Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Zrób to sam - Zbiornik LPG wstawiłem se !!!

Socale - 2016-04-17, 19:59
Temat postu: Zbiornik LPG wstawiłem se !!!
Vitaycie!!!
Miała być toroidalna z zaworem typu Holenderskiego ale nie mogłem pogodzić jej z kołem zapasowym, po konsultacji zaprzyjaźnionego gazownika (kumpel mój serdeczny) kupiłem więc butlę walcową którą idealnie wkomponowałem pod podwodziem mojego Ducato II.
Polecam do skopiowania bo miejsce naprawdę godne i nie kolizyjne.
Butla ma pojemność około 44l, średnica 27cm, długość około metra.
Lokalizacja tuz przed tylną osią, poprzecznie, pomiędzy poprzeczkami ramy.
Poprzeczka przednia jest profilem zamkniętym na styk z podłogą, więc zastosowałem śruby zamkowe 8mm/120mm, z kwadracikiem pod zaokrąglonym łbem i wbiłem je w otwory 8mm wywiercone w płaskownikach i przez przewiercone otwory w dolnej części poprzeczki by nie zgniatać profila siłą skręcania i skręciłem śruby w pozycji poziomej.
Poprzeczka tylna jest również profilem zamkniętym, ale jest dystans do podłogi około 10cm, bez problemu przewierciłem się i ulokowałem długie śruby 10x200mm, od góry nakręcając dwie nakrętki i skontrowałem je, nie ma innego sposobu by włożyć tak długą śrubę od góry.
Przy montażu użyłem płaskowników dopasowanych na wymiar z zapasem na dociągnięcie śrubami tylnymi.
Jedyna uwaga, to obecność korektora hamulcowego i przewód hamulcowy w jego pobliżu - aby nie uszkodzić.
Wstawienie zbiornika było trochę kłopotliwe bo robiłem to sam, więc do zdjęć musiałem wykorzystać linki hamulca postojowego i podpórkę :)
Udało się w prawidłowy sposób ustawić butlę i jest idealne dojście do zamontowania zaworu i akcesoriów, tym zajmie się mój zaprzyjaźniony gazownik.
.
Niektóre zdjęcia były robione w trybie kaskaderskim, np butla na lince hamulca postojowego i nie przykręconych płaskownikach :)
W zrozumieniu mojego opisu niech Wam fotki pomogą, patrzcie, podziwiajcie, kopiujcie.

Comsio - 2016-04-17, 21:08

Mam owalną 65l (za gruba)Znajomy gazownik znalazł odpowiednią ,teraz kwestia montażu. :spoko
Mirekl61 - 2016-04-17, 21:17

Ramę można przewiercać bez konsekwencji ?
McGali - 2016-04-17, 21:42

Mirekl61 napisał/a:
Ramę można przewiercać bez konsekwencji ?


Kto bogatemu zabroni :roll:

Socale - 2016-04-17, 21:45

Rama i poprzeczki są naszpikowane otworami fabrycznie, jednak żadne z nich nie podpasowały.
McGali - 2016-04-17, 21:48
Temat postu: Re: Butlę LPG wstawiłem se !!!
Socale napisał/a:
Miała być toroidalna z zaworem typu Holenderskiego ale nie mogłem pogodzić jej z kołem zapasowym, po konsultacji zaprzyjaźnionego gazownika (kumpel mój serdeczny) kupiłem więc butlę walcową którą idealnie wkomponowałem pod podwodziem mojego Ducato II.
Polecam do skopiowania bo miejsce naprawdę godne i nie kolizyjne.
Butla ma pojemność około 44l, średnica 27cm, długość około metra.
Lokalizacja tuz przed tylną osią, poprzecznie, pomiędzy poprzeczkami ramy.
Poprzeczka przednia jest profilem zamkniętym na styk z podłogą, więc zastosowałem śruby zamkowe 8mm/120mm, z kwadracikiem pod zaokrąglonym łbem i wbiłem je w otwory 8mm wywiercone w płaskownikach i przez przewiercone otwory w dolnej części poprzeczki by nie zgniatać profila siłą skręcania i skręciłem śruby w pozycji poziomej.
Poprzeczka tylna jest również profilem zamkniętym, ale jest dystans do podłogi około 10cm, bez problemu przewierciłem się i ulokowałem długie śruby 10mm od góry nakręcając dwie nakrętki i skontrowałem je, nie ma innego sposobu by włożyć długą śrubę od góry.
Przy montażu użyłem płaskowników dopasowanych na wymiar z zapasem na dociągnięcie śrubami tylnymi.
Jedyna uwaga, to obecność korektora hamulcowego i przewód hamulcowy w jego pobliżu - aby nie uszkodzić.
Wstawienie zbiornika było trochę kłopotliwe bo robiłem to sam, więc do zdjęć musiałem wykorzystać linki hamulca postojowego i podpórkę :)
Udało się w prawidłowy sposób ustawić butlę i jest idealne dojście do zamontowania zaworu i akcesoriów, tym zajmie się mój zaprzyjaźniony gazownik.
.
Niektóre zdjęcia były robione w trybie kaskaderskim, np butla na lince i nie przykręconych płaskownikach :)
W zrozumieniu mojego opisu niech Wam fotki pomogą, patrzcie, podziwiajcie, kopiujcie.

