Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???

myslik - 2018-03-17, 22:59
Temat postu: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???
Przejrzałem pobieżnie forum i wiem, że taki temat mógłby Was zainteresować. Mam nadzieję, że się nie powtarzam. Wszystkiego nie da się przeczytać bo jest tego duuuużo...
Mam sporo ogniw Li-ion 18650 i LiFePo 26650. Chciałbym zaprojektować i wykonać pakiet ogniw przystosowany do campera. Nie ma rzeczy uniwersalnych ale fajnie by było gdybyście pomogli mi określić jakie parametry byłyby najbardziej pożądane. Z góry dziękuje za podpowiedzi.
Po określeniu co chcielibyście abym zbudował napiszę relację z przebiegu budowy pakietu.
Następnie pakiet wystawie w dziale supermarket bo ja na swojego campera muszę jeszcze popracować.

Zacznijmy od wyboru ogniw Li-ion czy LifePo4
Opcje jakie mam na ten moment to:
1. Pakiet 12V na Li-ion ( cztery ogniwa szeregowo 4s i zakres napięć pakietu 12V-16.8V)
2. Pakiet 24V na Li-ion ( siedem ogniw szeregowo 7s i zakres napięć pakietu 21V-29,4V)
3. Pakiet 12V na LiFePo4 ( cztery ogniwa szeregowo 4s i zakres napięć pakietu 10V-14,4V)
4. Pakiet 24V na LiFePo4 ( osiem ogniw szeregowo 8s i zakres napięć pakietu 20V-28,8V)

Większość camperów ma instalację 12V, choć jest na forum kilku użytkowników którzy przerabiali na 24V i chwalą sobie tą zmianę. Ja osobiście też skłaniam się na 24V- gównie z powodu mniejszych prądów. Li-ion będą miały większą gęstość w porównaniu do LiFePo4 ale mniej cykli pracy.

Ogniwo Li-ion 18650 to fi18 h65mm i około 50 gram jedno ogniwo, do 3500mAh . W zależności od konkretnego ogniwa 500-800 cykli od pełnego ładowania do pełnego rozładowania.

Ogniwo LiFePo4 26650 fi26 h65mm i 76g, od 2500mAh do 3200mAh (takie mam). Producent ogniwa podaje że po 1000 cykli ma 100% swojej pojemności.


Pojemnością, zabezpieczeniami, wyprowadzeniami, wymiarami innymi zagadnieniami zajmę się w dalszej części.

Zachęcam do zadawania pytań i czynnego udziału w projekcie. Thx

DK-Tadeusz - 2018-03-18, 07:51

Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po. Tu odpalam 2,4 D na tym pajaku. Nurtuje mnie kvestja ladowania.
Cos mi lazi po glowie ladowarka nie na calosc, ale 3 x 4,2 Volt. To bedzie taki "automatyczny" balancer.

joko - 2018-03-18, 11:02
Temat postu: Re: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???
myslik napisał/a:
Przejrzałem pobieżnie forum i wiem ..............


No grubo :mrgreen:

DK-Tadeusz napisał/a:
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po ...........


Odważny jesteś wkładając Lipole do kampera .
Jak się patrzy Tadeusz na załączoną fotkę to widać, że nieźle się bawisz :diabelski_usmiech
Te niebieskie paczki to C4 ? ....... a gdzie detonator :wyszczerzony:
A jaka jest w tym całym ustrojstwie rola Tuborg'a , to jest dla złagodzenia , czy nasilenia siły detonacji ?

Ze względu na bezpieczeństwo , parametry i żywotność to jedyne litowe akumulatory jakie do kampera się nadają to LiFePO4.
Teraz , kiedy na rynku jest już zatrzęsienie gotowych rozwiązań tych akumulatorów o dużych pojemnościach , myślę że samodzielna budowa traci powili sens.

myslik napisał/a:
Po określeniu co chcielibyście abym zbudował napiszę relację z przebiegu budowy pakietu.
Następnie pakiet wystawie w dziale supermarket bo ja na swojego campera muszę jeszcze popracować.


