Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Projekt Kapelusz

ipy - 2016-08-22, 08:44
Temat postu: Projekt Kapelusz
Witajcie.

Rozpoczynam wątek budowy mojego kampera. Jestem na etapie wyboru samochodu- bazy i związanej z nim koncepcji układu wnętrza.

Na początku opowiem o tym, jakiego sprzętu karawaningowego używam obecnie. Jest to własnoręcznie zbudowana przyczepka, którą określam jako biwakową, jako że jest znacznie mniejsza od kempingówki. Powstała na bazie fabrycznej, towarowej przyczepy o wymiarach skrzyni 236 x 129 cm. Na tej powierzchni upchnąłem duże łóżko dla mnie i żony, zamieniane w kanapę, pokój dla 6-letniej córki, dostępną z zewnątrz kuchenkę oraz montowaną z tyłu łazienkę. Takim śmiesznym pojazdem zjeździliśmy w 2 sezony Polskę, Czechy i Słowację i było super.

Spodobał nam się karawaning i chcielibyśmy nieco więcej wygody- marzy nam się kamper, który pozwoli w dyskretny sposób przenocować tam, gdzie niekoniecznie jest to mile widziane, da więcej miejsca wewnątrz i pozwoli mieć bagaże pod ręką, bez konieczności wychodzenia z przyczepy i grzebania w bagażniku auta.

Jako że w kopalni złota w Złotoryi nic nie wykopaliśmy, zakup nowego kampera odpada. A ponieważ lubię raz po raz coś zbudować, postanowiłem zabrać się za projekt „Kapelusz”. To od naszych wakacyjnych nakryć głowy.

Założenie jest takie: nie musi być poczucia przestrzeni w środku, za to ma być wszystko łatwo i natychmiast dostępne. Główne łóżko ma mieć 200 x 120 cm, z normalnym, „domowym” materacem. W związku z tym nie będzie składane. Łóżko dziecięce 180 x 90 cm, również standardowy materac. Łazienka na tyle duża, aby biorąc prysznic nie zmoczyć toalety. Kuchnia z kolei symboliczna- mały blat do postawienia kuchenki gazowej i do przygotowania kanapek wystarczy.

Takie założenia wymagają albo dużego auta, albo zabudowy piętrowej. Wybieram raczej to drugie, choć niezwykle kusi mnie opcja przeróbki meblowozu.

Odnośnie auta- bazy: ma być dyskretne, w miarę możliwości niewielkie, łatwe do wsiadania i wysiadania.

Poza Renault Masterem z niskim kontenerem, który mieści się mniej więcej na normalnym miejscu parkingowym, biorę pod uwagę blaszaki: Ducato/ Jumper/ Boxer, wersja max.

Jeśli moje plany są kompletnie głupie, sprowadźcie mnie Koleżanki i Koledzy na ziemię. Jeśli mają trochę sensu, pomóżcie je udoskonalić. Póki co proszę o pomoc w wyborze typu auta. Zaznaczam, że nasze podróżowanie wygląda tak: wstajemy rano, szybkie śniadanko i ruszamy pieszo szukać przygód. Wracamy wieczorem, najedzeni, oglądamy komedię i idziemy spać. Tak więc nie zależy nam na wygodnym jeżdżącym mieszkanku do przesiadywania całymi dniami.

Pozdrawiam,
Ipy.

Socale - 2016-08-22, 10:23
Temat postu: Re: Projekt Kapelusz
Genialna jest ta Twoja przyczepka :)
.
ipy napisał/a:
...
Główne łóżko ma mieć 200 x 120 cm, z normalnym, „domowym” materacem....

Zdecydowanie za małe na dwie osoby.
Dla porównania, w mojej alkowie jest powierzchnia 210x 160cm = lotnisko.
.
Bus każdy dobry, markę traktuj drugorzędnie.
Powodzenia w budowie, temat masz już liźnięty.

ipy - 2016-08-22, 11:26

Jedno pytanie: w jaki sposób wygląda montaż kontenera na samochodzie? Dźwig podnosi kontener, stawia na ramie, następnie kontener jest przykręcany? Czy montaż kontenera musi zostać zatwierdzony przez diagnostę i uzyskać jakiś wpis w dowód rejestracyjny?

Najwygodniejsza opcja gdybym miał iść w meblówkę, to kupić sam kontener, postawić go gdzieś i dłubać wnętrze, a następnie dopiero kupić auto i złożyć w całość...

Socale - 2016-08-22, 12:15

Najpierw buda na ramę.
Zawsze znajdzie się potem jakiś powód do demolki, szkoda pracy.

JaroW - 2016-08-23, 17:15

ipy napisał/a:

Odnośnie auta- bazy: ma być dyskretne, w miarę możliwości niewielkie, łatwe do wsiadania i wysiadania.


Witaj
zbuduj sobie takie coś jak na podanym linku
kamperek z allegro

to auto przypomina z zewnątrz busa bo nim jest :lol:
a wewnątrz rasowy kamperek..

:spoko
:spoko

toscaner - 2016-08-24, 00:24
Temat postu: Re: Projekt Kapelusz
ipy napisał/a:
Tak więc nie zależy nam na wygodnym jeżdżącym mieszkanku do przesiadywania całymi dniami.


To po co w takim razie piętrowe?
Wzorek campervanów z UK. Kamperek służy do spania. Mały nawet nie max, często VW T5 albo nawet T4. Do kanapek i spania wystarcza i wjedzie wszędzie. Ja już nie.
Jeśli jeszcze ma być łazienka, to coś w wysokości, żeby można było stanąć. Już wszędzie nie wjedzie. Łóżka na stałe, skoro tylko spanie po powrocie. Nic składanego i bez podkowy czy sofy. Przednie fotele obracane i kanapki można zjeść.

