|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alternato
serwan - 2016-10-20, 11:24 Temat postu: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alternato hej,
mam instalacje w ktorej akumulator zabudowy nie jest ladowany z alternatora; poniewaz coraz zimniej na zewnatrz nie planuje tego sprawdzac/weryfikowac/naprawiac w tym roku, ale szukam alternatywy
pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?
pozdrawiam
serwan
krzlac - 2016-10-20, 11:39
A nie prościej i pewniej położyć gruby kabel od "+" jednego aku do "+" drugiego aku. Po drodze bezpiecznik 40-50A i przekaźnik 150A sterowany napięciem z alternatora. Masz wtedy fachową bezobsługową instalację. Silnik pracuje nasz ładowanie obu. Silnik stoi nie "doisz" rozruchowego. A swoją drogą w gniazdku zapalniczki jest "prąd wyprostowany".
serwan - 2016-10-20, 11:46
krzlac napisał/a: | A nie prościej i pewniej położyć gruby kabel od "+" jednego aku do "+" drugiego aku. Po drodze bezpiecznik 40-50A i przekaźnik 150A sterowany napięciem z alternatora. Masz wtedy fachową bezobsługową instalację. Silnik pracuje nasz ładowanie obu. Silnik stoi nie "doisz" rozruchowego. |
na wiosnę nie wykluczam takich prac ale jak pisałem, szukam tymczasowego na teraz
pozdrawiam
t
mrsulki - 2016-10-20, 17:19
serwan napisał/a: | jak pisałem, szukam tymczasowego na teraz
|
najprościej to zamieniać okresowo akumulatory miejscami
martini44 - 2016-10-20, 17:34
taka naprawa w moim kamperku zajęła mi na wiosnę 5 min dzięki pomocy kolegów z CT ... poszperaj na forum a znajdziesz podpowiedzi
Gewehr - 2016-10-20, 20:58
krzlac napisał/a: | A nie prościej i pewniej położyć gruby kabel od "+" jednego aku do "+" drugiego aku. Po drodze bezpiecznik 40-50A i przekaźnik 150A sterowany napięciem z alternatora. Masz wtedy fachową bezobsługową instalację. Silnik pracuje nasz ładowanie obu. Silnik stoi nie "doisz" rozruchowego. A swoją drogą w gniazdku zapalniczki jest "prąd wyprostowany". |
Co to oznacza "wyprostowany"?
krzlac - 2016-10-21, 08:48
Jako mechanik wyjaśniam - ten prąd nie jest krzywy
jacik - 2016-10-21, 09:05 Temat postu: Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter
serwan napisał/a: |
pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?
|
Obawiam się że przewody idące od zapalniczki są za cienkie i po prostu się spalą.
Jeżeli nie chcesz kombinować z przekaźnikami to jakiś porządny włącznik manualny w kabinie łączący plusy akumulatorów grubym kablem powinien załatwić sprawę.
np Hebel ukryty gdzieś pod siedzeniem.
serwan - 2016-10-21, 13:12 Temat postu: Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter
jacik napisał/a: | serwan napisał/a: |
pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?
|
Obawiam się że przewody idące od zapalniczki są za cienkie i po prostu się spalą.
Jeżeli nie chcesz kombinować z przekaźnikami to jakiś porządny włącznik manualny w kabinie łączący plusy akumulatorów grubym kablem powinien załatwić sprawę.
np Hebel ukryty gdzieś pod siedzeniem. |
ciągle mam obawy; takie rozwiązanie się sprawdzi dla dwóch takich samych, nowych akumulatorów ale jeżeli mam inny aku w silniku, inny w zabudowie (inne marki, pojemności, jeden nowy drugi ma 3 lata) to mam wątpliwości na ile funkcjonalnie takie rozwiązanie zadziała; regulator napięcia w alternatorze dostosuje się do którego obciążenia ładowania? na pewno nie tylko do akumulatora kabiny, w efekcie obawiam się że łączenie dwóch akumulatorów (różnych) w taki sposób spowoduje albo niedoładowywanie jednego, albo przeładowywanie drugiego.