Jak Myslik masz na zbyciu trochę ogniw i masz je w konkurencyjnej cenie to je po prostu wystaw w odpowiednim dziale i tyle. Tutaj za chwilę Cię o to Admin szturchnie ......

DK-Tadeusz - 2018-03-18, 11:35
Temat postu: Re: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???
Odważny jesteś wkładając Lipole do kampera .
Jak się patrzy Tadeusz na załączoną fotkę to widać, że nieźle się bawisz :diabelski_usmiech
Te niebieskie paczki to C4 ? ....... a gdzie detonator :wyszczerzony:
A jaka jest w tym całym ustrojstwie rola Tuborg'a , to jest dla złagodzenia , czy nasilenia siły detonacji ?



To zielone "Tuborg" to jest automatyczna gasnica, bo jak lipo sie zapali to cisnienie w puszce wzrasta, eksploduje zawartoscia gaszac pozar. ;)

wirefree - 2018-03-18, 11:49

Tuborg pewnie pelni tu role katalizatora.

:)

myslik - 2018-03-18, 12:53
Temat postu: Re: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???
joko napisał/a:


Jak Myslik masz na zbyciu trochę ogniw i masz je w konkurencyjnej cenie to je po prostu wystaw w odpowiednim dziale i tyle. Tutaj za chwilę Cię o to Admin szturchnie ......


Gdybym od razu wstawił ogłoszenie to dopiero byście mnie zjechali....
Ledwo pojawił się na forum i od razu do działu sprzedam... i takie tam.
W regulaminie działu sprzedam jest informacja że muszę mieć trochę dorobku aby umieścić ogłoszenie.
Mam kilkadziesiąt razy kogoś przywitać aby uzbierać punkty????
Wolę poznać wasze potrzeby, wymienić doświadczenia i może coś z tej współpracy wyjdzie.

Jak na razie niczego nie sprzedaję. Przyjdzie na to czas...

zbiegusek - 2018-03-18, 13:01

Szczerze i wprost wytłumaczone.
Fajnie, że Joko się wypowiedział (trochę uszczypliwie aleć ma prawo ze względu na swe doświadczenia) i wątkotwórcy bym podpowiedział, by zapoznał się z jokowym systemem.
I spróbował opracować swoją wersję tegoż w ramach podpowiedzi, które Joko nam przekazał. :)

myslik - 2018-03-18, 13:10

DK-Tadeusz napisał/a:
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po. Tu odpalam 2,4 D na tym pajaku. Nurtuje mnie kvestja ladowania.
Cos mi lazi po glowie ladowarka nie na calosc, ale 3 x 4,2 Volt. To bedzie taki "automatyczny" balancer.

Z LiFePo4 jest trochę łatwiej. Napięcie pakietu pokrywa się z tradycyjnym aku. Ładowanie bezpośrednio z alternatora a balansowanie przez układ balansujący.
Akumulatory rozruchowe to inny temat. Na LiFePo4 widziałem pakiety do rozruchu silnika spalinowego w paralotni, motocyklach i samochodach. Z jednego ogniwa można pociągnąć 120A przez 10s więc 360W to już coś. Pakiet 4s1p 1440W do małych silników starcza.

Pytanie do DK-Tadeusz:
Czy wiesz jaki był prąd maksymalny podczas rozruchu Twojego 2,4D?

joko - 2018-03-18, 13:52

zbiegusek napisał/a:
.......................... by zapoznał się z jokowym systemem.
I spróbował opracować swoją wersję tegoż w ramach podpowiedzi, które Joko nam przekazał. :)


Tylko wtedy już odpada dział sprzedam .

grzegorz_wol - 2018-03-18, 14:04

Rozwiązanie joko jest wręcz genialne do zastosowania dla kogoś kto jeździ kamperem pojeździć na rowerze... Kiedyś sobie coś takiego samego zamówię.