Mi meblówkę kilka osób z CT wybiło z głowy, a rozważałem w moim temacie "złomek 2 - kamper idealny" czy jakoś tak. Poszukaj na forum.
Wychodzi na to, że sporo ważą i zostaje dużo mniej kg na zabudowę.

W powyższym temacie rozważam (jako kolejny mój projekt) budowę kampera całorocznego na bazie L3H3 albo L4H3 z głównym wyrkiem podnoszonym pod sufit. Wymiary łóżeczka ok. 210-220 x 150cm.
Na dzień znika, a na dole salon z opcją kolejnego spania (po rozłożeniu). Łazienka z tyłu i kuchnia w kształcie L też z tyłu. Przy długości "paki" ok. 407cm i łazience nawet 1,5m da mi to z kabiną ponad 3 (około 3,2-3,3m) na prawie 2 (no 1,9) metry salonu. Noo około 6m2. Jak na blaszaka to mało nie jest :-P
Ale spoooro więcej niż teraz, bo teraz cały kamper to ok. 8m2.
Szafa będzie też znikać na dzień ...w kabinie prysznicowej :)
No ale L4H3 to już nie jest mały vanik. Mały to mam akurat teraz i żal się z nim rozstać. :mrgreen:
Zawsze możesz zerknąć do mojej budowy coby jakieś pomysły wziąć (link w stopce). :spoko

BTW przyczepka fajniusia :ok

CORONAVIRUS - 2016-08-24, 00:42

zastanawiałeś się nad waga końcową auta i.... jak chcesz go zarejestrować ??? Od lipca 2016 już nie tak łatwo legalnie zbudować kampera :gwm
ipy - 2016-08-24, 08:06

Plan zabudowy, w przypadku blaszaka o pace długości około 320cm, jest taki:

- zaraz za grodzią jest łazienka, na całą szerokość auta, ze ścięciem przy drzwiach bocznych. Po długości auta łazienka zajmuje około 80-90cm;

- przy tylnych drzwiach na wysokości około 60 cm zamontowane jest duże łóżko, dotykające bocznej lewej ściany auta. Łóżko ma szerokość 120cm i długość 200cm;

- również przy tylnych drzwiach, o poziom wyżej jest łóżko dziecięce, umieszczone w poprzek auta- ma więc długość około 160 cm i szerokość 80 cm. Drabinka do tego łóżka ma podstawę przed nadkolem, w wolnej przestrzeni obok dużego łóżka;

- pomiędzy łazienką a dużym łóżkiem jest około 50 cm wolnego miejsca- tu znajduje się szafka kuchenna;

- pod dużym łóżkiem jest bakista na ubrania. Ponieważ łóżko jest duże i nie jest rozkładane, część przestrzeni pod nim dostępna jest od tyłu auta, po otwarciu drzwi- tam są rzeczy techniczne, woda i to, czego używa się rzadziej.

Pytanie zasadnicze: czy jeśli kupię blaszaka rejestrowanego na 3 osoby i przerobię go w środku na kampera, to muszę coś zmieniać w dokumentach? Auto w dalszym ciągu będzie na 3 osoby, masa nie będzie przekroczona, a nie zależy mi na tym, aby przerejestrować na specjalny- kempingowy. Muszę to zrobić?

mz3545 - 2016-08-24, 12:10

Jeśli będziesz chciał aby było specjalne kempingowe to faktura o przeróbce i żaden problem . Jeśli chcesz przerejestrować na osobowy i zdemontować sciane grodziowa to mamy problem gdyż aby było osobowe musi być drugi rząd siedzeń .
Jeżeli samochod nie jest na firme i nie ma wbitego VAT-1 to po prostu trzeba zdemontować scianę grodziowa i jeździć jako ciężarowy .

mz3545 - 2016-08-24, 12:13

Ja właśnie jestem w tracie projektu H2L2
ipy - 2016-08-24, 14:56

Auto będzie rejestrowane na osobę fizyczną. Konkretnie na mnie. Mam prawko B. Czy mogę prowadzić samochód rejestrowany jako ciężarówka, jeśli ma DMC poniżej 3500?

Czy na przeglądach nie będą płakali, że zdemontowałem gródź i zrobiłem sobie zabudowę paki?

ZEUS - 2016-08-24, 16:34

ipy napisał/a:
Mam prawko B. Czy mogę prowadzić samochód rejestrowany jako ciężarówka, jeśli ma DMC poniżej 3500?

tak... :)

mz3545 - 2016-08-24, 17:26

Pytałem czy na firmę dlatego gdyż przy kontroli jeśli jest stempelek w dowodzie VAT1 krokodyle musza zrobić notatke i wyslac do urzędu skarbowego chodzi o odliczenia VAT. Co do ściany grodziowej czy będą problemy przy następnym przeglądzie odpowiem w piątek jestem w trakcie rozmów z kolegą w diagnostyce
MAWI - 2016-08-24, 17:26

ipy napisał/a:
Czy na przeglądach nie będą płakali, że zdemontowałem gródź i zrobiłem sobie zabudowę paki?

Było o tym obszernie. Poczytaj na ten temat. :spoko

maszakow - 2016-10-01, 20:23
Temat postu: Re: Projekt Kapelusz
ipy napisał/a:
...
Główne łóżko ma mieć 200 x 120 cm, z normalnym, „domowym” materacem....

Cytat:
Zdecydowanie za małe na dwie osoby.
Dla porównania, w mojej alkowie jest powierzchnia 210x 160cm = lotnisko.


