Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - BUDOWA PRAWIE CAMPERA

STACHUS - 2015-11-03, 20:28
Temat postu: BUDOWA PRAWIE CAMPERA
Witam,
decyzja zapadła. Dostałem zgodę od żony /Hania/ na zrujnowanie jej nowego nabytku i zbudowania prawie campera. Dlaczego prawie. Mam spore doświadczenie w turystyce z przyczepą kempingową. Dokładnie mam zdiagnozowane z czego korzystam podczas moich wyjazdów. A dokładniej, potrzeba mi pomieszczenia do przespania się, zrobienia herbaty i prostego dania, skorzystania z toalety. Nie jestem fanem gadżetów i kwiatków do kożucha. Wszystko musi mieć uzasadnienie użytkowe i być niezawodne. I tyle.
Podjąłem więc decyzję, że Fiat Ducato L2H2 pozostanie ciężarówką. Zachowam układ z ścianą grodziową. Zrobiłem wstępny projekt rozmieszczenia i wszystko co zaplanowałem zmieściło się.
Przestrzeń mieszkalna dla dwóch osób z możliwością trzech. Na tyle jest zarejestrowany.
I ostatnie założenie: na zewnątrz musi być jak ciężarowy.
Gdzieś od dwóch tygodni czytam i czytam i jestem pod wrażeniem wiedzy, która tu się znajduje.
Niektórych tematów jednak nie przebrnę bez dodatkowych objaśnień. Liczę więc na pomoc koleżanek i kolegów bardziej doświadczonych abym popełnił jak najmniej błędów.

Woj-tek - 2015-11-03, 20:32

Powodzenia
tom-cio - 2015-11-03, 21:18

Witamy w gronie budujacych. a co do zmiany-ucz sie na cudzych bledach.Dostalem strzala od ciezarowki w prawie juz zbudowanego campera.Szkoda calkowita i wyplata 3700zl bo byl ciezarowy a nie specjalny kempingowy.Wyremontowalem i pierwsza rzeczą co zrobilem to zmienilem przeznaczenie :spoko
CORONAVIRUS - 2015-11-03, 21:26
Temat postu: Re: BUDOWA PRAWIE CAMPERA
STACHUS napisał/a:
musi mieć uzasadnienie użytkowe i być niezawodne.... L2H2.



nie ma opcji by na takim aucie z pozostawiona grodzią dało się zrobić coś sensownego , normalnie jeszcze nieuważnie przeczytałeś forum .... szkoda roboty bo z tego będzie kicha .

tom-cio - 2015-11-03, 21:35

Biorca-jest ale nie jako stealch- lozko na gore pod podnoszony dach,inaczej sie obrocic nie bedzie dalo :wyszczerzony:
jest jeszcze pewien mozliwy trop-ogladnij-ale dalej h2l2 za male
https://youtu.be/Fmc2jbD5i8M

piotr1 - 2015-11-03, 22:05

tom-cio napisał/a:
Biorca-jest ale nie jako stealch- lozko na gore pod podnoszony dach,inaczej sie obrocic nie bedzie dalo :wyszczerzony:
jest jeszcze pewien mozliwy trop-ogladnij-ale dalej h2l2 za male
https://youtu.be/Fmc2jbD5i8M


Co to za kamper bez kibla :lol: :spoko to nie kamper...

STACHUS - 2015-11-03, 22:18

Odnośnie rozmieszczenia jestem najbliżej takiego:
http://otomoto.pl/oferta/...l-ID6yaDzh.html

Jak się nauczę to wstawię moje rozmieszczenie.

CORONAVIRUS - 2015-11-03, 22:31

jesteś bardzo daleko bo chcesz zostawić grodź :( L2 jest malutki .
koder - 2015-11-03, 22:46

A to zostawienie grodzi skąd się wzięło? Bo w początkowym poście nie doczytałem. Warto zobaczyć, jak ma zrobione kolega vIrek, chyba podobny gabaryt i też na zewnątrz się nie rzuca w oczy, że kamper.
piotr1 - 2015-11-03, 22:53

BIORCA napisał/a:
jesteś bardzo daleko bo chcesz zostawić grodź :( L2 jest malutki .


Adaś a gdzie wysokość............. :spoko

piotr1 - 2015-11-03, 22:57

STACHUS napisał/a:
Odnośnie rozmieszczenia jestem najbliżej takiego:
http://otomoto.pl/oferta/...l-ID6yaDzh.html

Jak się nauczę to wstawię moje rozmieszczenie.


Nie ma brodzika z prysznicem. To duża wada. :spoko

tolo61 - 2015-11-03, 23:15

Hejka
Życzę powodzenia....
Czytaj , pytaj i....rób swoje
A ścianę grodziową usuń..... bez niej będziesz miał, o wiele więcej przestrzeni , i co tu dużo gadać ...jest wygodniej i funkcjonalniej .
Pozdrawiam
:spoko

bert - 2015-11-03, 23:19

koder napisał/a:
A to zostawienie grodzi skąd się wzięło? Bo w początkowym poście nie doczytałem. Warto zobaczyć, jak ma zrobione kolega vIrek, chyba podobny gabaryt i też na zewnątrz się nie rzuca w oczy, że kamper.


może VAT (?)

STACHUS - 2015-11-04, 07:35

Prawie robi wielką różnicę
CORONAVIRUS - 2015-11-04, 07:47

robisz sobie kuku tym kiblem po środku wszystkiego .... ten układ tylko dla dłuższych aut .

Przemyśl wersję z kiblem przy grodzi jak juz ja musisz zostawić albo jeszcze lepszy numer z kiblem na miejscu kuchni , wszystko w jasnych kolorach oczywiście .

vIrek - 2015-11-04, 07:53

Stolik z siedzeniem bym zamienił miejscami.
Może zamiast ściany grodziowej roleta elektryczna (za swoją dałem ok. 600 zł)
http://www.camperteam.pl/...=20576&start=45

wlodo - 2015-11-04, 09:35

Zostawianie grodzi,to strata ok.1m przestrzeni użytkowej,którą i tak masz małą.
Dostęp do tyłu w czasie jazdy,też dopiero po zatrzymaniu(siku,otwarta szafka,fruwające garnki itp),a np.na autostradzie się nie zatrzymasz.
Ściana to kilka śrubek i chwila odkręcania.
Zrób to dla siebie,odkręć i popatrz co zyskałeś już,a co będzie jak jeszcze odwrócisz fotele.
Zamiast ściany,jak nie chcesz żaluzji zakładać,powieś grubą kotarę,zasłoni i wygłuszy.

miklo75 - 2015-11-04, 18:43

Też jestem za demontażem grodzi, podstawowe argumenty powyżej. Pozostawienie jej to w mojej ocenie same minusy.
Oczywiście kibicuję i wspieram duchowo. Powodzenia

STACHUS - 2015-11-04, 20:18

Dziękuję za uwagi a po sugestii BIORCY skorygowałem mój projekt.
CORONAVIRUS - 2015-11-04, 20:28

łóżko szerokość 120 ...ZA WĄSKO !!!! W ramionach 140 minimum... w nogach może być i 110 cm
Karas - 2015-11-04, 20:36

na ile to ma być osób, bo chyba nie 4? nie wydaje mi się, aby wepchnąć to wszystko do h2.
Jeśli tak jak piszesz dla 2, to rozważ rozkład wnętrza mój/Toscanera, zdecydowanie lepsze ogarnięcie przestrzeni kosztem przedniego stolika.

