Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Zrób to sam - Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki?

maciekr - 2015-08-02, 22:16
Temat postu: Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki?
Witam, jestem ciekaw co macie na pokładzie odnośnie wewnętrznego układu elektrycznego.
Myśle o zakupie agregatu 2Kw, akumulatora żelowego 100 Ah i przetwornicy z funkcją prostownika i połączenia tego razem aby być w pełni mobilnym i niezależnym. Jestem ciekaw jakie macie doświadczenia w tym zakresie

nercedes - 2015-08-02, 22:25

Kolego może lepiej solarny na dachu i dobra przetwornica dwa dobre akumulatory żelowe :kawka:
joko - 2015-08-02, 23:26

Standardowy elektroblok z ładowarką ładującą oba akumulatory , aku zabudowy 100Ah, solary 500W (2x250W) ze sterownikiem ładującym oba aku , przetwornica Volt 1500/3000 Sinus, agregat 2kW Honda z dorobionym układem automatycznego rozruchu.
Wszystkie źródła spięte za pomocą dwóch automatycznych przełączników źródeł zasilania połączonych kaskadowo w taki sposób aby powstały dwa osobne obwody 230V, jeden do zasilania ładowarki, klimy i lodówki, a drugi do gniazdek i pozostałych odbiorników .
Pierwszy obwód zasilany jest albo z zewnętrznego 230V albo z agregatu, a drugi poza tymi dodatkowo z przetwornicy. Przełączniki są automatyczne z priorytetem 230V/agregat/przetwornica, więc nie trzeba tego pilnować.
Zmodyfikowany sterownik klimatyzacji , który po wykryciu braku 230V na wejściu automatycznie odpala agregat prądotwórczy i dopiero po ustabilizowaniu napięcia załącza agregat klimy (gasi również agregat prądotwórczy kiedy klima się wyłącza )
Agregat odpala się również kiedy napięcie na aku zabudowy spadnie poniżej zaprogramowanego poziomu napięcia i czasu wystąpienia tego stanu (aby agregat nie odpalał od razu jak się ekspres do kawy na przetwornicy na chwilę włączy)
Układ jest kompletny i raczej ciężko było by go jeszcze usprawnić . Dzięki takiemu rozwiązaniu jedyna rzecz o której muszę pamiętać aby w agregacie była benzyna (mam dodatkowy zbiornik 12l, ale jeszcze nie musiałem z niego korzystać). Układ przez większość czasu bazuje na solarach , a agregat potrzebny jest tylko wtedy kiedy "na dziko" potrzebuję odpalić klimę lub po zmroku korzystam z ekspresu do kawy, mikrofali lub multicooker'a.

OMEGA - 2015-08-02, 23:46

Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???
Bronek - 2015-08-02, 23:54

Joko , przerażasz mnie a właściwie porażasz prądem, ale jesteś też niedoścignionym ... :mrgreen:

Fajnie i z małą rafinerią domową byłby komplet. (Wodór)

Nie znam bardziej kompletnego , uniwersalnego systemu.

Ale podam swoje rozwiązanie

Agregat Honda 1Kw potencjalnie do zabrania , używana raz czy dwa , raczej na siłę. Bo był

Aku pokładowy 134 Ah z solariami 2x100 Mppt z20 A zasila tylko aku budy
Przetwornica pełny sinus 1500/3000 z odziielnym obwodem 230v dla klimy i ekspresu. klima niskoprądowa , 380 wat ,4 h -daje radę z akumulatora co pozwala na życie w trakcie postoju.
mały solarek podtrzymując akumulator rozruchowy , nigdy nie uźywany.

Joko w dużym kamperze i przy swoich moźliwościach zrobił system idealny . NIE WSPOMNIAŁ O WYGŁUSZENIU a wiem , że ma. Bez tego kłopotliwym sąsiadem staje się pyrkający agregat .

moim skromnym zdaniem clou elektryki, to duży dobry akumulator z wydajnym solarem.
Od tego trzeba zacząć, potem reszta w zależności od potrzeb lub marzeñ.

toscaner - 2015-08-03, 00:01

Joko jak ja lubię tą Twoją elektrownię. W złomku 2 będę miał coś podobnego do tego co masz u siebie. :)
Panele są ok, ale nie zawsze jest słońce, a jak teraz te masakryczne upały, to w cieniu nie da się wytrzymać, a stanie w słońcu to podchodziłoby pod masochizm. No i z panelami dupa. Bo z cienia prądu niewiele. RAtuje odpalenie silnika i przynajmniej u mnie mam zrobione ładowanie, gdy trzeba i pod 80A. Albo paneli tyle, żeby prądu starczało na jakąś małą klimę, porządna izolacja, albo zmiana kraju, gdzie nie ma piekła. No albo opcja z tą Hondą. Inne to kosiarki. Oj przydałaby się czasem ta Twoja Honda. :bigok

joko - 2015-08-03, 00:29

OMEGA napisał/a:
Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???


DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ?

joko - 2015-08-03, 00:42

Bronek napisał/a:

moim skromnym zdaniem clou elektryki, to duży dobry akumulator z wydajnym solarem.
Od tego trzeba zacząć, potem reszta w zależności od potrzeb lub marzeñ.


Jeżeli układ ma być bez agregatu, to oczywiście aku jak największy i najlepszy i do tego solarów każda ilość na jaką możemy sobie pozwolić.
Ja u siebie aku mam 100Ah, bo tyle mi wystarcza przy solarach jakie mam , na wszystko oprócz klimy. Zamiast masy większego aku wolę wozić agregat, bo bilans wagi pozostaje ten sam, a możliwości większe (większy aku i tak nie zasili mi klimy)
W praktyce agregat odpala mi się tylko wtedy kiedy włączę sobie klimę "na dziko", lub kiedy na raz złoży się wieczorne robienie kawy, małżonki suszenie włosów po kąpieli, prasowanie "kościókowego" wdzianka , i odgrzanie kolacji w mikrofali :szeroki_usmiech
Normalnie bez tych fanaberii to agregat nie ma co robić ..... ale świadomość tego, że jest i można go w razie potrzeby użyć , bezcenna :spoko

Bronek - 2015-08-03, 06:54

Masz bardziej uniwersalny system.
moje rozwiązanie jest dedykowane.

Ekspresu prawie 1000 wat, klima niewiele ok .400wat,i mikrofalówki 700wat.
Generalnie szukam urządzeń w okolicach 1000wat ze wzgl . na przetwornicę i akumulator

Lekko mniejszy przez to komfort , mniejszy wybór akcesoriów , ale dwa razy lżejszy agregat, i klima to wyposażenie fakultatywne,
Coś za coś , póki co niezawiodłem się i wszystko działa . Kiedyś ignorowana przeze mnie przetwornica i mikrofalówka stała się przydatnym wyposażeniem
nigdy już kategorycznie nie będę odrzucał rozwiązań .


Twój argument swobody jednak jest najistotniejszy .

Mój maluch to 3300 kg DMC, jednak bez demonizowania.

Niemniej po pojawieniu się koła zapasowego i lekko cięższych rowerów elektrycznych , zaczynam ocierać się o max wagę dopuszczoną

koko - 2015-08-03, 11:16

A ja mam kable do podłącznia :-P
Piotr Alaska - 2015-08-03, 11:23

A ja mam akumulator 60 Ah + przetwornica 12- 230V 300 W i automatyczną ładowarkę która działa gdy się podłączam do sieci 230 V (przeważnie w garażu) . Prądu wystarcza mi na jakieś 3 dni stania (albo dłużej 3 dni w jednym miejscu to mój rekord).


Energoblok obsługuje oba akumulatory tzn. Po pojawieniu się sieci ładuje najpierw akumulator zabudowy do 13.8 V , a potem rozruchowy do 14,2. W czasie jazdy na akumulatorze zabudowy jest utrzymywane napięcie maksymalne 13,8 V. Po osiagnieciu 13,9 akumulator zabudowy jest odłączany od instalacji samochodu, do czasu osiągniecia na nim 12,4 V ( 12,5V to napięcie spoczynkowe żelówki)

Pozdrowienia
Piotr

OMEGA - 2015-08-03, 17:06

joko napisał/a:
OMEGA napisał/a: Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???



DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ?


Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać. :spoko

Masz to fajnie rozwiązane i zautomatyzowane.

koder - 2015-08-03, 17:11

OMEGA napisał/a:
Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać.

Śmieszne trochę, bo to przecież nie są ciężkie graty. Solary elastyczne ważą po 3kg, agregat 13kg. Wszystko z wygłuszeniem i kablami pewnie się mieści w 30kg - to nie jest jakieś szaleństwo wagowe przecież. Niestety drogie. Mimo to zazdroszczę.

