Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Wyłącznik prądu

Krzysztof M - 2017-10-17, 12:23
Temat postu: Wyłącznik prądu
Mam pytanie czy włącznik taki jak na zdjęciu wpina się w + czy -
alpo - 2017-10-17, 12:38

lepiej wpiąć w plus
Bronek - 2017-10-17, 13:16

Chyba że w Syrence, to w minus. :mrgreen:
Generalnie by działał wsio ryba, zamyka obwód.
Ale w kamperze gdzie minus na masie to w plus. Choćby dla porządku.

Krzysztof M - 2017-10-17, 13:25

Dzięki :spoko
qdlaty_78 - 2017-10-17, 17:04

A nie za mizerny Ci on?
I pytanie z mojej strony, mam na klemie minusowej taki wyłącznik jeszcze z PRLu o dźwięcznej nazwie Zygmunt. Nie wygodne to bo pod maską. Chciałbym zamontować w kabinie co by gdy młodzież w liczbie znacznej bujała mi w nocy kampem lub biegała po dachu muc odjechać bez wychodzenia na zewnątrz. Odłączam tego Zygmunta dla 1000 % pewności że mi coś prondu nie wyje z aku rozruchowego bo elektroblok już swój lata ma. I teraz jakie przekroje kabli zastosować i które przedłużać do kabiny + czy - ?

Bronek - 2017-10-17, 17:52

Na takich malutkich wyłącznikach mam wiele drobnych rzeczy. np kamerki, wentylatorki czy wskaźnik poziomu wody. Są też podświetlane i na 12v i na 230. Na duperele się nadają
skrzychu - 2017-10-17, 20:04

qdlaty_78 napisał/a:
A nie za mizerny Ci on?
I pytanie z mojej strony, mam na klemie minusowej taki wyłącznik jeszcze z PRLu o dźwięcznej nazwie Zygmunt. Nie wygodne to bo pod maską. Chciałbym zamontować w kabinie co by gdy młodzież w liczbie znacznej bujała mi w nocy kampem lub biegała po dachu muc odjechać bez wychodzenia na zewnątrz. Odłączam tego Zygmunta dla 1000 % pewności że mi coś prondu nie wyje z aku rozruchowego bo elektroblok już swój lata ma. I teraz jakie przekroje kabli zastosować i które przedłużać do kabiny + czy - ?


Osobiście zastosowalbym przekaźnik przy aku i do kabiny tylko cienki przewod do przycisku.
Jesli bedziesz puszczal prad rozruchowy przez kabine, w koncu cos stopisz/spalisz/zepsujesz. O rozmiarze przycisku na taki prad nie wspomne :-P

qdlaty_78 - 2017-10-17, 20:19

👌 ok , jaki przekaźnik zastosować?
xbartman - 2017-10-17, 21:34

qdlaty_78 napisał/a:
👌 ok , jaki przekaźnik zastosować?


Jakiś ogromny. Rozruszniki podczas pracy biorą prądy 250-600 Amper.
Moim zdaniem przekaźnik nie jest dobrym rozwiązaniem na odcięcie prądu.

Lepiej przejrzeć instalację, zmierzyć prąd pobierany w spoczynku a hebel wyłączać tylko kiedy autko stoi dłużej nieużywane.

amples - 2017-10-17, 22:09

xbartman napisał/a:
Jakiś ogromny. Rozruszniki podczas pracy biorą prądy 250-600 Amper
Po cholerę ruszać grube przewody do rozrusznika - alternatora , wystarczy odłączać pozostały-e , wtedy przekaźnik około 100A np.Taki
Flag - 2017-10-17, 23:12

xbartman napisał/a:
qdlaty_78 napisał/a:
👌 ok , jaki przekaźnik zastosować?




