Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Kupujemy kampera - Czy jest problem z dostawczakiem?

ken-wywietrznik - 2018-01-14, 18:30
Temat postu: Czy jest problem z dostawczakiem?
Witam,

Jestem świeżo na forum, bo (jeszcze) nie mam kampera. Planuję kupić dostawczaka i przerobić go po swojemu. Kupuję w Niemczech (bo mi tak łatwiej) i sprowadzam do Polski. Mam dwa pytania natury formalno-prawnej:

1. Czy jest to problem, że samochód będzie miał w papierach, że to dostawczy? Będziemy jeździć tylko z żoną, więc nie potrzebujemy mieć dopuszczenia do ruchu dla większej ilości osób. Jestem w stanie żyć z droższym ubezpieczeniem. Jest jakiś powód jeszcze dla, którego bym musiał przerejestrowywać (zmieniać przeznaczenie) na osobwy, lub specjalny?

2. Mam prawo jazdy kategorii B (i A, ale to nie pomaga), więc mogę prowadzić do 3,5t. Czy jeśli bym kupił coś z DMC 6,5t, ale nie przekraczał 3,5t, to może być z tego jakiś problem? Gdzieś mnie nie wpuszczą, albo pacną mandatem?

Z góry dzięki za wyrozumiałość, świeży jestem.

MisioKRAK - 2018-01-14, 18:33

Mając prawo jazdy kategorii B nie możesz prowadzić pojazd o DMC 6,5t.
Nie słyszałem żeby ubezpieczenia były jakoś drastycznie inne dla ciężarowego, osobowego czy specjalnego (oczywiście mowa o OC)

xbartman - 2018-01-14, 19:11

Jedyny problem do którego może się ktoś przyczepić (policjant, diagnosta) to zdemontowana ściana grodziowa. Chyba że planujesz ją pozostawić co jednak jest mało sensowne przy przebudowie.
SlawekEwa - 2018-01-14, 19:12

MisioKRAK napisał/a:
Nie słyszałem żeby ubezpieczenia były jakoś drastycznie inne dla ciężarowego

Uniqa 2x więcej za ciężarowy 3.0 JTD niż kamper :bigok

MisioKRAK - 2018-01-14, 19:23

WoW - nie wiedziałem...
Flag - 2018-01-14, 19:32

prawko liczy sie od DMC a nie od MW, więc zdecydowanie na B nie pojedziesz dalej niż do pierwszej kontroli.

Jak planujesz duże auto to rób C i odpadnie Ci 70% problemow przy budowie :)

ken-wywietrznik - 2018-01-14, 21:37

Dzięki wszystkim za wyjaśnienia o do kategorii B i DMC! Wszystko jasne.

xbartman napisał/a:
Jedyny problem do którego może się ktoś przyczepić (policjant, diagnosta) to zdemontowana ściana grodziowa. Chyba że planujesz ją pozostawić co jednak jest mało sensowne przy przebudowie.

Ścianę usuwamy. Pamiętasz może jaka jest podstawa prawna do tego przyczepiania się? Czego szukać? Wolę sprawdzić źródło zawczasu, zanim będę z diagnostykiem dyskutował ;)

Flag - 2018-01-14, 21:51

ken-wywietrznik napisał/a:
Dzięki wszystkim za wyjaśnienia o do kategorii B i DMC! Wszystko jasne.

xbartman napisał/a:
Jedyny problem do którego może się ktoś przyczepić (policjant, diagnosta) to zdemontowana ściana grodziowa. Chyba że planujesz ją pozostawić co jednak jest mało sensowne przy przebudowie.

