Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Klimatyzacja zasilana z solarów

joko - 2017-02-28, 01:15
Temat postu: Klimatyzacja zasilana z solarów
O zasilaniu klimy zabudowy z różnych źródeł energii , w tym akumulatorów, agregatów, przez przetwornice , itp, było już sporo na tym forum, ale zawsze kończyło się na tym ,że tylko z 230V ma to sens z racji dużego "apetytu" na prąd.
Problem polegał na tym, że dostępne na rynku klimatyzatory o odpowiedniej wydajności , były tylko na 230V i wszystkie alternatywne źródła zasilania działały nijako "na około" , czyli zawsze na końcu była przetwornica na 230V.

Znalazłem kilka sprężarek działających na 12/24/36/48 lub 72V o różnych mocach i wydajnościach, a dodatkowo niektóre z nich mogą być zasilane bezpośrednio z solarów.
Przykładem może być choćby ta z Danfossa:

http://www.elma-rk.pl/img.../BD35F/spec.pdf

Jako ciekawostka - ze sterownikiem o oznaczeniu 101N0400 z solarów , jako jedynego źródła zasilania.

Jest tego oczywiście sporo na rynku w różnych wykonaniach i o różnych parametrach i aż dziw bierze , że tak ciągle trudno o dobry klimatyzator dedykowany do kampera, który działał by na 12V .

Inny przykład: http://www.ecvv.com/product/4094095.html

Poddaję temat pod dyskusję, niech wypowiedzą się osoby znające się na klimatyzatorach, czy przy podanych parametrach takich sprężarek dało by radę sklecić klimę , która mogła by skutecznie działać bezpośrednio z instalacji 12V, wspomaganej przez solary.

Liczę również na Kolegę Kodera, że ogarnie temat od strony fizyki :ok

Klima potrzebna jest przecież najbardziej wtedy kiedy słoneczka jest dużo , więc może jak ominiemy mało sprawne układy z przetwornicami to w końcu matematyka i fizyka będą łaskawsze :spoko

toscaner - 2017-02-28, 02:44

Ciekawy temat. Przyłączam się do dyskusji jako, że jestem tym zainteresowany od jakiś 4 lat. Uważam, że jest to jak najbardziej wykonalne. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę kampera z lepszą izolacją. No ale planujesz budować, więc zakładam, że i izolacji będzie więcej niż w standardowych kamperach.

Zrobiłem wiele pomiarów z tym ile potrzeba mocy na zachowanie jakiej różnicy temperatur. No w drugą stronę najwięcej czyli grzanie gdy zimno, ale Mariusz nie raz fajnie to tłumaczył - jakoś tak: "ciepła nie obchodzi w którą stronę przechodzi przez izolację" albo podobnie.
Czyli jedyna poprawka na to, że człowiek emituje jakieś 100W, więc trzeba by to wkalkulować.

No i liczby. Jakieś tam :)
2 osoby + mały pies + 400W grzejnik utrzymywały ok. 18 stopni wyższą temperaturę niż na zewnątrz. Upraszczając 600W (wliczyłem ludzi) daje o 18C więcej niż jest za oknem. Z tymi izolacjami u mnie.
Latem też teoretycznie potrzebowałbym ok. 400W tym razem mocy chłodniczej aby utrzymać różnicę 18C gdyby ...te 2 osoby chłodziły sobą kubaturę. Ale nie chłodzą, tylko grzeją, więc potrzeba tym razem więcej mocy chłodniczej aby uzyskać tą różnicę 18C. Wychodzi mi, że potrzebowałbym 800W (600+200)
Moc chłodnicza to z reguły 2,5x większa moc niż pobierana. Czyli de facto u mnie wystarczyłaby klima 320W aby uzyskać o 18C mniej niż na zewnątrz. To są rozważania, ale powinno nie odbiegać jeśli nie zrobiłem gdzieś błędu.
18C różnicy to za duża różnica choćby dla zdrowia. To raz, a dwa nie ma chyba klimatyzatora z regulowaną płynnie mocą chłodzącą, żebym mógł dobrać.
Trzy to są szacunkowe obliczenia, ale zakładam że ciepła nie obchodzi w którą stronę przechodzi przez izolację. No i wyszło, że mocy chłodzącej mamy 2x więcej niż grzejnika. Te założenia z ludźmi w środku. Pusty kamper to 600W w obie strony dla tych 18C różnicy.
Praktyczne? Domowy pingwin 1050W (2400) zasilany z kabla z domu w IT robił w kamperze dosłownie wypizd. Lodownię. Niestety nie mierzyłem temperatury :(

Na podstawie tych danych obstawiam, że gdybym u mnie wstawił klimę np. "bronkoklimę" + dorzucił paneli do 400W (więcej nie zmieszczę). Do tego panele u mnie są ponad dachem i robią cień, to spokojnie mogę kamperować nawet z przetwornicą. No ale wolałbym z klimą na takie 12V :) Zawsze to mniejsze straty. Chyba kupię tą bronkoklimę :)

Nie wiem czy przydały się te informacje, ale może do czegoś :mrgreen:

miklo75 - 2017-02-28, 09:16

Panowie wiem, że temat jest o klimie z solara, ale może ktoś ma pomysł na klimę na gaz?Skoro lodówka może, to może i klima też.
Roberto - 2017-02-28, 09:30

Temat również dla mnie bliski.
Mam Dometica 2200 na dachu i zamierzam go zdjąć bo nie potrzebuję tyle zimna a niestety z przetwornicy ciężko go wystartować :(

Może nie pamiętam jak wygląda "bronkoklima" ;) ale ja mam zamiar na najbliższe wakacje kupić takie cudo z Leroy Merlin: WAP-08EC13 1300 W EQUATION.
Takie ma parametry:
Wydajność chłodzenia 4500 BTU
Orientacyjna wielkość pomieszczenia od 6 do 9 m2
Przepływ powietrza 160 m3/h
Moc chłodnicza 1300 W
Głośność 65 dB
Klasa energetyczna A
Pobór mocy 450 W
Sterowanie mechaniczne, pilot
Funkcje timer 24 h
Wymiary produktu 38,5 x 61 x 30 cm

Testy odnośnie zasilania robione przez znajomego na podobnym urządzeniu wyszły pomyślnie. Z tym że on chciał schładzać za darmo mały warsztacik :)
Przy okazji innego tematu pisałem na forum, że dla mnie najważniejsze jest schłodzić przestrzeń w sypialni, czyli nad łóżkiem znajdującym się nad garażem. W sumie to jakieś 3-4 m3.

Jak niektórzy pamiętają, w moim autku mam dwie instalacje solarne z czego jedna 450W plus aku 200Ah i przetwornica sinus 3000W przeznaczona głównie pod zasilanie klimy. Gdyby było mało to teoretycznie jestem jeszcze w stanie zmieścić jeden solar 150W.
Klimę mam zamiar używać tylko gdy jest mega gorąco, a co się z tym wiąże przy bardzo dużym słońcu. Oczywiście tylko w dzień (max kilka godzin), bo przy generowanych przez nią 65dB i tak bym nie mógł spać.
Gdyby to co napisał Toscaner było prawdą, to taki klimatyzator powinien w kamperku się sprawdzić...

Ma to rację bytu :?: :confused

EDIT: Pewnie rozwiązanie na 12V mogłoby okazać się lepsze (mniej strat), ale na moje obecne zasoby czasowe i wiedzę dotyczącą klimatyzacji tylko taka rzeźba jest możliwa :wyszczerzony:

mdrmcn - 2017-02-28, 09:37

No niby rozwiązanie już jest, ale czy daje radę?
http://www.u-gofresco.com/de/

krzlac - 2017-02-28, 10:00

mdrmcn napisał/a:
No niby rozwiązanie już jest, ale czy daje radę?
http://www.u-gofresco.com/de/


1300 EUR. Aż mi się gorąco od tej klimy (ceny) zrobiło.

... na Amazon'ie widzę po 670 EUR - już "chłodniej".

Bronek - 2017-02-28, 10:38

:bylo "I nie o take Klime walczylim" :mrgreen:

To ten mój split był lżejszy i mniej watożerny .

