprawuje się ogrzewanie podłogowe, czy pompka od "piecyka" daje radę popchać płyn w rurkach ? Fajna zabudowa pozdrawiam :spoko

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group