OMEGA - 2015-08-03, 17:15

Ja ciebie nie pytałem , wiem że zazdrościsz ale jeszcze musisz trochę popracować.

kolego moderatorze trochę luzu. :spoko

Bronek - 2015-08-03, 17:38

Honda 2kw to 26kg ?,
13Kg moje maleństwo
Niemniej obie fajne. Doliczmy ok. 1,5 kg na olej i paliwo

Skoro przechodzimy na uszczypliwości to......Joko ma czysty dach , a to u mnie np . z dwa kilogramy syfu jest :wyszczerzony:

Znaąc , a właściwie domyślając się , że Autor automatyki , jest perfekcjonistą , to myślę , że jak mu DMC zacznie zagrażać , dojdzie do zastosowania kewlaru :mrgreen: balsy itp materiałów.

ale Fakt , niepostrzeżenie gadżeciarstwo , może dodać sporo kg.

tu akumulatorek , tam przetworniczką klima , rowerki, zapasik, grill , itp .
A taki geroj byłem w ub roku , a w tym roku , już full, pod kreskę . :?

koko - 2015-08-04, 06:47

forumowy kolega nabył nowego kampera do którego dealer wsadził mu wszystko co możliwe a więc i agregat odpalany z wnętrza.Przy kontakcie z dealerem ten zatroskany pyta czy po 7h zmienił olej w agregacie??? agregat chodził przez 2 lata 15 min z opierdolem za hałas.
Jaki czas chodziły Wasze????

Bronek - 2015-08-04, 06:55

Od ok 3lat ok20 min. Jako ciekawostka , drugi raz gdy wichury były i brak prądu przez 2godz a mi kawki się w domu zachciało .
Do kątówki by odciąć błotnik na złocie...


0 minut jako zasilanie kampera

Ale mam i to cieszy , tylko olej muszę zmienić . Dzięki . :bukiet:

joko - 2015-08-05, 08:22

OMEGA napisał/a:
joko napisał/a:
OMEGA napisał/a: Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???



DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ?


Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać. :spoko

Masz to fajnie rozwiązane i zautomatyzowane.


Wczoraj po południu odwiedziłem zaprzyjaźniony złomek z wagą najazdową . W pełnej konfiguracji do wyjazdu, dwie osoby, pełna woda, pełne paliwo, wszystkie graty - 3407kg
Jak znam życie, to moja dobije coś jeszcze do lodówki przed samym wyjazdem, ale jak będzie tego 10kg to wszystko.
Jutro rzucam monetę i jadę , albo w prawo , albo w lewo :spoko
Jak wypadnie jechać przez Austrię to też się nie ugnę i dam radę :ok

Bronek napisał/a:
Od ok 3lat ok20 min. Jako ciekawostka , drugi raz gdy wichury były i brak prądu przez 2godz a mi kawki się w domu zachciało .
Do kątówki by odciąć błotnik na złocie...


U mnie agregacik już się naklepał sporo godzinek i kilka razy życie uratował zwłaszcza w upały. Olej oczywiście wymieniony :spoko

Johny_Walker - 2015-08-05, 10:12
Temat postu: Re: Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki?
maciekr napisał/a:
Witam, jestem ciekaw co macie na pokładzie odnośnie wewnętrznego układu elektrycznego.
Myśle o zakupie agregatu 2Kw, akumulatora żelowego 100 Ah i przetwornicy z funkcją prostownika i połączenia tego razem aby być w pełni mobilnym i niezależnym. Jestem ciekaw jakie macie doświadczenia w tym zakresie

Solary 300W. Akumulatory zabudowy i startowy obydwa po 95Ah. Przetwornica sinus 300W z automatycznym wyłączeniem. Przedłużacz. Zimą jak jeszcze nie miałem solarów woziłem agregat 2,6kW, ale ani razu się nie przydał.

maciekr - 2015-08-08, 20:23

Dziękuje wszystkim za odpowiedź. Jestem pod wrażeniem dobrze przemyślanej instalacji którą zaprezentował Joko. Pełen szacun, myśle że będę miał taką samą, ale dopiero za kilka sezonów.
Co do agregatu to przekonaliście mnie - nie jest to sprzęt pierwszej potrzeby i zaczynając przygodę z caravaningiem można go sobie odpuścić.
Czytając Wasze odpowiedzi zaciekawił mnie temat klimatyzacji, co polecacie, jakie są Wasze doświadczenia.
Kolejną sprawą jest kwestia ciepłej wody. Jak patrzyłem po marketach budowlanych to najsłabsze urządzenia pobierają 3500 Wat + 560 Wat na hydrofor ...to przecież chyba żadna przetwornica tego nie uciągnie. Zapewne jest coś czego nie wiem-oświećcie mnie :)

Bronek - 2015-08-08, 20:26

Woda ciepła w kamperze pochodzi z kopalin ....gaz lub ropa.



Lub prądu , ale nie o takim poborze jak w domowych urządzeniach przepływowych , góra kilkaset wat , bo Ci na słupie wywali .(Ograniczenia kempingowe)
I tylko gdy prąd z słupka lub agregatu można w miarę rozsądnie wykorzystać.

