|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Porady dla kupujących kampera - Baza na samochod turystyczny
RadekNet - 2015-11-19, 22:12 Temat postu: Baza na samochod turystyczny Czesc!
Niedawno zakonczylismy ponad polroczna wloczege przyczepa kempingowa i wracajac do normalego zycia chcemy zmienic przyczepe na samochod "turystyczny". Ksztalt samochodu powoli rodzi sie w mojej glowie - nie bedzie to typowy kamper, bo na codzien bedzie sluzyl na dojazdy do pracy i weekendowe wycieczki, ale chcac uzyskac wpis w irlandzkim dowodzie rejestracyjnym "kempingowy" warunek kibla i prysznica musi spelnic
Z punktu widzenia kampera najlepsze bylo by dla nas Ducato L2H2 (lub nawet L3H2) i lozko z tylu na szerokosc, ale wydaje mi sie, ze lepiej sie ograniczyc na dlugosci w codziennej eksploatacji. I stad pytanie - czy w najwyzszych busach sa szanse na lozko nad kierowca i pasazerami z tylu? Jaka tam jest wysokosc nad glowami?
Radek
Janwil - 2015-11-26, 07:18 Temat postu: Re: Baza na samochod turystyczny
RadekNet napisał/a: | Czesc!
Niedawno zakonczylismy ponad polroczna wloczege przyczepa kempingowa i wracajac do normalego zycia chcemy zmienic przyczepe na samochod "turystyczny". Ksztalt samochodu powoli rodzi sie w mojej glowie - nie bedzie to typowy kamper, bo na codzien bedzie sluzyl na dojazdy do pracy i weekendowe wycieczki, ale chcac uzyskac wpis w irlandzkim dowodzie rejestracyjnym "kempingowy" warunek kibla i prysznica musi spelnic
Z punktu widzenia kampera najlepsze bylo by dla nas Ducato L2H2 (lub nawet L3H2) i lozko z tylu na szerokosc, ale wydaje mi sie, ze lepiej sie ograniczyc na dlugosci w codziennej eksploatacji. I stad pytanie - czy w najwyzszych busach sa szanse na lozko nad kierowca i pasazerami z tylu? Jaka tam jest wysokosc nad glowami?
Radek |
....samochód turystyczny czyli na codzień, na weekend i na wakacje?
Ciekawa propzycja, ale czy możliwa do realizacji? A może coś takiego juz istnieje?
Ja jestem młody stażem, ale doświadczeni Koledzy powinni się wypowiedzieć.
A tu ciiisza. Szkoda
RadekNet - 2015-11-28, 22:39
Janwil, nie obraz sie, ale nie chodzi o dyskutowanie nad moja wizja mojego samochodu Licze raczej na rady techniczne.
ps
Taka Westfalia Florida na LTku jest tylko o 20cm dluzsza niz auto, ktorym jezdze obecnie na codzien, a ma wszystko co trzeba do podrozowania. Procz rocznika. Stad pytanie jakie auto ma odpowiednio wysokosci nad glowami, zeby zrobic tam lozko.
koder - 2015-11-28, 23:32
Łóżko nad kabiną da się zorganizować w Ducato 2 L3H4, tam jest 228cm w środku, co pozwala na podział 140+80 - z kabiny przy opuszczonym łóżku da się normalnie korzystać. Udane konwersje są też na L3H2, choć wtedy łóżko pod sufitem odpada.
Brakuje istotnego kontekstu: na jak liczną załogę?
Janwil - 2015-11-30, 08:00
Radek: Janwil, nie obraz sie, ale nie chodzi o dyskutowanie nad moja wizja mojego samochodu Licze raczej na rady techniczne.
Janwil: Radek spoko, ja się nie obrażam, ale jakieś przykłady ST /sam.turyst./ by sie przydały...
Radek: Taka Westfalia Florida na LTku jest tylko o 20cm dluzsza niz auto, ktorym jezdze obecnie na codzien, a ma wszystko co trzeba do podrozowania.