grzegorzalex - 2015-11-04, 20:42

Będzie ciasno jak nie wywalisz ściany grodziowej
Ten model dobry dla 2 osób tylko
Moja przeróbka
http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0

toscaner - 2015-11-04, 21:09

Sorki, ale też uważam, że układ totalnie bez sensu. To tylko jakoś wygląda na papierze. Realnie to będzie klita. Kuchnia za mała, łazienka za ciasna, łóżko jak wersalka za komuny. No chyba, że macie po 1,55-1,60m wzrostu i bardzo szczupli.
Wywalenie ściany grodziowej uratowałoby sprawę. No ale jeśli aż tak bardzo chcesz ją pozostawić, to jedyną opcją jaką widzę, to łóżko składana na sofę na dzień i gdzieś tam stolik.
Wtedy ratujesz trochę przestrzeni z przodu i jakoś da się tam obrócić i ugotować wodę na herbatę.
No chyba, że to taka weekendówka. No ale po co wtedy łazienka i kibelek. :niewiem:

Ale pamiętaj, my tylko zdradzamy nasz punkt widzenia. To Twoja zabawa. I koniecznie rób relację. Tak się łatwiej buduje. :spoko

STACHUS - 2015-11-04, 21:18
Temat postu: Energoblok
Teraz następny problem. Z kolegą /łebski elektryk/ zrobiliśmy schemat elektryczny. Założenia:
1. camper zasilany z oddzielnego akumulatora AGM lub żelowy
2. połączenie z samochodem tylko poprzez przewód do alternatora
3. umożliwienie późniejszego zainstalowania solara
4. zainstalowanie przetwornicy 1500 do zasilania lodówki
5. podłączenie 240V i prostownik
I tu zaczęły się schody:
a. jakim napięciem ładować powyższe akumulatory, jakim prądem, z poszczególnych źródeł /aby alternator był bezpieczny/
b. czy coś takiego się nada - http://allegro.pl/akumula...5656143014.html
c. Jakie zastosować regulatory
d. jaki prostownik itd. itd,

Doszliśmy do tego, że najprościej byłoby nabyć coś dedykowanego do kamperów.
Czy mógłby mi ktoś polecić jakieś sprawdzone urządzenie?

miklo75 - 2015-11-04, 21:23

Może przeczytaj temat Świstaka o energobloku lub w temacie Kodiego
STACHUS - 2015-11-04, 21:37

Co do rozkładu to potwierdzam, że mieszkać będą dwie osoby. Przez 25 lat wypoczynku przyczepowego tylko dwa razy zdarzyło się, że spaliśmy z jeszcze jednym małżeństwem. Co do naszych upodobań to w przyczepie przebywamy tylko podczas snu oraz spożywania posiłku, wypicia kawy. Kamper, dotychczas przyczepa, dla nas jest narzędziem umożliwiającym przeniesienie się w terenie i przespanie się. Chronicznie nie znoszę hoteli.
mrsulki - 2015-11-04, 21:47

STACHUS napisał/a:
to w przyczepie przebywamy tylko podczas snu oraz spożywania posiłku, wypicia kawy

Tylko że w przyczepie masz przedsionek w którym spędza się większość czasu. Kamper z założenia mobilny więc liczenie na markizę s safari roomem itp to pomyłka. A co w trakcie niepogody?? Do niedawna mieliśmy tylko przyczepy i w nich w zasadzie się tylko spało, a żyło się na campingu w kamperze się mieszka.

voice - 2015-11-04, 21:52

grzegorzalex napisał/a:
Będzie ciasno jak nie wywalisz ściany grodziowej
Ten model dobry dla 2 osób tylko
Moja przeróbka
http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0


Grzesiu nie przesadzaj ja takiego adoptuje dla 4 osób (2+2) i tak źle to wcale nie wygląda.

CORONAVIRUS - 2015-11-04, 21:56
Temat postu: Re: Energoblok
STACHUS napisał/a:

3. umożliwienie późniejszego zainstalowania solara
4. zainstalowanie przetwornicy 1500 do zasilania lodówki




opóźnienie punktu 3 uniemożliwia korzystanie z pkt 4


Przegroda jest zła ...ilu jeszcze praktyków musi powtórzyć to stwierdzenie byś zaczął te zdania poważnie traktować ?

grzegorzalex - 2015-11-04, 22:02

voice napisał/a:
grzegorzalex napisał/a:
Będzie ciasno jak nie wywalisz ściany grodziowej
Ten model dobry dla 2 osób tylko
Moja przeróbka
http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0


Grzesiu nie przesadzaj ja takiego adoptuje dla 4 osób (2+2) i tak źle to wcale nie wygląda.

Jacek ty masz przede wszystkim łóżka piętrowe, nie masz ściany grodziowej
Masz całkiem inny układ

toscaner - 2015-11-04, 22:02

Potwierdzam i tu jako praktyk.
Ja mam pół dachu paneli, podnoszonych, 3 akumulatory do tego rozwiązania i ekonomiczną lodówkę.

Lodówka z przetwornicy bez paneli nie ma sensu. A widzę, że ma być do tego jeden akumulator.
Wróże odpalanie silnika ze 4-6x dziennie, albo ciepłe piwo.
Może lepiej zastosować lodówkę Kodera?

tom-cio - 2015-11-05, 19:41

Bylo by prosciej ,jakby kolega podal skad jest ,no chyba ze nie zauwazylem.Teraz w sumie w kazdym zakatku Polski jest jakis zabudowany forumowy blaszak.Jak zobaczy naocznie ile daje wyciecie grodzi to ja wywali.Jakbysbyl ze slaska,to zapraszam do mnie,obrocisz sie dwa razy i bedziesz wiedzial jak i co
toscaner - 2015-11-05, 20:02

Tomek, no chyba, że ma udawać dostawczaka z VAT1, coby trochę złociszy na boku odliczyć.
Wtedy nie wywali.
Nie jestem jednak pewien czy z zabudową na stałe, to nie będzie tylko kwestia czasu.
Tu pewnie kolega Rawic by najlepiej wytłumaczył te kwestie.

Innego sensownego wytłumaczenia pozostawiania przegrody ja nie widzę.

toscaner - 2015-11-05, 20:17

A wracając do tematu akumulator -> przetwornica -> lodówka w wersji bez paneli. Panele niezbędne, najlepiej podnoszone jeśli planujesz po północy jeździć. A tak my ładujemy akumulatory na północ od Inverness w Szkocji.
Panele na płasko (gdy jest słońce) prąd ładowania około 1,1A
Panele jak na fotce, prąd około 8,1A.
Moc paneli 260W.
Jak widać potrzebowałbym 8x więcej paneli gdyby były tylko na płasko. :shock:

Jest to znacznie mniej niż latem we Włoszech nawet z panelami na płasko, ale bez tego źródła energii, pozostaje tylko "reh reh reh reh reh".


wlodo - 2015-11-05, 21:03

toscaner,
O panelach podnoszonych pisałeś w swojej budowie,ale tyle ,że zbudowałeś.
Możesz trochę szczegółów podać,zawias,podparcie,zabezpieczenie.
Po co coś wymyślać jak już jest :lol:

frólik - 2015-11-05, 21:13

Jest fajne gotowe rozwiązanie, bateria "szpieg" śledząca słońce
https://www.frankana.de/search.do?search=73+201


...tylko ta cena :gwm ponad 9000 zł.

uaz555 - 2015-11-06, 18:24

Dla mnie ściana grodziowa ma wiele zalet, bezpieczeństwo w razie wypadku jest znacznie większe, i prędkości dopuszczalne normalne a poza tym jest ciszej.
toscaner - 2015-11-06, 18:57

Dobre, to jeszcze tylko blachy po bokach i z przodu i jesteś bezpieczny. :haha:
Miliony kamperów na drogach, setki producentów i żaden na to nie wpadł, żeby blachę wstawić dla bezpieczeństwa. :haha:


Fotki paneli gdzieś mam. Poszukam i wstawię. Myślałem, że są gdzieś w temacie. :spoko

izola - 2015-11-06, 20:48

toscaner napisał/a:
Tomek, no chyba, że ma udawać dostawczaka z VAT1, coby trochę złociszy na boku odliczyć.
Wtedy nie wywali.
Nie jestem jednak pewien czy z zabudową na stałe, to nie będzie tylko kwestia czasu.
Tu pewnie kolega Rawic by najlepiej wytłumaczył te kwestie.
Innego sensownego wytłumaczenia pozostawiania przegrody ja nie widzę.

na schemacie widzę zaznaczone 2 okienka ( w WC i przy szafce)...to i tak podpadnie ;)
bez okien i ze scianą grodziową to będzie masakra...