Przeciez nikt nie bedzie stosowal przekaznika na kablu zasilajacym rozrusznik, przekaznik/wylacznik to na kablu sterujacym rozrusznik

Bronek - 2017-10-18, 06:28

To na złodzieja? Ale amatora raczej.
Bo złodziej uparciuch, fachowiec i zdeterminowany to zna. :spoko

skrzychu - 2017-10-18, 08:06

Flag napisał/a:
xbartman napisał/a:
qdlaty_78 napisał/a:
👌 ok , jaki przekaźnik zastosować?




Przeciez nikt nie bedzie stosowal przekaznika na kablu zasilajacym rozrusznik, przekaznik/wylacznik to na kablu sterujacym rozrusznik


Kolega ma upływ prądu , wiec sterowanie rozrusznikiem go nie urządza. Przekaźnik 100A na wyjsciu z aku będzie chyba najrozsadniejszy.

Krzysztof M - 2017-10-18, 08:20

qdlaty_78 napisał/a:
A nie za mizerny Ci on?
I pytanie z mojej strony, mam na klemie minusowej taki wyłącznik jeszcze z PRLu o dźwięcznej nazwie Zygmunt. Nie wygodne to bo pod maską. Chciałbym zamontować w kabinie co by gdy młodzież w liczbie znacznej bujała mi w nocy kampem lub biegała po dachu muc odjechać bez wychodzenia na zewnątrz. Odłączam tego Zygmunta dla 1000 % pewności że mi coś prondu nie wyje z aku rozruchowego bo elektroblok już swój lata ma. I teraz jakie przekroje kabli zastosować i które przedłużać do kabiny + czy - ?


Ten wyłącznik to nie na klemy. Podłączyłem do zapalniczki na stałe rozdzielacz do podłączenia nawigacji, telefonu itd. Ponieważ po wyłączeniu zapłonu w tym obwodzie pro jest na stałe to postanowiłem za pomocą tego wyłącznika przerywać obwód. Do rozłączenia akumulatora mam coś takiego

xbartman - 2017-10-18, 09:38

Ja mimo wszystko zacząłbym od znalezienia złodzieja prądu. Ostatnio też miałem upływ wielkości 0,5A. Okazało się, że złodziejem był alternator. Sparciała w nim guma łącząca stojan do obudowy altka. Brak stabilności stojana powodował małe zwarcie. A ile się naszukałem, dopiero jak wyeliminowałem wszystko po drodze, doszedłem do altka i usłyszałem cichutkie buczenie.

Jeśli coś kradnie prąd lepiej to wyeliminować od razu. Zaczyna się od małego upływu a w konsekwencji może spowodować większe zwarcie. Wtedy mogą już być duże problemy.

qdlaty_78 - 2017-10-18, 10:06

Na forum jak w kole gospodyń wiejskich :haha:
Wspomniałem o młodzież to koledzy doradzają o zabezpieczeniu na rozrusznik antykradzieżowym, napisałem że chce być pewny na 1000% by aku nie rozładować to ktoś pisze o szukaniu złodzieja prądu. :haha: Wszystko idzie w kierunku jakiegoś tam złodzieja.
A więc nic mi na razie prądu nie kradnie, poprzedni właściciel zamontował Zygmunta na klemie, czasami na biwaku rozłączam to ustrojstwo by mieć pewność jak by się coś w elektrobloku zawiesiło żeby przypadkiem nie wyssać prądu z rozruchu. Teraz stoi pod domem i odpala od strzała nic nie kradnie prądu. Chcę nadal taki wyłącznik prądu ale w kabinie . Za wszelkie podpowiedzi antykradzieżowe bardzo dziękuję.

