Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Zbiornik gazu do ogrzewania i do jazdy

Kubbek - 2017-10-23, 13:27
Temat postu: Zbiornik gazu do ogrzewania i do jazdy
Zamierzam założyć instalację gazową w swoim kamperku. Obecnie mam na stałe zamontowaną butlę do zasilenia instalacji campingowej (ogrzewanie, bojler, lodówka). Standardowo butlę gazową do instalacji lpg montuje się w miejsce koła zapasowego. Zastanawiam się czy można z takiej butli do jazdy zasilać także instalację campingową? Wtedy mógłbym się pozbyć butli zamontowane na podwoziu.
Flag - 2017-10-23, 13:30

Nie, nie mozesz tego połączyć. Do silnika potrzebujesz gaz w postaci płynnej a do piecyka i lodowki w postaci lotnej.
Kubbek - 2017-10-23, 15:25

Wydaje mi się że jesteś w błędzie. Reduktor, parownik w instalacji lpg odpowiada za zmianę stanu ciekłego na lotny.

Ale tak na logikę butla, rozgałęźnik/zawor jednym wężem idzie gaz na zasilenie silnika, a drugim do reduktor na camping.

Flag - 2017-10-23, 15:55

druga sprawa to kto Ci podbiuje przeglad z tym trojnikiem na lodowke:)
inhalt - 2017-10-23, 16:29

Sprecyzuj co oznacza słowo "można".
Technicznie można, bo da się to zrobić. A zgodnie z przepisami to nie wiem czy można więc pytaj na stacji diagnostycznej.

Gaz jest w fazie ciekłej w butlach 11 kg i też w fazie ciekłej w zbiorniku samochodowym. Nie ma żadnej różnicy. Do zasilania silnika pobiera się fazę ciekłą i odparowuje by do kolektora szła już lotna. A do kuchenki i piecyka od razu pobiera się fazę lotną znad powierzchni płynnego gazu w zbiorniku. Dokładnie tak samo jak pobieranie fazy lotnej znad powierzchni cieczy w butli 11 kg. Nie ma różnicy, działa tak samo i w mrozy kłopoty są te same.
Zupełnie inna sprawa czy to jest legalne. Nie wiem.

MisioKRAK - 2017-10-23, 19:39

I czy podając do silnika gaz w stanie lotnym (do parownika czy jak to tam...) będzie odpowiednia wydajność - bo do lodówki to masz śmieszny pobór gazu a auto chwilowo potrafi niezły mieć zasys...
robba - 2017-10-23, 20:05

nie wiem czy taka butla z homologacją z możliwością poboru fazy gazowej
nie rozwiązałaby problemu? :
http://gzwm.com.pl/113/39...aza-gazowa.html

trzeba by zapytanie do nich wystosować...

Kubbek - 2017-10-24, 14:06

Skomplikowana sprawa się z tego robi coś :-(
Rozumiem że wszyscy mają swoje pojazdy w dieselu i nie mieli potrzeby rozważać takiej konstrukcji w praktyce.

kimtop - 2017-10-24, 15:29

Musisz brać pod uwagę to,że przy minusowych temperaturach nie będziesz miał ogrzewania,kuchni i lodówki
Kubbek - 2017-10-24, 15:34

To pewnie tak jak teraz, bo obecnie mam butlę na stałe zamontowaną do podwozia.
Kubbek - 2017-10-25, 07:40

a co do tego zimowego ogrzewania - to podobno zimą proporcje propanu do butanu są większe na stacjach, właśnie z powodu temperatury (ceny też odpowiednio wyższe)

czyli nikt nie stał z Was przed dylematem zasilenia tego wszystkiego z jednej butli?

udało mi się znaleźć ciekawy artykuł na nurtujący mnie temat - https://polskicaravaning.pl/pl/artykul/2413/gaz-alternatywa-na-drozyzne

firma Elpigaz produkuje butle z wyjściem gazu w postaci lotnej i płynnej

--> Robba - dzięki za link do butli - włąśnie wysłałem maila z zapytaniem do tej firmy.

wędrowiec - 2017-10-25, 08:30

Na butli z artykułu zimą nie pojedziesz. Przy zmianie stanu skupienia gaz wyciąga ciepło. Butlę mam garażu blisko tylnej ściany i przy dużych mrozach zamienia się w sopel. Gaz podaje, bo garaż jest ogrzewany, ale przy mrozie -15 stopni w garażu jest tylko +10.
Jednak dając butlę pod auto, trzeba by pomyśleć o podgrzewaniu reduktora.

