|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h
Sosna91 - 2017-11-10, 22:30 Temat postu: Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h Cześć, rozbudowuje swój system prądowy w kamperze. Aktualnie jest tylko jeden panel Siemens o mocy 110watt (35v 3.14A w zwarciu) regulator mppt epsolar tracer 1210A. Jutro dotrze do mnie drugi taki sam panel który planuje połączyć równolegle aby uzyskać większe natężenie prądu.
1. Czy przy łączeniu równoległym połączyć panele na dachu i zejść już jednymi przewodami czy też można złączyć JE dopiero przed samym regulatorem? Bo chciałem wcześniej w każdy panel na biegunie dodatnim puścić przez bezpiecznik 5A oraz przełącznik kolyskowy .
2. W ciągu 2 tyg dotrą do mnie jeszcze 2 panele a więc 4 panele 110watt. I tutaj już zastanawiam się jak JE łączyć, czy nadal równolegle? W szczycie to ok 13A do regulatora i ok 32A na akumulator ale panele leżą na płasko także sprawności większej jak 50-60% nigdy nie uzyskają.
Czy może jednak 2 szeregowo a 2 równolegle ? Regulator będę i tak zmieniał na mocniejszy, a więc epsolar Tracer3210A. Tylko on jest do 100v jak pójdą 2 w szereg to da ok 70v. Ale to teoria bo teraz gdy temperatura jest np 5 stopni ten jeden potrafi przekroczyć 60v więc zima jest ryzyko że takie chwilowe 120v uszkodzi regulator.
A może 4 w szereg i zamiast regulatora mppt jakoś inwerter?
Albo nic nie kombinować 4 równolegle i każde osobno kable żeby wewnątrz na każdym z dać bezpiecznik i on/off ?
cebek - 2017-11-10, 23:40
Weź tracera 3215 i nie będziesz miał problemu z napięciem
Roberto - 2017-11-11, 11:34
Skoro te panele są na 35V, a Ty i tak chcesz każdy podłączać na osobnym przewodzie to spinanie ich w szereg raczej nie ma specjalnego sensu
I tak ładowanie masz około 14V.
Aby w pełni wykorzystać MPPT - 35V w zupełności wystarczy
Podepnij je równolegle i będzie OK.
Zastanawia mnie tylko po co te przełączniki i bezpieczniki na każdej z linii - w jakimś konkretnym celu
Sosna91 - 2017-11-11, 19:39
W takim celu ze lubię mieć kontrolę nad każdym panelem i bezpieczeństwem oraz dlatego iż póki co dokupienie 3 paneli było pewna forma inwestycji. Dojdziebdo tego regulator większy oraz większy akumulator. Na tą chwilę potrzebuje 6-8A aby "być zaspokojonym" energetycznie. Bliżej lata będę montować grzalke do ciepłej wody pod prysznic wtedy to się zmieni.
Teraz gdy słońce jest nisko i ogólnie jest rzadko widoczne miewam zwykle zaledwie 1-2A za regulatorem, przy 4 będzie 4-8A przy złej pogodzie i na tym mi zależy. A jak wyjdzie słońce zawsze mogę 2 wyłącZyć. A na lato zainwestować dopiero w wyżej wymienione rzeczy i cieszyć się miejmy nadzieję prądem blisko 30A
Roberto - 2017-11-11, 20:52
Sosna91 napisał/a: | A na lato zainwestować dopiero w wyżej wymienione rzeczy i cieszyć się miejmy nadzieję prądem blisko 30A |
Spoko
Pierwotnie zrozumiałem, że już teraz masz zamiar wszystko kupować i instalować...
toscaner - 2017-11-13, 11:11
Hmmm 30 A z 440W.
