Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Szwecja - Narwik i Kiruna - inaczej...

Jerzy - 2008-09-06, 19:09
Temat postu: Narwik i Kiruna - inaczej...
Poniższy post jest drugą - "szwedzką" częścią z dwuczęściowej relacji "Narwik i Kiruna - inaczej...", której pierwsza część jest tu: http://www.camperteam.pl/...p?p=40994#40994

Wszystkie zamieszczone zdjęcia archiwalne i te nieliczne których nie jestem autorem posiadają klauzulę zgodności z wymogami licencji "Public Domain".


38. A więc jedziemy w kierunku Szwecji. Przez 175 kilometrów do samej Kiruny towarzyszyć nam będzie linia kolejowa - tu ukryta pod błękitnym hangarem.



39. Tak, sto lat temu wyglądała stacja kolejowa na granicy norwesko-szwedzkiej.



40. Jedziemy na południowy wschód. Po naszej prawej stronie, czasem bliżej a czasem dalej od szosy biegnie kolej - tu, na stoku zbocza wśród porastającej skały roślinności.



41. Co i raz mijamy pociągi - ten pusty, wraca z Narwiku.



42. Okolica, którą biegnie kolej jest nietuzinkowa... Każdy, kto przejeżdża skandynawski interior w tym miejscu musi się otrzeć o Park Narodowy Abisko.



43. ...tu mieszka się na głazach.



44. a w przydomowych ogródkach... rosną kamienie.



45. Jadąc wciąż północną granicą rejonu Abisko docieramy do szwedzkiego Lapplandu z największym miastem szwedzkiej Laponii - Kiruną.


46. "Nasza" kolej wciąż nam towarzyszy - po prawej stronie nasyp z torami, na horyzoncie słynne górskie "siodło" Abisko-Lapporten a przed szybą auta strugi deszczu...



47. Coraz częstrzym widokiem są skały nasączone rudą żelaza, jak gąbka wodą...



48. Wjeżdżamy do Kiruny - jest już późny wieczór.



49. Miasto, jak się okazało jest na wskroś nowoczene...



50. Ale powinno się powiedzieć: nowoczesne inaczej.



51. Z wieloma drewnianymi, nawiązujących do architektury lapońskiej "użytkowymi" zabytkami - tu siedziba "fajerbrygady", czyli remiza...



52. ...dzwonnica stojąca obok kościoła...



53. ...i sam kościół, czyli "kyrka".



54. Kolejny lokalny akcent: Wanda z tu urodzoną mieszkanką - temperatura powietrza ...ok. 10 st. C.



55. Ciągnie wilka do lasu, niestety zamknięte - to już noc.



56. To, czym miasto "stoi" widać po ...żelaznej wieży jego ratusza.


57. Kiruna ma ponad dwadzieścia dworców kolejowych. Tu, na głównym, czterech jegomościów wciąż niesie szynę kolejową - w dzień i w nocy, jak teraz. Pomnik z 1965 roku poświęcony jest budowniczym kolei, która właśnie nas tu przywiodła. Trudy budowy w skałach obrazuje następne zdjęcie wykonane w okolicach linii kolejowej przy budowie fortu:



58. Zdjęcie przedstawia brygadę minerską z początków ubiegłego stulecia, kiedy to Szwecja postanowiła zabezpieczyć od strony imperialnej Rosji swoje niedawno odkryte bogactwo - złoża rudy żelaza i powstające zagłębie wydobywcze. Zbudowano serię, często kutych w skale fortów - ten, którego początek budowy widzimy na zdjęciu będzie strzegł trasy kolejowo-drogowej do Kiruny.



59. A to zdjęcie, pokazuje właśnie wyżej wspomniane bogactwo - zgromadzoną w hałdach na południe od miasta rudę czekającą na transport do portu.



60. ...prawie na wyciągnięcie ręki, parujący z wagonu sprawca całego zamieszania - szwedzki magnetyt, ruda żelaza o rzadko spotykanym 70 % nasyceniu.



61. Co ciekawe, tutejsza ruda żelaza nie posiada zabarwienia brunatnego - jest szara.



62. Na zakończenie spotkania z Narwikiem, Kiruną, koleją i rudą żelaza - zdjęcie dokumentujace mój osobisty udział w zmniejszeniu eksportu szwedzkiej rudy do niemieckich hut w latach wojny... no, może trochę spóźniony.


ps. "Gdyby nawet tylko jedna osoba przeczytała z zainteresowaniem ten post, to już warto było go napisać..."

Tadeusz - 2008-09-06, 20:38

Jerzy napisał/a:
"Gdyby nawet tylko jedna osoba przeczytała z zainteresowaniem ten post, to już warto było go napisać..."


Drogi Jerzy.
Włożyłeś wiele pracy w to opracowanie. Bo to jest opracowanie. Pięknie potraktowany temat i kopalnia wiedzy. Świetny pomysł z wmontowaniem zdjęć archiwalnych dla pełnej ilustracji historii.
Ja ze swej strony dziękuję za ten piękny materiał. Jak już przy innej okazji powiedziałem: człowiek uczy się całe życie. Takie opracowania jak to bardzo w tym pomagają.
Dziękuję. :-D

janusz - 2008-09-06, 21:06

Jerzy pełen szacunek. A jaki świetny pomysł. Minimum tekstu, maximum obrazu. Super. A z tą ilością osób które przeczytają to chyba troszkę nas nie doceniasz. :bigok
Dembomen - 2008-09-06, 23:23

Hej!
Piękna relacja.
Hej!

papamila - 2008-09-07, 19:00

Fajne i trafne spostrzeżenia,
przeczytałem z zaciekawieniem pomimo tego że tam byłem.
.......a może własnie dlatego.
Dziekuję za opracowanie, gratuluję pomysłu i żałuję
.................. że sam nie mam takiego talentu :gwm

WHITEandRED - 2009-01-02, 14:45

:spoko
gino - 2009-01-02, 15:41

Jerzy... :dobrarob
hrys - 2009-01-02, 22:07

potwierdzam b. ładna relacja z podróży, żałuję że sam nie pochwaliłem się jeszcze swoimi wypadami jeśli każdy coś dorzuci ze swego zwiedzania to będziemy mieli co czytać
StasioiJola - 2009-01-02, 23:04

Czytając i oglądając Twoją relację Jerzy i innych kolegów o Szwecji i Norwegii , nic innego nie przychodzi na myśl jak: piękne miejsca , wspaniałe widoki- trzeba to w życiu zobaczyć. A Wasze relacje są do tego najlepszą zachętą. Dziękuję!!!!!! :spoko
Pawcio - 2009-01-03, 08:45
Temat postu: Kolejarz
Jerzy po przecztaniu tego postu odnoszę wrażenie, że lubisz bawić się kolejką :szeroki_usmiech .
rafalcho - 2009-01-12, 09:07

hrys napisał/a:
żałuję że sam nie pochwaliłem się jeszcze swoimi wypadami jeśli każdy coś dorzuci ze swego zwiedzania to będziemy mieli co czytać



Oczywście .... popieram.


Jerzy ... :dobrarob i :brawo

Pawcio - 2009-01-17, 13:54
Temat postu: Re: Narwik i Kiruna - inaczej...
Jerzy napisał/a:


ps. "Gdyby nawet tylko jedna osoba przeczytała z zainteresowaniem ten post, to już warto było go napisać..."


Łoj warto, warto!

Dzięki twojej relacji - (również) naprawdę chce się TAM jechać :slinka: ...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group