Ja zwróciłbym szczególną uwagę na jedną ważną lecz bagatelizowaną przez mało roztropnych rzecz. W tym akurat przypadku wszystkie śruby i nakrętki powinny być klasy 8.8!!!

Gewehr - 2016-04-17, 22:00

Mirekl61 napisał/a:
Ramę można przewiercać bez konsekwencji ?


To co było wiercone to nie rama. Samą ramę można wiercić, ale w granicach zdrowego rozsądku. Wszystkie połączenia np. lewej z prawą stroną ramy, powinny mieć przynajmniej dwa połączenia nitowane nitem stalowym. Reszta może być na śruby.

MILUŚ - 2016-04-17, 22:19

Powiem Ci drogi Sokal'u ,że mam teraz zagwozdkę :chytry zastanawiałem sie nad tym co by wsadzić w miejsce koła zapasowego pod samochód . To jest jakis pomysł . Będę śledził temat ; nie wykluczam ,że podąże Twą drogą :bigok
tolo61 - 2016-04-17, 23:41

Hejka
Dla tych którzy montują butlę pod autem..
Mała uwaga ...
W przypadku korzystania z kamperka zimą gaz zamarznie , zamarznie w środku i w zaworach butli.
Tak że aby temu zapobiec, proponuję owinięcie butli matą grzewczą na 12v . / Sprawdzone /
Lepiej to zrobić w trakcie montażu / butla czysta i mata lepiej dolega /
Ja już montuję tylko w środku / a też ,czasami są problemy ,jak zapomnę otworzyć nawiew ciepłego powietrza, na komorę gdzie jest butla /
W tym roku na zlocie w Uniejowie, nie jedni przekonali się o tym, co dzieje się z PROPANEM w czasie mrozów / nie mówiąc już o propanie-butanie, który jest sprzedawany na stacjach z dystrybutora/
:spoko

Gregorio - 2016-04-18, 07:22

tolo61 napisał/a:
Hejka
Dla tych którzy montują butlę pod autem..
Mała uwaga ...
W przypadku korzystania z kamperka zimą gaz zamarznie , zamarznie w środku i w zaworach butli.
:spoko


Tu u Ciebie zimą nie jeżdżą auta zasilane lpg? :shock:
U nas jeżdżą i gaz jakoś nie zamarza :diabelski_usmiech

stander - 2016-04-18, 08:06

GrzesiekW napisał/a:
Tu u Ciebie zimą nie jeżdżą auta zasilane lpg? :shock:
U nas jeżdżą i gaz jakoś nie zamarza :diabelski_usmiech

A mają butle pod samochodem czy w bagażniku te jeżdżące u Was :szeroki_usmiech

Rawic - 2016-04-18, 08:20

stander napisał/a:
A mają butle pod samochodem czy w bagażniku te jeżdżące u Was
i tak i tak, ale dodatkowo mają parownik :spoko
Socale - 2016-04-18, 10:02

No ja akurat zimą nie jeżdżę, ale chyba mam i na to pomysła. U mnie jest wielorura z gorącym powietrzem z Trumy. Wyprowadzę jedną pod podłogę i skieruję do zabudowanej sklejką komory z butlą.
To tylko taka luźna koncepcja.
Obecnie koncentruję się nad wprowadzeniem rurki do wnętrza, tam zawór ręczny żółty, spirala, reduktor i w sieć.

