|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Zmiana DMC
miklo75 - 2017-01-02, 16:18 Temat postu: Zmiana DMC Koleżanki Koledzy
Proszę o informację czy możliwa jest zmiana DMC z 5500kg na 3500kg.
W tej chwili w dowodzie rejestracyjnym jest autobus z liczbą pasażerów zdaje się 23.
Masa własna obecnie 3030kg i wstępnie zakładam, że jest możliwe jej obniżenie do 2600-2700kg + zabudowa - optymistycznie powrót do pierwotnej wagi i zapas 500kg na pasażerów i inne ładunki.
Z wstępnego rozeznania w Internecie wynika, że w dół można:
http://www.norcom.com.pl/...er=asc&start=15
Rozmawiałem z rzeczoznawcą, który oświadczył, że DMC w Polsce jest nietykalne, ani w dół, ani w górę.
Co Wy na to?
makdrajwer - 2017-01-02, 16:25
Dokładnie tak. Masy nie zmienisz.
SlawekEwa - 2017-01-02, 16:30
Tak było 6 lat temu , teraz jest wiele zmian
Andrzej 73 - 2017-01-02, 16:33
Poczytaj ten temat.
http://www.camperteam.pl/...ight=zmiana+dmc
Kiedyś dokonałem niemożliwego.
Wszystko się da , zależy od przedstawionych argumentów w WK.
SlawekEwa - 2017-01-02, 17:28
Andrzej 73 napisał/a: | Poczytaj ten temat. |
Nie te czasy 7 lat temu
Następny proszę
SlawekEwa - 2017-01-02, 17:31
Andrzej 73 napisał/a: | Wszystko się da |
Teraz boją się wziąć
Andrzej 73 - 2017-01-02, 20:36
SlawekEwa napisał/a: | eraz boją się wz |
Czego boją się brać?
Przecież pisałem o argumentach , a nie o kasie.
Droga jest dość długa ale nieraz warto.
Trzeba napisać pismo w którym podamy argumenty które przekonają urzędnika do podjęcia przychylnej dla nas decyzji o zmianie DMC.
W Twoim przypadku zmiana ilości miejsc.
Niech podadzą sami stację diagnostyczną z ich wykazu oraz ich rzeczoznawcę.
Ważne aby od pojazdu wcześniej nie był opłacany podatek drogowy , bo jego strata dla UM/UG jest źle widziana i pewnie zmiana zostanie odrzucona.
bert - 2017-01-02, 20:38
dwa lata temu iveco (4010w1) z 4.2 dmc na 3.5dmc
kwit od iveco polska, ze pojazd spełnia warunki dla dmc 3.5.
OSKP
WK
gotowe
nie wiem jak dziś
miklo75 - 2017-01-03, 14:19
Odnalazłem przepisy na które powołują się diagności w przytoczonym powyżej linku, jest to: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
a dokładniej
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYMAGANIA DOTYCZĄCE KONTROLI ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE OCENY USTEREK PODCZAS PRZEPROWADZANIA DODATKOWEGO BADANIA TECHNICZNEGO POJAZDU
Dział II
Szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu
§ 1. Dział określa sposób ustalania danych technicznych pojazdu, zwłaszcza dopuszczalnej ładowności lub dopuszczalnej masy całkowitej oraz liczby miejsc.
§ 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy i dokumenty homologacyjne, dane producenta pojazdu, katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach dotyczących szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a w indywidualnych wypadkach, inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego pojazdu lub jego zespołów i elementów.
2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane:
1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31-58 i art. 66 ust. 6 ustawy;
2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2-5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu;
3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1727, z późn. zm.).
§ 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się:
1) przez zważenie całego pojazdu albo
2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu.
2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.
3. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy, lub w szczególnych przypadkach - dodatkowo odpowiednio innej specjalności.
§ 4. 1. Dopuszczalną ładowność pojazdu ustala się jako różnicę między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną.
2. Dopuszczalną ładowność i masę własną pojazdu określa się w zaokrągleniu do:
1) 10 kg - dla pojazdów o masie własnej do 2000 kg;
2) 50 kg - dla pozostałych pojazdów.
§ 5. 1. Liczbę miejsc w pojeździe ustala się tak, aby:
1) łączna masa osób znajdujących się w pojeździe nie powodowała przekroczenia jego dopuszczalnej masy całkowitej; masę pierwszej osoby przyjmuje się w wysokości 75 kg, a kolejnych w wysokości 68 kg, z zachowaniem warunków § 17 ust. 2 rozporządzenia o warunkach technicznych;
2) zachowane były wymagania dotyczące miejsc oraz pomieszczeń przeznaczonych lub przystosowanych do przewozu osób, określone dla danego rodzaju pojazdu w rozporządzeniu o warunkach technicznych.
