Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Podłączenie akumulatora. Pomocy??

gustek020 - 2008-08-16, 18:53
Temat postu: Podłączenie akumulatora. Pomocy??
WITAM

Zakupiłem kampera Mitsubishi L300 1983 (mam go ze 3 miesiace) i powoli zaczynam sie wgryzac. Od początku na "budzie" nie miałem akumulatora, niedawno sobie sprawłem i w związku z tym mam pytanie... Po podłączeniu klemy do + (takiej do której są przyczepione 2 kabelki , z tego co sie zdazylem zorientowac to taka kleme podpina sie do +) i drugiej do - oswietlenie zaczyna swiecic. Niby jest wszystko ok, ale jak zmienie kolejność podlaczennia tj. kleme z dwoma kabelkami podlacze do - a ta druga do + to tez swieci?????
Wydaje mi sie ze nie powinnoa tak byc... bardzo prosze o porade jak to podlaczyc. Obawiam sie ze jak zle podlacze i alternator zacznie ladowac to moge zepsuc akumulator.. Jestem w tych sprawach zielony

Z gory dziekuje za odpowiedz
Pozdrawiam
D.R.

wbobowski - 2008-08-17, 12:46
Temat postu: Re: Podłączenie akumulatora. Pomocy??
gustek020 napisał/a:
... Jestem w tych sprawach zielony...


Są tu koledzy, którzy są fachowcami w tej branży. Jak zauważą Twoje pytanie to może otrzymasz cenne uwagi. Ale ja na podstawie koloru z Twojego cytatu radziłbym Ci udać się jednak do elektromechanika i najlepiej takiego, który zna kampery.
Powodzenia

janusz - 2008-08-17, 13:33

Po pierwsze musisz zlokalizować które jest + a które -. Najprościej podłączyć do tych przewodów jakiś miernik, bez akumulatora i sprawdzić napięcie po uruchomieniu silnika, gdy alternator zacznie ładować. W najprostszym przypadku powinno pojawić się tam napięcie około 14V. Po biegunowości poznasz jak podłączyć akumulator. Jednak wcale tak nie musi być. Mamy za mało danych aby coś poradzić. Możemy jedynie sugerować. Dobre rozwiązanie zasugerował Wbobowski.
Kamperfan - 2008-08-17, 14:47
Temat postu: Re: Podłączenie akumulatora. Pomocy??
gustek020 napisał/a:
... Po podłączeniu klemy do + (takiej do której są przyczepione 2 kabelki , z tego co sie zdazylem zorientowac to taka kleme podpina sie do +) i drugiej do - oswietlenie zaczyna swiecic. Niby jest wszystko ok, ale jak zmienie kolejność podlaczennia tj. kleme z dwoma kabelkami podlacze do - a ta druga do + to tez swieci?????
Wydaje mi sie ze nie powinnoa tak byc...

Dla oświetlenia wszystko jedno (prawie, bo prawidłowo "─" powinien być na oprawce, a "+" na cynowym "dziubku" na dole żarówki), ale pomylone bieguny nie są tym, co alternatory lubią najbardziej i może być :placze . Jeśli nie masz miernika, możesz spróbować zastąpić go próbnikiem 12V (przyrządzik do sprawdzania obecności napięcia - warto zakupić i mieć na wyposażeniu kamperka) podpinając końcówkę przewodu z "krokodylkiem" do masy auta (do jakiejkolwiek powierzchni metalowej nie zaizolowanej, np. śruby) i dotykając próbnikiem do kabelków - w pierwszej kolejności tych dwóch, bo jeśli są w czerwonej izolacji to raczej będą "+". Zakładam, że akumulator rozruchowy jest podłączony i na krótko możesz uruchomić silnik napędzający alternator (nie lubi pracy baz obciążenia). Jeśli nie masz próbnika to przy odrobinie sprawności manualnej możesz to samo sprawdzić przy użyciu żarówki 12V, stawiając ją "dziubkiem" na masę i dotykając kabelkiem do oprawki - jeśli żarówka zaświeci to jest "+". Musisz tylko trochę uważać by nie dotknąć kabelkiem do masy i nie spowodować zwarcia (pojawią się "iskierki") ale jeśli szybko przerwiesz dotykanie nic wielkiego nie powinno się wydarzyć. Wydaje mi się, że posiadając kampera trzeba się powoli uczyć rozwiązywania prostych problemów - aczkolwiek generalnie są dwie szkoły (już nie będę wymieniał ich nazwy :szeroki_usmiech ): próbować samemu lub jechać z byle czym do warsztatu... - to kłopotliwe, że o zbędnym wydawaniu kasy nie wspomnę :gwm .

stefan - 2008-08-17, 14:56

Witam! Nie wiem jak w kamperze ale w zwyklym autku odwrotne podlaczenie biegunow powoduje zamkniecie obwodu przez alternator...Nawet BARDZO krotka chwila wystarczy zeby narobic szkod.Pozdrawiam.Stefan.
gustek020 - 2008-08-17, 16:46
Temat postu: Dziękuję
Dziękuję wszystkim za cenne uwagi:) Jutro zaopatrzę się w miernik, ale pobawię się dopiero w week, bo wyjeżdźam w delegację. Później zamieszczę jeszcze zdjęcia tych "klemów" i jeszcze takiego przełącznika- może on w tym przypadku odgrywa jakąś rolę:) Także jutro postaram się wrzucić te fotki jak mi się uda. Prawda, że trzeba zacząć się uczyć takich podstaw, bo co to za facet który... :idea
Pozdrawiam :idea :idea :idea :idea

Dembomen - 2008-08-17, 16:50

Hej!
Zdjęcia by pomogły!,pomuc.
Hej!

