|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - Zbiornik gazu do ogrzewania i do jazdy
Kubbek - 2017-10-23, 13:27 Temat postu: Zbiornik gazu do ogrzewania i do jazdy Zamierzam założyć instalację gazową w swoim kamperku. Obecnie mam na stałe zamontowaną butlę do zasilenia instalacji campingowej (ogrzewanie, bojler, lodówka). Standardowo butlę gazową do instalacji lpg montuje się w miejsce koła zapasowego. Zastanawiam się czy można z takiej butli do jazdy zasilać także instalację campingową? Wtedy mógłbym się pozbyć butli zamontowane na podwoziu.
Flag - 2017-10-23, 13:30
Nie, nie mozesz tego połączyć. Do silnika potrzebujesz gaz w postaci płynnej a do piecyka i lodowki w postaci lotnej.
Kubbek - 2017-10-23, 15:25
Wydaje mi się że jesteś w błędzie. Reduktor, parownik w instalacji lpg odpowiada za zmianę stanu ciekłego na lotny.
Ale tak na logikę butla, rozgałęźnik/zawor jednym wężem idzie gaz na zasilenie silnika, a drugim do reduktor na camping.
Flag - 2017-10-23, 15:55
druga sprawa to kto Ci podbiuje przeglad z tym trojnikiem na lodowke:)
inhalt - 2017-10-23, 16:29
Sprecyzuj co oznacza słowo "można".
Technicznie można, bo da się to zrobić. A zgodnie z przepisami to nie wiem czy można więc pytaj na stacji diagnostycznej.
Gaz jest w fazie ciekłej w butlach 11 kg i też w fazie ciekłej w zbiorniku samochodowym. Nie ma żadnej różnicy. Do zasilania silnika pobiera się fazę ciekłą i odparowuje by do kolektora szła już lotna. A do kuchenki i piecyka od razu pobiera się fazę lotną znad powierzchni płynnego gazu w zbiorniku. Dokładnie tak samo jak pobieranie fazy lotnej znad powierzchni cieczy w butli 11 kg. Nie ma różnicy, działa tak samo i w mrozy kłopoty są te same.
Zupełnie inna sprawa czy to jest legalne. Nie wiem.
MisioKRAK - 2017-10-23, 19:39
I czy podając do silnika gaz w stanie lotnym (do parownika czy jak to tam...) będzie odpowiednia wydajność - bo do lodówki to masz śmieszny pobór gazu a auto chwilowo potrafi niezły mieć zasys...
robba - 2017-10-23, 20:05
nie wiem czy taka butla z homologacją z możliwością poboru fazy gazowej
nie rozwiązałaby problemu? :
http://gzwm.com.pl/113/39...aza-gazowa.html
trzeba by zapytanie do nich wystosować...
Kubbek - 2017-10-24, 14:06
Skomplikowana sprawa się z tego robi coś :-(
Rozumiem że wszyscy mają swoje pojazdy w dieselu i nie mieli potrzeby rozważać takiej konstrukcji w praktyce.
kimtop - 2017-10-24, 15:29
Musisz brać pod uwagę to,że przy minusowych temperaturach nie będziesz miał ogrzewania,kuchni i lodówki
Kubbek - 2017-10-24, 15:34
To pewnie tak jak teraz, bo obecnie mam butlę na stałe zamontowaną do podwozia.
Kubbek - 2017-10-25, 07:40
a co do tego zimowego ogrzewania - to podobno zimą proporcje propanu do butanu są większe na stacjach, właśnie z powodu temperatury (ceny też odpowiednio wyższe)
czyli nikt nie stał z Was przed dylematem zasilenia tego wszystkiego z jednej butli?
udało mi się znaleźć ciekawy artykuł na nurtujący mnie temat - https://polskicaravaning.pl/pl/artykul/2413/gaz-alternatywa-na-drozyzne
firma Elpigaz produkuje butle z wyjściem gazu w postaci lotnej i płynnej
--> Robba - dzięki za link do butli - włąśnie wysłałem maila z zapytaniem do tej firmy.
wędrowiec - 2017-10-25, 08:30
Na butli z artykułu zimą nie pojedziesz. Przy zmianie stanu skupienia gaz wyciąga ciepło. Butlę mam garażu blisko tylnej ściany i przy dużych mrozach zamienia się w sopel. Gaz podaje, bo garaż jest ogrzewany, ale przy mrozie -15 stopni w garażu jest tylko +10.