2. Jeżeli przepisy ustawy zezwalają na przewóz danym rodzajem pojazdu osób stojących lub leżących, poza łączną liczbą miejsc należy określić również zawartą w niej liczbę miejsc do stania i leżenia.
§ 6. Inne dane techniczne pojazdu, np. rodzaj, podrodzaj, przeznaczenie, pojemność skokową silnika, ustala się, stosując odpowiednio zasady określone w § 2 działu.
miklo75 - 2017-01-03, 14:20
bert napisał/a: | dwa lata temu iveco (4010w1) z 4.2 dmc na 3.5dmc
kwit od iveco polska, ze pojazd spełnia warunki dla dmc 3.5.
OSKP
WK
gotowe
nie wiem jak dziś |
Opinię rzeczoznawcy robiłeś?
Andrzej 73 - 2017-01-03, 14:23
W naszym WK uwzględniają tylko rzeczoznawców wyznaczonych przez nich.
Ahmed - 2017-01-03, 14:36
miklo75 napisał/a: | Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu |
Dane są znane , DMC wynosi 5500 KG
miklo75 - 2017-01-03, 14:47
oskp napisał/a: | miklo75 napisał/a: | Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu |
Dane są znane , DMC wynosi 5500 KG |
Przeczytaj może troszeczkę niżej, paragraf 3 dokładnie, gdzie opisany jest np. przypadek zmiany przeznaczenia
miklo75 - 2017-01-03, 14:49
A mógłbyś dokładniej opisać jaką procedurę przeszedłeś, bo w temacie jest tylko (albo aż), że udało Ci się obniżyć DMC
moskit - 2017-01-03, 15:04
miklo75,
oskp ma rację
Ty chyba idziesz w kierunku zmiany homologacji tak mi się wydaje
bert - 2017-01-03, 15:31
miklo75 napisał/a: | bert napisał/a: | dwa lata temu iveco (4010w1) z 4.2 dmc na 3.5dmc
kwit od iveco polska, ze pojazd spełnia warunki dla dmc 3.5.
OSKP
WK
gotowe
nie wiem jak dziś |
Opinię rzeczoznawcy robiłeś? |
nie. Kluczowy był kwit od IVECO (dla diagnosty)
dla WK istotne dane od OSKP
miklo75 - 2017-01-03, 15:58
moskit napisał/a: | miklo75,
oskp ma rację
Ty chyba idziesz w kierunku zmiany homologacji tak mi się wydaje |
Na razie stoję i kombinuję jak by tu prawka "C" nie robić i Viatolla nie płacić.
moskit - 2017-01-03, 16:46
Uwierz mi C i Viatoll będzie Ciebie mniej kosztowało kasy i zachodu niż zmiana DMC
a trafisz na mobilną stację diagnostyczną ITD i do tego wkurw....go inspektora i cała operacja może pójść na marne
Andrzej 73 - 2017-01-03, 17:41
Wyciąg z homologacji od Fiata był w moim przypadku kluczowy.
Pomimo wszystko musiałem przejść rzeczoznawcę , ważenie pojazdu oraz zaliczyć stację diagnostyczną.
Bronek - 2017-01-03, 17:45
Andrzej 73 napisał/a: | Wyciąg z homologacji od Fiata był w moim przypadku kluczowy.
Pomimo wszystko musiałem przejść rzeczoznawcę , ważenie pojazdu oraz zaliczyć stację diagnostyczną.
|
Pamiętam jak mi doradzałeś. Ale niestety w moim przypadku nie do zdobycia.
Wszyscy w Fiacie mnie olali.
Andrzej 73 - 2017-01-03, 18:25
Zamiętki byłeś trzeba agresywnie naciskać.
Bronek - 2017-01-03, 18:46
Andrzej 73 napisał/a: | Zamiętki byłeś trzeba agresywnie naciskać.
|
Fakt, ale wtedy to i miętki byłem i letki. To mi tak bardzo nie zależało.
Teraz już dobijam do 3300 swojego DMC i albo STOP, albo zmiana kampera, albo udawać, że nie ma problemu.
Bo raczej na podwyższenie do 3500 nie mam co liczyć.
miklo75 - 2017-01-04, 09:42
Tak dla małego podsumowania tematu wklejam odpowiedź rzeczoznawcy, któremu zadałem podobne pytania i przedstawiłem poruszone tu argumenty:
"Witam Panie Mikołaju,
niestety w prawie polskim ustawodawca nie przewidział zmiany DMC pojazdu bez badań homologacyjnych.