Roberto - 2017-11-13, 15:14
toscaner napisał/a: | Hmmm 30 A z 440W. |
Czepiasz się
Teoretycznie jest to możliwe W praktyce, hmmm, no cóż...
toscaner - 2017-11-13, 16:13
Roberto napisał/a: | toscaner napisał/a: | Hmmm 30 A z 440W. |
Czepiasz się
Teoretycznie jest to możliwe W praktyce, hmmm, no cóż... |
A chyba że
VirMan - 2018-01-14, 11:32
ja na przykład mam zamontowane 2x 120w szeregowo po mppt, i 2x 200 równolegle pod mppt drugi niezależnie - ale wyjście napięcia jest na 24v - a limit mocy kontrolera jest na amperach nie na voltach
z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.
generalnie zmiana instalacji na 24v wyszła mi najbardziej optymalnie, w lutym przewijam rozrusznik na 24v i wymieniam alternator na 24v, więc pozbędę się już ostatniego kwasioka z pod maski
MisioKRAK - 2018-01-14, 11:43
Ja myślę nad montażem trzeciego panelu na okres jesienno wiosenny (w kg zamiast roweru) - w lato bym go demontował, by zyskać kg "ładowności", a i tak prądu nawet pod drzewami będzie dla mnie wystarczająco z dwóch...
Darek Szczecin - 2018-01-14, 11:45
VirMan napisał/a: | ja na przykład mam zamontowane 2x 120w szeregowo po mppt, i 2x 200 równolegle pod mppt drugi niezależnie - ale wyjście napięcia jest na 24v - a limit mocy kontrolera jest na amperach nie na voltach
z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.
generalnie zmiana instalacji na 24v wyszła mi najbardziej optymalnie, w lutym przewijam rozrusznik na 24v i wymieniam alternator na 24v, więc pozbędę się już ostatniego kwasioka z pod maski |
A silniczek wycieraczek
VirMan - 2018-01-14, 11:58
a po co jest DC-DC na 12v ? :P przeciez nie będę wszystkiego przerabiał :P
Roberto - 2018-01-14, 12:20
VirMan napisał/a: | z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W. |
Sorry, ale albo Cię nie rozumiem, albo nie wiesz o czym piszesz....
VirMan napisał/a: | a po co jest DC-DC na 12v |
Wszystko chcesz tak przerabiać Żarówki, wskaźniki na liczniku, dmuchawy nawiewów Wiesz ile tego jest i ile to prądu bierze... jakie trzeba będzie stosować przetwornice...
A co z osprzętem w zabudowie, który jest przewidziany na 12V
Darek Szczecin - 2018-01-14, 12:43
chyba chodzi o to, że jak do kontrolera ładowania podłączy się akku 24V to można większą moc paneli zastosować. Czyli oszczędność tak jakaś dziwna, albo jest jakiś ukryty plan
VirMan - 2018-01-14, 13:21
kontroler 20A kosztuje powiedzmy 120 eur, kontroler 40A kosztuje już 280 eur - to apropos tej podwójenj mocy z napięcia - ten sam kontroler dwa razy więcej obsłuży.
To raz, dwa, że z 12v ma więcej strat przy przejsciu przez złącze ogniwa ze względu na większe prądy choć to jest strata na poziomie 2% dla MPPT przy 18v panelach versus użycie 37v paneli. Trzy - przy 1 kw użytym strat mamy na kablach i przetwarzaniu na poziomie 25% dla 12v czyli z dobrym sprzętem mamy 1.3kw zużyty na 1 kw użyteczny (zakłądając sprawność urządzenia na poziomie 95% - prawo ohma się kłania) w przypadku 24v różnica jest dramatyczna (nie mówiąc o mniejszych prądach i tańszych elementach automatyki) to mamy około 5% strat na processingu i 1.1 kw / 1 kw użytecznym
po prostu oszczędzamy na wszystkim zaczynając od dłuższej żywotności akumulatorów, cieńszych kablach, przełącznikach, czy mniej zużywających się stykach kończąc na mniej ciepła z urządzeń, łatwiejszym zapalaniu przy dużych mrozach , mniejszej masie czy dłuższym korzystaniu z tej samej pojemności baterii
to tak w sumie i w skrócie
A tak już z zasłyszanych rozmów od jachtowiczów, to 12v przy zwarciu częto zamienia kable w grzałkę i powoduje pożar ze względu na potrzebne prądy trudno dobrać efektywne bezpieczniki główne, a 24v pozwala na prądy które po prostu upalą główny bezpiecznik nawet bez szczególnie mocnych przewodów.
