Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Truma 2400 E - zielona dioda się nie świeci

Emill`76 - 2015-10-26, 09:35
Temat postu: Truma 2400 E - zielona dioda się nie świeci
Witam Wszystkich,

Przestała mi nagle działać truma ( Trumatic 2400 E 2008 r ) . Tydzień temu wszystko było ok , natomiast w piątek włączam i ....no właśnie ...nic nie działa , nie pali się zielona dioda na pokrętle sterującym , brak jakichkolwiek oznak życia w samym urządzeniu. Na pierwszy ogień badam akumulator i bezpiecznik zasilania - wszystko jest ok , napięcie 12,7 V . Aby wyeliminować ewentualne przyczyny po stronie przewodów doprowadzajacych napięcie, zbadałem miernikiem napięcie bezpośrednio na pinach czerwonym i niebieskim na płytce z elektroniką . Napięcie jest ..
powypinałem i powpinałem wszystkie kostki z wiązkami , sprawdziłem również miernikiem 2 bezpieczniki na płytce elektronicznej - oba mają pełną przewodność. Zdjąłem pokrywę trumy aby dotrzeć do bezpiecznika termicznego - również miernik wykazał pełną przewodność...
Ręce już rozkładam i chyba czas przekazać temat serwisowi ?

Pozdrawiam
Emil

stef - 2015-10-26, 15:23

:) kiedyś brat pożyczył ode mnie kampera i też mu nie działała... okazało się ,że spadł poziom wody a on nie włączył pompki... głupie wiem ale może musisz po prostu odpowietrzyć??
kaimar - 2015-10-26, 16:18

Sprawdź napięcie na złączu w punktach X4 i X5
Emill`76 - 2015-10-26, 19:20

kaimar napisał/a:
Sprawdź napięcie na złączu w punktach X4 i X5


Kolego, które dokładnie piny masz na myśli ? Na tym złączu, patrząc od lewej strony?

kaimar - 2015-10-26, 20:02

Tak, to złącze
Emill`76 - 2015-10-26, 20:04

kaimar napisał/a:
Tak, to złącze


Czyli zmierzyć napięcie na czerwonym i zielonym kabelku. Już działam ;) bardzo dziękuję za odzew.

Emill`76 - 2015-10-26, 20:25

kaimar napisał/a:
Tak, to złącze


No więc na pinach 4 i 5 brak napięcia.

kaimar - 2015-10-27, 10:56

Sprawdź jeszcze raz bezpiecznik 3.15A,najlepiej zmierz napięcie na nim.
Emill`76 - 2015-10-27, 11:00

kaimar napisał/a:
Sprawdź jeszcze raz bezpiecznik 3.15A,najlepiej zmierz napięcie na nim.


Kaimar, bezpiecznik sprawdziłem wyciągając go z gniazda , mierząc próbnikiem czy przewodzi prąd .
W jaki sposób sprawdzić na nim napięcie ?

Przyłożyłem minus do masy a plusem zmierzyłem prawy i lewy biegun bezpiecznika na płytce. Z każdej strony 12,56 V.

Na 4 i 5 pinie nadal brak napięcia ...

kaimar - 2015-10-27, 12:09

Jeżeli na włożonym bezpieczniku masz napięcie z obu stron a do pinu X4 napięcie nie dochodzi, to prawdopodobnie uszkodzona jest płytka elektroniki.
Emill`76 - 2015-10-27, 12:36

kaimar napisał/a:
Jeżeli na włożonym bezpieczniku masz napięcie z obu stron a do pinu X4 napięcie nie dochodzi, to prawdopodobnie uszkodzona jest płytka elektroniki.


Przepraszam, kompletnie Cię nie zrozumiałem :oops: zmierzyłem napięcie pomiędzy 4 a 5 pinem ...

Przykładając minus do masy a mierząc napięcie na 4 pinie , następnie na 5-tym , jest to samo napięcie ok 12,50 V

Pozdrawiam
Emil

kaimar - 2015-10-27, 15:17

To jeszcze napięcie na B9, B8 i B2 (czerwona kostka do sterowania) z podpiętą wtyczką po włączeniu urządzenia.
Emill`76 - 2015-10-27, 15:53

kaimar napisał/a:
To jeszcze napięcie na B9, B8 i B2 (czerwona kostka do sterowania) z podpiętą wtyczką po włączeniu urządzenia.


Wieczorkiem będę miał możliwość podpiąć wiązkę od sterownika.

Raz jeszcze serdeczne dzięki za pomoc !


No więc wczoraj wieczorkiem "podłubałem " trochę w elektronice. Podpiąłem płytkę bezpośrednio w jachcie pod pierwotną instalację . Co się okazało .... ano okazało się, że pomimo tego, że na pinach doprowadzających prąd do płytki było napięcie ok 11,90 V , to już na biegunach bezpiecznika 3,15 A , miernik pokazywał jedynie około 2 V !!!! :shock:
Pamiętając, że wczoraj w ciągu dnia , mając płytkę i całe urządzenie na stole , podłączałem napięcie bezpośrednio z innego akumulatora , na stykach bezpiecznika było 12,5 V , wiedziałem że coś jest nie tak . Odłączyłem więc oryginalny przewód zasilający od kostki jachtowej i podpiąłem "na krótko" bezpośrednio do akumulatora. Wszystko zadziałało jak należy !!!!
Teraz zagadka, dlaczego pomimo prawidłowego napięcia pomiędzy pinami 1 i 3 ( masa i + ) prąd który dochodził do bezpiecznika był taki mały ...?

P. S Bardzo dziękuję koledze Kaimarowi za wskazówki ! Dały mi do myślenia i pomogły znaleźć źródło problemu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group