Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Podgrzewacz silnika ? Może nagrzewnica elektryczna ?

Bango - 2016-01-03, 12:14
Temat postu: Podgrzewacz silnika ? Może nagrzewnica elektryczna ?
Witam,
Mam Ducato I 2,5 TD długi furgon, silnik w lato łapie temp 70-75 C a teraz na skali dochodzi do niebieskiej kreski za 50 C, czyli ok 65 C. Wymieniłem 2 razy termostat i bez efektu. Napisałem maila do Fiat Polska i skontaktował się ze mną Pan który krótko mówiąc powiedział mi że te modele mają dużo płynu chłodniczego i że było to robione na cieplejszy klimat.

Wiadomo że te auta mają wlot powietrza do nagrzewnicy bezpośrednio z zewnątrz przez maskę. Przy takiej temp płynu chłodzącego nie ogrzewa się dobrze powietrze lecące do środka.
Teraz pytanie czy ktoś miał do czynienia z takim czymś ? : http://allegro.pl/grzalka...5896374814.html
Lub czy lepszym wyjściem było by wstawienie w wlot powietrza dodatkowej nagrzewnicy elektrycznej z innego auta do wstępnego ogrzania?
Wiem że pierwsza opcja podgrzewa układ chłodzący a druga tylko powietrze.
Wiadomo że będzie potrzebny mocniejszy altek do każdej opcji.

krzlac - 2016-01-03, 12:35

Nie wiem Bango ile masz "wiosen", ale kiedyś wszystkie Syreny, Warszawy, Żuki itp.. jeździły zimą z gazetą, tekturą na kratkach wlotowych powietrza. Uwcześni tzw. "prywaciarze" produkowali nawet specjalne osłony ze sztycznej skóry dedykowane do konkrertnego modelu. Niektóre modele miały regulowane wloty. Było to naprawdę skuteczne. Na wiosnę się toto demontowało i było po krzyku. A kidyś to były zimy!!! Kto zapomniał o demontażu to przy pierwszy dobrym słońcu wodę zagotawał. Wodę, bo borygo wtedy nie było ani tanie ani powszechne. Pamiętam jak mój ojciec zlewał zimą wodę z Syreny, a przed wyjazdem nalewał gorącej. Dzisiaj wobec płynów niezamarzających, Webasto, grzałek i innych wynalazków to brzmi jak bajka o motoryzacji.
Bango - 2016-01-03, 12:38

krzlac, przepraszam nie wspomniałem o tym. Chłodnica jest zasłonięta na ok 90 %, wlot powietrza do nagrzewnicy zasłonięty na ok 60-70 %.
martini44 - 2016-01-03, 12:46

o temperaturze w tych silnikach już było sporo :bylo
ferguson - 2016-01-03, 13:32

Bango, Ale nie wspomniałeś, czy masz zainstalowaną osłonę silnika i skrzyni z dołu. Jak nie masz, a chyba nie były fabrycznie montowane, to należałoby coś takiego zainstalować.
vwyogi - 2016-01-03, 14:09

jak masz dostęp do 230 pod domem to polecam grzałki płynu w układzie chłodzenia firmy DEFA. Oczywiście działa tylko przy podpięciu do sieci, ale zdaje egzamin. Mam taka grzałkę w T4 benzynowym i do tego cały system DEFA czyli prostownik, farelkę do grzania wnętrza + sterownik.
Bango - 2016-01-03, 14:17

ferguson, Osłonę dostałem kiedyś w prezencie od sąsiada co miał Ducato I 14 krótkiego.
vwyogi, Myślałem o Defie i dzwoniłem w tej sprawie do Boruta Motors, do tego auta czas oczekiwania na grzałkę od 4 do 6 tyg... :shock: :shock:

Gewehr - 2016-01-03, 14:25

Defe sprawdź w Inter Cars. Dołóż dogrzewacz wodny, Webasto lub Eberspacher. Dogrzewacze mają mały pobór prądu i łatwo je rozbudujesz do ogrzewania postojowego.
Wracając do silnika. Jest on takiej konstrukcji, że zawsze jest nie dogrzany. Nic z tym nie zrobisz.

bert - 2016-01-03, 14:45

no ale 230 w czasie jazdy? niby jak by się uprzeć i dobrą przetwornice...
ale to chyba nie najlepszy kierunek.