Kubbek - 2017-10-25, 11:53

na gazie zimą jeżdżę od 12 lat - zero problemów (potwierdzałoby to inny skład specjalnie na zimę, oraz uzasadnione wyższe ceny w tym okresie)
wędrowiec - 2017-10-25, 12:18

Tak, ale zmiana z ciekłego na gazowy następuje pod maską. Trochę inna temperatura jest pod podłogą. Odpal zimą auto na gazie bez paliwa to zobaczysz o czym piszę. Kiedyś w starych instalacjach można było tak zrobić.
lepciak - 2017-10-25, 12:53

wędrowiec napisał/a:
Odpal zimą auto na gazie bez paliwa to zobaczysz o czym piszę. Kiedyś w starych instalacjach można było tak zrobić.
Mój Polonez z gaźnikiem odpalał na gazie w najtęższe mrozy. Aż raz tak odpalił, ze pokrywa filtra powietrza wystrzeliła pod maskę więc zaprzestałem takich praktyk przy minusowych temperaturach.
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 13:52

Czekajcie, bo ja czegoś nie rozumiem. Wiadomo, że samochodowa instalacja gazowa, przełącza się z Pb na LPG kiedy parownik, czyli płyn w układzie chłodzącym, osiągnie odpowiednia, minimalną temp. Ale piszecie, że w zimę nie działa lodówka i ogrzewanie? :shock: :-/ To w takim razie jak wyjechać kamperem przy mocno minusowych temperaturach? Ja nie mam doświadczenia, ale od tego roku chciałem zacząć i co ? :shock: Bo czegoś tutaj nie rozumiem :gwm
moskit - 2017-10-25, 13:59

Do zabudowy przy ujemnych temperaturach ma zastosowanie propan zaś do silnika propan-butan różnica w temperaturze fazy lotnej
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 14:03

moskit napisał/a:
Do zabudowy przy ujemnych temperaturach ma zastosowanie propan


Czyli sprecyzujmy. Jak będę wyjeżdżał w zimę lub przy ujemnych temp. muszę kupić butlę z propanem, tak?
A załóżmy do jakiej temp. można stosować propan-butan a od jakiej już sam propan? Jest różnica w cenie, jeśli chodzi o sam propan i czy jest różnica w wydajności, kaloryczności propanu a mieszanki ?

MisioKRAK - 2017-10-25, 14:31

Czysty propan ma mniejszą kaloryczność.
Z racji że mniej popularny to ciut droższy i trudniejszy w zdobyciu (np butle Nano...)
Bhutan ma kłopoty przy około 4-5stopniach plus, ale z racji odparowywania gazu w butli, tam temperatura potrafi być niższa nawet o 5-10stopni od temperatury powietrza...

Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 14:46

To ja czegoś nie rozumiem, mój Ojciec był w zeszłym roku w alpach, dwa tygodnie byli, temp po ok. -10 stopni, miał normalne butle ze stacji wymienione w Polsce przed wyjazdem i nic się nie działo, wszystko działało normalnie. Ja też miałem przyjemnośc spać w kamperze przy -5 na zewnątrz i również nic się nie działo.... :?
MisioKRAK - 2017-10-25, 15:06

Może jest ogrzewania komora z butlami (nawiewniki, prąd)
Poza tym powiedzmy 1/2 w log to propan...A butan zostanie w butli...

Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 15:07

Nie mam ogrzewanej i On też nie, zwykłe schowki :-) Kurcze, teraz to daliście mi do myślenia, a owinięcie czymś butli daje rezultaty ?
MisioKRAK - 2017-10-25, 15:15

Taki że temperatura odparowania nie ma gdzie uciekać... :(
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 15:20

No dobrze, a może napisać ktoś swoje doświadczenia z zimowych wyjazdów ? Albo może założę oddzielny wątek, bo szykuję się powoli do zimowych ferii i zbieram doświadczenia :-)
MisioKRAK - 2017-10-25, 15:23

Ja jeździłem i miałem problemy z butamem...
Dlatego przeszedłem zimą na propan :)

kimtop - 2017-10-25, 15:27

Wątków na temat gazu i butli gazowych jest na forum mnóstwo.Może najpierw wystarczy poczytać?
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 15:41

kimtop napisał/a:
Może najpierw wystarczy poczytać?