i to w sumie tyle powodów dla których przesiadłem się na 24v
(dla matematyków wzór na moc cieplną wydzieloną z rezystancji P=R*i^2 - kwadrat prądu - 2razy większy prąd = 4 razy większe straty - dlatego mamy linie WYSOKIEGO napięcia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Moc_elektryczna
DK-Tadeusz - 2018-01-14, 14:05
W przyczepie mam solar 130W na smyczy; tzn. na 10m 2 x 4mm2 kabla. Ja staje w cieniu, a solar na sloncu. Docelovo kupilem dc-ac 220v ale jeszcze nie zamontowany. W ten sposob moge ladowac z wiekszych odleglosci przez tani 220v przedlurzacz. Takie module sa do kupienia na Ebay. Majac mocne nerwy i wiedze to podlacza sie 220v bezposrednio do akku przez diode, albo mostek. !
Roberto - 2018-01-14, 14:13
VirMan napisał/a: | kontroler 20A kosztuje powiedzmy 120 eur, kontroler 40A kosztuje już 280 eur - to apropos tej podwójenj mocy z napięcia - ten sam kontroler dwa razy więcej obsłuży. |
Myślałem, że choć w tym punkcie się z Tobą zgodzę, ale niestety... mój 40A Tracer MPPT kosztuje na Ali około 100 USD, także sorry, ale jesteś w błędzie
W odniesieniu do reszty - no cóż widać że dużo się naczytałeś ale te Twoje wyliczenia (biorąc pod uwagę, że przy instalacji solarnej w kamperze raczej nikt nie operuje mocami rzędu 1 KW) w praktyce zmieszczą się w granicach błędu statystycznego... a roboty przy tym będzie w pip
VirMan napisał/a: | dlatego mamy linie WYSOKIEGO napięcia |
Nie wiem czy się orientujesz, ale linie "WYSOKIEGO napięcia" to rząd wielkości dziesiątek i setek tysięcy Voltów, a my tu mówimy o napięciach rzędu kikunastu - kilkudziesięciu Voltów...
Studiuj dalej Wikipedię i przerabiaj Powodzenia
MisioKRAK - 2018-01-14, 14:23
Roberto ale Bartek ma bardzo dużo racji...podejrzewam że jak będę budował blaszaka to też będę przechodził na 24V...tu już za dużo mam to tak porobione pod 12V...
Jeżeli porównujesz kontroler 40A na Ali to ile kosztuje 20A na Ali ? pewnie podobne różnice. Przekroje kabli i straty też są prawdą...Operowanie kW w kamperze - to coraz częstsza sprawa (suszarki, mikrofale, ekspresy do kawy...)
Wiem można bez...ale tak to można pojechać osobówką i spać w namiocie też...albo pod gołą chmurką
VirMan - 2018-01-14, 14:23
Roberto, dobra - ja mówiłem o markowych kontrolerach - tracer to taki lepszy chińczyk :P są takie porządne jakiego kupię na drugą parę solarów poza tym ja kupuiję w europie żeby mieć gwarancję wiem że cena x2 ale nie zostaje ze złomem jak coś jest nie tak
Co do reszty - to owszem już dużo się naczytałem, nabudowałem (robotyka i automatyka przemysłowa, instalacje elektroenergetyczne, serwerownie, upsy, ostanio nawet off gridy z solarami robię dla rodziców ) więc wiem o czym piszę
a jesli chodzi o moce - to jak masz oświetlenie to owszem, ale np - mikrofala, klima, przewornica 220v na lapiszony czy cokolwiek mocniejszego to juz bierze więcej. jak używasz np ogrzewania w zimie, lapiszona do pracy, czy zechcesz coś upiec/ usmażyć /ugotowac w mikrofali.. albo np jak ja mieć normalną większą lodówkę z klasycznym agregatem.. to już zaczyna prąd lecieć i wtedy to wszystko jak najbardziej ma zastosowanie.