mrsulki - 2016-04-18, 12:22

Socale, a jak odpalisz piec na zamarzniętym gazie?
Gregorio - 2016-04-18, 13:23

Rawic napisał/a:
stander napisał/a:
A mają butle pod samochodem czy w bagażniku te jeżdżące u Was
i tak i tak, ale dodatkowo mają parownik :spoko


Fakt wyskoczyłem jak Filip z konopii, nie pomyślałem o parowniku :-P

Rodzinka Cztery Plus - 2016-04-18, 19:53

A co się dzieje z propanem podczas mrozów? Przy minus 20 ma prężność 1.6...1.7 bar, więc całkiem przyzwoicie. Ostatnio rzadko spada niżej.
Od biedy można za kilka stówek kupić w hurcie taśmę grzejną z regulatorem, podpiąć pod 220 i już.

Rodzinka Cztery Plus - 2016-04-18, 19:59

A w temacie mocowania do profili polecam to:
http://www.wojtech.com.pl...tki/sp-lf-r-a2/
Szybko, estetycznie.

SlawekEwa - 2016-04-18, 21:14

Rodzinka Cztery Plus napisał/a:

A w temacie mocowania do profili polecam to:

ja w temacie zaciskania nitonakrętek zamiast drogich nitownic polecam

jak jest potrzeba zamocowania paru nitonakrętek

toscaner - 2016-04-18, 21:27

Jak dobrze pamiętam, to Maszakow ten filmek w 2013 już wstawiał. :mrgreen:
Dzięki temu kupiłem nitonakrętkownicę do budowy, bo właśnie nie chciało mi się bawić kluczami. :spoko
Ale do kilku sztuk, to jak najbardziej bez sensu wydawać 2 stówki. Czy ile tam teraz.

SlawekEwa - 2016-04-18, 21:31

toscaner napisał/a:
to jak najbardziej bez sensu wydawać 1,5 stówki.

Mało to coś b. mało :shock:

toscaner - 2016-04-18, 21:34

Poprawiłem na 2 i zdążyłem zanim wysłałeś posta. :-P
Ale jakoś tyle dałem za Bass Polska i nituje od M5 do M12 jak pamiętam. Ale M10 największe nitowałem. M12 to chyba do czołgu.
Z reguły M6 i M8 szły.

toscaner - 2016-04-18, 21:38

O takie cuś i pięknie daje radę. 185zł wołają. Ale ceny widzę teraz od 140 parę do ponad 200.

http://allegro.pl/nitowni...5829488780.html


SlawekEwa - 2016-04-18, 21:43

toscaner napisał/a:

O takie cuś i pięknie daje radę

Nie wszędzie tym podejdzie, a kluczykami luz :lol:

mrsulki - 2016-04-19, 04:41

SlawekEwa napisał/a:
Nie wszędzie tym podejdzie, a kluczykami luz

Ta metoda z kluczami dobra pod warunkiem że nitonakrętka noe kręci się w otworze razem z nakrętką na śrubie. Poza tym małe średnice np 6 to na tej śrubie do zaciskania prędzej gwint pod nakrętką się zerwie niż zanituje. Ale fakt jak się jedną nitonakrętkę ma do osadzenia to można przy większej ilości bez praski to lipa.

SlawekEwa - 2016-04-19, 06:53

mrsulki napisał/a:
pod warunkiem że nitonakrętka noe kręci się w otworze razem z nakrętką na śrubie.

Są nitonakrętki z frezem i są też "kanciaste" :ok

Darson - 2022-03-28, 18:33

klikając w linki Socale, cofnąłem się w czasie do 2016 roku :wyszczerzony:
I odgrzewam temat, bo sprawa mnie dotyczy i jak najbardziej interesuje.
Mam jedną butlę 11kg, wersja norweska i nie wiem, jak i gdzie ją napełnić ?
Dlatego chciałbym ją wywalić i założyć torpedę, jak kolega Socale.
I tu wielka prośba.
Przypominam się, że rozmawialiśmy o tym na privie. Nie ma sensu zakładać osobnego wątku skoro tu można kontynuować temat.