Czytam, tylko chciałem zebrać wszystkie informacje do "kupy" bo zdania są podzielone. A moje wątpliwości co do zimowego wyjazdu, a raczej obawy, nie są tylko jeśli chodzi o gaz, ale i o wodę, ogrzewanie, szarą itd. pytań trochę jest, a niewiedza, w szczególności w zimę, może być bolesna :-)

moskit - 2017-10-25, 15:47

Żeby skrócić wątpliwy temat
Nikt takiego rozwiązania nie stosuje ze względów praktyczny ale i prawnych

Wieluniak_1 - 2017-10-25, 16:19

zimą używam propna (w sumie to cały rok używam tylko propna). Problemów ze zdobyciem nie mam żadnych. Jadę z butlą turystyczną do rozlewni gazu i tyle. Napełniają propanem i płacę tyle samo co za propan/butan.Uzywam zwykłych butli turystycznych.
MisioKRAK - 2017-10-25, 16:57

Pisząc o problemach z dostępnością , miałem na myśli że np na objazdówce trzeba szukać rozlewni lub "punktów" z Nano butlami. Co np w Austrii czy nawet na naszym wybrzeżu zimą może być problematyczne.
Na bp o ile są Nano to są w cenach 11kg więc tu propan droższy...

PS. Było kilka wątków o kamperowaniu zimą :)

Kubbek - 2017-11-03, 14:42

szybkie pytanko. jeszcze nie miałem okazji tankować swojej butli gazowej. Złącze mam takie jak w załączonym zdjęciu



jaką przejściówkę potrzebuję. domyślam się że z niemieckiej na polską. Są jednak różne wersje, np długie i krótkie. czy możecie mnie poratować linkiem do konkretnej aukcji z taką przejściówką?

lepciak - 2017-11-03, 16:53

Kubbek napisał/a:
szybkie pytanko. jeszcze nie miałem okazji tankować swojej butli gazowej. Złącze mam takie jak w załączonym zdjęciu. Jaką przejściówkę potrzebuję. domyślam się że z niemieckiej na polską.
Potrzebujesz przejściówkę z niemieckiej na polską. Dostaniesz ją w każdym sklepie motoryzacyjnym sprzedającym wyposażenie do samochodów na LPG.
Kubbek - 2017-11-04, 21:24

Dzięki :-)
A jaka wersja tej przejściówki - długa czy zwykła?

inhalt - 2017-11-04, 21:36

Kubbek napisał/a:
(...)wszyscy mają swoje pojazdy w dieselu i nie mieli potrzeby rozważać takiej konstrukcji w praktyce.

Ja mam silnik benzynowy na LPG i lodówkę + piecyk + kuchenkę też na LPG. W praktyce to działa bezproblemowo. Ale nie mam pojęcia jak będzie działało zimą. Co prawda gaz na stacjach ma nieco inny skład zimą i latem, ale nie wiem czy to wystarczy. Butle mam pod samochodem więc nie są ogrzewane nawet gdy w środku jest ciepło.
W temperaturach rzędu kilku stopni na plusie działa poprawnie. W nocy lodówka chodziła sobie na gaz, a dodatkowo działał piecyk (Truma) i nie stwierdziłem żadnego problemu. Jednocześnie uruchomienie kuchenki na gaz było możliwe i odbywało się normalnie, czyli wydajności wystarczało. Ale czy gdybym włączył wszystkie palniki kuchenki jednocześnie w jeszcze dał piec na max'a to czy by działało to nie wiem. Nie przepadam za takimi eksperymentami, a potrzeby nie miałem by uruchomić wszystko na raz z pełną wydajnością.

silny - 2017-11-05, 06:51

Nic sie nie stanie , ze zbiornika będzie pobierany bardziej lotny propan , ten "gorszy !". butan zostanie na dnie. Jeśli ta butla służyłaby tylko do zabudowy to żle ale u ciebie butan zostanie spalony w silniku i tak do następnego tankowania :bukiet:

