Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Prądnica zewnętrzna do kampera

oliko - 2017-11-21, 14:29
Temat postu: Prądnica zewnętrzna do kampera
Chcemy zimą wybrać się kamperem. Zdajemy sobie sprawę , że zimą przy krotkich dniach fotovoltaika nie wystarczy. Macie pomysły? Doświadczenia?
Agragat prądotwurczy , te tanie to strach podłaczać do elektroniki kampera.
Drogi agregat to wielkość i duża waga jak i cena. Odpada.
Nadmienie , podtrzebne ładowanie akumulatorow od rowerów także.
?????????????? Może coś ktoś doda do tematu

Bronek - 2017-11-21, 15:07

Hondy 1 kw to 13kg 2 kw 23 kg m/w. inwerter i wszystko Ok.. Tylko cena, ale są tego warte. :spoko

Mam mnieszą i to walizeczka mniejsza od grilla. mieści się w średniej torbie.
Obsłuży kampera i nawet klimę słabszą typu Dometic 2000. Sprawdzone.

kimtop - 2017-11-21, 15:12

Mam Hondę EU20i. Ekstra liga ,ale droga.

Mam również Kipora IG 100.Chińszczyzna ,ale ta lepsza.Jeśli nie chcesz wydawać kroci na agregat kup Kipora.Ładnie pali,nie za głośny,inwerter (zasila bez problemu komputery) ,no i nie za drogi.Mój przepracował kilkaset godzin bez problemów

tom-cio - 2017-11-21, 19:51

A ja polece impaxa.tez komputery chodza i klima i wogole wszystko i nawet moi pracownicy na budowie przez ostatni rok nie dali rady zamordowac go,wiec naprawde polecam
MAWI - 2017-11-21, 21:50

kimtop napisał/a:
Mam Hondę EU20i. Ekstra liga ,ale droga.

Mam tak samo. I podobne zdanie.

KASZUB - 2017-11-23, 00:52

Toscaner kupił impax 800 na testy. Ja też taki kupiłem. Jeszcze nie sprawdzałem. Koszt zakupu 500-600zl. Inwerterowy.
Janusszr - 2025-03-21, 17:47

Krótkie pytanie:
Używana Honda, czy nówka chińczyk w tej samej cenie?

joko - 2025-03-21, 19:53

Janusszr napisał/a:
Krótkie pytanie:
Używana Honda, czy nówka chińczyk w tej samej cenie?


Moim zdaniem to wszystko zależy jak mocno używana Honda i jaki chińczyk.
Jeśli ta Honda od kogoś kto używał w karawaningu , albo okazjonalnie w domu w sytuacjach awaryjnych to nie będzie zajeżdżona i wtedy w ciemno bym w to szedł, bo sprzęt sprawdzony .
Chińczyk jak to chińczyk raczej loteria . Robią i dobre i złe rzeczy , często nawet pod tą samą nazwą i w tej samej obudowie :spoko

Janusszr - 2025-03-21, 22:56

Czyli na dwoje babka wróżyła.
Dzięki

WaldekR - 2025-03-22, 08:46

Janusz ja mam domowy awaryjny Daewoo 3fazowy kupiony w Polskiej sieci. Jest serwis i gwarancja. Inwertorowe też mają.
https://dpp-sklep.pl/pl/p/Agregat-pradotworczy-inwertorowy-DAEWOO-GDA-2500SI/216

Janusszr - 2025-03-22, 12:17

Waldku,
agregat potrzebny mi jest jak takie koło ratunkowe. Musi mieć wyjście 12V do ładowania akumulatora. Kamper nie młodnieje.....
Kilka lat temu byłem świadkiem jak koledze siadł alternator. 2000km od domu, w Norwegii. Tam koszt roboczogodziny wynosił 800-1000NOK. Agregat zamontowany na bagażniku rowerowym przejął rolę uszkodzonego alternatora.
Gdybym całego kampera oblepił fotowoltaiką, to w takim przypadku jak wyżej nie zastąpiłaby agregatu.
Oczywiście w dzisiejszych nie pewnych czasach dobrze jest mieć w domu dodatkowe źródło prądu.