Ścianę usuwamy. Pamiętasz może jaka jest podstawa prawna do tego przyczepiania się? Czego szukać? Wolę sprawdzić źródło zawczasu, zanim będę z diagnostykiem dyskutował ;)


jak ma w dowodzie ciezarowy to ma sciane. Nie ma sciany a ma ciezarowy to powstaje niezgodnosc zapisu ze stanem faktycznym i problem.

papamila - 2018-01-15, 08:37

Jest jeszcze cos takiego jak akcyza
Jak sciagniesz dostawczaka to jej nie ma
Ale jak wywalisz sciane to juz obowiazuje
Calkiem realne ze jak bedziesz zmienial przeznaczenie to sie UC upomni.
Z reguły czekaja do 5 lat bo stedy jeszcze odsetki

xbartman - 2018-01-15, 11:37

ken-wywietrznik napisał/a:
Dzięki wszystkim za wyjaśnienia o do kategorii B i DMC! Wszystko jasne.

xbartman napisał/a:
Jedyny problem do którego może się ktoś przyczepić (policjant, diagnosta) to zdemontowana ściana grodziowa. Chyba że planujesz ją pozostawić co jednak jest mało sensowne przy przebudowie.

Ścianę usuwamy. Pamiętasz może jaka jest podstawa prawna do tego przyczepiania się? Czego szukać? Wolę sprawdzić źródło zawczasu, zanim będę z diagnostykiem dyskutował ;)


Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262 - Sprawdź par. 8, pkt. 7

SlawekEwa - 2018-01-15, 18:51

papamila napisał/a:
Ale jak wywalisz sciane to juz obowiazuje

Jarku, ale jak zarejestruje jako dostawczy i póżniej wywali ścianę to nie obowiązuje.

papamila - 2018-01-15, 19:16

SlawekEwa napisał/a:
Jarku, ale jak zarejestruje jako dostawczy i póżniej wywali ścianę to nie obowiązuje.

znany mi jest osobiscie przypadek gdzie auto zostalo sprowadzone jako dostawczak,
nastepnie przez tę samą osobę w ciagu kilku miesięcy przebudowane i przemianowane na specjalny kampingowy.
nie trwalo to roku i wezwanie do UC
finalnie skończyło się zapłatą akcyzy 18,6% z odsetkami i karą
nie wiem czy na "sprawnośc" UC mial fakt że rejestracja i przemianowanie odbyly się w tym samym Urzędzie Miasta

erikson - 2018-01-15, 19:42

papamila napisał/a:
SlawekEwa napisał/a:
Jarku, ale jak zarejestruje jako dostawczy i póżniej wywali ścianę to nie obowiązuje.

znany mi jest osobiscie przypadek gdzie auto zostalo sprowadzone jako dostawczak,
nastepnie przez tę samą osobę w ciagu kilku miesięcy przebudowane i przemianowane na specjalny kampingowy.
nie trwalo to roku i wezwanie do UC
finalnie skończyło się zapłatą akcyzy 18,6% z odsetkami i karą
nie wiem czy na "sprawnośc" UC mial fakt że rejestracja i przemianowanie odbyly się w tym samym Urzędzie Miasta

chyba ze sprzeda i następca to zmieni,a potem odkupi zmienione

SlawekEwa - 2018-01-15, 19:51

papamila napisał/a:
znany mi jest osobiscie przypadek gdzie auto zostalo sprowadzone jako dostawczak,

Bardzo ciekaw jestem na jakiej podstawie prawnej tak "operacja" miała miejsce? :shock:

ken-wywietrznik - 2018-01-30, 18:26

papamila napisał/a:
znany mi jest osobiscie przypadek gdzie auto zostalo sprowadzone jako dostawczak,
nastepnie przez tę samą osobę w ciagu kilku miesięcy przebudowane i przemianowane na specjalny kampingowy.
nie trwalo to roku i wezwanie do UC
finalnie skończyło się zapłatą akcyzy 18,6% z odsetkami i karą
nie wiem czy na "sprawnośc" UC mial fakt że rejestracja i przemianowanie odbyly się w tym samym Urzędzie Miasta

Trochę mnie tym wystraszyłeś. Nie płaceniem akcyzy (bo mój ma silnik poniżej 2l, więc nie zaboli), ale tą bombą zegarową, więc księgowa się wywiadywała co i jak.

