|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie)
pasza - 2017-11-09, 10:40 Temat postu: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie) Ale problem polega na tym że polecany tu był olej o API GL-5 który teoretycznie powinien zniszczyć tę skrzynie (jej elementy z metali kolorowych)
http://www.camperteam.pl/...p=585803#585803
Pytanie zlewać ten olej i zastąpić jakimś o podobnej lepkości w 100st c o API GL-4 czy też GL-4/5 czy zostawić?
Czytając forum wielokrotnie czytałem o problemach z skrzyniami w Ducato jak i to aby nalać tam oleju ponad stan, kupiłem więc syntetyczny mannol o API GL-4/5 http://mannol.de/pl/?acti...ebeoel%2075W-90 a następnie zobaczyłem co jest tu polecane TUTELA ZC 75 SYNTH
Spojrzałem na ich charakterystykę techniczną i szybko zamieniłem mannolla na tutelę bo to zupełnie inna lepkość jak polecana tutela, tyle że zapomniałem popatrzyć na API tuteli
Mannol-> Lepkość w 100 °C =16.5
Tutela--> Lepkość w 100 °C = 10.5
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? z jednego zleciało z ~1,5 litra oleju żółciusieńkiego i przejrzystego jak nówka a z drugiego z kolei setka czy dwie brudnego ciemnoszarego.
Nowe uszczelki miedziane po 15 centów, strzykawka 50-siątka do której faktycznie na full wchodziło 70mll + rurka ,kilka minut i wlałem 2 litry tuteli.
Skrzynia chodzi OK mam wrażenie że lepiej, z 5-piątką czy wstecznym niema żadnego problemu ba ja zmieniam biegi trzymając tę wajchę w 1/3 długości bo tak szybciej i wygodniej i myślę aby jej o ponad połowę nie skrócić.
CORONAVIRUS - 2017-11-09, 10:48 Temat postu: Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
pasza napisał/a: |
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? . |
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY
pasza - 2017-11-09, 10:58 Temat postu: Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
BIORCA napisał/a: |
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
hmm pomyślę i zasugeruję się też tym że z jednego leciał olej czysty a z drugiego syfiasty, tym czasem idę uszczelniać okna itp.
Pozdrawiam.
pasza - 2017-11-09, 20:24
No i nic nie wymyśliłem
Strzelam brudny po odfiltrowaniu// odpowietrzenie// nadmiarowy oleju //
A co do Tuteli ZC 75 SYNTH
http://www.extranetpli.eu...75_stec_ITA.pdf
Przeprowadziłem małe śledztwo z którego wynika że to stary bardzo olej, kiedyś miał on specyfikację API GL-4 i inną nazwę, był zalecany m.in. do faciorów i alf z lat 90 i końcówki bravo/brava.marea ,seicento itd.
Zmieniła się nazwa i API skoczyło na GL-5 i było tak że jedni mieli stare książki z zaleceniem GL-4 a inni nowsze już z GL-5 choć była to ta sama skrzynia, dodatkowo wyczytałem gdzieś że oleje GL-5 które faktycznie niszczą metale kolorowe mają to napisane na etykiecie ?
Tak że dalej nie wiem co robić z tym olejem bo skrzynia chodzi OK a ja coraz bardziej lubię i szanuję mojego dukacika więc i martwię się o niego.
yahoda - 2017-11-09, 20:27
BIORCA napisał/a: | KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają.
Gewehr - 2017-11-09, 20:31 Temat postu: Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
BIORCA napisał/a: | pasza napisał/a: |
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? . |
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
Złośliwiec
Remek - 2017-11-09, 20:52
Do udzielenia poprawnej odpowiedzi przyda się rysunek.
pasza - 2017-11-09, 21:34
yahoda napisał/a: | BIORCA napisał/a: | KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają. |
A ja strzelam najprostsze rozwiązanie (choć to nie tłumaczy dlaczego był czysty i brudny olej) konstrukcja wymusiła dwa spusty aby cały olej można było spuścić z skrzyni?
Skorpion - 2017-11-09, 21:47
FIAT
Skorpion - 2017-11-09, 21:50
FIAT
Skorpion - 2017-11-09, 21:53
FIAT
cosmo-pl - 2018-09-07, 12:58
Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni.
Lepkość (oryginalnie to był olej mineralny słabej jakości 80W90) nie ma aż takiego znaczenia w tym modelu. Dobrze jest wlać olej przekrojowy 75W90 i tyle. We francuskiej wersji lali 75W80 we włoskiej 80W90. Jakość - dobry półsyntetyk wystarczy.
Jestem na etapie wymiany oleju w swojej skrzynce i nawet nie chce mi się wierzyć jak słaby olej zlałem..
pasza - 2018-09-07, 22:42
cosmo-pl napisał/a: | Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni. |
Ok niby masz rację ale jak to się ma do tego co pisałem?