ktoś może jeździ z dwoma różnymi aku podłączonymi między sobą na krótko?
pozdrawiam
serwan
krzlac - 2016-10-21, 14:13
Maciej S. napisał/a: | Po wyłącznieu odpiąć aku zabudowy i po temacie. |
Dlatego właśnie przekaźnik lub ostatecznie "hebel". Inaczej poświecisz, poogladsz TV itd, ale możesz już nie odpalić silnika.
toscaner - 2016-10-21, 17:43 Temat postu: Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter
serwan napisał/a: |
ktoś może jeździ z dwoma różnymi aku podłączonymi między sobą na krótko?
pozdrawiam
serwan |
Prawie każdy tylko o tym nie wie, albo nie chce wiedzieć.
Prawie wszystkie firmowe kampery mają takie łączenie przekaźnikiem (separatorem itp) gdy alternator zaczyna pracę.
Prawie każdy ma inny aku pod maską, inny w zabudowie. Odpala silnik i ...no i masz
Niektórzy wsadzili opornicę z żarówek, ale firmowo tego nie mają.
Ważne co po zgaszeniu, żeby ten pod maską nie był rozładowywany. Ale już o tym napisane.
Gewehr - 2016-10-21, 17:58 Temat postu: Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter
serwan napisał/a: | hej,
mam instalacje w ktorej akumulator zabudowy nie jest ladowany z alternatora; poniewaz coraz zimniej na zewnatrz nie planuje tego sprawdzac/weryfikowac/naprawiac w tym roku, ale szukam alternatywy
pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?
pozdrawiam
serwan |
Jak chcesz mieć dobrze zrobione i bez ryzyka pożaru, to tanio nie będzie.
Musisz kupić przewód o grubości takiej jak masz podłączony w alternatorze B+ z akumulatorem. Długość taka, aby połączyć B+ z akumulatorem zabudowy. Do tego jeszcze trzeba dać przekaźnik o odpowiednich parametrach. Ja stosuję zwykle takie: http://www.texasindustria..._0332002156.asp Sprawdzają się znakomicie i nie ulegają szybkiej destrukcji. Do tego wymagany jest jeszcze bezpiecznik 60A MIDI http://www.tme.eu/pl/deta...Y2mSBoC_hfw_wcB
Potrzebna jeszcze będzie jedna oprawa MIDI, np. taka: http://allegro.pl/oprawa-...5077158317.html
Do tego jeszcze będą potrzebne jakieś oczka i konektory i przewód 1mm2.
Podłączenie:
Gruby przewód podłączasz pod B+ w alternatorze, a drugi jego koniec do przekaźnika(pod jedną ze śrubek). Cienki przewód podłączasz pod D+ w2 alternatorze, a drugi jego koniec do jednego z konektorów w przekaźniku. Z drugiej wsuwki w przekaźniku, ciągniesz przewód do masy. Następnie ciągniesz gruby przewód od drugiej śrubki w przekaźniku do plusa akumulatora zabudowy. Jak najbliżej klemy plusowej montujesz na tym przewodzie bezpiecznik. Przewody nie mogą nigdzie obcierać, ani luźno latać. Wszystkie złącza muszą być dobrze zagniecione. Musisz sprawdzić czy w Twoim aucie jest bezpiecznik przy akumulatorze rozruchowym na przewodzie B+. Powinien taki być, ale trzeba sprawdzić. Jak wszystko zrobisz wg tego co napisałem, będziesz się cieszył długim i bezawaryjnym ładowaniem zabudowy Starałem się opisać prosto, ale nie wiem czy mi się to udało Jak coś, to pytaj. O cudach z zapalniczki zapomnij, chyba że chcesz aby pokazali tlącego się kampera w TVN24
D+ to cienki przewód w alternatorze. B+ to gruby przewód w altku.
