Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Wymiana silnika 2,5 D na 2,8 idTD Fiat Ducato II

Camp77 - 2015-09-12, 16:29
Temat postu: Wymiana silnika 2,5 D na 2,8 idTD Fiat Ducato II
Witam! :evil:

Przeszukałem forum w sprawie zamiany silnika 2,5 D 84 KM (62kW) wolno ssący na silnik 2,8 idTD 122 KM (90 kW) w camperku na Fiacie Ducato II.
Na forum są zamiany 1,9 TD na 2,8 JTD. Nie znalazłem natomiast nic jak w temacie.
Moje pytania:
1. Czy ktoś z kolegów dokonywał takiej zamiany?
2. Czy taka zamiana jest warta zachodu?
3. Jak z niezawodnością silnika 2,8 idTD - czy jest porównywalna z 2,5 D?

Powód zamiany:
1. Zwiększenie mocy silnika z 84 KM do 122 KM.
2. Zmniejszenie zużycia paliwa z 12 - 13 l/100km.

Pomysł mój pojawił się po przejechaniu się jako kierowca samochodem Fiat Ducato 2,8 idTD (sklep) i odkrycie, że w stosunku do mojego camperka (2,5D) silnik w obwoźnym sklepie pracuje znacznie ciszej. Przyśpieszenie znacznie lepsze. Mogę ruszyć z II biegu tak jak camperem z I biegu. Mniejsze obroty silnika przy jeździe szosowej (80 - 90 km/h). Masa pojazdów i gabaryty podobne. :roll:

Będę wdzięczny za podpowiedź, opinie, rady itp. :spoko

mrsulki - 2015-09-12, 17:14

Moje cudo z fabryki wyjechało z 2,5 co prawda z turbiną, teraz ma 2,8 td. Bawił świę w to poprzedni właściciel bo ciągał ciężką przyczepę z motocyklami i sprzętem. To są takie same silniki. Przekładasz komplet i w drogę. Parę kucy więcej. Niewiem tylko jak kwestia ze skrzynią czy różni się przełożeniami.
qazyt4 - 2015-09-12, 19:27

Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości. Najlepiej kupić rozbite 2.8 i przełożyć wszystko razem z wiązką. To nowocześniejszy silnik na pewno będzie lepszy pod każdym względem.
Forest - 2015-09-12, 23:46

Robiłem przeszczep z 1,9 td, na 2,8 idtd. Trudno porównywać te silniki, przede wszystkim inny moment obrotowy. Praktycznie każda górka jest do pokonania na 4 biegu. Co do hałasu, liczyłem na wiecej. Zużycie paliwa przy jezdzie do 100 km/h ok 10-11. Silnik w opinii użytkowników niezwykle trwały. Polecam
nercedes - 2015-09-13, 01:53

zrobił to Lord z 2,5 na 2,6 TD miał dawce
erikson - 2015-09-13, 06:34

mrsulki napisał/a:
Moje cudo z fabryki wyjechało z 2,5 co prawda z turbiną, teraz ma 2,8 td. Bawił świę w to poprzedni właściciel bo ciągał ciężką przyczepę z motocyklami i sprzętem. To są takie same silniki. Przekładasz komplet i w drogę. Parę kucy więcej. Niewiem tylko jak kwestia ze skrzynią czy różni się przełożeniami.


a czy wiesz co on pozamieniał?

Camp77 - 2015-09-13, 09:06

Ja zastanawiam się nad silnikiem 2.8 idTD 122 KM (90 kW) a nie nad 2,8 D 87 KM (64 kW) w miejsce 2,5 D 84 KM.
Co do skrzyni biegów to nie badałem czy jest taka sama jeśli chodzi o przełożenia ale na pewno w obu typach silników jest pięciobiegowa. :wyszczerzony:

Camp77 - 2015-09-13, 09:08

mrsulki napisał/a:
Moje cudo z fabryki wyjechało z 2,5 co prawda z turbiną, teraz ma 2,8 td. Bawił świę w to poprzedni właściciel bo ciągał ciężką przyczepę z motocyklami i sprzętem. To są takie same silniki. Przekładasz komplet i w drogę. Parę kucy więcej. Niewiem tylko jak kwestia ze skrzynią czy różni się przełożeniami.


