|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Porady dla kupujących kampera - Kamper "pełnometrażowy" do przeróbki na zimę?
Autostoper - 2016-10-19, 13:41 Temat postu: Kamper "pełnometrażowy" do przeróbki na zimę? Czołem społeczności dzięki której mogę teraz się cieszyć urokiem alp w niskobudżetowym i brzydkim, ale jednak kamperze
Potrzebuję rady, a sytuacja wygląda następująco:
Stoimy sobie w naszym "stworku" różowiutkim który wbrew spodziewaniom wszelakim alpy nacjonalkami przejechał, na minusowych temperaturach się sprawdził i pięknie nam służy.
Ten samochód jest świetny, ale nie dla dwóch osób mieszkających w nim 11 miesięcy.
Doświadczenie z pierwszego kampera mamy, wiemy już że chcemy coś większego zbudować, aby to nasz dom był na cały rok bez potrzeby powrotów do Pl aby się przepakowywać.
Nasz budżet na wiosnę to max 35000 zł
Pytanie pierwsze brzmi:
1. Czy jest szansa (czy takie ktoś kiedyś widział) kupić kampera z zabudową oryginalną, ale pustą w środku, bez mebli itd. ? (Najlepiej Ducato, bo już się naprawiać sporo nauczyłem)
Tak abym mógł później zrobić mu izolację, ogrzewanie itd mieszcząc się w budżecie.
2. Czy powinienem zmienić tor myślenia i kupić blaszkę, a na niej stawiać kampera ?
3. Czy może jest jeszcze jakaś inna droga której nie wiem, a powinienem ?
4. Czy waszym zdaniem kamperem nie szykowanym na zimę (jeden z forumowiczów ma na sprzedaż fajne autko) można bez strachu stać przez tydzień lub dwa w minusowych temperaturach, będąc niezależnym ?
Z góry dzięki za wszelkie rady
toscaner - 2016-10-19, 14:33
1. Oryginalne kampery trzymają się kupy dzięki zabudowie wewnątrz. Wyciągasz i teoretycznie buda się zapada.
2. Blaszanka wiadomo - nie zapada się pusta
3. Meblowóz itp., koniowóz (sporo w UK przeróbek z koniowozów)
4. Zima to parszywy okres. Kamper wg mnie powinien być przygotowany do zimy, inaczej to wegetacja, a wręcz masochizm. Ale znam hardcorów w UK. Bez izolacji, bez kibla, prysznica i cały rok. Brud, smród itd. Bleee.
BTW, ja w kamperze już niemal 2 lata spędziłem, w tym teraz 3-cia zima. No ale kamper zaprojektowany do zim.
Więcej w linkach w stopce jak nie czytałeś.
Bim - 2016-10-19, 14:35
dotyczy
1. nie ma szans zerknij na YT jak buduję sie kamper.
2. jak przeżyłeś w blaszance rok to sam wiesz ile chcesz przestrzeni
3 to pytanie dla samego siebie
4 można tylko trzeba wymieniać butlę lub mieć inna alternatywe grzania
Proponuje Ci wstaw zdjecie poglądowe co Ci się podoba wtedy łatwiej co doradzać
Autostoper - 2016-10-19, 16:30
Podoba mi się przykładowo to autko http://otomoto.pl/oferta/...m-ID6yyRiT.html lub każde podobne które jest zadbane.
Cytat: | 4 można tylko trzeba wymieniać butlę lub mieć inna alternatywe grzania |
Czyli dodaje przykładowo suche webasto (sprawdza mi się bardzo dobrze w obecnym autku) jeżeli dobrze rozumiem i woda nie powinna mi zamarzać ani żaden zbiornik się rozwalić ?
Cytat: | Więcej w linkach w stopce jak nie czytałeś. |
Czytałem i dzięki Twoim radą mamy dobrą izolację i wyciągi z wiatraków komputerowych nad kuchenką. Jak zapomnę włączyć to od razu wszystko zaparowane. Rozwiązanie super jak się nie chce okien otwierać bo zimno na dworze.
Zakup kontenera mi się średnio podoba i dostosowanie go do potrzeb przekroczyłoby znacznie budżet.