Myslik ty znasz glebora z forum arbiter z Twojego miasta?

Wy tam kurcze macie jakieś centrum robienia baterii...

myslik - 2018-03-18, 14:29

Proszę o namiary na "rozwiązanie joko" Thx
Glebora miałem przyjemność poznać.

DK-Tadeusz - 2018-03-18, 14:40

myslik napisał/a:


Pytanie do DK-Tadeusz:
Czy wiesz jaki był prąd maksymalny podczas rozruchu Twojego 2,4D?


O ile pamietam to rozrusznik 2,2 Kw + swiece wiec okolo 3Kw. To daje cirka 250A. Ale sa 3Kw rozruszniki. Orginalnie mam 2 x 70A accu. Te li-po to razem 3s1p 24Ah. 25-40 C. Vaga razem 2Kg.

W drodze mam 8 x 2,2 Ah 3s 40C. Bo byla super cena w Hobby-king.eu

myslik - 2018-03-18, 20:57

Przy tych parametrach pakiet 3p wyciągnie 360A. Kiedyś dotarła do mnie informacja że na 4s3p ktoś odpalał bez problemów diesla. Czyli informacja realna. Dzięki DK-Tadeusz.
Jak uda mi się rozwiązać problem połączenia ogniw dla tak dużych prądów to sam będę miał nowy aku rozruchowy na LiFePo4.

Świstak - 2018-03-19, 19:00


DK-Tadeusz - 2018-03-19, 19:59

Tak, z tymi accu to rozwoj niesamowity. Czestym problemem z accu jest nie pojemnosc, ale C , tzn ile jest w stanie dac amper na maxa.
Bardzo ciekawe mozliwosci prezentuje tu Supercapacitor. Dla zabawy kupilem 6 stk. 2,7 Volt 500F. Teraz nie pamietam danych, ale tu chodzi o to ze naladowany Sup. mozna rozladowac w ciagu setnej sekundy. (bez eksplozji). :szeroki_usmiech

Dla przykladu; majac slaba bateryjke gdzie zarowka swieci tak sobie, to po dodaniu Sup. przy wlaczeniu blysnie na pelen gvizdek. Tak samo jest z silnikami. One chca najwiecej pradu przy starcie.

pawextelinfo - 2018-03-28, 15:41

Witam wszystkich bardzo szerdecznie :spoko Jestem tu nowy i mam do Was pytanie.
Czy ktoś z was używa w Camperze akumulatora li-ion 4s i paneli słonecznych. Jak to sie sprawuje i co jest potrzebne aby wszystko fajnie działało?

Świstak - 2018-03-28, 18:23

DK-Tadeusz napisał/a:
Tak, z tymi accu to rozwoj niesamowity. Czestym problemem z accu jest nie pojemnosc, ale C , tzn ile jest w stanie dac amper na maxa.
Bardzo ciekawe mozliwosci prezentuje tu Supercapacitor. Dla zabawy kupilem 6 stk. 2,7 Volt 500F. Teraz nie pamietam danych, ale tu chodzi o to ze naladowany Sup. mozna rozladowac w ciagu setnej sekundy. (bez eksplozji). :szeroki_usmiech

Dla przykladu; majac slaba bateryjke gdzie zarowka swieci tak sobie, to po dodaniu Sup. przy wlaczeniu blysnie na pelen gvizdek. Tak samo jest z silnikami. One chca najwiecej pradu przy starcie.








A to chyba jeden z pierwszych materiałów o tym zastosowaniu SC...






Ale nie zaśmiecajmy superkondenstaorami wątku o LiFePO4...

