|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Arsillicii AL310 energoblok problem
KASZUB - 2017-09-22, 00:48 Temat postu: Arsillicii AL310 energoblok problem Witam. Jak w temacie posiadam taki elektroblok. Producent przewidział podłączenie jedynie jednej bateria słonecznej o mocy 100w. Chciałbym podłączyć do niego więcej niż jeden panel słoneczny. Nie wiem na tą chwilę ile ale stawiam ma 3 po 100w. Czy ktoś mógłby to łopatologicznie wytłumaczyć czy jest taka możliwość. Jeśli jest to jak? Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Możliwe, że gdzieś istnieje już taki temat ale ja go nie znalazłem.
Czy można pominąć to urządzenie i poprzez regulator podpiąć odrazu do akumulatorów? Ale jak podpiąć cześć mieszkalna z aku od auta?
majmarek - 2017-09-22, 13:01
iestem laikiem ale na mói chłopski rozum można ominąć energoblok bo inaczei każdy kupuiący solar musiałby do kompletu nabywać w/w przedmiot!
do solarów kupuie się do kompletu tzw regulator!
a technicznie to wykonać nie iest podobno trudno - wystarczy złota rączka
mm
marcinPK - 2017-09-22, 14:03
podpiąć nowe kolektory przez nowy regulator bezpośrednio do akumulatora zabudowy, lub zapraszam na serwis... ogarniemy temat....
krzlac - 2017-09-22, 14:12 Temat postu: Re: Arsillicii AL310 energoblok problem
KASZUB napisał/a: | Ale jak podpiąć cześć mieszkalna z aku od auta? |
To już masz podpięte. Zamontuj solary 300 W, odpowiedni na 300 W regulator i podepnij do regulatora akumulator. Energoblokiem się nie przejmuj-pomiń go w tych rozważaniach.
KASZUB - 2017-09-22, 16:25
majmarek napisał/a: | iestem laikiem ale na mói chłopski rozum można ominąć energoblok bo inaczei każdy kupuiący solar musiałby do kompletu nabywać w/w przedmiot!
do solarów kupuie się do kompletu tzw regulator!
a technicznie to wykonać nie iest podobno trudno - wystarczy złota rączka
mm |
Ty no wiem co się kupuje do solarów. Ale ja mam elektroblok do którego można podpiąć panel solarny. Nie potrzeba tzw Regulatorów bo już taka funkcja istnieje. A, że chce większą moc bo moja jest ograniczona do 100w dlatego pytam jak można to zrobić.
Czyli rozumiem, że mogę śmiało ominąć energoblok i podpiąć się do Alu poprzez tzw regulator tak?
No to spoko. Tak zrobię.
Roberto - 2017-09-22, 16:34
KASZUB napisał/a: | majmarek napisał/a: | iestem laikiem ale na mói chłopski rozum można ominąć energoblok bo inaczei każdy kupuiący solar musiałby do kompletu nabywać w/w przedmiot!
do solarów kupuie się do kompletu tzw regulator!
a technicznie to wykonać nie iest podobno trudno - wystarczy złota rączka
mm |
Ty no wiem co się kupuje do solariów. Ale ja mam elektroblok do którego można podpiąć panel solarny. Nie potrzeba tzw Regulatorów bo już taka funkcja istnieje. A, że chce większą moc bo moja jest ograniczona do 100w dlatego pytam jak można to zrobić.
Czyli rozumiem, że mogę śmiało ominąć energoblok i podpiąć się do Alu poprzez tzw regulator tak?
No to spoko. Tak zrobię. |
Po pierwsze nie wiem czy jest sens przeróbek energobloku, bo nie wiadomo jaki będzie finalny efekt.
Po drugie regulator PWM nie kosztuje majątku.
Po trzecie możesz mieć podłączony solar 100W pod energoblok a dodatkowe 200W poprzez regulator bezpośrednio do akumulatora. Zalety tego rozwiązania są takie, że jak Ci podczas urlopu któryś regulator padnie (ten w energobloku lub dodatkowy) to zawsze jest szansa, że drugi będzie pracował...
wirefree - 2017-09-22, 19:47
Jesli to to:
http://www.electronique-c...licii_al310.pdf
to ten regulator nie ma wbudowanego zadnego regulatora solarnego, jedynie ma ograniczenie do 100Ah pojemnosci akumulatora zabudowy. Dlaczego nie mam pojecia.
krzlac - 2017-09-22, 20:38
wirefree napisał/a: | nie ma wbudowanego zadnego regulatora solarnego |
Też bym tak obstawiał. Te wejścia J5 z solara to raczej dla przewodów po regulatorze, a nie bezpośrednio z ogniw. J5 ma bezpieczenik 7A, więc dla ogniwa do 100W.