Nie ukrywam, że dużo chętniej bym kupił gotowe autko i pododawał parę gratów (solary, gniazdka w ścianach, antena wi-fi.....)zamiast budowania od podstaw bo nie mam gdzie a i mi się średnio chce
Kwestia tylko obaw dot. zimy. W przyszłym roku chcę się wybrać na temperatury nawet -20 C Myślicie, że fabryczna izolacja w takim autku powinna dać radę ?
piotr1 - 2016-10-19, 17:21
Strona którą podałeś nie wchodzi
amples - 2016-10-19, 17:39
piotr1 napisał/a: | Strona którą podałeś nie wchodzi | http://otomoto.pl/oferta/...m-ID6yyRiT.html
Autostoper - 2016-10-19, 17:58
Dzięki aples
W linku mi się przecinek zawieruszył, ale już poprawione.
Istvan - 2016-10-19, 18:42
Autostoper napisał/a: | Dzięki aples
W linku mi się przecinek zawieruszył, ale już poprawione. |
No i jeszcze Ci się "m" zawieruszyło
pozdrawiam
toscaner - 2016-10-19, 19:23
O rany prawie 30 tysi za 25 letniego kampiórka
Comsio - 2016-10-19, 19:43
Przy -10 c trzy dni, dobrze że odpuściło już miałem dość.
Przy -20 też się da, pomyśl o dwóch piecach, chyba żę podepniesz 230 i coś.
A nie lepiej w ciepłe rejony,na ten miech lub dwa.
piotr1 - 2016-10-19, 21:57
Autostoper napisał/a: | Dzięki aples
W linku mi się przecinek zawieruszył, ale już poprawione. |
Ok dziekuje.
michal_olk - 2016-10-19, 23:29
Autostoper, jest bardzo duża różnica między -5 a -20. Przy -20 zaczyna się walka o przetrwanie jak nie masz campera zimowego i/lub podłączonego 230V.
Jak nie masz zimowki to:
gaz znika w mgnieniu oka,
Któraś rurka może ci zamarznąć i pęknąć
Musisz lać szarą wodę pod auto
Co z kiblem? Jak zabezpieczyć zawartość przed zamarzaniem?
Awaria akumulatora i jesteś w dupie.
Oczywiście wszystko się da ale -20 to nie przelewki. Moim zdaniem trzeba się do takich temperatur specjalnie przygotować. Nie każdy Camper da nam minimum komfortu przy tych temperaturach.
Ja na zimę np. zawsze biorę agregat w razie awarii aku mam ratunek. Nie kupiłbym też takiego campera jak podałeś. Nie wygląda na zimowke i kibel bez kasety dla mnie to lipa.
Autostoper - 2016-10-20, 13:30
toscaner napisał/a: | O rany prawie 30 tysi za 25 letniego kampiórka |
Znaczy dużo rozumiem. Nie ukrywam, ze jak zobaczyłem naklejki forum, to pomyślałem, że naprawdę sprzęt zadbany i to jest wyznacznikiem ceny.
Twoim zdaniem ile max powinienem dać z Ducato I ? (zależy mi na tym aby to byłą I bo już miałem sporo awarii i doprowadziłem autko do ładu, więc wie czego się spodziewać, może to mylne przeświadczenie)
COMSIO napisał/a: | A nie lepiej w ciepłe rejony,na ten miech lub dwa. |
Nawet bym chciał, ale kocham narty i góry, a w górach najłatwiej o pracę sezonową która by nam odpowiadała. Taki tryb życia
michal_olk napisał/a: | Oczywiście wszystko się da ale -20 to nie przelewki. Moim zdaniem trzeba się do takich temperatur specjalnie przygotować. Nie każdy Camper da nam minimum komfortu przy tych temperaturach.
Ja na zimę np. zawsze biorę agregat w razie awarii aku mam ratunek. Nie kupiłbym też takiego campera jak podałeś. Nie wygląda na zimowke i kibel bez kasety dla mnie to lipa. |
Wytłumaczysz czemu kibel bez kasety to lipa?
Agregat dopisałem do listy zakupów na wiosnę
"Specjalnie przygotować" No właśnie dlatego teraz o tym piszę, a kampera chcę kupić na wiosnę aby mieć czas na przygotowanie. Problem polega na tym, że z tego co zrozumiałem to nie kupię pustego do robienia, a więc nie zrobię izolacji na wzór który teraz mam.