12 do 24v ma się dramatycznie lepiej dlatego cieżarówki chodzą na 24v jachty, wszystko co potrzebuje większej ilośći energii
DK-Tadeusz, nigdy nie rób 220 do 12 przez.. diode najlepij smycz wyjdzie ci klasycznie czyli kable z baterii odpowiednie do kontrolera w aucie przy aku - no i panele szeregowo na wyższe napięcie i wtedy 4mm2 wystarcza na 20m bez problemu
MisioKRAK - 2018-01-14, 14:37
Dodam jeszcze że większość kontrolerów jest automatyczna 12/24V czyli mając 12V i np wspomniane 40A mamy powiedzmy maksymalnie 12*40=480W (powiedzmy bliżej prawdy że 14*40=560) ale ten sam regulator nam da 24*40=960W i nie będzie trzeba zakupić np kontrolera 80A...
Obrazując dalej u mnie w kamperze mam teraz przetwornice która powinna mieć 48mm2 - dzięki Darkowi Szczecin będę miał dwie pary po 2x25mm2 a pewnie przy 24V wystarczyło by mi para z 16mm2 (koszt zakupu, kg itd)...nie mówiąc już o stratach, czy zabezpieczeniach i bezpieczeństwie...
Roberto - 2018-01-14, 15:45
Panowie, to co piszecie teoretycznie jest zgodne z prawdą. Ale...
Po 1. To że marka i cena regulatora ma tu tak kolosalne znaczenie to się z tym nie zgodzę, bo z doświadczenia wiem (a zajmuję się serwisem elektroniki prawie 30 lat) że psują się tak samo często
Po 2. VirMan nie mam zamiaru się z nikim licytować na temat wiedzy, umiejętności i doświadczenia, ale to co piszesz (te wszystkie wyliczane straty albo oszczędności) to czysta teoria - szczególnie w kontekście pieniędzy.
Po 3. MisioKRAK jeśli chodzi o moce, to mówisz o nich w odniesieniu do użytkowanych sprzętów, ale przecież np. suszarkę do włosów używasz przez kilka minut i to z aku poprzez przetwornicę. Więc te moce są tylko chwilowe
Mikrofala, ekspres do kawy, lodówka, itd... - OK, ale idąc tym tokiem myślenia to zaraz będziemy w kamperach montować wszystkie sprzęty domowe, łącznie z pralką automatyczną, suszarką i zamrażarką Po co Przecież w większości są wersje mobilne, np. lodówka na gaz i problem wielkich mocy elektrycznych przestaje być problemem
Po 4. Kwestia solarów i ich montaż. Ja mam 550W w panelach i praktycznie całe wolne miejsce na dachu zajęte, a kampera mam sporego. Może ze 100W od biedy jeszcze bym zmieścił, a gdzie dalej Gdzie chcecie upchnąć te kilowaty przy których te teoretyczne dywagacje w ogóle mają sens Poza tym większe straty są z tytułu umieszczenia ich na dachu "na płasko" niż z faktu posiadania 12V instalacji
Po 5. Temat pierwotnie dotyczył solarów, a Wy mieszacie go z całościowym przejściem na 24V. Pytam w takim razie co z elektroniką auta Żarówki - OK, można zmienić na 24-Voltowe, ale wszystko pozostałe Wskaźniki Silniki A co z kosztami takiej operacji Czy te Wasze czysto teoretyczne oszczędności pokryją te koszty
OK. Możemy dyskutować broniąc swoich racji, ale jaki to ma sens Każdy i tak zrobi po swojemu a czytelnicy tego wątku wyciągną właściwe dla siebie wnioski
Roberto - 2018-01-14, 15:54
MisioKRAK napisał/a: | ...(koszt zakupu, kg itd)...nie mówiąc już o stratach, czy zabezpieczeniach i bezpieczeństwie... |
Michał ile kilometrów kabla ty chcesz tam użyć
Ja też mam MPPT i 24V między solarami a regulatorem.