To ustawienie : ława, stół i szafka teź nie jest ani praktyczne ani przytulne , bo siedzący przy stole w rogu - kroka nie zrobi by coś podać na stół ...tylko osoba siedząca przy ganku jest w "akcji"

mając mały pojazd zyskuje sie bardzo duźo miejsca i przytulności jak się obydwa przednie siedzenia ma obrotowe i się ich uźywa nie tylko podczas jazdy ,takźe miejsce na nogi pod deską rozdzielczą moźna wtedy wykorzystać, chociaźby buty odstawić albo zapasowe zgrzewki z piwem ... a jak masz ścianę grodziową-- to jak sięgniesz po nie ? chyba źe ciągle wychodzisz i trzaskasz drzwiami ... to teź podpadiesz :diabelski_usmiech

uaz555 - 2015-11-06, 21:29

W takim razie z jakiego powodu dozwolona maksymalna prędkość z jaka można sie poruszać kamperem to 80km/h na autostradzie??


Ja wiem ze bez ściany grodziowej przestrzeni więcej itd. No ale zostawienie ściany gdy ktoś w kamperze chce tylko spać, ma tez swoje plusy.

Zbudowałem już dwa kamperki i ścianę wywalałem, teraz zaczynam właśnie budowę takiego z grodziówka i łatwo demontowalnych mebelkami z uwagi ze chce mieć auto gdzie awaryjnie mogę sie przespać w okresie wakacyjnym a w zimowym ma służyć jako dostawczak w firmie i niechce sie bać ze wrazie jakiegoś wypadku dostanę w głowę jakimś klamotem:).

toscaner - 2015-11-06, 22:35

uaz555 napisał/a:
W takim razie z jakiego powodu dozwolona maksymalna prędkość z jaka można sie poruszać kamperem to 80km/h na autostradzie??


Czyli dlatego, że kampery nie mają przegrody, to w całej Europie mają limit na autostradach 80km/h. :haha:
Niemiec, Włoch itd. padłby ze śmiechu, gdyby to usłyszał.
Były już różne teorie n/t prędkości na tym forum, ale ta jest najlepsza. :haha:

Doczytaj jakie pojazdy, w jakim kraju i z jakiej przyczyny obowiązuje 80km/h. Szkoda znów o tym mielić, bo zaraz ktoś i tak wytnie.

izola - 2015-11-07, 09:17

Cytat:
z uwagi ze chce mieć auto gdzie awaryjnie mogę sie przespać w okresie wakacyjnym a w zimowym ma służyć jako dostawczak w firmie i niechce sie bać ze wrazie jakiegoś wypadku dostanę w głowę jakimś klamotem:).

To jest rozsądny argument za grodzią :ok
...ale gródz... i limit na autostradach 80km/h ??? to jest ciekawy aspekt.

uaz555 - 2015-11-07, 17:57

No właśnie ze ściana grodziowa kamper może być zarejestrowany jako ciężarowy (do 3.5t) a wtedy limity jak dla osobówek:)
Karas - 2015-11-07, 20:27

uaz555 napisał/a:
No właśnie ze ściana grodziowa kamper może być zarejestrowany jako ciężarowy a wtedy limity jak dla osobówek:)


a słyszałeś aby kiedykolwiek ktoś respektował to prawo?,

koder - 2015-11-07, 21:39

Karas napisał/a:
a słyszałeś aby kiedykolwiek ktoś respektował to prawo?

Nie ma takiego. Jest dość popularna w pewnych kręgach błędna interpretacja przepisów. Było już o tym kilka(-naście)krotnie na tym forum.

Fux - 2015-11-07, 23:21

Ciężarowy i speed limit pow. 3,5t
toscaner - 2015-11-07, 23:23

Czyli wg tej logiki, kupujesz np. Hymera, wstawiasz blachę i można śmigać po 140. :haha:
A bez blachy po Europie wszyscy tymi Hymerami jeżdżą po 80. :haha:
Niezłe. :szeroki_usmiech

andi at - 2015-11-08, 08:51

STACHUS napisał/a:
Dziękuję za uwagi a po sugestii BIORCY skorygowałem mój projekt.


Większość firm ma WC od strony drogi , a dlaczego to się domyśl.

STACHUS - 2015-11-09, 12:54
Temat postu: Ogrzewanie
Do dziś wykonałem kamerkę i czujniki cofania. Wszystko działa pięknie.
teraz przyszedł czas na ogrzewanie. Początkowo planowałem zainstalować piec trumatica z dolnym odprowadzeniem spalin. Jednak ze względu na malutką powierzchnię użytkową szukałem czegoś mniejszego. Przeczytałem wszystkie za i przeciw na forum i jestem prawie zdecydowany na Webasto 2 kW. Dwa dni temu obejrzałem takowe zainstalowane w dostawczaku i chyba pogodzę się z hałasem jaki daje wentylatorek. Jest jeszcze sprawa poboru prądu podczas pracy ale tutaj dam najwyżej akumulator o nr większy i to powinno załatwić problem. Urządzenie planuję zabudować w kabinie kierowcy za grodzią z poborem powietrza z i wdmuchiwaniem do części mieszkalnej.

CORONAVIRUS - 2015-11-09, 13:54
Temat postu: Re: Ogrzewanie
STACHUS napisał/a:
pogodzę się z hałasem jaki daje wentylatorek..
to taka mniejsza wersja hałasu jak w chłodniach tirowców ... co przystoi dostawczakom to już kamperom nie zatem czy z hałasem pogodzą się Twoi sąsiedzi kamperowcy ??? Pytanie zawsze otwarte a odpowiedź wiadoma :)
bert - 2015-11-09, 16:16
Temat postu: Re: Ogrzewanie
BIORCA napisał/a:
STACHUS napisał/a:
pogodzę się z hałasem jaki daje wentylatorek..
to taka mniejsza wersja hałasu jak w chłodniach tirowców ... co przystoi dostawczakom to już kamperom nie zatem czy z hałasem pogodzą się Twoi sąsiedzi kamperowcy ??? Pytanie zawsze otwarte a odpowiedź wiadoma :)


w tzw "tirach" webasta są większe, te małe znów tak nie hałasują by problemem było stanie auto w auto

bart.ek - 2015-11-09, 16:36

jeśli idzie o hałas na zewnątrz to tłumik znacząco wycisza odgłosy ogrzewania:


krimar - 2015-11-09, 16:40

koder napisał/a:

Nie ma takiego. Jest dość popularna w pewnych kręgach błędna interpretacja przepisów. Było już o tym kilka(-naście)krotnie na tym forum.