Co ty wygadujesz socale...200x120 za mało ? 200x110 w zupełności wystarczy dla 2 osób na takiej szerokości wersalce śpimy od kilku lat z żoną. Takiej szerokości łoże jest tez w mojej przeróbce. Stwierdzam że 200x120 będzie DLA NICH BARDZO OK - a patrząc na ich cienie - nawet ZA DUŻO :) . Musieliby mieć oboje po 150 w obwodzie by się nie zmieścić na tej szerokości.
każde cm po długości auta mogą zrobić różnicę więc 120...110...do rozważenia.

ipy - 2018-10-08, 16:01

Witam po długiej przerwie. Po czterech udanych sezonach spędzonych w przyczepce biwakowej, nadszedł czas na zbudowanie kampera.

Na bazę kupiłem Sprintera 312 Max z 1997 roku. Auto jest zarejestrowane jako ciężarowe na prywatną osobę, nie ma w dowodzie VAT1, jest sześcioosobowe, posiada z przodu fotel kierowcy i podwójną kanapę, zaś z tyłu potrójne siedzenie z autobusu, z pasami biodrowymi. Za tą kanapą znajduje się ściana grodziowa, w górnej części stała, a w dolnej, od oparć foteli, wykonana z wiszącego materiału dywanowego.

Założenie jest takie, że sprinter będzie 3- osobowy: z przodu pojedyncze fotele kierowcy i pasażera, z tyłu jeden fotel pasażera. Kupiłem zestaw foteli z Renault Espace, fotel tylny ma własny podajnik z 3-punktowym pasem.

No i czas na pytania ;-)

Czy mogę zdemontować ścianę grodziową i tak jeździć?

Czy mogę zamontować fotel drugiego rzędu w innym miejscu, niż obecna ławka? (ma być bliżej drzwi i nieco do tyłu).

Czy jest szansa, że po zabudowaniu i wyposażeniu w niezbędne sprzęty auto będę mógł zarejestrować jako kamper- bez faktury od firmy wykonującej przeróbki?

Takie pytania na teraz, o układzie wnętrza i dokładnym wyposażeniu później.

Pozdrawiam Budowniczych i z góry dziękuję za porady!

rakro1 - 2018-10-08, 17:44

Materac "domowy" jest bardzo ciężki a warto walczyć o kilogramy na każdym etapie budowy.Może wystarczyłoby coś taniego,mniej wygodnego ale jednak lżejszego i również co bardzo ważne niższego - na jednym możesz zyskać np.8 cm wysokości.Fajnym rozwiązaniem jest demontowalna konstrukcja nośna dla materaca kładzionego na przednich fotelach.Chyba Darek Szczecin niedawno pokazywał na zdjęciach.Dla dziecka super a dla Was szansa na większą intymność z tyłu (chyba,że to pojedyncze dla Ciebie :wyszczerzony: ,to nie wiem). Wtedy tylne łóżko wyżej i duża przestrzeń na coś o czym teraz nawet nie wiesz.U mnie to skuter ale w wyższym aucie.Pozdrawiam,trzymam kciuki i zazdroszczę bo zaczynasz piękną zabawę.Dla wielu budowanie jest celem samym w sobie.Podróżują aby przetestować swoją pracę.
amples - 2018-10-08, 19:04

ipy napisał/a:
zarejestrować jako kamper- bez faktury od firmy wykonującej przeróbki?

Jeżeli masz działalność , dodajesz sobie o ile pamiętam kod PKD – 45.20.Z i sam sobie wypisujesz oświadczenie o przebudowie .

ipy - 2018-10-08, 19:15

Póki co najbardziej interesuje mnie fakt, czy mogę zdemontować ściankę między kabiną a paką, żeby uzyskać przestrzeń po całej długości auta.
amples - 2018-10-08, 19:31

ipy napisał/a:
czy mogę zdemontować ściankę
W ciężarowym od któregoś roku , produkcji czy rejestracji , nie pamiętam było pisane na forum , jest obowiązek posiadania takowej.
KACPERKI 2 - 2018-10-08, 19:39

Jesteś na forum od sierpnia 2016 czyli już ponad 2 lata a to niemało.
Chcesz budować od podstaw ( i super ) więc zapewne przeglądałeś forum w wątkach o budowaniu a tam temat wałkowany jest bardzo mocno w zakresie zmian konstrukcyjnych i sposobów ich legalizacji. Jeśli nie czytałeś to... chyba powinieneś przeglądnąć tematy (choćby Kaszuba) i sam przekonasz się że pytań które zadałeś w pierwszym poście - nie zadałbyś już wcale...

Sądzę że wielu kolegów z forum po prostu nie chce się n-krotnie powtarzać i odpowiadać na te same pytania po wielokroć.

Zatem moja rada - poczytaj choć ze dwa wątki o budowie ( wybierz sobie jakie ) a zapewniam że poświęcony czas zaowocuje ... :spoko

ad ściany grodziowej - formalnie nie wolno Ci jeśli chcesz jeździć cały czas i bez zmiany przeznaczenia auta.
Jednocześnie - oczywiście że wolno ale "na czas budowy kampera" po którym to musisz zmienić przeznaczenie na "specjalny kempingowy" bo ten przegrody mieć nie musi.