Po stronie 12V pobory są na poziomie max kilku amperów, np. TV - 3A.
Znaczenia ma tu przewód między akumulatorem a przetwornicą 230V, bo tam płynie największy prąd. Ten ma u mnie około 30 cm - więc o jakich kosztach, wadze i bezpieczeństwie piszesz
MisioKRAK - 2018-01-14, 16:14
Dla mnie jednak firma/marka jednak jest też ważna...ale to nie o tym...
O mocach (gdzie tak mocne panele itd) możemy podejść do tego jak pisał VirMan pisał - nie koniecznie nam wówczas np 40A kontroler a 20A który też jest tańszy...albo kupić 30 zamiast 60A bo położenie na dachu paneli rzędu 700-800W też jeszcze nie jest nie realne (wszystko zależy od potrzeb indywidualnych).
Suszarka krótko pobiera prąd - mikrofala jeszcze krócej ale chcąc mieć te 1750W przy 230V musimy zapewnić blisko 2000W przy 12V mamy już prądy rzędu 160A czyli całkiem spore...
Klima to już kosmos - ale też można coś z tego mieć...
A czy musi być to czy tamto w kamperze - co jakiś czas ktoś tu przychodzi i mówi budując kamera, że jemu kibelek nie potrzebny - bardzo szybko jest przekonywany że jednak mu się przyda - ja np uważam że chce mieć spory osobny prysznic...jeden chce expres do kawy a inny nie pije w ogóle kawy...
Lodówka akurat to nie najlepszy przykład bo tu za dużo nie zyskujemy na 24V (zbyt mała moc by sporo zyskiwać).
toscaner - 2018-01-14, 16:19
A może by tak od razu Power Wall od Tesli i po cholerę 12V, po cholerę 24V. Mamy 230V i wszystko na 230V, lodówka, ekspres do kawy, suszarka, zasilacze, oświetlenie. Power Wall'a ładować z paneli albo agregatu. W Power Wall'u są ogniwa litowe Li-Ion a nie Lifepo4, czyli jeszcze lepszy zysk pojemność - waga. Oczywiście kwasiaki wylatują. Sprawność z 95%.
A tak serio, sam kiedyś rozważałem Power Wall, ale to po zbudowaniu Z1. Może w kolejnych?
Bo teraz znalazłem idealne rozwiązanie na problemy z prądem - agregat. Zadaję sobie tylko jedno, jedyne pytanie. Czemu do cholery czekałem z jego zakupem 3 lata.
MisioKRAK - 2018-01-14, 16:29
I te 30cm kabla "wysoko prądowego" może się uszkodzić i zrobić psikusa...
U mnie 100cm było by za mało niestety taki a nie inny mam układ...
A o kablach itd...to wszystkie przekroje mogą być mniejsze - z panela do akumulatorów, do odbiorników (pompy wody, wentylatorów itd) - np mam jedno z gniazdek 12V z przewodami 2x 6mm gdzie podpinam np odkurzacz...
PS. Roberto - jak tam po przejściach w Aquaparku (wszystko już OK?)