Problemem jest brak stosownej temp w czasie jazdy a nie podgrzanie silnika przed jazdą. Nb mam zamontowana Polska grzałkę o taką:
http://allegro.pl/polski-...5896512022.html
robi dobrze, a o zaletach w stosunku do innych na rynku można poczytać w opisie, ale to akurat pomaga przed nie w czasie jazdy.

Problem niedogrzanego silnika jest mi doskonale znany z silnika 2.5 tdi Land Rovera w wersji tzw 200. Silniki te zalane wodą i zostawione na wolnych obrotach potrafiły zamarznąć (tak przynajmniej głosi jedna z legend Land Rovera).
Faktem, że praca silnika na postoju nie podnosiła ego temperatury ponad "opadniętą do dołu" wskazówkę. Dopiero w czasie jazdy łapał temp ale nigdy taka która pozwalała by cieszyć się skutecznym ogrzewaniem.
Żadne zabiegi termostatowe nic nie dawały. Jedną z metod (tanich) było pełne i ścisłe zasłonięcie chłodnicy i (niestety) konieczność stałego kontrolowania temp pracy silnika. Drugą droższą, dołożenie w obieg chłodzenia silnika podgrzewacza przepływowego/postojowego (webasto).
Grzałka przed rozruchowa (230 V) nic nie dawała w kwestii utrzymania temp w czasie jazdy.

To co w ogłoszeniu jawi się ciekawie, niemniej (osobiście) wątpię w możliwość grzałki 12V

ponoć mrozy za tydzień mają ustąpić ;)

Gewehr - 2016-01-03, 14:55
Temat postu: Re: Podgrzewacz silnika ? Może nagrzewnica elektryczna ?
Bango napisał/a:

Teraz pytanie czy ktoś miał do czynienia z takim czymś ? : http://allegro.pl/grzalka...5896374814.html

Zapomniałem napisać :gwm
Mam to dziadostwo fabrycznie. Nie działa na tyle, aby robiło jakąś różnicę ;) Szkoda kasy.

ferguson - 2016-01-03, 17:13

Pozostaje jeszcze zrobić wlot powietrza z wnęki komory silnika. Najlepiej z nad kolektora wydechowego, a latem przepinać na zewnętrzny.
Gewehr - 2016-01-03, 17:57

ferguson napisał/a:
Pozostaje jeszcze zrobić wlot powietrza z wnęki komory silnika. Najlepiej z nad kolektora wydechowego, a latem przepinać na zewnętrzny.


Taka modyfikacja jest niedopuszczalna :gwm W razie nieszczelności, dojedziesz na cmentarz. Czerpnia powietrza zawsze musi być z poza komory silnikowej. Kiedyś były takie rozwiązania stosowane, ale ze względu na bardzo duże ryzyko przedostania się spalin, całkowicie od nich odstąpiono. Zresztą tam też nie czerpano powietrza znad wydechu, a był zastosowany rekuperator spalin. Eberka można już kupić za 4 stówki. Czy jest sens kombinować?

Bango - 2016-01-03, 20:22

Gewehr, Dzięki za uświadomienie odnośnie grzałki silnika.
bert, Dobrze prawisz, wiadomo że na nie dogrzanie wpływa duża ilość płynu chłodzącego i może konstrukcja silnika. Druga sprawa mój bus często lata na pusto i nie ma takiego obciążenia jak camper. Chodź z drugiej strony bus załadowany drewnem, laweta załadowana drewnem i w lato nigdy nie przekroczyłem 90 C na zegarach.
ferguson, to nie jest dobry pomysł. Z odmy (?) takiej puszki z przodu silnika wychodzi wąż gumowy w pas przedni i z niego lecą delikatnie spaliny także nie chcę oddychać tym.