380 wat wia przetwornica i tylko w dużym słońcu ..kilka godzin chodziła .Panele 200W akum. 130 Ah

Tego typu klimy są upierdliwe , wymagają przeróbek .

toscaner - 2017-02-28, 10:48

Wychodzi, że 12V i do tego ma pobieranie powietrza z zewnątrz. Czyli nie tworzy podciśnienia w "chałupie". Niektóre pingwiny mają tylko wydmuch, a pobieranie z wnętrza.
No i ciekawe jak to głośne jest.
Nadal lepiej wygląda i pewnie cichsza Bronkoklima, no ale ona na 230V
Mały Split na 12V byłby idealny. Czyli pogadaliśmy sobie, a wracamy do pomysłu Joko :)

mdrmcn - 2017-02-28, 10:54

Dobrze prawisz. Pobór z zewnątrz i pod zapalniczkę. Odchodzi przetwornica a to też coś tam prądu potrzebuje. No i bez splita. Teoretycznie na jazdę do kabiny a na postoju koło stołu. Ale info z pierwszej ręki o tym nie ma. Coś podobnego robi Intelb sw cubo się zwie
Bajaga - 2017-02-28, 11:50

toscaner napisał/a:

Mały Split na 12V byłby idealny. Czyli pogadaliśmy sobie, a wracamy do pomysłu Joko :)


Warto by sprawdzić jak jest rozwiązany temat klimy postojowej w amerykańskich truckach. W takiej Nevadzie czy Texasie nie ma szans odpoczywać bez klimy. Albo mają jakiś patent na 24v (bo instalacje w ciezarowkach są chyba tylko 24v) albo jak w kamperach odpalają agregat. Jeżeli wariant 2 to muszą mieć jakoś super ciche/wyciszone te agregaty by nie denerwowały drivera i sąsiadów. I może lepiej w taki agregat iść niż rzeźbić te wszystkie elektrownie, przetwornice, kable grubaśne, zabezpieczenia itp itd...

RadekNet - 2017-02-28, 12:42

Bajaga napisał/a:
toscaner napisał/a:

Mały Split na 12V byłby idealny. Czyli pogadaliśmy sobie, a wracamy do pomysłu Joko :)


Warto by sprawdzić jak jest rozwiązany temat klimy postojowej w amerykańskich truckach. W takiej Nevadzie czy Texasie nie ma szans odpoczywać bez klimy. Albo mają jakiś patent na 24v (bo instalacje w ciezarowkach są chyba tylko 24v) albo jak w kamperach odpalają agregat. Jeżeli wariant 2 to muszą mieć jakoś super ciche/wyciszone te agregaty by nie denerwowały drivera i sąsiadów. I może lepiej w taki agregat iść niż rzeźbić te wszystkie elektrownie, przetwornice, kable grubaśne, zabezpieczenia itp itd...


Oni to chyba pauzy z włączonymi silnikami kręcą. Tam nikomu nie przeszkadza dźwięk diesla.
Piszę "chyba", bo z autopsji nie znam ;) ale czytuje bloga polskiego truckera w USA i on o tym kiedyś pisał.

toscaner - 2017-02-28, 13:08

Agregat dobra sprawa, a taki zabudowany, wyciszony i automatycznie doładowujący aku, czy dający 230V gdy potrzeba więcej prądu.
Ale Joko dokładnie taki patent miał. Widać nie było to do końca zadowalające rozwiązanie.
Znaczy na zimę może, ale lato? Lato gdy można mieć prąd za free, miejsca na dużym dachu na panele sporo. To ma sens. Jeśli teoretycznie znów bym kamperował gorące miesiące na południu, to najbardziej gorąco jest wtedy gdy świeci słońce. Na dużym dachu można zmieścić i 600-750W paneli, to da realne w upale ok. 30A (600W) - 40A(750W). Moje 230W dawały zawsze ok. 13A.
Przy 30-40A ze słońca to już mamy pole do popisu dla małej klimy, takiej np. bronkoklimy. On ma 200W paneli, więc był niedobór w prądzie i resztę brało z aku. To musiało go w końcu rozładować. Przy takich 750W paneli, dobrej izolacji taka klima nawet mała nie musi pracować non stop, więc prądu starczy i dla innych urządzeń. A gdy jeszcze panele robią cień, jak u mnie, to kamper się jeszcze mniej nagrzewa. No i nie płacimy wtedy za paliwo do agregatu, ale paliwo to pryszcz. Nic nie pyrka i nic nie smrodzi.

Bronek - 2017-02-28, 13:41

Ad. dywagacje Toscanera, ważny jest też duży bufor (akumulator) i wracamy do kwesti, aż wstyd pisać :Lifepo4 :oops:

Ale Joko, widocznie już jest "w blokach startowych" pewnej swojej koncepcji , skoro szuka speców od sprężarek :lol:

toscaner - 2017-02-28, 16:13

Bronek, Lifepo niezaprzeczalnie najlepsze. No tu nie ma nawet co dyskutować. Po prostu ile naładujemy, tyle wyciągamy, ze stratą może 5%. Poza tym nieważny prąd obciążenia.
W kwasiakach tracimy min. 40% i więcej jeśli ciągniemy takie dziesiątki amper.

Jednak jedna poprawka do przypadku opisanego przeze mnie, zauważ, że gdyby na dachu było te 750W paneli dających pewne 40A (trzykrotność tego co u mnie, czyli pewniak) to Twoja klima u mnie by robiła zimnicę, a ciągnie mniej niż 40A. Czyli dalej zauważ, to czy kwasiak czy Lifepo w tym przypadku bez znaczenia, bo z niego nic, a wręcz nadmiar idzie na inne rzeczy czy ładowanie itd. Aku nie są drenowane jak w Twoim teście rok temu. Czy tam dwa. W ogóle.
Wiele, bardzo wiele robi izolacja. U mnie jest baaardzo dobra. 3-ci rok ją mam. Bez niej o dupę, bo straty jak cholera i nie starczy nawet 2x większa klima. Coś jak grzanie nieizolowanego domu z kamienia w IT zimą. ile byś nie wydał na grzanie i tak będzie zimno. Tylko tu w drugą stronę. :spoko

Jak zwykle trochę się temat rozjeżdża, ale z drugiej strony moje obserwacje i wyliczenia niewiele się zmienią dla klimy 12V, a jedynie będzie na korzyść, bo zostanie trochę % energii :ok

Bronek - 2017-02-28, 16:38

klima 12v upraszcza sprawę, niweluje straty przetwarzania prądu...
Wiadomo,
Masz rację, ale mimo wszystko nie zapominajmy o nocy, lodówce, tv itd. Więc gdyby duchota była w pochmurny dzień, to zapas energii musi być.
Czyli trzeba iść dwukierunkowo...

toscaner - 2017-02-28, 17:16

Zapas albo wspomniany agregat. Ostatecznie już tyle razy odpalałem silnik :haha:
Raz więcej, nawet latem niewiele by zmienił w statystykach motogodzin :ok

wlodo - 2017-02-28, 17:58

A gdyby tak...
-Agregat, wyciszony, ze sprzęgłem elektromagnetycznym, załączającym prądnicę lub sprężarkę klimatyzacji- samochodową.
-Sprężarka, lodówkowa na 12v o odpowiedniej mocy, i rurki w ścianach, cieniutkie miedziane + chłodniczni z wentylatorkami. Mamy z nadwozia wnętrze lodówki, a po przełączeniu zaworka-ogrzewanie.
Te sprężarki na 12v w firmowych lodówkach są strasznie drogie. ALEEE!!! pojawi się niedługo lodówka nasza z o WIELE niższą ceną. I to już będzie warto "rzebić"klimę.
(tyle wiem, o więcej nie pytać :-P )

koder - 2017-03-01, 09:48

A przypadkiem te klimatyzacje, co się na dachach busów montuje, to nie są zasilane z 12V?
Brodacz77 - 2017-03-01, 10:13

Tak sobie czytam i myślę, gdzie napisać - czy w temacie klimy z solarów czy - czy potrzebne mi są solary.

Docelowo ma być klima, więc napiszę tutaj.

Po przewertowaniu wielu wątków, paru rozmowach telefonicznych doszedłem do wniosku, że najlepsze mono. Już zasadniczo nawet wybrałem elektrownie:

http://allegro.pl/panele-...6047765125.html

2szt x 290W = teoretyczne 580W zysku

Do tego Tracer 40A http://allegro.pl/regulat...6689861758.html

Aku - docelowo klasyczne kwasiaki szt 2 - narazie jest jeden 200Ah

Skoro (może kiedyś) Dometic 1100 pożera 42A - to jest szansa, że zbilansuje się to energetycznie, żeby nie zjadło aku.

