Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Eura Mobil z 1992 r energoblok

IAAN - 2017-01-29, 17:22
Temat postu: Eura Mobil z 1992 r energoblok
Czy ktoś się zna na tym czy to co jest tam zamontowane nie jest czasem zwykłym prostownikiem ,czy to energoblok .Właściciel auta twierdzi że nie ładuje akumulatora w aucie po podpięciu pod prąd .czy to rozwiązanie fabryczne czy ktoś podmienił .
Jeśli tak co dołożyć aby aby ładował również aku w aucie ?

Comsio - 2017-01-29, 17:49

U siebie mam nowszy model.
W srodku może być bezpiecznik,u mnie taki jest, jak zrobi się zwara, wymiana bezpiecznika.

lepciak - 2017-01-30, 19:16
Temat postu: Re: Eura Mobil z 1992 r energoblok
IAAN napisał/a:
Czy ktoś się zna na tym czy to co jest tam zamontowane nie jest czasem zwykłym prostownikiem ,czy to energoblok .Właściciel auta twierdzi że nie ładuje akumulatora w aucie po podpięciu pod prąd .czy to rozwiązanie fabryczne czy ktoś podmienił .
Jeśli tak co dołożyć aby aby ładował również aku w aucie ?

Przerabiałem już temat. Wygląda na to, że ten prostownik to mocno zubożona lub bardzo wczesna wersja energobloku. Po jakimś czasie psuje się i pracując ciągle zasiarcza do upadłego akumulator pokładowy oraz całe pomieszczenie pod fotelem łącznie ze sobą przy okazji niszcząc przewody łączeniowe. Najprostsze wyjście to wymienić prostownik 7A na prostownik samoczynny i dołożyć przełącznik do ładowania obu akumulatorów na przemian. Ja zamontowałem przekaźnik czasowy który przełącza ładowanie między akumulatorami co dwie godziny. Brzmi to poważnie a jest proste jak konstrukcja cepa i nie nawaliło od ponad 6-ciu lat oraz niczego nie uszkodziło. Jeżeli interesują Ciebie szczegóły to poszukam zdjęcia i napiszę więcej.
Ktoś z pewnością tam grzebał gdyż żadna niemiecka firma nie zainstalowałaby drewnianej płyty pod urządzenia elektryczne. W oryginale była tam z pewnością blacha.

IAAN - 2017-01-30, 19:54

Jeżeli interesują Ciebie szczegóły to poszukam zdjęcia i napiszę więcej.
Ktoś z pewnością tam grzebał gdyż żadna niemiecka firma nie zainstalowałaby drewnianej płyty pod urządzenia elektryczne. W oryginale była tam z pewnością blacha.

Chętnie bym zobaczył jak podłączyłeś u siebie
Mówisz że te przekaźniki powinły być przykręcone do blachy a nie do drewnianej płyty ,płyta wygląda jak lekka sklejka i jest w kolorze zabudowy meblowej ,ale nie pamiętam jak wygląda od strony nóg kierowcy.
Na razie nie widać nigdzie aby coś było zasiarczone obecny właściciel kupił auto w tamtym roku i jeden sezon przejeździł
a może prościej dołożyć coś takiego do ładowania aku samochodowego http://allegro.pl/pt5-pro...6528712474.html

albo taki
http://allegro.pl/automat...6192308335.html

Czy mam rozumieć że ten co jest teraz w aucie nie ładuje w ogóle aku samochodu.

lepciak - 2017-01-31, 21:26

Znalazłem zdjęcia prostownika który pakowałem do kamperów

Jest to urządzenie produkcji angielskiej z instrukcją po polsku którą opracował Polak a nie Chińczyk z automatycznego tłumacza.

Prostownik wyposażony jest w wyświetlacz który podczas pracy prezentuje sytuację w układzie.

