|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - Przekładka SWAP Citroen C25 2.5D na Ducato II 2.5TD
yohnell - 2018-06-20, 11:18 Temat postu: Przekładka SWAP Citroen C25 2.5D na Ducato II 2.5TD Witam, na wstępie powiem że po lekturze nie znalazłem odpowiedzi, czekam na nią np od Gewehr, jednak chciałbym wrzucić ten post i udokumentować ewentualne modyfikacje jakie czynię w moje C25.
Zamiana silników i osprzętu z dawcy DII. Silnik 2.5TD 114KM.
Obecnie silnik i skrzynia jest już na poduszkach, komplet od dawcy. Poduszki pasowały od dawcy i oryginalne, stare. Trzeba dobrać.
Dwa pytania na dzień dzisiejszy.
1. Drążek reakcyjny, jak to dopasować, ponieważ haczy o pompy w silniku.
2. Drugie pytanie jak poradzić sobie ze świecą płomieniową, jak zmodyfikować instalację. W razie czego całą wiązkę mam.
EDIT
Poniżej wrzucam fotostory i uproszczony opis co majstrujemy. Może ktoś pójdzie w nasze ślady.
SlawekEwa - 2018-06-20, 15:35
Jak będziesz kamperowal wiosna- lato- jesień to Ci płomieniówka nie potrzebna.
yohnell - 2018-07-17, 22:21
Przed urlopem tata wyjął stary i wsadził nowy silnik. Jednak dopiero wczoraj zaczęliśmy go ustawiać na poduszkach. W między czasie zdobyłem zestaw olejowy z silnika Ducato 2.5D (z C25 nie będzie pasował). Odkręciliśmy podstawę filtra, należy się upewnić czy nowy będzie dobrze montowany by kanały olejowe się pokrywały. Dzięki temu mamy mniejszą podstawę, filtr jest skierowany ku dołowi, a podstawa a dokładnie chłodniczka nie będzie haczyć o wahacz prawy.
Mając dawcę organów można zmodyfikować łapy poduszek silnika, dwa dni ustawiania, spawania i pasowania by była symetria i kąty. Poniżej kilka zdjęć z dwóch dni pracy.
yohnell - 2018-07-17, 22:38
Kilka zdjęć z postępu prac
yohnell - 2018-07-24, 00:29
Wyjazd coraz bliżej i koniec prac również, dzisiaj spasowałem doloty, przesunąłem chłodnicę bo inaczej silnik by uderzał, prawie elektryka połączona, półoś skrócona i przeguby zamontowane (ciężka zabawa).
Mam pilne pytanie, tata gdzieś widział a ja nie mogę odnaleźć zdjęć ze sposobem zamontowania lewarka zmiany biegów z Ducato II do D I. Może ktoś pomóc? Jakiś link albo zdjęcia jak ktoś ma?
tom-cio - 2018-07-24, 05:55
Niezla wydumke odstawiacie.Ja popieram choc wiekszosc tego forum pewnie puknie sie w czolo,tu raczej wszystko musi byc wypięknione i w orginale .Co do mocowania lewarka,to ja bym odcial cala podstawe lewarka z d2 i wspawal w d1,
A co do spawanych polosi to bym sie obawial,tam moment skrecajacy jest ogromny.i jak Ci to kleknie gdzies za granicami,tomciezko czasem orginalna czesc znalezc a napra2ic wydumke bedzie graniczylo z cudem.wiec ja zrobilbym druga pare i mial na zapasie,przypieta chocby gdzies zapakowana pod podwoziem.
No i to mocowanie silnika nie wyglada na zbyt solidne.Ja w tym roku jak przywalilem miska w dziure w drodze w Albanii to zerwalem dwie poduszki,gorna i dolna.U ciebie te drewienka rozleca sie w pyl,ja osobiscie bym to poprawil,choc esteta zbytnim tez nie jestem.