PoRD

Art 20

3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, wynosi w przypadku:

1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:

- a) na autostradzie – 140 km/h,

- b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,

- c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,

- d) na pozostałych drogach – 90 km/h;

2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:

- a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h,

- b) na pozostałych drogach – 70 km/h.

a przedtem w kodeksie drogowym było:

Art. 18. 1. Ustala się następującą dopuszczalną prędkość pojazdów na drogach:

na obszarze zabudowanym - 60 km/h,

w strefie zamieszkania - 20 km/h,

poza obszarem zabudowanym:

samochodu osobowego i motocykla - 90 km/h

samochodu osobowego z przyczepą, motocykla z przyczepą, samochodu ciężarowego (również z przyczepą), autobusu (również z przyczepą), trolejbusu (również z przyczepą), pojazdu specjalnego, pojazdu członowego i ciągnika siodłowego, ciągnika balastowego (również z przyczepą), pojazdu szynowego - 70 km/h,

koder - 2015-11-09, 16:47

Kamper jest wymieniony w punkcie 1), w dwóch pierwszych słowach. Było już o tym zylion razy, łącznie z cytowaniem rozporządzenia, praktycznych opinii funkcjonariuszy drogówki (kilku), opinii diagnostów (też kilku). Z przekonywania Ciebie dawno zrezygnowałem, ale nie szerz urojeń.
STACHUS - 2015-11-09, 17:06

[quote="bart.ek"]jeśli idzie o hałas na zewnątrz to tłumik znacząco wycisza odgłosy ogrzewania:

Ciekawe. Podaj proszę jakąś ścieżke do tego tłumniczka bo mnie wywala błąd.

CORONAVIRUS - 2015-11-09, 17:17
Temat postu: Re: Ogrzewanie
bert napisał/a:
, te małe znów tak nie hałasują by problemem było stanie auto w auto


stałeś kiedyś obok ???? Ja stałem dwa razy i już nie chcę więcej tylko trudno to wytłumaczyć temu co hałasuje i uważa , że wszystko jest OK bo ON nie słyszy :bajer

grzegorzalex - 2015-11-09, 17:26

Ja miałem w starym kamperze webasto. W nowym już założyłem trume combi i nastała cisza.
Webasto jest głośne na zewnątrz jak i w środku.

inhalt - 2015-11-09, 17:50

Nie da się ukryć, że w wielu przypadkach webasto nie jest wyborem "co najlepsze" tylko "na co mnie stać". Webasto kosztuje 3 tys zł, a używane 1-2 tys. zł, zaś Truma Combi 8 tys zł, zaś używanych praktycznie na rynku brak. Stąd mniej zasobni budowniczy stosują webasto jako tańszy i głośniejszy zamiennik.

Pewnym rozwiązaniem jest dołożenie grzałki elektrycznej. Póki kamper stoi sam "na dziko" to hałasuje tylko sobie i jego sprawa. Gdy zaś jest na kempingu to może nie hałasować wcale podpinając się pod słupek 220V i płacąc te 10 zł na dobę. Może nie jest to rozwiązanie idealne, ale trzeba przyznać, że daje możliwość kulturalnego zachowania się i unikania nadmiernego hałasowania na kempingu gdy wokół jest wielu innych urlopowiczów.

wlodo - 2015-11-09, 19:35

Trochę jednak hałasuje i to niestety słychać.
Założyłem sobie w dieslu benzynowe,żeby nawet przy ściętej ropie,odpaliło.
Gwiżdże tak,że je w domu słyszę.
Do kampera założę na ropę,zobaczę czy cichsze.
A może ktoś już próbował je wygłuszyć?

inhalt - 2015-11-09, 19:55

W starym Sharanie na ropę huczało jak lutlampa. Ale to nie był mój samochód więc nie zaglądałem czy miał zamontowany jakikolwiek tłumik czy nie. Sądzę, że sensowny tłumik może wiele wyciszyć.

Gdy patrzę na zdjecia to niektórzy mają zamontowane tak: http://obrazki.elektroda.net/88_1286981702.jpg
Wówczas musi huczeć. Nawet mam wątpliwości czy bez rury i tłumika to jest bezpieczne: http://obrazki.elektroda...._1297584582.jpg
Ale gdyby na te rurę kupić oryginalny albo nawet dopasować inny tłumik to powinno być dużo lepiej. Można zastosować typowy uniwersalny łącznik elastyczny jak do tłumika wydechu i dalej tłumik od Tico: http://www.grelpol.com.pl...IM%20n79r51.JPG plus http://autowak.com.pl/foto/polmo/03912.gif

wlodo - 2015-11-09, 20:33

Na tym org.tłumiku gwiżdże,on niewiele tłumi.
:idea A jak by się wspawać w tłumik od auta?

mrsulki - 2015-11-09, 20:37

Miałem Vito II z webasto - huczało jak startujący odrzutowiec. Mam VW T5 jest niewiele cichsze. Oba w fabrycznym wyposażeniu. Nie chciałbym stać w sąsiedztwie kogoś ogrzewającego w ten sposób autko :gwm
CORONAVIRUS - 2015-11-09, 20:42

mrsulki napisał/a:
Nie chciałbym stać w sąsiedztwie kogoś ogrzewającego w ten sposób autko :gwm


:lol: mam cichą nadzieję , że czytają to goście targów w Poznaniu i w 2016 staną gdzieś gdzie ...będzie im lepiej 8-)

voice - 2015-11-09, 20:54

Panowie nie przesadzacie z tym hałasem ??
frólik - 2015-11-09, 21:07

BIORCA napisał/a:
mrsulki napisał/a:
Nie chciałbym stać w sąsiedztwie kogoś ogrzewającego w ten sposób autko :gwm


:lol: mam cichą nadzieję , że czytają to goście targów w Poznaniu i w 2016 staną gdzieś gdzie ...będzie im lepiej 8-)


W dzień zawody BoomBoxów a w nocy Webasto, pamiętam jak się martwiłem że tak późno przyjechaliśmy i musieliśmy stać na samym końcu :wyszczerzony:

STACHUS - 2015-11-09, 21:19

I znowu mi namieszaliście. Ale wielkie dzięki. Dobrze, ze dzisiaj nie spotkałem człeka, który miał mi to zainstalować. Sprawy jeszcze nie przesądzam, ale muszę jeszcze zgłębić temat.

A póki co to ma ktoś wymiary gabarytowe Trumatic SB 1800 z obudową i tylną ścianą.
Bo się waham co założyć.

Jeszcze raz dzięki za pozytywną krytykę.

CORONAVIRUS - 2015-11-09, 21:45

frólik napisał/a:
BIORCA napisał/a:
mrsulki napisał/a:
Nie chciałbym stać w sąsiedztwie kogoś ogrzewającego w ten sposób autko :gwm


:lol: mam cichą nadzieję , że czytają to goście targów w Poznaniu i w 2016 staną gdzieś gdzie ...będzie im lepiej 8-)


W dzień zawody BoomBoxów a w nocy Webasto, pamiętam jak się martwiłem że tak późno przyjechaliśmy i musieliśmy stać na samym końcu :wyszczerzony:


jakie Wy tam luxusy mieliście to nawet nie wiecie :)

wlodo - 2015-11-09, 22:00

Cytat:
ma ktoś wymiary gabarytowe Trumatic SB 1800

Co potrzebujesz?
Mam,miałem zakładać ale padło na webasto.

toscaner - 2015-11-09, 22:20

Zdradzę Wam mały sekret z webasto. Tłumik można wywalić i za dużej różnicy nie będzie.
Największe znaczenie ma ten tłumik wejściowy. Taki plastikowy, wielkości oryginalnej pompki wodnej. Może odpadł, zniknął, albo ktoś olał i nie zamontował. Bez tego faktycznie gwizd spory. Taki malutki odrzutowiec. Bez tego faktycznie może być słychać nawet w domu. :shock:

Ja mam pod autem, kompletny zestaw, coś wiadomo słychać, że coś pracuje. Możliwe, że na kempingu w nocy by komuś przeszkadzało. O ile by ściszył telewizor i słyszał. :haha:
Wewnątrz u mnie praktycznie nic nie słychać. Szum wentylatorków od nadmuchów to tak. No ale wenty zabudowałem, więc w sumie ciszej niż pyrkający na wolnym ogniu gotujący się właśnie gulasz z jagnięciny. :-P
No ale ponoć truma combi też ma nadmuchy, no nie? Czyli co? Te są bezgłośne?
Grzegorz miał zamontowane suche pod łóżkiem, którego dmuchawa była pod łóżkiem, więc kompletnie inna historia. Nie można uogólniać, że teraz wszystkie webasta są głośne, bo w tamtym dmuchawa huczała. Pamiętam problem z głośnym nadmuchem na max.