Jednak dając butlę pod auto, trzeba by pomyśleć o podgrzewaniu reduktora.
Kubbek - 2017-10-25, 11:53
na gazie zimą jeżdżę od 12 lat - zero problemów (potwierdzałoby to inny skład specjalnie na zimę, oraz uzasadnione wyższe ceny w tym okresie)
wędrowiec - 2017-10-25, 12:18
Tak, ale zmiana z ciekłego na gazowy następuje pod maską. Trochę inna temperatura jest pod podłogą. Odpal zimą auto na gazie bez paliwa to zobaczysz o czym piszę. Kiedyś w starych instalacjach można było tak zrobić.
lepciak - 2017-10-25, 12:53
wędrowiec napisał/a: | Odpal zimą auto na gazie bez paliwa to zobaczysz o czym piszę. Kiedyś w starych instalacjach można było tak zrobić. | Mój Polonez z gaźnikiem odpalał na gazie w najtęższe mrozy. Aż raz tak odpalił, ze pokrywa filtra powietrza wystrzeliła pod maskę więc zaprzestałem takich praktyk przy minusowych temperaturach.
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 13:52
Czekajcie, bo ja czegoś nie rozumiem. Wiadomo, że samochodowa instalacja gazowa, przełącza się z Pb na LPG kiedy parownik, czyli płyn w układzie chłodzącym, osiągnie odpowiednia, minimalną temp. Ale piszecie, że w zimę nie działa lodówka i ogrzewanie? To w takim razie jak wyjechać kamperem przy mocno minusowych temperaturach? Ja nie mam doświadczenia, ale od tego roku chciałem zacząć i co ? Bo czegoś tutaj nie rozumiem
moskit - 2017-10-25, 13:59
Do zabudowy przy ujemnych temperaturach ma zastosowanie propan zaś do silnika propan-butan różnica w temperaturze fazy lotnej
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 14:03
moskit napisał/a: | Do zabudowy przy ujemnych temperaturach ma zastosowanie propan |
Czyli sprecyzujmy. Jak będę wyjeżdżał w zimę lub przy ujemnych temp. muszę kupić butlę z propanem, tak?
A załóżmy do jakiej temp. można stosować propan-butan a od jakiej już sam propan? Jest różnica w cenie, jeśli chodzi o sam propan i czy jest różnica w wydajności, kaloryczności propanu a mieszanki ?
MisioKRAK - 2017-10-25, 14:31
Czysty propan ma mniejszą kaloryczność.
Z racji że mniej popularny to ciut droższy i trudniejszy w zdobyciu (np butle Nano...)
Bhutan ma kłopoty przy około 4-5stopniach plus, ale z racji odparowywania gazu w butli, tam temperatura potrafi być niższa nawet o 5-10stopni od temperatury powietrza...
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 14:46
To ja czegoś nie rozumiem, mój Ojciec był w zeszłym roku w alpach, dwa tygodnie byli, temp po ok. -10 stopni, miał normalne butle ze stacji wymienione w Polsce przed wyjazdem i nic się nie działo, wszystko działało normalnie. Ja też miałem przyjemnośc spać w kamperze przy -5 na zewnątrz i również nic się nie działo....
MisioKRAK - 2017-10-25, 15:06
Może jest ogrzewania komora z butlami (nawiewniki, prąd)
Poza tym powiedzmy 1/2 w log to propan...A butan zostanie w butli...
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 15:07
Nie mam ogrzewanej i On też nie, zwykłe schowki :-) Kurcze, teraz to daliście mi do myślenia, a owinięcie czymś butli daje rezultaty ?
MisioKRAK - 2017-10-25, 15:15
Taki że temperatura odparowania nie ma gdzie uciekać...
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 15:20
No dobrze, a może napisać ktoś swoje doświadczenia z zimowych wyjazdów ? Albo może założę oddzielny wątek, bo szykuję się powoli do zimowych ferii i zbieram doświadczenia :-)
MisioKRAK - 2017-10-25, 15:23
Ja jeździłem i miałem problemy z butamem...