Toscaner - nie jesteś wstanie potwierdzić plusów w instalacji 24V? Bo teraz to i ja się zacząłem zastanawiać czy głupot nie piszę...ale jak wspomniałem - gdybym budował kampera od początku to bym właśnie też wszedł w 24V. A agregat - jakoś też mnie nie przekonuje (ale to składam na kark, każdy coś innego chce i nie każdy musi mieć to co ma inny w kamerze), szczególnie przy staniu "w grupie" (nie koniecznie wśród znanych nam ludzi) lub gdzieś na fajnym łonie natury...
toscaner - 2018-01-14, 19:11
A to ja nikogo do niczego nie przekonuję. Nie mam doświadczenia w kamperowaniu w kamperze z instalacją 24V. W 12V nie widzę minusów, a też mam prawie 600W na dachu, 400Ah aku, 40A Tracera i całą gamę gratów i których pisałem wiele razy.
Widzę natomiast jeden plus. Na dachu kampera na bazie L4H3 dałoby się upchać 800-900W paneli. A tego nie obsłuży jeden Tracer 40A dla 12V. Zdaje się, że wg instrukcji do 520W. Sam mam ciut więcej, ale dla takich 800-900W to raczej ten model Tracera odpada, a dla instalacji 24V ten sam model obsłużyłby do 1040W. To chyba jedyny plus. Ale aktualnie mam jeszcze dwa tracery 40A w zapasie, więc pewnie już do kolejnego kampera.
A z tym Power Wall serio się zastanawiałem. Bo już ma wbudowane ogniwa litowe i odpadają problemy z przetwornicą, ładowarką. Jedynie trzeba by było dołożyć generator 230V pod maskę zasilany z paska i jakiś falownik albo coś do paneli. Agregat opcjonalnie. Wtedy też odpada zewnętrzna ładowarka. Może kiedyś, gdy stanieją. Na razie zbyt droga zabawka.
VirMan - 2018-01-14, 20:00
Ja proponuję tak sobie to na spokojnie przy ognisku przegadać Pokażę wam jak to mam zrobione i czemu wszystkiego nie trzeba na 24v przerabiać tylko rozrusznik, alternator i baterie + przetwornice i solarki.
ja będę miał może 800-900 w paneli docelowo, ale nie o straty na panelach mi chodzi (choć to też jeśli chce się oszczędzać w głuszy gaz na agregacie i ceni się ciszę) - ja używam prądu dużo i bateryjki mam lifepo4 obecnie - nie będę niedługo osobnego rozruchowego woził nawet i zarobiłem praktycznie 100 kg na tym. Wiem że mi prądu brakowało po kilku pochmurnych dniach, i widzę różnicę jak identyczne iveco startuje w wersji 24v i 12v przy -20 (tak aku są sprawne oba według zaleceń producenta)
ja np zamierzam - pracować w podróży i sporo elektroniki wozić - taki styl/potrzeba/upodobanie - cieżko mi dyskutować z doświadczeniem jachtowców którzy przerabiali chyba wszystkie rozwiązania w bardzo dowolnych budżetach. Chcę też użyć klimy jak na zewnątrz będzie 40 stopni- bo taki mam kaprys.. i przekroje i ciepłe kabelki same się nie zasilą - tu są straty - nie na ładowaniu tylko na używaniu.
Ktoś lubi na polach kampingowych ja lubię na dziko w ciszy, mieć bazę na której mogę polegać , któa wjedzie gdzie chcę i będzie miała co chcę. Gusta
powerwall to może i dobra kwestia, nie wiem ile waży, nie wiem jak to sprawnie zasilac - nie znam akurat tego rozwiązania.
a agregat to dla mnie również obowiązkowa kwestia - i na pewno takowy sobie zamontuję.
pozdrawiam serdecznie i zapraszam do oglądania efektów na wiosnę na jakimś spociku
Micha - 2018-01-14, 20:42
Tu wtrącę swoje 3 gr jako użytkownik LiFePO4 w aucie alektrycznym - przy akumulatorach ołowiowych zauważalny jest silnie efekt Peukerta czyli pojemność użyteczna maleje wraz ze wzrostem prądu rozładowania, dlatego "wyciągniemy" więcej kWh z tych samych baterii połączonych szeregowo niż równolegle (zakładając obciążenie taką samą mocą). Wtedy stosowanie 24V ma większy sens bo sprawniej wykorzystujemy magazyn energii. Przy LiFePo4 ten efekt jest praktycznie do pominięcia więc z plusów rozwiązania 24V pozostają tańsze: kontroler MPPT i (nieznacznie) przetwornica oraz BMS.