Podsumowując jeżdżę silnikiem nagrzanym na prawie 70 C i mam zimno w kabinie. Niedawno miałem opony 185/80/14, teraz przeszedłem na rozmiar 205/75/16. Na silniku nie zrobiło to dużego wrażenia i obciążenia i dalej nie dogrzewa. Przestrzeń ładunkowa oczywiście jest oddzielona ścianką.
Gewehr, mówisz o Eberspacher który podgrzewa silnik w czasie jazdy ?

Gewehr - 2016-01-03, 20:48

Bango napisał/a:

Gewehr, mówisz o Eberspacher który podgrzewa silnik w czasie jazdy ?


Tak wpisz w Google np. D5WZ. Sama instalacja jest prosta. Poszukaj na szrocie koło siebie używki.

Rav - 2016-01-03, 21:58

D5WZ w używce to niestety loteria (a padają niestety stosunkowo często). Sprzęt po regeneracji to już min 600-700 zł. A jeszcze to jakoś wysterować będzie trzeba, dorzucić dodatkową pompkę płynu, czujnik temperatury rurki, mocowania, doprowadzenie paliwa.

Wiem, wszystko się da, ale po taniości raczej nie będzie, a i pogrzebać co nieco będzie trzeba.

Gewehr - 2016-01-03, 22:09

Można tanio trafić i sprawny. Nie na All, tylko na szrotach. Tam zawsze można oddać. Do dogrzewacza potrzeba jedynie pompki paliwa. Nic więcej. Pompkę kupisz z tego samego auta co Eber. Ja radzę tylko unikać ogrzewaczy z Opla i Saaba. Ciężko się diagnozują, nawet oryginalnymi testerami ;) Chyba mają inny soft.
toscaner - 2016-01-03, 22:09

Wiele samochodów ma dogrzewacz, np. Sharan, Alhambra. Jak zimą padnie piecyk, to gorące też lodowate. Wiem bo mi padł i przy -10C zewn. trzeba było jechać w kurtce. :-/

Robiąc jak radzi Gewehr, czyli dołożyć, powinno pomóc, a piecyki tanie. Za 200zł można spokojnie trafić taki dodgrzewacz.

Rav - 2016-01-03, 22:54

Miałem dokładnie ten sam piec w Sharanie MK2. Niestety padła płyta elektroniczna. Próby reanimacji nie pomogły (umoczyłem tylko dodatkową kasę). Używaki jakie znajdowałem w sieci to było min. 250-350 zł za sam piec. Nikt nie był skłonny udzielić gwarancji (większość odpowiadała, że nie sprawdzali sprzętu). Nie chcąc ryzykować kupiłem w Kożuchowie za 600 zł sprzęcik z gwarancją 12 miesięcy (znana firma). Dobrze działał dopiero trzeci - hulał aż do sprzedaży auta! Doszedłem do takiej wprawy, że za ostatnim razem robiłem przekładkę w 10 minut.

Reasumując: nie są to sprzęty bezawaryjne (nie przypadkiem od metra na aukcjach piecyków po regeneracji), do tego część użytkowników kładzie lachę na niesprawność i jeździ ignorując usterkę. Auta demontowane to najczęściej kilkunastolatki, więc ryzyko trafienia wadliwego urządzenia dość spore. Jeśli szukać to tylko na okolicznym szrocie z możliwością weryfikacji.

Rav - 2016-01-03, 23:05

Gewehr napisał/a:
Można tanio trafić i sprawny. Nie na All, tylko na szrotach. Tam zawsze można oddać. Do dogrzewacza potrzeba jedynie pompki paliwa. Nic więcej. Pompkę kupisz z tego samego auta co Eber.


Trzeba jeszcze na pewno dokupić pompkę obiegową do układu chłodzenia (żeby nie usmażyć elektroniki i zachować czasowy obieg pomimo wyłączenia silnika). No i trzeba ją czymś wysterować (jest sterowana z modułu komfortu pojazdu, a nie z pieca).

Gewehr - 2016-01-03, 23:12

Rav napisał/a:
Gewehr napisał/a:
Można tanio trafić i sprawny. Nie na All, tylko na szrotach. Tam zawsze można oddać. Do dogrzewacza potrzeba jedynie pompki paliwa. Nic więcej. Pompkę kupisz z tego samego auta co Eber.