DarekK - 2008-08-18, 00:16

Jeśli na końcach kabli masz klemy - nie powinno być problemu z podłączeniem. Klema + ma większą średnicę od - więc teoretycznie odwrotne podłączenie nie powinno być możliwe (choć Polak potrafi :) )
janusz - 2008-08-18, 00:18

DarekK napisał/a:
(choć Polak potrafi :) )

Teraz już nie tylko Polak. Ostatnio mieliśmy w naprawie samochód Niemca z odwrotnie podłączonym akumulatorem. :haha: Wymiana alternatora była tańsza niż naprawa.

gustek020 - 2008-08-18, 12:00

Przesyłąm zdjecie tych klem, o których wyżej..
gustek020 - 2008-08-18, 12:05

Witam

Do znawców twmatu, do czego służy ten przełącznik??
Czy do przełączania, który akumulator ma być ładowany podczas jazdy??
Jesli tak, to jaki efekt osiągnę przy ustawieniu przełącznika w pozycji "środkowej, zero".
Bardzo proszę o podpowiedzi i z góry dziękuję.

Po powrocie pobawię się miernikiem:)

Dembomen - 2008-08-18, 12:19

Hej!

Przełącznik do sprawdzenia stopnia naładowania aku. auta i socjalki, tak u mnie jest,a w czasie ładowania pokazuje czy ładuje w zależności od przełączenia,kontrolki to pokazują stopień naładowania lub ładowanie.

Hej!

stefan - 2008-08-18, 12:22

Witam! Przy bateri to na 99% tam gdzie dwa brazowe to minus.Ten przelacznik wyglada na wskaznik naladowania bateri ale glowy nie dam.Pozdrawiam.Stefan.
janusz - 2008-08-18, 12:40

Moim zdaniem czarny to masa.
Należy sprawdzić gdzie idą przewody. Ujemny powinien być gdzieś do jakiejś blachy w samochodzie połączony. Spróbuj nałożyć czarny na ujemy biegun akumulatora. Drugi zostaw luzem, do niczego nie podłączaj. Weź jakąś 12 V żarówkę i kawałek przewodu. Dotknij żarówkę tym cynowym czubkiem do drugiego bieguna akumulatora i kawałkiem przewodu oprawkę żarówki z masą samochodu, jakąś metalową częścią podwozia auta. jeżeli przewód to masa, żarówka powinna zaświecić pełnym światłem. Sprawdź drugi przewód tak samo. żarówka nie powinna się zaświecić albo jeżeli włączone są jakieś odbiorniki prądu może słabo się zaświecić. Prościej jest z miernikiem, nawet takim najprostszym cyfrowym za kilkanaście złotych. Można zmierzyć opór elektryczny między masą a tymi przewodami. Tam gdzie jest mały, rzędu ułamków ohma to jest masa czyli minus. Sprawdź jeszcze akumulator samochodowy która klema jest podłączona do masy. na 99% ujemna, ale licho nie śpi niektóre typy mają plus na masie.

stefan - 2008-08-18, 12:55

Witam! We wszystkich(prawie) autach jakie mialem to brazowe szlo do masy.Sposob sprawdzenia podany przez kolege powinien watpliwosci rozwiac.Pozdrawiam.Stefan.
48a-ELANKO - 2008-08-18, 13:02

Jeżeli nie myli mnie wzrok to pomiędzy dwoma śrubami przy klemie z czarnym przewodem jest znak "+", co tylko potwierdza obserwacje Janusza, że Twoje auto mieści się w tych 99%.
gustek020 - 2008-08-18, 13:42
Temat postu: Akumulator
Dziękuję za odpowiedzi:)
Tym + na klemie bym się nie kierował ponieważ ten samochód ma 25 lat i pewnie nie jeden domowy majsterkowicz przy tym grzebał i mógł założyć klemę, która była w zasięgu ręki:)
Także bez miernika i pomiarów nie będę ryzykował.
Pozdrawiam
Za rok jak podpicuję moją kobyłkę i ją całą zbadam ruszę w Polskę i może będę miał przyjemność poznać Was na zlotach :spoko

Kamperfan - 2008-08-18, 13:45

Z pierwszego opisu Kolegi gustek020 można było domniemywać, że są to tzw. płaskie klemy - skoro dało się je zamiennie założyć! Ze zdjęcia widać, że są to zwykłe klemy zaciskowe i powinny mieć wypukłe oznakowanie "+" i "─" oraz :
DarekK napisał/a:
... Klema + ma większą średnicę od - więc teoretycznie odwrotne podłączenie nie powinno być możliwe (choć Polak potrafi :) )

Średnica powinna być mierzone przy podobnym stopniu rozwarcia (jednakowej szczelinie na śrubach) obydwu klem. Ale ze zdjęcia widać również, że jest to samoróbka i wszystko jest możliwe - kolory kabelków też mogą być przypadkowe, a i stan klem (korozja...) nie jest zadowalający :gwm . Wypada więc sprawdzić bieguny miernikiem, próbnikiem lub prowizorką (żarówką 12V) i jednak uporządkować ten ważny fragment instalacji elektrycznej kamperka: sprawdzić przekroje kabelków, wymienić klemy i zapewnić dobre styki.

gino - 2008-08-21, 09:01

przeciez to latwo sprawdzic..
kup w ''realu'' najporstszy miernik za 8pln..czarny kabel podlacz do karoserii/przodu, nie do zabudowy/ odpal autko i drugim/czerownym/ dotknij klem..jak wskazowka na mierniku pojdzie do gory/powinna pokazac napiecie ok 13,5 do 14,3volta..to , to jest plusowa klema....


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group