robba - 2018-01-14, 23:18
Micha napisał/a: | Tu wtrącę swoje 3 gr jako użytkownik LiFePO4 w aucie alektrycznym - .... |
to napisz coś więcej o tym aucie. Jakie to auto, jakie silniki, ile i jakich
pojemności masz aku i jak połaczone....?
Micha - 2018-01-15, 00:14
robba napisał/a: | Jakie to auto, jakie silniki, ile i jakich
pojemności masz aku i jak połaczone....? |
Fiacik CC, silnik szeregowy DC z nieznanego bliżej wózka widłowego, baterie to 56x Winston 100Ah połączone szeregowo (18 kWh, ~180V). Jest w nim jeszcze trochę do zrobienia (BMS, instrumenty itp.) ale na razie 25 tys. km zrobił i tylko raz była potrzebna laweta - źle zaprojektowany łącznik silnika z wałkiem sprzęgłowym poddał się przy "uduchowionym" odjeździe spod świateł.
robba - 2018-01-15, 23:56
Micha napisał/a: | ... łącznik silnika z wałkiem sprzęgłowym poddał się przy "uduchowionym" odjeździe spod świateł. |
pięknie...
A to skrzynię biegów zostawiłeś?
A jaki sposób wybrałeś do regulacji prędkości?
pompkę podciśnieniową do wspomagania hamulców dałeś?
Spax - 2018-01-16, 12:22
VirMan napisał/a: | powerwall to może i dobra kwestia, nie wiem ile waży... |
Powerwall 2 - 13,5 kWh / 1150 mm x 755 mm x 155 mm / 125 kg
Micha - 2018-01-17, 21:17
robba - skrzynia została bo:
- gdzieś musi siedzieć mechanizm różnicowy,
- trudno byłoby "trafić" w optymalne przełożenie główne mając silnik DC o dość niskich obrotach max. a tak zawsze można pomóc sobie biegami (od 0 do ~90 km/h można jeździć na 3. biegu i tak martwiąc się o przyczepność przy ruszaniu),
- skoro już mamy wsteczny bieg to nie potrzeba dwóch dodatkowych styczników 500A do zmiany kierunku obrotów.
Regulacja prędkości to sterownik PWM trochę własnego projektu a trochę opensource'owy. Pompka do serwa jest, jest też zasobnik podciśnienia aby nie właczała się za często..
Świstak - 2018-03-13, 10:26
Ja również eksploatuję instalację 24V jako główny zapas energii oraz maleńką przetworniczkę 24/12 CC/CV do podładowywania małego akumulatorka 12V głównie na potrzeby webasta. Gdyby nie ono - nie wiem czy w ogóle woziłbym akumulator 12V, może tylko baterię superkondensatorów. Albo i z czasem zmienię na 2Ah LiFePo4 o wadze 0,3kg??? Co do wymiany rozrusznika - przypomina mi się mój pierwszy Trabant. W oryginale był z instalacją 6V, ale z czasem poprzedni właściciel przerobił go na 12V. Wymienił stycznik rozrusznika, ale sam rozrusznik pozostał oryginalny. Jak on pięknie zimą kręcił.... Pamiętam że któregoś razu w lutowy poranek było to jedyne auto które odpaliło na osiedlu. Ponad godzinę wspomagałem sąsiadów sznurkiem i prądem.