Przy pogaduchach z kolegą od bigosu :mrgreen: znaleźliśmy jeszcze używki poli 235W, rzut beretem z antenką ode mnie (akurat przesyłki mają w cenach promocyjnych ci sprzedający) http://allegro.pl/canadia...6686900045.html

I teraz zastanawiam się - Sharpy x 2 = 580W czy 3 poli używki - 705W :roll: wyjdą w cenie jednego Sharpa. Tracer 40A powinien je ogarnąć.

Bronek - 2017-03-01, 10:33

Są na TIRy 24 volt i 12v . Montowane na dacha lub tylnej ścianie kabin
To pewnie typ split .
Niestety o niskiej wydajnośći . Cena porównywalna do kamperowych

Póki co znalazłem 24v http://www.thermoking.com...cher-cooltronic
ale widziałem tez 12v

chyba tu tez

https://www.webasto.com/p...chowy-40-99-kw/

Cytat:

Systemy klimatyzacji: Klimatyzator dachowy 4,0 - 9,9 kW

Klimatyzatory dachowe z tej serii to doskonałe rozwiązania dla różnego rodzaju pojazdów użytkowych: od minibusów dla maks. 15 pasażerów, poprzez karetki pogotowia i pojazdy straży pożarnej, po maszyny rolnicze i budowlane. Stały przepływ powietrza zapewniają zintegrowane wentylatory i dmuchawy wyróżniające się wyjątkową wydajnością i trwałością. Systemy te są znane nie tylko ze swej niezawodności, ale także z długiego cyklu życiowego.

Szeroka gama dedykowanych akcesoriów obejmuje elementy obsługowe, kratki i kanały dystrybucji powietrza, a także kompletne zestawy montażowe. Urządzenia można dostosować do indywidualnych wymagań, włącznie z pomalowaniem na kolor lakieru pojazdu.

Aby zapewnić pełną kontrolę nad klimatem w pojeździe, modele Portofino i San Marino oferują także funkcję ogrzewania.
Zalety produktu
Specyfikacja techniczna modeli Portofino, Minsk i San Marino
Klimatyzator 1.Portofino ..... ; 2.Minsk .....;3. San Marino
Moc chłodnicza (kW) 1.4,0 ; .... 2. 5,0 (2) .......3.;6,2
Moc grzewcza (kW) 5,0 (1) .....;– ;8,0
Czynnik chłodniczy wszystkie trzy R134a
Napięcie znamionowe (V) 12 / 24 V ;...wszystkie trzy
Maksymalny pobór (A) przy 12 V 1. 20,0 ; 2. ...9,0 ;... 2.. 19,5
Maksymalny wydatek powietrza
wentylatora parownika (m³/h) 1..400 ;...2... 450 ..... 3.;550
Wymiary dł. x szer. x wys. (mm) 1. 600 x 900 x 190 2. ;505 x 460 x 145 ;
3..605 x 800 x 165
Waga (kg) 1...15,5kg 2...16,0kg 3...25,0kg


toscaner - 2017-03-01, 11:02

Ponad 3 letnie używki to ja mam na dachu. Sam z tej okazji zastanawiam się czy 3-cia, którą dokupię nie będzie używką. Byłyby w podobnym wieku i miałbym 390-400W :mrgreen:
Tracer 20A niby do 260W, ale ja mam 260W i nie widziałem nigdy powyżej 13,5A na nim, czy to w środku lata we Włoszech czy środku lata Szkocji, czy płasko czy podniesione. Do 20A brakuje 1/3, czyli powinien ogarnąć. Pewnie ma jeszcze jakiś % zapas.
Ewentualnie podepnę do nowo zakupionego PWM 30A, a Tracer będzie do Z2 :)
W Z2 będzie i klima ze słońca i pewnie jeszcze agregat na zimę :ok

Bajaga - 2017-03-01, 13:56

Bronek napisał/a:


https://www.webasto.com/p...chowy-40-99-kw/


Mnie zainteresował model Compact Cooler 5 lite, zasilenie na 12v i 24v, moc chlodnicza 4kw, max pobór prądu 13A, waga 11,5kg wysokość 16,5cm. Te parametry wydają mi się idealne.
I pytanie do elektryków : przy tych parametrach jak to się ma do zasilania solarami na greckiej dzikiej plaży?

toscaner - 2017-03-01, 14:03

Bajaga, 11-13A to mi dawały każdego słonecznego dnia panele 260W w IT w okresie od kwietnia do września tak mniej więcej. Najwięcej w okresie maj-czerwiec.
Panele o jeszcze większej mocy będą dawały nadwyżkę do ładowania aku po nocy itd.

Bardziej mnie zastanawia skąd te 4kW przy prądzie zaledwie 13A

koder - 2017-03-01, 14:06

No no, 4kW z 13A? To by miało CoP >25, gdzie klimy zwykle chyba 5 nie bardzo przekraczają. Albo Webasto ma jakieś niezwykłe osiągnięcia, albo coś zatajają. Albo też bardzo wypadłem z obiegu :)
toscaner - 2017-03-01, 14:11

Jakby taka klima faktycznie przy takiej mocy chłodniczej brała tylko tyle amperków, to zmieniam moje nastawienie co do kamperowania po Europie. Przestanie mieć znaczenie gdzie w zależności od pory roku i biorę się za prze projektowanie Z2 i w końcu za jego budowę. W sumie wygrzałbym kości po roku w Szkocji, byle nie za dużo, bo wolę chłodek :haha:
Bajaga - 2017-03-01, 14:20

toscaner napisał/a:
Jakby taka klima faktycznie przy takiej mocy chłodniczej brała tylko tyle amperków, to zmieniam moje nastawienie co do kamperowania po Europie. :


No właśnie i mnie, elektrycznemu laikowi, wydaje się to być super rozwiązanie. To by faktycznie oznaczało stanie w dziczy na południu Europy, w ciszy z chłodnym wnętrzem. .. bajka... Może co bardziej rozgarnieci elektrycznie by podłubali w necie czy to prawda wszystko?

koder - 2017-03-01, 14:31

Cytat:
Technologia. Urządzenia Compact Cooler 5, 5 Lite (dostępne od października 2010 r.) i 8 są integrowane z systemem chłodzenia pojazdu, ponieważ nie są wyposażone we własne sprężarki.

Zatem jest to dodatkowy nawiew dla samochodu, który klimatyzację już ma. I działa oczywiście wtedy, gdy działa silnik.

Całkowicie niezależny jest Compact Cooler 4 E, który pobiera 68A prądu przy 3.5kW mocy (CoP = 4.3).

Bajaga - 2017-03-01, 14:45

koder napisał/a:

Całkowicie niezależny jest Compact Cooler 4 E, który pobiera 68A prądu przy 3.5kW mocy (CoP = 4.3).


Ok, ważna to informacja. A te 68A da się zrobić solarami w słoneczny dzień ? A gdy już nie będzie słońca to jakie akumulatory potrzebne do obsługi takiego chłodzenia przez parę godzin ?

koder - 2017-03-01, 14:56

To nie takie proste. Mam wrażenie, że 3.5kW to ostra przesada dla dobrze wyizolowanego kampera. To jest klimatyzacja dla autobusów. Zrobić 68A solarami nie będzie łatwo (mówimy o 800W w piękny dzień, ustawione do słońca), ale może nie trzeba tyle; prawdopodobnie 1000W mocy chłodniczej by wystarczyło w zupełności, a to już ~250W solara.

:kawka:

Trzeba to przemyśleć.

Bajaga - 2017-03-01, 15:05

koder napisał/a:
To nie takie proste. Mam wrażenie, że 3.5kW to ostra przesada dla dobrze wyizolowanego kampera.


W domowej klimatyzacji przyjmuje się, że 1kW mocy chłodniczej wystarcza na 10m2 pokoju o standartowej wysokości.
Tak naprawdę, przyjmując że najważniejsze jest schłodzenie części sypialnianej to ideałem była by klima postojowa, najlepiej o mocy regulowanej powiedzmy 0,3kW-0,8kW. Tylko czy rynek już wymyślił takie rozwiązania ? 8-)

wirefree - 2017-03-01, 15:08

Bajaga napisał/a:
koder napisał/a:

Całkowicie niezależny jest Compact Cooler 4 E, który pobiera 68A prądu przy 3.5kW mocy (CoP = 4.3).


Ok, ważna to informacja. A te 68A da się zrobić solarami w słoneczny dzień ? A gdy już nie będzie słońca to jakie akumulatory potrzebne do obsługi takiego chłodzenia przez parę godzin ?