Przytoczony przepis dotyczy sposobu postępowania podczas badania pojazdu przed pierwszą rejestracją w kraju gdy nieznane są wszystkie dane niezbędne do rejestracji, wówczas diagnosta powinien posłużyć się wszystkimi możliwymi katalogami z danymi pojazdów i przepis właściwie dotyczy ustalania nieznanej masy własnej i nacisków na osie.
Podstawą jest tabliczka znamionowa pojazdu która jest dokumentem wystawianym przez producenta.
W przypadku zmiany zabudowy pojazdu na nową zabudowę producent wydaje nową tabliczkę znamionową na swoją zabudowę a także świadectwo homologacji. Nawet gdyby któryś z diagnostów podjął się zmniejszenia DMC i urząd wydałby nowy dowód rejestracyjny ze zmianami, to informacje takie trafiają także do Urzędu Skarbowego, który z urzędu bada sprawę pod kątem ewentualnego zaniżenia podatków.
Reasumując, bez wyciągu z homologacji tego pojazdu nie można dokonać zmiany (obniżenia) DMC pojazdu."
miklo75 - 2017-01-04, 09:46
Z kąd wziąć wyciąg z homologacji? Auto to Mercedes o100 rocznik 1993 lub 4, fabrika w Hiszpanii, chyba już nawet nie istnieje.
Andrzej 73 - 2017-01-04, 10:27
O wyciąg powinieneś wystąpić do przedstawiciela Mercedesa w Polsce.
Tylko jest tak jak pisałem do Bronka trzeba ostro i pilnować swego.
miklo75 - 2017-01-04, 14:33
Chyba jednak oleję zmianę DMC i zrobię prawko na C i będzie spokój z nadwagą.
Pytanie do osób korzystających z kamperów powyżej 3,5T, czy jest to upierdliwe w sensie Viatolla? Koszty dużo większe w kraju i zagranicą? Jak OC?
Jakie plusy? Z tego co pamiętam to można czasowo (zdaje się max. na 6miesięcy) wyrejestrować samochód ciężarowy.
MAWI - 2017-01-04, 15:37
To jest samochód ciężarowy. Tylko specjalny kempingowy. Co do plusów. to 95%za 5% minusy. plusy to. zapominasz o qqgach i o kłopotach z dmc. minusy to trochę większe opłaty i tu i tam zakazy wjazdu.
ZEUS - 2017-01-04, 16:08
MAWI napisał/a: | zapominasz o qqgach |
SlawekEwa - 2017-01-04, 16:11
ZEUS napisał/a: | MAWI napisał/a: | zapominasz o qqgach |
|
O wagach trzeba okularki założyć
ZEUS - 2017-01-04, 16:13
SlawekEwa napisał/a: | trzeba okularki założyć |
qurde... chyba muszę zmienić bo obecne nie konwertują
miklo75 - 2017-01-04, 17:37
Na autostradach płatnych duża różnica?
kubanski - 2017-01-04, 18:40
miklo75 napisał/a: | Na autostradach płatnych duża różnica? |
Jeżeli oto pytasz,więc muszą koszty dla Ciebie być ważne.
Dlatego nawiążę do wypowiedzi kolegi Mawi,ale przedstawię tylko swój punkt widzenia.
Dla mnie akurat pow.3.5t -proporcje 10% za,90% przeciw.
Kat.C to najmniejszy problem.Opłaty to nie "trochę".
Viatoll Euro 2 to 40groszy za km.W tej chwili za przejazd z Wrocławia do Opola coś koło 8zł.Do Wrocławia nie płacę.
Viatoll wyjdzie około 80zł w jedną stronę.Czy to jest "trochę" więcej ?
Austria 22cent/1km.Francja,Włochy?
Do 3.5T już jest nie tanio.
Wszystko zależy od tego gdzie będziesz jeździł.
Po Polsce-ok.
Objazdówka po Europie,no nie widzę tego.Zakazów powyżej 3.5t nie brakuje.
My jeździmy na dłuugo,kilometrów też sporo.Święty nie jestem.czasem mam do 200kg za dużo.Balast którego mogę się pozbyć.Na ogół 3400kg.Wolę mobilnie,szybko bez dodatkowych atrakcji typu
go-box,telepass.
Jadąc na zimę do Portugalii 5.5t,czemu nie.
Akurat na niemieckich forach kamperowych, podstawowym pytaniem dotyczącym DMC,jest
jak je zwiększyć.Ale to inna rzeczywistość.
