Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Lodówka thetford nie działa na 12v

jubi-tom - 2016-03-24, 10:54
Temat postu: Lodówka thetford nie działa na 12v
Dzień dobry
Właśnie wróciłem z Włoch , zauważyłem że lodówka nie chłodzi na 12v , model Thetford n 180 full automat, nie świeci się żaden błąd , na gaz i 220 działa bez zarzutu Nie wiem czy ma to wpływ ale aku rozruchowe mi się rozładowało na postoju a po naładowaniu długo nie trzyma i musze kupić nowy ( może cela poszła ). Czy jest jakiś serwis co takie lodówy naprawia?

zibikruk - 2016-03-24, 11:08

Zanim będziesz naprawiał lodówkę - wymień akumulator.
Lodówka na 12V działa podczas jazdy - napięcie podawane jest z alternatora.
Jeżeli akumulator jest uszkodzony to może nie przełącza na lodówkę?

jubi-tom - 2016-03-24, 11:28

Spróbuje od wymiany aku , tylko to wszystko dziwne bo nie pokazuje żadnego błędu na lodówce a ona powinna chłodzić kiedy silnik pracuje
Mandus - 2016-03-24, 13:52

Hm, wiem, że tym postem nie pomogę, ale u mnie wywalała błąd (kod 13 - uszkodzony czujnik temperatury wewnątrz lodówki) a pięknie chłodziła...
jubi-tom - 2016-03-24, 16:53

Aku jest już nowe
Pan który wymieniał aku zmierzył mi pobór prądu na włączonej lodówce (na aku i odpalonym silniku )oraz po przełączeniu np. na gaz i wyszło że spadek napięcia to ok 0,2 A .Więc teoretycznie pobiera prąd ale nie wiem czy chłodzi .Jutro jedzie auto na krótką trase , to zobaczę jaka będzie temperatura .

marius - 2016-03-29, 13:36

jubi-tom napisał/a:
Aku jest już nowe
Pan który wymieniał aku zmierzył mi pobór prądu na włączonej lodówce (na aku i odpalonym silniku )oraz po przełączeniu np. na gaz i wyszło że spadek napięcia to ok 0,2 A .Więc teoretycznie pobiera prąd ale nie wiem czy chłodzi .Jutro jedzie auto na krótką trase , to zobaczę jaka będzie temperatura .


0,2 A to zdecydowanie za mało.

zibikruk - 2016-03-29, 13:49

Grzałka lodówki pobiera około 130W, tak więc prąd 0,2A może wskazywać jedynie na zasilanie elektroniki lodówki (może być uszkodzona grzałka). Znajdź przewody grzałki na 12V (są 2 grzałki na 12V i 230V), zmierz omomiarką czy nie jest rozwarta (spalona). :spoko
michal_olk - 2016-03-29, 16:11

Miałeś na myśli spadek napięcia czy pobór prądu. Chyba spadek napięcia 0,2V przy włączaniu lodówki. To może nawet potwierdzać działanie lodówki ale niekoniecznie...
Trzeba sprawdzić pobór prądu miernikiem cęgowym a nie spadek napięcia. Lodówka zacznie chłodzić po dłuższej "chwili" - krótka jazda niczego może nie pokazać. Moja lodówka (inny model) po pół godzinie jazdy nie daje odczuwalnych rezultatów - musi pracować dłużej.

WALDZIOR - 2016-03-29, 17:07

W zeszłym roku wyjąłem lodówkę ze swojego sprzętu, przeczyściłem co się dało i przy okazji porobiłem sobie różne próby. Na 12v grzałka brała 10A i całkiem dobrze chłodziła, więc myślę jak koledzy, że 0,2A to za mało.
jubi-tom - 2016-04-05, 20:44

Przepraszam , byłem we Włoszech na 6 dni , zrobiłem 4500km , nie za bardzo miałem czasu na pisanie .
Sprawdziłem , na pewno nie działa na 12 v , próbowałem podczas jazdy aby chłodziła na gaz i chyba nic z tego - bo płomień zdmuchiwało .Tak sobie myślę czy można i czy tlenu wystarczy jak zamontuje osłonę na kratkę od lodówki ?.
Druga opcja to podłączyć podczas jazdy na 230v przez przetwornice (mam taką 300w).
A Jeżeli chodzi o naprawę to dziękuję za poradę - znalazłem chyba grzałke : http://www.thecaravanspec...ord-heater-dc-1