WaldekR - 2025-03-22, 12:29

Ten gniazda na 12VDc niema niestety.
Busem wracałem kiedyś na akumulatorze tylko mi pasek pękł.
stres czy starczy prądu.

krzlac - 2025-03-22, 14:08

Tylko Honda. Zawsze zapali. Miałem Kipora, palił kapryśnie, a jak chodził to słychać było wydech i wszystkie obracające się części. Sprzedałem i kupiłem używaną Hondę EU10i. Pali zawsze od pierwszego szarpnięcia i tylko mruczy. Przed zainstalowaniem LiFePO4 280 Ah woziłem w kamperze. Teraz używam do awaryjnego zasilania domu. Przygotowałem wtyczkę, która rozprowadza napięcie na trzy fazy i przełącznik źródła zasilania i cała chata hula. 1000W starcza na oświetlenie, internet, kocioł CO, TV, lodówka, zamrażarka i inne małe odbiorniki.
Janusszr - 2025-03-22, 14:36

Krzlacu, gdzieś chwaliłeś swego czasu Kipora :wyszczerzony:
Szukam w takim razie używki Honda EU10i. W tej samej cenie można kupić używkę EU22i, ale dwukrotnie większa waga i chyba aż takiej mocy nie będę potrzebował.
Powiedz mi jeszcze, czy nie czuć przypadkiem zapachu benzyny w kamperze podczas przewożenia tej Hondy? Pytam, bo nigdy nie udało mi się zlikwidować tegoż zapachu podczas przewożenia w garażu zbiornika z paliwem od silnika do łodzi. Pakowałem go w torby foliowe i zawsze było czuć.

krzlac - 2025-03-22, 15:20

Kipora chwaliłem dopóty dopóki w Norwegii stojący obok mnie Czech nie odpalił Hondy. Po 15 sekundach wiedziałem że Kipora po powrocie sprzedam.
Śmierdzi, mam do Hondy skrzynkę AL, dość szczelną z wyprowadzonym na zewnątrz kampera wężykiem.

rakro1 - 2025-03-22, 18:32

Mam Hondę 20i i nawet woziłem dawniej. Wg. mojej oceny nie śmierdzi, ma zawór odpowietrzający, który trzeba odblokować przed użyciem.
Moje kierunki południowe. 900 wat solarów i 2x172 Ah LiFePo wystarcza na wszystko. Wiadomo, że na północy solary nie pomogą za bardzo ale może pieniądze na agregat i wagę agregatu zamienić na dodatkowe akumulatory jako bank energii. Doraźnie, w razie kłopotów mógłbyś je ładować co czas jakiś z 220v - kamping lub stacja benzynowa.

rakro1 - 2025-03-22, 20:29

A najlepsza byłaby bateria jak w elektryku. Mógłbyś doładowywać na stacjach ładowania. Ale one chyba ważą dużo.
Janusszr - 2025-03-22, 23:21

Nie mam LiFePo, tylko kwasa, solar 150W, a na gaz tylko ciepła woda, ogrzewanie i czasami kuchenka gazowa. Reszta sprzętów tylko na prąd - 12 lub z przetwornicy 230V, a jest tego trochę. I nigdy nie zabrakło mi prądu. Czy to na północy, czy południu Europy. Nie o brak prądu mi chodzi jeżeli wszystko jest z osprzętem samochodu oki. Agregat, tak jak pisałem wyżej ma być takim kołem ratunkowym w przypadku padnięcia np. alternatora, akumulatora, czy awarii energobloku.
W tym roku zabieramy ze sobą do Norwegii wnuczka i dlatego dmucham na zimne :spoko

joko - 2025-03-22, 23:51

rakro1 napisał/a:
A najlepsza byłaby bateria jak w elektryku. Mógłbyś doładowywać na stacjach ładowania. Ale one chyba ważą dużo.