Przecież opisałem co piszesz i przeprowadziłem mikro śledztwo https://www.camperteam.pl...p=681463#681463
Więc co mam ten olej zlać dać inny?
cosmo-pl - 2018-09-08, 21:06
Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz, ale normatyw API jest raczej precyzyjny w tej kwestii. Jeżeli masz oznaczenie API GL5 to skrzynia i materiały użyte do jej konstrukcji muszą być zgodne, głównie chodzi o wszelkiego rodzaju metale kolorowe, dla których oleje oznaczone jako GL5 mogą być agresywne / korozywne. Dlatego wielu producentów, mających dobre oleje robią oleje kompatybilne wstecz API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi do konstruowania skrzyń, w których producent dopuszczał stosowanie oleju GL4. Z moich informacji wynika, że skrzynię się różnią i różne materiały były stosowane w różnych latach. Jeżeli w Twojej instrukcji jest dozwolone API GL5 to no problem. Jeżeli nie - pozbądź się oleju.
Kwestia jeszcze synchronizatorów i ich działania. Otóż stosując olej GL5 zapewnia się super ochronę przekładni, ale nie koniecznie jest ten olej dobry dla synchronizatorów, który mogą być wykonane z delikatniejszego materiału. Wydłuża się więc życie skrzyni i przełożeń, kosztem synchronizatorów, które są bardziej obciążone. Biorąc pod uwagę więcej fosforu i siarki, które przy temperaturze i ciśnieniu dobiorą się do synchronizacji, sam sobie odpowiedz na pytanie co zrobić i czy warto.
API GL4/GL5 ma innego typu dodatki i w odpowiedni sposób dobraną ochronę przed zużyciem, tak aby synchronizactory "nie ślizgały się". Tak w skrócie, nie chcę wdawać się w szczegóły. Dla chcących większą dawkę wiedzy polecam periodyk:
https://www.machinerylubr...il-applications
pasza - 2018-09-08, 22:08
cosmo-pl napisał/a: | Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz........
API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi .....
|
Zauważ że ja o tym wiem i jako jedyny zwróciłem WŁAŚNIE na to tu uwagę że polecają tu GL5 który teoretycznie do tych skrzyń się nie nadaje.
Producenci oszczędzają ,duzi dadzą ci syfiasty olej z wszystkimi certyfikatami a mali znacznie lepszy olej z podstawowymi.
Certyfikaty kosztują "PATRZ CO PISAŁEM" ja przyznaję ci rację i chyba ten olej zleję choć pytałem się w serwisie fiata i powiedzieli że jest ok, ale jak pisałem wcześniej mam obawy o których zapomniałem a ty mi przypomniałeś.
pasza - 2018-10-26, 16:24
Okazało się że wraz z kamperem dostałem wszystkie książki wydruki instalacji Adria książki do bojlera, pieca/lodówki itd. a co ciekawe była tam oryg książka od Ducato a w tej pisze że:
Olej do skrzyni to TUTELA ZC 80/S lepkość SAE 80/W
Takiego oleju już nie ma w sprzedaży i *ponoć zastąpił go EPYX 80w90 API GL-4 https://www.palis.pl/olej...itr,3,8891,6293
*ponoć bo on ma przecież inną lepkość wyższą 80w90 a oryginalny 80w.
Marka Tutela jak i cała Selenia została przejęta przez Petronas a na ich stronie pisze że olej do naszych skrzyń to : Tutela Transmission Technyx lepkość SAE75W-80 . lepkość w 100c to 11,5
http://petronas-italy.ewp...8Pe6Xu?q=ducato
EPYX ma inną lepkość bo w 100c już 14 https://extranetpli-eu.pli-petronas.com/dsp/pdf/eng/stec/1476_stec_ENG.pdf ale jest tani i do dostania natomiast Transmission Technyx drogi i trzeba go szukać.
-
Do naszych silników natomiast Ptronas zaleca Selenia Turbo Diesel 10W-40 lepkość przy 100c to 14,8 ,czyli olej dość gęsty inne 10w40 mają lepkość 13-14 przy 100c
Zastanawiam się nad olejem syntetycznym jeszcze gęstszym od zalecanej Seleni czyli np Elf Evolution 900 5w50 lepkość przy 100c to 18 i pewnie silniczek na nim by chodził pięknie http://www.lubs-products-...els/28500/28744 poszukam jeszcze może coś rzadszego o lepkości 16-17? 5w50
Bim - 2018-10-26, 17:48
Mnie Majster z wieloletnim doświadczeniemod skrzyń nie kowal do skrzyni po remoncie kazał zalać tym
https://www.mobil.com/pol...obilube-gxa-80w
Po co roztrząsać co lepsze czasami warto sie zdać na fachowców
Jestem zadowolony
pasza - 2018-10-26, 18:18
On jest właśnie tej lepkości co zalecany Tutela Transmission Technyx może troszeczkę rzadszy w 100st c 10 vs 11,6 , jak nie znajdę Transmission Technyx w dobrej cenie a ten będzie dostępny to chyba go kupię.
Edit:
A może to jest tak że w skrzyni z przebiegiem może jest lepiej wlać olej ciut berdziej lepki i olej Tutela EPYX z lepkością przy 100c 14 będzie się sprawował lepiej?
Bim - 2018-10-26, 19:35
pasza napisał/a: | będzie się sprawował lepiej? |
Nie pytaj mnie ja wlałem olej do skrzyni po remoncie.
przy naszych przebiegach kamperków to trzeba pilnować stanów oleju nie gęstości
|
|