No i jak juz motasz ,to jeszcze od startu wymienilbym wszystkie przewody hamulcowe na nowe chocby miedziane .Stara zasada swapow - robisz silnik na mocniejszy zrob hamulce
yohnell - 2018-07-24, 23:24
tom-cio napisał/a: | Niezla wydumke odstawiacie.Ja popieram choc wiekszosc tego forum pewnie puknie sie w czolo,tu raczej wszystko musi byc wypięknione i w orginale .Co do mocowania lewarka,to ja bym odcial cala podstawe lewarka z d2 i wspawal w d1,
A co do spawanych polosi to bym sie obawial,tam moment skrecajacy jest ogromny.i jak Ci to kleknie gdzies za granicami,tomciezko czasem orginalna czesc znalezc a napra2ic wydumke bedzie graniczylo z cudem.wiec ja zrobilbym druga pare i mial na zapasie,przypieta chocby gdzies zapakowana pod podwoziem.
No i to mocowanie silnika nie wyglada na zbyt solidne.Ja w tym roku jak przywalilem miska w dziure w drodze w Albanii to zerwalem dwie poduszki,gorna i dolna.U ciebie te drewienka rozleca sie w pyl,ja osobiscie bym to poprawil,choc esteta zbytnim tez nie jestem.
No i jak juz motasz ,to jeszcze od startu wymienilbym wszystkie przewody hamulcowe na nowe chocby miedziane .Stara zasada swapow - robisz silnik na mocniejszy zrob hamulce |
Dzięki za tipy, wypiękniać nie ma kiedy Woodstock za pasem.
Podstawę już wiem jak będę robił, normalnie w podłodze lewarek tak jak normalnie w DII jest, tam jest inny system niż w DI. Znalazłem na angielskiej stronie Talbot.
Drewienko wiem, to na razie. I tak w tym roku będę się kręcił koło komina.
Półoś jest zrobiona, 400 beknąłem. Nie krojona, nowa. Druga idealnie pasowała z DII.
Co do samych podstaw łap jestem pewien, tata spawa od lat i montował składaki za starych dobrych czasów, więc spawów to ja jestem pewien. :D
Dzisiaj silnik odpaliliśmy, zostały tylko drążek, poskładać silnik do kupy i wydech przerobić, małe kolanko trzeba zdziałać.
tom-cio - 2018-07-25, 16:59
Jak wytoczyles polos to spoko,mi w d2 przeguby leca co 30 tysiecy,ale jezdze ostro,jak osobowka.powodzonka
yohnell - 2018-08-09, 18:42
Auto udało się zmontować 27.07. Termin wyjazdu był już o dzień przesunięty, lecz się udało. Po grubej walce, wielu przekleństwach i walce z czasem. Pomocy przez telefon i przyjaciół, efekt bardziej niż cieszy. Oczywiście niektórzy stwierdzą że nie jest wycmokane, na to przyjdzie czas. Auto zapie... i to się liczy. Teraz żadna góra nie będzie mu straszna. W kolejnym poście opiszę co zostało zmodyfikowane, co należy mieć do takiej przeróbki (poza dozą stalowych nerwów). Może ktoś się również za coś takiego weźmie, mimo wszystko polecam.
yohnell - 2018-08-09, 18:48
Krótko o montażu lewarka dźwigni zmiany biegów. Wymierzone, wycięty otwór w podłodze, dorobiona nowa podstawa (solidna), wszystko skręcone i sztywne. Szczegóły w pełnym opisie.
yohnell - 2018-08-09, 19:06
Jak obiecałem spiszę tutaj wszystko co pamiętam z przebiegu pracy mojego taty i mojej skromnej osoby. Nadmienię że był to nasz pierwszy SWAP, więc wszystko było wyprawą w nieznane. Jeśli ktoś chce mieć super duper pięknie i gładko, no cóż musi zapłacić. Nasza praca nam się podoba, choć delikatna kosmetyka przyjdzie z czasem. Koszt szacunkowy ok 3000 w częściach i pracy innych. 90procent naszej pracy.
Wg nas najlepiej jest mieć drugie auto na przeszczep zamiast kupować tylko silnik ze skrzynią, brakujące części są od razu na wyciągnięcie ręki. Koszt naszego dawcy to 1100. (cały skorodowany)
1. Pierwszy etap, to oczywiście demontaż silników, najpierw od dawcy, przegląd skrzyni, silnika etc. u nas regeneracja wtrysków, rozrząd oleje itd.