Raczej zapomnij o zasilaniu Klimy 3.5kW z AKu i solarow do tego potrzebne sa duuuze akumulatory i duuzo ogniw a to jest i ciezkie i wymaga duzej powierzchni. Jesli juz to taki Dometic podławkowy pobór mocy coś koło 1000W ale do bezpośredniego zasilania musiałbys miec solarów o moicy nominalnej 1500-2000W lub akumulatorów o pojemnosci 500-700Ah żeby taka klima pochodziła z 4-5 godzin. Jesłi już to raczej tylko agregat jako zasilanie.

Bronek - 2017-03-01, 15:19

Bajaga napisał/a:
koder napisał/a:
To nie takie proste. Mam wrażenie, że 3.5kW to ostra przesada dla dobrze wyizolowanego kampera.


W domowej klimatyzacji przyjmuje się, że 1kW mocy chłodniczej wystarcza na 10m2 pokoju o standartowej wysokości.
.......


Domowe parametry mają jedną przewagę, izolacja. Klima może mniej pracoeać
W kamperze walczy cały czas

rakro1 - 2017-03-01, 15:34

Bronek napisał/a:
Bajaga napisał/a:
koder napisał/a:
To nie takie proste. Mam wrażenie, że 3.5kW to ostra przesada dla dobrze wyizolowanego kampera.


W domowej klimatyzacji przyjmuje się, że 1kW mocy chłodniczej wystarcza na 10m2 pokoju o standartowej wysokości.
.......


Domowe parametry mają jedną przewagę, izolacja. Klima może mniej pracoeać
W kamperze walczy cały czas
- walczy,aż padnie :spoko
toscaner - 2017-03-01, 18:04

Cytat:
Zrobić 68A solarami nie będzie łatwo (mówimy o 800W w piękny dzień, ustawione do słońca), ale może nie trzeba tyle; prawdopodobnie 1000W mocy chłodniczej by wystarczyło w zupełności, a to już ~250W solara.


Nie ma szans, żeby z 800W paneli uzyskać 68A. Jedynie może w teorii. Niecałe 3 lata gapię się na wyświetlacze i z 260W nie wyciska więcej niż te 13-14A Czy to południe czy północ (chłodniej) czy latem czy panele podniesione czy nie.
Fakt, że widziałem kilka razy 16-17A, ale to było nie na Tracerze, tylko na tym starym pseudo MPPT, wiosną w IT, więc cholera wie, co on naprawdę pokazywał. Pozostałe ponad 2,5 roku nigdy nie widziałem więcej niż te prawie 14A. Prawie, bo 14A to może mignęło z kilka razy. Jako gapiący się przez ponad 2 lata praktyk na ekrany uśredniłem, żeby obliczyć prąd, że jest to 1/20 mocy paneli. Czyli 260W to przyjmuję realne 13A (coby nie czepiać się już niech będzie +/- kilka % )
Gdyby z 800W dało się mieć 68A, to z 400W analogicznie 34A.
Ja do moich 260W planuję dokupić 140W, aby mieć właśnie 400W (połowę) i realnie dobijać do 20A w słońcu oczywiście. Jeśli ktoś ma namiar na panele, które mi dadzą 34A z 400W, to wywalam moje (nawet mu dam moje gratis) i kupię te polecane nawet jutro. Ale jak nie będą dawać, to poproszę o zwrot całej kasy, bo w cuda i tabelki nie wierzę już. Aha i nie chodzi mi tu o jakieś panele z Nasa za pierdylion złotych. Bo chyba nie o takich rozmawiamy.

Czyli chcąc mieć 68A, takie realne, potrzebowalibyśmy ok. 1300W paneli.
Aha poprawka, ja mam polikrystaliczne. Możliwe, że mono dadzą jakiś % więcej, nie wiem. Do kolejnego kupię mono i będę się gapił 2 lata, to wam powiem. Ale wątpię, że nagle starczy pół tysiąca wat mniej. Chciałbym się mylić.

Co do mocy klimy, to polski dom z reguły ma lepszą i to sporo lepszą izolację niż kamper. Czyli przeciętny kamper może potrzebować więcej W, ale z 2 strony ma niższy sufit, więc wychodzi inna kubatura z metra kwadratowego. Najlepiej byłoby zrobić to co ja kiedyś w IT. Wsadzić do kampera pingwina o znanej mocy zasilanego z domu i zrobić pomiary temperatury latem. Jak szybko spada temp, do jakiej różnicy da się zejść w stosunku do temp na zewnątrz czy jak szybko później rośnie. Z takimi danymi Mariusz by nam wszystko policzył. Ja niestety nie mierzyłem temperatury wtedy, bo zajęty byłem czymś innym i zależało mi na chłodzie. A szkoda. Jakby nie było izolacja to bardzo ważna rzecz nie tylko przy grzaniu ale i chłodzeniu. :mrgreen:

Bajaga - 2017-03-01, 20:35

toscaner napisał/a:


Co do mocy klimy, to polski dom z reguły ma lepszą i to sporo lepszą izolację niż kamper. Czyli przeciętny kamper może potrzebować więcej W, ale z 2 strony ma niższy sufit, więc wychodzi inna kubatura z metra kwadratowego.


Pełna zgoda, dla domu liczymy wysokość 2,5m czego w kamperach nie ma. Dodatkowo w kamperze możemy odjąć miejsca ściśle zabudowane typu lodówka, zbiorniki, wc, szafki zapchane - tego nie potrzebujemy chłodzić tylko te metry sześcienne którymi oddychamy. Więc w kamperze w miarę nieźle zaizolowanym nie potrzeba tego chłodzenia aż tak strasznie dużo... No i w takim Maroku latem nie wymagałbym temperatury wewnątrz +18 ale +25 byłoby ok.
ps. Chyba trzeba się wziąć za produkcję takich klim, o ile się da. Kto wchodzi w biznes ? 8-) Założenia: schlodzenie sypialni czyli jakieś 6-8 m3 za pomocą solarów i aku. Taki zestaw gotowy do montażu.

wirefree - 2017-03-01, 20:44

Fantasta, ale zycze powodzenia.
Darek Szczecin - 2017-03-01, 21:00

a takie coś
https://www.sirocco.de/wp...Alaska-Back.pdf

Bajaga - 2017-03-01, 21:03

Darek Szczecin napisał/a:
a takie coś
https://www.sirocco.de/wp...Alaska-Back.pdf


Na oko wygląda pięknie ale ile żre ?

toscaner - 2017-03-01, 21:03

Bajaga napisał/a:
Założenia: schlodzenie sypialni czyli jakieś 6-8 m3 za pomocą solarów i aku. Taki zestaw gotowy do montażu.


Ja to zamierzam zrealizować, ale niestety w kolejnym kamperze. Ten za ciasny i za mało dachu. Możliwe, że w tym roku się zdecyduję na budowę. W końcu trzeba. Łapki aż świerzbią od 2016, ale jest jeden spory problem, o którym nie chcę się rozpisywać. W skrócie: nie mam na razie gdzie budować :(
Wynajęcie magazynu na rok w cenie 8-10tys £ trochę mnie zniechęca. Na krócej nikt nie chce nawet rozmawiać. Pod chmurką? W Szkocji?
Ale coś wymyślę :mrgreen:

Bajaga - 2017-03-01, 21:07

toscaner napisał/a:

Ja to zamierzam zrealizować, ale niestety w kolejnym kamperze.


Ja za to słabo się znam na elektryce ale nieźle na biznesie, więc kombinuje jakby to fachowo mówiąc zmonetyzować, znaczy zarobić :mrgreen: Wystarczy machnąć taki zestawik w cenie "end user" max 1500€ i będzie git, klienci będą :)

wirefree - 2017-03-01, 23:59

To machnij jak taki jestes Mac Giwer.

:)

joko - 2017-03-02, 01:03

Bajaga napisał/a:
Darek Szczecin napisał/a:
a takie coś
https://www.sirocco.de/wp...Alaska-Back.pdf


Na oko wygląda pięknie ale ile żre ?


Zeżre pewnie ile dadzą ........ a prądowo stawiam na jakieś 30-35A.
W/g danych katalogowych 950W mocy chłodniczej (3250BTU) , to jakieś 350-400W mocy pobieranej . . Mając z 500W na dachu, można by pewnie myśleć o tym aby taka klima ślizgała się po samych solarach ...... oczywiście teoria.

Generalnie widzę Koledzy,że popłynęliście w marzeniach dość grubo ..... niektórzy to nawet odlecieli (w produkcję :haha: )

Myślę, że rozważania na podstawie "suchych" parametrów , o tym czy z jednej strony solary dadzą radę, a z drugiej czy to starczy aby było chłodno, obarczone są błędem zbyt dużym błędem.