jubi-tom - 2016-04-25, 09:43

Znalazłem chwile i sprawdziłem grzałkę - dziwne bo po uruchomieniu silnika na grzałkę idzie prąd ok 13.8v , przewód od grzałki robi się lekko ciepły a po chwili czuć ciepło w kominie z tyłu lodówki . Tak sobie jeszcze myślę czy może jest zepsuty czujnik temperatury ?
A może powietrze które wlatuje podczas jazdy tak schładza komin , a w nim grzałkę że nie daje rady . ( mało prawdopodobnie ale mam już różne myśli ),
jeszcze jest opcja taka czy tam nie jest założona grzałka małej mocy - a powinna mieć 190 w .
Sprawdzę jeszcze czy cos drgnie na odpalonym silniku na postoje - bo skoro działa grzałka . to powinna chłodzić .

mrsulki - 2016-04-25, 15:49

Jest jeszcze opcja że grzałka jest źle wsadzona.
jubi-tom - 2016-04-26, 21:40

Być może ale nie widzę aby ktoś tam grzebał od nowości.
Istvan - 2016-04-26, 22:59

... spadek napięcia to ok 0,2 A ...

bez komentarza.

Ludziska kochane, klawiatura jest głupia, łyknie wszystko

jubi-tom - 2016-04-27, 08:11

Więc za mały spadek napięcia , to gdzie szukać rozwiązania ?.
słabo się znam na pradzie ale jak jest spalona to pradu by nie puściła i pewnie też pokazałyby błąd.

mrsulki - 2016-04-27, 10:42

Istvanowi, chodzi zapewne o to że spadek napięcia mierzy się w Voltach a nie Amperach.
marius - 2016-04-27, 11:31

Istvan napisał/a:
... spadek napięcia to ok 0,2 A ...

bez komentarza.

Ludziska kochane, klawiatura jest głupia, łyknie wszystko


A może zamiast głupio to komentować, wyjaśniłbyś niedoświadczonemu koledze gdzie strzelił gafę?
To Forum powstało m.in. po to byśmy się wzajemnie wspierali, a nie wytykali potknięcia. Na napisanie tego głupiego komentarza znalazłeś czas i energię, na wyjaśnienie niezorientowanemu koledze już nie. Chcesz zachować tą tajemną wiedzę tylko dla siebie? :spoko

mwservice - 2016-04-27, 11:46

Pomiar prądu (np. miernikiem cęgowym) pobieranego przez lodówkę z 12V wiele wyjaśni. Powinien tam płynąć duży prąd (>6A).
Podobno 12V służy tylko do podtrzymania chłodu, poważne chłodzenie osiąga się na gazie i 230V - ktoś już bardziej doświadczony o tym pisał na forum.

Stanek - 2016-04-27, 12:13

U mnie lodówka Thetford przy zasilaniu z 12V pobiera 10A. Niedawno mierzyłem.
Istvan - 2016-04-27, 12:17

marius napisał/a:
Istvan napisał/a:
... spadek napięcia to ok 0,2 A ...

bez komentarza.

Ludziska kochane, klawiatura jest głupia, łyknie wszystko


A może zamiast głupio to komentować, wyjaśniłbyś niedoświadczonemu koledze gdzie strzelił gafę?
To Forum powstało m.in. po to byśmy się wzajemnie wspierali, a nie wytykali potknięcia. Na napisanie tego głupiego komentarza znalazłeś czas i energię, na wyjaśnienie niezorientowanemu koledze już nie. Chcesz zachować tą tajemną wiedzę tylko dla siebie? :spoko


Żadna wiedza tajemna. Tak jak słusznie zauważył Mrsulki chodziło mi o jednostki.
Śledzę ten wątek ponieważ też mam lodówkę tej firmy i każdy Wasz wpis może i mnie się kiedyś przydać.

Z dalszych wpisów widać że to nie było "potknięcie". Ja ze swoją marną wiedzą o elektryce nie podejmuję się doradzać koledze w rozwiązaniu problemu , ale od czegoś trzeba zacząć i to uczyniłem :spoko