Swoją drogą to wszystko zależy od tego DO CZEGO i co. Nie to lepsze albo tamto lepsze. Jak ktoś jedzie na 2-3 tyg i to na kemping, to jakie ma znaczenie co wsadzi? Webasto,Truma, czy farelkę.
Ja bym wsadził elektryczne halogenowe grzejniki, bo będą absolutnie bezgłośne i nagrzeją meble, a nie tylko powietrze. No i prąd za "dychę". :bigok

Można też spokojnie webasto montować pod maską, gdzie już jest jakaś izolacja akustyczna silnika + jakieś maty, pianki akustyczne. Joko wyciszył agregat niemal do zera, więc czym jest webasto przy agregacie.

O różnicy w kosztach grzania LPG i ON nie będę pisał (już pisałem w IT). Grzanie na ON wychodziło tanio, ale przy różnicy cen za butle w UK, diesel kompletnie masakruje gaz. No chyba, że ktoś tylko na weekend, albo ma dobry śpiwór, jak 99% tutejszych kamperowców. :shock:

STACHUS - 2015-11-09, 22:45

wlodo napisał/a:
Co potrzebujesz?


Jak napisałem powstrzymałem się jeszcze z decyzją co założyć: gazowe czy webasto.
Chciałbym jeszcze raz sprawdzić czy wejdzie mi Trumatic SB 1800 ale póki co nie mam wymiarów gabarytowych. Mała szafka gdzie zaplanowałem zabudowę i rama pod podłogą wymuszająca miejsce odprowadzenia spalin.

toscaner - 2015-11-09, 22:46

inhalt napisał/a:
W starym Sharanie na ropę huczało jak lutlampa. Ale to nie był mój samochód więc nie zaglądałem czy miał zamontowany jakikolwiek tłumik czy nie. Sądzę, że sensowny tłumik może wiele wyciszyć.


Zanim zacząłem budowę, miałem Alhambrę z Hydronic i nawet przyznam chciałem zaoszczędzić i wymontowałem to. Tam nie ma tego plastikowego tłumika na wlocie, tylko kawałek aluminiowej rurki.
Hydronic'a olalem, bo musiałbym dorabiać sterowanie itd, no i moc mi nie odpowiadała.
Wybrałem Webasto. Jak mi się jutro zachce, to pstryknę fotkę tego wejściowego tłumika, który zamienia odrzutowiec w ciche ogrzewanie.

wlodo - 2015-11-09, 23:08

Ten tłumik to faktycznie rurka plastikowa i krążek z pianki.
Dla mnie śmieszne,ale tak mają.
W moim benzynowym mi nie zależało,pod domem miałem startującego MIGA,ale sąsiedzi z drugiej strony ulicy.
Teraz,jeżeli nikt nie napisze jak wyciszył,to sie pobawię :-/ aby inni mogli spać :-P

STACHUS - 2015-11-09, 23:40

Planowałem taką zabudowę webasto. W nocy kabina byłaby izolacją akustyczną dla urządzenia.
Problemem może być moim zdaniem wydech z webasto. Może to być głośne dla otoczenia.
Zweryfikujcie zaplanowaną moc. Czy wystarczy 2 kW?

toscaner - 2015-11-09, 23:52

Zrób jak ja: weź 2kW farelkę z domu i podłącz na godzinę jeśli już masz izolacje. U mnie jak jeszcze budowałem wystarczał grzejnik 400W. A mam Webasto 5000W. Po prostu bardzo rzadko się włącza, a jak już to dogrzeje i się wyłącza. 2kw = 2,5x dłużej będzie pracowało, żeby utrzymać tą samą temp. co 5kW.

Z praktyki. Zeszłej zimy nawet przy -5C (noc) i +5C (dzień) webasto włączało się może z 4x-5x na dobę po ok 20-30 minut. Takie 2kW musiałoby policz sobie ile więcej, dłużej.
Niedawno miałem inny sterownik i mniejszą mocą pracowało, to grzało i po godzinie. Wróciłem do starego sterownika. 20-25 min i gorąco.
ja bym celował w mocniejsze.

bert - 2015-11-10, 00:40
Temat postu: Re: Ogrzewanie
BIORCA napisał/a:
bert napisał/a:
, te małe znów tak nie hałasują by problemem było stanie auto w auto


stałeś kiedyś obok ???? Ja stałem dwa razy i już nie chcę więcej tylko trudno to wytłumaczyć temu co hałasuje i uważa , że wszystko jest OK bo ON nie słyszy :bajer


stałem nie raz, bowiem wiele terenówek ma właśnie webasta (bo gazówka się nie nadaje), jak prawidłowo zamatowany to se "szemrze". Oczywiście idealnie ciche nie jest, ale cichsze niż niejedno chrapanie dochodzące z sąsiedztwa, że nie wspomnę o szklanej pogodzie od telewizorów ;) których w kamperach przecież nie brakuje

EDYTA:
czytając (powyższe posty) mam wrażenie, że nie do końca wiadomo kto pisze o suchym a kto o mokrym

STACHUS - 2015-11-10, 06:25

bert napisał/a:
czytając (powyższe posty) mam wrażenie, że nie do końca wiadomo kto pisze o suchym a kto o mokrym


Ja planuję suche, ogrzewające tylko powietrze.

wlodo - 2015-11-10, 09:13

A my tu wszyscy o mokrym...
Skoczek - 2015-11-10, 10:08

W moim Jumperze l2h2 zamontowałem ogrzewanie suche eberspacher 2kw pod fotelem pasażera i muszę powiedzieć jest cicho i ciepło. Owszem trochę słychać jak startuje ale póżniej jak się nagrzeje obroty spadają i jest cicho. Myślę że nie warto kupować mocniejszej bo będzie się ciągle włączać i wyłączać i przez to więcej hałasować i zużywać prądu. A tak na marginesie co byście powiedzieli o takim układzie wnętrza w l2h2: z tyłu łóżko o szerokości 130-140cm podzielone na pół ,tylna część stała a przednia rozkładana jak w przyczepach stolik i dwie ławki. Wtedy jedna osoba może leżeć a druga siedzieć przy stoliku. I dalej po prawej stronie w drzwiach kuchnia a po lewej szafka i toaleta.
toscaner - 2015-11-10, 11:55

Nie twórzcie teorii, że mocniejsze webasto ciągnie więcej prądu. Dobre. :haha:
Webasto to nie grzejnik elektryczny.

Ale fakt, większość tutaj o mokrym pisała.
Suche faktycznie może być lepsze to mniejszej mocy, ale nie ze względu na "mniej prądu", a ze względu na głośność pracy. I tylko tyle. Po prostu pohałasuje chwilę na początku dużymi obrotami, a później zwolni i o to może niektórym chodzić. Problem w tym, że jeśli tak będzie pracowało przez kilka godzin (całą noc?), to ciągnie i paliwo i prąd przez te kilka godzin.
Przy tym porównaniu takie większej mocy już dawno nagrzeje i się wyłączy i ciągnie zero. Czyli dobowo mniej prądu.


Pamiętaj wszystko to kwestia izolacji. Jeśli będzie kiepska, to webasto 2kW może się nie wyłączyć całą noc, bo będzie robiło na straty. Jeśli izolacja będzie bardzo dobra, to nawet to 2kW się wyłączy.

Pisałem Ci zrób test z farelką 2kW przy niskich temp na zewnątrz i wszystko będziesz wiedział.
Farelka 2kW to taki symulator suchego webasta 2kW. Masz podobną moc i też nadmuch.