DK-Tadeusz - 2018-03-29, 12:47

@ pawextelinfo

Z li-ion jest ten sam "problem" co z li-po. A mianowicie standardowe napiecia ladowania nie pasuja. Przy 3S za duzo, a 4S za malo. Jesli masz > 10Ah to typowy solar laduje ok. pradem ale napiecie przy 3s trza zmniejszyc. Niedlugo bede cos robil. Zamuwilem balancer 12A do li-ion i step-down. Bodajze ok. 10 Zlotych. przy 4S musisz zainvestowac w step-up dc-dc ale to nie jest drogie. Tu jest przyklad 15A; https://www.ebay.com/itm/...gu47cYpdyd1LmDA

Zamowilem ten balancer 3S 15A. https://www.ebay.com/itm/...872.m2749.l2649

A tu masz 4S 40A; https://www.ebay.com/itm/...cu_Hlv-JdfD_t7A

Do tego jakis PWM i powinno dzialac. :mrgreen:

Sprawdz evt na eu.banggod bo maja sklep w europie. Mam flex solara od nich.

myslik - 2018-04-03, 21:30

Powoli docierają do mnie graty do budowy pakietu a raczej stworzenia akumulatora ( powerboxa). Wielu ludzi nie interesuje co jest w środku. Z doświadczenia wiem, że większość ludzi lubi słowo bezobsługowe. Zrobię akumulator idiotoodporny :diabelski_usmiech
Dotarło kilka obudów na akumulatory, przełącznik, woltomierz, gniazda USB i zapalniczki na panel, zabezpieczenia BMS.
Czekam jeszcze na mocniejsze ładowarki.
Będę upychał w powerboxa 4s lub 7s. Jeszcze nie zdecydowałem.

Jeżeli chodzi o akumulatory startowe to robiłem próby zgrzewania ogniw LiFePo4 A123. Nie jest to proste ale możliwe. Jak będę miał czas to dalej będę ciągnął temat. Brakuje mi jeszcze kamery termowizyjnej aby zobaczyć to temperaturowo.

myslik - 2018-04-03, 21:37

Akumulator rozruchowy na LiFePo4
https://m.youtube.com/watch?v=u69c6x8QG5g

reaven22 - 2018-04-04, 14:31

Może by zastosować/wykorzystać baterie od samochodu toyota prius ?
http://allegro.pl/toyota-...6952924797.html

Kompletna bateria o napięciu ~200V i pojemności 6,5Ah daje c/a 1,3kWh
W środku takiej baterii jest 28 2celowych pakietów.
http://allegro.pl/ogniwo-...23.html#thumb/2

Można je połączyć w innej konfiguracji niż szeregowo i uzyskać inne napięcie.
Całą baterię można kupić od 1000pln.

Micha - 2018-04-04, 16:48

Baterie od Priusa (poza plug-in) są niklowo-wodorkowe i zdecydowanie nie nadają się do naszych zastosowań - zestawy ogniw połączone szeregowo jest trudno w sposób bezpieczny ładować, a gęstośc Wh/kg jest niewiele lepsza niż w akumulatorach ołowiowych.
Łączenie ogniw NiMH równolegle to proszenie się o kłopoty, wszystkiemu winna nietypowa charakterystyka napięcia w funkcji naładowania, w pobliżu 100% SOC napięcie nieco spada i robi się kłopot z przepływem prądu między ogniwami w złym kierunku (proszek gaśniczy do tej pory wyłazi z zakamarków bagażnika :-/ )
Toyota poradziła sobie w Priusie używając jedynie 20% pojemności ogniw i trzymając się z dala od pełnego na-/rozładowania.

VirMan - 2018-04-06, 11:58

u mnie LiFeP04 wygląda tak : https://www.camperteam.pl...er=asc&start=90

ale dziś/jutro wrzucę update ;)

myslik - 2018-04-26, 14:04

reaven22 napisał/a:
Może by zastosować/wykorzystać baterie od samochodu toyota prius ?