W Urzędzie Celnym w Poznaniu nie potrafili odpowiedzieć na to pytanie :(

Za to Krajowa Informacja Podatkowa jak najbardziej:
Cytat:

Zadzwoniłam na Krajową Informację Podatkową, jest to ogólnopolska infolinia dla podatników, podlegająca Ministerstwu Finansów.

Tam powiedziano mi jednoznacznie, powołując się na artykuł 100 ustawy o podatku celnym, że po przerobieniu na samochód osobowy akcyza nie wystąpi. Akcyza obowiązuje przed pierwszą rejestracją. Liczy się moment czynności podlegającej opodatkowaniu a nie późniejszy stan pojazdu.

Jeżeli po dokonanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu ciężarowego nabywca dokona jego rejestracji w tym charakterze, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a następnie w Polsce dokona przerobienia tego samochodu na osobowy - to czynność ta nie jest przedmiotem opodatkowania wg art. 100 ustawy. Nie powoduje więc powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.


Zastanawiam się czy wystąpić o wiążącą interpretację do Urzędu Skarbowego, wtedy jestem chroniony przed jakimikolwiek wymysłami za 5 lat.

CORONAVIRUS - 2018-01-30, 19:35

papamila napisał/a:
SlawekEwa napisał/a:
Jarku, ale jak zarejestruje jako dostawczy i póżniej wywali ścianę to nie obowiązuje.

znany mi jest osobiscie przypadek gdzie auto zostalo sprowadzone jako dostawczak,
nastepnie przez tę samą osobę w ciagu kilku miesięcy przebudowane i przemianowane na specjalny kampingowy.
nie trwalo to roku i wezwanie do UC
finalnie skończyło się zapłatą akcyzy 18,6% z odsetkami i karą
nie wiem czy na "sprawnośc" UC mial fakt że rejestracja i przemianowanie odbyly się w tym samym Urzędzie Miasta


sprowadzone było i zarejestrowane jako ciężarowe czy zarejestrowane dopiero po przerobieniu na kampera ?

tolo61 - 2018-01-31, 00:12

Hej
W Poznaniu jest normalnie..
To znaczy sprowadzasz ciężarowy , rejestrujesz jako cięzarowy , później przerabiasz i zmieniasz przeznaczenie ....
Ważne jest to co jest przy pierwszej rejestracji .
Akcyza na auta cięzarowe nie obowiązuje.
A taki został sprowadzony i tak zarejestrowany .
Do tej pory zrobiłem tak parę razy i o akcyzie nawet nikt nie wspomniał
Co innego gdybyś kupił busa osobowego... i tak chciał zarejestrować ,tu to już jak za osobowe, akcyza obowiązuje
:spoko

Wojtek_gd - 2018-01-31, 07:31

Dzień dobry!
Kupiłem dostawczaka (wcześniej przerobionego z osobowego) i z takim statusem jeżdżę po przeróbce na kampera. Pasuje mi oddzielenie klimatyzowanej kabiny od części sypialnej. Więcej tutaj:

https://www.camperteam.pl...pic.php?t=29442

Łączę pozdrowienia :spoko

Wojtek

kisielak - 2018-06-22, 18:59

Odgrzeję trochę temat. Ostatnio, szukając nowego kamperka trafiłem na ofertę małego Knausa na blaszance. Żonie podpasował, zatem zacząłem przymierzać się do zakupu i….
okazało się , że samochód, mimo oryginalnej, fabrycznej zabudowy ( Knaus Boxstar city 500 z 2010r) jest samochodem ciężarowym. Tak miał wpisane w dowód rejestracyjny. DMC również było samochodu ciężarowego. Tak samo maksymalna ilość podróżujących wg dowodu mogło być trzech. Oryginalnie ten Knaus miał dopuszczenie na dwie osoby. Zresztą nie było trzecich pasów.
Teraz pytanie – jak to możliwe, że taki samochód ktoś dopuścił jako ciężarowy? Jak przechodził roczne przeglądy na stacji diagnostycznej? Wszak widać, ze to kamper z krwi i kości. I kolejne pytanie – co z tym właściciel może teraz uczynić. Myślę, żę pewnie przyczyną „przekrętu” była akcyza.
KNAUS1
KNAUS2
KNAUS3

Pzdr :spoko

amples - 2018-06-22, 19:38

kisielak napisał/a:
co z tym właściciel może teraz uczynić.