Bronek - 2017-10-18, 10:20

Przeczytaj siebie ???? :mrgreen:
Toż Ci ktos napisal ,że a. rozrusznik może Ci też prąd podpierdzielić a nie tylko EB .
Do tego z racji ,że bierze od cholery prądu, to wymaga dużego wyłącznika.
Czyli musisz pociągnąć bardzo bardzo gruby kabel z zmieniono automatycznie na - bardzo interesujący..stym heblem .
I patrzeć , czy się nie zaczyna fajczyć przy odpalaniu silnika . ( teraz to nie mam zaufania do konstrukcji nawet wyglądających na solidne)


Motywacja zrozumiała , tylko wybiórcza . :spoko
Odłączony akumulator to nie ładowany akumulator . z 230 czy z solarów .

yuras - 2017-10-18, 11:26

Ja mam taki czerwony.
qdlaty_78 - 2017-10-18, 14:54

Bronek napisał/a:
Odłączony akumulator to nie ładowany akumulator . z 230 czy z solarów .

No i o tym zapomniałem, a solar na pokładzie
Czyli majsterkowania nie będzie, a taki ładny

Bronek - 2017-10-18, 16:38

Fakt ładny :mrgreen:

Zaporożec ojca kumpla miał wajchę w kabinie po prawej stronie ,którą "stary" jego zabierał . Dawaliśmy radę odpalić by na panienki jechać w Liceum ....

qdlaty_78 - 2017-10-18, 16:50

Zaporożec fajny sprzęt , ruskie NSU
A mój ojciec miał w Trapezie "antynapad" z wtyczki od gramofonu
Spinka do włosów też robiła robotę. A potem zdziwiony ile ten Trapez palił. :diabelski_usmiech

SlawekEwa - 2017-10-18, 20:54

qdlaty_78 napisał/a:
Spinka do włosów też robiła robotę.

Piękne zwarcie?

qdlaty_78 - 2017-10-18, 21:17

SlawekEwa napisał/a:
qdlaty_78 napisał/a:
Spinka do włosów też robiła robotę.

Piękne zwarcie?

I o to chodziło. Wtyczka też była polutowana w środku. Zamykało obwód i burzył. Gniazdo było ładnie pod deską schowane.

SlawekEwa - 2017-10-25, 13:04

Ktoś mi powie ile A może to włączyć ?
zbyszekwoj - 2017-10-25, 13:32

SlawekEwa napisał/a:
ile A może to włączyć


Trza poszukać u źródła, ma kłapane styki do większych obciążeń ale ze zdjęć nie widac nawet gabarytów. :roll:

SlawekEwa - 2017-10-25, 13:41

6x5x2 cm
żródło to CCCP :roll:

amples - 2017-10-25, 13:57

SlawekEwa napisał/a:
ile A może to włączyć ?

50 na pewno ,
ale to tylko moje zdanie .

yuras - 2017-10-25, 16:35

https://www.google.pl/sea...iw=1280&bih=709
SlawekEwa - 2017-10-25, 18:18

yuras napisał/a:
https://www.google.pl/search?q=WY%C5%81%C4%84CZNIK+PR%C4%84DU+HEBEL&rlz=1C1AOHY_plPL708PL708&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwir5I2p_ovXAhWJbFAKHbeVAJQQ_AUICigB&biw=1280&bih=709

no i do czego mi ten link? :shock:

robba - 2017-10-25, 18:41

SlawekEwa napisał/a:
6x5x2 cm
żródło to CCCP :roll:

jeśli blacha przewodząca jest na całą szerokość włącznika (około 18mm, grubosc okolo 1mm)
to około 100A ciągłego (o ile nie jest włącznik szczelnie zamknięty i ma chłodzenie).
chwilowy z 150. Ale do rozrusznika za mało na moje.
Oczywiście prąd zależy też od metalu, tu wygląda na mosiądz, wiec raczej troche mniej niz napisałem wczesniej... przyjąłbym 75/100A

duende - 2017-10-25, 18:42

Wygląda podobnie jak ten - wyłącznik AZR-30A 30A 30V
lub
Wyłącznik AZR-20A 20A 30V
zależy ile na tej małej plakietce jest nabite, a ze zdjęcia ciężko odczytać, wygląda na "10"
"A3P" cyrylica => AZR
https://www.podzespoly-el...dukt/082a8bbf2c
https://www.podzespoly-elektroniczne.pl/grupa/14
Edit: AZR-50A 30V
http://luxpl.com/index.ph...n&id=6999156863