Czy mówisz o silniku 2,8 idTD? W specyfikacji Fiata Ducato nie występuje 2,8 TD. :shock: Jest jeszcze wolnosący 2,8 D.

Camp77 - 2015-09-13, 09:11

qazyt4 napisał/a:
Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości. Najlepiej kupić rozbite 2.8 i przełożyć wszystko razem z wiązką. To nowocześniejszy silnik na pewno będzie lepszy pod każdym względem.


Właśnie muszę sprawdzić, czy są to te same skrzynie biegów przy silniku 2,5D i przy 2,8 idTD. :?:

gino - 2015-09-13, 09:34

qazyt4 napisał/a:
Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości

generalnie w kamperkach to raczej brak mocy ogranicza prędkość...nie sama skrzynia..

przecież takie ducato 2,5D jako zwykły blaszak spokojnie osiąga 130 a nawet 140km/h...czyli...skrzynia na to bez problemu pozwala :spoko

a zabudowane ...ledwo jedzie :-P

mrsulki - 2015-09-13, 20:18

Camp77 napisał/a:
zy mówisz o silniku 2,8 idTD? W specyfikacji Fiata Ducato nie występuje 2,8 TD

Oczywiście 2,8 idTD nie chodziło mi o symbol silnika tylko że 2,8 z turbiną.

Camp77 - 2015-09-13, 20:55

gino napisał/a:
qazyt4 napisał/a:
Na pewno musisz przełożyć ze skrzynią żeby zyskać na prędkości

generalnie w kamperkach to raczej brak mocy ogranicza prędkość...nie sama skrzynia..

przecież takie ducato 2,5D jako zwykły blaszak spokojnie osiąga 130 a nawet 140km/h...czyli...skrzynia na to bez problemu pozwala :spoko

a zabudowane ...ledwo jedzie :-P


Prawdopodobnie masz rację, że skrzynia biegów nie ma tu raczej tak dużego znaczenia.
W obu typach występuje pięciobiegowa. Przełożenia mają znaczenie istotne nie w skrzyni a w moście napędowym. Tam mogą być istotne zmiany przełożenia.
Mi się wydaje, że jednak w przypadku 2,5 D i 2,8 idTD skrzynia i most jest o tym samym przełożeniu albowiem prędkość obrotowa silników jest raczej ta sam. :oops:

qazyt4 - 2015-09-14, 08:31

"Prawdopodobnie masz rację, że skrzynia biegów nie ma tu raczej tak dużego znaczenia.
W obu typach występuje pięciobiegowa. Przełożenia mają znaczenie istotne nie w skrzyni a w moście napędowym. Tam mogą być istotne zmiany przełożenia.
Mi się wydaje, że jednak w przypadku 2,5 D i 2,8 idTD skrzynia i most jest o tym samym przełożeniu albowiem prędkość obrotowa silników jest raczej ta sam. :oops: [/quote]"

No to teraz niezle pojechałeś. Widać że masz pojęcie..... tylko szkoda że nie wiesz, że Ducato ma przedni napęd. Nie ma mostu napędowego.

gino - 2015-09-14, 09:05

qazyt4 napisał/a:
tylko szkoda że nie wiesz, że Ducato ma przedni napęd. Nie ma mostu napędowego.

ale dyferencjał ma ..i pewnie o tym pisał

ps. ducato czasem też ma i most :spoko

mrsulki - 2015-09-14, 09:11

qazyt4 napisał/a:
Nie ma mostu napędowego.