Zmiana na spec. kempingowy (tak jak zmienia się blaszaki)

kisielak - 2018-06-22, 20:18

amples napisał/a:
kisielak napisał/a:
co z tym właściciel może teraz uczynić.

Zmiana na spec. kempingowy (tak jak zmienia się blaszaki)

Jaka w tym logika ? Sprowadzać kampera jako ciężarowy by go następnie przekwalifikować na kampera? A co z cłem?

kaimar - 2018-06-22, 20:39

Można także podejrzewać że kamper ma przebite numery z legalnego dostawczaka lub nawet jest przespawany cały przód z legalnym vinem. Wystarczy telefon do dealera marki Knaus aby to sprawdzić.
Bajaga - 2018-06-22, 21:26

kisielak napisał/a:

Jaka w tym logika ? Sprowadzać kampera jako ciężarowy by go następnie przekwalifikować na kampera? A co z cłem?

Ja nie wiem co to za miłość do "spec kempingowy", przecież mając firmę wolę dostawczaka bo to korzystne. I tyle.

Grzegorz fest leniwy - 2018-06-23, 10:12

Zastanawiam się czy wystąpić o wiążącą interpretację do Urzędu Skarbowego, wtedy jestem chroniony przed jakimikolwiek wymysłami za 5 lat.[/quote]

Wystąpić, żebyś nie popłynął jak firmy przerabiające dostawczaki na sanitarki.

bert - 2018-06-23, 11:43

interpretacja to interpretacja, nie może (i w najjaśniejszej na pewno nie jest) niczym wiążącym.
Dzisiaj będzie tak za czas jakiś inna, że pisemna i podpisana... a cóż to za powód dla zmartwienia dla państwa, wszak urzędnik może się mylić ale to nie zwalnia obywatela od daniny.

i nie ciesz się prawem nie działającym wstecz... zadziała

jeżeli coś można wykorzystać przeciwko obywatelowi, w tym kraju będzie wykorzystane. Zastanawiam się czasem, czy okupant jaki, byłby tak uciążliwy dla okupowanych jak kolejne nasze rządy dla obywatela

MirekKliny - 2018-06-23, 12:52

kisielak napisał/a:
Odgrzeję trochę temat. Ostatnio, szukając nowego kamperka trafiłem na ofertę małego Knausa na blaszance. Żonie podpasował, zatem zacząłem przymierzać się do zakupu i….
okazało się , że samochód, mimo oryginalnej, fabrycznej zabudowy ( Knaus Boxstar city 500 z 2010r) jest samochodem ciężarowym. Tak miał wpisane w dowód rejestracyjny. DMC również było samochodu ciężarowego. Tak samo maksymalna ilość podróżujących wg dowodu mogło być trzech. Oryginalnie ten Knaus miał dopuszczenie na dwie osoby. Zresztą nie było trzecich pasów.
Teraz pytanie – jak to możliwe, że taki samochód ktoś dopuścił jako ciężarowy? Jak przechodził roczne przeglądy na stacji diagnostycznej? Wszak widać, ze to kamper z krwi i kości. I kolejne pytanie – co z tym właściciel może teraz uczynić. Myślę, żę pewnie przyczyną „przekrętu” była akcyza.
KNAUS1
KNAUS2
KNAUS3

Pzdr :spoko



IMO
jest jak napisał Bajaga ze sprowadził jako ciężarowy bo koszty i tyle
lub
kupił wnętrze od Knausa miał już blaszkę lub ją kupił i przerzucił środek
oczywiście warto by było posprawdzać czy buda jest legalna.
Adaptacja wnętrza blaszaków to normalna sprawa jedni je zabudowują, inni wykorzystują środki od przyczep i spasowuja ( lub inne ują ), a czasem się trafi blaszanka kempingowa uszkodzona mechanicznie i jest wnętrze do kupienia.
Nie ma co demonizować poprosić o vin i posprawdzać.