krzychu34 - 2016-10-21, 19:19
Moja instalacja ma wyprowadzenie poprzez przekaźnik aby ładować akumulatory zabudowy, jednak jest to odłączone przez poprzedniego właściciela. Na zabudowie jest 180 Ah i zastanawiam się czy to nie jest za duże obciążenie dla alternatora 55A? Oczywiście do ładowania ma akumulator silnika, więc dodatkowo 180Ah pewnie za dużo?
toscaner - 2016-10-21, 19:28
W teorii mógłby go szlak trafić, a w praktyce nie da i tak więcej niż może. A 180Ah to nie tak znowu dużo i po prostu zawsze jakieś wolne ampery polecą w stronę domowych. Zawsze możesz też w takim przypadku ograniczyć prąd na zabudowę właśnie tą opornicą.
Np dobrać tak, żeby nie szło więcej niż około 10A czy w tej okolicy.
Ładowarki wkamperach z reguły mają 10A, czasem więcej i też akumulatory się nimi ładują. Powoli, ale ważne, że zawsze coś na plus.
Gewehr - 2016-10-21, 19:30
krzychu34 napisał/a: | Moja instalacja ma wyprowadzenie poprzez przekaźnik aby ładować akumulatory zabudowy, jednak jest to odłączone przez poprzedniego właściciela. Na zabudowie jest 180 Ah i zastanawiam się czy to nie jest za duże obciążenie dla alternatora 55A? Oczywiście do ładowania ma akumulator silnika, więc dodatkowo 180Ah pewnie za dużo? |
Altka nie zabijesz, co najwyżej będą się wolniej ładowały akumulatory. Przy dużym rozładowaniu aku zabudowy, może wywalać bezpiecznik, jak jest mały i są cienkie przewody. Jakie to Ducato że ma tylko 55A? 1,9 przed 94?
krzychu34 - 2016-10-21, 19:44
2,5 94r, dodam że na zabudowie mam aku AGM, generalnie powinny ładować się chyba impulsowo, czy prąd z alternatora to dla nich dobre pożywienie? na razie są pod solarem, chyba zwykły PWM krzywdy im nie robi?
Gewehr - 2016-10-21, 19:49
Osobiście uważam że AGM w zabudowie to strata kasy.
Ludzie mają AGM jako rozruchowe i jeżdżą kilka lat. Ma tak kilku moich klientów Więc powinien sobie poradzić z prądem z alternatora. Masz te 2,5 przed 94, czy po 94?
krzychu34 - 2016-10-21, 20:01
równo 94, pewnie gdybym miał kupić te AGM-y to bym ich nie miał dostałem je za przysłowiową flaszkę, są z wymiany w dużych UPS, mają kilka lat, ale na jednym 90Ah żarówka 21W świeciła 2 doby i dalej miały ponad 11,7V, tak że ich kondycja jest OK i zdrówka om życzę
Gewehr - 2016-10-21, 20:06
Jak masz po 94, to możesz zamontować alternator nawet 180A. Takie były montowane do karetek i trafiają się na rynku.
PS: Przed 94 to "kwadraciak", czyli DI
toscaner - 2016-10-21, 20:10
90Ah to najczęściej przy prądzie C20, Ty rozładowywałeś prądem około C50, przy którym aku ma jakby więcej Ah.
Gorzej w drugą stronę.
Ale jak radzi Gewehr, też bym wymienił altka na większy, jeśli jest taka możliwość.
Choćby te bardziej popularne 120A.
serwan - 2017-01-26, 10:05
to jeszcze pytanie - zakładając że zepnę oba akumulatory ze sobą, to przez 'gruby kabel' co rozumiemy? 4ga? 2ga?
pozdrawiam
serwan
mrsulki - 2017-01-26, 10:24
Cytat: | przez 'gruby kabel' co rozumiemy? 4ga? 2ga? |
Minimum 16mm2
|
|