To bardziej kwestia ładowarki w kamperze a nie samej baterii.
Pod ładowarkę samochodową ze złączem Type2 (AC) podłączysz się kamperem i jak masz aplikację albo kartę do ładowania elektryka i specjalny kabel to będzie to działać , tylko problem polega na tym, że będzie to trwało zbyt długo.
Jak masz przykładowo w kamperze ładowarkę 30A (360W) i podłączysz to do ładowarki publicznej 11 albo 22kW AC to albo będzie Ci wywalało co chwilę , że za mały prąd ładowania , albo naliczą Ci ekstra bonus za okupowanie ładowarki ........ albo zlinczują Cię właściciele elektryków :spoko
Mówimy oczywiście o ładowaniu LiFePO4 a nie kwasiaków bo to w ogóle bez sensu.

To miało by sens , gdyby zastosować odpowiednio mocną ładowarkę i BMS'a , aby można było naładować akumulator od zera do pełna w 30, max 60 minut .
Przykładowo dla baterii LiFePO4 12V 280Ah (teraz chyba najbardziej popularnej w kamperach) potrzebna była by ładowarka o mocy 3,5-4kW i BMS umożliwiający ładowanie prądem 300A :spoko

Baterie w elektrykach mają 400-800V (a nie 12V ;) ) właśnie głównie po to aby można je było ładować i rozładowywać z dużą mocą .


Poza kwestiami technicznymi pozostaje jeszcze kwestia prawna takiego działania i raczej odradzam, bo można grubo pójść w koszty, gdyż :

- Ładowarki służą wyłącznie do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in
- ładowany pojazd musi w trakcie ładowania stać na dedykowanym stanowisku , a kamper tam się zwyczajnie nie mieści
- przewody przyłaczeniowe muszą posiadać certyfikat bezpieczeństwa , a takich które mają po jednej stronie Type2 a po drugiej 3P/16A z oczywistych powodów nikt nie produkuje

Jak właściciel ładowarki (lub jakiś życzliwy ;) ) przyłapie Was na ładowaniu kampera stojącego poza wyznaczonym miejscem i podłączonego za pomoca jakiejś samoróbki to ściągnie z Was pod dowolnym pretekstem dowolna sumę pieniędzy :ok

joko - 2025-03-22, 23:58

Janusszr napisał/a:
Agregat, tak jak pisałem wyżej ma być takim kołem ratunkowym w przypadku padnięcia np. alternatora, akumulatora, czy awarii energobloku.


Jeśli ma być awaryjnie to tym bardziej Honda, bo z nią nigdy nie było problemów (choćby z odpaleniem) nawet jak długo stała bezczynnie.
Nie ma nic gorszego jak wozić coś na wypadek awarii i potem mieć problemy z użyciem wtedy kiedy jest to naprawdę potrzebne :spoko

Janusszr - 2025-03-23, 08:30

joko napisał/a:

Jeśli ma być awaryjnie to tym bardziej Honda, bo z nią nigdy nie było problemów (choćby z odpaleniem) nawet jak długo stała bezczynnie.
Nie ma nic gorszego jak wozić coś na wypadek awarii i potem mieć problemy z użyciem wtedy kiedy jest to naprawdę potrzebne :spoko

Jestem już przekonany do hondy 10. Większa 20-22, ma takie same parametry jeżeli chodzi o wyjście 12V, czyli jest to 12V/8A. Waży 10kg więcej.
Jak pisałem wyżej, koledze siadł alternator w Norwegii. Mechanicy za samą diagnozę skasowali coś ok.2000NOK. Za samą diagnozę!!! Honda 10 na bagażniku rowerowym, podłączona do akumulatora rozruchowego, pyrkała sobie na minimalnych obrotach i tylko na promie powrotnym do Polski była wyłączona. Przejęła rolę alternatora. Można było zacząć używać oświetlenia zewnętrznego, bez którego w początkowym etapie kamper kolegi poruszał się nawet w norweskich tunelach.
Z fotowoltaiki, czy też po podłączeniu do słupka, na akumulator rozruchowy idzie znikoma ilość prądu. Przynajmniej u mnie tak jest. Priorytet ma aku hotelowy.