Skoczek - 2015-11-10, 12:40

w webasto najwięcej prądu zużywa żarnik od którego zapala się paliwo podczas uruchamiania. Poza tym są tabele podające zużycie prądu w zależności od mocy z jaką pracuje. No i od kiedy większy jest komfort w pomieszczeniu jak jest huśtawka temperatury. :haha:
toscaner - 2015-11-10, 12:53

Masz cęgówkę? Robiłeś pomiary? Ile razy ten żarnik się włącza? Wiesz? Wiesz ile Amper ciągnie? Przez jaki czas? Ja wiem. Ile amper bierze pompka wodna?
Ile paliwa zużywa, przez jaki czas? Wszystko pomierzyłem i sprawdziłem przed zbudowaniem kampera (nawet część wyników wrzucałem na forum) i później podczas kamperowania od stycznia i temperatur -5C. Koszty, ilości zużytego prądu, paliwa.
Dlatego napisałem nie pisz głupot, bo jeszcze ktoś uwierzy, że pracujące przez 30 min webasto 3x na dobę zużyje więcej prądu niż takie małej mocy pracujące non stop przez ileś godzin.
Skoki temperatury? U mnie nie ma.
Przy kiepskiej izolacji, nadmuchowym grzaniu, to pewne, że bez ciągłego grzania muszą być skoki temperatury.
Wiesz co to akumulacja ciepła? Dlatego ja mam wodne, które nagrzewa nie tylko powietrze i nie może być skoków.
Koder też to tłumaczył z dziesiątki razy.

Skoczek - 2015-11-10, 13:09

Jak masz wodne to skąd wiesz jak jest z powietrznym? Toscaner przyjacielu nie denerwuj się. Czytam twoje relacje i jestem pełen podziwu :spoko
toscaner - 2015-11-10, 14:03

Oj wiem, bo grzebałem już przy tym też. Może trochę OT (jak założyciel tematu będzie chciał, to wytniemy do odrębnego wątku), ale może przyda się komuś przy podejmowaniu decyzji.
Poza tym zimno w tej Szkocji, więc wolę siedzieć w cieplutkim kamperku z laptopem i pisać "głupoty" na CT. :mrgreen:

Dobra wyjaśniam:

wodne nagrzewa nie tylko powietrze, ale i meble (u mnie i podłogę, a tym samym i meble na podłodze i garaż), więc temperatura jest stabilna (bez skoków) ciepła podłoga, ciepłe meble, które godzinami oddają ciepło do wnętrza, po wyłączeniu pieca.
Dłużej trwa nagrzewanie powietrza, bo dużo ciepła idzie w meble, ale mowa o opcji gdy kamper stał długo niegrzany. Gdy używany cały czas, temp jest stabilna. Tu kwestia sterownika termostatu i ustawienia histerezy.
Co bierze prąd w mokrym:
- elektronika (na swoją pracę)
- świeca żarowa (kilka sekund prąd około kilkanaście amper)
- dmuchawa pieca
- pompa paliwa (prąd zależy czy pierwszy cykl, czy kolejny)
- pompa wodna
- opcjonalnie zewnętrzne nadmuchy grzejników (u mnie ok. 1,8A/szt)

suche nagrzewa tylko powietrze. Temperatura powietrza szybko rośnie, ale w szafkach jest jak w lodówce (też mowa o opcji, gdy kamper stał dłużej), wyłączamy temperatura szybko spada, podłoga zimna, szafki zimne, a nagrzane tylko te blisko nadmuchu i głównie z zewnątrz. Chyba, że nadmuch trwa godzinami i ciepło "wejdzie" trochę w meble, ale raczej nigdy w podłogę.
Co bierze prąd w suchym:
- elektronika (na swoją pracę)
- świeca żarowa (kilka sekund prąd około kilkanaście amper)
- dmuchawa pieca
- pompa paliwa (prąd zależy czy pierwszy cykl, czy kolejny)
- pompa wodna - nie ma, więc oszczędność ok 1,15A
- dmuchawa nagrzewnicy. Ta zużywa więcej niż brakująca pompa wodna, ale nie ma już zewnętrznych nadmuchów.


Nawet przy tej samej długości pracy, suche zużyje więcej, z zastrzeżeniem, żeby być uczciwym, że wodne nie ma dodatkowych zewnętrznych nadmuchów np. przy grzejnikach. U mnie są i jest to zużycie ok. 3,6A przez dwa nadmuchy.


Teraz czas pracy.
W mokrym przez ok. godzinę pracy webasto świeca żarowa (u mnie, bo zależy od bardzo wielu czynników, wielkość grzejników, wężownica bojlera, izolacje, generalnie zdolność oddania ciepła przez płyn) włącza się tylko 3x. Robiłem takie pomiary :)

Webasto włączane jest ok 3-5x na dobę i grzanie trwa (na tym sterowniku co teraz mam) ok. 25-40 min. Co daje zużycie przez samą świecę żarową około 0,2Ah/dobę !!
Dla odmiany, gdy webasto już pracuje (mokre) to pobiera jakoś ze 1,8A - 2,6A (to z głowy, ale mam gdzieś tabelki z pomiarów i prąd tu zależy też od cykli paliwowej).
W suchym nie ma pompki wodnej 1,15A, ale jest nadmuch (dla ułatwienia załóżmy, że zużyje tyle co wodna)
Po co te wyliczenia? Żeby oszacować, że 0,2Ah (dobowe świecy żarowej) wystarczy raptem na 4,5 - 6,5 minuty pracy webasto.



Podsumowując, (moje zdanie) aby mieć stabilną temperaturę w kamperze od podłogi aż po sufit najlepiej mieć ogrzewanie, które ogrzewa nie tylko powietrze, ale całego kampera wraz z podłogą i meblami. Oczywiście dobra izolacja ma znaczenie.
Bardzo prosto wyliczyć jaką pojemność cieplną ma powietrze, jaką ma woda, a jaką drewno i na tej podstawie zaprojektować dobre i ekonomiczne ogrzewanie.
Można by jeszcze udoskonalić ten układ stosując jakiś akumulator ciepła, ale to może w kolejnym kamperze. :bigok

Skoczek - 2015-11-10, 14:46

Przyznaję się bez bicia że przesadziłem z tym zużyciem prądu. Zajrzałem do instrukcji mojego urządzenia i pobór mocy przy 2200W wynosi 34W a przy 850W wynosi 8W. Żarnik 100W. Ja szukałem jak najmniejszego urządzenia ze względu na brak miejsca w L2H2 i dlatego że jeżdżę raczej w cieplejszych porach roku. Poza tym na stare lata wolę jak cicho sobie mruczy w nocy niż by miało mnie budzić włączaniem co godzinę. :spoko
toscaner - 2015-11-10, 14:55

Różnica w poborze prądu w zależności od mocy w tym wypadku zależy od 2 rzeczy:

- duża moc - pompka paliwa pracuje częstszymi cyklami i dmuchawa nagrzewnicy zapewne pełną mocą i przy tym głośnością i to żre prąd.
- mała moc - pompka paliwa pracuje cyklami "co drugi" i nadmuch na małych obrotach.