Na zimowego raczej nie mam funduszy, a jeżeli chcę być w 100% autonomiczny, to będę potrzebował na zimę 3 mocnych solarów i paru innych gratów (koszta) więc pytanie, czy jest inna możliwość dostosowania fabrycznego kampera ?
[/quote]
toscaner - 2016-10-20, 14:38
Przyznam, że nie nie jestem znawcą. Po prostu mnie zdziwiło że aż tyle kosztuje taki wiekowy kamperek i nie wiem ile dać, ale pewnie zależy od stanu, sentymentu do starszych kamperów, wyposażenia itd.
Ja osobiście nigdy bym nie kupił. Oglądnąłem wiele i nie spełniają moich oczekiwań. No i do tego cena.
Po prostu bym budował w każdym budżecie w jakim bym miał zbudować.
Czy to 30 tys, czy 150 tys.
Im więcej tym nowsza baza i lepsze materiały i wyposażenie
Kompi - 2016-10-20, 14:58
....
tolo61 - 2016-10-20, 16:32
Hej
Temperatury temperaturami , można tak zrobić że i przy -20 będzie komfortowo.
Tylko niestety musisz to zrobić sam.
Pierwsze , oddzielenie kabiny od części mieszkalnej / niestety nie da się bardzo dobrze odizolować szyb i podwozia w części pasażer kierowca /
To właśnie jest pięta Achillesowa wszystkich kamperów . Dobra była by, dodatkowa roleta termiczna opuszczana elektrycznie oddzielająca te dwie części . / jest jeden blaszak na forum przerobiony z podobnym rozwiązaniem /
Reszta to pikuś ..Pan pikuś
Autostoper - 2016-10-20, 17:03
tolo61 napisał/a: | Hej
Temperatury temperaturami , można tak zrobić że i przy -20 będzie komfortowo.
Tylko niestety musisz to zrobić sam.
Pierwsze , oddzielenie kabiny od części mieszkalnej / niestety nie da się bardzo dobrze odizolować szyb i podwozia w części pasażer kierowca /
To właśnie jest pięta Achillesowa wszystkich kamperów . Dobra była by, dodatkowa roleta termiczna opuszczana elektrycznie oddzielająca te dwie części . / jest jeden blaszak na forum przerobiony z podobnym rozwiązaniem /
Reszta to pikuś ..Pan pikuś
|
A co z zamarzaniem szarej wody i pozostałymi wskazanymi szkopułami "pikusiami"??
Powiem Ci, że dałeś mi trochę nadziei że da się dostosować kampera do zimy.
Kompi napisał/a: | Przychylam się do zdania toscanera. Też bym budował w danym budżecie.
Kupić na baze jakiś stary pocztowóz/meblowóz na bazie auta jakie znasz żeby było łatwiej do naprawy i zrobiłbym od zera. Bedzie podobnie cenowo i lepiej. Tylko czasu trzeba mnóstwo. |
Nie będę miał ani czasu, ani miejsca. Obecne autko budowałem na podjeździe do garażu w mieście. Teraz już nawet takiej możliwości nie będę miał. Popracować tydzień się da, ale więcej po prostu nie będę miał możliwości.
michal_olk - 2016-10-20, 17:17
Co do braku kasety - wyobraź sobie, że jedyne miejsce w którym będziesz mógł ją opróżnić to kibel na campingu lub stacji benzynowej. Zrzucisz gówna pod auto?
Mi się zdarza opróżniać w kiblu w domu.
Co do szarej to jest kilka rozwiązań. Pierwsze, nie gromadzić szarej, lać pod siebie na bieżąco.
Drugie - ogrzewany i izolowany zbiornik - średnie jak na dziko stoisz bo zazwyczaj grzanie realizuje grzałką.
Są campera że zbiornikami szarej i zaworami spustowym w podłodze campera -fajne rozwiązanie.
Co do zimy to wszystko się da. Campera alkowe używam w zimie bez problemu ale nie pcham się w góry jak jest -20. Camper w wersji "letniej" ma zazwyczaj kilka miejsc narażonych na zamarzanie typu kaseta, doprowadzenie wody do kasety albo jakąś rurka w podłodze. Da się to odrobinę poprawić i da się z tym żyć.
Po prostu może to być upierdliwy i trzeba mieć wyjście awaryjne.