Komplecik - 2025-03-23, 08:37

joko napisał/a:
Janusszr napisał/a:
Agregat, tak jak pisałem wyżej ma być takim kołem ratunkowym w przypadku padnięcia np. alternatora, akumulatora, czy awarii energobloku.


Jeśli ma być awaryjnie to tym bardziej Honda, bo z nią nigdy nie było problemów (choćby z odpaleniem) nawet jak długo stała bezczynnie.
Nie ma nic gorszego jak wozić coś na wypadek awarii i potem mieć problemy z użyciem wtedy kiedy jest to naprawdę potrzebne :spoko


Z paliwem są największe checa/problemy, serwisy zalecają zalewać świeżym paliwem i nie zostawiać starego na dłużej jak 3miesiace, jakieś reakcje zachodzą w tym że i ciężko właśnie uruchomić ponownie, filtr powietrza jeśli jest np. wilgotny też jest problem zwłaszcza przy bardzo małych agregatach poniżej 1KW tak u mnie było pytałem testowałem potwierdziło się

Darson - 2025-03-23, 09:22

Cytat:
koledze siadł alternator w Norwegii. Mechanicy za samą diagnozę skasowali coś ok.2000NOK. Za samą diagnozę!!!

Najlepsze, co mogę poradzić, to szukać polskiego mechanika w okolicy.
Polacy mieszkają w całej Norwegii, więc w promieniu kilkunastu, kilkudziesięciu km powinien jakiś się znaleźć .
Zapłacić też trzeba, ale mają dojścia i są w stanie coś połatać albo zamówić części, które dotrą w 2-3 dni.

Janusszr - 2025-03-23, 09:46

[quote="Darson"]
Cytat:
Najlepsze, co mogę poradzić, to szukać polskiego mechanika w okolicy.
Polacy mieszkają w całej Norwegii, więc w promieniu kilkunastu, kilkudziesięciu km powinien jakiś się znaleźć .
Zapłacić też trzeba, ale mają dojścia i są w stanie coś połatać albo zamówić części, które dotrą w 2-3 dni.

Muszę w takim razie dodać to, że mechanika polecił nam właściciel bazy (Polak) wędkarskiej w której byliśmy klientami. Polecił nam mechanika właśnie Polaka. I ten mechanik, nie chcąc drzeć skóry z rodaka policzył pracę jednego mechanika, a nie dwóch ludzi zaangażowanych w diagnozę, bo wtedy rachunek do zapłaty byłby dwukrotnie wyższy. Mieliśmy taki bonus, że czekając na usługę, mogliśmy za darmochę korzystać z prądu.

krzlac - 2025-03-23, 10:13

rakro1 napisał/a:
...Mógłbyś doładowywać na stacjach ładowania...


Na trasie to najprostsze i najskuteczniejsze ładowanie alternatorem. Reszta teorii to takie zimowe
pier......e o letnim ładowaniu.

Darson - 2025-03-23, 10:18

Ceny naprawy samochodów i ogólnie jakiejkolwiek mechaniki w Norwegii są horrendalne.
Pisałem to już kilkakrotnie, że Norwedzy sprzedają auta, bojąc się kosztów naprawy, gdy na przeglądzie wyskoczy im kilka pozycji do naprawy :haha:

Janusszr - 2025-03-23, 10:38

Dlatego myślę, że zakup małego agregacika, to dobra inwestycja. W domu również może przydać się.
Janusszr - 2025-03-23, 10:44

Komplecik napisał/a:


Z paliwem są największe checa/problemy, serwisy zalecają zalewać świeżym paliwem i nie zostawiać starego na dłużej jak 3miesiace, jakieś reakcje zachodzą w tym że i ciężko właśnie uruchomić ponownie, filtr powietrza jeśli jest np. wilgotny też jest problem zwłaszcza przy bardzo małych agregatach poniżej 1KW tak u mnie było pytałem testowałem potwierdziło się

Badziewiarskie paliwo E10 rozwarstwia się-alkohol/reszta paliwa. Mam o tym napisane w instrukcji obsługi silnika zaburtowego. Dlatego zawsze staram się kupować paliwo premium.

krzlac - 2025-03-23, 11:23

Janusszr napisał/a:
...Dlatego zawsze staram się kupować paliwo premium.


