Nadwozia kempingowe i zabudowy - Zabezpieczamy Kampera
Rawic - 2018-02-18, 09:07 Temat postu: Zabezpieczamy KamperaNiektóre elektrobloki w naszych kamperach mają zabezpieczenie od przepięć-OVP (over voltage protection), mój tego nie ma, ciekawi mnie jak to działa, czy któryś z naszych kolegów doznał już działania tego ustrojstwa.
Czy jest pewne w ochronie, jak kasujemy skutek przepięcia.Rawic - 2018-02-18, 09:23 po zdarzeniu z przepięciem w Nadarzynie w ubiegłym roku, postanowiłem przed nowym sezonem zabezpieczyć swojego kampera. kupiłem warystor firmy Simtec, wielkości pudełka od zapałek i zamontowałem go za gniazdem podłączeniowym do sieci. Koszt warystora około 40 zł, montaż prosty, zawiera sygnalizator dźwiękowy, szkoda, że nie kupiłem 2 szt, bo przydałoby się zrobić test i pierwszy egzemplarz poświęcić. Ale może ktoś inny zamówi więcej sztuk, zrobi test i go opisze.wirefree - 2018-02-18, 09:49 To jest warystor i kosztuje kilka zl, normalnie mozna dodac odgromnik tez zabezpieczy. Wpina sie pomiedzy neutralny ta zyla niebieska i brazowy czyli faze.
To co masz to jakies pudelko pewnie z warytorem w srodku albo diodami. Warystor zwiera faze z neutralnym powyzej pewnej wartosci napiecia, jest najczesciej jednorazoy czyli pali sie przy tym. Odgromniki sa lepsze bo sa wielorazowego uzytku.
ale porównaj w jednym i drugim napięcie i natężenie, a skoro są trzy przewody to pewnie odgromnik też jest w środku, nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, dlatego potrzebna jest merytoryczna dyskusja.Johny_Walker - 2018-02-18, 10:34 Skutek mojego przepięcia skasował za wiele EUR serwis Schaudt.
Na przyszłość zabezpieczę się w ten sposób, że jak tylko ilość słoneczka jest wystarczająca, to unikam podłączania się do 230V i mam spokój z przepięciami. Praktycznie jedynym ich źródłem są linie zewnętrzne.wirefree - 2018-02-18, 10:48 Podalem link do instrukcji, wedlug schematu zawiera toto warystor i odgromnik. Na ile to jest skuteczne sam zobaczysz. W kazdym badz razie podobne uklady sa stosowane od lat na liniach telefonicznych i daja rade.Bronek - 2018-02-18, 11:00
Johny_Walker napisał/a:
Skutek mojego przepięcia skasował za wiele EUR serwis Schaudt.
Na przyszłość zabezpieczę się w ten sposób, że jak tylko ilość słoneczka jest wystarczająca, to unikam podłączania się do 230V i mam spokój z przepięciami. Praktycznie jedynym ich źródłem są linie zewnętrzne.
I ja ku temu dążę po Nadarzynie.
Pomimo wywalenia bezpiecznika głównego w kamperze, warystora w ładowarce, Socale i tak miał robotę . W sumie wyskoczył jeszcze ES przed przełacznikiem zasilania przetwornica /słupek... i warystor i bezpiecznik elektroniki dywanika elektrycznego.
Gdyby nie Zbysiu "Rawic", to bym palił dalej kampera, gdyż wg. obsługi sieci było wszystko OK.
Zostaje mi do obsługi zasilanie klimy...
I gdy waga kampera pozwoli, będzie i agregat prawdopodobnie?
Oczywiście wzorem "joko i" grzegorzaleksa" wyciszony.
Taka moja kompilacja Ich rozwiązań, ad warunki mojego kampera.
KTOŚ o ile pamiętam miał wykombinować zabezpieczenie na wejściu zasilania do kamperav Johny_Walker - 2018-02-18, 11:16 Pełna autonomia to jest właściwy kierunek dla kampera. Wychodzi drogo, ale później jaka przyjemność w delektowaniu się oszczędnością 5 EUR za prąd!