Dlatego przeszedłem zimą na propan
kimtop - 2017-10-25, 15:27
Wątków na temat gazu i butli gazowych jest na forum mnóstwo.Może najpierw wystarczy poczytać?
Czarna i Krzysiek - 2017-10-25, 15:41
kimtop napisał/a: | Może najpierw wystarczy poczytać? |
Czytam, tylko chciałem zebrać wszystkie informacje do "kupy" bo zdania są podzielone. A moje wątpliwości co do zimowego wyjazdu, a raczej obawy, nie są tylko jeśli chodzi o gaz, ale i o wodę, ogrzewanie, szarą itd. pytań trochę jest, a niewiedza, w szczególności w zimę, może być bolesna :-)
moskit - 2017-10-25, 15:47
Żeby skrócić wątpliwy temat
Nikt takiego rozwiązania nie stosuje ze względów praktyczny ale i prawnych
Wieluniak_1 - 2017-10-25, 16:19
zimą używam propna (w sumie to cały rok używam tylko propna). Problemów ze zdobyciem nie mam żadnych. Jadę z butlą turystyczną do rozlewni gazu i tyle. Napełniają propanem i płacę tyle samo co za propan/butan.Uzywam zwykłych butli turystycznych.
MisioKRAK - 2017-10-25, 16:57
Pisząc o problemach z dostępnością , miałem na myśli że np na objazdówce trzeba szukać rozlewni lub "punktów" z Nano butlami. Co np w Austrii czy nawet na naszym wybrzeżu zimą może być problematyczne.
Na bp o ile są Nano to są w cenach 11kg więc tu propan droższy...
PS. Było kilka wątków o kamperowaniu zimą
Kubbek - 2017-11-03, 14:42
szybkie pytanko. jeszcze nie miałem okazji tankować swojej butli gazowej. Złącze mam takie jak w załączonym zdjęciu
jaką przejściówkę potrzebuję. domyślam się że z niemieckiej na polską. Są jednak różne wersje, np długie i krótkie. czy możecie mnie poratować linkiem do konkretnej aukcji z taką przejściówką?
lepciak - 2017-11-03, 16:53
Kubbek napisał/a: | szybkie pytanko. jeszcze nie miałem okazji tankować swojej butli gazowej. Złącze mam takie jak w załączonym zdjęciu. Jaką przejściówkę potrzebuję. domyślam się że z niemieckiej na polską. | Potrzebujesz przejściówkę z niemieckiej na polską. Dostaniesz ją w każdym sklepie motoryzacyjnym sprzedającym wyposażenie do samochodów na LPG.
Kubbek - 2017-11-04, 21:24
Dzięki :-)
A jaka wersja tej przejściówki - długa czy zwykła?
inhalt - 2017-11-04, 21:36
Kubbek napisał/a: | (...)wszyscy mają swoje pojazdy w dieselu i nie mieli potrzeby rozważać takiej konstrukcji w praktyce. |
Ja mam silnik benzynowy na LPG i lodówkę + piecyk + kuchenkę też na LPG. W praktyce to działa bezproblemowo. Ale nie mam pojęcia jak będzie działało zimą. Co prawda gaz na stacjach ma nieco inny skład zimą i latem, ale nie wiem czy to wystarczy. Butle mam pod samochodem więc nie są ogrzewane nawet gdy w środku jest ciepło.
W temperaturach rzędu kilku stopni na plusie działa poprawnie. W nocy lodówka chodziła sobie na gaz, a dodatkowo działał piecyk (Truma) i nie stwierdziłem żadnego problemu. Jednocześnie uruchomienie kuchenki na gaz było możliwe i odbywało się normalnie, czyli wydajności wystarczało. Ale czy gdybym włączył wszystkie palniki kuchenki jednocześnie w jeszcze dał piec na max'a to czy by działało to nie wiem. Nie przepadam za takimi eksperymentami, a potrzeby nie miałem by uruchomić wszystko na raz z pełną wydajnością.