Do takich maszyn jak silniki zaburtowe i agregaty najlepiej kupować E98 czyli E5 a nie E95 E10. Nie koniecznie Premium, V-Power itp.

Darson - 2025-03-24, 12:57

Janusszr napisał/a:
Dlatego myślę, że zakup małego agregacika, to dobra inwestycja. W domu również może przydać się.

Dwa dni temu napisałem, ale się nie wysłało.
Do kampera mały, bo gabaryty i potrzeby niewielkie. Ale do domu duży by się przydał.
Tu jest mały zgrzyt 😉

RadekNet - 2025-03-24, 15:13

Darson napisał/a:
Janusszr napisał/a:
Dlatego myślę, że zakup małego agregacika, to dobra inwestycja. W domu również może przydać się.

Dwa dni temu napisałem, ale się nie wysłało.
Do kampera mały, bo gabaryty i potrzeby niewielkie. Ale do domu duży by się przydał.
Tu jest mały zgrzyt 😉


Pytanie ile razy w roku masz braki prądu w domu i na jak długo sie szykujesz. Bo moim zdaniem do domu lepiej miec backup w postaci inwertera i baterii akumulatorów na pierwsze kilka/kilkanaście godzin, a potem ŁADOWAĆ baterie a nie zasilać dom agregatem, który może być w kamperze.

Mam w tym niejakie doświadczenie, bo w wietrznej wiejskiej Irlandii z prądem to różnie bywa ;)

Janusszr - 2025-03-24, 17:52

RadekNet napisał/a:

Pytanie ile razy w roku masz braki prądu w domu i na jak długo sie szykujesz.

Mam w tym niejakie doświadczenie, bo w wietrznej wiejskiej Irlandii z prądem to różnie bywa ;)

Nie pamiętam, kiedy było u mnie wyłączenie prądu. Napowietrzne linie energetyczne w moim mieście, to już zamierzchła historia. Niemniej przezorny zawsze ubezpieczony :spoko
Z kamperem to inna sprawa. Z upływem czasu ryzyko awarii instalacji elektrycznej wzrasta.

Darson - 2025-03-24, 18:30

Miałem na myśli braki prądu z innego powodu ... :czacha
Janusszr - 2025-03-24, 19:56

Darson napisał/a:
Miałem na myśli braki prądu z innego powodu ... :czacha

Mieszkam w takim miejscu, że w razie W agregat mi nie będzie potrzebny.........
Potrzebny będzie raczej kamper zatankowany po kokardę :spoko :spoko

Janusszr - 2025-03-24, 20:15

Ceny używek Honda EU 10i 2000zł - wiek 25lat
2250 zł -wiek 14 lat.
Co o tym sądzicie? Warto w to się pchać, czy lepiej kupić nówkę za 4300-4400zł?

Artur.Dell - 2025-03-24, 21:08

Janusszr napisał/a:
Ceny używek Honda EU 10i 2000zł - wiek 25lat
2250 zł -wiek 14 lat.
Co o tym sądzicie? Warto w to się pchać, czy lepiej kupić nówkę za 4300-4400zł?


25 lat to jednak trochę dużo.
Jak kupisz nowy to posłuży Ci do końca życia.

Skwarek - 2025-03-24, 21:27

Mam kilka budżetowych agregatów od 800W do 5kW i są spoko, ale nigdy nie były używane na miejscu podczas braku prądu. Najczęściej pracownicy jadąc w teren biorą niby do pracy ale tak naprawdę by zaparzać sobie kawę ;) Zapomną zabrać jakieś narzędzie ale agregatu nigdy nie zapomnieli.