Trzeba jeszcze na pewno dokupić pompkę obiegową do układu chłodzenia (żeby nie usmażyć elektroniki i zachować czasowy obieg pomimo wyłączenia silnika). No i trzeba ją czymś wysterować (jest sterowana z modułu komfortu pojazdu, a nie z pieca).


Bzdura. Pompka wody jest potrzebna do ogrzewania postojowego. Dogrzewacz jej nie potrzebuję. Obieg płynu daje pompa wody silnika. Co do wysterowania takiej pompy, też jest zbyteczny moduł komfortu. Za sterujesz ją włącznikiem termicznym za 5zł ;)
Jak sam zainteresowany będzie chciał, to znajdę chwilę i opiszę podłączenie elektryczne tego eberka.

toscaner - 2016-01-03, 23:16

Jeśli ma tylko dogrzewać, to obiegowa nie jest konieczna. Dogrzewacze Webasto nawet nie mają wyjścia na pompkę obiegową. Po prostu nie ma sterowania i właśnie trzeba ją dołożyć gdy chcemy przerobić dogrzewacz na ogrzewanie postojowe.
Pytanie czy założyciel tematu chce zrobić już pełne ogrzewanie, czy zależy mu tylko na dogrzaniu podczas jazdy.
Te Hydroniki z Sharanów faktycznie badziewie, ja wolę firmę Webasto.

CORONAVIRUS - 2016-01-03, 23:21

dołożyć trzeba pompę i załączanie wentylatora nagrzewnicy na I biegu :) no i dodatkowy aku by odpalić rano furę :)
Gewehr - 2016-01-03, 23:26

toscaner napisał/a:
ja wolę firmę Webasto.


Ja ebera :haha: Ale tylko dla tego, że jest ciut mniejszy :mrgreen:
Typowe usterki w eberach, to świece i zimne luty w sterownikach. Czasem potrafi polecieć wentylator.

toscaner - 2016-01-03, 23:27

BIORCA napisał/a:
dołożyć trzeba pompę i załączanie wentylatora nagrzewnicy na I biegu :) no i dodatkowy aku by odpalić rano furę :)


Adam, w ogrzewaniu postojowym tak. Sam dogrzewacz powinien dogrzewać gdy silnik pracuje, gasisz piec gaśnie, woda nie krąży. Czujnik temp, żeby nie dogrzewał powyżej pewnej temp. np +5C.

toscaner - 2016-01-03, 23:30

Gewehr napisał/a:
toscaner napisał/a:
ja wolę firmę Webasto.


Ja ebera :haha: Ale tylko dla tego, że jest ciut mniejszy :mrgreen:
Typowe usterki w eberach, to świece i zimne luty w sterownikach. Czasem potrafi polecieć wentylator.


Ebersprachery nie zdążyły do mnie w łapy wpaść, tylko hydroniki i Webasta, no ale ja nie mechanik, grzebię sobie hobbystycznie, więc to bardzo subiektywna ocena. :spoko

Gewehr - 2016-01-03, 23:37

toscaner napisał/a:
grzebię sobie hobbystycznie, więc to bardzo subiektywna ocena. :spoko


Za to grzejesz nimi cały rok :mrgreen:

toscaner - 2016-01-03, 23:44

No fakt, mało kto włącza ogrzewanie postojowe ...latem. :mrgreen:
No chyba, że na Islandii. :bigok

onionskin - 2016-01-04, 08:32

Gewehr napisał/a:
........................
Bzdura. Pompka wody jest potrzebna do ogrzewania postojowego. Dogrzewacz jej nie potrzebuję.
........................