Janwil: Mówisz Westfalia to masz: http: //otomoto.pl/oferta/volkswagen-transporter-california-weekend-4motion-ID4paDk2.html
Co o tym sądzicie? /cena to Himalaje, ile to VW powinno kosztować? i nieaktualność oferty/
Pozdrawiam. Do zobaczenia w Ciechocinku, pogoda będzie!!!
RadekNet - 2015-12-02, 11:51
Jesli chodzi o ksztalt zabudowy to podoba mi sie ta idea na Ducato L1H2:
Dodalbym tylko wysokosci i lozko nad pasazerami.
Zaloga 2+2, ale w zamysle 5 foteli do jazdy.
Glowie sie nad Ducato L1H3 - byly takie wersje? Idealnie w wersji crew cab (zalogowej? tak sie to po polsku okresla?), zeby uzyc oryginalnej sciany dzialowej do zabezpieczenia pasazerow przed skutkami przemieszczenia zabudowy.
toscaner - 2015-12-02, 16:17
Dla L1H2 ten projekt trochę nierealny wg mnie, a jeszcze dla 4 osób.
L1 ma na podłodze 2510mm, co daje realnie ok. 2,30 - 2,35 m.
Tylne łózko ile? 80cm? Łazienka ile? 60cm? Ściany po 2 cm i mamy 145cm, zostaje ok. 85-90 cm na 2 rząd i stolik.
A gdzie nogi?
Na projekcie zawsze ładnie wygląda, ale proponuję wziąć kartonowe pudła i zrobić makietę np. w pokoju. Takie coś od razu zweryfikuje to co na obrazku.
W tej opcji widzę 2 rząd tylko z tyłu. Ja podpatrzyłem do złomka z biwaka ten patent. Wtedy zacznie to mieć jakiś sens.
toscaner - 2015-12-02, 16:24
Ja na takim krótkim autku zrobiłbym tak:
Tył podwójne łóżko ok 120cm składane w podkowę na dzień i 2 rząd. Można podpatrzeć u mnie.
Na noc mamy wygodne spanie dla 2 osób, na dzień część salonowo-jadalną (gdyby lało).
Zostaje nam ok 115cm i po lewej mamy miejsce na szafę i łazieneczkę, a po prawej odliczając ok 50-55cm na wejście ok 60-65cm kuchni. Kuchnia mała, ale można delikatnie zabrać z łóżka te powiedzmy 10cm i mamy ok 75cm kuchni. Łóżko na noc przy głowach 120 (opcjonalnie 130cm), a w nogach ok 110cm.
Inna opcja kuchnia i łazienka na tył a 2 rząd zaczyna mieć wymiar pozwalający zrobić 2 poziomowe łóżka
maferos - 2015-12-02, 16:33
Właśnie zbieram pieniędze na kamper, nie mogę doczekać się podróży :D
ZEUS - 2015-12-02, 16:51
maferos napisał/a: | Właśnie zbieram pieniędze na kamper, nie mogę doczekać się podróży :D |
a kultury to w domu nikt cię na nauczył?
Janwil - 2015-12-02, 17:28
[quote="RadekNet"]Jesli chodzi o ksztalt zabudowy to podoba mi sie ta idea na Ducato L1H2:
Drogi Inicjatorze Tematu /DIT/
Przyznam się że ,,przy carawaningu" jestem od 4 lat z przyczeą TEC 560 K1 z 2006 r.
Jeżdzę tylko z Żoną. Mamy dla siebie na dyszlu ,,kawalerkę" 16 m2. Wędrujemy, zwiedzamy w tym roku byliśmy w Giblartarze , Hiszpanii, Portugalii.. Z Maroka zrezygnowaliśmy bo stało się w tym roku niebezpieczne...
Razem 11.057 km i 2 miesiące, VI-VII. Dużo zwiedzamy, nigdzie nie jeśteśmy dłuzej niż 2-4 dni. Przedsionka i markizy namiotowej nawet ze sobą nie wzieliśmy bo po co? Holownikowi było lżej, a cień i chłód mieliśmy w cepce. Szybciej się zwijaliśmy i fruuu...