2. Należy zamienić chłodnicę oleju z silnika biorcy, DUCATO. Gdy masz silnik w C25 możliwe że chłodnica jest z tyłu, jak u nas. Wtedy należy poszukać na aledrogo. Dzięki temu filtr będzie skierowany ku dołowi, a chłodnica nie będzie wadzić o wahacz. Można kupić 2x mniejszy filtr, popytać w sklepie.
3. gdy już mamy wyciągnięty zespół z biorcy, pasujemy silnik ze skrzynią od dawcy. dość mozolna praca. Trwała prawie cały dzień by idealnie zawiesić silnik. Powyżej zdjęcia, prawa poduszka prawie idealnie, podnieść o ok 2cm. Lewa dospawana od dawcy, odpowiednio wycięta, i zmodyfikowana by pasowała na podłożnicę biorcy. Dlatego silnik będzie nieco wyżej, ale to dobrze.
4. zdjęcie. Polecam nieco wklepać ścianę grodziową by podciśnienie turbiny nie wadziło o nią, parę ruchów młotkiem i pobijakiem zrobi robotę.
5. podczas pasowania należy pamiętać o chłodnicy i intercoolerze. Nieco je przesunąć do przodu, zrobić fasolki na otworach. Koło 1cm wystarczy. U nas chłodnica i intercooler idealnie stoją koło siebie. Znalazło się też miejsce na stary filtr paliwa od biorcy, z pompką paliwa. Trzeba było jednak w pasie przesunąć otwory bardziej na prawą stronę (w kierunku prawego koła).
6. spasowany silnik skręcamy, oczywiście cała praca jeszcze bez chłodnic. Trzeba pobawić się z przewodami, przedłużyć przewody od alternatora, i rozrusznika gdyż były w innym miejscu.
7. Dzięki dawcy zamontowane nowsze wtyczki, np od wentylatorów, stare mają kosmiczny kształt, w międzyczasie wymienione przewody paliwowe, nowe opaski zaciskowe.
8. Nowy silnika ma 2 czujniki temperatury, są to 2 pinowe czujniki, zamiana ze starego silnika robi robotę, większy idealnie pasuje, mniejszy trzeba było dopasować. Nawiercić blok i zrobić nowy gwint. Pamiętaj o nowych uszczelkach, u nas pociekło i był nerw.
yohnell - 2018-08-09, 19:19
9. Napęd. Prawa półoś idealnie pasuje. Lewa niestety do przeróbki. Swoją skracałem u profesjonalisty. wyszła że półoś od dawcy należy skrócić o 47mm. Jednak gdybym miał czas to bym zamówił nową, podpowiedź robią w Toruniu. Koszt 500zł
10. Był brak wspomagania, maglownica od dawcy nie pasuje, należało zamówić na A... od starszego modelu. Ważne by dostać ją razem z krzyżakiem.
11. mimo wszystko mała modyfikacja przewodów od pompy wspomagania, zaznajomiony warsztat zrobił nam nowy przewód, zarobił go za 60zeta. idealnie pasuje a jakość lepsza niż fabryczny. Należy poszukać warsztatu rolniczego, gdzie robią przewody olejowy itp.
12, Należy pamiętać by w czasie przeróbki użyć końcówek od dawcy które wchodzą w maglownicę. Dostaliśmy ją razem z przewodami, i omyłkowo daliśmy stare końcówki, no i ciekło :D
13. gdy już to się uda warto założyć osłonę termiczną, znalezioną u dawcy. Osłonić przewody od wspomagania by ani turbo ani wydech ich nie uszkodził.
14. Wydech. Na powyższych zdjęciach widać jak mało miejsca jest między wylotem z turbo a belką podwozia. Przerobienie wydawało się trudne a tak naprawdę trochę pracy i będzie bajka. 2 kolanka hamburskie, odpowiednio przycięte, zespawane ze sobą, następnie do wydechu od dawcy i jest piękny wydech. Dodatkowo należy dodać w jednym miejscu ekstra zaczepy do zawieszenia wydechu, w pozostałych miejscach będzie pasować. Nalezy dobrze przymierzyć i będzie pasować.