KASZUB - 2018-10-08, 20:47

Agat nie krzycz na kolegę bo się zamknie w sobie na następne dwa lata...
Wywalaj ścianę, wsadzaj fotele jak chcesz. I buduj co masz zbudować. Potem zmień przeznaczenie. Fotele były więc miał 6 osób w dowodzie. Wywalajac fotele nie robisz zmian konstrukcyjnych. Robisz to Wywalajac ścianę. Ale możliwie, że nikt do tego wynikać nie będzie. Podejdź na stację i przedstaw sytuację. Powiedz, że masz sprintka z 6 fotelami i chcesz wywalić 3(uwazam za błąd, że nie zrobisz na 4 osoby) i powiedz, że grodzki nie było jak kupiłeś. Zobaczysz co oni na to. Podejdź do kilku stacji. Będziesz miał jasność. Do działa bo szkoda czasu na pierdzielenie... :zastrzelic

Edyta: baza super. Niska jak dlamnie. Ale z przyczepy do sprintka to jak z lepianki na salony! Powodzenia!

KACPERKI 2 - 2018-10-08, 21:22

KASZUB napisał/a:
Agat nie krzycz na kolegę bo się zamknie w sobie na następne dwa lata...


Toć ja nie krzyczę tylko subtelnie wskazuję kierunek podróży :spoko

ipy - 2018-10-13, 07:54

Gwoli upewnienia: mój Sprinter ma datę pierwszej rejestracji: sierpień 1997. Wobec zapisu w Ustawie:

"4.Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom:

.....

7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.;",

Czy wobec tego mogę śmiało zdemontować tą ściankę- samoróbkę i tak jeździć?

KASZUB - 2018-10-13, 08:01

Wszystko możesz. Przy kontroli reszta to już interpretacja własna sprawdzającego. Ja cie nie straszne! Bo sam mam wiele przepisów w :dupie. Gdyby tak się stosować do każdego to z domu byś nie wyszedł bez pozwolenia. Wywalaj ta ścianę i się nie łam.
ipy - 2018-10-22, 10:10

Auto ma usuniętą ścianę grodziową, tapicerki i wygłuszenie z wełny mineralnej. Blachy- jak na 21 lat- są w zaskakująco dobrym stanie.

Dzisiaj przyjdzie pierwsza, testowa porcja maty butylowej i pianki kauczukowej.

Posłuchałem porady i auto będzie w wersji 4-osobowej.

Obecnie zastanawiam się nad kwestią siedzeń. Na razie jest pewien miszmasz: fotel kierowcy z jakiegoś innego auta jest zamontowany przy pomocy dodatkowych wzmocnień po bokach skrzynki. Ławka 3-osobowa pochodzi najpewniej z autobusu i jest przykręcona od spodu podłogi na 4 śruby (w tym jedną z nakrętką motylkową). Siedzenia ławki mają pasy biodrowe.

Kupiłem ładny zestaw foteli z Espace. Przednie będę miał zamocowane do skrzynek przez blacharza (mam już pojedynczą skrzynkę dla pasażera z przodu).

Pozostaje kwestia tylnej ławki. Opcje są 3:
- skracam obecną ławkę o 1 fotel;
- zlecam blacharzowi wykonanie i zamocowanie stalowej ramy pod fotele z Espace;
- wykonuję solidną skrzynię o wysokości około 20cm, na której montuję fotele z Espace. Skrzynia będzie trwale umocowana do ścian, podłogi i przyszłej łazienki.

Trzecia opcja jest najkorzystniejsza jeśli chodzi o zagospodarowanie wnętrza, ale pewnie kompletnie idiotyczna pod względem przepisów i bezpieczeństwa.

Proszę o ocenę powyższych pomysłów.

Chętnie porozmawiałbym z kimś na żywo o projekcie, mogę podjechać w okolice Bydgoszczy

KASZUB - 2018-10-22, 10:32

Rama pod dwa fotele byłaby ok. W ramę możesz wstawić zbiornik czy zrobić szufladę. I nie musisz przesadzać z montowanie ich do wszystkiego co pod ręką... Zamocuj je porostu do podłogi. Anie dodatkowo ściany, kabiny, drzwi i co tam znajdziesz... Orginalne fotele też nie mają dużo śrub. Ławka od Ducato nowego na 3 osoby jest na 4 srubach. Dobierz tylko dobre śruby daj spore podkładki i będzie git :bigok Obawiam się, że fotele będą dosyć szerokie i zajmą ci trochę miejsca. Nie wiem czy to najlepszy wybór. Widziałem podobne na alledrogo. Gość je kupił i pozbywal się bo mu autko umarło. Duży plus za zintegrowane pasy.
tom-cio - 2018-10-22, 14:25

Ja zamiast podkladek pod spodem proponuje profil zimnogiety, taki np 30x20 ustawiony tak jak stelaz ramy wszerz i przewiercony w miejscu srob, w razie W nie wyrwie.
A jak kolego bedziesz sie pozbywal tego fotela kierowcy to dawaj znac, pohandlujemy :spoko

Darecki_77 - 2018-10-24, 23:25

Też planowałem użyć foteli z Espace bo niewiele foteli ma zintegrowane pasy 3 punktowe. Niestety fotele te mają mocowania w szyny lub zapięcia, są duże i ciężkie. Długo szukałem i finalnie wczoraj kupiłem takie, było 7 zostało gościowi 4.

https://www.olx.pl/oferta...D5-IDvXZL9.html

_________________
Darecki_77
Warszawa

ipy - 2018-12-09, 14:09

Prace nad Pojazdem Kapeluszników powolutku posuwają się do przodu- nie mam presji na czas, ponieważ sezon 2019 zasadniczo spędzimy jeszcze w przyczepce biwakowej.

Auto przeszło solidny serwis: płyny i filtry, plus układ kierowniczy i hamulec ręczny.

Dach kabiny kierowcy okleiłem 2 kawałkami maty alu-butylowej, na to nakleiłem 2 warstwy spienionego kauczuku- będzie jeszcze 3-cia warstwa.