Uważam, że kilka rzeczy trzeba usystematyzować i wyjaśnić:

Zakładając temat , nie miałem na myśli rozwiązania, w którym z samego słońca będziemy mieli komfortowy chłód w gorące dni, od bladego świtu , aż do wieczora, ponieważ poza samym faktem, że jest to wręcz niemożliwe, to jest to zwyczajnie nie potrzebne.
Z praktyki użytkowania klimatyzacji zasilanej z wbudowanego agregatu prądotwórczego z automatycznym rozruchem (czyli na zasadzie "zawsze i wszędzie " kiedy tylko potrzeba) wiem, że , używa się jej zasadniczo tylko w ciepłe i gorące dni, podczas postojów w czasie podróży , oraz przed snem (czasami również w pierwszej części nocy).
Klima ratuje również życie , kiedy np. po powrocie ze zwiedzania, do pozostawionego na słońcu kampera , nie da się zwyczajnie wejść .
Kolejną sprawą, jest sama wydajność takiego układu , która nawet jeżeli będzie niższa od rozwiązań na 230V, to nie będzie od razu dyskwalifikująca. Ulga w upale i zaduchu , nawet jeżeli tylko częściowa, zawsze będzie lepsza od żadnej.
Idąc dalej, chłodzenie ukierunkowane jedynie na wybrane miejsce, otwiera kolejne możliwości.
Jeżeli musimy przebywać w nagrzanym kamperze to nawet lekkie schłodzenie tej przestrzeni , w której aktualnie się znajdujemy, już jest wartością nie do przecenienia. Jeżeli dodać do tego, bardziej inteligentny sposób "dystrybucji" chłodu , w którym np. zamiast usilnie starać się zbić temperaturę powietrza w sypialni, będziemy schładzać samo łóżko ,pościel, oraz najbliższe otoczenie ...... to nagle okaże się że cyfry przestają być tak przerażające, a fizyka zaczyna działać na naszą korzyść :spoko

Jeżeli nawet prądu z solarów nie wystarczy na 100% chwilowego zapotrzebowania klimy, to przy tylko okresowym jej używaniu może się okazać , że finalnie cała użyta dla niej moc i tak będzie pochodziła ze słońca (zbuforowana chwilowo na akumulatorze).
Mając klimę ze sprężarkę na 12V sterowaną elektronicznie , możemy ją używać również z mocą mniejszą od maksymalnej. Na przykład pozostawiamy kampera na parkingu i idziemy coś zwiedzać. Nawet jeżeli moc solarów będzie zbyt mała aby klima chodziła na 100% swoich możliwości, to i tak taki układ działający choćby na 50%, zawsze spowoduje, że po powrocie zastaniemy lepszą sytuację, niż gdyby tego nie było.

Bronek - 2017-03-02, 06:49

To co powyżej napisałeś, ja niemal uzyskałem na tej swojej małej klimatyzacji zaokiennej.

Pozostał bym przy niej, gdyby nie to, że stającna parkingu musiałem poświęcić trochę czasu na jej montaż.

Szkoda, że nie ma opcji ekonomicznej w klimatyzacjach kamperowych.
Bez obliczeń, bom laik, przećwiczyłem empirycznie i przy świadkach. :lol:

Ok 400 wat poboru z 200w solarów , buforowanych 130 Ah akumulatorem, spokojnie wystarczało na kilkugodzinną pracę w pełnym słońcu z małym kątem jego padania, południe Europy.

Szału nie było, ale pies przeżył i dało się wejść do kampera.

koder - 2017-03-02, 07:18

Bronek napisał/a:
Pozostał bym przy niej, gdyby nie to, że stającna parkingu musiałem poświęcić trochę czasu na jej montaż.

A nie dało się jej jakoś zabudować na stałe?

Bronek - 2017-03-02, 07:25

koder napisał/a:
Bronek napisał/a:
Pozostał bym przy niej, gdyby nie to, że stającna parkingu musiałem poświęcić trochę czasu na jej montaż.

A nie dało się jej jakoś zabudować na stałe?


Myślałem o tym, tym bardziej, że wcześniej rzeźbiłem trzy układy i to całkiem nawet sprawne z monobloków

Przewody tego splita to niecały metr, chyba związane to z lichą sprawnością układu. I tylko fachowiec mógłby to zrobić.
To nie USA w mojej wsi nikomu się... nie chciało (nie za darmo) pochylić nad tematem. Byłem i mechaników od klimy samochodowej i w firmie klimatyzacyjnej tej co nam montowała i serwisuje klimy w pracy.

koder - 2017-03-02, 08:05

Dirna Compact 1.4



Moc chłodząca: 1400W
Pobór prądu: 18 do 28A na 12V
Waga: 30kg
Cena: ~7000zł

Ta powinna dać radę z solarów.

Bronek - 2017-03-02, 08:15

Takie cuś, widziałbym u siebie w miejscu okna nad kabiną. Jest mi ono niepotrzebne.
W słońcu zasunięta roleta bo grzeje w nocy zasłonięte, bo ucieka ciepło. itd..

Wtedy waga nie tak straszna, chyba "beret" półitegry jako monolit lepiej znosi obciążenie

Cena i ewentualny serwis lekko zaporowe są.

krzlac - 2017-03-02, 08:42

Z tej samej strony dedykowana do kamera. Waga 17 kg i jeśli w opisie nie ma błędu to prądu konsumuje do 8 A/h.
wirefree - 2017-03-02, 09:10

To nie jest klimatyzacja a schładzacz powietrza , to taka jakbys powiesił w środku mokra szmate.
koder - 2017-03-02, 09:19

O ile daje radę odparować odpowiednią ilość wody i jednocześnie jej obieg jest odizolowany, to będzie działać równie dobrze. Parowanie wody pochłania bardzo dużo energii - w sensie, że dobrze chłodzi.

Jednak aby z takiego ewaporatora wyciągnąć 1400W mocy chłodzącej, to trzeba by odparować w godzinę 2.2kg wody (jeśli dobrze liczę). Wątpię, by to urządzenie dało radę.

Bronek - 2017-03-02, 09:36

Wg mnie "wodne" odpadają i kwita .
W suchym klimacie jeszcze jako tako, ale to dobre do kabiny kombajnu traktora.

Widziałem u kolegi z CT sprytnie z poborem wody z zbiornika głównego , ponoć jest zadowolony .

Jednak ja jestem sceptyczny .

koder - 2017-03-02, 09:55

Wodne mają potencjał właśnie o tyle, że w kamperze można wodę brać z głównego zbiornika. Ale żeby był efekt, to trzeba jej dużo brać, a odparowanie np. 20 litrów wody dziennie wcale nie jest proste.

Do tego pojawiają się problemy np. z kamieniem w wodzie, który raczej szybko zatka dysze.

toscaner - 2017-03-02, 12:11

To może wystarczy taka "łóżkowa klimatyzacja":


marcinPK - 2017-03-02, 12:46

Chciałem tylko zasygnalizować, iż już niedługo będę posiadał klimatyzację do zabudowy, wersja mini, zasilana z 12V, inverterową z modulowaną 200W-1000W mocą chłodniczą, przy poborze prądu 5~25A... w cenie nie przekraczającej 3tyś... tak więc można się wstrzymać z zakupem przesadnie drogich innych produktów... nie chcę traktować tego jakiejś jakiejś reklamy, jedynie informacja... będę udostępniał pierwsze sztuki do testów i wyrażania opinii. Produkt Nasz..., będzie też model bezinwerterowy, ~500W mocy chłodniczej, 12V 15A max.... idealna na wieczorne schładzanie sypialni.
Bronek - 2017-03-02, 12:54

Jestem szczerze zaciekawiony, miałem już niemal wszystkie warianty, oprócz dachowej.
I nie ma idealnej

Mógłbyś , choć w dużym zarysie... "do zabudowy" znaczy tzw. podławkowa?

marcinPK - 2017-03-02, 12:58

podławkowa, albo podpodłogowa, czyli montowana pod podwoziem, wtedy podłączenia węży pozostaną tylko ssanie i wypust 2xfi50, z możliwością rozdzielenia, albo podłączenia do istniejącego systemu ogrzewania trumy.
Bronek - 2017-03-02, 13:03

Z tą Trumą to mała uwaga.