Osobiście jak zmieniałem przeznaczenie auta po zabudowie blaszanki z ciężarowego to na osobowy a nie na kempingowy. Dlaczego? Ponieważ mam dosyci kłopotów z uzyskaniem przyzwoitego ubezpieczenia na ac i assiastas większe niz 400km bo w dowodzie mam wpisane specjalny kempingowy i OWU wykluczają takie auto z danego pakietu.

Ale to jest mój tok myślenia i nie każdy musi się z nim zgadzać.
Powodzenia :)

DC - 2018-06-23, 13:21

Każdy przypadek jest inny. W tym konkretny sprawdził bym po vin-e jak auto wyjechało z fabryki. Czasami błąd w UC następnie w WK jeszcze po drodze pan diagnosta itd. Jak długo obecny właściciel jest w posiadaniu kampera, właściciel, handlarz ? Zakładać można najgorsze, że to przeszczep ale jak cena ok. i Wam pasuje to bym sprawdził :wyszczerzony:
amples - 2018-06-24, 10:00

kisielak napisał/a:
mimo fabrycznej zabudowy ( Knaus Boxstar city 500 z 2010r) jest samochodem ciężarowym. Tak miał wpisane w dowód rejestracyjny.
§ 8. 1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób wyposaża się w:
4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać
następującym warunkom:
7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o
odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy
po dniu 29 maja 1999 r.;


Wynika z tego że nie odpowiada warunkom auta ciężarowego ,
tym samym nie powinno przejść przeglądu , brak grodzi i niezgodna ilość miejsc (ale różnie to bywa)
każda kontrola może zakończyć się zabraniem DR i zakazem dalszej jazdy
Pozostaje zmienić rodzaj i przeznaczenie , do ogarnięcia po wcześniejszym sprawdzeniu ,
jak napisali przedmówcy ,
Jeżeli to przekładka to ok. (najlepiej udokumentowany dawca)
przeszczep , numerów - dokumentów dmuchał bym na zimne

Bajaga napisał/a:
Ja nie wiem co to za miłość do "spec kempingowy", przecież mając firmę wolę dostawczaka bo to korzystne. I tyle.

Jeśli pasuje ci kempingowy z grodzią :diabelski_usmiech

kisielak - 2018-06-24, 12:00

Auto wyglądało na zabudowane oryginalnie w fabryce Knausa. W 2010 Knausa stosował podwyższenie dachu poprzez nadstawkę z tworzywa. Teraz po prostu kupuje Ducato hxp2 i już. Vin autka dla ciekawych: ZFA 25000001854675. Nadwozie typu MPV . Tak czy siak myślę, że ktoś to cło będzie musiał kiedyś zapłacić.
edytowałem nr VIN z 26... na 25

amples - 2018-06-24, 13:02

kisielak napisał/a:
Vin autka dla ciekawych: ZFA 26000001854675.

Ten vin coś nie trybi ,
jeżeli to możliwe podaj datę pierwszej rej. i nr. rejestr.

kisielak - 2018-06-24, 14:15

amples napisał/a:
kisielak napisał/a:
Vin autka dla ciekawych: ZFA 26000001854675.

Ten vin coś nie trybi ,
jeżeli to możliwe podaj datę pierwszej rej. i nr. rejestr.


trybi, trybi.: ZFA25000001854675 , nr rej. nie pamiętam. Info z "autoDATA" :spoko

amples - 2018-06-24, 14:51

kisielak napisał/a:
trybi, trybi.: ZFA25000001854675

Wcześniej podałeś ZFA26............

kisielak - 2018-06-24, 15:02

amples napisał/a:
kisielak napisał/a:
trybi, trybi.: ZFA25000001854675

Wcześniej podałeś ZFA26............

o kurcze - sorry :roll:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group