Podłogę można docieplic, szoferke oddzielić kurtyną z grubej tkaniny itd. Warto mieć podwójne ogrzewanie i wspomniany agregat bo solar w zimie słabiutko działa.
Socale - 2016-10-21, 11:25
toscaner napisał/a: | O rany prawie 30 tysi za 25 letniego kampiórka |
Ja za swojego "BYŁ" wziąłem rok temu jeszcze więcej, fakt że fabrycznie zimowy pełną gębą był.
A ostatni mój Ducato/Burstner miesiąc temu też bardzo wysoką cenę sprzedaży za stan.
To są realia, dobry sprzęt swoje musi kosztować.
Autostoper - 2016-10-22, 12:47
Ok, czyli jeżeli dobrze zrozumiałem nie mam szans na kupienie pustego środka, gdzie w tydzień bym zrobił podstawy a resztę w trasie.
Jeżeli chcę kupić na wiosnę kampera na kilka kolejnych lat którego będę używać także srogą zimą to agregat (Kipory mi się podobają) musi być, co mi nawet pasuje, bo to może być ratunek na brak prądu.
Zimą solary ciężko więc dobrze mieć na dachu ze trzy w sumie na ok 700 W
Na kurtynę mam już pomysł, aby oddzielić od szoferki strefę mieszkalną, a skoro się da sporo rzeczy docieplić to jakoś będę kombinował.
I tak będę musiał zainstalować dodatkowe ogrzewanie po za gazowym które jest standardem, wiec może uda mi się z webastem wodnym tak zakombinować aby rurki/węże przechodziły przez tzw newralgiczne miejsca.
Jeżeli tak sprawa wygląda to nie pozostaje mi nic innego jak obserwowanie działu sprzedam i szukanie odpowiedniego autka. Pewnie będę się jeszcze nie raz radził na co zwracać uwagę przy zakupie, ale ta to jeszcze czas będzie i forum muszę przewertować.
Dzięki za przybliżenie tematu.
michal_olk - 2016-10-23, 21:19
Jeśli wykluczasz dłuższe dłubanie, szukałbym gotowego campera spełniającego twoje założenia. Na rynku w tej cenie jest szansa znaleźć coś nadającego się na zimę. Praktycznie każdy camper (nie mówię teraz o blaszance) się w pewnym sensie nada bo ma ściany dosć dobrze izolowane z założenia. Jeśli jednak nie jest to wersja zimowa, bedziesz musiał rozwiązać kilka problemów z którymi powinieneś się uporać w tydzień. Szukaj jednak takiego w którym jest możliwość takiego poprowadzenia przewodów grzewczych aby przemarzanie elementów instalacji wodnej nie było problemem. Z otwartym zaworem wody szarej będziesz musiał się pewnie pogodzić - taka woda jak leci na bieżąco, nie śmierdzi. Ewentualnie podstawiasz wiadro.
Jeśli będzie to alkowa to ja np. doprowadziłem do niej nadmuch ogrzewania trumy. Same piece trumy są bardzo wydajne - cały problem w rozprowadzeniu ciepłego powietrza.
Podłogę można docieplić od dołu (tak jest najlepiej bo ochronisz ewentualną instalację w podłodze) ) i dodatkowo położyć wykładzinę. W krytycznych miejscach pożesz pociągnąc drut grzewczy oporowy ale jest to raczej rozwiązanie wymagające cięgłego zasilania 230V.
Na solary zimą nie stawiaj - agregat odpalony raz dziennie na godzinę-dwie rozwiązuje sprawę. Solary w zimie będą działały bardzo słąbo bo będzie małe nasłonecznienie, przykryje je śnieg, słońce jest tak nisko że kąt padania światła bardzo odbiża ich skutecznosć. Czasem tez możesz parkować po prostu w miejscu osłoniętym drzewami.
Kurtynę oddzielającą szoferkę robi się bardzo łątwo z tkanimy pikowanej z watolina w środku (taka jak do ocieplania kurtek) i mocuje się ja na zatrzaski które przykręcisz wkrętami do zabudowy aby połączenie było szczelne. To samo zrób na drzwi wejściowe. Kortyna od szoferki ma ograniczyć kubature do ogrzania, nie musi być specjalnie gruba. Ja z taką zasłoną miałem ukrop w środku a w szoferce 5-6 stopni przy -5 na zewnątrz i w szoferce trzymałem narty.