Jeśli puścimy w rury z zew. papierowe czyli zwykłe zimne powietrze, to mogą zawilgnąć i grzybka złapać.

Niby są ekstra do klimatyzqcji.
Oczywiście to teoria i pewnie w różnych warunkach może być inaczej

Do tego często rury Trumy bywają punktowo przebijane, w celu cyrkulacji powietrza w przestrzeniach zamkniętych lub prawiezamkniętych

To kwestia każdego z osobna.

Np u siebie bym podłączył pod istniejącą instalację mojej klimy, przynajmnie do jednego z trzech wylotów z zastawką zwrotną.
Tak by był wybór... duża 230v gdy jest słupek , mała 12v gdy na "dziko."

marcinPK - 2017-03-02, 13:14

Co do rur trumy, to oczywiste, napisałem krótko o możliwości, bo dla podłączenia pod trumę, namawiał bym do wymiany, na specjalne przystosowane do ogrzewania i klimatyzacji, antybakteryjne z cząsteczkami nano... Jasnym jest, że takie prace należy przeprowadzić dobrze, czasami coś zmieniając... ale unikamy zbędnych wierceń i otworów... itd itp...
krzlac - 2017-03-02, 13:14

marcinPK napisał/a:
model bezinwerterowy, ~500W mocy chłodniczej, 12V 15A max.... idealna na wieczorne schładzanie sypialni.


Też jestem taką wersją "mini" zainteresowany. Szczególnie podpodwoziowa-w blaszaku mało miejsca. Już mam pomysł jak kanały nawiewowe poprowadzę - z wylotem pod sufitem.

Bronek - 2017-03-02, 13:20

Montując swoją klimę podławkową Dometic 2000, "narobiłem się" przepychając rury.
Kamera inspekcyjna była w użyciu.
Też już byłem bliski "wcięcia" się w Trumę.

Pomyśl o zastawce, jako elemet akcesoryjny, podobnie jak było właśnie w starych Trumach przy poborze powietrza z zewnątrz. Była ona sterowana linką.

Bajaga - 2017-03-02, 13:47

marcinPK napisał/a:
podławkowa, albo podpodłogowa, czyli montowana pod podwoziem, wtedy podłączenia węży pozostaną tylko ssanie i wypust 2xfi50, z możliwością rozdzielenia, albo podłączenia do istniejącego systemu ogrzewania trumy.


A możesz napisać jakie to będzie miało wymiary i wagę? No i czy w planach jest zrobienie obudowy i sprzedaż także wersji dachowej?

MiGa - 2017-03-02, 13:54

koder napisał/a:
O ile daje radę odparować odpowiednią ilość wody i jednocześnie jej obieg jest odizolowany, to będzie działać równie dobrze. Parowanie wody pochłania bardzo dużo energii - w sensie, że dobrze chłodzi.

Jednak aby z takiego ewaporatora wyciągnąć 1400W mocy chłodzącej, to trzeba by odparować w godzinę 2.2kg wody (jeśli dobrze liczę). Wątpię, by to urządzenie dało radę.


Mam w moim kamperze osobny zbiornik wody z możliwością uzupełnienia wody ze zbiornika podstawowego.Zawsze kilka stopni w rejonie sypialni i kuchni schłodzi.Minus pompka wody w garażu pod łóżkiem. Powinienem obudować by było ciszej. Pobór prądu niewielki do zasilania właśnie pompki i wentylatora na dachu. 12V.

koder - 2017-03-02, 14:52

MiGa napisał/a:
Mam w moim kamperze osobny zbiornik wody z możliwością uzupełnienia wody ze zbiornika podstawowego

Zdradzisz, ile to urządzenie w praktyce zużywa wody na godzinę, czy na dzień? To pozwoli oszacować faktyczną moc chłodzącą, myślę, że to będzie cenna informacja w tym wątku.

koder - 2017-03-02, 14:55

marcinPK napisał/a:
nie chcę traktować tego jakiejś jakiejś reklamy, jedynie informacja...

To jest bardzo dobry wątek do zamieszczania takich informacji - przecież wymieniamy się tutaj modelami, cenami i parametrami, więc nie krępuj się z podaniem oferty. Chętnie dowiem się więcej o waszym urządzeniu.

toscaner - 2017-03-02, 15:17

Ja też jestem zainteresowany :)
Roberto - 2017-03-02, 15:25

joko napisał/a:

Jeżeli nawet prądu z solarów nie wystarczy na 100% chwilowego zapotrzebowania klimy, to przy tylko okresowym jej używaniu może się okazać , że finalnie cała użyta dla niej moc i tak będzie pochodziła ze słońca (zbuforowana chwilowo na akumulatorze).


Joko - twój ostatni post dokładnie opisuje moje potrzeby ;)

marcinPK napisał/a:
podławkowa, albo podpodłogowa


Byłoby idealnie gdyby była wersja dachowa. Zdejmuję obecną i zakładam taką... :ok

tom-cio - 2017-03-02, 18:59

MarcinPK a ja zapisuje sie jako tester,a dziury to mozemy wiercic gdzie chcesz :szeroki_usmiech
MiGa - 2017-03-02, 21:39

koder napisał/a:
MiGa napisał/a:
Mam w moim kamperze osobny zbiornik wody z możliwością uzupełnienia wody ze zbiornika podstawowego

Zdradzisz, ile to urządzenie w praktyce zużywa wody na godzinę, czy na dzień? To pozwoli oszacować faktyczną moc chłodzącą, myślę, że to będzie cenna informacja w tym wątku.

Koder odpowiem wprost - nie wiem.W lecie sprawdzę.Zbiornik dedykowany jest wyposażony w pływak, który po przekroczeniu min.poziomu wody tak jak np. w domowym kibelku pobiera wodę z instalacji zbiornika podstawowego. Jak uzupełniam wodę to do zbiornika podstawowego i dedykowanego. Raz w roku wymieniam wkład w urządzeniu na dachu kampera .Przyznam się ,że ostatnio zajmowałem się takimi tematami w końcówce lat 70 na PŁ m.in. projektując czujnik entalpii do sterowania inst.klim.Dawne dzieje .Ale miło wspominam tak jak okres zamieszkiwania w Twoim mieście na os. Zamkowym.

koder - 2017-03-02, 21:45

MiGa napisał/a:
Koder odpowiem wprost - nie wiem.W lecie sprawdzę.

Jasne, miałem takie podejrzenie. Gdybyś pamiętał latem, to na postawie zużycia wody można dość prosto wyliczyć maksymalną zdolność chłodzenia.

MiGa napisał/a:
Ale miło wspominam tak jak okres zamieszkiwania w Twoim mieście na os. Zamkowym.

Mały ten świat. Też akurat na Zamkowym mieszkam :)

koder - 2017-03-03, 13:36

Taki pomysł na gorąco dorzucam:

A gdyby zdjąć ten standardowy pasek klinowy ze sprężarki klimy pod maską i zamontować tam silnik DC12V do zasilania tylko niej, z osobnym paskiem?

krzlac - 2017-03-03, 13:50

A gdyby jeszcze zastosować jakieś elektro-sprzęgiełko? W moim blaszaku jak w kabinie zimnym dmucha to i w budzie jest przyjemniej.
koder - 2017-03-03, 13:58

Elektro-sprzęgiełko powinno być w klimie seryjnie.
zbiegusek - 2017-03-03, 13:59

koder napisał/a:
Taki pomysł na gorąco dorzucam:
A gdyby zdjąć ten standardowy pasek klinowy ze sprężarki klimy pod maską i zamontować tam silnik DC12V do zasilania tylko niej, z osobnym paskiem?

Cytat z serwisówki Lublina:
Dane techniczne klimatyzatora m-ki Webasto (stosowanego w mikrobusach i bankowozach Lublin 3314 i 3424)
Moc ~5,0kW (4300kcal/h) przy prędkości obrotowej sprężarki 3500obr/min i temp. otoczenia 40stC.
Pobór mocy przez sprężarkę: 3,3kw przy 3500obr/min.
Pobór mocy elektrycznej: I/II/III stopień: 550/590/640W
Koniec cytatu.
Czyli trzebaby szuka silnika DC 12V o mocy minimum 3kW. Ile to będzie amper? 250? Dobrze liczę? :)

koder - 2017-03-03, 14:19

No tak, za dużo. Do tego CoP z tego co widzę ma mizerny. To inaczej - a może taką sprężarkę z hybrydy czy elektryka (pirus, leaf)? Urządzenie gotowe, z gotowym osprzętem, dostępne również na rynku wtórnym.
toscaner - 2017-03-03, 14:52

Z napięciami dałoby radę sobie poradzić. Moc płynnie regulować też zapewne jakoś
Ewentualnie kupić całość z takiego Priusa

janusz - 2017-03-03, 14:59

toscaner napisał/a:
Z napięciami dałoby radę sobie poradzić.