Moża. Tylko ja mam dużo celek Li-ion 18650 i LiFePo4 26650. Coś trzeba z nich zrobić

pawextelinfo - 2018-05-16, 21:54

Mam już gotowy akumulator Li-ion 5kWh 4S max naładowany 16,8V Ładują go panele foto. Instalacja w Camprze działa ale mam problem z przetwornica 12V na 230V 3000W sinus.
Niestety zakres pracy przetwornicy to max 15,5V. Jest sposób aby wywołać spadek napięcia i oszukac przetwornice?

onionskin - 2018-05-16, 22:20

W szereg dwie diody mocy (na radiatorze) przystosowane prądowo- spadek napięcia ~0,7V na jednej.
Przykład.

pawextelinfo - 2018-05-16, 22:59

dziekuje :)
Paszczak - 2018-05-18, 00:47

Zamiast radiatora można puścić w bojler. Będzie od razu grzało wodę :haha:
VirMan - 2018-05-27, 18:20

Osobiście polecam LiFePO4 - bardziej pasują do napięć w instalacji i nie palą się jak polimerowe/wodorkowe.

myslik, zbudowałem jużkilka baterii - jak chcesz to napriv lub telefonicznie :)

pawextelinfo, skąd ty wziąłeś 5kwh ? podasz link do baterii ? :)

onionskin, to są czyste straty - lepiej mieć juz baterię 24v i przetwornicę w dół do urządzeń.

pawextelinfo - 2018-05-27, 22:28

440 ogniw li-ion 3100mAh i bms 150A bedzie na sprzedaż za 4999zł razem z kontrolerem 30A do solarów
VirMan - 2018-05-27, 22:30

pawextelinfo napisał/a:
440 ogniw li-ion 310mAh i bms 150A
:shock:

jakiś gotowiec czy sam lutowałeś ? ile to waży ???? :P

pawextelinfo - 2018-05-28, 08:34

Zgrzewałem sam, waga dwadzieścia pare kilo
decumanus - 2018-05-30, 17:46

A jest mozliwosc ładowania tego solarem przy piwku "wieczorową" porą? Mam na myśli ze skoro balanser ma dostęp do każdej celi osobno... to może te cele ładować , w chwili kiedy słońce nie generuje juz nastu volt z panela...
Bydzie?
R

pawextelinfo - 2018-06-01, 19:32

Nie :)
DK-Tadeusz - 2018-06-01, 20:32

Oczywiscie da sie.
Jesli masz solara np. 5Volt to podlaczsz do poszczegolnych cel(bank)

1----- to jest -12V
cele
2-----
cele
3-----
cele
4----- to jest +12V

Np. najpierw 1-2 potem 2-3 i 3-4 gdzie nizsza lidzba to minus a wieksza to +.

W ten sposob majac 5 volt laduje sie 12V lub wiecej. ;)

Tu trza pamietac ze dla normalnych ludzi to jest -12V i +12V. Dla elektronika to jest ZERO Volt jako minus i +12Volt. Dla niego -12Volt to co innego. :wyszczerzony:

Dokladnie to samo mozna zrobic z kwasem ladujac po jednej celi.

pawextelinfo - 2018-06-01, 22:52

Uzywałeś kiedyś aku z BMSem?
decumanus - 2018-06-04, 22:37

miałem raczej na myśli urządzenie sprytne na tyle ze może na podobieństwo mppt zmieszać napięcie do takiego na jedno ogniwo, a zintegrowany balanser zarządzał tym ładowaniem po jednej celi, ale to może za dużo sobie wyobrażam, jako lajkonik 😊
R

VirMan - 2018-07-16, 10:03

lifepo4 z BMS działa dokładnie jak kwasiak (z napięciami włącznie) i ładujesz to z każdego normalnego kontrolera - ja mam dwa zestawy na dachu i dwa kontrolery równolegle do baterii :) i zero kwasiaków w aucie :P

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group