I kiedy przyjechałem do Grudziądza, gdzie przyczep było słownie 3 szt , zdałem sobie sprawę że przyczepa 760 cm dług. i 250 cm sze.r to luksus ale i przesada dla 2 osób.
I nie o koszty np. paliwa tu chodzi. Średnie zużycie z całej wyprawy to 9,5 l/100km /pomimo Alp i dookoła Hiszpanii/. Starsi stażem Koledzy się mną troskliwie ,,zaopiekowali" i odkryłem po integrze i półintegrze tzw. blaszaki /czy na to milszej nazwy nie ma na samochód turystyczny ST/ I to cała MOJA krótka historia ST.
Odpowiadając na pytania Kolegi powiem ogólnie tak, że po wstępnym ,,szumie marek" aktualnie ,,specjalizuję się" w VW T5 i Ducato w kolejności zainteresowania jak wymieniłem...
I na początek propozycja która im mniejsza tym robi większe wrażenie!
http://otomoto.pl/oferta/...n-ID4paDk2.html
Oczywiście proszę nie sugerować się ceną, bo to jest marzenie srzedającego...
Ale pomysł wykorzystania sanitarki do zabudowy i 4x4, jakośc wykonania i wiele pomysłów to już jest godne zainteresowania. W każdym razie ,,w konkurencji mobilności" na drodze, zdecydowanie pokonuje Ducato. A czy wystarczy powierzchni?
Proszę o Wasze fachowe opinie o takim projekcie jak VW T5.
Pozdrawiam.
toscaner - 2015-12-02, 19:39
Janwil podaj wymiary paki w tym VW T5 i będzie wiadomo co tam można zmieścić. No i dla 2 osób to kompletnie inna bajka niż dla 4 osób.
My 11 mies. w kamperze i sporo ponad 20 tys. km. w tym czasie. Taki POE (powolny objazd europy). Jakieś tam przemyślenia w tym czasie się pojawiły. Może coś się uda doradzić.
Zawsze trzeba dopasować długość kampera, jego wysokość i zabudowę do wzrostu podróżujących i ich trybu podróżowania. Inaczej zawsze coś będzie w jakimś stopniu dyskomfortem.
RadekNet - 2015-12-02, 21:37
Projekt tego L1H2 zostal wykonany:
http://www.jwgcampers.nl/fotogalerie/kolkman.html
Draze temat wysokosci, bo majac L1H3 zrezygnowac mozna by z lozka z tylu, robiac lozko nad czescia pasazerska (patrz wspominany przezemnie VW LT). Po za tym mam wrazenie, ze Ducato sa najmniej popularne (cena?) a w np. Transicie lozko z tylu wszerz odpada (ja mam 190cm). Lozko na pietrze to rowniez wiecej przestrzeni zyciowej na parterze.
Upieram sie przy L1, bo to tylko 20cm dluzsze auto niz mam teraz a na wielkiego kampera stojacego i czekajacego na urlop pozwolic sobie nie moge. Zreszta, nie ta filozofia. To auto ma byc w ruchu caly rok i zawsze z nami. A do miasta auto zony. O aucie wielkosci Milki bedziemy myslec jak dzieci wyfruna z domu i bedzie mozna znowu urlopy liczyc w miesiacach a nie tygodniach
Cztery osoby to tak na prawde dwie plus dwoje dzieci, ktore na razie sa male ( 10 miesiecy i 3,5 roku), a jak beda starsze to mysle, ze albo i tak beda wolaly "mieszkac" w oddzielnym namiocie, albo wrecz bedziemy z przyczepa jezdzic na dluzsze wakacje.