MAWI - 2017-01-04, 19:12
Może masz rację pisząc ,że każdy mierzy swoją miarą. W obecnej chwili sprzedałem tego dużego kampera i obecnie od jesieni podróżujemy nowym mniejszym ( krótszy o 30 cm ) ale do 3,5 t. I już mnie to denerwuje. Jak pojawi się na rynku wtórnym sensowny dwó-trzy latek ,o DMC 5,5 t.Nie będę się wahał. Kupię bez zastanowienia. Dlaczego?? Bo nie martwię się o mandaty za przeważanie , nie rozpaczam jak zobaczę na horyzoncie pasek ważący wybiórczo. Czy lotny patrol ITD .czy to w Polsce czy gdziekolwiek. A to jest najcenniejsze. Co do opłat w Polsce ,jest spora różnica na autostradach . To znaczy ,nikt Ci nie sprawdza DMC , więc jeśli nie posiadasz trzykołowca lub auta na bliźniakach to różnic nie ma. Viatol . ( zawsze unikałem autostrad Kamperowo)Ja przez ostatnie trzy lata wydałem może z 300 zł. Wszystko zależy od EURO ,ja miałem" 4". Za granicą moje auto traktowali jak każdego innego kampera ,nikt nie sprawdza wagi ( byle nie przeładować DMC) i nakleiki były na szybach. Więc nie demonizujmy. Co do zakazów wjazdów. Tam gdzie już są zakazy np. w Barcelonie przy wjeździe na MONTIUCK. Stoi jak byk zakaz wjazdu wszelkich kamperów. A coraz częściej jak nie chcą kamperów stawiają zakaz wjazdu dla poj o DMC >2,5 t. d. A jadąc małym tzn<3,5. liczysz i kombinujesz z czego zrezygnować i czego nie zabrać . A jak masz kimę na dachu agregacik prądowyw garażu i bagażnik pełen rowerów ,na pokładzie trzy osoby ( nawet nie cztery) Trochę napojów w garażu i w lodówce .To nie ma bata PRZEWAŻONY. ŚWIADOMIE ŁAMIESZ PRZEPISY.
MAWI - 2017-01-04, 19:22
Co do zmian DMC . To dobrze ,że nie wolno nam Polakom tego tykać . Bo jak by było wolno .To Polacy mieliby taczki zarejestrowane pow 3,5 a Jak trzeba to Żuk mógłby wozić z 5 ton . A na własne potrzeby w celu uniknięcia jakiś tam opłat wielkie ciężarówki były by do 3,5 t. Poluzowali nam trochę w rejestracji aut specjalnych ( brak opłat za podatek od środków transportu ) to co drugi chłop z warzywami jadący obładowany burakiem i cebulą . Na zderzaku posiadał blachę, mocowanie ( niby auto zimowego utrzymania)
Polak to kombinator.
frólik - 2017-01-04, 19:25
MAWI napisał/a: | Jak pojawi się na rynku wtórnym sensowny dwó-trzy latek ,o DMC 5,5 t.Nie będę się wahał. Kupię bez zastanowienia. |
... a co z przesiadką do blaszaka ?
kubanski - 2017-01-04, 19:34
MAWI napisał/a: | PRZEWAŻONY. ŚWIADOMIE ŁAMIESZ PRZEPISY. |
Tak tylko i wyłącznie na własne życzenie,wyciągając pełne wózki z Ipertosano.
Jak ja to lubię.
Z normalnymi zakupami mając wszystko na 2 m-ce kamperowania ważę 3400kg.
Wracając do Polski
kiedy wino i owoce morza wylewają mi się uszami jestem idealnie przepisowy (ale tylko wtedy).
Każdy ma inne potrzeby.
Nie chodzi o licytowanie się.
Uświadomić pytającym zagrożenia i koszty trzeba,zrobi co uważa.
MAWI - 2017-01-04, 20:30
frólik napisał/a: | .. a co z przesiadką do blaszaka ? |
Pawle pojeździłem troszkę blasznką . Super rozwiązanie , ale .......jak byś wcześniej nie jeździł BATORYM
Świstak - 2017-01-04, 21:08
Każda myszka swój ogonek chwali, pochwalę więc i ja... 7490kg nie stwarza zbyt wielu problemów choć trzeba się zaopatrzyć w dobrą nawigację. I to bardziej ze względu na wysokość niż na DMC. Przy tych gabarytach i DMC które oferuje Milka2 można w miarę komfortowo pomieszkiwać gdzie się tylko zamarzy w 2-3 osoby. Na szybkie weekendowe maratony - blaszanka i to niezbyt wysoka ani nie za długa. Taka którą będzie można zaparkować tam gdzie osobówki, a z zewnątrz nie będzie przypominać kampera. Wszystkie rozwiązania pośrednie to zawsze jakiś kompromis bo czegoś będzie brakować - albo miejsca, albo zapasów, albo DMC. Zwłaszcza jeśli mówimy o kilku osobowej ekipie na pokładzie. Inne potrzeby mają emeryci, a inne młode małżeństwa z trójką dzieci. Wyobraźcie sobie Wiesia Mawi trójką dzieciaków (z czego jedno o moich gabarytach) w Tadziowym "Kucyku"...