15. Mamy silnik, wydech, zawieszenie i półosie. Pozostał drążek zmiany biegów, licznik, linka gazu, wlew paliwa, egr, przewody chłodzenia.
yohnell - 2018-08-09, 19:34
16. Linka prędkościomierza naturalnie od dawcy. Będzie pasować, jednak by dobrze zliczało km, ja zamieniłem liczniki z wnętrza, są identyczne ale mają inne przełożenie, jednak przycisk kasowania małego przebiegu jest w innym miejscu, więc wiertarka. Pozostanie jedynie zrobić nową skalę na tarczy licznika. Nie wiem jak się robi przeskalowanie licznika, może ktoś wie. Ja to zrobiłem tak jak wyżej.
17. By auto leciało jak szalone, należy zaślepić egr oraz przewód od EGR do serwo. Inaczej nie będzie się wkręcał i dymił jak parowóz. Polecam również przejrzeć mieszek na turbinie, ten mały okrągły który jest na zdjęciach powyżej. U mnie trzpień był krzywy i nie mógł się ruszać swobodnie, dlatego turbo nie chciało zasysać.
18. Drążek zmiany biegów. kwestia wymierzenia ile potrzeba do skrzyni i skorelować to z miejscem na desce rozdzielczej. Nastyępnie wyciąć otwór w podłodze w kształcie jajka, pod kątem 45stopni, podobnie jak u dawcy, spasować podstawę w podłodze i przytwierdzić. Następnie wymierzyć miejsce dla lewarka. My nacieliśmy nieco plastik na kokpicie by zmieścić nową podstawę, wszystko wymierzone by oryginalne 4 śruby lewarka pasowały na szerokość. Nowa podstawa również na 4 śruby zamontowana na belce pod kokpitem.
19. linka gazu to myślę już nie problem. oczywiście zamieniona od dawcy.
20. Linka sprzęgła również nie powinna sprawić kłopotu.
21. Wlew paliwa, modyfikacja. przez to że inna skrzynia, lewarki na skrzyni wydłużyły odległość do baku. Ucinając część stalowego wlewu od biorcy można zrobić ładne i solidne kolanko dla wlewu. Podobnie jest z przewodem od odpowietrzenia wlewu. Też będzie za krótki, o kilka cm.
22.Po zamontowaniu chłodnic, należy przerobić niestety przewody chłodnicy. Zostawiłem starą chłodnicę, gdyż idealnie pasuje, od dawcy jest dłuższa. Jednak biorąc przewody od dawcy, i trochę finezji można ładnie przycinając i łącząc zrobić idealne przewody.
P.S. zbiorniczek wyrównawczy został stary, filtr powietrza od dawcy. Przez to jest problem w kołem zapasowym, myślę że zmieści się, jednak zabrakło już czasu by zrobić nowy uchwyt.
No dobra, to na tyle. Mam nadzieję że nie zanudziłem i nie przeraziłem. Możliwe że o czymś mogłem zapomnieć, jednak najważniejsze i najbardziej pracochłonne elementy wymieniłem.
Mam nadzieję że komuś się to wszystko przyda. Pozdrawiam i szerokości.
Jeszcze - 2018-08-20, 00:12
Bardzo ciekawe. Dzięki, mimo tego że pewnie nigdy nie posunę się tak daleko.
yohnell - 2018-09-01, 10:51
Jeszcze napisał/a: | Bardzo ciekawe. Dzięki, mimo tego że pewnie nigdy nie posunę się tak daleko. |
Kolega z forum ze Słupska własnie walczy, od miesiąca mniej więcej. Nam to w miarę szybko poszło bo od rana do wieczora 2 tygodnie siedzieliśmy. No i tata mechanik więc nie jeden złom dotykał :D Mimo wszystko zabawa była tego warta.