Dodam może: w moim aucie nie ma funkcji ogrzewania postojowego, a jednak zestaw Webasta jest kompletny i zawiera pompkę obiegową.
Czyli mam na myśli to- iż jeśli auto nie posiada postojowego to nie koniecznie z automatu brakuje mu pompki.
Przypuszczam że zestaw przygotowany jest do wariantowego wyposażenia w funkcję postojową.
Dla ciekawych rozwiązania sterowania dla niektórych aut PSA (Phedra, Ulysses, Citroen C8, Peugeot 807) gdyby komu w ręce wpadł taki model:
https://marusmk.spunkwood.eu/Pliki/Webasto_PSA.pdf

I jak piszesz: "pstrykacz" za pare złotych i grzeje silnik bez włączania go.
"Pstrykacz" miał być tylko dla prób- ale jak to z prowizorkami: działa drugą zimę :)

ferguson - 2016-01-04, 09:42

Pobieranie powietrza do spalania z komory silnika, a dokładnie z nad kolektora wydechowego było już stosowane w dużym fiacie. Nie ma to nic wspólnego z zewnętrznym miejscem pobierania powietrza do kabiny jak niektórzy "znawcy" usiłują to wyjaśniać, że dojdzie do przedostania się spalin do kabiny. Takie rozwiązanie spowoduje szybsze nagrzewanie się silnika, a w efekcie także szybsze dostarczenie ciepła do nagrzewnicy.
Rav - 2016-01-04, 12:26

Gewehr napisał/a:
Rav napisał/a:
Gewehr napisał/a:
Można tanio trafić i sprawny. Nie na All, tylko na szrotach. Tam zawsze można oddać. Do dogrzewacza potrzeba jedynie pompki paliwa. Nic więcej. Pompkę kupisz z tego samego auta co Eber.


Trzeba jeszcze na pewno dokupić pompkę obiegową do układu chłodzenia (żeby nie usmażyć elektroniki i zachować czasowy obieg pomimo wyłączenia silnika). No i trzeba ją czymś wysterować (jest sterowana z modułu komfortu pojazdu, a nie z pieca).


Bzdura. Pompka wody jest potrzebna do ogrzewania postojowego. Dogrzewacz jej nie potrzebuję. Obieg płynu daje pompa wody silnika. Co do wysterowania takiej pompy, też jest zbyteczny moduł komfortu. Za sterujesz ją włącznikiem termicznym za 5zł ;)
Jak sam zainteresowany będzie chciał, to znajdę chwilę i opiszę podłączenie elektryczne tego eberka.


Absolutnie nie masz racji. Uszkodzona dodatkowa pompka obiegowa to najczęstsza przyczyna usmażonej elektroniki w D5WZ - zapytaj jakiegokolwiek człowieka od ogrzewań postojowych. Pompa cieczy z silnika nie jest w stanie stale zagwarantować właściwego przepływu przez dogrzewacz (albo nie zawsze jest w stanie - zależy pewnie od miejsca montażu). Uruchamia się najczęściej już po przekręceniu kluczyka. To właśnie zawieszająca się pompka spowodowała uszkodzenie elektroniki w moim D5WZ.

Pompka jest potrzebna nawet w dogrzewaczu. Nie bez potrzeby ładują ją do każdego Sharana, Alhambry, Galaxy, X5 bodajże itp. itd. nawet kiedy nie ma funkcji ogrzewania postojowego. Gdzie jest dogrzewacz, jest i pompka.

Zaś to, że możesz to próbować wysterować inaczej. Owszem, pewnie się jakoś da. Ja nie próbowałem, bo nie miałem takiej potrzeby.

Gewehr - 2016-01-04, 17:19

Ople i Saaby nie mają pompki, a mają ogrzewacz D5W. Np. w galaxy/Sharan jest pompka, ale nie do ogrzewacza. Jest montowana nawet jak nie ma ogrzewacza. Służy ona do równego rozłożenia termiki głowicy. Pękały czapki, to dołożyli pompkę. O elektronikę ogrzewacza, dba czujnik przegrzania. Ogrzewacz ma w sobie trzy czujniki. Płomienia, temperatury i właśnie przegrzania. Sam zawodowo serwisuje ogrzewania, tyle że w 99% powietrzne 24V ;) Więc nie mam zamiaru nikogo się pytać.
Pozdrawiam i kończę dyskusję w tym temacie :spoko

Rav - 2016-01-04, 23:53

Gewehr, szanuję Twoją wiedzę popartą doświadczeniem i widać, że wiesz o czym mówisz. . Teoria jakoby dodatkowa pompka wody była w Sharanie/Alhambrze/Galaxy koniecznością poprawy rozłożenia termiki na głowicy może jest i słuszna, ja słyszałem raczej tą, że dogrzewacz jest z tyłu pod progiem lewych drzwi pasażera i zachodzi konieczność zapewnienia mu dopływu cieczy. A dlaczego jest z tyłu? Bo jest tam dodatkowa nagrzewnica.

