Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Prawo jazdy na przewożenie więcej niż 9 osób

casper - 2017-04-23, 08:51
Temat postu: Prawo jazdy na przewożenie więcej niż 9 osób
Czasami jest taka sytuacja, że większa ekipa chciałaby pojechać. Kat. b można legalnie przewozić 8 osób + kierowca? A można przecież wynająć campery 12 osobowe... Wtedy już chyba trzeba prawko jak na normalny autobus?
krzlac - 2017-04-23, 08:57
Temat postu: Re: Prawo jazdy na przewożenie więcej niż 9 osób
casper napisał/a:
można przecież wynająć campery 12 osobowe


Współczuję wypoczywającym! Przy dwóch osobach jest dyskusja. A przy 12? Jak już nie będziesz początkujacym to zrozumiesz, że kamper jest dla dwóch osób.

mischka - 2017-04-23, 09:01

krzlac napisał/a:
kamper jest dla dwóch osób
nie do końca się z tym zgodzę, ale zgodzę się z tym że nie jest dla dwunastu.
joko - 2017-04-23, 09:30
Temat postu: Re: Prawo jazdy na przewożenie więcej niż 9 osób
casper napisał/a:
............A można przecież wynająć campery 12 osobowe...


Dwie osoby z przodu, dwie na ławce z tyłu, dwie na dostawce z boku, jedna na sraczyku, jedna na stojąco w prysznicu, dwie do łóżka , dwie do garażu ....... a bywa czasami jeszcze wolna alkowa, to jeszcze dwie ........ spoko , bez problemu......... tak potrzebne prawko na autobus ..... ewentualnie zielone papiery :szeroki_usmiech

joko - 2017-04-23, 09:34

mischka napisał/a:
krzlac napisał/a:
kamper jest dla dwóch osób
nie do końca się z tym zgodzę, ale zgodzę się z tym że nie jest dla dwunastu.

A ja się zgodzę do samego końca ....... w dwie osoby idzie przeżyć, przy trzeciej już zaczynają się kompromisy ........ kompromisy w czasie wypoczynku ? .... pierdziele taki wypoczynek :spoko

HENRYCZEK - 2017-04-23, 10:58

casper powyżej 9 osób prawko D

Autor pisze że wyjazd wiekszą ekipą.
Jeżeli objazdówka -to dramat.
Jeżeli dojazd na cemping z zamiarem dłuższego pobytu,gdzie śpimy w namiotach a kamperek
pełni rolę zaplecza socjalnego,czemu nie.
Na Półwyspie Helskim w sezonie,jest sporo takich ekip,akceptują taką formę wypoczynku,
duchowo i finansowo. :bigok

mischka - 2017-04-23, 11:14

joko napisał/a:
w dwie osoby idzie przeżyć, przy trzeciej już zaczynają się kompromisy
a przy dwóch kompromisów brak :?: :?: :?:
krimar - 2017-04-23, 11:24
Temat postu: Re: Prawo jazdy na przewożenie więcej niż 9 osób
casper napisał/a:
A można przecież wynająć campery 12 osobowe...

a gdzie?

joko - 2017-04-23, 13:29

mischka napisał/a:
joko napisał/a:
w dwie osoby idzie przeżyć, przy trzeciej już zaczynają się kompromisy
a przy dwóch kompromisów brak :?: :?: :?:

zupełnie brak

Pawcio - 2017-04-23, 16:29

casper napisał/a:
Czasami jest taka sytuacja, że większa ekipa chciałaby pojechać.

Tak
casper napisał/a:
Kat. b można legalnie przewozić 8 osób + kierowca?

Tak
casper napisał/a:
A można przecież wynająć campery 12 osobowe...

Nie
casper napisał/a:
Wtedy już chyba trzeba prawko jak na normalny autobus?

Tak

:spoko

orys - 2017-04-24, 00:09

HENRYCZEK napisał/a:
casper powyżej 9 osób prawko D


Na 12 osób to akurat D1 wystarczy.

I to akurat w Polsce może jest egzotyczna kategoria, ale w wielu krajach Europy ludzie, którzy dawniej robili prawo jazdy mają te wyższe kategorie niejako z automatu, bo za dawnych czasów prawo jazdy pozwalało na więcej. Np. w Wielkiej Brytanii ktoś, kto robił prawko przed 1997 rokiem, to po zmianie na nowe dostaje kategorie B, C1, D1, B+E, C1+E, D1+E...

Świstak - 2017-04-24, 06:19

orys napisał/a:
Na 12 osób to akurat D1 wystarczy


O ile długość autobusu nie przekroczy 8m.

casper - 2017-04-24, 07:17

Rzeczywiście na 12 osób nie ma, ale już na 7 osób spokojnie można znaleźć.
Na testach typu http://www.ltesty.pl/testy/ udaje się zdać za pierwszym razem w 9 na 10 egzaminów. Chyba dobry wynik?