Zdemontowałem podstawy przednich foteli, w miejsce podwójnego fotela pasażera kupiłem pojedynczą podstawę. Do obydwu podstaw przyspawałem stalowe profile rozmiarowo dopasowane do foteli z Espace. Fotele gruntownie odświeżyłem.

Podłoga i ścianka grodziowa w przedniej części auta zostały odsłonięte. Było zaskakująco mało rdzy jak na 21 lat- głównie powierzchniowej w miejscach styku z podstawami foteli. Potraktowałem ją Cortaninem a następnie Hammerite. Tam gdzie oryginalna mata bitumiczna była luźna, została odłupana, a gdzie mocno trzyma, pozostawiona.

W najbliższym czasie planuję montaż pasów bezpieczeństwa do założonych już foteli. Dokończę izolację dachu kabiny kierowcy oraz jej podłogi i ścianki grodziowej.

necvip - 2018-12-09, 21:54

Jakie dajesz fotele do drugiego rzędu? Widziałem we wcześniejszym poście że masz fotele od Espace razem z pasami - jakiej one są szerokości? Chodzi mi po głowie aby właśnie z 807 lub Espace użyć takich foteli do mojego Ducato
ipy - 2019-03-23, 07:51

Prace nad Pojazdem Kapeluszników niespiesznie przechodzą do kolejnego etapu.

Auto obecnie kończy obszerny serwis blacharski. Przy okazji wstawiono okno w lewe tylne drzwi, więc nie razi już asymetria.

Zamontowałem 2 szyberdachy, które będą odpowiadały za wentylację obydwu sypialni. Jest też tylna kamera cofania. Pojawią się także dwie kamery po bokach auta, aby umożliwić bezstresowe wyjeżdżanie z parkingu (ciągle obawiam się, że zahaczę sąsiednie auta skręcając). Zamontowałem przelotki kablowe pod przyszłe kable do solarów i skróciłem tylną ławkę zmieniając z "trójki&" na "dwójkę".

Ogólna koncepcja auta jest taka:

- główna sypialnia z łóżkiem 200 x 120cm, wzdłużnie w tylnej części auta;
- pod łóżkiem bagażnik na całą szerokość auta, wysokość 50cm, głębokość 90 cm;
- dziecięca sypialnia z łóżkiem 170 x 60, równolegle do sypialni głównej, ale wyżej i na drugim boku;
- łazienka + szafka pomiędzy tylnymi fotelami a sypialniami;
- kuchnia pomiędzy sypialniami a drzwiami suwanymi, częściowo wchodząca w światło tych drzwi;
- kabina kierowcy oddzielona od części mieszkalnej stałą ścianką z drzwiami;
- trzecie siedzenie rozkładane na postoju ze ściany obok drzwi suwanych.

W kwestii wyposażenia:

- 1 panel solarny monokrystaliczny 100W umieszczony między szyberdachami a tyłem auta, ze sterownikiem PWM, zasilający oświetlenie i wentylację oraz akumulator około 30 Ah;
- 1 panel solarny polikrystaliczny 270W umieszczony przed szyberdachami, ze sterownikiem MPPT, zasilający lodówkę (przenośna lodówka kompresorowa 12V około 18 litrów) oraz akumulator do tejże lodówki, około 45 Ah- niezależna instalacja;
- ogrzewanie chińskim suchym "Webasto" 2KW, zasilanym z oddzielnego zbiornika na paliwo;
- zbiornik na wodę czystą 70l;
- zbiornik na wodę szarą 30l;
- zbiornik na wodę pitną 20l;
- kuchenka gazowa turystyczna na kartusze, ceramiczna;
- toaleta przenośna Thetford;
- wentylacja: szyberdachy w sypialniach, wspomagane wentylatorami, plus szyberdach 40x40 który będzie w części kuchennej, wentylacja łazienki "grzybkiem" dachowym. Zaopatrzenie w powietrze poprzez mechaniczny nadmuch z kabiny kierowcy- szyby będą zawsze lekko uchylone, mamy owiewki.

drFeelGood - 2019-03-23, 09:01

:ok
KASZUB - 2019-03-23, 10:13

Hm... A zmieścisz się w dmc już po zalaniu zbiorników wody i paliwa, zapakowaniu gratow i rodziny?
I widzę, że naklejasz sporo kilo maty butylowej. Nie będziesz miał izolacji żadnej, że chcesz wygluszyc rezonans blachy? Bo jeśli będziesz cokolwiek na blache kleil to butyl to tylko dodatkowa waga. Widzę na innych forach, że dużo ludzi wali tego bez przemyślenia na wszystko co się da. Chyba dlatego, że fajnie się przykleja.
I tak się zastanawiam jak ty chcesz to wszystko zmieścić. Ile długości ma paka LT? 3m? Minus łóżko 120 i fotele 70-80 biorąc pod uwagę ich pochylenie zostaje Ci metr na stolik i kibel. :shock:
Weabsto montował bym z poborem że zbiornika. Trochę bez sensu dodatkowy gart w postaci następnego zbiornika. To samo zbiornik wody. Jak chcesz jej brać tak mało to po co dwie osobne instalacje na wodę pitna i do mycia. Dwie pompy....? Może lepiej wstawić filtr? Używać srebra? Dbać o zbiorniki?
Dwie instalacje fotowoltaiczne, dwa regulatory, dwa aku :shock:
Nie wiem po co tak chcesz. Biorąc pod uwagę fakt, że masz ograniczenie w dmc no i wydajesz też więcej. (nie żebym Ci zaglądał do portfela)

Co do kamer to też nad tym myślałem ale jako bajer/gadżet i ze względu bezpieczeństwa. Lepiej naucz się coslfac na lusterkach. Takim krótkim autem to nie jest aż tak trudne...