:spoko

przemo.d - 2025-03-24, 21:50

Ja miałem w poprzednim kamperku zamontowany na stałe przez poprzedniego wlasciciela w wygłuszonej obudowie agregat dometic/honda/ pomiędzy podłogami, uruchamiany ze środka . Z perspektywy czasu stwierdzam, że to był absolutnie zbędny klamot.. jeżdżąc w "krzaki" na dzikusa musi nikogo nie być w pobliżu co by ludzi nie wkurzać :lol: śmierdzi spalinami wokół I zakłóca odpoczynek :spoko . Tobie i wszystkim dookoła.
Jakieś gadanie, że uratował kogoś bo padł mu alternator to bzdura, a jak panewka by mu padła to silnik drugi przez 10 lat także by woził ?
Podczas awarii ratujesz się poprostu czym możesz to normalne, miał farta i zbędny klamot 1 raz się pewnie przydał a przerzucał go ciągle z kąta w kąt.
Do zasilania klimy także lipa bo jak wiadomo klima w takiej Grecji musi działać non stop albo wcale. Sprawdzone wielokrotnie :mrgreen:
Ja posiadając wiele lat takie urządzenie zamontowane na stałe odradzam każdemu taki klamot.
Baterie I panele znacznie lepiej się sprawdzają .

Skwarek - 2025-03-24, 22:04

Sprawa generatorów była już wałkowana wielokrotnie a nawet generator paliwowy EFOY i nasz były kolega Bronek chwalił sobie taki. Ale racja, odpowiednie solary i pojemne LIFEPO4 załatwiają sprawę.

:spoko

joko - 2025-03-24, 23:47

Janusszr napisał/a:
Darson napisał/a:
Miałem na myśli braki prądu z innego powodu ... :czacha

Mieszkam w takim miejscu, że w razie W agregat mi nie będzie potrzebny.........
Potrzebny będzie raczej kamper zatankowany po kokardę :spoko :spoko


No fakt . Suwałki to takie polskie Yellowstone .... nie wiadomo kiedy je.......

Tak mi się nasunęło , bo oglądam właśnie na Max serial "Przesmyk" :spoko
Nawet niezły, tylko taki wydaje mi się trochę propagandowy ...... ale fakt faktem, że to jedyny sensowny i realny powód dla którego "niedźwiadek" mógł by się ruszyć w tę stronę ;)
Byli już jedni co też autostradę po Naszym chcieli budować i jak się to skończyło to wiemy :bajer

A wracając do tematu, to ja bym chyba raczej wybrał ten nowy jak ten 25-letni :spoko

dudusie34 - 2025-03-25, 08:45
Temat postu: agregat
witam.mam hondę 10. serwis zaleca właśnie paliwo 95,nie 98.pozdrawiam. :spoko
Janusszr - 2025-03-25, 08:53

joko napisał/a:

A wracając do tematu, to ja bym chyba raczej wybrał ten nowy jak ten 25-letni :spoko

Moja żona ma podobne zdanie. Muszę przezwyciężyć swoje skąpstwo :diabelski_usmiech

Janusszr - 2025-03-25, 08:58
Temat postu: Re: agregat
dudusie34 napisał/a:
witam.mam hondę 10. serwis zaleca właśnie paliwo 95,nie 98.pozdrawiam. :spoko

Możesz rozwinąć temat? Jak to ten "serwis" zalecenia uzasadnia? Czy nie tym, że stosując 95 będziesz ich częściej odwiedzał?

PS. Z instrukcji obsługi Hondy: Używaj bezołowiowej benzyny samochodowej o liczbie oktanowej nie niższej niż 95.
Jak zwykle mechanik obsługujący dane urządzenie wie lepiej niż producent tegoż, jakie stosować np. paliwo, czy olej. Doświadczałem tego kiedyś na własnej skórze jako producent pewnych urządzeń energetycznych :spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group