VW T5 - za maly, za waski. Dla mnie bez sensu.
ps
7 miesiecy w przyczepie Avondale Rialto 525 z dwojka dzieci (na starcie: 3 miesiace oraz 3 lata), z czego polowa to "POE" Powoli zmieniamy przyczepe na kampera, bo na razie brak perspektyw na powtorke tak dlugiego urlopu i potrzebny nam jest szybszy srodek transportu. Przyczepa jest super na takie glugie wypady, ale majac 3 tygodnie wolnego, samochodu turystycznego nie zastapi.
toscaner - 2015-12-02, 21:56
RadekNet napisał/a: |
Draze temat wysokosci, bo majac L1H3 |
Nie to, że się czepiam, bo opieram się na wikipedii, która czasem się myli, ale wersja Ducato L1H3 nie istnieje.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Chyba, że mowa o jakiś przeróbkach, ale wtedy można i L1H5 stworzyć.
Fakt jest, że da się zrobić wszystko, pytanie jak w takim układzie na L1H2 później kamperować w 4 osoby?
Teoretycznie można zrobić na 6 osób. Dodatkowe 2 w ostatnim rzędzie i spanie na podłodze. Tylko czy to ma sens?
wlodo - 2015-12-02, 22:20
Cytat: | Ducato sa najmniej popularne |
Raczej jedne z popularniejszych do zabudowy
Jeżeli masz tyle wzrostu,to tylko łózko wzdłuż auta.
Robię minimalną izolację i wyszło 195 cm,więc się nie wyśpisz.
Możesz wziąć auto max i zrobić łóżko opuszczane z sufitu,wtedy masz większe możliwości użytkowania dołu.
toscaner - 2015-12-03, 00:23
No niewykonalne. Ja opracowałem mój wzór toscanera do obliczenia wygodnego łóżka w kamperze.
Wygoda i komfort to min 110% wzrostu, akceptowalnie wygodne spanie bez rozciągania się: min 105% wzrostu.
Koniec wzoru.
Teraz kolejna sprawa, Ducato L1H2 ma ok 189cm wysokości i 199cm (jak dobrze pamiętam) szerokości w najszerszym miejscu z tyłu na wysokości 63cm. Z kombinowanymi izolacjami udało mi się wycisnąć długość łóżka w poprzek 193cm, a wysokość do sufitu od podłogi to 183cm.
Teraz o ile dałoby Ci się przespać na takim łóżku bez większego komfortu, o tyle wysokość H2 jest na starcie wg mnie za niska. Tu nawet bez izolacji nie staniesz wyprostowany. Ja bym przy takim wzroście szedł, jeśli ma być możliwie najkrótsza baza w L2H3 (tu wg wiki takie bywały). Ta wysokość pozwoliłaby na zrobienie opuszczanego łóżka.
Ja będę brał H3 na bazę do Z2 właśnie po to, aby pozbyć się łóżka z przestrzeni kampera w ciągu dnia.
Nie wyobrażam sobie stać w kamperze z pochyloną głową.
RadekNet - 2015-12-03, 11:56
wlodo napisał/a: | Cytat: | Ducato sa najmniej popularne |
Raczej jedne z popularniejszych do zabudowy
|
Mialem na mysli dostepnosc (na rynku Ire/UK) vanow do przebudowy. Transitow widac na drogach mnostwo, Ducato nie widzialem od paru dni. Oczywiscie, do przebudowy sa najlepsze Ducato, bo najszersze i "kwadratowe".
Chyba macie racje z tym L2H3, ze to takie minimum, zeby potem nie zalowac Tyle, ze 5,4m to juz jakies 40cm wystawania z typowego miejsca parkingowego. Musze to przespac i przemyslec.
Toscaner, czytam Twoja watek o Zlomku 2, ale o tym nie znalazlem ... robisz lozno na pietrze, nad siedzeniami?
toscaner - 2015-12-03, 13:27
Radek 3-ci miesiąc jeżdżę po UK i w nowej budzie >07 Ducato jak nasrał, faktycznie jeśli szukasz w modelach do 06, to jak jednorożce, yeti albo Nessi. Ponoć ktoś widział.
RadekNet - 2016-10-08, 21:32
Prawie rok minął od ostatniej mojej wizyty tutaj (głównie dla tego, że forum nie da się czytać pod Tapatalk ), ale pomysł ciągle po głowie chodzi i kiełkuje.