robba - 2017-10-25, 18:48

miałem kiedyś beczułkę w maluchu. był to przekaż nik bistabilny, czyli taki
który po podaniu impulsu złącza styki, a po ponownym podaniu rozłącza.
Przekażnik był przy akumulatorze, a przycisk miałem pod tapicerką nadkola
dociągniety kabelkiem 1,5mm2.
Był nie tylko do malucha a do dowolnego auta. Kiedyś mi się rozkleił
i obejrzałem w środku: styki i sprężynkę miał dość potężną.
Jakaś prywatna produkcja, ale to rozwiązywałoby problem "qdlatego".
Ponadto można było podłączyć tak, że przycisk działał dopiero
jak się włączyło postojówki (pomimo że nie świeciły na rozłączonym aku,
ale obwód włącznika się zamykał).... taki bajer
Ale fakt że nie widziałem takowego teraz....

PS. a włączanie i rozłączanie przypominało dżwięk uderzenia młotkiem

SlawekEwa - 2017-10-25, 19:17

duende napisał/a:
zależy ile na tej małej plakietce jest nabite

10 czyli 10 amperowy
:pifko dla deunde, a teraz drodzy seniorzy zagadka "gdzie taki wyłącznik był przez Was najczęściej widziany i używany"?

Spax - 2017-10-25, 19:54

SlawekEwa, 10 Amper
https://sarny.all.biz/en/azr-10-g6938469

SlawekEwa - 2017-10-25, 19:59

Spax The Dog napisał/a:
SlawekEwa, 10 Amper

Dobrze to już ustaliliśmy :bigok , a odpowiedż na zagadkę :-P

Bronek - 2017-10-25, 20:09

:bigok
Cytat:
gdzie taki wyłącznik był przez Was najczęściej widziany i używany"?


W cywilizacji zachodniej.... nigdzie. :mrgreen:

McGali - 2017-10-25, 20:36

SlawekEwa napisał/a:
duende napisał/a:
zależy ile na tej małej plakietce jest nabite

10 czyli 10 amperowy
:pifko dla deunde, a teraz drodzy seniorzy zagadka "gdzie taki wyłącznik był przez Was najczęściej widziany i używany"?


Stosowane w PKP np w tablicach wagonów.

yuras - 2017-10-25, 20:45

Na Kamczatce...
SlawekEwa - 2017-10-25, 20:50

McGali napisał/a:

Stosowane w PKP np w tablicach wagonów.

Zgadza się :pifko zapalało się tym światło w przedziałach

duende - 2017-10-25, 21:09

Jesli chodzi o pytanie nr 1 to wszystkim należy się pifko ze względu na słabą jakość foty konkursowej :haha: :
możliwe odpowiedzi AZR: AZR-2, AZR-5, AZR-6, AZR-10, AZR-15, AZR-20, AZR-30, AZR-40, AZR-50, AZR-80, AZR-125, AZR-150 :spoko

robba - 2017-10-25, 21:31

qdlaty_78 napisał/a:
A nie za mizerny Ci on?
I pytanie z mojej strony, mam na klemie minusowej taki wyłącznik jeszcze z PRLu o dźwięcznej nazwie Zygmunt. Nie wygodne to bo pod maską. ....


to może załóż siłownik centralnego zamka do załączania i wyłączania
tego przełącznika który masz....

qdlaty_78 - 2017-10-26, 06:18

McGali napisał/a:
Stosowane w PKP np w tablicach wagonów

A już myślałem że w Rudym 102 :wyszczerzony:

zbyszekwoj - 2017-10-27, 11:46

To wył, sprężynowy, nie ciągnie za sobą łuku w czasie rozłączania. Jak u ruskich napisane 10A to spokojnie wytrzyma 3 razy tyle. :diabelski_usmiech

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group