Jeśli Kogoś uraziłem to naprawdę serdecznie przepraszam. :)

michal_olk - 2016-04-27, 14:51

Jubi-tom, jeśli średnio się czujesz z elektryką to poszukaj kogoś kto się zajmie tym problemem. Jeśli jednak to niemożliwe to będziesz potrzebował np. Miernika cęgowego dzięki czemu będziesz w stanie zmierzyć natężenie prądu albo wzrost natężenia płynącego w przewodzie zasilającym. Z drugiej strony, piszesz że czuć ciepło z kominka na 12v a na gazie lodówka gaśnie podczas jazdy. To może wskazywać na to że wszystko działa poprawnie ale z jakiegoś powodu masz za lodówka niezły przciąg;) może czegoś tam brakuje? Może zrób zdjęcia kratki wentylacyjnej?
Podaj też proszę jakie jest napięcie na grzałce po włączeniu na 12v - tu też może być problem - jakiś zasniedzialy styk ograniczający przepływ prądu i spadek napięcia. Rozładowany akumulator zabudowy też może mieć związek z tematem bo będzie wtedy wpływał na napięcie na grzałce. Opcji jest dość wiele ale dobrze by było włączyć lodówkę na 12v na postoju na godzinę mierząc temperaturę.

jubi-tom - 2016-04-27, 18:49

Chyba wiem już o co chodzi ...
odpaliłem auto , lodówka wcześniej była wyłączona , termometr wskazuje 9 stopni , włączyłem lodówkę, z automatu przełączyła się na 12v , przyszedłem po ok 2 godzinach , temp 4 stopnie , tylna ścianka zamrażalnika już była oszroniona :) .
więc działa .
wniosek :
Duże kratki wentylacyjne powodują spore schłodzenie komina lodówki i tam jest problem . Ostatnio podróżowałem z temperaturą ok od 5 do 25 więc komin szybko stygł .Szybko poszedłem do garażu po osłonki .Założyłem osłonkę dolną więc pod czas jazdy powinno już być dobrze .

krimar - 2016-04-27, 23:17

Tylko jak zasłoniłeś dolną kratkę to Ci będzie wysysać tlen z wnętrza przy pracy na gazie (można się już nie obudzić)
Bronek - 2016-04-28, 05:42

Niekoniecznie tyłek lodówki u mnie jest szczelnie odizolowany od kabiny.
I taki paliniczek to raczej...... może skoczyć niż wyssać tym bardziej, że zanim umrę, to zgaśnie, i ta górna dziura kratkowa wystarczy do dostarczenia mu tlenu spokojnie

Gorzej z odprowadzaniem ciepła a to jest istot ne w lodówce.

jubi-tom - 2016-04-28, 07:40

Zasłonięta kratka będzie podczas jazdy , górna zostaje otwarta , a tlen myślę ze zassie z góry , odizolowanie od kabiny poprawie . Nie wiem jak jest u Was ale to dla mnie wszystko dziwne , tak nie powinno być .
michal_olk - 2016-04-28, 09:44

W dometicach jest coś takiego jak zdejmowana osłona kominka w górnej kratce. U ciebie rozumiem nie ma czegoś takiego?
Co do obawy uduszenia to o ile wygląda to tak jak u mnie to nie ma takiej możliwości bo obydwie kratki są w jednej komorze.
Cały czas jednak myślę że po prostu oczekujesz od lodówki więcej niż obn może dać. Szczególnie podczas jazdy, na 12v, zimą, bez osłony zimowej po dość krótkim czasie.
Swoją drogą czy ty zakladasz osłonę zimowa?
Przyczyn pogorszenia jej działania może być kilka i może warto podjechać na serwis teraz zamiast pić ciepłe piwo latem.

Bronek - 2016-04-28, 10:13

Osłony zimowe , maja tez wentylacje ale zredukowaną .
Ciekawe jak to jest gdy w niektórych kamperach nie ma kominka. ??? Tylko wali spalinami w górną kratkę .

MisioKRAK - 2016-04-28, 12:38

Osłona zimowa wówczas chyba jest krótsza...i nie sałania kominka

A W ogóle osłony zimowe sa chyba dla zmniejszenia przewietrzania kampera - bo im zimniej z tyłu lodówki tym łatwiej amoniak się skrapla więc w zimę lodówka powinna mieć większą sprawność i dlatego przy osłonach nadal działa...w lato często potrzebne są wręcz wentylatory...