Proszę Cię Socale, abyś napisał instrukcję montażu i podłączenia takiej butli ( Ducato II)
Najlepiej w punktach, co i jak, w jakiej kolejności wiercić, spawać, montować i przykręcać.
By się na czymś nie walnąć i nie zgubić butli albo nie wylecieć w powietrze.
I jak poradziłeś sobie z parownikiem, zamarzaniem itp itd. I czy byłeś zadowolony z efektu i co ewentualnie byś zmienił ?
Twoja versja 1 jest dosyć okrojona w informacje i - o dziwo -w komentarze ;)
I prośba , by tak zostało (mam na myśli komentarze), by wątek pozostał przejrzysty.
Myślę, że nie tylko ja skorzystam z takiego "podręcznka " i z góry dziękuję.
Osobiście zrobię to podczas jakiegoś spotkania ;)

Socale - 2022-03-28, 21:49

Darson napisał/a:
...
Proszę Cię Socale, abyś napisał instrukcję montażu i podłączenia takiej butli ( Ducato II)
Najlepiej w punktach, co i jak, w jakiej kolejności wiercić, spawać, montować i przykręcać.
By się na czymś nie walnąć i nie zgubić butli albo nie wylecieć w powietrze.
I jak poradziłeś sobie z parownikiem, zamarzaniem itp itd. I czy byłeś zadowolony z efektu i co ewentualnie byś zmienił ?
Twoja versja 1 jest dosyć okrojona w informacje i - o dziwo -w komentarze ;)
I prośba , by tak zostało (mam na myśli komentarze), by wątek pozostał przejrzysty.
Myślę, że nie tylko ja skorzystam z takiego "podręcznka "
...

Łoj jo joj... Back to the history, temat dawny, pamięć z chwili też się ulotniła.
Chyba nie mam gotowca Darson. Ja instrukcję tworzyłem sobie sam, mogę pomóc ale tip top instruktażu nie udzielę bo ewolucja postępowała w ver2, potem ver3.
Na początek dobór zbiornika pod dysponowane wymiary. Zbiorniki mają ustalone średnice, ja wybrałem 27cm by jak najmniej wisiał.
Jego zawieszenie to sprawa prosta, śruby, opaski stalowe, żadnych plastików. Ja tu montowałem zbiornik tak, żeby dwie opaski skręcone śrubami poziomymi były na stałe, natomiast długie śruby pionowe naciągały do pewnego punktu i zakontrowane by się nie luzowały.
Tyle o mocowaniu zbiornika pamiętam.
Wielozawór i wygięcie/przestawienie/obrócenie rurki poboru fazy lotnej zapewne znalazłeś w ver 2i3.
Nie użyłem żadnego parownika bo max pobór gazu w kamperze nie wymaga jego stosowania i nigdy mnie to nie zawiodło w ojczystych warunkach.
W Norwegii jeszcze potrafi być zimno i tu należy rozszerzyć horyzont rozwiązań, chyba że bez problemu zatankujesz Propan :idea
Dobra, zbiornik wisi, rurka ustalona, wielozawór skręcony. Jest na nim e-zawór, trzeba go zasilić by otworzył wypływ gazu gdy jest taka potrzeba. Prosto z aku ten e-zawór będzie żarł 11W, ale są sposoby by zredukować do 33% jego spożycie.
Wypływ gazu lotnego podłączasz do reduktora takiego samego jaki podpinasz do butli pospolitej bo tu w tym miejscu fizogazologia spotyka wspólny mianownik czyli ciśnienie gazu do zredukowania by poszło dalej w kamperową sieć gazową.
Pytaj o co nie wiesz.

adaml61 - 2022-03-29, 07:45

Wojtek nie żebym się czepiał , popełniłeś dwa błędy montując tę butlę . Jeżdzisz na bombie , Wyjaśnię Ci dla czego . Obciąłeś fajkę , fajka służy do prawidłowego działania zaworów bezpieczeństwa , mimo że w instalacji samochodowej pobierana jest ciecz ,zawory działają na fazie lotnej . Ta faja skierowana jest do góry tak aby wystawała ponad ciecz , przy wzroście cisnienia gaz się ulatnia , ciecz zamrozi zawór bezpieczeństw i bum gotowe ,wymień wielozawór i to szybko . Drugi błąd może mało istotny . sposób podłączenia reduktora , co zrobisz jak daleko od domu ci padnie , jak go wymienisz , ja to zrobię w 10 minut .
Socale - 2022-03-29, 08:13