Autostoper - 2016-10-24, 09:35
michal_olk napisał/a: | Szukaj jednak takiego w którym jest możliwość takiego poprowadzenia przewodów grzewczych aby przemarzanie elementów instalacji wodnej nie było problemem. |
Czyli rozumiem, że moja założenie z webasto wodnym jest słuszne. A jak sprawdzić czy taka możliwość istnieje ? W tych fabrycznych kamperach łatwo się do tego dostać ? Chodzi mi o to że nie wiem na co dokładnie zwrócić uwagę?
michal_olk napisał/a: |
Jeśli będzie to alkowa to ja np. doprowadziłem do niej nadmuch ogrzewania trumy. Same piece trumy są bardzo wydajne - cały problem w rozprowadzeniu ciepłego powietrza. |
Właśnie alkowa mnie interesuje. Wiecznie rozłożone łóżko do mnie bardzo przemawia.
Już zacząłem poszukiwania kampera z alkową i dwoma stolikami (dużego). Mam nadzieję, że do końca kwietnia znajdę.
michal_olk napisał/a: |
Podłogę można docieplić od dołu (tak jest najlepiej bo ochronisz ewentualną instalację w podłodze) ) i dodatkowo położyć wykładzinę. W krytycznych miejscach pożesz pociągnąc drut grzewczy oporowy ale jest to raczej rozwiązanie wymagające cięgłego zasilania 230V.
|
Nie bardzo rozumiem stwierdzenie "od dołu"? Przybliżysz? Od podwozia, czy jakoś się podłogę ściąga?
michal_olk napisał/a: |
Na solary zimą nie stawiaj - agregat odpalony raz dziennie na godzinę-dwie rozwiązuje sprawę. Solary w zimie będą działały bardzo słąbo bo będzie małe nasłonecznienie, przykryje je śnieg, słońce jest tak nisko że kąt padania światła bardzo odbiża ich skutecznosć. Czasem tez możesz parkować po prostu w miejscu osłoniętym drzewami.
|
O tym nie pomyślałem, że nawet jak będę je codziennie odśnieżał to i tak słonko jest za nisko. Myślałem o rozwiązaniu 3 x 250W ale w takim razie to zrewiduję. Agregatem w dwie godziny doładuje aku?
michal_olk napisał/a: |
Kurtynę oddzielającą szoferkę robi się bardzo łątwo z tkanimy pikowanej z watolina w środku (taka jak do ocieplania kurtek) i mocuje się ja na zatrzaski które przykręcisz wkrętami do zabudowy aby połączenie było szczelne. To samo zrób na drzwi wejściowe. Kortyna od szoferki ma ograniczyć kubature do ogrzania, nie musi być specjalnie gruba. Ja z taką zasłoną miałem ukrop w środku a w szoferce 5-6 stopni przy -5 na zewnątrz i w szoferce trzymałem narty. |
Masz może jakieś zdjęcia? Zakładam że podobną izolację mogę zrobić na szyby. Taka kurtyna zdecydowanie będzie.
toscaner - 2016-10-24, 11:36
Słońce zimą może dawać wystarczająco prądu. Zależy gdzie planujesz stać.
Jako praktyk po 2 zimach w kamperze powiem, w IT sporo słońca, nawet zimą. W Szkocji zapomnij. Czyli te 750W na południu EU dadzą sporo.
Agregat? Zależy od ilości aku do naładowania, stopnia rozładowania, od ładowarki. Moich 440Ah rozładowanych już ładowarką 10A w 2h nie naładuję
Nawet ładowarka 50A kompletnie rozładowane będzie długo ładować. 50A to ok. 600-700W Czyli teoretycznie starczy mi agregat 1kW. Ale szukam większego skoro i tak będę już woził klamota.
Ja ma izolację tylko na szybach. Przy ujemnych dawałem jeszcze jakąś kotarę, ale też tylko na szyby. Taka podwójna izolacja. Ale kabinę mam zaizolowaną w pełni. Podłoga, trochę przód, drzwi. Jedynie te okna, więc docięty na wymiar podwójny alufox daje radę. Fotki wstawiałem wiele razy.
michal_olk - 2016-10-24, 12:35
Dodam, że należałoby w takim camperze minimalizować zużycie prądu czyli lodówka taka jaka ma toscaner raczej odpada. Ja zuzywam dziennie z rodzina 10-20Ah, max 30Ah więc to jest spokojnie do szybkiego uzupełnienia agregatem. Solar też jest i częściowo pokrywa to zużycie.