Aż tak duża różnica w mocy wynika głównie z tego co pobiera dmuchawa, której de facto wodne nie posiada. Za to kręci sobie pompką wodną, pobierającą ok. 15W. Tu nie ma opcji wolniej kręci. :spoko

bert - 2015-11-10, 16:23

toscaner napisał/a:

Suche faktycznie może być lepsze to mniejszej mocy, ale nie ze względu na "mniej prądu", a ze względu na głośność pracy. I tylko tyle.



nie do końca tylko tyle bowiem w mokrym hula popa cieczy, a ta bierze więcej prąd niż wiatrak. Nb mokre bez włączonego nawiewu też nie wiele daje. Zatem różnicą jest pompa cieczy i jej konsumpcja

toscaner - 2015-11-10, 17:17

bert napisał/a:
toscaner napisał/a:

Suche faktycznie może być lepsze to mniejszej mocy, ale nie ze względu na "mniej prądu", a ze względu na głośność pracy. I tylko tyle.



nie do końca tylko tyle bowiem w mokrym hula popa cieczy, a ta bierze więcej prąd niż wiatrak. Nb mokre bez włączonego nawiewu też nie wiele daje. Zatem różnicą jest pompa cieczy i jej konsumpcja


Eee stary post, ale rozwinę skrót myślowy, co miałem na myśli.
Chodziło mi raczej o to, że jakby tylko dogrzewał już ciepłe pomieszczenie i wycelował (teoretycznie) małą mocą suchego do kubatury i strat ciepła tak, że co odleci, to webasto nagrzeje i utrzymuje dzięki temu stałą temperaturę, to takie suche pracowało by sobie całą noc do rana na najniższych obrotach (żrąc niestety non stop aku), ale ciszej, niż gdy z dużą mocą będzie startować kilka razy, nagrzeje i się wyłączać. Tu oczywiście teoretyczne rozważanie i mowa o suchym, gdzie przy starcie dmuchawa włącza się na max na początku, a później zwalnia i niejednego tym obudziła i powodowała koszmary senne.



Mokre to inna para kaloszy. Masz rację, że bez nawiewu dużo nie da. Oczywiście mowa o standardowym rozwiązaniu, gdy mokre wpinane jest w układ silnika i bez nadmuchu lipa z ciepłem.
Ale...
U mnie znów jest inaczej. Układ domku jest odseparowany od silnika. Gdybym nie włączył zewnętrznych dość cichych nawiewów na grzejnikach, to przecież mam podłogówkę w całym kamperze. Sprawdzałem, też jest ciepło, jednak piec pracuje innymi cyklami. Pompa wodna pracuje długo, a palnik krótko. Wolę te nawiewy i 20-30 min pracę pieca. W tej opcji żre mniej prądu dobowo. Teraz robię eksperymenty z innym sterownikiem. Lepsza wydajność w krótszym czasie. Po co te zabawy i testy?
Kiedyś Złomek 2 będzie od razu idealny. :)

Chiquita - 2015-11-10, 17:22

Widzę, że każdy broni swojego rozwiązania :haha:
bert - 2015-11-10, 17:31

toscaner napisał/a:


[...]gdzie przy starcie dmuchawa włącza się na max na początku, a później zwalnia i niejednego tym obudziła i powodowała koszmary senne.[...]



80% luda przyzwyczajone jest do ryku TiVi i radia, który to ryk fundują sobie sami na codzień.
Webasto jakoś strawią ;)
nawet jeżeli usłyszą

toscaner - 2015-11-10, 18:03

Chiquita napisał/a:
Widzę, że każdy broni swojego rozwiązania :haha:


Jakby nam dupa marzła kamperując zimą!, to bym nie bronił.
W większości kamperów z Trumą marzły nam stopy będąc w gościach, a piece 24h/dobę mieli włączone.
Każdemu zaproponuję kamperowanie zimą i zobaczymy kto do kogo będzie "na kawę" przychodził. :haha:
Jak przy -5C na zewn. siedzieliśmy w kamperze niemal na golasa i na bosaka po podłodze, bo w środku temp. +26C do +28C ostatniej zimy, gdzie koszt grzania ok. 2-2,5euro na dobę, to co mam robić? Pisać, że do dupy?
Polecam i mówię jak zrobić, żeby było ciepło i ekonomicznie. I do tego nic nie chcę w zamian zdradzając co się sprawdziło. :bigok
Chętnie poczytam o lepszych i ekonomiczniejszych rozwiązaniach, bo planuję powoli budować Złomka 2. :bigok

bert napisał/a:

80% luda przyzwyczajone jest do ryku TiVi i radia, który to ryk fundują sobie sami na codzień.
Webasto jakoś strawią ;)
nawet jeżeli usłyszą


No ryk TV nie może przeszkadzać, bez dawki "programowania" dzień stracony. :haha:
Wiem jedno, jak dupa umarznie, to i przy odpalonym silniku niejeden spał i przestał narzekać, że głośno.

STACHUS - 2015-11-10, 21:40

Uwaga ogólna
Dziwić może w dzisiejszych czasach polityka firm produkujących "webasta". Super urządzenie do grzania i kompletna kaszana pod względem hałasu na zewnątrz. Te nigdzie nie zaczepione aluminiowe rurki wydechowe gwiżdżące ja odrzutowce. Trzeba chyba trzeciego który rozwiąże problem hałasu.
Jak w dowcipie o Niemcach i partyzantach: w poniedziałek Niemcy wygonili partyzantów z lasu. We wtorek partyzanci wygonili Niemców z lasu. A w środę gajowy się wk..wił i wygonił z lasu i Niemców i partyzantów.
Dopóki nie będzie konkurencji to inżynierowie z tych firm pozostają w pełnym zadowoleniu z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku. Komuna zatoczyła koło.

toscaner - 2015-11-10, 22:32

E nie, no jest Webasto, Hydronic, Eberspracher. Czyli jeszcze ruskich brakuje w dowcipie. :haha:

Ale jest jeszcze jakieś anielskie rozwiązanie. Spotkałem się u kogoś, komu grzebałem coś w kamperze z tym tutaj. Podobne to to wielkością do suchego webasta, ale zasilane lpg. No może ciut większe, ale gdyby była wersja "mokra" to jest to alternatywa dla mnie. Chociaż w Twoim wypadku to suche dla Ciebie. :mrgreen:
Przypomnę sobie nazwę to wrzucę.

SlawekEwa - 2015-11-11, 10:43

toscaner napisał/a:
Czyli jeszcze ruskich brakuje w dowcipie.

Zaporożec :bigok

toscaner - 2015-11-11, 14:19

SlawekEwa napisał/a:
toscaner napisał/a:
Czyli jeszcze ruskich brakuje w dowcipie.

Zaporożec :bigok


Ci to chyba tylko powietrze ogrzewanie produkowali. :mrgreen:

STACHUS - 2015-11-12, 13:08

Witam
mam pytanko z innej beczki.
Macie może namiary na firmy lub ludzi, którzy mogliby wykonać prace przystosowujące samochód na kampera zgodnie z moim projektem. Chodzi głównie o:
- wykonanie izolacji termicznej podłogi, ścian i sufitu
- wykonanie i podłączenie instalacji elektrycznej
- wykonanie mebli
- zabudowa zbiornika na wodę brudną
- zabudowa okien
Dałem takie zapytanie do firm które budują kampery ale oni chcą budować tylko według swoich projektów i to tylko pod klucz.

toscaner - 2015-11-12, 17:54

Popatrz na to od strony właściciela firmy budującej kampery.
Mają projekty, ustawione maszyny pod nie, stosują swoje rozwiązania, mają gotowe wiązki do elektryki. A tu nagle jedna sztuka?
Popytaj kolegów z forum, którzy budują jednostkowo, niektórzy już zrobili kilka sztuk. Może ktoś ma czas i dogadacie się w kosztach.
Albo jak niektórzy z elektryką do elektryka, z meblami do stolarza. Grzegorzalex ma dobrego stolarza, wiem, że Andrzej jest tapicerem i zdaje się stolarzem.
No ale musiałbyś podać skąd jesteś, a tego nie masz w danych. Takie coś motywuje kogoś z okolicy, aby się odezwał, a tak po co.