Klima tu było było i było.

maciekr - 2015-08-08, 20:48

Miałem na myśli podgrzanie wody do 40 st C w warunkach autonomicznych, tak żeby wziąć prysznic.
Gdzie takie urządzenia dostane?
Jakie zabezpieczenie wystarczy na instalacji - jeden Es 20 A wystarczy?
Co do klimy to poszukam bo pisałem na gorąco.

Bronek - 2015-08-08, 20:51

Hmmmmmm, . Truma Combi np. :wyszczerzony: może być z grzałką , ale to do dogrzewania,

warunki autonomiczne , wracamy do kopalin . :!:
prądem ? Trudno , chyba , że koąpiel tylko w Wielką Sobotę jak to jeszcze wielu rodaków czyni

HENRYCZEK - 2015-08-08, 20:56

Bronek napisał/a:
Hmmmmmm, . Trudno , chyba , że koąpiel tylko w Wielką Sobotę jak to jeszcze wielu rodaków czyni


W wannie, od najstarszego,sikać można,nie smarkamy. :haha:

Bronek - 2015-08-08, 21:01

HENRYCZEK napisał/a:
Bronek napisał/a:
Hmmmmmm, . Trudno , chyba , że koąpiel tylko w Wielką Sobotę jak to jeszcze wielu rodaków czyni


W wannie, od najstarszego,sikać można,nie smarkamy. :haha:


Znasz widzę zasady :roza:

Ok.

Poważnie Ad rem : poszukaj , tu wszystko jest . Generalnie głównym medium jest gaz.

Johny_Walker - 2015-08-09, 09:22

maciekr napisał/a:
Dziękuje wszystkim za odpowiedź. Jestem pod wrażeniem dobrze przemyślanej instalacji którą zaprezentował Joko. Pełen szacun, myśle że będę miał taką samą, ale dopiero za kilka sezonów.
Co do agregatu to przekonaliście mnie - nie jest to sprzęt pierwszej potrzeby i zaczynając przygodę z caravaningiem można go sobie odpuścić.
Czytając Wasze odpowiedzi zaciekawił mnie temat klimatyzacji, co polecacie, jakie są Wasze doświadczenia.
Kolejną sprawą jest kwestia ciepłej wody. Jak patrzyłem po marketach budowlanych to najsłabsze urządzenia pobierają 3500 Wat + 560 Wat na hydrofor ...to przecież chyba żadna przetwornica tego nie uciągnie. Zapewne jest coś czego nie wiem-oświećcie mnie :)

Klima to temat trudny jeśli chcesz stać na dziko i nie być podłączonym do stałej sieci 230V. Raczej sobie odpuść. Potem zawsze możesz doposażyć. Jeśli masz możliwość podłączyć się grzecznościowo do prądu to wtedy warto.
Agregat też sobie daruj. Zawsze możesz dokupić potem. Polecam raczej coś małego np Honda lub Kipor 700-1000VA.
Ciepła woda jeśli będziesz mieszkał mając prąd, to ja bym polecał termę elektryczną. Jeśli niezależnie to zdecydowanie szukaj dedykowanego sprzętu do kamperów np. Trumy i oczywiście na gaz. Np. Truma Combi załatwi Ci kwestię ciepłej wody i ogrzewania. To będzie spory wydatek, ale prawidłowo zamontowana zmniejsza ryzyko zaczadzenia lub pożaru. Kwestie ogrzewania są prawdopodobnie najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych na postoju.

Bronek - 2015-08-09, 09:31

Toto coś co ja kupiłem, klima split przenośna , wyrabia na prądzie przez przetwornicę 1500/3000 przy dużych solarach i dużym akumulatorze . Szału nie ma ale spokojnie dawała radę .
Kolega planuje duży zapas energii , to wtedy gdy słońce i gorąco ten split pobiera ok 380wat , dałby trochę ulgi.
U mnie jak pisałem 4 godziny na 140,ah i z200 solarach wyrobiła , ale u nas w Polsce i potem testowo przy świadkach w Grecji. :wyszczerzony:

Skwarek - 2015-08-12, 12:51

Bronek napisał/a:

Do kątówki by odciąć błotnik na złocie...


0 minut jako zasilanie kampera



Kupiłem w lidlu takie coś, bezagregatowe, nie wiem po co mi, może by odciąć błotnik, albo kłódkę od roweru. Bo tnie jak głupie ;)

Teraz czekam na niepotrzebną spawarkę bezprzewodową :haha:

Bronek - 2015-08-12, 13:22

:diabelski_usmiech Mam przewodową też z Lidla......też niepotrzebna
toscaner - 2015-08-12, 14:20

Że tu nie ma takich w Lidlu. Brałbym od razu. :mrgreen:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group