Co do wentylacji w ciepłe dni bardziej skupiłbym się nad mocnymi wenyktylami w dachu. Szparki w oknach nic nie dają. Dobrze miec okno w tylnych drzwiach(otwierane). U ciebie już za późno. Wtedy będziesz musiał mieć większe aku pokładowe zamiast tych dwóch kurdupli które chcesz włożyć. Chyba lepiej jeden konkretny niż dużo maluśkich.

To tyle moich subiektywnych przemyśleń na szybko. Mam nadzieję, że ci się przydadzą. :spoko

ipy - 2019-03-24, 07:36

Dziękuję za uwagi. Wiem, wygląda to na niepotrzebne mnożenie komplikacji i wagi, ale chcę wyizolować elementy o większym znaczeniu.

Auto na pusto waży obecnie około 2100 kg. Zabudowa będzie raczej lekka, nie powinienem mieć problemów z przekroczeniem masy, aczkolwiek będę monitorował ją w trakcie budowy.

Przyznaję się, lubię kleić butyl ;-) Jeszcze tylko dokończę naklejanie pasków na największe gładkie powierzchnie blachy i koniec. Pozostało jakieś 10- 15 kg więcej, tragedii nie ma.

Paliwo do Webasto będzie znajdowało się w 10 litrowym kanisterku zlokalizowanym w garażu. Nie chcę zdejmować zbiornika paliwa z auta i przy nim manipulować.

Odnośnie prądu: obecnie w przyczepie mam 2 solary po 30W, kontroler PWM i akumulator 18Ah. Wystarcza bez najmniejszego problemu na oświetlenie, wentylację i pompę wody. Pozostał mi jeden regulator PWM, więc użyję go wraz z panelem solarnym 100W i akumulatorem około 30 Ah na potrzeby oświetlenia, pompy wody i wentylacji- to elementy strategiczne i chcę mieć je wydzielone. Dodatkowo chcę mieć możliwość podładowania tego akumulatora z instalacji samochodu w krytycznej sytuacji.

Pod lodówkę będę miał drugą instalację, po to aby w razie mniejszego nasłonecznienia nie utracić zasilania elementów o wyższym priorytecie.

Zbiornik na wodę pitną będzie umieszczony w kuchennej szafce w świetle drzwi suwanych, aby łatwo dało się go napełniać z 5-litrowych butli wody mineralnej. Na potrzeby potraw i napojów powinno wystarczyć na długo, a dzięki temu będę mógł bez obaw napełniać zbiornik wody czystej (do mycia) zwykłą kranówką.

Pompa wody będzie jedna w zbiorniku na czystą wodę i jedna w zbiorniku na wodę pitną. Do wody pitnej będzie oddzielny kran przy zlewie (tak jak w domach wyposażonych w filtry do wody pitnej).

Mój Sprinter jest w wersji max, ma 6,5 metra długości i 1,5 metra zwisu tylnego. Wyjeżdżając z miejsca parkingowego oczywiście widzę w lusterkach tył mojego auta i samochody zaparkowane obok, ale nie widzę czy wyjechałem już na tyle, żeby przy skręcie nie trącić ich tylną krawędzią Sprintera. Kamery są tak tanie, że nie ma problemu zamontować dwie po bokach i widzieć dokładnie otoczenie.

Wnętrze części mieszkalnej będzie miało około 4,2 m długości. Orientacyjny układ wnętrza załączam. Zależy mi na wygodnym spaniu i tu nie ma kompromisów. Na możliwości spacerowania po wnętrzu zbytnio mi nie zależy- ma być dużo miejsca na spanie i wystarczająco dużo na siedzenie przy stoliku.

pixi2000 - 2019-03-24, 09:18

Hej
A jak zamierzasz wyświetlać obraz ze wszystkich kamer? Ja też robię trzy i szukałem jakiegoś ustrojstwa, które by łączyło obrazy i puszczało na jeden monitor, jak obecne systemy kamer 360, ale nie znalazłem i stanęło na przełączniku wideo od FPV. Może coś znalazłeś lepszego?

amples - 2019-03-24, 09:47

pixi2000 napisał/a:
jak zamierzasz wyświetlać obraz ze wszystkich kamer? Ja też robię trzy i szukałem jakiegoś ustrojstwa,
Przykład , są też monitory z wbudowanym dzielnikiem obrazu , takie zabawki dostępne również w PL .
pixi2000 - 2019-03-24, 10:02

amples napisał/a:
pixi2000 napisał/a:
jak zamierzasz wyświetlać obraz ze wszystkich kamer? Ja też robię trzy i szukałem jakiegoś ustrojstwa,
Przykład , są też monitory z wbudowanym dzielnikiem obrazu , takie zabawki dostępne również w PL .


Super ! O takie coś mi właśnie chodziło, ale nie mogłem znaleźć - czasem jedno słowo kluczowe rozwiązuje sprawę.
Przełącznik pójdzie latać w takim razie.
Wielkie dzięki.

drFeelGood - 2019-03-24, 10:07

Do kamer analogowych potrzebujesz dzielnik video 4 albo więcej kanałów taki jak ten np.
Dzielnik Ja też robię 4 kamery ale daję kamery IP, dzięki temu mogę wykorzystać dzielnik programowy zainstalowany na tablecie.