KASZUB - 2017-09-22, 21:04
Czy regulator musi być tak? Co człowiek to inna opinia. Gość od którego kupowałem mówił że wpinac mam bezpośrednio.
wirefree - 2017-09-22, 21:09
Z ciekawosci doczytalem i chyba jednak ma , szkoda tylko ze w tym dokumencie nie jest do dokladnie opisane a innego nie znalazlem.
J5 Amp Mate -N-Lock 2x1 (connecteur “P” utilisé pour la connexion du panneau solaire)
- contact N.1 Négatif
- contact N.2 Positif
przy 7A bezpieczniku na wejsciu to nawet mniej niz 100W wychodzi ale moge sie mylic.
J5..J8 quatre sorties protégées à couples avec des fusibles de rétablissement de 7A (F4 e F5); le groupe
des quatre connecteurs est alimenté par une ligne avec protection SMART de la valeur de 10 A (F2);
KASZUB - 2017-09-22, 21:34
Hm... Czyli jak było. Teraz pytanie jak spiąć resztę solarów. Podłącze jeden do elektroblok a resztę do akumulatorów bezpośrednio przez regulator. Mam nadzieję, że zatrybi.
wirefree - 2017-09-23, 15:39
Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow.
Roberto - 2017-09-24, 11:28
wirefree napisał/a: | Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow. |
Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe...
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja
KASZUB - 2017-09-24, 22:30
Roberto też tak myślę i taka opcja o ile się nie mylę właśnie w nim jest.
kaimar - 2017-09-24, 22:33
Cytat: | Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe... |
A w jakich elektroblokach?
KASZUB - 2017-09-25, 07:17
https://files.acrobat.com/a/preview/159d6748-97f2-44e6-850e-d246741ca1a1
Instrukcja po angielsku. Może ktoś będzie w stanie dojść do tego jak działa to urządzenie i coś pomóc.
Flag - 2017-09-25, 08:06
Roberto napisał/a: | wirefree napisał/a: | Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow. |
Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe...
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja |
Moj regulator ma opcje doładowywania akumulatora rozruchowego. Z pominięciem energobloku
Roberto - 2017-09-25, 11:45
kaimar napisał/a: | Cytat: | Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe... |
A w jakich elektroblokach? |
Jeśli pytasz o konkretne symbole to niestety nie jestem w stanie podać przykładów, bo nie "siedzę" w tym aż tak głęboko. Dla mnie serwis tego typu urządzeń to bardziej przypadek niż reguła.
Swoją teorię oparłem o kilka przykładów z życia i logikę - wywód byłby długi więc go pominę...
Być może swoje założenia oparłem o zbyt małą ilość przykładów i dlatego błądzę
Ty stykasz się z tym codziennie, a mając na placu pewnie naście kamperków (plus dokumentację do nich) możesz to zweryfikować na większej ilości przykładów...
Jednakże biorąc nawet pod uwagę opis Modelu AL-320X jest tam wyraźnie napisane, że: "...jednostka sterująca może ładować akumulatory (...) w zależności od dostępnego źródła...", a jako jedno ze źródeł jest podany panel fotowoltaiczny. Dodatkowo na rysunku są pokazane zarówno akumulator pokładowy jak i rozruchowy, więc chyba właśnie te aku mieli na myśli...
Roberto - 2017-09-25, 11:58
Flag napisał/a: | Roberto napisał/a: | wirefree napisał/a: | Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow. |
Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe...