Interesujące nas parametry to napięcie na akumulatorze, prąd ładowania oraz procent naładowania akumulatora. Prostownik wyposażony jest w pamięć zasilaną z bateryjki wielkości 5 groszy umieszczonej wewnątrz urządzenia dzięki czemu raz wybrane parametry ładowania będą zapamiętane nawet po wyłączeniu z sieci czy przemieszczeniu prostownika do innego pomieszczenia. Po ponownym podłączeniu do prądu samoczynnie rozpoczyna analizowanie stanu podłączonego akumulatora i ustala parametry ładowania. Tę właściwość wykorzystałem do ładowania dwóch różnych akumulatorów w kamperze realizując ją przy pomocy dwustanowego przekaźnika czasowego nastawionego na przełączanie się co dwie godziny na pierwszą lub drugą baterię. Włączony w układ solar nie ma żadnego wpływu na prawidłowość działania. Po naładowaniu akumulatora przełącza się na tryb czuwania a po obniżeniu się napięcia na aku samoczynnie załącza się. Prostownik sprawdza się również w przypadku kiedy odstawiamy kampera na zimę i nie zaglądamy do niego aż do wiosny.
Co jakiś czas urządzenie samoczynnie przełącza się na tryb odsiarczania akumulatora. Nie zamocowałem prostownika w kamperze na stałe lecz przystosowałem do przenoszenia montując odpowiednie wtyczki gdyż czasami jest potrzebny do zasilenia innego urządzenia.
Prostownik prezentowany na: http://allegro.pl/automat...6192308335.html/ doskonale nadaje się do permanentnego doładowywania akumulatora w sezonie zimowym gdyż jego prąd ładowania nie przekracza 0,5A lub 1A i posiada zabezpieczenie przed przeładowaniem. Sam używam podobne - kupione swego czasu w LIDL za 29 zł /sztuka. Do ładowania akumulatorów w sezonie turystycznym nie nadaje się z uwagi na mały prąd ładowania.
Prostownik http://allegro.pl/pt5-pro...6528712474.html jest standardowym urządzeniem do ładowania aku bez żadnego sterowania czy zabezpieczenia przed przeładowaniem. Po naładowaniu aku - jeżeli nie zostanie odłączony - będzie doładowywał go dalej doprowadzając w końcu do jego zasiarczenia.

SlawekEwa - 2017-01-31, 22:40

linki nie działają :(
lepciak - 2017-02-01, 11:47

SlawekEwa napisał/a:
linki nie działają :(

Linki działają w poście IAANa. Ja je tylko przytoczyłem dla przykładu.

TomaszG - 2017-02-02, 08:59
Temat postu: Re: Eura Mobil z 1992 r energoblok
[quote="lepciak"]
IAAN napisał/a:
Ja zamontowałem przekaźnik czasowy który przełącza ładowanie między akumulatorami co dwie godziny. Brzmi to poważnie a jest proste jak konstrukcja cepa i nie nawaliło od ponad 6-ciu lat oraz niczego nie uszkodziło. Jeżeli interesują Ciebie szczegóły to poszukam zdjęcia i napiszę więcej.
.

Witam, poproszę o więcej info n/t tego przekażnika

lepciak - 2017-02-02, 19:03

TomaszG
Przekaźnik PCU-520 produkcji F&F Pabianice z instrukcją obsługi do pobrania.
Inny - o wiele lepszy przekaźnik o tym samym sposobie działania to RTx-170 i RTx-171 to produkt firmy Alstom. Ciekawa sprawa - producent tych ostatnich naprawia je bez pobierania jakichkolwiek opłat. Co prawda - te przekaźniki psują się niezmiernie rzadko. Przekaźniki można kupić u producentów lub na Allegro. Stosuję je do sterowania sprężarkami chłodni przemysłowych i w kamperach jeżeli właściciel sobie tego życzy.
Jeżeli interesuje Ciebie sposób podłączenia i ustawianie działania - wyślij mi na p.w. lub komórkę swój adres e-mail. Podeślę schemat narysowany odręcznie z odpowiednim opisem. Nie mam już programu do kreślenia schematów na kompie ale wiedza w głowie została i wprawa do odręcznego kreślenia również.