W Oplu: zaskoczę Ciebie - miałem pompkę. W X5 - też mam (Thermo Top), choć piecyk jest przy silniku. Zapewne jednak idzie o to, że można to założyć bez pompki jeśli się wepnie wymuszając stosowny przepływ cieczy - w niektórych modelach może to uskuteczniano.

O elektronikę owszem dba czujnik przegrzania. Niestety bez odpowiedniej cyrkulacji, po kilku nieudanych uruchomieniach blokuje się (wtedy da się go ponownie odpalić dopiero po resecie kompem - przerabiałem to) - jeśli masz fart. Jeśli nie elektronika idzie się czesać. Nie przypadkiem kupa sprzętu i usług regeneracji tego ustrojstwa na allegro (cena potrafi sięgnąć 350 zł, więc osobiście wolałbym pompkę dołożyć i nie ryzykować).

Wszystko co napisałem poparte moim doświadczeniem na bazie kilku użytkowanych obecnie i w przeszłości aut z dogrzewaczami (niestety bywało z problemami), więc nie aspiruję do speca z "dziedziny dogrzewaczy".


Również gorąco pozdrawiam!

Bango - 2016-01-06, 01:20

Witam,
Widzę i cieszę się że dyskusja nabrała tempa. Wracając do tematu weszliśmy na poziom Webasta i Eberspachera, jako że te ogrzewania widziałem tylko na zdj proszę o odp na kilka pytań:
1) Czy jest takie ogrzewanie co rano podgrzeje silnik i kabinę oraz będzie w czasie jazdy w chłodne dni podgrzewało silnik i w razie potrzeby kabinę ?
2) Znawcy/eksperci zapewne wiedzą jakie jest lepsze a którego nie kupować, czy można podesłać link danego modelu?
3) Jak na tabliczce znamionowej pisze np 37 W to ta moc czego dotyczy ? Tylko tyle świeca pobiera ?
4) Jaka cena ? Tu sam odpowiem, strzelam 1000-1500 zł może ?

Pozdrawiam
Bango

mrsulki - 2016-01-06, 09:27

Bango napisał/a:
Czy jest takie ogrzewanie co rano podgrzeje silnik i kabinę oraz będzie w czasie jazdy w chłodne dni podgrzewało silnik i w razie potrzeby kabinę ?

Jest - mokre ogrzewanie postojowe
Bango napisał/a:
3) Jak na tabliczce znamionowej pisze np 37 W to ta moc czego dotyczy ? Tylko tyle świeca pobiera ?

Nie, jest to moc grzewcza danego pieca.

vIrek - 2016-01-06, 11:04

2) Szukaj ogrzewania analogowego, najlepiej kompletnego z pompką i zegarkiem, nie ważne czy webasto czy eberspacher. Chyba że się znasz dobrze to można taniej skompletować z kawałków, ale nie ma gwarancji, że to razem będzie działać bez problemów.
3) To jest moc jaką potrzebuje piecyk do pracy (dmuchawa pieca, pompka obiegowa). W czasie zapłonu pobiera więcej, ale przez krótki czas. Moc piecyków to przeważnie okolice 5KW. Jeżeli 37W to raczej tylko piecyk, bez pompki obiegwej.
4) W tamtym roku kupiłem na allegro kompletne Webasto za 1000zł, z gwarancją działania całości.

kimtop - 2016-01-06, 11:38

Ja trzy lata temu kupiłem używane webasto od gościa z Radomska,który serwisuje takie sprzęty.
Jako,że mam nie daleko,to pojechałem do niego i wybrałem to,które najlepiej wypadło w testach.
Webasto zamontowane jest w VW LT46 który ma problemy z rozruchem przy większych mrozach.
Jak na razie działa trzecia zimę bez problemów.Ostatnio było kilka nocy po -16, -18 stopni i działało bardzo dobrze.
Najważniejsze to moc 5 kW i to żeby było analogowe.
Wpinasz go w obieg płynu nagrzewnicy i po sprawie.Można podłączyć piecyk pod bezpiecznik wentylatora nagrzewnicy i wtedy webasto będzie włączało wentylator.

