Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Remontujemy kampera - Wymiana felg stalowych 15'' na alufelgi 16''

MAWI - 2017-04-01, 07:36
Temat postu: Wymiana felg stalowych 15'' na alufelgi 16''
Jak w temacie . Mam kampera z 2014 roku na stalowych felgach 15cali . A pomysł jst aby je wymienić na 16 '' . Kolega ma takie . Podjechałem zabrałem . W warsztacie zdjęli koło i nie pasują . Inny rozstaw śrub. Podobno w trojaczkach jak są 15 to rozstaw śrub to 5x118. Czyli należało by szukać 15'' na 5x118 .
Ale pewności brak Może ktoś z Was już to przerabiał?
Choć zdania są podzielone . 15'' to dużo tańsze opony. Co o tym sądzicie?

Bronek - 2017-04-01, 08:26

Ja i szkoda zachodu.

Po pierwsze, na wadze nie zyskujemy (wbrew pozorom, alusy czasem nawet więcej ważą)

Po drugie, szesnastek z rozstawem śrub, jak piętnastki nie znalazłem

Po trzecie mam obawy czy wejdzie taki tył w nadkola mojego kampera.

Zamiana osi na pasujące lub inne patenty, bez idei.

A wszystko to po to by lekko poprawić wygląd, gdyż trakcję na upartego można zmienić dając wyższy profil opony.
Do tego np. u mnie pewnie bym musiał dać profil opony o wysokości mniejszej od 7cm. A jak to wpłynie na komfort?

Odpuściłem, sztuka dla sztuki.

Oczywiście Ci co zmienili, to jak to zwyczqjem tutejszym jest.... Pod Niebiosa. :roll:

Ale ja w nie nie wierzę i :dupa szkoda czasu wg mnie.

Natomiast zawieszenie, to już inna bajka i wtedy kompleksowo być może

Ale to kamper, nie wyścigówka lub terenówka.
To buda majestatycznie poruszająca się po drogach raczej utwardzonych 8-)

grzegorzalex - 2017-04-01, 09:28
Temat postu: Re: Wymiana felg stalowych 15'' na alufelgi 16''
MAWI napisał/a:
Jak w temacie . Mam kampera z 2014 roku na stalowych felgach 15cali . A pomysł jst aby je wymienić na 16 '' . Kolega ma takie . Podjechałem zabrałem . W warsztacie zdjęli koło i nie pasują . Inny rozstaw śrub. Podobno w trojaczkach jak są 15 to rozstaw śrub to 5x118. Czyli należało by szukać 15'' na 5x118 .
Ale pewności brak Może ktoś z Was już to przerabiał?
Choć zdania są podzielone . 15'' to dużo tańsze opony. Co o tym sądzicie?

Interesowałem się kiedyś tym tematem i sprawdzałem są na allegro do kupienia

Roberto - 2017-04-01, 09:43

Ja kupiłem komplet alu 5x118 z oponami 16" i niedługo będę montował zamiast oryginalnych 15".
Zobaczymy jak to będzie chodzić ;)

wlodo - 2017-04-01, 10:09

Jak masz 15" to powinieneś mieć ET 68, środek 71,1 szpilki 5x118
Szukasz 16" z tymi samymi wymiarami
Nowsze mają rozstaw 5x130
Dla przypomnienia, alusy są o wiele cięższe od stalowych + cięższe opony, czy warto dla kilkunastu mm ? Również chciałem robić taką podmiankę, ale w końcu kupiłem oponki 225 i wyglądają jak 16 :-P

Argo - 2017-04-01, 11:09

Podwozie 35 - 350kg rozstaw 118

Podwozie 40 -4250kg rozbaw 130

MAWI - 2017-04-01, 17:06

Argo napisał/a:
Podwozie 35 - 350kg rozstaw 118

Podwozie 40 -4250kg rozbaw 130

Pewnie chodziło co o 3,5t. Rozumiem.
Odpuszczam sprawę ,puki co mam nowe Micheliny 15''. Jak je zajadę ,to zmienię na 16''.Chyba że coś wpadnie w dobrej cenie. :spoko :spoko

relabi - 2017-04-01, 19:27

Witam,słuszna decyzja nasz kolega z forum opisywał kiedyś taką wymiane z 15 na 16 i był zadowolony lepsza amortyzacja i szybszy kamper i trochę wyżej ale to tylko szczegół.
MAWI - 2017-04-01, 20:23

będę czekał na okazję.
Nomady - 2017-04-01, 20:48

Na 16 wyżej i szybciej lepsza amortyzacja ,ale na pewno słabszy w terenie górzystym fizyki nie oszukamy . :spoko
Adamcuk - 2017-04-01, 22:02

To nie jest tak ;jeśli masz 15 a przechodzisz na 16 to musisz zmniejszyć profil aby zachować parametry licznika i kilometry.
więc tak;
jak masz 215/70/15 to aby zachować to co fabryka dała ,to musisz dopasować profil 16 cal
czyli zmniejszyć profil na 215 60/16.
pamiętać aby obwód opony 15 był taki sam jak 16 ,więc zmiany robimy w profilu :spoko