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja |
Moj regulator ma opcje doładowywania akumulatora rozruchowego. Z pominięciem energobloku |
Spoko, jeśli masz na przykład taki regulator jak na fotce to oczywiście, ale tu rozpatrujemy kwestię kiedy w kamperze jest oryginalny energoblok i w dodatku ma zaimplementowany regulator ładowania z solarów.
kaimar - 2017-09-25, 13:36
Prawda wygląda tak:
Żaden z najczęściej spotykanych w europejskich kamperach elektrobloków produkcji takich firm jak Schaudt, CBE czy Nordelettronica, nie ma żadnych układów robiących cokolwiek z prądem z solarów. Z wejścia solara czyli zewnętrznego regulatora prąd jest przekazywany przez bezpiecznik na wyjście akumulatora zabudowy - po drodze nie ma żadnych elementów elektronicznych. Niektóre modele mają też wyjście na akumulator silnikowy ale też jest to tylko proste połączenie z zewnętrznym regulatorem. Z punktu widzenia działania systemu nie ma więc większego znaczenia czy solary podłączymy do elektrobloku czy bezpośrednia do akumulatora. Wyjątkiem jest tylko sytuacja gdy panel kontrolny wskazuje natężenie prądu. Przy podłączeniu solara do elektrobloku , prąd z solarów przepływa przez bocznik zabudowany wewnątrz urządzenia i na wskaźniku prądu pokazywany jest prąd płynący z lub do akumulatora z uwzględnieniem prądu jaki generuje regulator solara.
Roberto - 2017-09-25, 14:38
kaimar napisał/a: | Żaden z najczęściej spotykanych w europejskich kamperach elektrobloków produkcji takich firm jak Schaudt, CBE czy Nordelettronica, nie ma żadnych układów robiących cokolwiek z prądem z solarów. Z wejścia solara czyli zewnętrznego regulatora prąd jest przekazywany przez bezpiecznik na wyjście akumulatora zabudowy... |
OKI, super. Tylko jak wytłumaczysz ten wytłuszczony zapis w instrukcji do modelu AL320
Może nie jestem filologiem angielskim, ale skoro piszą, że można podłączyć solar bezpośrednio pod zaciski to znaczy, że jakiś regulator musi być w środku.
Przecież nie podłączysz bezpośrednio 300W z solara do aku, bo go uszkodzisz
Może napiszę skąd moje przypuszczenia.
Kiedy kupiłem swojego pierwszego kampera, ktoś wcześniej wymienił oryginalny elektroblok na jakiś nowszy - niestety nie znam modelu bo nie miał górnej obudowy, nie wiem też czy pierwotnie był przeznaczony do stosowania w kamperach, ale miał zaciski do solara. Po prostu taki był...
Ponieważ instalacja była totalnie skopana, również ten nowy energoblok był spalony i nie nadawał się do niczego. Po naprawie instalacji zastąpiłem go oryginalnym. Zanim wyrzuciłem klamota troszkę mu się przyjrzałem i zauważyłem, że zaciski od solara szły w płytę główną. Analizując ścieżki wyglądało na to, że wyjście z regulatora umieszczonego na płycie głównej podawało prawdopodobnie poprzez separator napięcie w miejscu w którym wchodziło również napięcie z modułu ładowarki 230V.
No i na logikę: Skoro ładowarka potrafi naładować oba akumulatory to podając napięcie w tym samym miejscu w którym ona podaje, solar też powinien ładować oba akumulatory.
Osobiście widziałem również w kamperku u pewnego Niemca instalację, w której solar był podłączony bezpośrednio do elektrobloku bez jakichkolwiek dodatkowych regulatorów.
Z jego relacji też wynikało, że ładuje mu oba akumulatory.
Temat mógłby rozwiązać schemat ideowy Elektrobloku AL320...
kaimar - 2017-09-25, 17:29
Napisałem że większość i to tych popularnych. Arsililcii AL310 jest raczej egzotyczny i stosowany z tego co wiem w Rimorach. Pytanie: ktoś się jeszcze spotkał w kamperze innej marki? Produkty Arsillicii są inne niż wszystkie elektrobloki , chociażby przez zastosowanie magistrali cyfrowej, więc to że ma wbudowany regulator solara mnie nie zdziwi. Użytkownicy tego forum w swoich kamperach spotkają elektroblok jednej poniżych firm :
Schaudt (głównie niemieckie i Piloty), Nordelletronica (grupa Trigano , Laika), CBE (różnie) , Calira w starszych Kanusach i Weisnbergach, w wypasionych Buerstnerach RK Reich (tu nie mam pojęcia jak jest z solarem).