W aucie elektrycznym to napięcie pewno w setkach voltów i to prądu stałego.
http://autobeztajemnic.pl...czesci/233.html

marcinPK - 2017-03-03, 15:04

toscaner napisał/a:

Ewentualnie kupić całość z takiego Priusa


poszperajcie troszkę, co do sprężarki priusa.... ile Volt 3 fazowych brakuje od 12V, żeby to piękne małe cacko ruszyć... utnijcie temat w tym momencie...

koder - 2017-03-03, 15:08

marcinPK, przecież sprawdziłem - 500V, i seryjnie są przetwornice 12v->200V i 200V->500V. To nie jest coś nie do przeskoczenia, szczególnie, że można gotowe przetwornice kupić - nawet z tego samego samochodu, co sprężarkę. Można cały układ klimy wyrwać, ze sterowaniem, nawiewami, wentylatorami etc.

No, ale może się nie opłacać.

Powiedz coś więcej o tym waszym rozwiązaniu, naprawdę kilka osób jest tutaj zainteresowanych.

marcinPK - 2017-03-03, 15:43

jeszcze nie mogę, albo nie chcę, co najwyżej rozmiary, podałem parametry, w stosunku do reszty trwają jeszcze procedury... ja również poszukiwałem wielu możliwości i rozwiązań... dlatego powstaje to coś, a raczej jest już na ukończeniu... nie chcę naciągać, że idealne... więc powiedzmy prawie idealne dla 12V, z minimalnymi stratami i maksymalnymi możliwymi parametrami: uzyskowymi i rozmiarowymi, acha i wersja dachowa oczywiście, ale nie tak jak wszyscy, by sobie myśleli, a raczej jak jest to przyjęte na dziś...spieszymy, co by przed latem zdążyć... głównie z papierologią... Warunki greckie, chorwackie, w pełnym słońcu z dobrymi panelami słonecznymi, wyizolowanym wnętrzu. wer. mocniejsza sterowana inwerterem obsłuży bez zadyszki energetycznej, my testowaliśmy w gołym blaszaku i z lekkim cudzysłowiem na pełnej mocy dawała radę. Uwielbiam urządzenia proste z pełną kontrolą użytkownika a sterowanie mocą, jest dla lepiej ocieplonych wnętrz... złapię wolną chwilkę, to wrzucę bryły rozmiarowe, ale związane jest, jeszcze z poszukiwaniem wolnych przestrzeni... ad elektroniki priusa... znam ją doskonale, i raczej nie szarpnął bym się na to... bo po co? tzn, koszta, czas, nawet gdybym miał dostać całość za darmo... mówiąc o swoim, myślę tanie dobre urządzenie, jakie powinno już dawno być standardem, w każdym kamperze. Trochę też, żałuję, że za wcześnie wspomniałem, nie chcą spalić tematu, ale jeśli na czas nie przejdą mi sprawy patentów i zastrzeżeń wzorów przemysłowych, to i tak nikomu nic więcej nie powiem, ani nie pokażę co zrozumiałe... choć bardzo bym chciał... taki brutalny jest ten świat... brnąć z wymyślaniem i nadkładaniem komponentów można, ale jak zmieścić się w kosztach, rozmiarach, wyprodukować dobrze i jeszcze choć trochę zarobić... oki, wersja dla Vipów... pozłacana, limitowana za +500% ceny bazowej, też zapewne się znajdzie... I druga taka sama dla WOŚP.... ECH ROZMARZYŁEM SIĘ... WRACAM DO PRACY...gdybym tylko dysponował budżetem i możliwościami technologicznymi takiej Trumy, Dometica i innych wielkich...
Bronek - 2017-03-03, 17:10

Jestem zainteresowany zakupem, lubię jak się komuś chce :mrgreen: :kwiatki:
toscaner - 2017-03-03, 18:44

Dobrze, że napisałeś o ty bo wiele osób szuka rozwiązań i szukałoby a pewnie znalazło gdzie indziej. Ostatecznie było by po standardowemu, czyli jakaś klima na 230V, przetwornica, aku i ile się da paneli.
Teraz wiemy, że coś jest na rzeczy i coś się tworzy, więc można poczekać, jeśli to faktycznie działa i cenowo nie będzie rujnowało w porównaniu z powyższą opcją.
Pisz coś więcej jak tylko będziesz mógł.

joko - 2017-03-03, 22:42

MarcinPK, jeżeli Twoje rozwiązanie będzie wystarczająco sprawne i kompletne, czyli gotowe do użycia bez dodatkowej kombinacji, to na pewno klientów na to znajdziesz.
Skoro piszesz o patentach i wzorach zastrzeżonych to wnioskuję, że będzie to rozwiązanie inne od tradycyjnego układu klimatyzacji, bo inaczej nie było by co patentować :ok
Czekam również i ja z ciekawością na wynik Twojej pracy :spoko

Póki co , niezależnie od tego, szukam dalej własnego rozwiązania i mam kilka tropów.

1. W pierwszym poście zakładającym temat dałem linki do dwóch gotowych sprężarek na 12V , jako przykład na to, że takie gotowe produkty na rynku są dostępne (łącznie z elektroniką sterującą płynną regulacją mocy) i że jako takie mogą być w prosty sposób zaadaptowane w konstrukcjach własnych, ale również jako zamienniki do gotowych klimatyzatorów.
Zakładam, że wstawienie takiej sprężarki w miejsce oryginalnej na 230V w gotowym klimatyzatorze jest do ogarnięcia .

Znalazłem ostatnio coś takiego - popatrzcie na tabelkę na dole stronki z podanego niżej linku

https://www.aliexpress.co...2567344298.html

W ofercie mają sprężarki w różnych mocach i zasilaniach (12.24.48 ,72V) oraz w różnych obudowac, dzięki czemu znalezienie odpowiedniego egzemplarza do podmianki lub samodzielnej budowy klimatyzatora nie powinno stanowić problemu.

Genaralnie wpisując w wyszukiwarkę BOYARD , R134A i 12V jest tego cała masa do wyboru do koloru .

2. Temat zasilania klimatyzacji z solarów nie obejmuje jedynie rozwiązania polegającego na wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych i akumulatorów do zasilania sprężarki klimatyzatora .
Z bardzo dobrym skutkiem do zasilania klimatyzacji używa się również solarów odzyskujących moc cieplną słońca, czyli mówiąc prościej używa się ciepła do uzyskania zimna.
Chodzi mi o termochemiczny klimatyzator adsorpcyjny, zwany potocznie własnie klimatyzacją solarną.
W tych urządzeniach "napęd" dla czynnika chłodzącego stanowi głównie energia cieplna, której na dachu kampera w dni, kiedy klimy potrzebujemy , mamy pod dostatkiem , a prąd (w dużo mniejszej ilości) potrzebny jest jedynie do zasilania pompy obiegowej (pompy nie sprężarki !)

Do poczytania np tutaj : http://www.instalator.pl/...yzacja-solarna/

3. Kolejny temat to napęd sprężarki samochodowej klimatyzacji za pomocą silnika 12V z płynną regulacją mocy. Ja bym tak od razu nie odpuszczał tego tropu , tylko ze względu na to , że deklarowana moc takich układów jest znacząco wyższa od tego co możemy wyciągnąć z solarów i akumulatorów. Napędzając taką sprężarkę słabszym silnikiem pobierającym mniej mocy, nie uzyskamy parametrów takich jak przy napędzie z silnika,to oczywiste, ale jakieś uzyskamy nawet jak sprężarka będzie kręcić się wolniej. Wiadomo, że im większa moc układu klimatyzacji , tym większe są jego opory, a głównym ich źródłem jest zawór dławiący w układzie rozprężania. O to przecież chodzi, że im większe ciśnienie przed zaworem rozprężającym i "węższy" zawór, tym mocniejszy efekt rozprężania (schładzania czynnika), ale do tego potrzeba więcej mocy. Skoro więc zakładamy, że klimatyzacja dla naszych potrzeb ma zużywać mniej mocy (a tym samym posiadać mniejszą moc chłodniczą) , to może wystarczy napędzić tę samochodową silnikiem 12V z regulacją mocy (jak proponuje Koder),ale wprowadzić do układu drugi równoległy obieg (przełączany np. elektrozaworami) z "szerszym" zaworem rozpreżającym, lub zastosować jeden zawór , ale regulowany ?
Uzyskali byśmy dzięki temu nijako dwie klimatyzacje o różnych mocach i zasilaniach, ale bazujące na w większości tych samych podzepsołach.
Kiedy silnik pracuje , sprężarka napędzana jest z niego i klima działa w standardowy sposób, uzyskując pełną moc Kiedy silnik jest wyłaczony, sprężarkę napędza silnik 12V (przez sprzęgło elektromagnetyczne) a innych (lub inaczej ustawiony) zawór rozprężny powoduje, że sprężarka stawia mniejsze opory , a układ pracuje z mniejszą mocą.