Jesteśmy już prawie zdecydowani na Opla Vivaro w długiej i wysokiej wersji - piętrowe lózko nad siedzeniami, kuchenka i łazienka z tyłu. Trochę ciasno, ale 5 foteli (do użytku codziennego, na wyjazdy 4) wchodzi, więc będzie małe "dwa w jednym". Wzoruje się na pewnym polskim projekcie:
RadekNet - 2016-11-12, 20:10
Post pod postem, ale tym razem liczę na Waszą konstruktywną krytykę Dla "ułatwienia" będę nazywał to auto "turystyczne", żeby nikogo nie kuło, że jest za małe na "kampera"
Postawiliśmy na Opla Vivaro w wersji długiej i wysokiej - nasza inspiracja na rysunku powyżej, z tą różnicą, że u nas będzie układ siedzeń 2+3 (tylne demontowalne, z Renault Espace). Właśnie poluje na właściwą bazę - ciężka sprawa.
Moje dylematy:
1) Szyby w drzwiach - oryginalne czy z przyczepy kempingowej?
2) Elektryka zabudowy - peszle do pociągnięcia kabli czy od razu kable w zabudowie?
3) Podłoga - walczę z wysokością, zatem alufox, sklejka 4mm, panele podłogowe (brak miejsca ma ogrzewanie podłogowe )?
4) Zabudowa sufitu - alufox + sklejka 4mm z gąbką i tapicerką w płatach umożliwiających jej odkręcenie (pod szafkami tylko alufox). Co można dołożyć izolacyjnego a cienkiego?
5) Ocieplenie ścian zewnętrznych - jeśli sufit ocieplony tak sobie, to czy warto w ściany kłaść wełnę mineralną?
6) Przetwornica 12/220v (lodówka i gniazdka) - ok 800W, pełen sinus. Jaki model?
7) Zabudowa łazienki - kabina ma być szczelnie wylaminowana. Zastanawiam się czy wstawiać kompakt WC i nie mieć dostępu od tyłu czy WC przenośne a zrobić wejście przez tylne drzwi (fajna sprawa na codzień, kiedy prysznic byłby używany jako bagażnik)
8) Butla lpg do zasilania kuchenki i … grzania wody? (o tym niżej)
9) Obrotnice foteli przednich - czy są obrotnice dla fotela podwójnego?
Na ogrzewanie mam pare pomysłów:
1) Webasto suche + rozprowadzenie + bojler gaz/220V (ew zewnętrzna spirala do grzania od silnika)
2) Webasto mokre + nagrzewnice + grzalka 220V + bojler z zewnętrzną spiralą zamiast tradycyjnej wężownicy
Wewnętrznej wężownicy w Irlandii nie mam gdzie tanio wykonać a zewnetrzną sam sobie nawinę w koło zbiornika. Oczywiście na to wszystko izolacja. Czy dobrze kombinuje?
zbiegusek - 2016-11-12, 21:01
Ojesuuu... Ale fajny temat :) Tym bardziej, że i ja coś podobnego planuję (autko "turystyczne") na swoim Groszku czyli najmniejszym Lublinku. Teraz jednak Ewcia woła "dołóżka.com" więc się wypowiem jutro, bo i kilka rad i pytań mam.
--
pozdrowienia i... do zobaczenia na szlaku! :)
zbYszek
RadekNet - 2016-11-12, 22:22
Czy szyby oryginalne jestem w stanie wkleić samodzielnie?
Zakładam, że 99% wyjazdów urlopowych to będą ciepłe miesiące, ale … któż wie co nam kiedyś odpali Bardziej boje się braku dobrej izolacji latem, bo zagrzać prościej niż schłodzić.
Na podłogę chciałbym panele - chyba są solidniejsze? I dla tego sklejka 4mm - po sklejeniu z panelami da odpowiednią wytrzymałość.