MisioKRAK - 2019-02-08, 20:45
A czym w sumie się różni silnik 2,5td z c25 od tego z Ducato I?
Ps. Wiem że tu mowa o Ducato II ale troche pokrewny temat.
Ps2. Gratulacje swapa...
sweetek - 2019-07-24, 15:28
robiłeś to na alkowie?
Jaka jest różnica w spalaniu i w średniej prędkości na spokojnie?
pozdr.
yohnell - 2020-01-26, 18:14
sweetek napisał/a: | robiłeś to na alkowie?
Jaka jest różnica w spalaniu i w średniej prędkości na spokojnie?
pozdr. |
Tak alkowa. W sumie zabudowa nie ma chyba znaczenia. Spalanie się nie zmieniło. Choć ja wtedy jadę 110 a nie 80. Za to Suszek w kabinie. I auto przyspiesza o niebo lepiej. Co mimo wszystko zmienia komfort jazdy. jak jechałem za typem na trasie a on osobówką max 80 to wyprzedzić to był koszmar. A tu cyk redukcja i jedziesz dalej. No i wspinaczka pod górę to inna historia.
yohnell - 2020-01-26, 18:18
MisioKRAK napisał/a: | A czym w sumie się różni silnik 2,5td z c25 od tego z Ducato I?
Ps. Wiem że tu mowa o Ducato II ale troche pokrewny temat.
Ps2. Gratulacje swapa... |
Różnica jest w umiejscowieniu osprzętu. Układ pompy wody jest inny. Z c25 nie będzie pasować do Ducato 2. Trzeba szukać.
ArtS - 2020-06-11, 23:04
yohnell napisał/a: | 16. Linka prędkościomierza naturalnie od dawcy. Będzie pasować, jednak by dobrze zliczało km, ja zamieniłem liczniki z wnętrza, są identyczne ale mają inne przełożenie, jednak przycisk kasowania małego przebiegu jest w innym miejscu, więc wiertarka. Pozostanie jedynie zrobić nową skalę na tarczy licznika. Nie wiem jak się robi przeskalowanie licznika, może ktoś wie. Ja to zrobiłem tak jak wyżej.
|
Cześć, ogarnąłeś temat licznika? Zastanawia mnie czy da się przerobić całą deskę rozdzielczą z zegarami wg własnego projektu. Z gotowców znalazłem tylko tarcze indiglo, które nie robią szału. Patrząc na tył licznika nie wydaje się to być skomplikowane (każda kontrolka do własnego pinu)
yohnell - 2021-07-19, 22:21
ArtS napisał/a: | yohnell napisał/a: | 16. Linka prędkościomierza naturalnie od dawcy. Będzie pasować, jednak by dobrze zliczało km, ja zamieniłem liczniki z wnętrza, są identyczne ale mają inne przełożenie, jednak przycisk kasowania małego przebiegu jest w innym miejscu, więc wiertarka. Pozostanie jedynie zrobić nową skalę na tarczy licznika. Nie wiem jak się robi przeskalowanie licznika, może ktoś wie. Ja to zrobiłem tak jak wyżej.
|
Cześć, ogarnąłeś temat licznika? Zastanawia mnie czy da się przerobić całą deskę rozdzielczą z zegarami wg własnego projektu. Z gotowców znalazłem tylko tarcze indiglo, które nie robią szału. Patrząc na tył licznika nie wydaje się to być skomplikowane (każda kontrolka do własnego pinu)
Obrazek
Obrazek |
Cześć, niestety nie miałem czasu, pochłonął mnie projekt domu, nawet na wakacje nie pojechałem. Na razie mam zaznaczone gdzie 50 i 90. Tarcza cały czas leży w pudełku, żeby zeskanować i zrobić nadruk.
Banan - 2021-07-19, 22:41
ArtS napisał/a: | ogarnąłeś temat licznika? Zastanawia mnie czy da się przerobić całą deskę rozdzielczą z zegarami wg własnego projektu. |
W tej firmie można za dopłatą zrobić według własnego projektu (indiglo), oczywiście za odpowiednią dopłatą
|
|