Punkt 3. jest oczywiście teoretycznym jedynie rozważaniem, bo na klimach znam się tak jak większość, czyli wiem jak działa i jakie zjawiska w niej zachodzą ale jedynie ogólnie i bez praktycznych podstaw .
Zapewne osoba bardziej w temacie, mogła by moje pomysły potwierdzić , albo obalić :spoko

Z tych trzech punktów najbliższy jest mi, i jak sądzę najłatwiejszy w realizacji punkt 1 . Oczywiście nie mam zamiaru psuć swojego Dometic'a , i wymieniać mu na siłę sprężarkę, ale jakiś tani używany monoblock, można by już wybebeszyć :diabelski_usmiech

Punkt 2. jest na pewno najbardziej innowacyjny i zapewne dałby najlepsze rezultaty, ale wymaga wiekszej wiedzy w temacie , a doktoryzować się z chłodnictwa i klimatyzacji nie mam ani czasu ani chęci :-P
Może innowacyjność pomysłu MarcinaPK polega właśnie na takich lub podobnych rozwiązaniach, choć z podanych przez Niego parametrów mocy i poboru prądu wnioskuję , że chodzi jednak o rozwiązanie tradycyjne oparte na sprężarce 12V, a klucz do sukcesu tkwić będzie w tym, że będzie to po prostu rozwiązanie gotowe do montażu i uzycia, czyli dla tych , którzy chcą mieć i używać, a nie dla tych , którzy chcą zrobić coś własnymi ręcyma :ok

koder - 2017-03-04, 08:46

Wczoraj obgadywałem chyba wszystkie te warianty :)

W wariancie elektrycznym (1) panele mają 18%, sprawność sprężarki jest w okolicach 300%, więc sprawność całego układu będzie w okolicach 54%

Sprawność agregatu absorpcyjnego to około 65%, same pochłanianie słońca powyżej 80% też chyba będzie trudno uzyskać (chyba, że pójdziemy w absorbery próżniowe), więc ogólna sprawność ~52% jest gorsza, niż w przypadku elektrycznym.

Do tego agergat absorpcyjny jest chyba dość duży - tak patrząc po tym, ile zajmuje w lodówce i skalując do tych 500W.

Ja jeszcze pewne nadzieje pokładam w klimatyzatorze wodnym. Woda w kamperze w końcu jest dostępna, wystarczy wymyślić jak sprawnie odparować ten litr-dwa na godzinę. Mam już swoje typy, ale muszę zrobić kilka eksperymentów (i uśmiechnąć się do kogoś z drukarką 3d do przygotowania ew. prototypu)

janusz - 2017-03-04, 08:51

koder napisał/a:
Do tego agergat absorpcyjnyjest chyba dość duży
Ale za to cichy i to jego zaleta. I zasilany może być z byle czego co ma w sobie energię.
koder - 2017-03-04, 09:19

janusz napisał/a:
Ale za to cichy i to jego zaleta. I zasilany może być z byle czego co ma w sobie energię.

Niewątpliwa, dlatego jest rozważany. Mam tylko nadzieję, że nie okaże się, że taki o wydajności chłodniczej 500W nie będzie ważył 400kg i zajmował połowy samochodu. Bo przemysłowe są dosyć duże:


janusz - 2017-03-04, 09:21

koder napisał/a:
Bo przemysłowe są dosyć duże:

Ja bym tego na przyczepę zamontował i zabierał tylko wtedy gdy potrzebny. :bajer
Mogłoby okazać się że przestoi 10 lat w garażu jak mój agregat prądotwórczy do kampera kupiony. :haha:

tooFATtoDRIVE - 2017-04-24, 23:19

Witam, czy cos ruszylo sie w tym temacie?

marcinPK napisał/a:
Chciałem tylko zasygnalizować, iż już niedługo będę posiadał klimatyzację do zabudowy, wersja mini, zasilana z 12V, inverterową z modulowaną 200W-1000W mocą chłodniczą, przy poborze prądu 5~25A... w cenie nie przekraczającej 3tyś... tak więc można się wstrzymać z zakupem przesadnie drogich innych produktów... nie chcę traktować tego jakiejś jakiejś reklamy, jedynie informacja... będę udostępniał pierwsze sztuki do testów i wyrażania opinii. Produkt Nasz..., będzie też model bezinwerterowy, ~500W mocy chłodniczej, 12V 15A max.... idealna na wieczorne schładzanie sypialni.

MAWI - 2017-04-25, 15:23

Bo na temat zniknie ,a odzewu brak?? :shock: :shock: :shock: :shock:
Witek zbooY - 2017-04-26, 17:06

a może klima naturalna? jakby się tego pryndu ze słońca zebrało do jazdy... to powinna zadziałać :wyszczerzony:
Bajaga - 2017-04-26, 19:10

Witek zbooY napisał/a:
a może klima naturalna? jakby się tego pryndu ze słońca zebrało do jazdy... to powinna zadziałać :wyszczerzony:

Klima naturalna jakoś tam działa w czasie jazdy. Znacznie gorzej jest na postoju przy +50°C w słońcu lub podczas stania w korku na autostradzie w podobnych warunkach...

Bajaga - 2017-07-17, 17:08

marcinPK napisał/a:
jeszcze nie mogę, albo nie chcę, co najwyżej rozmiary, podałem parametry, w stosunku do reszty trwają jeszcze procedury... ja również poszukiwałem wielu możliwości i rozwiązań... dlatego powstaje to coś, a raczej jest już na ukończeniu... nie chcę naciągać, że idealne... więc powiedzmy prawie idealne dla 12V, z minimalnymi stratami i maksymalnymi możliwymi parametrami: uzyskowymi i rozmiarowymi, acha i wersja dachowa oczywiście, ale nie tak jak wszyscy, by sobie myśleli, a raczej jak jest to przyjęte na dziś...spieszymy, co by przed latem zdążyć... głównie z papierologią... Warunki greckie, chorwackie, w pełnym słońcu z dobrymi panelami słonecznymi, wyizolowanym wnętrzu. wer. mocniejsza sterowana inwerterem obsłuży bez zadyszki energetycznej, my testowaliśmy w gołym blaszaku i z lekkim cudzysłowiem na pełnej mocy dawała radę. Uwielbiam urządzenia proste z pełną kontrolą użytkownika a sterowanie mocą, jest dla lepiej ocieplonych wnętrz... złapię wolną chwilkę, to wrzucę bryły rozmiarowe, ale związane jest, jeszcze z poszukiwaniem wolnych przestrzeni... ad elektroniki priusa... znam ją doskonale, i raczej nie szarpnął bym się na to... bo po co? tzn, koszta, czas, nawet gdybym miał dostać całość za darmo... mówiąc o swoim, myślę tanie dobre urządzenie, jakie powinno już dawno być standardem, w każdym kamperze. Trochę też, żałuję, że za wcześnie wspomniałem, nie chcą spalić tematu, ale jeśli na czas nie przejdą mi sprawy patentów i zastrzeżeń wzorów przemysłowych, to i tak nikomu nic więcej nie powiem, ani nie pokażę co zrozumiałe... choć bardzo bym chciał... taki brutalny jest ten świat... brnąć z wymyślaniem i nadkładaniem komponentów można, ale jak zmieścić się w kosztach, rozmiarach, wyprodukować dobrze i jeszcze choć trochę zarobić... oki, wersja dla Vipów... pozłacana, limitowana za +500% ceny bazowej, też zapewne się znajdzie... I druga taka sama dla WOŚP.... ECH ROZMARZYŁEM SIĘ... WRACAM DO PRACY...gdybym tylko dysponował budżetem i możliwościami technologicznymi takiej Trumy, Dometica i innych wielkich...


Robię tematowi UP! I pytam czy coś w temacie drga? :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group