MAWI - 2017-04-01, 22:08

NOMADY napisał/a:
ale na pewno słabszy w terenie górzystym fizyki nie oszukamy

Biorę to pod uwagę , ale mam 150 KM. Więc powinno być ok.
Adamcuk napisał/a:
To nie jest tak ;jeśli masz 15 a przechodzisz na 16 to musisz zmniejszyć profil aby zachować parametry licznika i kilometry.
więc tak;
jak masz 215/70/15 to aby zachować to co fabryka dała ,to musisz dopasować profil 16 cal
czyli zmniejszyć profil na 215 60/16.
pamiętać aby obwód opony 15 był taki sam jak 16 ,więc zmiany robimy w profilu

Kolega ma kamperka z tego samego rocznika co ja Czyli 2014 i ma tylko 130 km z tymi samymi skrzyniami biegów a ma 16'' i koła większe.

piotr1 - 2017-04-01, 22:31

MAWI napisał/a:
NOMADY napisał/a:
ale na pewno słabszy w terenie górzystym fizyki nie oszukamy

Biorę to pod uwagę , ale mam 150 KM. Więc powinno być ok.
Adamcuk napisał/a:
To nie jest tak ;jeśli masz 15 a przechodzisz na 16 to musisz zmniejszyć profil aby zachować parametry licznika i kilometry.
więc tak;
jak masz 215/70/15 to aby zachować to co fabryka dała ,to musisz dopasować profil 16 cal
czyli zmniejszyć profil na 215 60/16.
pamiętać aby obwód opony 15 był taki sam jak 16 ,więc zmiany robimy w profilu

Kolega ma kamperka z tego samego rocznika co ja Czyli 2014 i ma tylko 130 km z tymi samymi skrzyniami biegów a ma 16'' i koła większe.


Trzeba podłączyć nawigację i patrzyć na prędkość na nawigacji dla mnie to wygodniejsze niż licznik. :spoko :spoko :spoko

Bronek - 2017-04-02, 07:24

Zmniejszanie profilu o jeden cal, to w przypadku dobrych opon, może nawet i nie pogorszy komfortu jazdy /amortyzacji.
Ale wizulanie sensu też nie ma.

Utarło się, że duża felga jest cool, no i OK, może w bulwarówkach.
Miałem 2,5 cala opony, nie na nasze drogi. Byłem młody i gupi. (młodość tylko mi minęła :( ....)

Wg mnie cały pic z oponami np w Ducato, to spawa wyglądu jak "kóła od taczki" szczególnie z przodu.

Pewnie teoretycznie a potem w subiektywnej ocenie posiadacza szesnastek, popartej wydaną na to kasą i poświęconym czasem, jest o niebo lepiej.

Jako ateista, to w niebiosa dostąpione za ten jeden cal felgi , nie wierzę.
Tym bardziej że z lekka utwardzamy koło obniżając profil opony.

A nie obniżając do 6, to pidwyższamy środek ciężkości (też tylko to jest teoretyzowanie, lecz obrzydzające 16" :( ).

Trakcja i trzymanie na boki, w tym jednym uzykanym mniej calu, też niewiele poprawi się na plus. Bo kamper nie wchodzi w wiraże, jak dryftująca osobówka.

Cel jest moim zdaniem jeden, ale tłumaczony na wiele mądrych itp. sposobów , to cel upiększający/ubogacający kampera, jakkolwiek go rozumieć :bukiet:

Jak oklejanie, malowanie czy zmiana koloru tapicerki :mrgreen:


PS. Są badania, że brudny, równomiernie samochód jak skóra rekina, zmniejsza opory....

Dlatego nie myję swojego kampera, by oszczędzić na paliwie i zyskać na prędkości.

Oczywiście myjąc co innego a idąc tropem tego myślenia zmniejszymy tarcie i co za tym idzie być może i przyjemność, ale czy warto dla tego siać zarazę? A taki żel?

To temat na rozmowę o innych wyrobach gumowych. :bigok

MisioKRAK - 2019-02-17, 09:19

wlodo napisał/a:
...
Dla przypomnienia, alusy są o wiele cięższe od stalowych + cięższe opony, czy warto dla kilkunastu mm ?
...


A czy ktoś może powiedzieć mi jakiego rzędu są to różnice w wadze. Nie kwestionuję tego, że alu są cięższe, ale właśnie o ile?

MAWI - 2019-02-17, 16:11

Nigdy nie ważyłem . Ale miałem w ręku obydwa modele. Nie zauważyłem znaczącej różnicy , jeśli jest to niewielka . Na pewno nie znacząca jeśli chodzi o zmianę wagi załadunku. Bardziej walory wzrokowe.
janus - 2019-02-17, 16:29

Nie ważyłem, nie odpowiem, ale zdecydowanie bardziej polecam powiększenie nie felgi a opony, np 10 do20 mm na szerokości z pozostawieniem regularnego profilu.
Potwierdzona poprawa komfortu :lol:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group