Doktor - 2017-02-05, 17:51

Jeżeli chodzi o ten energoblok to jest oryginał. Mam u siebie dokładnie taki sam zestaw i co ciekawe ta drewniana tablica to też oryginał bo mam identyczną.U mnie działa to bez zarzutu.
lepciak - 2017-02-06, 18:51

Doktor napisał/a:
Jeżeli chodzi o ten energoblok to jest oryginał. Mam u siebie dokładnie taki sam zestaw i co ciekawe ta drewniana tablica to też oryginał bo mam identyczną.U mnie działa to bez zarzutu.

Aby uruchomić uszkodzone energobloki typu jak Ty masz czyli ponad dwudziesto pięcio letnie musiałbym dotrzeć do oryginału i na jego podstawie reanimować zgłoszone do naprawy. Taniej i pewniej wyjdzie wstawienie nowoczesnego prostownika z odpowiednimi dodatkami dostępnymi w chwili obecnej. W moim kamperze Buerstner również pracuje oryginalny energoblok - teraz już 25 lat w którym masa detali i podzespołów jest porządnie wygrzana pracując na granicy technicznej śmierci. Profilaktycznie sprawdziłem czy będzie do reanimacji i stwierdziłem, że prościej i łatwiej wypadnie wyposażenie go w elementy nowe.

IAAN - 2017-02-06, 20:31

Rozumiem że ten przekaźnik czasowy ma już ustawione przełączanie styków co 2 godziny fabrycznie.Nie mamw nim możliwości ręcznej regulacji czasu przełączania .
Schemat i opis dostałem i dziękuję bardzo

lepciak - 2017-02-07, 08:02

Omawiany przekaźnik jest przystosowany do zmiany nastaw w zależności od potrzeb zainteresowanego. Wejdź w Google na stronę F&F Pabianice i wyszukaj PCU-520. Na dole jest instrukcja nastaw. Mogę Ci ją przesłać bo często z niej korzystam. Opcja nastaw: zmiana co 2 godziny najbardziej sprawdza się w naszym przypadku.
IAAN - 2017-02-07, 08:18

Terz wszystko jasne link który podałeś w meilu nie pokazuje tego przekaźnika tylko stronę producenta i trzeba wyszukać na niej PCU-520 a wygląda tak tu jest czym kręcić .
lepciak - 2017-02-07, 08:37

Przełącznik FUNC ustawiasz w pozycji C lub D. Pozostałe dwa przełączniki po lewej stronie ustawiają czas działania pierwszego z przekaźników wykonawczych a odpowiadające im po prawej stronie czas działania drugiego.
IAAN - 2017-02-07, 14:36

Doktor napisał/a:
Jeżeli chodzi o ten energoblok to jest oryginał. Mam u siebie dokładnie taki sam zestaw i co ciekawe ta drewniana tablica to też oryginał bo mam identyczną.U mnie działa to bez zarzutu.

a czy ten twój ładuje akumulator auta

Doktor - 2017-02-07, 14:57

Nie. Tylko aku pokładowe. Ale tak na 100% to nie jestem pewien. Jak jest to dla Ciebie ważne mogę sprawdzić.
TomaszG - 2017-02-07, 15:44

U mnie także jest deska i taki energoblok i nawet przekaźniki takie same, nie ładuje w silniku akumulatora, sprawdzałem, ale rozładowuje chyba akumulator w zabudowie. Kupiłem kampera dwa sezony temu z padniętym jak się okazało aku zabudowy. Na wiosnę ub roku kupiłem nowy aku ,podpiąłem i użytkowałem . Po sezonie autko odstawiłem, i stoi sobie na podwórzu i znowu aku zabudowy rozładowany, nie działa nic na pokładzie. Ciekawe jest to ,że aku w silniku nie ładowałem od kupna w ogóle i działa, Odpaliłem kamperka normalnie w grudniu ub roku . Podpiąłem 230 v do zabudowy, energoblok zadziałał , bo naładował aku zabudowy, ale cóż, wczoraj sprawdzałem i znowu nie ma światełka w zabudowie, aku padł. Ostatecznie wyjąłem aku i ładuje w piwnicy, zobaczymy co dalej. Nie spodziewałem się takiego stanu rzeczy więc po podpięciu aku będę musiał sprawdzać jakoś gdzie ten prąd umyka. Albo korzystać z tego wyłącznika prądu na +
IAAN - 2017-02-07, 17:14