Rav - 2016-01-06, 12:21

Bango napisał/a:

jako że te ogrzewania widziałem tylko na zdj proszę o odp na kilka pytań:
1) Czy jest takie ogrzewanie co rano podgrzeje silnik i kabinę oraz będzie w czasie jazdy w chłodne dni podgrzewało silnik i w razie potrzeby kabinę ?
Bango


Jak napisał już mrsulki - ogrzewanie mokre

Bango napisał/a:

3) Jak na tabliczce znamionowej pisze np 37 W to ta moc czego dotyczy ? Tylko tyle świeca pobiera ?
Bango


Jest to moc pobierana przez pracujący piecyk (dlatego jest podana w V o napięciu 12V). Moc cieplna pieca to zazwyczaj ok. 5 kW

Bango napisał/a:

4) Jaka cena ? Tu sam odpowiem, strzelam 1000-1500 zł może ?
Bango


Jeśli będzie kupował sprzęt z gwarancją, po regeneracji to ok. 700 zł za sam piecyk. Nowa dodatkowa pompka obiegowa to kolejne 200-300 zł (chyba, że z niej zrezygnujesz).

Co do modelu pieca, słusznie zauważył przedmówca - dobre są modele analogowe, starsze. Nowoczesne sprzęty działające po CANie będą wymagały sterowania kompem.

Pozdrawiam

tom-cio - 2016-01-06, 15:55

Kimtop,a moglbys podac numer do goscia z Radomska?Mialem kiedys,bo swoje suche mialem odeslac,zapisalem na kartce,zgubilem.....Gosc wystawial sie na allegro,teraz znalezc nie umiem.Z gory dzieki
lepciak - 2016-01-06, 18:38

Warto poprosić kogoś kto jedzie do Szwecji aby na ichnym szrocie wymontował z samochodu mokre webasto lub eberspachera gdzie to urządzenie jest w co drugim samochodzie. Najczęściej uszkodzony jest silnik dmuchawy palnika na olej napędowy - na 90% - piszę o produkcie analogowym. W naszym kraju łatwy do przezwojenia za śmieszne pieniądze. Byle jaki mercedes ma tam wmontowane to urządzenie a ponieważ część silnikową ma stosunkowo dużą to demontaż jest prosty.
Gewehr Sama instalacja jest prosta.
Potwierdzam. Wmontowałem lub naprawiłem około 20 szt. takich urządzeń i nigdy nie miałem z nimi kłopotów. Do eberspachera mam chyba jeszcze schemat oraz instrukcję obsługi. Do webasto również ale dotyczący ciężarówek - ogrzewania skrzyni ładunkowej.

onionskin - 2016-01-06, 19:14

Do wszystkiego co jeździ?
http://doc.webasto-russia.ru/Car/

Adampio - 2018-12-17, 23:56

Odgrzebię temat, żeby nie mnożyć bytów bez potrzeby (copyrjat baj Mr.Ockham).

Czy ktoś może zna jakiś godny polecenia warsztat mazowiecki, który już zakładał grzałki bloku Defy?

Najchętniej w T4 z silnikiem 2.4D

lepciak - 2018-12-18, 05:30

W trójmieście z braku innych rozpowszechniony był sposób podgrzewania silnika przy pomocy grzałki wstawianej w dolny wąż między chłodnicę a korpus silnika. Przerabiało się grzałkę - wtedy na 220 V do gotowania wody w szklance - moc 300 lub 500W wlutowując ją w rurę pasującą do węża. Grzałka pracowała całą noc przy temperaturze powietrza: od zera w dół i odpowiednio dobrana (mniejsze silniki 300W a diesle 500W) nigdy nie doprowadzała do zagotowania się płynu w układzie. Dodatkowo trzeba było spreparować termostat aby umożliwić cyrkulację.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group