jubi-tom - 2016-04-28, 21:10

Serwis ?
Z firmami z którymi się kontaktowałem była totalna porażka , bo ogólnie ciężko dojść gdzie leży przyczyna , najprościej to mi sugerowali że i tak trzeba wyciągnąć lodówka aby coś stwierdzić , Pan z serwisu autoryzowanego powiedział że walnięty jest moduł , a może po prostu grzałka spalona itd. Na tyle to sam mogę stwierdzić co jej jest bo to pełny automat ,a jak byłby moduł trafiony to przecież by błąd jakiś pokazała , lub w ogóle na żadnym z opcji zasilania by nie działała .
Mam spore doświadczenie z serwisami autoryzowanymi, jak dla mnie to są wymieniacze części na chybił trafił , rzadko trafiają od razu.
Czy od lodówki za dużo wymagam ?
Jeżeli mam schłodzoną po postoju lodówę włącznie z zamrożonym jedzeniem , a po kilku godz. jazdy zaczyna mi lecieć woda z zamrażalnika , a w środku temp ok 8 stopni to coś tu nie tak .Powinna chociaż utrzymać temperaturę.

michal_olk - 2016-04-28, 22:11

jubi-tom, nikt cię nie zamawiał na serwis "autoryzowany".
Mam nieodparte wrażenie że przerabiasz to co ja już przechodziłem.

Lodówka na 12V ma nico mniejszą sprawność niż na 220V lub gaz. Często też się zdarza że z różnych przyczyn lodówka nie otrzymuje odpowiednio wysokiego napięcia. W lodówce najpierw musi zostać podgrzany czynnik chłodniczy (roztwór amoniaku) za pomocą grzałki. Grzałka natomiast daje moc mocno zależną od napięcia.
I teraz możliwych jest właśnie kilka scenariuszy:
1. za cienkie / uszkodzone przewody - za niskie napięcie na grzałce
2. skorodowane / wypalone styki - jak wyżej
3. jakiś problem z montażem kratki/izolacją warnika powodujący jego chłodzenie

do diagnocy tych 3 punktów potrzebujesz miernika którym zmierzysz napięcie i natężenie płynącego prądu do grzałki lodówki - bez tego to wróżenie z fusów.

Co do płynącego zamrażalnika...
też miewam ten problem ale rozwiązaniem jest jazda na gazie. A to dlatego że mam małe dziecko które albo wyłączy mi na postoju pstryczek elektryczek albo same postoje trwają na tyle długo, że lodówka nie daje rady. Moim zdaniem 12V działa dobrze przy temperaturach rzędu 15-20 stopni i pracy ciągłej bez przerw - czyli np. podróż do Chorwacji. Na krótkich trasach lub skrajnych temepraturach- lipa - przynajmniej u mnie.

jubi-tom - 2016-04-29, 08:12

Jeżeli macie specjalistę od lodówek to proszę o namiar , przewód pociągnięty to 10m2 . Skoro działa dobrze na postoju to wyklucza kable za cienkie lub słaby styk .
moim zdaniem przyczyną jest spore wychłodzenie , będzie lepiej przy wyższej temperaturze lub zasłonięciu kratek, a wtedy myślę że będzie możliwa jazda na gazie .Odcinki jakie pokonuje to ok 1300-1500 na strzała, a ratuje się przełączeniem na gaz jak stoimy.

Stanek - 2016-04-29, 08:20

jubi-tom napisał/a:
Skoro działa dobrze na postoju to wyklucza kable za cienkie lub słaby styk


Za cienkie kable wyklucza, ale styk niekoniecznie. Jak jedziesz auto drży, podskakuje. Jak coś tam nie kontaktuje to dopiero podczas jazdy może się ujawniać.

jubi-tom - 2016-05-09, 19:54

Chyba mam pecha z tą lodówką - miałem jakieś przepięcie w domu i uszkodziło mi zasilanie na 230 v ( szklany bezpiecznik się przepalił , a po założeniu nowego od razu też się przepala ) Pokazuje błąd nr 8 na 230 v
uszkodziło mi również ładowarkę automatyczną :(
ciekawe kto się podejmie naprawy , nawet nie wiem gdzie szukać specjalisty .

Derys - 2019-09-27, 09:46

Moja lodówka to Thetford N3145. Nie chłodzi na 12V i pokazuje błąd nr 6. Dzieje się to podczas pracy lodówki na A /automat/, i włączeniu zapłonu samochodu /przełącza się wtedy na 12V, i świeci się symbol akumulatora/, lub po ręcznym wybraniu na panelu sterowania lodówką zasilania 12V. Lodówka pracuje /chłodzi/ bez błędów na zasilaniu 220V i na gaz.
Nie wiem co oznacza błąd nr 6. Bezpieczniki sprawdzone. Może spaliła się grzałka na 12V ?

DK-Tadeusz - 2019-09-27, 10:25

A ja wiem co 6 oznacza. :spoko

Sam poszukaj thetford error codes , bo link do Pdf nie wlazi.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group