Lato solary, zima agregat. Na klimatyzator czekam aż go wyprodukują. Stać mnie ale nie kupię Saphire bo to stara technologia on/off. Zrobią inwerterowy to sobie zainstaluję. Mam obydwa rodzaje w domu i wiem jak duże są różnice.
PS Wyciszony agregat jest zwykle gorzej chłodzony. Czyli krótko pożyje. Jednak najgorszy problem to zagrożenie pożarowe. Dlatego nie planuję go wyciszać. Nie są do tego przystosowane. Żeby je bezpiecznie przystosować trzeba znacznie zwiększyć wymiary itp.Rawic - 2018-02-18, 11:16
wirefree napisał/a:
wedlug schematu zawiera toto warystor i odgromnik. Na ile to jest skuteczne sam zobaczysz. W kazdym badz razie podobne uklady sa stosowane od lat na liniach telefonicznych i daja rade.
reasumując jesteś zaBronek - 2018-02-18, 11:26
Cytat:
PS Wyciszony agregat jest zwykle gorzej chłodzony. Czyli krótko pożyje. Jednak najgorszy problem to zagrożenie pożarowe. Dlatego nie planuję go wyciszać. Nie są do tego przystosowane. Żeby je bezpiecznie przystosować trzeba znacznie zwiększyć wymiary itp
Niekoniecznie! , mówię o Hondzie... , ale to dyskusja w innym wątku.. Po prostu pokrótce, optymalizujesz przepływ powietrza przez obudowę. "Zabierasz" to ciepłe powietrze razem z dzwiękiem.
Obudowa to swoisty płaszcz chłodzący w tym agregacie... czyli ważny dopływ z jednej i odbiór z drugiej. Boki możesz pod kołderkę schować
...KTOŚ o ile pamiętam miał wykombinować zabezpieczenie na wejściu zasilania do kamperav
a nie wspominał, że to potrwa... ?
jak ten czas leci
PS. jeszcze przyszło mnie do głowy, żeby wprowadzić dodatkowo
możliwość sterowania kiedy prąd ma być dołaczony: automatycznie lub
za pomocą przełącznika...
np. aku zgłasza zapotrzebowanie, lub włączamy ekspress
to na ten czas do prądu. Wtedy rzeczywiście minimalizujemy
ryzyko, bo prawdopodobieństwa w tym wypadku się mnożą,
a że zawsze poniżej 1 to maleją... Bronek - 2018-02-18, 12:14 Toż nie wymieniał ja i nie ponaglał... ale uderz w stół.....
Póki co, jestem za modułem zew. Czyli hermetyczną przejściówką do gniazda przyłączeniowego w kamperze.
Ale to moja opcja.
Wiadomo, że nie za darmo a wręcz ma być drogo, co by był to produkt elitarny. Wtedy dodatkowa zaleta Rawic - 2018-02-18, 12:25 a tak przy okazji, pomyślałem o zabezpieczeniu domku i kupiłem większy 4 biegunowy ogranicznik napięcia, muszę tylko zebrać siły, żeby go zainstalować, są na słupie jakieś odgromniki, ale czy chronią od przepięć 400 v. Największy problem będzie z doprowadzeniem do tablicy bezpiecznikowej mocnego uziemienia, moja instalacja jest starego typu oparta na zerowaniu. Kiedyś w Wiedniu śmiałem się z austriackich elektryków, ze stosują takie stare metody zabezpieczeń jak uziemianie (3 przewody) bo my już wtedy, w Polsce stosowaliśmy zerowanie (dwa przewody), jakie było moje zdziwienie gdy później do nas wróciło stare uziemianie. robba - 2018-02-18, 12:28
Bronek napisał/a:
Toż nie wymieniał ja i nie ponaglał... ale uderz w stół.....
ale Ty uderzyłeś w nożyce...
Rawic napisał/a:
a tak przy okazji, pomyślałem o zabezpieczeniu domku i kupiłem większy 4 biegunowy ogranicznik napięcia,
tak naprawdę powinieneś mieć jeszcze np w przyłączu
(żeby co najmniej 10m kabla było między nimi)
zabezpieczenie T1. Albo zakupić odrazu T1+T2 w jednej obudowie
W niektórych firmach B+C.