Maciej, a jak sie grzeje w takim bojlerze wodę, kiedy nie chcesz grzać wnętrza?
tom-cio - 2016-11-12, 22:41
Radek,panele sobie odpusc,ja mam w swojej zabudowie zalozone i po jakis 60tysiacach wygladaja ohydnie,musze zerwac i bede kladl plyte mdf,taka jak panele ale w calosci bez zlacz.Po prostu jak woda wlezie w laczenia paneli,a wlezie zawsze ,z butow,z garka z czegokolwiek,to laczenia staja deba i sie scieraja
zbiegusek - 2016-11-13, 10:12
No! To jestem. :)
RadekNet napisał/a: |
Moje dylematy:
3) Podłoga - walczę z wysokością, zatem alufox, sklejka 4mm, panele podłogowe (brak miejsca ma ogrzewanie podłogowe :( )?
4) [...] Co można dołożyć izolacyjnego a cienkiego?
5) Ocieplenie ścian zewnętrznych - jeśli sufit ocieplony tak sobie, to czy warto w ściany kłaść wełnę mineralną?
7) Zabudowa łazienki - kabina ma być szczelnie wylaminowana. Zastanawiam się czy wstawiać kompakt WC i nie mieć dostępu od tyłu czy WC przenośne a zrobić wejście przez tylne drzwi (fajna sprawa na codzień, kiedy prysznic byłby używany jako bagażnik)
8) Butla lpg do zasilania kuchenki i … grzania wody? (o tym niżej)
9) Obrotnice foteli przednich - czy są obrotnice dla fotela podwójnego?
Na ogrzewanie mam pare pomysłów:
1) Webasto suche + rozprowadzenie + bojler gaz/220V (ew zewnętrzna spirala do grzania od silnika)
2) Webasto mokre + nagrzewnice + grzalka 220V + bojler z zewnętrzną spiralą zamiast tradycyjnej wężownicy
Wewnętrznej wężownicy w Irlandii nie mam gdzie tanio wykonać a zewnetrzną sam sobie nawinę w koło zbiornika. Oczywiście na to wszystko izolacja. Czy dobrze kombinuje? |
Należy zacząć od przewidywanego sposobu użytkowania "turystycznego" auta. U siebie przewiduję, że samochód będzie się przemieszczał codziennie więc i silnik będzie pracował. Użytkowanie raczej w sezonie wakacyjnym rozszerzonym - powiedzmy od maja do końca września. Takie dane wejściowe rzutują na planowane rozwiązania techniczne.
Ad rem, czyli do Twoich dylematów:
3. Podłoga: Jeżeli kłaść panele, to tylko z najwyższej półki - odporne na wodę. Najlepiej takie, które można kłaść w łazience. Quickstep miał w ofercie "deskę pokładową" z uszczelkami (!) a teraz mają jakąś inną linię - już bez uszczelek ale z podwyższoną odpornością na wilgoć. Na wszelki wypadek można dodatkowo potraktować łączone krawędzie uszczelniaczem w płynie tej samej firmy lub spróbować powszechnie dostępną folią w płynie. Koszt? Powyżej 120PLN/mkw. Netto. :\
Więc może lepiej zwykłe "linoleum" a 30PLN/mkw? :)
4. Co do izolacji, to Alufoxa znam tylko z różnych relacji z budowy kamperków; nie macałem go organoleptycznie. Nie wierzę w cudowność czegokolwiek, co w kilku milimetrach ma zastąpić kilka(naście) centymetrów styropianu - praw fizyki się nie zmieni :)
5. Sufit to czapka - przez głowę człowiek traci najwięcej ciepła ;) Podobnie w domu (czy stacjonarnym, czy mobilnym) - dobra czapka to podstawa. Izolacja cieplna sufitu jest ciut ważniejsza niż ścian. W przypadku użytkowania letniego można zaoszczędzić na niej ograniczając ogrzewanie dachu od słońca. Czyli najlepiej zacienić go "po całości", najlepiej panelami. :)
7. W całości laminowana kabina (monolit z brodzikiem), to IMO jedyne rozwiązanie minimalizujące możliwość podciekania w najmniej dostępne przestrzenie. No ale znów kwestia kompromisów związanych z planowanym sposobem użytkowania auta - jeżeli głównie latem, to może jednak prysznic w zewnętrznym namiocie? No i w tak małym pojeździe chyba przenośna toaleta bardziej praktyczna? (Zwłaszcza jeżeli pojazd poza sezonem ma służyć do cywilnego użytku - po prostu wystawiamy kibelek do szopy i nie wozimy zbędnego balastu? :)
8. IMO gaz w samochodzie "turystycznym" gonionym ropą tylko do gotowania - butla 3kg spokojnie starczy na jeden turnus, a i uzupełnić można ją chyba zawsze i wszędzie? ;) Jeden gorący "eintopf" posiłek plus czajnik wrzątku do herbaty rano i wieczorem. No... Kawa z kawiarki jeszcze ;) Albo lepiej podzielić na dwie butle 1,5kg.
