Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Zrób to sam - Elektroblok / ładowanie aku zabudowy inaczej niż zykle.

Pedrinho - 2016-01-13, 23:53
Temat postu: Elektroblok / ładowanie aku zabudowy inaczej niż zykle.
Hej hej Panowie i Panie.

Jestem właśnie na etapie składania do kupy swojego elektrobloku a konkretnie zdecydowania jak będzie ładowany mój akumulator wiem że trochę jest o tym na forum ale moje podejście jest chyba unikalne i chiałbym usłyszeć opinie innych użytkowników na temat sensowności takiego rozwiązania.

Zwykłe ładowanie z aku poprzez przekaźnik VSR albo zwykły wzbudzany D+ moim zdaniem ma mnogo wad niedoładowuje aku występują duże róźnice potencjałów skracające życie akumulatora. Dlatego rozmyślałem o zastosowaniu "DC -> DC" prostownika w stylu CTEK D250S. Z tym że kosztuje to majątek i to jest w zasadzie główny problem.
Rozwiązaniem myślę może być podłączenie przetwornicy 230V do grubych kabli które mam już pociągnięte i wzbudzanie jej za pomocą przekaźnika podłączonego do D+. Przetwornica zasilająca inteligętny prostownik ładujący akumulator zabudowy. W razie (rzadkiej) potrzeby skorzystania z przetwornicy z aku zabudowy przęlączam źródła zasilania przełącznikiem ręcznym i używam "bypassu" manualnego do uruchomienia przetwornicy. W 95% pozostałych przypadków połączenie pozostaje jak wyżej i zapewnia optymalne i bezobsługowe ładowanie akumulatora zabudowy.
Poniżej próba nakreślenia tego na schemacie. Ale nie znam się na tym więc może być niejasno.



Teraz wady i zalety jakie widzę:

-zmiany napięcia 12->230->12 i straty (ale przy śmigającym alternatorze czy to robi różnicę?)
-modyfikacja przetwornicy
-manualna kontrola ładowania

+1k pln w kieszeni
+elastyczność (prostownik można wyciągnąć i używać w domu jak trzeba)

Co o tym myśli ekipa camperteam?

Świstak - 2016-01-17, 17:57

Może się okazać że prostownik nie uruchomi się z przetwornicy bądź ją uszkodzi. Może też nie pracować poprawnie bądź się resetować. Musisz wykonać próby bo wiele zależy nie tylko od modelu urządzeń, ale nawet od konkretnego egzemplarza.
koder - 2016-01-17, 18:36

Nie jestem przekonany, czy to jest ekonomiczne rozwiązanie. Do prostownika potrzebujesz przetwornicy z przebiegiem sinusoidalnym, a one nie są takie tanie.

Stosowałem swego czasu w podobnym celu regulator z solara, ale odpuściłem i teraz mam zwykłe spięcie akumulatorów przez świstakownicę. W końcu jadę nie tak daleko (dwie-trzy godziny najczęściej), a główne doładowanie akumulatora postojowego następuje z solara na miejscu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group