Bronek - 2016-10-24, 13:46
Jestem ciekaw np czy ładowanie Hondą przez kabel dedykowany do ładowania jest efektywniejsze od podłączenia do kampera w gniazdo 230?.
Tym bardziej, że wtedy l9dóweczka zasuwa bezpośrednio na 230volt.
Takie tam teoretyzowanie.
toscaner - 2016-10-24, 14:17
Bronek, chodzi Ci o ładowanie aku prosto z agregatu? A tam nie ma 8A tylko?
Michal, lodówka nie jest u mnie najbardziej prądożernym odbiornikiem.
Więcej dobowo żre mój stary Mac
Bronek - 2016-10-24, 14:26
Ano 8A.
I wszystko jasne.
michal_olk - 2016-10-24, 15:09
Słyszałem że ładowanie akumulatora z agregatu przez wyjście 12V jest szkodliwe dla samego agregatu i grozi jego uszkodzeniem na dłuższa metę. Wydaje mi się to dziwne ale mówiła mi to osoba bardzo "techniczna" więc sam nie wiem co o tym myśleć. ja w każdym razie tak robiłem wielekrotnie bo te 8A to więcej niż daje mój energoblok.
Autostoper, co do webasta wodnego - nie wypowiem się bo nie używałem. Na pewno bym nie zakładał że wkomponujesz przewody grzewcze w podłodze gotowego campera. Możesz to moim zdaniem użyć jako dogrzewanie narożników, za szafkami itd czyli tam gdzie jest pusta przestrzeń i zmieścisz węże od webasta. pomysł wydaje się być warty rozważenia ale w taki sposób nie ogrzejesz raczej całego campera. Nie wiem co o tym zatem myśleć.
Pisząc o izolacji od dołu miałem na myśli że wchodzisz pod auto i np. przyklejasz płyty ze styroduru do podłogi, wszędzie gdzie się da:) a może z jakiegoś innego materiału izolacyjnego - do przemyślenia. U mnie od dołu spokojnie jest gdzie i co przylepiać.
Co do zdjęć kotary nie mam teraz jak ale wygląda to mniej więcej tak jak to http://www.pioneer-leisur...or-Ducato-Cabin
tom-cio - 2016-10-24, 18:39
Natrysnijcie piane PUR zamknietokomorkowa twarda.Ja w tym albo na poczatku nastepnego tygodnia to zrobie.5cm to jak 10 styropianu,pelna wodoodpornosc,zero mostkow.Poszukkac w okolicy firm ocieplajacych natryskiem piany i podjechac jak beda jakis plaski dach pryskali.5 minut roboty dla natryskiwacza.Tylko ze musza przy okazji i pewnie za duzego kampera wezna ze 3 stowy za spod,tak 5 dych z metra.Ja piana od dwoch lat ocieplam wszystkie poddasza w budowanych przez siebie domach ,i wszystkie fundamenty twarda.I naprawde moge polecic,zaluje ,ze swojego od srodka nie ocieplilem.Ale teraz to juz ostatni dzwonek ,potem dopiero na wiosne,w minusowych nie pryskaja
Michal,gdzie mozna ta tkanine dostac?bo mi bardziej o tylne drzwi chodzi.No i te zarrzaski o ktorych piszesz ,ze mozna przykrecic,ja zawsze na przyszywane trafiam
Autostoper - 2017-08-10, 18:45
Ehhh..... Zapomniałem już o tym wątku
Miałem kupić coś powyżej 3,5 T ale jednak przeżyję w czymś mniejszym
W końcu po przeliczeniu kosztów podróży i postanowieniu, że mój następny kamper ma po remoncie być na minimum 10-15 lat z nami kupiłem w końcu autko. Czytałem, szukałem i doszedłem do wniosku, że każde stare auto będzie "mokre" a ja i tak będę chciał je przerobić .
Padło na MB 100 w zabudowie karaman (tylko dlatego że jeżeli nie zostałem oszukany to ma on w ściankach piankę i aluminiowe profile. Więcej o autku napiszę w nowym wątku teoretycznym (do wiosny chcę zaplanować budowę/przebudowę)
|
|