Adam, jesteśmy w temacie sprzed 6 lat w Ver1 :)
adaml61 - 2022-03-29, 08:21

Myslę że teraz masz prawidłowo , najlepiej usuń tego posta z tą uciętą fają , bo ktoś weżmie przykład i będzie kuku .Ta faja musi być ,tak jak przewidział projektant i obowiązkowo do góry .
adaml61 - 2022-03-29, 09:08

https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 A ja widzę że masz tak w Adrii .Przyznaj się do błędu i szybko to zmień
Socale - 2022-03-29, 20:30

Tu nie ma żadnego błędu.
Obciąłem fajkę/rurkę wlewową tankującą :spoko

adaml61 - 2022-03-30, 06:38

https://gazeo.pl/poradniki/bezpieczenstwo/Wielozawory-dbaja-o-bezpieczenstwo-LPG,artykul,6030,s,2.html Proszę sobie poczytać , to tylko jedno z wielu opracowań .Dalej twierdzisz że jest ok.
Socale - 2022-03-30, 08:12

Adam, znam te artykuły, rozumiem je logicznie i fizycznie.
Jest tam gdzieś o wewnętrznej rurce wlewowej?
Było tu w temacie ver3 wałkowane o niej, nie chce mi się dublować kwestii.

adaml61 - 2022-03-30, 09:17

Przeczytaj lekturę , tu jest opisane dość dokładnie , w tej rurce znajduje się zawór bezpieczeństwa , w tym zgrubieniu . I nie przekazuj ludziom takich instrukcji , to jest gaz , nie chciałbym stać obok kogoś kto zmontuje gaz według twojej instrukcji . Do 2002 roku zbiorniki były inaczej konstruowane i tych rurek nie było . Teraz są . Napisałem bo ja akurat posiadam uprawnienia do instalowania LPG i sam nikomu takiego zbiornika nie założę , sam mam . Jak by nie trzeba było ingerować w zawór zrobiłbym to . Obrócenie smoka niby nic nie znaczy ale w razie W. znajdzie jakiś bardzo mądry i walka będzie długa i kosztowna .W twoim przypadku gdy zbiornik będzie pełen ,a wtedy są największe przyrosty ciśnienia , zawór nie zadziała prawidłowo i może być bum . Ale Ty nie chcesz przyjąć tego do wiadomości że popełniłeś błąd .Po zatem wlot gazu znajduje się pod sprężyną pływaka , pływak zwiększa jej napięcie i w ten sposób odcina wlot gazu . Ale żeby to wiedzieć trzeba poczytać takie lektury jak zapodałem . Sam czytam cały czas bo co chwilę jest coś nowego . A jak mi nie wierzysz , wielozawór do ręki ,kompresor , dmuchnij w króciec zasilający i zobaczysz gdzie pójdzie ciśnienie , na pewno nie przez tą fajkę kturą odciołeś .
Andrzej 73 - 2022-03-30, 10:27

Wojtek , chyba nie chcesz mieć akcji jak na filmie?


Socale - 2022-03-30, 20:55

No nie chciałbym :spoko
zbyszekwoj - 2022-04-02, 16:25

Wojtek napisz instrukcje montazu, to w razie draki bedzie wiadomo do kogo sie czepiac. :haha:
Jak ktos sam nie potrafi niech zleci fachowcom. :chacha2

Socale - 2022-04-02, 21:01

zbyszekwoj napisał/a:
Wojtek napisz instrukcje montazu, to w razie draki bedzie wiadomo do kogo sie czepiac. :haha:
Jak ktos sam nie potrafi niech zleci fachowcom. :chacha2

Bardziej szczegółowo jest chyba każdy aspekt opisywany, omawiany w Ver3 = pełna instrukcja.
Polemika znakomicie działa :spoko

Darson - 2022-04-07, 20:57

Socale napisał/a:

Pytaj o co nie wiesz.

rozpiszę się gdy zawitam do domu :spoko
Na razie jestem w Stavanger.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group