| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - Wymiana silnika 2,5 D na 2,8 idTD Fiat Ducato II
Camp77 - 2015-09-12, 16:29 Temat postu: Wymiana silnika 2,5 D na 2,8 idTD Fiat Ducato II Witam!
Przeszukałem forum w sprawie zamiany silnika 2,5 D 84 KM (62kW) wolno ssący na silnik 2,8 idTD 122 KM (90 kW) w camperku na Fiacie Ducato II.
Na forum są zamiany 1,9 TD na 2,8 JTD. Nie znalazłem natomiast nic jak w temacie.
Moje pytania:
1. Czy ktoś z kolegów dokonywał takiej zamiany?
2. Czy taka zamiana jest warta zachodu?
3. Jak z niezawodnością silnika 2,8 idTD - czy jest porównywalna z 2,5 D?
Powód zamiany:
1. Zwiększenie mocy silnika z 84 KM do 122 KM.
2. Zmniejszenie zużycia paliwa z 12 - 13 l/100km.
Pomysł mój pojawił się po przejechaniu się jako kierowca samochodem Fiat Ducato 2,8 idTD (sklep) i odkrycie, że w stosunku do mojego camperka (2,5D) silnik w obwoźnym sklepie pracuje znacznie ciszej. Przyśpieszenie znacznie lepsze. Mogę ruszyć z II biegu tak jak camperem z I biegu. Mniejsze obroty silnika przy jeździe szosowej (80 - 90 km/h). Masa pojazdów i gabaryty podobne.
Będę wdzięczny za podpowiedź, opinie, rady itp.
mrsulki - 2015-09-12, 17:14
Moje cudo z fabryki wyjechało z 2,5 co prawda z turbiną, teraz ma 2,8 td. Bawił świę w to poprzedni właściciel bo ciągał ciężką przyczepę z motocyklami i sprzętem. To są takie same silniki. Przekładasz komplet i w drogę. Parę kucy więcej. Niewiem tylko jak kwestia ze skrzynią czy różni się przełożeniami.
qazyt4 - 2015-09-12, 19:27
Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości. Najlepiej kupić rozbite 2.8 i przełożyć wszystko razem z wiązką. To nowocześniejszy silnik na pewno będzie lepszy pod każdym względem.
Forest - 2015-09-12, 23:46
Robiłem przeszczep z 1,9 td, na 2,8 idtd. Trudno porównywać te silniki, przede wszystkim inny moment obrotowy. Praktycznie każda górka jest do pokonania na 4 biegu. Co do hałasu, liczyłem na wiecej. Zużycie paliwa przy jezdzie do 100 km/h ok 10-11. Silnik w opinii użytkowników niezwykle trwały. Polecam
nercedes - 2015-09-13, 01:53
zrobił to Lord z 2,5 na 2,6 TD miał dawce
erikson - 2015-09-13, 06:34
| mrsulki napisał/a: | | Moje cudo z fabryki wyjechało z 2,5 co prawda z turbiną, teraz ma 2,8 td. Bawił świę w to poprzedni właściciel bo ciągał ciężką przyczepę z motocyklami i sprzętem. To są takie same silniki. Przekładasz komplet i w drogę. Parę kucy więcej. Niewiem tylko jak kwestia ze skrzynią czy różni się przełożeniami. |
a czy wiesz co on pozamieniał?
Camp77 - 2015-09-13, 09:06
Ja zastanawiam się nad silnikiem 2.8 idTD 122 KM (90 kW) a nie nad 2,8 D 87 KM (64 kW) w miejsce 2,5 D 84 KM.
Co do skrzyni biegów to nie badałem czy jest taka sama jeśli chodzi o przełożenia ale na pewno w obu typach silników jest pięciobiegowa.
Camp77 - 2015-09-13, 09:08
| mrsulki napisał/a: | | Moje cudo z fabryki wyjechało z 2,5 co prawda z turbiną, teraz ma 2,8 td. Bawił świę w to poprzedni właściciel bo ciągał ciężką przyczepę z motocyklami i sprzętem. To są takie same silniki. Przekładasz komplet i w drogę. Parę kucy więcej. Niewiem tylko jak kwestia ze skrzynią czy różni się przełożeniami. |
Czy mówisz o silniku 2,8 idTD? W specyfikacji Fiata Ducato nie występuje 2,8 TD. Jest jeszcze wolnosący 2,8 D.
Camp77 - 2015-09-13, 09:11
| qazyt4 napisał/a: | | Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości. Najlepiej kupić rozbite 2.8 i przełożyć wszystko razem z wiązką. To nowocześniejszy silnik na pewno będzie lepszy pod każdym względem. |
Właśnie muszę sprawdzić, czy są to te same skrzynie biegów przy silniku 2,5D i przy 2,8 idTD.
gino - 2015-09-13, 09:34
| qazyt4 napisał/a: | | Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości |
generalnie w kamperkach to raczej brak mocy ogranicza prędkość...nie sama skrzynia..
przecież takie ducato 2,5D jako zwykły blaszak spokojnie osiąga 130 a nawet 140km/h...czyli...skrzynia na to bez problemu pozwala
a zabudowane ...ledwo jedzie
mrsulki - 2015-09-13, 20:18
| Camp77 napisał/a: | | zy mówisz o silniku 2,8 idTD? W specyfikacji Fiata Ducato nie występuje 2,8 TD |
Oczywiście 2,8 idTD nie chodziło mi o symbol silnika tylko że 2,8 z turbiną.