Zrób sobie hebel odcięcie minusa przy aku zabudowy tam w okolicach nóg kierowcy jes miejsce bo w tym moim taki jest i nie powinien rozładowywać się aku zabudowy jak będziesz chciał użyć prądu to załączysz hebel
TomaszG - 2017-02-08, 08:26

Właśnie mam taki wyłącznik na skrzynce pod fotelem pasażera . Taki jak na załączonym obrazku, który zamieścił kolega na początku wątku a ja pozwoliłem sobie na skopiowanie. Nie używałem go do tej pory , ale będę musiał pewnie dla spokoju
IAAN - 2017-02-08, 08:48

To zacznij go używać ,odłącza aku pokładowy od instalacji
TomaszG - 2017-02-08, 11:57

:mrgreen: Oczywiście że zacznę :!:
Doktor - 2017-02-08, 12:47

Tak podpowiem bo wymieniałem w poprzednim sezonie ten wyłącznik zabezpieczający i pasuje w miejsce oryginalnego od ciągnika. A czy nie masz przypadkiem wiecej niż jeden aku pokładowy? Ja mam trzy ale wcześniej też prąd mi uciekał. Okazało się że jeden z aku miał walnięta cele i cały czas rozładowywał dwa inne które były podłączone w szereg.
TomaszG - 2017-02-08, 15:41

Przekopałem cały spód i górę auta i nie znalazłem innych aku. Więc tylko ten i w komorze silnikowej drugi posiadam, :oops:
Doktor - 2017-02-09, 12:18

A sprawdzałeś pobór prądu miernikiem podczas wyłączonych wszystkich odbiorników. Można by przez to dojść czy przypadkiem jakieś urządzenie nie kradnie prądu. Zdarzało się że prąd kradł panel kontrolny- był zaśniedziały.Ja mam w szafkach oświetlenie na krańcówki może u Ciebie jest podobnie i krańcówki nie wyłączają się do końca. Najgorsze takie poszukiwania...
TomaszG - 2017-02-09, 12:22

No nie sprawdzałem, nie byłem świadomy tego stanu rzeczy. Szczerze , to nie chce mi się poszukiwać, korzystam tylko z kempingów z prądem, będę używał wyłącznika przy dłuższym postoju poza kempingiem. Na razie tak, jak czas pozwoli to zajmę się poszukiwaniami, lub poproszę kogoś ze znajomych w pobliżu, to może ogarnie się temat.
A co do oświetlenia to mam tylko podszafkowe świetlówki i w alkowie jedna żarówka. Kibelek też oświetlany dwiema żarówkami. Wszystko na wierzchu, więc widziałbym w nocy zę coś żarzy np.

Doktor - 2017-02-09, 12:42

Ano pogoda nie sprzyja takim poszukiwaniom. Zostaje jeszcze jedna kwestia czy poprzedni właściciel nie założył jakiegoś ciekawego ustrojstwa o którym nie wiesz jeszcze. ja miałem własnie te wewnętrzne oświetlenia szafek pod zlewem i szafy na ubrania.Ale tak jak mówisz najprościej i najszybciej założyć przełącznik i po kłopocie.
lepciak - 2017-02-10, 18:28

Znalazłem zdjęcia obrazujące wygląd pomieszczenia aku w kamperze po padnięciu "energobloku" starszej generacji.
Doskonale widać obecność soli nawet po próbie wyciągnięcia jej odkurzaczem.

Z pewnością do awarii układu przyczynił się kamperowicz własnoręcznie usprawniający działanie układu

Nie umiem powiedzieć czy od wniesionych usprawnień wpierw padł akumulator czy zasilacz (ten z lewej) który dostał zwarcie międzyzwojowe.

Wygląd wnętrza zasilacza ze zdjęcia powyżej


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group