Roberto - 2017-09-25, 18:35
Spoko
Mówiłem, że masz przewagę, bo przez Twoje ręce przechodzi tego sprzętu znacznie więcej
Wracając do meritum, skoro kolega KASZUB ma już taki super wynalazek to chyba warto z niego skorzystać
KASZUB - 2017-10-07, 19:29
Jeszcze jedno pytanko do znawcow. Czy w tym moim ustrojstwie jest zabezpieczenie przed rozladowaniem aku na maksa?I tego z zabudowy jak i auta. I czy jadac autem tymi samymi przewodami z aku auta bedzie ladowalo aku zabudowy? I dlaczego lodowke podlaczam osobno prosto z urzadzenia? Jest jeszcze jakies wyjscie na swiatelko ale to pewnie dlatego,ze lodowka moze pracowac na gazie a swiatelko i tak bedzie potrzene.
Sorki za te pytania ale dla mnie to czarna magia pomimo instrukcji obslugi...
VirMan - 2017-10-14, 23:25
jak macie żelówki to bez kontrolera zniszczycie akumulator - zwłaszcza solary mocniejsze niż 50w.. kontroler musi być - a najlepiej mppt, bo załaduje szybciej i pozwala na wydojenie zwykle o 25% wiecej mocy z panela niż zwykły pwm. A kwestię ładowania rozrucjhowego załatwia dioda o odpowiednim amperażu.. zawsze pokładowy bedize miał0.7v więcej niż rozruychowy - ale oba będize ładować w razie potrzeby- w moim starożytnym energobloku jest tak zrobiony tradycyjny prostownik -jka pokładowy ma prąd to ładuje też rozruchowy
KASZUB - 2017-10-14, 23:39
Ja nie chce podłączac solara bez kontrolera. Mam elektroblok do którego podłącza się solar bezpośrednio do niego z ograniczeniem do 100w. Gdybym chciał więcej to podłączam następne do akumulatora przez regulator. Nie martwi mnie nie ladowanie w od auta bo jak mam nowy to potrzyma kilka lat i bez ładowania. Zastanawiam się czy podkładkę mi poprzez(dzięki) elektroblokowi aku w zabudowie....? I to jest pytanie czy ten elektroblok ma taką opcję.
VirMan - 2017-10-14, 23:48
jak zapniesz za energoblokiem równolegle wyjscie kontrolewra to będzie ok - jak masz mppt, to podlącz wszystko pod nowy kontroler.
Roberto - 2017-10-16, 12:26
KASZUB napisał/a: | Czy w tym moim ustrojstwie jest zabezpieczenie przed rozladowaniem aku na maksa?I tego z zabudowy jak i auta. |
Nie jestem znawcą, ale wydaje mi się, że ten w zabudowie raczej powinien być jakoś zabezpieczony - niestety pewności nie mam. Jeśli chodzi o rozruchowy to on w ogóle nie jest używany przez sprzęty z zabudowy, więc nie ma co go rozładować.
KASZUB napisał/a: | I czy jadac autem tymi samymi przewodami z aku auta bedzie ladowalo aku zabudowy? |
Tak
KASZUB napisał/a: | I dlaczego lodowke podlaczam osobno prosto z urzadzenia? Jest jeszcze jakies wyjscie na swiatelko ale to pewnie dlatego,ze lodowka moze pracowac na gazie a swiatelko i tak bedzie potrzene. |
Bo dla bezpieczeństwa każde jest podpięte na osobnym bezpieczniku.
KASZUB - 2017-10-16, 12:50
Roberto w elektrobloku nie mam bezpiecznikow czyli po ebloku muszę zrobić jakąś skrzynkę z bezpiecznikami...
KASZUB - 2017-10-27, 08:23
Witam chłopaki. Jest problem... Mój eblok nie działa
Możliwe, że to jakiś drobiazg ale... Zna ktoś może kogoś kto naprawia ebloki?
VirMan - 2017-10-27, 08:46
Ja moge spróbować - jak się zobaczymy - a napiszesz co ci nie działa ?
KASZUB - 2017-10-27, 10:39
W sumie to nic nie dziala...Nie wlacza sie.
VirMan - 2017-10-27, 12:16
moge do tego ci zerknac na aucie jak bedzie jakis spocik na odleglosc sie nie da diagnozowac
KASZUB - 2017-10-27, 12:18
Jeszcze nie jest w aucie jak nikogo nie znajdę w 3city to może wyślę do ciebie?
VirMan - 2017-10-27, 12:20
moge spróbować ale nic nie obiecuje
|
|