Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - podłączenie trzeciego akumulatora

bolros - 2008-04-10, 15:36
Temat postu: podłączenie trzeciego akumulatora
Może Ktoś z Kolegów pomoże mi rozwiązać problem z odatkowym akumulatorem głebokiego rozładowania który właśnie kupiłem w celu zwiększenia posiadanej mocy elektrycznej. W szczególności nie jestem penym jak ten akumulator połączyć z istniejącymi akumulatorami tj rozruchowym i poładowym.Rozważam przyłączyć nowy akumulator równolegle do istniejących z zastosowaniem wyłacznika który będę rozłączał w czasie jazdy jak również gdy będę podpięty pod 220 V. tak aby uniemożliwić sukcesyne ładowanie tego trzeciego akumulatora. Dopiero gdy ten akumultor będzie rozładowany/jaki jest prosty spob kontroli rozładowania?/podłączę go do oddzielnego prostownika.Pozdrawiam wszystkich bolros
sasquatch - 2008-04-10, 15:59

Popatrz na istniejące wątki - gdzieś już o tym rozmawialiśmy.

Ja mam trzeci akumulator podłączony równolegle do tego od części mieszkalnej - i już - nic więcej.

Jerzy - 2008-04-10, 16:23

bolros napisał/a:
jaki jest prosty spob kontroli rozładowania?

W naszych warunkach praktycznie jedynym sposobem oceny stanu naładowania jest kontrola napięcia na zaciskach. Napięcie poniżej 10,5 V w alumulatorze ołowiowym zwykło się uważać za oznakę rozładowania i początku procesu zasiarczania płyt.

bolros napisał/a:
Rozważam przyłączyć nowy akumulator równolegle do istniejących z zastosowaniem wyłacznika który będę rozłączał w czasie jazdy jak również gdy będę podpięty pod 220 V. tak aby uniemożliwić sukcesyne ładowanie tego trzeciego akumulatora.

Ze wzlędu na różne charakterystyki napięciowo-pojemnościowe "sztywne" łączenie kilku baterii zwłaszcza różnych typów nie jest zalecane. Podłączenie takiego "zestawu" do enegrobloku, który nie przewiduje trzeciej baterii może grozić jego uszkodzeniem...

bolros napisał/a:
podłączę go do oddzielnego prostownika

...i jest to najprostsze rozwiązanie sprawy ładowania.

medard - 2008-04-10, 19:48

podlacz rownolegle nic sie nie stanie to tak jakbys zamiast 60 ah dal akumulator 120 i nic wiecej ci nbie potrzeba mam podobne rozwiazanie ale jest u mnie niezbedne z wzglewdu na przetwornice 230v ktora jesli jest spadek napiecia sama sie wylacza do czasu kiedy w akumulatorach nie ma wlasciwego
eler1 - 2008-04-10, 21:57

bolros napisał/a:
Może Ktoś z Kolegów pomoże mi rozwiązać problem z odatkowym akumulatorem głebokiego rozładowania który właśnie kupiłem
pierwsze zasadnicze pytanie to jakie masz te akumulatory czy w zabudowie obydwa są żelowe ? jak to rozwiążemy to możemy iść dalej :spoko
bolros - 2008-04-12, 08:17

Dzięki za zainteresowanie chociaż jasności w dalszym nie posiadam a to ze względu na różne stanowiska wypowiadających się w tej sprawie.Z tego co czytam przeważa pogląd że podłączanie trzeciego akumulatota jest przez niektórych Kolegów praktykowane.Jeżeli chodzi o rodzaj akumulator to akumulator pokładowy i ten dodatkowy są tradycyjnymi akumulatorami kwasowymi o podobnej pojemności ok 80 Ah.Chciałbym jeszcze coś więcej dowiedzieć się o tym wyłączniku odcinającym ten dodatkowy akumulator w czasie jazdy czy jest on konieczny,pożądany czy wręcz zbędny.Serdecznie pozdrawiam bolros
eler1 - 2008-04-12, 17:15

bolros napisał/a:
eżeli chodzi o rodzaj akumulator to akumulator pokładowy i ten dodatkowy są tradycyjnymi akumulatorami kwasowymi o podobnej pojemności ok 80 Ah.
to w takim układzie nie możesz połączyć bezpośrednio tego trzeciego akumulatora , musisz posiadać dodatkowy prostownik typowy do akum. żelowych oraz sprawdzić napięcie ładowania z alternatora jeżeli jest za wysokie są to warunki niekorzystne :spoko
bolros - 2008-04-12, 17:27