KASZUB - 2019-03-24, 10:29

Spojrzałem na drugą stronę twojego tematu i faktycznie to długa opcja. 40cm więcej w środku niż u mnie w masterze.
Sporo jak na kampera. Przydało by się... :lol:

ipy - 2019-04-06, 15:51

Remont blacharski Sprintera został ukończony. Teraz auto zostanie poskładane do końca, wysprzątane i za tydzień do odbioru. Korzystając z możliwości wejścia do warsztatu, dołożyłem szyberdach 40 x 40 w części kuchennej oraz "grzyberdach" który będzie odpowiadał za wentylację łazienki.

W najbliższej kolejności na dachu zamontuję profile alumiuniowe, które będą stanowiły podstawę paneli solarnych, po czym będę mógł zająć się ociepleniem dachu i budową sufitu.
Skrócona tylna ławka już jest zamontowana. Pomiędzy nią a drzwiami suwanymi są 82 cm wolnego miejsca, co wystarczy na wąską część kuchennego blatu i "kawałek podłogi".

Powoli klaruje się dokładne rozmieszczenie elementów sypialni.

Mam prośbę o zweryfikowanie planowanej przeze mnie instalacji elektrycznej zasilającej lodówkę (instalacja ta będzie zasilała wyłącznie lodówkę). Założenia mam takie:

- lodówka https://www.euro.com.pl/l...m136-3aaa.bhtml zużywa rocznie 89 kWh, czyli średnia pobierana moc to 10W, co przy napięciu 12V daje około 1A, czyli 24 Ah dziennie;

- panel solarny https://www.4sun.eu/bater...ystaliczny-270w , zakładam realnie będzie podawał około 150 W, czyli 12,5 A- co przez 8 h dziennie da 100 Ah;

- regulator MPPT z przetwornicą https://allegro.pl/oferta/inwerter-solarny-przetwornica-sinus-1000w-12v-230v-6359914836 , zakładam sprawność na linii panel solarny -> wyjście 230 V rzędu 80%;

- lodówka dziennie z instalacji będzie pobierała (uwzględniając sprawność inwertera) 30 Ah;

- zakładam, że przez 8 h dziennie lodówka będzie zasilana z solara, a przez pozostałe 16 h z akumulatora;

- zatem z solara lodówka pobierze dziennie 10 Ah, a z akumulatora 20 Ah;

- czyli akumulator 55 Ah https://www.4sun.eu/akumu...-fm-55-55ah-12v powinien wystarczyć na podtrzymanie pracy lodówki w nocy.

Proszę o uwagi odnośnie takich planów- zwłaszcza dotyczące realnych wartości generowania/ konwersji/ poboru prądu.

amples - 2019-04-06, 16:34

ipy napisał/a:
czyli akumulator 55 Ah https://www.4sun.eu/akumu...-fm-55-55ah-12v powinien wystarczyć na podtrzymanie pracy lodówki w nocy.
Aku 100Ah ,
a dlaczego panel polikrystaliczny :?:
ipy napisał/a:
egulator MPPT z przetwornicą https://allegro.
Nie idź tą drogą :spoko
Mavv - 2019-04-07, 11:53

ipy napisał/a:
lodówka https://www.euro.com.pl/l...m136-3aaa.bhtml zużywa rocznie 89 kWh, czyli średnia pobierana moc to 10W, co przy napięciu 12V daje około 1A, czyli 24 Ah dziennie;


Jak wyliczyłeś moc lodówki według zużycia rocznego energii? 10W to mało, za mało na kompresor.
Ja u siebie testuję lodówkę na 230VAC. Producent podaje 107kWh rocznego zuzycia, na tabliczce znamionowej jest napisane 60W i lodówka pobiera 5A u mnie.
Masz zdjęcie tabliczki znamionowej tej lodówki?

Suliki - 2019-04-07, 14:12

- akumulator 100Ah minimum tak jak napisał amples, na mniej szkoda miejsca; Po roku ten akumulator będzie miał 80-90% pojemności potem już tylko gorzej ;
- 100Ah dziennie... a co jak staniesz w cieniu pod drzewkiem bo będzie bardzo gorąco ? 270W na dachu jak najbardziej OK ale na 100Ah dziennie to raczej nie licz;
- lodówka, wartości podane przez producenta są dla uśrednionych warunków w domu ( np temp powietrza 20C ) , nijak to się ma do warunków temperaturowych w kamperze. Nie można tego tak policzyć bo jest to zbyt optymistyczne założenie;
- będziesz miał jeszcze kilka innych odbiorników prądu których nie uwzględniasz;

Turok - 2019-04-08, 21:46

ipy napisał/a:
- lodówka https://www.euro.com.pl/l...m136-3aaa.bhtml zużywa rocznie 89 kWh, czyli średnia pobierana moc to 10W, co przy napięciu 12V daje około 1A, czyli 24 Ah dziennie;


10W to na pewno za mało, moja ma 50W, a jest nieco mniejsza i ciągnie ok 4A

Zerknij na ten film:

amples - 2019-04-08, 22:12

napisał/a:
10W to na pewno za mało,


89Kwh : 365dni = 243wh na dobę ,
ipy podzielił to niepotrzebnie przez 24godz i wyszło mu 10W/h
przecież lodówka nie pracuje non stop.
przykładowa moc agregatu 60w to daje 4 godz/dobę . :spoko

ipy - 2019-04-09, 14:05

Lodówki jeszcze nie kupiłem, bazuję na danych producenta. Jeśli rocznie lodówka zużywa 89 kWh, to znaczy że dziennie zużywa 243 Wh, czyli 10 W x 24 godziny. Oczywiście nie pobiera cały czas 10 W, jest to wartość uśredniona- w czasie pracy kompresora, przez kilka minut pobiera około 60 W, a następnie kompresor wyłącza się na kilkanaście minut i wtedy lodówka nie pobiera prądu (prawie) w ogóle.