Rodzinka Cztery Plus - 2017-04-24, 09:29

Wiesz co, z tym spokojnie to bym polemizował.
Ja na swoją rodzinę 2+4 , czyli raptem sześcioosobowego, szukałem dość długo.
A chcieliśmy mieć możliwość zabrania dodatkowej dwójki osób (żona się upierała). Kampery powyżej 6 miejsc to rzadkość, a dla 8 - unikaty.

Jeden raz byliśmy w 7 osób i to był bardzo niefajny wypad, może przez to, że jedna z dorosłych była wybitnie konfliktowa (bo kto normalny zabiera na wakacje teściową...).

Raz jeden, na dwudniowy wypad na grzyby, zabrałem teściów - w sumie 8 osób na pokładzie, w tym czworo dzieci. I nigdy więcej nie wezmę.

Zupełnie czym innym jest jazda z własnymi dziećmi w 6 osób, a zupełnie czym innym upchanie na takiej powierzchni dorosłych. Owszem, czasem trafi się ekipa wybitnie zgrana i bezkonfliktowa (kiedyś pod żaglami tak miałem), ale nie liczyłbym na tyle szczęścia. Własne dzieci mnie czasem doprowadzają do szału, co mówić o dorosłych ;)

orys - 2017-04-24, 10:15

Świstak napisał/a:
O ile długość autobusu nie przekroczy 8m.


O, tego nie wiedziałem, dzięki!

hubertg - 2021-03-18, 15:42

Odgrzebię stary temat, ale pytanie trochę z innej strony.
Może ktoś się orientuje jak jest z jazdą w celach prywatnych autobusem. Nigdzie nie mogę uzyskać jednoznacznej odpowiedzi n.t. tacho i zezwoleń (do ITD jeszcze nie dzwoniłem). Nie szukam tu dziury w systemie aby ominąć przepisy, mam na myśli autentyczne, okazjonalne wyjazdy z rodziną, znajomymi.
Prawo jazdy, kwalifikacja na przewóz jest.
Z ciężarówkami jest wszystko jasne, do 7,5t dmc, jeśli jadę w celach prywatnych własnym lub pożyczonym autem nie interesuje mnie tacho, czasy jazdy, licencje itp. Ponad 7,5t, obowiązuje mnie tacho, czyli czasy jazdy, pracy, odpoczynki itd.
Oczywiście jeśli będę wiózł palety z towarem i nie będą to np. cegły na budowę mojego domu to może być problem.
Viatoll oczywiście obowiązuje, tu nie ma wyjątków.

Ale jak z autobusem nie wiem.
Chodzi np. o taką sytuację. Mam własny lub pożyczony autobus i zabieram swoją rodzinę i kolegę z rodziną na wycieczkę. Dwie rodziny 2+3 to razem 10 osób więc musi być autobus. Zakładam że tacho muszę przestrzegać, ale to nie problem, nie myślę o dalekich wyjazdach. Przedsiębiorca bez licencji rejestruje przewóz na potrzeby własne (kosztuje to kilkaset złotych jednorazowo) i może np. własnych pracowników wozić legalnie. Ale co z prywatnym użytkiem?

Cyryl - 2021-03-18, 22:01

wydaje mi się, że nie dotyczy, bo:

1. aby wykonywać transport musisz oprócz prawo jazdy spełnić pewne warunki, są one określone w Ustawie o Transporcie Drogowym w art. 39a.
"Wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 5 i 6, nie stosuje się do kierowcy pojazdu:
...
9) wykorzystywanego do użytku osobistego w przewozie drogowym osób lub
rzeczy;"


2. rejestracja czasu pracy kierowcy reguluje rozporządzenie 561/2006.
"nie dotyczy:
....i) pojazdami wyposażonymi w 10 do 17 miejsc siedzących, używanymi wyłącznie do niezarobkowego przewozu osób;"

hubertg - 2021-03-19, 13:00

Dzięki, też tak mi się wydaje.
Art. 39a zwalnia z obowiązku posiadania kwalifikacji i aktualnych szkoleń okresowych.

Ale jeszcze raz wczytałem się w ustawę o transporcie drogowym. Szukałem dalej, w szczegółowych zapisach, a jest na samym początku.

Art. 3. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów:
.........
2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,



Co do regulacji z czasem pracy to przegapiłem zapis o limicie 17 osób, czyli jest podobnie jak z ciężarówkami poniżej 7,5t.
Tylko problemem czasem jest to, że przy kontroli to kierowca musi udowadniać niewinność, a nie służby winę. O ile z towarem to do ogarnięcia, z ludźmi trudniej.
Może ktoś wie coś od strony praktycznej. Ma doświadczenie z kontrolą w takiej sytuacji? Może jakoś się trzeba przygotować?

Cyryl - 2021-03-19, 13:12

W razie wątpliwości inspektor ITD wszczyna postępowanie wyjaśniające.
hubertg - 2021-03-22, 15:46

Cyryl napisał/a:
W razie wątpliwości inspektor ITD wszczyna postępowanie wyjaśniające.


Dzięki za pomoc, :pifko poleciało. Jak będzie okazja w realu to też się znajdzie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group