Całości dopełnia w każdym gniazdku zabezpieczenie T3 (D)
często też wbudowane w listwy zasilające (taki warystorek jak na wcześniejszym zdjęciu wirefree)Johny_Walker - 2018-02-18, 12:29
Bronek napisał/a:
Cytat:
PS Wyciszony agregat jest zwykle gorzej chłodzony. Czyli krótko pożyje. Jednak najgorszy problem to zagrożenie pożarowe. Dlatego nie planuję go wyciszać. Nie są do tego przystosowane. Żeby je bezpiecznie przystosować trzeba znacznie zwiększyć wymiary itp
Niekoniecznie! , mówię o Hondzie... , ale to dyskusja w innym wątku.. Po prostu pokrótce, optymalizujesz przepływ powietrza przez obudowę. "Zabierasz" to ciepłe powietrze razem z dzwiękiem.
Jak zabierasz? Czym wymuszasz? Jakie zabezpieczenie na wypadek padnięcia wentylatora?Rawic - 2018-02-18, 12:45
robba napisał/a:
PS. jeszcze przyszło mnie do głowy, żeby wprowadzić dodatkowo
możliwość sterowania kiedy prąd ma być dołaczony: automatycznie lub
za pomocą przełącznika...
np. aku zgłasza zapotrzebowanie, lub włączamy ekspress
to na ten czas do prądu. Wtedy rzeczywiście minimalizujemy
ryzyko
to też dobry pomysł, bo dodatkowo pozbywamy się prądu w instalacji jak nie jest potrzebny, tylko że ten automat jest drogi, kiedyś pisałem o tym na forum, w latach 90, miałem w Wiedniu klienta, właściciela ogólnoświatowej Firmy Nord Fisch, który zażyczył sobie ze względów ponoć zdrowotnych, usuwanie prądu z instalacji gdy nie potrzebny, założyłem mu automat ale opowiedziałem, że mój ojciec w życiu dużo przebywał na rozdzielniach wysokich napięć i żyje w zdrowiu już blisko 80 lat.Rawic - 2018-02-18, 12:59 [quote="robba"]
tak naprawdę powinieneś mieć jeszcze np w przyłączu
(żeby co najmniej 10m kabla było między nimi)
zabezpieczenie T1. Albo zakupić odrazu T1+T2 w jednej obudowie
quote] pisałem, że mam odgromniki na słupie i do domu około 30 m kabla ziemnego w osłonie metalowej i mam też dodatkowo przy drogich urządzeniach listwy przepięciowe. Bronek - 2018-02-18, 14:13
Johny_Walker napisał/a:
Bronek napisał/a:
Cytat:
PS Wyciszony agregat jest zwykle gorzej chłodzony. Czyli krótko pożyje. Jednak najgorszy problem to zagrożenie pożarowe. Dlatego nie planuję go wyciszać. Nie są do tego przystosowane. Żeby je bezpiecznie przystosować trzeba znacznie zwiększyć wymiary itp
Jeden z przykładów wyciszenia
Niekoniecznie! , mówię o Hondzie... , ale to dyskusja w innym wątku.. Po prostu pokrótce, optymalizujesz przepływ powietrza przez obudowę. "Zabierasz" to ciepłe powietrze razem z dzwiękiem.
Jak zabierasz? Czym wymuszasz? Jakie zabezpieczenie na wypadek padnięcia wentylatora?
Johny, nie chce mi się pisać i powtarzać, są tu tematy o tym, co i jak. Oraz rozmowy z tymi, co to mają..
Wierz mi, da się. Wystarczy nawet zwykły regulator temperatury, by wyłączyć agregat. Honda ma własny wentylator i zabezpieczenie.... dodajemy dodatkowy..
Joko i jego system nawet odpala wcześniej agregat, potem klimę gdy potrzeba. To kwestia rozbudowy układu, umiejętności, chęci i trochę kasy. Pełna autonomia sterowania i to Honda eu20i bez rozwalania jej
Grzegorzalex ma ją na gaz kombinuje w boksie na zew, kupił dedykowany tłumik z adapterem zakładanum na wydech.
Powietrze opływające agregat i spaliny, dźwięk wszystko idzie w ten adapter i tłumik, potem najlepiej w niebo kominem. Agregat na poduszkach amortyzujących... itd....