Teraz kilka słów o kilkowatach i kiloamperach - przy instalacji 24V mam zabezpieczenie akumulatora (do przetwornicy) 500A, a okablowanie 50mm2. I nie jest to żadna fanaberia ponieważ przetwornica ma moc szczytową 9kW przez bodaj 30s. I w życiu nie odważyłbym się na mniej, szczególnie jeśli kiedyś mam to auto komuś sprzedać, albo mam parkować między ludźmi. Mam pralkę, zmywarkę, lodówkę, zamrażarkę i prysznic w wykonaniu całkowicie cywilnym i widzę więcej zalet niż wad takiego rozwiązania - począwszy od ceny przez efektywność a na bezpieczeństwie eksploatacji skończywszy. Lodówki kompresorowe zaczynają być coraz popularniejsze nie tylko dlatego że są znacznie wydajniejsze od absorpcyjnych, ale również dlatego że dostępność mobilnej energii elektrycznej jest coraz większa. Dla mnie dodatkowym argumentem przemawiającym za kompresorową lodówką jest jeszcze fakt że panicznie boję się gazu i świadomość tego że gdzieś za meblami, za lodówką, pod podłogą wśród kurzu i pajęczyn pali się świeczka - odbierała mi spokojny sen. Podobnie z niedowymiarowanym okablowaniem niskonapięciowych instalacji robionymi przez amatorów i do tego kilkanaście razy przerabianymi przez kolejnych właścicieli - nie raz widziałem okablowanie 0,5mm2 długości 20m za zabezpieczeniem 30A - zwarcie do masy gdzieś na końcu w życiu nie spowoduje zadziałania zabezpieczenia, za to ma sporą szansę wywołać pożar. Przy instalacji o wyższym napięciu oraz prawidłowo dobranym (do okablowania i obciążenia) zabezpieczeniu - pożar nam nie grozi....
Auta budowane indywidualnie zazwyczaj muszą zadowalać indywidualne potrzeby i wymagania. Sądzę więc że takie "jeżdżące elektrownie" będą pojawiać się coraz częściej, a zwolennicy rozwiązań klasycznych pozostaną im wierni. Lub też nie... Sądzę też że w naszych kamperach coraz częściej będą się pojawiać kilowatowe obciążenia - czasem na stałe, a czasem tylko na chwilę lub też wręcz na czas startu, ale będą. I warto być na to przygotowanym.
DigitalNomad - 2018-08-19, 14:46
Micha napisał/a: | Tu wtrącę swoje 3 gr jako użytkownik LiFePO4 w aucie alektrycznym - przy akumulatorach ołowiowych zauważalny jest silnie efekt Peukerta czyli pojemność użyteczna maleje wraz ze wzrostem prądu rozładowania, dlatego "wyciągniemy" więcej kWh z tych samych baterii połączonych szeregowo niż równolegle (zakładając obciążenie taką samą mocą). Wtedy stosowanie 24V ma większy sens bo sprawniej wykorzystujemy magazyn energii. Przy LiFePo4 ten efekt jest praktycznie do pominięcia więc z plusów rozwiązania 24V pozostają tańsze: kontroler MPPT i (nieznacznie) przetwornica oraz BMS. |
Przecież prąd czerpany z pojedyńczego AKU jest niezależny od tego jak je zepniesz, szeregowo czy równolegle...
slawwoj - 2018-08-19, 14:59
50mm2 - to jaka to średnica?
W domowej instalacji mam 2,5 mm2.
wirefree - 2018-08-19, 15:22
To załeży jaki kształt ma przekrój przewodu.
Sosna91 - 2018-08-19, 16:38
slawwoj napisał/a: | 50mm2 - to jaka to średnica?
W domowej instal acji mam 2,5 mm2. |
Jak Twoje 2 palce ale w domowej instalacji nie używasz prądu stałego o wysokim natężeniu
reaven22 - 2018-08-21, 11:51
slawwoj napisał/a: | 50mm2 - to jaka to średnica? |
Miedź będzie miała 8mm średnicy, a cały kabel jakieś 12mm.
|
|