Mnie interesuje przewidywane dobowe zużycie energii, rzędu 240 Wh. To tak, jak obliczając dzienne zużycie wody, jest dla mnie istotne ile litrów zniknie ze zbiornika (np. 20), a nie, czy woda będzie małym strumyczkiem leciała przez całą dobę, czy też 4 razy ktoś odkręci kran na maksa i wyleje po 5 litrów.

Wiem, że dane producenta zwykle dotyczą sytuacji laboratoryjnych a nie realnych. Dlatego chciałbym, aby ktoś kto już ma taką lodówkę, podzielił się informacjami o zużyciu prądu w warunkach eksploatacji w kamperze.

Nie wiem, dlaczego wybór przetwornicy i regulatora Volt jest złym pomysłem. Dla mnie to wygodne rozwiązanie- wszystko w jednym, przy cenie niższej aniżeli oddzielny zakup regulatora i przetwornicy.

Panel polikrystaliczny wybrałem z uwagi na cenę- 270 W w cenie monokrystlicznego 130 W. Sądzę, że na potrzeby samej lodówki z powodzeniem wystarczy, nawet uwzględniając straty na inwerterze i jego pobór prądu w stanie czuwania. Poza tym, zależy mi aby panel miał około 100 cm szerokości, z uwagi na rozstaw szyn które zamontuję na dachu auta.

ipy - 2019-05-04, 13:27

Wystąpił problem z przeglądem auta. Diagnosta tylko zerknął na Sprintera stojącego przed stacją diagnostyczną i z góry powiedział, że przeglądu nie będzie, z powodów:

1. Brak przegrody oddzielającej ładownię.
2. 4 miejsca siedzące zamiast 6.

Zażądał opinii rzeczoznawcy, jeśli chcę uzyskać zmianę miejsc w dowodzie rejestracyjnym.

Proszę o konstruktywną pomoc, jak wybrnąć z impasu. Jeśli ktoś jest w stanie pomóc, proszę o PW.

Norbertp83 - 2019-05-04, 13:51

Temat kolego grubo wałkowany zarówno na tym jak i na innych forach.
Musisz stawić się na stacji diagnostycznej z kwitem w ręku, który to będzie stanowił o dokonanych zmianach w konstrukcji pojazdu.
Takie zaświadczenia wydają firmy specjalizujące się w przebudowach różnego typu pojazdów, jak i niektóre warsztaty samochodowe.
Bez tego ani rusz.

KASZUB - 2019-05-04, 14:12

Nie masz zabudowy to jesteś w :dupa .
Skończ zabudowę. Do przeglądu musisz mieć łóżko, kuchnie, łazienkę i stolik. Gdybyś poczytał wątki to byś wiedział. Napewno napisane było w moim. Ale pewnie się nie chciało... :chytry
Fotele miałeś więc zmniejszenie ilości miejsc to pikuś. Nawet dwa pikusie.
Przed wyjazdem do rzeczoznawcy musisz ogarnąć fakturę z warsztatu który zdemontuje ci ścianę grodziowa i dwa fotele. I tak napisze na rachunku. Do tego wydruk papierów firmy. No i kampera trzeba zwazyc. Weź kwitek z wagi dla rzeczoznawcy.
Z tym smigasz do fachowca. On opisuje i dostajesz komplet papierów. I na przegląd... Z przeglądu do urzędu. I czesc :spoko
Następnym razem zacznij od przodu a nie od :dupa strony.

Norbertp83, a ty nie strasz. Od tego są duchy. :haha: Jak się chce to można. Pzdr! :spoko

amples - 2019-05-04, 14:25

Albo
amples napisał/a:
Jeżeli masz działalność , dodajesz sobie o ile pamiętam kod PKD – 45.20.Z i sam sobie wypisujesz oświadczenie o przebudowie .
wtedy nie potrzebne faktury ,
Jeżeli nie masz działalności to dogadujesz się z jakimś warsztatem - mechanikiem i wystawi ci co trzeba za jakąś opłata ,
a co do rzeczoznawcy - to jeden diagnosta żąda drugi nie .
Koszt dodatkowego badania technicznego pojazdu po zmianach konstrukcyjnych to 82 zł jeżeli pojazd ma aktualne badanie techniczne ,
jeżeli pojazd nie posiada aktualnych badań to koszt wynosi 180 zł.
KASZUB napisał/a:
musisz mieć łóżko, kuchnie, łazienkę i stolik.

Łazienki nie musi mieć :spoko

Norbertp83 - 2019-05-04, 15:23

KASZUB napisał/a:

Norbertp83, a ty nie strasz. Od tego są duchy.

Piotrze ja nie straszę tylko fakty stwierdzam :spoko .

KASZUB - 2019-05-04, 16:27

amples, u mnie za pierwszym razem i teraz miała być. Kamper bez kibelka? Nie...


Norbertp83, no nie nie nie... 3 tyg temu mój bus stał się kamperem 4 osobowym :spoko

Norbertp83 - 2019-05-04, 22:21

KASZUB napisał/a:
Norbertp83, no nie nie nie... 3 tyg temu mój bus stał się kamperem 4 osobowym :spoko

Coś mi umknęło?

KASZUB - 2019-05-05, 07:18

Norbertp83, nie ma się czym chwalić... :-/
salek - 2019-05-20, 12:46

To ja się dorzucam do pytania z poprzedniej strony - jaką szerokość mają te fotele z Espace? Ile szerokości zajmuje cała ławka z dwoma fotelami "przyklejonymi" do siebie?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group