Tak fizycznie jako osobnej części to nie ma, ale to co zwyczajowo w nim siedzi w przednionapędówkach stanowi integralną część skrzyni biegów (mechanizm różnicowy). Co do przełożeń skrzyń w zależności od silnika to nie wiem jak jest we fiacie ale w oplach w jednym silniku bywało kilka. Tak na chłopski rozum powinno być to samo ale czy jest??? No i sprawa sprzęgła większa moc to może być inne??? Pewnie Gewehr będzie wiedział.

nercedes - 2015-09-14, 09:27

Ale w Fiatach 2,5 D były koła 14 a w 2,5 TD koła 16 czyli już jest jakaś różnica w przełożeniach mniejsze obroty większa prędkość a co za tym idzie to i ciszej w aucie :kawka:
gino - 2015-09-14, 09:37

nercedes napisał/a:
Ale w Fiatach 2,5 D były koła 14 a w 2,5 TD koła 16 czyli już jest jakaś różnica w przełożeniach mniejsze obroty większa prędkość a co za tym idzie to i ciszej w aucie :kawka:
Ale to tylko w ducato I

a mowa o ducato II
tu do 2002 roku były 16.. 5x130
a po lifcie, czyli od 2002 do 2006 15 w 2 rozstawach 5x118 i 5x130

bart.ek - 2015-09-14, 12:15

W ducato od '94 do teraz jest zawsze tak samo - lżejsze odmiany mają koła 15 calowe i rozstaw 5x118, najcięższe ("maxi") - 16 i 5x130.
Gewehr - 2015-09-14, 16:30

2,5d i 2,8td mają inne skrzynie.
2,5 przede wszystkim ma sprzęgło pchane, a 2,8 ciągnione. Inne są przełożenia samych biegów, jak i ataku i koła talerzowego. Kup całe 2,8 i sobie przekładaj do woli. Cena takiego auta na dawce, nie przekracza 3tyś. Nie musi być rozbity, wystarczy że będzie skorodowany i na dawce jak znalazł ;) Swój silnik wstawisz do dawcy i go jeszcze sprzedasz odwirowując parę złotych :mrgreen:
Dlaczego dawca: Inne półosie, skrzynia, IC, linki zmiany biegów, chłodnica i masę innych pierdółek.

Edyta: Szukaj Q18 i zmień zawieszenie na 16 cali. Będzie Ci się lepiej jeździło :bajer

mrsulki - 2015-09-14, 21:59

A nie mówiłem (pisałem raczej) pytać Gewehra, on się zna :)
qazyt4 - 2015-09-15, 07:38

No i Ameryka odkryta.
Camp77 - 2015-09-16, 16:14

[quote="Gewehr"]2,5d i 2,8td mają inne skrzynie.
2,5 przede wszystkim ma sprzęgło pchane, a 2,8 ciągnione. Inne są przełożenia samych biegów, jak i ataku i koła talerzowego. Kup całe 2,8 i sobie przekładaj do woli. Cena takiego auta na dawce, nie przekracza 3tyś. Nie musi być rozbity, wystarczy że będzie skorodowany i na dawce jak znalazł ;) Swój silnik wstawisz do dawcy i go jeszcze sprzedasz odwirowując parę złotych :mrgreen:
Dlaczego dawca: Inne półosie, skrzynia, IC, linki zmiany biegów, chłodnica i masę innych pierdółek.

Edyta: Szukaj Q18 i zmień zawieszenie na 16 cali. Będzie Ci się lepiej jeździło :bajer [/quote

Własnie szukam dawcy a nie samego silnika.
Przy dawcy mogę przynajmniej wizualnie sprawdzić jak pracuje silnik i skrzynia biegów.
Nadto przydadzą się różne duperele.
Przy jeździe próbnej można ocenić pracę skrzyni biegów, przekładni, półosi...
Co do opon rozmiaru 16" zastanawiam się jak będą pasowaly. Aktualnie mam 14".


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group