50 litrów lpg ma swoje zapasy propanu

lepciak - 2017-11-05, 08:29

Kubbek napisał/a:
Dzięki :-)
A jaka wersja tej przejściówki - długa czy zwykła?
Doradzi sprzedawca. Jeżeli sprzeda wersję nieodpowiednią to zawsze ją możesz zwrócić. Ja miałem kłopot z dopasowaniem przejściówki niemieckiej do systemu polskiego. A może wygodniej będzie Ci zamienić wersję niemiecką która jest używana jeszcze tylko w Belgii na wersje polską która spotykana jest w całej Europie oprócz Niemiec, Belgii i Holandii. To chyba będzie najtańsze rozwiązanie. Wymiana polega na odkręceniu nakrętki kołnierzowej z rurką miedzianą i dwóch śrub wpuszczanych mocujących przyłącze do konstrukcji. Wymiany dokona od ręki każdy warsztat parający się montażem systemu LPG do samochodu.
SlawekEwa - 2017-11-05, 09:41

lepciak napisał/a:
polską która spotykana jest w całej Europie oprócz Niemiec,

W D spotykałem dystrybutory LPG z dwoma wężami z końcówką niemiecką i polską.

krimar - 2017-11-05, 09:47

inhalt napisał/a:
Ja mam silnik benzynowy na LPG i lodówkę + piecyk + kuchenkę też na LPG

a do zabudowy pobierasz fazę lotną?
masz 2 ujęcia LPG z butli czy 2 butle?

lepciak - 2017-11-05, 14:01

SlawekEwa napisał/a:
lepciak napisał/a:
polską która spotykana jest w całej Europie oprócz Niemiec,

W D spotykałem dystrybutory LPG z dwoma wężami z końcówką niemiecką i polską.
Kampera mam na ON, osobowy również więc jestem trochę nie na czasie. Jeżeli Niemcy mają dwa węże na LPG z różnymi końcówkami to musi im się to opłacać. Dzięki za info - sprzedam innym.
silny - 2017-11-05, 20:37

No iiii

Co ma napisać , że ma czy nie :roll:

Będzie działać na oparach LPG PROPAN i to jest najważniejsze :-P

inhalt - 2017-11-07, 21:09

krimar napisał/a:
a do zabudowy pobierasz fazę lotną?
masz 2 ujęcia LPG z butli czy 2 butle?


Mam 2 ujęcia z butli. Do zabudowy pobieram fazę lotną. Do silnika pobieram klasycznie fazę ciekłą i idzie na parownik, a tam wiadomo ... odparowanie i do kolektora faza lotna.

robba - 2017-11-08, 19:13

inhalt napisał/a:
Mam 2 ujęcia z butli. ....


ale na zwykłej dorabiałeś wyjście fazy lotnej?
czy też wykorzystałeś istniejące wyjście z butli lub wielozaworu?
albo masz jakieś wykonanie specjalne butli?

inhalt - 2017-11-08, 19:50

Butla jest zwykła, wielozawór wygląda na zwykły, ale nie mam pojęcia jak to jest w środku zrobione, bo taki samochód już kupiłem. Ja wiem jak to działa od strony użytkowej, ale nie znam szczegółów wykonania. Może gdybym wczołgał się pod auto i obejrzał rurki to by się coś wyjaśniło, ale nie wnikałem w to.
robba - 2017-11-08, 23:05

inhalt napisał/a:
.... Może gdybym wczołgał się pod auto i obejrzał rurki to by się coś wyjaśniło, ale nie wnikałem w to.

jak się kiedyś wciśniesz pod auto to foto jakieś zrób...
A czy masz zamykanie zaworem albo elektrozaworem przy butli?

inhalt - 2017-11-09, 02:06

Osobny elektrozawór jest do zasilania silnika i on się otwiera zawsze gdy załączę stacyjkę. A osobny elektrozawór jest do zasilania zabudowy w gaz. Żeby gaz poszedł do zabudowy (na zawory ręczne typowe kempingowe) to muszę przełączyć stosowny pstryczek-elektryczek i dopiero można używać.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group