miklo75 - 2017-01-05, 14:49
Jak tak czytam Wasze wypowiedzi to dochodzę do wniosku, że ja chyba nawet nie mam wyjścia jak powyżej 3,5t. Moja załoga jest 6 osobowa, na razie ja ważę tyle co czwórka dzieci ale czas leci, do tego wiadomo bagaże, woda, rowerki, a nawet motorek by się chciało (i to nie jeden).
Obcy - 2017-02-05, 09:30
Ojtam ojtam,
Da sie zrobic - sam zmienilem w tamtym roku, wiec wszyscy piszacy ze "sie nie da" nie maja racji! Tylko nie "bez granic" i zawsze trudniej jest zmienic w "gore" niz w "dol".
miklo75 - 2017-02-05, 11:30
No to napisz jak żeś to czynił
Ahmed - 2017-02-05, 14:27
I gdzie , w DE czy PL
Obcy - 2017-02-21, 08:06
Malo czasu wiec dopiero teraz odpisze. Zmienilem w PL. Trzeba tylko miec potwierdzenie od producenta ze mozna to zrobic - w moim przypadku od Neoplana. W urzedach sie burzyli ze nie da sie, ze nie mozna, ze DMC rzecz swieta - a ja sie uparlem i po tygodniu bylo OK. Moge przeslac nowy dowod jesli ktos nie wierzy.
Pozdrawiam.
Ahmed - 2017-02-21, 09:03
Obcy napisał/a: | Trzeba tylko miec potwierdzenie od producenta ze mozna to zrobic |
Moim skromnym zdaniem, wspomniany dokument był homologacją potwierdzającą , że ten pojazd był homologowany również na wartość DMC na której Ci zależało
A to zupełnie inna bajka
Bogusław i Ewa - 2017-02-21, 10:32
Miałem zaniżone DMC(błąd przy rejestracji w Polsce ).Powrót do DMC fabrycznego,urząd rzeczoznawca diagnosta urząd problem w urzędzie.Uratowała mnie xero z briefu.Mam normalne DMC-nerwy i niemała kasa
Ahmed - 2017-02-21, 10:42
Bogusław i Ewa napisał/a: | rzeczoznawca |
Niepotrzebnie
Bogusław i Ewa - 2017-02-21, 12:55
Rzeczoznawcy zażądał urząd.Po dostarczeniu opinii zapytano się mnie na jakiej podstawie rzeczoznawca wystawił orzeczenie.Kazano mi dostarczyć od niego te dokumenty.Po interwencji u kierowniczki i pokazaniu jej xero briefu(na szczęście miałem)orzekła że mam szczęście że mam te xero bo inaczej nici z tematu. (Białystok)
Ahmed - 2017-02-21, 13:30
Bogusław i Ewa napisał/a: | Rzeczoznawcy zażądał urząd |
Nie wiem czy miał prawo do tego , raczej wątpię ....
Bogusław i Ewa napisał/a: | Po dostarczeniu opinii zapytano się mnie na jakiej podstawie rzeczoznawca wystawił orzeczenie |
Tragedia
Tabliczka znamionowa z poprawną wartością była ? Była
Xero dowodu z poprawną wartością było ? Było
Powinieneś ich zaatakować , że to właśnie oni wpisali Ci niepoprawne dane do dowodu , ja to im nawet za dowód rejestracyjny po wymianie nie zapłaciłbym
eler1 - 2017-02-21, 14:32
Bogusław i Ewa napisał/a: | i pokazaniu jej xero briefu(na szczęście miałem)orzekła że mam szczęście że mam te xero bo inaczej nici z tematu | Co za urzędy przecież jak przerejestrowujesz pojazd ściągają dokumenty z poprzedniego WK i tam przy rejestracji wszystko powinno być. Miałem podobną sytuacje tylko w swoim urzędzie WK był wpis w dowodzie w rubryce przeznaczenie że "przystosowany do przewozu osób" a w rubryce S1 3 miejsca , dopiero jak wyjęli dokumenty z archiwum poprawiono na 9 miejsc bo tak było w badaniu z 2000roku
|
|