Camp77 - 2015-09-13, 20:55
| gino napisał/a: | | qazyt4 napisał/a: | | Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości |
generalnie w kamperkach to raczej brak mocy ogranicza prędkość...nie sama skrzynia..
przecież takie ducato 2,5D jako zwykły blaszak spokojnie osiąga 130 a nawet 140km/h...czyli...skrzynia na to bez problemu pozwala
a zabudowane ...ledwo jedzie |
Prawdopodobnie masz rację, że skrzynia biegów nie ma tu raczej tak dużego znaczenia.
W obu typach występuje pięciobiegowa. Przełożenia mają znaczenie istotne nie w skrzyni a w moście napędowym. Tam mogą być istotne zmiany przełożenia.
Mi się wydaje, że jednak w przypadku 2,5 D i 2,8 idTD skrzynia i most jest o tym samym przełożeniu albowiem prędkość obrotowa silników jest raczej ta sam.
qazyt4 - 2015-09-14, 08:31
"Prawdopodobnie masz rację, że skrzynia biegów nie ma tu raczej tak dużego znaczenia.
W obu typach występuje pięciobiegowa. Przełożenia mają znaczenie istotne nie w skrzyni a w moście napędowym. Tam mogą być istotne zmiany przełożenia.
Mi się wydaje, że jednak w przypadku 2,5 D i 2,8 idTD skrzynia i most jest o tym samym przełożeniu albowiem prędkość obrotowa silników jest raczej ta sam. [/quote]"
No to teraz niezle pojechałeś. Widać że masz pojęcie..... tylko szkoda że nie wiesz, że Ducato ma przedni napęd. Nie ma mostu napędowego.
gino - 2015-09-14, 09:05
| qazyt4 napisał/a: | | tylko szkoda że nie wiesz, że Ducato ma przedni napęd. Nie ma mostu napędowego. |
ale dyferencjał ma ..i pewnie o tym pisał
ps. ducato czasem też ma i most
mrsulki - 2015-09-14, 09:11
| qazyt4 napisał/a: | | Nie ma mostu napędowego. |
Tak fizycznie jako osobnej części to nie ma, ale to co zwyczajowo w nim siedzi w przednionapędówkach stanowi integralną część skrzyni biegów (mechanizm różnicowy). Co do przełożeń skrzyń w zależności od silnika to nie wiem jak jest we fiacie ale w oplach w jednym silniku bywało kilka. Tak na chłopski rozum powinno być to samo ale czy jest??? No i sprawa sprzęgła większa moc to może być inne??? Pewnie Gewehr będzie wiedział.
nercedes - 2015-09-14, 09:27
Ale w Fiatach 2,5 D były koła 14 a w 2,5 TD koła 16 czyli już jest jakaś różnica w przełożeniach mniejsze obroty większa prędkość a co za tym idzie to i ciszej w aucie
gino - 2015-09-14, 09:37
| nercedes napisał/a: | Ale w Fiatach 2,5 D były koła 14 a w 2,5 TD koła 16 czyli już jest jakaś różnica w przełożeniach mniejsze obroty większa prędkość a co za tym idzie to i ciszej w aucie | Ale to tylko w ducato I
a mowa o ducato II
tu do 2002 roku były 16.. 5x130
a po lifcie, czyli od 2002 do 2006 15 w 2 rozstawach 5x118 i 5x130
bart.ek - 2015-09-14, 12:15
W ducato od '94 do teraz jest zawsze tak samo - lżejsze odmiany mają koła 15 calowe i rozstaw 5x118, najcięższe ("maxi") - 16 i 5x130.
Gewehr - 2015-09-14, 16:30
2,5d i 2,8td mają inne skrzynie.
2,5 przede wszystkim ma sprzęgło pchane, a 2,8 ciągnione. Inne są przełożenia samych biegów, jak i ataku i koła talerzowego. Kup całe 2,8 i sobie przekładaj do woli. Cena takiego auta na dawce, nie przekracza 3tyś. Nie musi być rozbity, wystarczy że będzie skorodowany i na dawce jak znalazł Swój silnik wstawisz do dawcy i go jeszcze sprzedasz odwirowując parę złotych
Dlaczego dawca: Inne półosie, skrzynia, IC, linki zmiany biegów, chłodnica i masę innych pierdółek.
Edyta: Szukaj Q18 i zmień zawieszenie na 16 cali. Będzie Ci się lepiej jeździło
mrsulki - 2015-09-14, 21:59
A nie mówiłem (pisałem raczej) pytać Gewehra, on się zna
qazyt4 - 2015-09-15, 07:38
No i Ameryka odkryta.
Camp77 - 2015-09-16, 16:14
[quote="Gewehr"]2,5d i 2,8td mają inne skrzynie.
2,5 przede wszystkim ma sprzęgło pchane, a 2,8 ciągnione. Inne są przełożenia samych biegów, jak i ataku i koła talerzowego. Kup całe 2,8 i sobie przekładaj do woli. Cena takiego auta na dawce, nie przekracza 3tyś. Nie musi być rozbity, wystarczy że będzie skorodowany i na dawce jak znalazł Swój silnik wstawisz do dawcy i go jeszcze sprzedasz odwirowując parę złotych
Dlaczego dawca: Inne półosie, skrzynia, IC, linki zmiany biegów, chłodnica i masę innych pierdółek.
Edyta: Szukaj Q18 i zmień zawieszenie na 16 cali. Będzie Ci się lepiej jeździło [/quote
Własnie szukam dawcy a nie samego silnika.
Przy dawcy mogę przynajmniej wizualnie sprawdzić jak pracuje silnik i skrzynia biegów.
Nadto przydadzą się różne duperele.
Przy jeździe próbnej można ocenić pracę skrzyni biegów, przekładni, półosi...
Co do opon rozmiaru 16" zastanawiam się jak będą pasowaly. Aktualnie mam 14".
|
|