silny - 2017-11-05, 06:51
Nic sie nie stanie , ze zbiornika będzie pobierany bardziej lotny propan , ten "gorszy !". butan zostanie na dnie. Jeśli ta butla służyłaby tylko do zabudowy to żle ale u ciebie butan zostanie spalony w silniku i tak do następnego tankowania
50 litrów lpg ma swoje zapasy propanu
lepciak - 2017-11-05, 08:29
Kubbek napisał/a: | Dzięki :-)
A jaka wersja tej przejściówki - długa czy zwykła? | Doradzi sprzedawca. Jeżeli sprzeda wersję nieodpowiednią to zawsze ją możesz zwrócić. Ja miałem kłopot z dopasowaniem przejściówki niemieckiej do systemu polskiego. A może wygodniej będzie Ci zamienić wersję niemiecką która jest używana jeszcze tylko w Belgii na wersje polską która spotykana jest w całej Europie oprócz Niemiec, Belgii i Holandii. To chyba będzie najtańsze rozwiązanie. Wymiana polega na odkręceniu nakrętki kołnierzowej z rurką miedzianą i dwóch śrub wpuszczanych mocujących przyłącze do konstrukcji. Wymiany dokona od ręki każdy warsztat parający się montażem systemu LPG do samochodu.
SlawekEwa - 2017-11-05, 09:41
lepciak napisał/a: | polską która spotykana jest w całej Europie oprócz Niemiec, |
W D spotykałem dystrybutory LPG z dwoma wężami z końcówką niemiecką i polską.
krimar - 2017-11-05, 09:47
inhalt napisał/a: | Ja mam silnik benzynowy na LPG i lodówkę + piecyk + kuchenkę też na LPG |
a do zabudowy pobierasz fazę lotną?
masz 2 ujęcia LPG z butli czy 2 butle?
lepciak - 2017-11-05, 14:01
SlawekEwa napisał/a: | lepciak napisał/a: | polską która spotykana jest w całej Europie oprócz Niemiec, |
W D spotykałem dystrybutory LPG z dwoma wężami z końcówką niemiecką i polską. | Kampera mam na ON, osobowy również więc jestem trochę nie na czasie. Jeżeli Niemcy mają dwa węże na LPG z różnymi końcówkami to musi im się to opłacać. Dzięki za info - sprzedam innym.
silny - 2017-11-05, 20:37
No iiii
Co ma napisać , że ma czy nie
Będzie działać na oparach LPG PROPAN i to jest najważniejsze
inhalt - 2017-11-07, 21:09
krimar napisał/a: | a do zabudowy pobierasz fazę lotną?
masz 2 ujęcia LPG z butli czy 2 butle? |
Mam 2 ujęcia z butli. Do zabudowy pobieram fazę lotną. Do silnika pobieram klasycznie fazę ciekłą i idzie na parownik, a tam wiadomo ... odparowanie i do kolektora faza lotna.
robba - 2017-11-08, 19:13
inhalt napisał/a: | Mam 2 ujęcia z butli. .... |
ale na zwykłej dorabiałeś wyjście fazy lotnej?
czy też wykorzystałeś istniejące wyjście z butli lub wielozaworu?
albo masz jakieś wykonanie specjalne butli?
inhalt - 2017-11-08, 19:50
Butla jest zwykła, wielozawór wygląda na zwykły, ale nie mam pojęcia jak to jest w środku zrobione, bo taki samochód już kupiłem. Ja wiem jak to działa od strony użytkowej, ale nie znam szczegółów wykonania. Może gdybym wczołgał się pod auto i obejrzał rurki to by się coś wyjaśniło, ale nie wnikałem w to.
robba - 2017-11-08, 23:05
inhalt napisał/a: | .... Może gdybym wczołgał się pod auto i obejrzał rurki to by się coś wyjaśniło, ale nie wnikałem w to. |
jak się kiedyś wciśniesz pod auto to foto jakieś zrób...
A czy masz zamykanie zaworem albo elektrozaworem przy butli?
inhalt - 2017-11-09, 02:06
Osobny elektrozawór jest do zasilania silnika i on się otwiera zawsze gdy załączę stacyjkę. A osobny elektrozawór jest do zasilania zabudowy w gaz. Żeby gaz poszedł do zabudowy (na zawory ręczne typowe kempingowe) to muszę przełączyć stosowny pstryczek-elektryczek i dopiero można używać.
|
|