STACHUS - 2015-11-16, 22:59

Dzisiaj czytam wszystko o lodówkach. Rozważam albo na 220v z przetwornicy albo na gaz.
Nie jestem w stanie rozpracować odprowadzenia spalin. Nie chciałbym dziurawić ścian bo ma być ciężarówka.
Czy próbował ktoś odprowadzić spaliny pod podłogę np za pomocą wentylatora. A może są jakieś konstrukcje z wydechem pod podłogę tak jak piecyki z UK.

wlodo - 2015-11-16, 23:38

Ssanie powietrza z pod podłogi,wylot spalin na dachu jakimś gustownym kominkiem.
A tak w temacie ukrywania się...
Jak patrzysz na busa któremu kręcą się dwa wentylatorki na dachu to już widzisz w nim kampera?
Coś tam przecież może,tu i uwdzie,wystawac :-P

jarko_66 - 2015-11-16, 23:42

Zamontuj ją w panelu kuchennym ,a wentylację zrób w drzwiach . I nie upieraj się ze ścianą grodziową .Z czasem do tego dojdziesz sam, :spoko
uaz555 - 2015-11-17, 06:00

jarko_66 napisał/a:
Zamontuj ją w panelu kuchennym ,a wentylację zrób w drzwiach . I nie upieraj się ze ścianą grodziową .Z czasem do tego dojdziesz sam, :spoko


Heh, ja w tym temacie sam broniłem sciany grodziowej ale wyszło tak ze bede demontował:D.

ZEUS - 2015-11-17, 08:15

uaz555 napisał/a:

Heh, ja w tym temacie sam broniłem sciany grodziowej ale wyszło tak ze bede demontował:D.

w czym jeśli to nie tajemnica?

snovi - 2015-11-17, 09:01

Skończcie już gadać o tej ścianie grodziowej! Stachus sam zdecyduje, a w związku z tym że auto ma być dalej ciężarowe to wedle przepisów musi posiadać ścianę grodziową - inaczej mandat i brak przeglądu. Wiem bo sam przerabiam busa który dalej będzie ciężarowy, z tym że mi się uda bo mam stare auto, którego ten przepis nie dotyczy.
uaz555 - 2015-11-17, 10:20

ZEUS napisał/a:
uaz555 napisał/a:

Heh, ja w tym temacie sam broniłem sciany grodziowej ale wyszło tak ze bede demontował:D.

w czym jeśli to nie tajemnica?


Boxer h2l1 z 2004 roku, 2.35 długości paki wiec mało miejsca ale bedzie tylko dla 2 osób.

Kilka zdjeć poglądowych projektu, niewiem jeszcze jak rozwiazać sprawe aby stolik byl uzyteczny dla osoby siedzacej obok kierowcy. I jeszcze musze wymyślić czym osłonic loóżko podczas gotowania.

toscaner - 2015-11-17, 12:32

O widzę stolik za fotelem kierowcy identyczny jak moje biurko. Ale kolorek inny. :)
Łazienka będzie miała prysznic?

ZEUS - 2015-11-17, 13:53

kibelek jest to najważniejsze... :-P
uaz555 - 2015-11-17, 14:06

Planuje zamontować brodzik 80x80 cm a w nim toaleta turystyczna, mała ilość miejsca wiec oddzielnie sie nieda, chyba zeby zrezygnowac ze stolika, no ale tego niechce, pozatym wtedy sciane bym mial zaraz za plecami.

Ale już dość śmiecenia w temacie:) załoze swój wątek to pogadamy jak coś rusze z budowa ale niestety budować moge tylko w weekendy:)

toscaner - 2015-11-17, 14:37

Zakładaj zakładaj. Przy okazji coś się doradzi zawsze. :)
Ja do budowy Z2 też założę. "buduję.... " :spoko

STACHUS - 2015-11-17, 18:14

uaz555 napisał/a:
Planuje zamontować brodzik 80x80 cm a w nim toaleta turystyczna

Też tak planuję tylko kabinka wychodzi mi troszkę mniejsza. Do prysznicowania toaleta będzie wystawiana.

STACHUS - 2015-11-19, 23:04

Żebynie nie zaśmiecać tematów innych użytkowników piszę w swoim. Chyba tak będzie najlepiej.
Cały czas siedzę przy energobloku.

Cytat z mojego wczorajszego wpisu
STACHUS napisał/a:
Czy mógłby mi ktoś objaśnić:
1. czy można podłączyć wszystkie źródła prądu dla akumulatora do regulatora np. MPPT Tracer 2210RN 20A

Wszystkie te pytania opisał Świstak w swoim temacie o elektryce w kamperach. Trochę lektury i już będziesz wiedział bez mielenia w kółko o tym samym: http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=22793
Koniec cytatu

Wczoraj zadałem wiele pytań na które po przeczytaniu artykułu świstaka sobie odpowiedziałem. Mam jednak nadal wątpliwości co do ładowania akumulatora AGM.
Proszę o pomoc w następującej kwestii:
1. czy można akumulator AGM ładować z alternatora
2. czy "świstakownica" zalatwia problem mniejszego napięcia ladowania i ładowania pulsacyjnego
3. czy ma ktoś doświadczenie z układem, który przypadkowo znalazłem w sieci
http://www.c-system.com.p...mpingowych.html
Nie przewduję na razie montować solarów. W związku z tym regulator /ze schematu Świstaka/ pracowałby tylko jako zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora.
Dla jasności źródłami dla akumulatora będzie alternator i prostownik ze słupka.

Bydgoszczu - 2015-11-20, 15:46

1. AGM powinny być ładowane długo, równo i małym prądem. Pomijąc zbyt niskie napięcie, które daje alternator (trzeba je podnieść, inaczej będą wiecznie niedoładowane) alternator i kamper zapewnia najgorsze możliwe warunki dla eksploatacji AGM.Chyba najlepiej, najprościej, najtaniej porządnego kwasiaka odpornego na glebsze rozladowanie, np. ciekawy mi się wydaje varta lfd90, w ktorego zmierzam sie wyposażyć. Waży dużo więcej niż sławny na forum czarny aku polskiego producenta.
Załoga G - 2015-11-20, 21:07

Jeżeli mogę wtrącić swój pomysł.
To z założenia, ze ta gródź ma zostać, szukałbym rozwiązań mniej klaustrofobicznych i np taki układ z klasyczną salonką z tyłu czy łożko szerokie na 140 a po złożeniu wygodne miejsce do siedzenia i jedzenia. Dodatkowo można otworzyć tylne drzwi i siedzimy jak na balkonie.

mz3545 - 2016-07-06, 07:35

Budowa prawie campera zastanawiam się nad potrzeba toalety .
toscaner - 2016-07-06, 08:29

Nie będzie toalety - nie będzie kampera. :ok
mz3545 - 2016-07-14, 14:45

Będąc na wakacjach w tym roku stwierdziłem , ze wc musi być co do łóżka to sa dwa rozwiązani .Takie jak wyżej narysowane lub łóżko nie składane po prostu na stałe podwyższone . Kazda wersja ma swoje plusy i minusy . Planuje w tym roku zrobić zabudowę na Ducacie h2l2 i tez mam problem jaka wersje wybrać . co do ściany grodziowej zdejmuje i montuje fotele obrotowe i rejestruje jako osobowy .
uaz555 - 2016-07-14, 19:31

mz3545 napisał/a:
Będąc na wakacjach w tym roku stwierdziłem , ze wc musi być co do łóżka to sa dwa rozwiązani .Takie jak wyżej narysowane lub łóżko nie składane po prostu na stałe podwyższone . Kazda wersja ma swoje plusy i minusy . Planuje w tym roku zrobić zabudowę na Ducacie h2l2 i tez mam problem jaka wersje wybrać . co do ściany grodziowej zdejmuje i montuje fotele obrotowe i rejestruje jako osobowy .



W świetle ostatnich zmian w przepisach, da sie?

mz3545 - 2016-07-14, 20:22

Tak oczywiście da się jeśli będzie na dwie lub 3 osoby . To zależy czy od strony pasażera zostanie ławka czy Fotel . Wiekszym problemem jest toaleta gdyż aby zmieścić łazienke i szafę pod która będzie zamontowany grzejnik gazowy to jest problem gdyż mamy tylko 150 cm

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group