Poczytaj... robba - 2018-02-19, 08:37
Rawic napisał/a:
pisałem, że mam odgromniki na słupie i do domu około 30 m kabla ziemnego w osłonie metalowej i mam też dodatkowo przy drogich urządzeniach listwy przepięciowe.
odgromnik na słupie to coś innego. brak zabezpieczenia T1.
Chyba że masz skrzynkę z licznikiem na słupie i tam T1?Rawic - 2018-02-19, 10:28
robba napisał/a:
Chyba że masz skrzynkę z licznikiem na słupie i tam T1?
nie, ale T1 stosujemy gdy jest LPS (System Ochrony Odgromowej) tj. piorunochron, siatka zwodów na budynkach , a ja mam oddzielny, wyższy od budynku maszt odgromowy z drugiej strony domu i jak na razie tj. ponad 30 lat system ten sprawdza się, oczywiście są okresowe kontrole. zbyszekwoj - 2018-02-19, 10:38 Myślałem że tu będzie o zabezpieczeniu antykorozyjnym. robba - 2018-02-19, 18:00
zbyszekwoj napisał/a:
Myślałem że tu będzie o zabezpieczeniu antykorozyjnym.
Posrednio i u żródeł. Zabezpieczamy przed prądem powodującym koroznę.... Rawic - 2018-02-19, 19:10
zbyszekwoj napisał/a:
Myślałem że tu będzie o zabezpieczeniu antykorozyjnym.
zakładając ten temat, myślałem o wielu wątkach oprócz przepięć, dojdziemy też do zabezpieczenia antykorozyjnego, ale na razie ten wątek nie jest pilny, póki co nasze auta mają dobre powłoki, nakładanie następnej powłoki może tylko pogorszyć antykorozyjność. Ważniejsze są zabezpieczenia od pożaru, włamań, kradzieży, zalania, słońca i mrozu. W miarę wolnego czasu, będę opisywał tu swoje rozwiązania wszelakich zabezpieczeń kampera. Bronek - 2018-02-19, 19:18
Cytat:
od pożaru, włamań, kradzieży, zalania, słońca i mrozu.
U mnie to cztery litery OC AC.
Reszta jak w domu, mam alarm ale nie włączam... bo mnie nie okradli.
Nikt się do tego nie dokopie a tylko się powymądrzamy. Lepiej zmień temat wątku na " od przepięcia itp" i zakładaj do każdego tematu trafnie nazwany nowy wątek.
Bo tak to "Rawicki ma i poleca"
Potem admin powywala off topy. i będzie dla potomnych.Świstak - 2018-03-02, 13:23 Pokazany w pierwszym poście układ powinien być zamontowany za głównym zabezpieczeniem wewnątrz kampera (nadprądowym/różnicówką). Działa w ten sposób, że po przekroczeniu napięcia granicznego powoduje zwarcie pomiędzy liniami L i N. Powinno to doprowadzić do szybkiego wyłączenia zabezpieczeń na wejściu, znajdujących się możliwie blisko i o możliwie małych wartościach prądów. Montując go przed zabezpieczeniem głównym doprowadzimy do wywalenia zabezpieczeń na słupku, który jest nie wiadomo jak daleko, jakie ma zabezpieczenie ani czy wywali ze względu na ilość, jakość i długość przedłużaczy którymi jesteśmy podłączeni.
Odgromnik niestety w kamperku prawdopodobnie nie zadziała, a przynajmniej nie tak jakbyśmy chcieli... No chyba że zrobimy kołek uziemiający.... Ale o tym już było.Rawic - 2018-03-02, 22:06
Świstak napisał/a:
Powinno to doprowadzić do szybkiego wyłączenia zabezpieczeń na wejściu, znajdujących się możliwie blisko i o możliwie małych wartościach prądów
masz rację, ale nie w moim przypadku, otóż kampera podłączam zawsze krótkim kablem do kabelrolki z bezpiecznikiem i to on powinien odłączyć prąd. We wtyczce do słupka założyłem dodatkowy mały warystorek, taki jakie są w listwach przepięciowych. Nie lubię smrodu spalenizny w kamperze, dlatego wszystko co niebezpieczne mam na zewnątrz.