HEJ Eler 1 dzięki za zainteresowanie ale chyba zaszło jakieś przekłamanie ja piszę o 3 akum tradycyjnych kwasowych a TY muwisz o prostowniku do akumulatorów żelowych pozdrawiam bolros
Jerzy - 2008-04-12, 21:28

bolros napisał/a:
...dodatkowym akumulatorze głebokiego rozładowania, który właśnie kupiłem

bolros napisał/a:
...piszę o 3 akum. tradycyjnych kwasowych


???

eler1 - 2008-04-12, 21:45

Cytat:
HEJ Eler 1 dzięki za zainteresowanie ale chyba zaszło jakieś przekłamanie ja piszę o 3 akum tradycyjnych kwasowych a TY muwisz o prostowniku do akumulatorów żelowych pozdrawiam bolros
tak twoją wypowiedz zrozumiałem może byś podał jaki to typ tego głębokiego rozładowania tej nowej kwasówki ?
bolros - 2008-04-12, 22:36

W tej chwili mogę podać jedynie dane dot. akumulatora z faktury.Varta 90 Energy 95752.Więcej informacji jutro jak będę miał dostęp do akumulatora.Pozdrawiam
wbobowski - 2008-05-05, 23:40

Jestem mechanikiem a nie elektronikiem ani elektrykiem. Z ciekawością przczytałem wszystkie posty z tego tematu i mam problem. Jedni podłączyli 3 akumulator i są zadowoleni, fachowcy jak rozumiem są sceptyczni. Z tego co do tej pory mi radzono wynikało tylko jedno - że 3 akumulator musi być tej samej lub zbliżonej pojemności i podłączony równolegle. Mam pytanie wobec tego - czy podłączenie 3 akumulatora na sztywno faktycznie może naważyć piwa w energobloku i z kim to można ustalić?
Będę wdzięczny za informacje.
Pozdrawiam

eler1 - 2008-05-05, 23:47

wbobowski napisał/a:
czy podłączenie 3 akumulatora na sztywno faktycznie może naważyć piwa w energobloku
nie powinno może tylko wydłużyć czas ładowania akumulatorów - ale to moja prywatna opinia, miałem tak podłączoną instalację w poprzednim kamperku i hulało :spoko najważniejsze aby był tej samej maści tzw.kwasowy lub żelowy a co do tej samej pojemności to chyba kwasówki mają z tym największy problem
Jerzy - 2008-05-06, 09:35

eler1 napisał/a:
najważniejsze aby był tej samej maści tzw. kwasowy lub żelowy
...i to jest pewne!

wbobowski napisał/a:
...czy podłączenie 3 akumulatora na sztywno faktycznie może naważyć piwa w energobloku?
Nie musi ale może - zależy to od indywidualnej odporności konkretnego energobloku na pociągnięcie dużego amperażu, zwłaszcza w sytuacji wszystkich "pustych" baterii.
eler1 - 2008-05-06, 17:24

Jerzy napisał/a:
zależy to od indywidualnej odporności konkretnego energobloku
więc trzeba sprawdzić jaki masz energoblok - przeważnie mają zapas u mnie jest 20A chyba a akumulator był 90A więc zapasu jest drugie tyle biorąc pod uwagę max.prąd ładowania 10%
wbobowski - 2008-05-06, 19:32

eler1 napisał/a:
Jerzy napisał/a:
zależy to od indywidualnej odporności konkretnego energobloku
więc trzeba sprawdzić jaki masz energoblok - przeważnie mają zapas u mnie jest 20A chyba a akumulator był 90A więc zapasu jest drugie tyle biorąc pod uwagę max.prąd ładowania 10%


Dzięki za informację. Jeśli będziecie w Pajęcznie to pozwolę sobie wrócić do tematu OK?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group