9. Jak już ktoś podpowiedział, natura zna obrotnicę do VW. Ale chyba fotel kierowcy wtedy się nie obraca? IMO możnaby popróbować coś wyrzeźbić na podstawie powszechnie dostępnej obrotnicy - pytanie, czy będzie miejsce dla wykonania obrotu?
Ogrzewanie:
Ja pójdę w kierunku mokrego Webasto wpiętego równolegle do układu chłodzenia silnika, z możliwością odcięcia się od niego. Do tego ze dwie nagrzewnice i dobrze zaizolowany bojler z wężownicą wewnętrzną i grzałką elektryczną. Przy moim przewidywanym sposobie użytkowania bojler grzany będzie z silnika, a dogrzewany Webastem. Grzałka elektryczna po to, by ewentualny nadmiar prądu z paneli mógł być spożytkowany na dogrzanie wody podczas postoju.
Dokładanie oddzielnego systemu grzania wody/powietrza na zupełnie inne paliwo jest IMO niepotrzebnym komplikowaniem konstrukcji i zbędnym zagracaniem i tak małego samochodu. No chyba, że samochód pędzony jest benzyną i ma już na pokładzie (a raczej pod nim) wieeeelgą butlę na LPG. :)
Ups! Dopiero doczytałem, że planujesz te prace "za morzem" - z doświadczeń Toscanera wynika, że tam występują zupełnie inne problemy podczas budowy. No ale może zamówienie takiego bojlera w Polsce razem z okazyjną przesyłką będzie jednak łatwiejsze niż klecenie czegoś na zielonej wyspie?
--
pozdrrrowienia i do zobaczenia na szlaku! :)
zbYszek
RadekNet - 2016-11-13, 23:23
Jeśli nic innego nie wynajdę to zostaje przy webasto mokre + nagrzewnice + grzalka 220V + bojler (możliwe, ze gazowy, taki jak w przyczepach, jeśli zdecyduje się na butle lpg pod samochodem) z zewnętrzną spiralą zamiast tradycyjnej wężownicy. Te 10l gorącej wody to dla mnie minimum (w przyczepie starczało nam akurat na wieczorny prysznic).
A może znacie może miejsce gdzie można zamowic taki 30l bojler z wężownicą i grzałka 220V w ludzkich pieniądzach?
Tom-cio, cenna rada! Czyli panele odpadaja, bedzie wykladzina lub sklejka dedykowana do przyczep.
Co do prysznica - być musi absolutnie. Tylko kwestia kibelka - kasetowy zajmuje miejsce na stałe, przenośny można zostawić w domu. Na szczęscie ten dylemat zostawiam na sam koniec
jawy88 - 2016-11-14, 22:41
mam takie szybkie pytanie ile można wycisnąć z szerokości (na łóżko) z Tranzita V czyli do 2006r
RadekNet - 2016-11-16, 20:45
Mamy baze
RadekNet - 2016-11-18, 22:04
Będę montować fotele z Renault Espace na szynach. Doradzcie jakie dać wzmocnienia / podkładki pod śruby mocujące szyny?
|
|